Ekholms ersättare - Jonas Holös?
Nu såg man det gamla laget från ifjol (iaf från slutspelet) och dom kommer att bli lika svåra att tampas med den här säsongen, helt klart.
Det räckte med att JJ och Evensson klargjorde för spelarna att det är DOM som ska göra målen, och inte CZ.
Att det skulle behöva ta 10 omgångar för att begripa en sån sak är obegripligt... :-)
Om han nu inte själv lessnar och väljer att hoppa av, vilket inte känns troligt.
Var ju mest en mental kick och pushning som spelarna behövde, inget annat.
Nåt tränarbyte ser jag som uteslutet i det här läget.
CZ är ju egentligen en perfekt tränartyp för ett lag som FBK, i den situation man nu befinner sig där man ändå har relativt många unga spelare: lugn och sansad, mkt för dialog och ventilering av problem där spelarna själva tar mkt ansvar.
Förra säsongen hade dom en svacka på 7 raka torskar nån gång i januari/februari, nu kom svackan redan i början av serien.
Då blev det inte lika stor uppståndelse, fastän det borde ha blivit det.
Nu blir man istället förvånad över nåt som egentligen borde ha varit ganska lätt att förutse eller iaf tänkbart: att man skulle kunna få problem i början ifall laget inte får en bra start, att spelarna är lite övermodiga pga fjolårets fina insats, att man de facto tappat 5 av sina 8 bästa poänggörare från i fjol och då tänker jag även på tappet av viktiga spelare/spelartyper som man inte på långa vägar ersatt fullt ut.
Det är egentligen rätt pinsamt för bl.a mediakåren hur man bara stirrat sig blinda på en enda sak som skulle ha varit anledningen till deras dåliga start: tränaren.
Säger det mesta om kunskaperna och analysförmågan hos många "mediaexperter".
Men vad hände med "den så försvagade truppen" uppenbart så har verktygen funnits men Cz har saknat kunskaper eller i alla fall förtroende att få med sig dessa verktyg.
Jag hade på känn att det skulle få en positiv effekt med lite nytt i båset. Fast en svala gör ingen sommar, vi får se om det håller i sig. Att prestera i EN match för att sedan falla tillbaka i gamla synder är ingen ovanlighet. Det har Brynäs bevisat flerfallt under åren.
Jonas Holös skulle vara en klockren värvning! Precis den backtypen som behövs, en stark och defensivt skicklig back.
Om jag ska döma utifrån det jag har sett av Holös så tycker jag nog ta mig fan att han är bättre än Ekholm defensivt.
Bara att hoppas!
Redigerad kommentar
Burken: "Men vad hände med "den så försvagade truppen" uppenbart så har verktygen funnits men Cz har saknat kunskaper eller i alla fall förtroende att få med sig dessa verktyg."
Nja, verktygen är väl isf det som CZ har i verktygsväskan och som han ska använda för att lösa såna här problem, men jag förstår vad du menar.
Problemet är väl att det inte finns några patentverktyg mot dåligt självförtroende eller spelare som tror att allt ska lösa sig utan hårt jobb.
Med facit i hand kanske man skulle ha kallat in nån mental coach redan innan säsongstart för att ev kunna förhindra att spelarna blir lite övermodiga och inte inser att det är hårt jobb som gäller varje dag, varje träning, varje match och varje byte.
Lätt att fuska med dom här bitarna om man är regerande mästare och tror sig vara bättre än vad man i grunden kanske är.
Som Boork sa: handlar inte så mkt om tränare, spelare eller taktik i dom här lägena, det handlar om vad som händer i spelarnas hjärnor.
Och när man dessutom har tappat flera viktiga kuggar sen ifjol så är det knappast nåt som underlättar när det börjar gå dåligt och man tappar självförtroendet.
Återstår att se om det bara är en tillfällig uppryckning eller nåt mer bestående.
Jag tror iaf på det sistnämnda, på basis av det dom presterat dom senaste matcherna.
Och med tanke på att det handlar om smålänningar så kan man ju räkna ut att Holös inte går lottlös(!) ur det hela.
Sundlöv har nog sträckt sig långt han kan och kanske lite till, men det har inte räckt.
Men som man säger: there´s plenty of fish in the sea.... (förhoppningsvis....)
En hutlös Holös har gjort en brödlös Sundlöv lottlös.
Makalöst!! :-)
(bara att fylla på med fler lösa associationer för den som känner sig manad....) ;-)
Säga vad man vill om murvlarna och deras skriverier, men just såna här saker brukar dom sällan ha fel på.
Dom har alltid nån som läcker i sitt kontaktnät, så det är nog bara att glömma norrmannen.
Du letade på fel ställe, Holös trade listas under AHL, Lake Erie Monsters. Klipp därifrån:
10/15/2011 Jonas Holos (D) Lake Erie DEL Reassigned by Colorado (NHL) to Vaxjo (Swe.)
Frågan är varför han själv säger att han inte bestämt sig? Han hade ju trots allt inte behövt namnge klubben. Nu kan fan i mig Växjö ta syrran också. =)
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Men jävligt synd att Holös går till Växjö dirr när jag läste att Holös fanns på Svenska marknaden hade jag samma känsla som inför Kahnberg och Nordqvist och båda dom signade så var fan säker att han skulle komma!!
Han tyckte ju att hans syrra bodde för långt bort från Norge (hemmet) så kanske att BIF kan ge han nån extra weekend där dom kan åka till norge och hälsa på? ;D
Hata de som hatas bör....
Gurra88: "Aldrig varit imponerad av Holös.. inget fan av någon norsk hockeyspelare över huvudtaget för övrigt.."
Jamen, det det där lät ju jätteseriöst hörrudu.
Totalsåga ett helt lands ishockeyspelarkår enbart pga nationalitet och inget annat.
Sen är det kanske inte så konstigt att du inte varit imponerad av Holös, eftersom det är svårt att se på texttv hur han agerar på isen...