1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777500 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Huge:

Jag tror nog att tabellplaceringen i grundserien är det som "dom" ger flest poäng för. Sedan tror jag nog att man även räknar in slutspel och kvalserie, fast där är det betydligt mindre matcher än i grundserien och därför påverkas inte slutpoängen något väsentligt.

HV var rankade 1:a 2004 liksom Frölunda 2005. Båda lagen vann grundserien och slutspelet.

FBK fick en tredje plats 2006, men då kom man också "bara" 4:a i grundserien. Möjligtvis spelar också fjolårsplaceringen in då FBK även kom på 4:e plats 2005.

Än tydligare skulle det i så fall vara med MoDo som rankades 8:a efter SM-guldet 2007. Det året beladde man en tredje plats i grundserien, men kom året innan bara 6:a.

Att deltagande i ES torde ge mer poäng än deltagande i SM-liiga verkar också ganska klart. Kärpät har gått till final 4 år på raken och vunnit 3 mästerskap. Dessutom tror jag även de vunnit grundserien 3 gånger under samma tid. Ändå har de nästan alltid svenska lag före sig i kön.

Metal Guru: Behövs inte, bara det faktum att det är fransmän som tycker till om hockey gör hela rankingen till nonsens.

Huss:
Sicken otur. Jag tycker du ska ta kontakt med fransmännen och påtala detta faktum, så att de kan revidera sin lista.

Metal Guru: och vi hade "otur" i själva seriespelet...

MickeASthlm: "Fast Mora åkte ur och är ändå före på listan..."

Vilket visar att man tittat på andra saker än enbart tabellplaceringen.
Mora kändes i ärlighetens namn en aning stabilare ifjol och det var hugget som stucket vad när det gällde vilket lag som skulle få spela KS.
Så rankingen känns ändå rättvis, vad Brynäs placering beträffar.

MickeASthlm:
Kan det vara så illa att rankingen gällde säsongen 07/08, och där var vi ett bättre hockeylag än er - trots att vi hade mer otur i kvalserien.

70 Rodrigues: Fast Mora åkte ur och är ändå före på listan...

MickeASthlm: Ja, vi kom ju sist förra säsongen så det är ju inte så konstigt!!

Citerat från HV-gästboken och Ett tu Brute:

"För tionde året på raken har den franska! siten Hockeyarchive rankat Europas 250 bästa lag. Placeringarna grundas på ett poängsystem som kanske inte är helt vetenskapligt, men som trots allt verka någolunda trovärdigt.

HV71 är bäst placerade svenska lag med en andraplats. De tio första platserna beläggs av 6 ryska, två svenska samt två finska lag. Utanför topp 10 ligger Tjeckien på en 11:e plats, Tyskland på en 13:e och Schweiz på 16:e plats.

Sämsta ES-lag är Brynäs på en 72:a plats och bästa allsvenska lag är Leksand på en 87:e."

Peja: Ja, man bör nog inte ha för stora förhoppningar, får dem chansen att täppa igen hålen med lite extra Brendl-cash så gör dem nog det, jag kan förstå det iof, men truppen ser inte stark ut asså..

Peja: "Och kärnpunkten är dessutom att vi inte BÖR ersätta honom med en liknande spelartyp utan istället sprida hans lön på framförallt en bra center med goda egenskaper både framåt och bakåt."

Han menar väl att Brendls lön skal spridas på en bra center och på någontinga annat. Svårt att sprida på bara en spelare för då blir det ju ingen spridning.
Märkligt skrivet för det verkar som någonting fattas efter citatet.

Om det visar sig att Färjestad har lyckats få mer betalt
för Frögren än vad Brynäs fått för Brendl så är det ett
antal personer i Brynäs ledning som bör avgå eller få
sparken på grund av total inkompetens.

Davey_22: Jag tror inte att det blir något mer efter centern. De har väl antagligen lovat massa spelare att få chansen på riktigt. Men sen (efter en tung inledning) förväntar jag mej några nyförvärv under pågående säsong.

