Försäsongsmatcher 2013
Gurra88: "tydligen hade jag bättre kunskap än Micke eftersom det gick åt pipan med Rahm"
Ahaaaa....
Så det har gått åt pipan innan han ens fått en ärlig chans?
Ledsen att göra dig besviken, men en fluga gör ingen sommar.
Lika lite som att en gissning från din sida som råkade slå in, inte gör dig till en skickligare och kunnigare sportchef än Sundlöv.
Gurra88: "jo det vet vi. Han håller inte på denna nivå."
Precis.
På den här nivån är det svårt att visa vad man egentligen kan om man är skadad, otränad och samtidigt får noll uppbackning av ett virrigt försvar.
Och jo: det är till viss del "social" verksamhet som bedrivs, när man ex låter skadade spelare få läka ihop, träna ikapp och få en ärlig chans, utan att riskera att bli bänkade eller sålda och klassade som odugliga pga nämnda faktorer.
För en normal supporter är det självklara saker.
"Det är väl så uppenbart att det ej behöver poängteras, men menar du att Rahms prestation inte påverkas av träningsuppehåll, utebliven matchkänsla"
Något som Sundlöv kanske skulle ha vägt in då han värvades. Cyklisten var i behov ett par stadiga stödhjul. Eller kanske ha börjat sitt cyklande på en lite mindre cykel. (Örebro)
Nu värvades han till en klubb som hade ett uttalat mål att försvara ett guld. Jag hade hoppats på något mer. Inte en otränad och matcotränad målvakt. Tycker han värvades vid fel tidpunkt. Han var en chansning som inte gick hem.
Med det är det inte sagt att han inte kan bli bra den här säsongen. Ja trots att hans förberedelser inför säsongen även denna gång inte varit optimala.
Johan Norrström:
Det är ju i de här sammanhangen längesen han presterade nåt överhuvudtaget under en längre period, svårt att bedöma hans potential.
Men om Brynäs vill ge han chansen så länge han är kontrakterad så tycker jag att det är rimligt att han får en fair chans att förberedd o någorlunda hel får spela bakom en bättre defensiv än det som fanns under förra säsongen.
Johan Norrström:
Ja, tyvärr är det kanske så som du skriver "chansning som inte gick hem"
Men jag kastar inte yxan i sjön än.... med mer hjälp från uteförsvaret kanske han får en lite lugnare resa i vinter..... han verkar t.ex. ha vart bra mot Bern... vad det nu kan va värt.
Gurra88:
Det är nog tveksamt.... men jag kan inte bedöma det från min soffa. Hoppas han får va hel och visar belackarna att han hade mer att ge!
Gurra88:
Med "innan" menar jag vad han åstadkom i FBK.... det vet jag inte mycket om. Hos oss har han ju vart mer eller mindre skadad hela tiden, inte lätt att bedöma vad han kan i sina bästa stunder.
Huge:"Att Rahm hade uppenbara problem med just plocken håller jag med om, kan ha berott på många saker. Inövandet av ett annorlunda agerande i kassen är ett av dom."
Så bara för att man övar in ett nytt sätt att tex slajda från en stolpe till en annan så glömmer man hur man plockar skott rakt utifrån UTAN behov att ändra position?
Intressant resonemang.
Tväst:Det spelar mig igen roll om Rahm skulle hålla nollan i varj match han står. Jag tycker illa om honom i alla fall.
För mig är han inget annat än en fuskare som aldrig borde getts chansen att bära en Brynäströja.
EskilstunaLasse:
Håller med och jag hävdar även att mitt Leksand inte borde spela ES och det har jag påtalat länge. Tydligen tyckte förbundet det. Hoppas bara dom lärt sig en läxa nu och spelar efter reglerna i fortsättningen.
Ja, om det nu varit så att alla skott han haft problem med att plocka, verkligen kommit rakt utifrån och samtidigt som han haft fri sikt. Tror knappast det.
Jag säger att inövandet av ett nytt rörelsemönster i målet (ex att försöka täcka av vinklar och agera lite mer som en ren puckmotare) kan ha bidragit till en viss osäkerhet i vissa lägen där det annars hade varit mer normalt att försöka plocka pucken.
Lägg till matchoträning och överambition och du har två andra faktorer som kan ha spelat in och gjort honom osäker i vissa lägen.
Vi vet heller inte hur skotten uppfattats nerifrån isen ur Rahms synvinkel, det som ibland från läktaren ser ut som enkla skott kan mkt väl vara svåra för en målvakt att hantera.
Redigerad kommentar
Huge:Många spekulationer från din sida. Men oavsett anledningen så höll han inte måttet. Han släppte in många enkla skott utifrån som gjorde att försvaret blev osäkert. Vågde inte lita på sin målvkt helt enkelt.
Redigerad kommentar
Hoppas på en hel Honken och att JJ får chansen och tar andrespaden efter att ha fått chansen vid något väl valt tillfälle...
Tror ni Sweatt kommer att hinna med någon träningsmatch innan SHL-starten?
Det är väl isf mer sannolikt att den alltför offensiva speliden gjorde att defensiven blev lidande och därmed hela uteförsvaret, som i sin tur bidrog till att göra Rahm än mer osäker än han redan var pga skador och matchoträning.
