Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sedan var såklart de spelarna du nämnde dominerande innan de kom till NHL, precis det som mitt resonemang går ut på...
Att Gretzky aldrig blev draftad av en NHL-klubb berodde på andra omständigheter. Han var en supertalang hela tiden (se länktipset).
Redigerad kommentar
DavyDjoos:
han var väl utlånad till Brynäs förra säsongen för växa till sig
både fysiskt och spelmässigt. Hur tycker du det har funkat?
Sen, även om det gör lite ont att säga det, så finns det alltid en risk
för att han helt enkelt inte är NHL-material...
mk: nej nej nej, det jag säger är att han inte hade nån ledande roll i Modo innan han åkte över.
Bra som fan var han :) det kan ingen ta ifrån honom :D
Han fick inte guldpucken två år i rad för inget. Nått man förövrigt inte kan få.
Så ja, det är helt från person till person. Jag tror han kan stärka sina aktier bättre här än där, faktiskt...
DavyDjoos:
sen är det väl olika från person till person också?
varken Foppa, Sudden eller Lidas hade några större roller i sina respektive lag
innan de åkte över och rent poängmässigt sett var väl knappast
Alexander Ovechkin nån ny Gretzky?
Gretzky, till skillnad från många stora, blev aldrig draftad och inte hade han
nån jätteledande roll förrän kaptenstiteln 5 säsonger in i sin NHL karriär.
Sheena Punkrocker: det jag menade var precis det, att han (Söderberg) hade spelat upp sig i Sverige först, både spelmässigt, rutin samt hunnit med att utvecklas fysiskt (vet inte hur han var i unga da'r).
Det jag menar med detta är i sig en parallell till Järnkrok — att låta Järnkrok spela i en ledande roll i Brynäs, och kanske växla detta med extra fys ger honom en bra grund att stå på. Som jag alltid har tyckt har jag ansett att Kroken behöver några till år på sig i Sverige, för att bygga kropp och stabilitet. Han måste bli fysiskt redo.
För vissa spelare passar nog AHL, de får kämpa sig uppåt, har hårda tränare som ställer krav och NHL-lagens ögon är närmare. Men är Kroken en sådan spelare, eller är han en som mår bäst av att utvecklas med en ledande roll i alla spelmoment? Alternativt under några år till?
Jag vet inte, men tror att Kroken inte tjänar så mycket på att spela där borta. Vi tjänar på att ha honom i Brynäs — så valet är i mina ögon enkelt, säkert inte i hans... ;)
DavyDjoos: "pelade Carl Söderberg någon AHL-match? (seriös fråga då jag ej vet)
Funderar på om han genom alla år i Sverige är ett exempel på någon som slipper harva i AHL, han harvade dock i Allsvenskan i många år..."
gjorde han visserligen inte (inte enligt EP iallafall),
men i hans fall kanske han ses som tillräckligt rutinerad?
Sen tänker väl inte alla lag lika heller och han kanske fyllde en
roll som Boston saknade?
Funderar på om han genom alla år i Sverige är ett exempel på någon som slipper harva i AHL, han harvade dock i allsvenskan i många år...
Då ska man va nåt utöver det vanliga...
bifhjärta: Sitter också och hoppas på att det är nåt stort på gång men det stannar nog vid drömmar:
"Vi behöver bredda truppen, men vi har de pengar vi har och det gäller att väga för- och nackdelar mot varandra, säger Sundlöv..."
"Vi har de pengar vi har", är nog det centrala budskapet.
Redigerad kommentar
Skämt o sido så tycker jag att många faktorer pekar på Järnkrok. Tystnaden, Järnkroks eviga bussresor, vårt behov av spelare såklart, detta tillsammans med att jag tycker att Järnkrok är den typen som blir hemvändare:)
- Helt enkelt för att man har en långsiktig lösning på gång med en mer etablerad spelare och kan därför vänta några dagar längre.
Järnkrok...
?
I övrigt så ser det ganske bra ut.
Skulle kunna tänka mig att Olimb skulle ta chansen om han fick.
Huss:
Hur många av deras juniorlandslagsspelare är utlånade från NHL?
Jag antar att de kommer att bli av med en massa av de här spelarana.
Kanske inte alla redan till nästa säsong.
Men inom två säsonger, är väl de flesta i NHL/AHL.
