Djurgårdens IF - Brynäs IF 100302
Jag tycker det var skitdåligt igår, han spelade iskalla spelare vid avgörande lägen och bänkade juniorer som var pigga i matchen.
Jag tycker det! Men betygsätter jag inte samtidigt på något vis Czarneckis insats då? Fattar inte ditt resonemang?
Jag har TYCKT hela tiden under den här debatten, vart fan ser du betygskalan någonstans ditt fån?
Men du - hur går det till när man bestämmer sej för att spela ett attraktivare spel? Är det bara att ta ett gäng spelare och börja lira snyggare? Varför har inte Rögle tänkt på det? Eller Oskarshamn?"
Instämmer till 100%. Vissa härinne tycks tro att BIF med en av seriens lägsta spelarbudgets skall vara med och slåss om guldet - patetiskt!
Dessa personer verkar dessutom ha ett defekt långtidsminne, eftersom alla prestationer förutom de som gjorts de senaste 20 minuterna tycks vara som bortblåsta.
Jag håller inte alltid med Nyström på Hockeyexpressen, men han har helt rätt när han anser CZ vara årets coach i ES. Sett till förutsättningarna har han gjort ett j-a bra jobb.
Vän av ordning noterar även att vi nu helt plötsligt har ett j-a bra lag som är otroligt underbetalt......
Så lät det definitvit inte från samma personer när serien startade.....
Jajjen: "Är det bara matchen igår som ska bedömas? Eller t.ex. dom 17 matcherna mella jul- och OS-uppehåll?"
Självklart ska man bedöma Brynäs spel överlag på gårdagens match och inget annat.
Dom matcher där vi spelat betydligt roligare än de flesta lag räknas inte.
Att ett lag av olika anledningar kan tvingas spela lite mer defensivt än normalt i vissa matcher är en fullständig gåta för vissa soffcoacher.
MarcusElving: "Du menar att så länge jag själv inte är elittränare så får jag inte tycka någonting överhuvudtaget om Czarneckis coaching?"
Så länge du själv inte är elittränare så ska du inte betygsätta en fackmans arbete, eftersom du inte har just de fackkunskaper som krävs för att göra en rättvis bedömning av CZ:s coachning.
Sen får du tycka vad fan du vill, det är inte det saken gäller.
Vilket en femåring begriper, men inte du.
Redigerad kommentar
Men du - hur går det till när man bestämmer sej för att spela ett attraktivare spel? Är det bara att ta ett gäng spelare och börja lira snyggare? Varför har inte Rögle tänkt på det? Eller Oskarshamn?
Ska vi förbli ett tråkgäng som åker ut i kvarten?
Du glömde: och fred på jorden.
Djurgården har spelat den här hockeyn sen september ifjol. Har svårt att associera DIF med kul hockey. Rolig hockey spelar LHC och HV. När dom spelar som bäst. Brynäs har spelat skitkul också. När dom spelat som bäst.
Med resurser är det fan så mycket enklare att spela det spel man vill.
Jag skulle inte vilja byta ut en ev slutspelsplats mot roligare spel, absolut inte. Jag skulle vilja se både och.. En offensiv rolig hockey som inbringar mycket poäng och tar oss till slutspel. DET skulle Brynäs tjäna mest på.
Djurgården lyckas, med vad jag anser ett likvärdigt spelarmaterial som Brynäs, spela en offensiv och rolig hockey som fyller arenan och får folk att se positivt på DIF och samtidigt ta mycket poäng.
Om Brynäs ska leda svensk hockeys utevckling inom några år måste de ju tjäna mycket, mycket mer pengar än vad de gör nu. Spelar man tråkhockey kommer det aldrig bli mer publik eller pengar..
Redigerad kommentar
Är det bara matchen igår som ska bedömas? Eller t.ex. dom 17 matcherna mella jul- och OS-uppehåll?
Lyft blicken!
Skulle det där vara nåt negativt? Brynäs har, enligt dej, en lika bra spelartrupp som Djurgården, trots att Brynäs lägger ner betydligt mindre pengar på den. Just nu är vi 11 poäng efter. Förra året var vi 8 poäng före. All skugga faller på Djurgården i den jämförelsen. Eller är det bara bottennappet igår som avgör? (Att Brynäs tar en poäng trots en sällsynt usel insats säger en del om DIF:s mirakelbygge.)
Och det avslöjar också hur bl.a. VF och Modo har misslyckats kapitalt med att förädla sitt överlägsna utgångsläge.
Tror du på det där själv?
I mina ögon har Brynäs en fullt likvärdig trupp med DIF, man för man, kedja för kedja, hur man än jämför. Hur dom sen betalar sina spelare är ju helt oväsentligt.