Hade TJ insett faran i tid och styrt om vårt spel till ett mer avvaktande dito, så hade Rahm självfallet fått en behagligare resa.
DavyDjoos: "risken för en liknande säsong som förra bör vara överhängande... "
Låter inte speciellt logiskt, när vi vet att han nu verkar vara skadefri, har fått mer rutin från matcher och dessutom får ett helt annat försvarsspel att luta sig emot.
Eller vad baserar du annars din risk för upprepning av förra säsongen på?
Huge:
Varför skall en målvakt som varit avstängd för dopning får fortsätta spela hockey? Varför får Tyson Gay springa VM trots att han torskat för dopning, Rahm borde aldrig mer få stå i mål öht men det spelar egentligen ingen roll nu då jag anser att han är kanske den sämsta målvakten i SHL. Jag håller Gistedt som en världsmålis före Rahm. Vore jag Sundlöv hade jag köpt in en ny målvakt snarast. Lycka till i vinter, säger ingenting om eran trupp i övrigt men era målvakter kommer bli eran akilleshäl, vänta skall du se. Jag tror tom ni kan få spela KS men jag hoppas jag har fel då jag gillar Brynäs och har alltid gjort. Har ingenting emot vare sig laget eller nån av er supportrar men tom du borde väl öppna ögonon och inse att Rahm inte håller måttet i SHL.
Ni borde aldrig mer få spela hockey, men det spelar ingen roll nu då jag anser er vara det sämsta laget i serien.
Huruvida Rahm håller måttet eller inte återstår att se.
Jag överlåter åt dig och andra spåkärringar att tvärsäkert spekulera på förhand, blir desto roligare frampå vårkanten när det visar sig att du hade fel.
Huge:Analysen är inte min utan kommer från ett flertal hockeykunniga personer. Man hör det ofta under matcher.
Ett försvar jobbar ofta med att hålla motståndarna på "utsidan" och tvingar dem således att ta skott från dåliga vinklar. Är det så attt man har en målvakt som släpper in höstlöv från blå så blir försvaret osäkert.
Ditt tjat om den "offensiva hockeyn" och att den skulle ligga till grund kan ge en förklaring till hur det gick för HELA laget.
Inte en enskilds målvaks agerande, eller BRIST PÅ agerande snarare.
Fast och andra sidan är du ju också en spåkärring. Efter vad jag förstått är du dessutom precis lika usel sierska som övriga.
Nja kanske inte uttryckligen. Men nu har vi ju ett erkännande i skrift. :)
Huge:
Om du läser längre ner så står det vad jag tycker om Leksands ekonomiska förehavanden. Förstod att den jämförelsen skulle komma, att folk orkar. Dessutom är det skillnad på att dopa sig som spelare och som klubb. En spelare skall såklart stängas av på livstid medans en klubb skall degraderas i seriesysytemet. Vad får dig att tro att vi får fel, det verkar ju rätt uppenbart vad de flesta tycker om Rahm förutom du då såklart.
Redigerad kommentar
Gurra88:
Vem har snackat om övertro? Ta gärna fram det inlägget är du snäll.
Gurra88:
" Helt rätt. En fuskare som Rahm hade platsat oerhört bra i Läxsand."
Är det spelarna som dopat sig i Leksand? Det hade jag ingen aning om.
Ni har tillskansat er ekonomiska medel som gett fördelar gentemot era konkurrenter och på så sätt tagit er tillbaka till eliten, där nya miljoner i sin tur väntat via pengar som andra stått för.
Faktiskt nästan allvarligare än att som enskild spelare dopa sig själv i ungdomligt oförstånd.
Carl Lejonkräk:
Leksands IF har inte fuskat det är kommunen som har fuskat, vad är det du och andra inte förstår? Dock säger jag fortfarande att det är fel och att klubben borde ha degraderats men rätt skall vara rätt.
Jag ifrågasätter vår leksings brist på logik, när han vill stänga av en enskild spelare på livstid men tillåta att en klubb får fortsätta med sitt utövande, när båda fallen har gällt fusk och tillskansande av otillbörliga fördelar.
Kan inte se nån principiell skillnad mellan att käka piller eller dopa sig ekonomiskt, båda varianterna ger fördelar gentemot konkurrenterna.
Att man sen bör få en ny chans när man väl sonat sitt brott tycker jag är bra, men det är en annan diskussion.
Zappaholic:
Som jag ser så är det Leksand AIK Örebro Lakers och i viss mån Brynäs som är dom 4 lagen som kan få spela kvalserien.
Jag skrev att jag håller honom som en världsmålis om man jämför med Rahm, Rahm är helt jävla usel. Gistedt är inte bästa i världen men han är bättre än Rahm.
Om inte era målvakter spelar på topp så kan ni mycket väl spela KS, det hänger ju nästan uteslutande på om målvakterna spelar bra, dom är ju halva laget.
Redigerad kommentar
Har aldrig riktigt förstått storheten med Rahm. Vilken klass är det tänkt att han ska komma upp i? Relativt anonym i FBK tills han fick chansen i några slutspelsmatcher. Därefter skadad, dopad och avstängd.
Jag har gärna fel, men det känns inte som någon ny Svedberg. Som jag för övrigt tyckte var en intressant och spännande värvning.