Peja: Skämta, my ass...
Visserligen begriper även jag att inlägget i stort går ut på att skämta lite om svårigheterna att hitta nyförvärv.
Men när han börjar specificera det hela och yra om att Vas allena och fullt ut skulle vara tänkt som ersättare till Brendl, ja då är det fan inte fråga om nåt skämt.
Varför bemöda sig om att så in i detalj kommentera den saken när inlägget i övrigt bara är avsett att peka på svårigheten att hitta nyförvärv rent generellt?

Sen vet jag inte vad det är för sorts efterhandskonstruktion du talar om?
Med Brendl kvar i laget så hade chansen att få en riktigt bra (läs:dyr) center varit mindre än utan Brendl.
Att en center hade krävts oavsett är väl självklart.

Peja: Men såvitt jag vet så har inte Sundlöv sagt nåt om att Vas är Brendls ersättare, skulle dock centerplatsen vara den sista pusselbiten nu så skulle jag bli grymt besviken.

Men egentligen borde man kanske inte vänta sig så mycke..

Huge: Han försöker ju bara skämta lite.

"Och kärnpunkten är dessutom att vi inte BÖR ersätta honom med en liknande spelartyp utan istället sprida hans lön på framförallt en bra center med goda egenskaper både framåt och bakåt."

En stjärncenter hade ju värvats oavsett om Brendl hade stuckit eller ej. Att en stjärncenter kan värvas pga Brendls bortfall är ju en efterkonstruktion.

Huge: Ja, när Abrahamsson kommer dragandes med sånt dravel så visar det bara hur oinsatt han är i elitlagens silly season och vilka uttalanden dom gjort angående sina trupper...

Slöseri med tid att läsa sånt.

GävleLasse: Nä, och det är ju det som är min hela poäng.
Abrahamsson är ute och cyklar om han tror att Brendl går att ersätta, precis som du säger.
Och kärnpunkten är dessutom att vi inte BÖR ersätta honom med en liknande spelartyp utan istället sprida hans lön på framförallt en bra center med goda egenskaper både framåt och bakåt.
Då finns det pengar över till en spelare som Vas och kanske nån ytterligare.
Abrahamsson agerar bara populist och försöker plocka billiga poäng genom att försöka vara lite kontroversiell.
Detta förfarande är tyvärr nödvändigt bland en massa bloggare då man måste sticka ut i mängden för att synas eller höras...

Huge: Brendl ersättare? Går det att ersätta Brendl egentligen. I så fall måste mormor vaska fram ännu en spelare som man måste rätta sig efter när det gäller PP och anfallspelet.

Nej jag ser Vas som en fullgod ersättare till Månsson, i alla fall om man ser på pappret. Sen skall han ju givetvis bevisa sig. För det kan ju även röra sig om ännu en floppvärvning från Mormor.

MickeASthlm: Försök inte klicka på min "länk". Jag skrev i fel ruta.

Huge: Så länge jag inte ser en ny (och imponerande) värvning håller jag med Abrahamsson och hans "känga".

70 Rodrigues: Abrahamsson har skjutit sig rejält i foten när han tycks tro att Vas ensam och fullt ut är tänkt att ersätta Brendl.
Så den där "kängan" har han verkligen lyckats plantera rätt.
Nämligen i sitt eget arsel... :-)

70 Rodrigues:

Ja, kanske läge att kalla oss för Brynäs Mighty Ducks eller Brynäs Kings! = )

Men "show me the money" är väl Mormors replik?

Mormor goes Hollywood?

rackham: Läs slutet av artikeln, en underbar liten känga :-)

Se länk!

Dunc: Men det är alltid lite skoj att käfta med Rodriges

Bissett19: Då är jag med i båten.

Dunc:

Rodrigues syftade på denna Kanonvärvning;)

www.eliteprospects.com/player.php?player=882

Dunc: Skoog som i Simon Skoog inte Skoogs.

70 Rodrigues: Det där med "pajasvärvning" av Skoogs skulle var intressant att få en förklaring till!

MarcusElving:

Ja, med det förbehållet... =)

rackham:

Självklart :D alla sätt är bra, förutom de dåliga...