Det är ju tyvärr det som är risken med såna här satsningar.
Måste man (över)reagera på alla inlägg som man uppfattar som provokationer?
Och ärligt talat: är det så farligt OM det nu var en medveten provokation från min sida?
Herregud, jag och säkert många andra upplever det ständiga gnället som oerhört provocerande utan att oja oss över det, mer än att vi då och då påtalar eländet.
Du själv brukar dessutom ta upp andra skribenter emellanåt, ex när du lite sarkastiskt och raljerande försöker få fram MIN åsikt genom inlägg typ: "Snart kommer det rätta svaret från den allsmäktige Huge!!!!"
Det är ju isf exakt samma typ av provokation, som jag ser det.
Men det räknas kanske inte?
I övrigt ett bra svar och jag vet naturligtvis att det ofta sker i frustration och inte är så illa menat.
Även om jag fortfarande undrar varför det är så provocerande att peka på nåt som de facto har förekommit härinne.
Kan enbart tyda på att jag trampat på många ömma tår.
Även dina... ;-)
Du länkade till artikeln om Lundqvist, jag konstaterade faktum: könsord har förekommit även härinne från vuxna familjefäder och det är lika beklämmande oavsett plats.
Exakt VAD tycker du är så provocerande med det?
Låter faktiskt som att du inte tar avstånd från Lundqvists uppträdande utan snarare tycker att det är Ok.
Eller?
Rönnberg hävdade att spelarna (främst Lundqvist) var sura på att domarna lät Nordan låsa motståndaren vid tekning utan åtgärd och utbyte av tekare.
Varpå TJ förklarade att det faktiskt är tillåtet att låsa motståndaren bara man inte sparkar pucken först.
Verkar som att den gode Lundqvist, som en av ligans bästa tekare, mer är ledsen att han för kvällen mötte sin överman i tekningscirkeln? ;-)
Om respekten för domarna ska vidmakthållas så måste flagranta abuse of officials också straffas lite hårdare än en vanlig 10-minutare.
Och i det här fallet kan jag inte tänka mig att Lundqvist sagt nåt som domarna är vana vid att höra, isf skulle vi ha sett betydligt fler MP för såna här saker.
Sammanfattningsvis: det hårda straffet står i relation till hur allvarligt man ser på abuse of officials och då ska ingen hänsyn tas till resonemanget att han som du säger "ändå försvunnit från matchen" och att det därför lika gärna kunde ha räckt med en 10:a och GM.
Redigerad kommentar
Som det var nu åkte han ju ut för matchen, gav Brynäs ett 5-minuters överläge för ett brott som inte gjordes mot Brynäs? Om jag inte misminner mig har jag sett dubbla 10:or och GM-utvisning på det.
Jag stör mig på MP:t.
Om det hade gällt 6-åringar i trotsåldern hade man ju kunnat förstå, men när vuxna familjefäder uppträder så urbota omoget så blir man lite beklämd.
Just fina föredömen för dom egna barnen må jag säga.
Nu skrev jag ju samma sak igår men blev då kallad en "provokatör" som hade mage att kritisera några härinne som uppenbarligen känt sig träffade av din och min kritik.
I Lundqvists fall gör domarna förstås helt rätt som ger matchstraff.
Med tanke på vad som domarna dagligdags i sitt utövande säkerligen får utstå från spelarna på isen och hur sällan dom tar matchstraff för abuse against officials så måste Lundqvists ordval ha betraktats som synnerligen olämpligt.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Hoppas på Starkbaum och Rödin nästa match. Hade inte varit fel med Alexander Larsson heller känns som att han är något underskattad. Han jobbar riktigt bra defensivt med stark checking och möter upp motspelarna och sätter stor press innan egna blå. Tycker det ser allt för enkelt ut just nu för motståndarna att glida in i vår försvarszon!
Som alla kan se så saknas Anton Rödin enormt mycket i vårat offensiva spel med sin rörlighet och lite irrationella spelstil, framförallt i PP.
Tycker Starkbaum är ohotad etta i Brynäs just nu , inget snack! (Även om jag älskar honken).
Innan säsongen var Dennis Persson tänkt att vara en av våra ordinarie sex backar, som alla säkert märkt är han borta från spel hela tiden och när han väl spelar så suger han. Ersätt!?
bifhjärta: Vad menas med att Järnkrok har brunkat i AHL?