1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777720 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Peja:

Frölunda är ES svar på Liam Norberg... vem vet?

Vet inte ens om de själva vet vad de SÖKER efter för att klara av förväntningarna de har skapat på sig själva...

Därför skall NUBBEN in på lodrätt fem...

rackham: Det sägs att Frölunda letar efter en ny center pga Karlssons skada, så det skulle vara konstigt om de släpper Nordquist under pågående säsong. Jag hoppas på honom till nästa säsong, trots att han väl har kontrakt med Frölunda över den också.

rackham: Tror du mormor vet vem han är då?

GävleLasse:

Eller Nubben...

rackham:Eller så har Mormor paperjam i faxen

GävleLasse:
Ja, och sportcheferna kanske inte märkt att det nu bara finns ett stooooort fönster tom januari... ;-)

Jompe:

Då kanske vi behöver nånting mellan junior och ES...

rackham: Ja det skulle helt klart gynna svensk hockey om man fick igång en sån trend. Man byter spelare som kört fast liksom.

rackham: Frölundas managementfilosofi tycks vara "värva tills det funkar" och är man inte nöjd med Nordqvist så kan man förstås erbjuda honom till högstbjudande.

Vad gäller J20 så kanske vi väntar oss för mycket för fort? Att gå upp gfrån J20 till elitserien lär ta minst en säsong såvida man inte heter Bäckström.

Jompe:

Ja, de vill väl få ordning på sitt trasslande maskineri...

GävleLasse:

Kanske dags att skapa en sån där datingsida för Sportchefer... :-)

Mormor får bjuda på nubben...

rackham: Undrade ett tag vem Nordan var... Och du tror att Frölunda skulle vilja släppa honom?

rackham: Jag tror att det skulle vara en ypperlig lösning för samtliga parter. Men nu tillhör ju såna trader inte till vanligheterna i ES...

Peja:

Både och...

Nordan producerar inte värst i Frölunda.
Frölunda kanske vill ha täckning för en del av lönen.
Han skulle få mer istid och förtroende i Brynäs.
Han skulle få spela med 82-polarna.

Eller? = )

MickeB:Nej det är allt för omständigt spel just nu. Dackell och de andra har inte rätt mentalitet för spel i PP. Jag ser helst en formation med Sundström, Granis och Widing/Vas... Vas har ju ett bra skott...

Peja: Ja, jag har bara väntat på detta. På sätt och vis skämmer Brynäs ut sig igen. Men bra att de inser att kalkylerna inte håller i tid denna gång iaf, till skillnad mot ifjol.

GävleLasse: Ja, exakt, det är enkelhet och grovjobb framför mål, som måste prägla PP-spelet nu. Finsnickarna finns inte, anpassa spelet därefter.

Davey_22: Ja, det är väl i vänsterback position som han ska spela i PP, om han nu ska vara med i huvudtaget.

En risk, som du säger, som är mest värd att ta i slutet av matcher tycker jag eller alltid i 5 mot 3.

rackham: Ja, han skulle vara en grym värvning, men tyvärr känns det väl lite långsökt i dagsläget?

MickeB: Widing måste ha krav att producera. Han är ju den enda som KAN producera i hela laget, typ. Han behöver någon som kan spela fram honom, det är sant, Månsson var bra på det ifjol.

Har ni sett detta eller? Brynäs vägrar hålla sin del av avtalet och finansiera en C-hall.

rackham: I Tre Kronor har Widing en mer tuta och kör roll och inte ens påtänkt i PP.

Hur illa det kanske låter, så skäms jag faktiskt ofta över Widing. Vår landslagsforward och bästa målskytt, men ändå, just för hans hjärndöda spel. Nästan att jag får dåligt samvete, men ändå. Säger något om Brynäs också.

Är man då hjärndöd, så ställer det extra krav på medspelarna att ha spetskompetens att överbygga detta, genom att kunna hålla uppe spelet ändå. Den finns inte i Brynäs, därmed svårt att hitta de rätta förutsättningarna för honom i en konstruktiv kedja. Skulle därför vilja se honom i en hårt arbetande checking kedja, utan egentlig krav att producera.