Skiter i spelarbudgeten? Den avslöjar ju vilket material tränaren har att jobba med. Hardy tog över en guldklimp. Czarnecki fick en järnklump.
Snacka om att snöa in på spelarbudget. Jag skiter i vad Djurgården pröjsar sina spelare. Allt handlar inte bara om siffror.
Titta på namnen i lagen och jämför själv, vart är Djurgården överlägsna Brynäs på pappret?
Djurgården har betydligt större spelarbudget än Brynäs. Precis som förra året. På pappret är Djurgårdens lag överlägset.
Sedan har väl jag all rätt att ha en åsikt. Jag tycker inte att han coachar bra, speciellt inte igår.
Du menar att så länge jag själv inte är elittränare så får jag inte tycka någonting överhuvudtaget om Czarneckis coaching? Utan får endast hålla med honom och tycka att allt han gör är bra, som du?
Aldrig i livet!
2008/09! Förde Brynäs spelet i en enda match den säsongen? Brynäs sämsta lag sen 1912.
Bottennapp kallar jag säsongerna 2002/03-2008/09. Det här är inget bottennapp.
Ser att många härinne tycker att Brynäs spelar tråkigt. Kort minne? Mot Frölunda spelade vi "roligare" än motståndarna. Att nån skulle minnas dom 17 matcherna mellan jul- och OS-uppehåll finns givetvis inte. Då Brynäs spelade hur kul som helst, var näst bäst i serien och gjorde näst mest mål. Vi gjorde bl.a. 13 mål mer än sprudlande gladhockeygänget Timrå. Men det här är ju gamla meriter. 3 veckor sen. Nu är vi skittråkiga. För alltid.
MarcusElving: "Det är ganska roligt (tråkigt) att jämföra DIF och BIF eftersom lagen är typ lika bra på pappret."
Jaså? Du menar att klantskallarna i Djurgårn betalar 6 miljoner mer för en trupp som innehåller likvärdiga namn som Brynäs? Vilka sopor.
"Slutspel: Nej tack! (Så vi slipper skämmas när Brynäs åker ut i fyra raka med målskillnaden 4-8.)"
Förhoppningsvis får vi snart se sylf, gurraponken, elfving och nån annan soffcoach nere i båset inom en snar framtid.
Jag menar: en sån expertis vore det ju synd att låta gå till spillo.
Inte alla förunnat att utifrån sin soffaposition nere i mörkaste Småland kunna coacha ett lag på ett bättre sätt av vad CZ gör nerifrån båset.
Är det inte konsigt att alla ES-lag har tränare och coacher istf att låta den gratisexpertis som finns i sofforna få styra laget?
Obegripligt slöseri med resurser...
Redigerad kommentar
För övrigt så alla utom möjligtvis nr 29 ut att ha svåra magsmärtor hela matchen igår.
Cz´s coachning igår orkar jag inte kommentera, sjukt dåligt!
Menar att spelet Brynäs spelar med defensivt styrspel och fem man i egen kasse är som att vi spelar boxplay i 60 minuter.
Redigerad kommentar
Brynäs måste bli mer underhållande. Plus att om vi spelar det här spelet som vi gör nu kommer det aldrig räcka längre än till kvartsfinal. Kan Djurgården klara sig så bra med offensiv rolig hockey så borde vi också kunna göra det. De har inget bättre lag på pappret överhuvudtaget.
Niklas coaching är ju förbannat dålig också, men det har vi ju redan diskuterat.
Det är ganska roligt (tråkigt) att jämföra DIF och BIF eftersom lagen är typ lika bra på pappret.
Hardy går på knock i matchen mot Czarnecki.
Defensiv tråkhockey, spelar iskalla spelare i avgörande lägen, bänkar juniorer som spritter i benen av energi - Den slagserien är dock inte svår att ducka för och kontra med en rak höger rakt i plytet!
Redigerad kommentar
Att spela underhållande och att vinna går faktiskt att kombinera
(även om inte CZ tycks tro det)
Det är tom den bästa formen av ishockey
Att spela "tråkigt" blir mer acceptabelt först när det leder till att laget spelar semi/final
Men - vad ska Brynäs "vara med och slåss om då", anser du?? Ska denna aristokrat till klubb inom svensk elithockey likgiltigt och hjälplöst nöja sig med att vara förbisprungen för all framtid?
Dej kan man tolka som om detta kvittar och är acceptabelt. Du om någon verkar uppgiven och negativ kring Brynäs möjligheter. Det du så syrligt beskyller andra för att uttrycka...