MarcusElving:

Ja, alla sätt att bygga lag är bra... ;-)

MarcusElving:

"det" ska de vara i början

rackham:

hahaha, du börjar ju se riktigt ljust ut måste jag säga :D

Bissett19: Det han sa har sagts åtskilliga ggr förut. Jag ger honom 10-12 matcher innan jag bedömer honom. Granström ska vara glad om han lyckas ta en plats som 4:e center, Svanberg är en pajasvärvning ala Skoog och Björck. Jonsson är den enda värvningen jag ger Sundlöv godkänt för så här långt.

MarcusElving:

Och så kör vi med Glas (36) som center. Lägg till Servisen Lars och backen Yvig (Sunken). I mål Propplösaren Robust (Markan).

Vas- Glas-Porslin

Lars-Yvig

Robust

Sponsrad av IKEA.
IKEA-femman har sett dagens ljus!

Tillsammans med skogslinan (Stora Enso?) har vi redan två sponsrade femmor, vi tar det här med sponsring till nya höjder!

Tjohoo! = )

Jompe: ja, det kanske skulle vara något :P samtidigt som vi kan para ihop Granström och Lind som stomme till skogslinan :D

70 Rodrigues:

Ralistisk värvning?
Nääääääääää............;)
Däremot gillade jag Vasens ord o förväntningar ang nästa sässe:

" I år är vi inte favoriter direkt vilket passar oss bra. Målet är till att börja med att ta oss till Play-off."

70 Rodrigues: Han är hyffsad men lite kort för elitserien kanske.

70 Rodrigues: Ha ha, dream on!

Han är kung!!!

Jompe: Här är min 1:e center, en riktigt jobbig jävel att möta :-)

Se länk!

MarcusElving: Vasen får väl gå i samma lina som Ove Porslin, den så kallade inredningslinan.

Intervju med Janos Vas på hockeysverige.se. Tycker att han verka ha bra åsikter och verkar vara en bra kille om man ska döma honom så här bara utefter en intervju. Hoppas han är lika bra på isen som utanför bara :P

Huge:

Ja, jag har också funderat på det där...
Kanske skall introduceras på närmaste Cosmopol?

rackham: Saxat från hemsidan:

"- Han har en bra ålder, en bra karaktär och är en potentiell spelare, säger Micke Sundlöv, sportchef i Brynäs."

Ja, man får ju hoppas att vår Sportchef värvat en tilltänkt (potentiell) SPELARE och inte nån tilltänkt biljettförsäljare eller busschaufför... :-)

rackham: Jo det är sant det gäller att jämföra päron med päron...

Lunkan:

Ja, samtidigt känns det inte som att det pågår någon förstärkningsvåg i svensk hockey, därtill är konkurrenskraften för nedsatt för närvarande...

Dä bar å åk!

Sitter och funderar lite på laget och eventuella kedjor och backpar. Det bästa jag kan få till blir något i stil med detta:

Markström (Lindbäck)

1.a Lars Jonsson - Niclas Andersén
Janos Vas - Ny center - Andreas Dackell

2.a Juuso Hietanen - Peter Nolander
Johan Alcén - Mikael Lind - Daniel Widing

3:e Jonathan Carlsson - Jörgen Sundqvist
Ove Molin - Mads Hansen - Daniel Hermansson

4:e Ola Svanberg - J20 eller dubbla byten på Lasse Jonsson
Björn Danielsson - Jonathan Granström - Emil Sandin

Anton Persson och Alexander Sundström utlånas eller varvas på någon position i fjärdekedjan.

Känns som att det här blir det bästa vi kan få ut av laget, hyffsat fördelat på 4 kedjor. 1:a och 2:a kedjan ser väl hyffsade ut, resten får vi hoppas på att yngre spelare får genombrott och gubbarna får en nytändning.

*Markström kommer att bli oerhört viktig, det är en sak som är säker.

rackham: Hoppet står till ny tränare och att Markström kan bli ännu bättre än i kvalserien. En dålig start för Markström och det är dax att bli nervös.

51 Roger:

Å ena sidan är inte truppen färdig än, å andra sidan finns det anledning att inte underskatta den potentiella lagdynamiken.

Otippat är bäst! = )

« · 1050342 · »