AIK - Brynäs 19/9 2012
Själv har jag höjt mig till 5.6 efter att ha jobbat hårt med att försöka svinga mer med ben och kropp och låta armar och händer vara mer passiva. Tyvärr så har spelet blivit lite lidande av all träning och den rörelse man försöker applicera på banan, men det är väl smällar man får ta för att kunna ta sig tillbaka till toppen igen... ;-)
Börjar sätta sig nu, finns mkt bra saker att insupa om man rotar runt lite på nätet.
Kan rekommendera allt kring Ben Hogan och googla gärna på "Secret in the dirt", en sajt där Steve Elkington är inblandad. Han har lagt om sin sving mot en mer Hoganbaserad rörelse, trots att han tidigare ansetts ha haft den bästa svingen på PGA-touren.
Säger kanske en del om hur bra Hogan anses ha varit.
– Då får han välja mellan att göra sig osams med dem eller med mig, och då hoppas jag han lyssnar på storebror."
Martin Johansson om spekulationerna kring brorsan Markus och att denne skulle vara aktuell för Brynäs tillsammans med Bäckis... :-)
Huge: Helt riktigt om kropp, fötter och ben och Hogan. Har själv kommit en bit på vägen med baksving-uppvridning och att verkligen komma över till vänsterfotens vänstersida vid start av nedsvingen och att behålla vinkligen av handlederna så länge som möjligt. Det sitter inte där hela tiden men perioderna med den gamla svingen har blivit kortare.
Men trots allt är det närspelet som kan förbättras mest. Långspels hcp ligger på 3 - 4 men närspelet ligger på 5 - 6. Detta har jag fått fram med omfattande statistik på mina golfronder. Gå till Golfdigest "make me better" och kolla.
Så närspelsträning måste ökas och förbättras fortfarande.
Jag har haft Hogans bok sedan slutet av 90-talet.
Peja:
Nu höll jag på att skriva nåt riktigt provocerande o dumt .... men jag räknade till 20 istället, man kan inte bry sig om alla envetna kufar på HS ;-)
Peja:Det är ju ganska uppenbart varthän det barkar. Sundlöv och fler kolegor till honom vilar inte på hanen. Här rings det och pratas kontrakt.
Konstigt agerat med tanke på att detta var nåt de röstade emot för inte så länge sen. ;-)
Redigerad kommentar
Han körde visst en övning där han startade från toppen av svingen, för att hitta känslan hur klubban skulle ligga. Den övningen tvingade tränaren honom att köra varje dag, till sist spydde Tiger nästan på både övningen och tränaren. Men det gav resultat, finns inga genvägar runt muskelminnet.
Som du säger: närspelet har blivit lidande men för egen del har det alltid varit min bästa gren så det ordnar sig nog med lite uppfräschning.
Körde ett tag med Leadbetters idéer, som till stor del bygger på Hogans bok men originalet är oslagbart.
Peja: " Fast du vill väl inte se Bäckis och Marcus Johansson i Brynäströjan?"
Varför frågar du om det?
Det har jag ju redan klart och tydligt deklarerat.
Huge:spelar Tiger Woods hockey i Brynäs eller AIK?
Om inte så tycker jag att du och treklävern kan fortsätta er komversation via PM. den intresserar inte nån.
Att få läsa ett par golfrelaterade inlägg härinne.
Bara hoppas på att du återhämtar dig och att du inte får några men av skräckupplevelsen....
Det är inte klubban som ska ner i hålet, det är bollen... ;-)
Redigerad kommentar