MickeB: Ett annat problem vi har är att backarna avvaktar för länge och följer inte met för skott efter ett bakåtpass. Nej det skall krånglas för mycket. In i zonen, läpp pucken bakåt och skott.. sen i på retur. How hard can it be?

Huge:Exakt en fråga om resurser och Brynäs valt en spelidé som passar in med plånboken. Men som sagt Hietanen är bra på detta iaf.

MickeB: Håller med dig om att Widing inte bör ha hand om införandet av puck i motståndarlagets zon i PP. Däremot nu mot Frölunda när Widing stod på blå fick vi äntligen nån som skört hårt OCH på mål (!)

Låt Widing husera där lite oftare och peppra målet, visst det är en viss risk att ha han på blå, men ha en åkstark och vaken back jämte som är beredd att täcka upp vid eventuella misstag så tror jag vi har ett starkt vapen i pp.

Huge:

Rätt talande att vi inte kan få till rätt förutsättningar för vår landslagsforward...

Gör om, gör rätt.

Lind ut, Nordan in.

MickeB: Det där med att stå upp på offensiva blå är som sagt ngt som många lag säkert skulle vilja praktisera, men det gäller ju också att ha rätt spelartyper för detta (läs: rätt ekonomi).
Ett lag som LHC har ju stora starka backar som täpper till vid sargerna när dom har tryck i anfallszon,vilket gör att det blir svårt för motståndaren att ex rensa sarg och ut.
Har du samtidigt starka offensiva och hårt jobbande forwards så blir ju trycket enormt på motståndarförsvaret.
Mao: vi spelar efter resurserna och har valt den väg som passar bäst för den trupp vi har.

Sen håller jag med ang Widing, som ofta jobbar hårt men samtidigt känns som en solitär partikel i sitt jagande.
Fast mkt hänger också på att han måste få hjälp med avlastning när han väl lyckats komma först på puckarna vid kortsargen. Det håller inte att han får jobba ensam i de lägena så det är inte enbart hans eget fel sas.
Tyvärr så verkar det vara svårt att hitta en riktigt bra konstellation där man får ut max av det han är tänkt att göra, för ngn tänkande August är han inte..

Alltså jag menar precisionen i spelet, att spela med en tanke och veta vad man håller på med. Precision i skottet behöver absolut inte Widing skämmas över.

Tycker i ett PP, är det viktigast att man har spelare som är pucksäkra och konstruktiva. Det gäller att ha en precision i det man övat in och en bekvämlighet, för att inte konstla till det. Widing har en killer, men undrar jag om han egentligen har i ett PP att göra egentligen. Jag tycker inte det, faktiskt, möjligen när man behöver chansa, exempel i slutet av matcherna osv.

AVGÅ: Ja intressant med backar som står upp vid offensiv blå. Brynäs, främst Hietanen, har förbättrat detta denna säsong, även om det var sämre med den varan under svackan.

Mycket psykologi i detta i grunden handlar det, tror jag, om man betraktar sig själv och bygger sitt offensiva spel på att vara det spelförande laget. En liknelse är ju också ytterbackarna i fotboll, där topplagen har en spelidé och även en "fear factor" som gör att de helt enkelt tar kommandot och trycker upp backarna, och motståndaren backar, och därför ner i psykologisk brygga på en gång. Ex. Evra i Man Utd, ofta högst upp av alla, när de rullar på mittfältet.

Brynäs är väl dock tvärtom och bygger sin offensiv på en defensiv, med bra avvägningar och kontraslående, och kanske frivilligt fegar lite väl ofta, när de väl har tryck i anfallszonen.

Men ändå tycker jag att det är Widing som är den "skyldige" i de exemplet jag beskriv, han är snabb och högst upp, kommer tydligt först in i anfallszonen, måste försöka hålla i pucken, åka ner bakom förlängda mållinjen osv, än att slänga iväg pucken så tidigt. Massor av gånger har han gjort likadant.

Tycker att Widing borde byta nummer från 41, till 90, efter bombkapsel 90, för han spelar hockey på samma sätt, som en klusterbomb värkar. Pucken kan hamna lite var stans. Ingen precision utan en utspritt effekt av hans spel, allt kan hända, och gör det också. Ibland positivt men för det mästa pinsamt svagt och inte elitmässigt egentligen.

Hej jag har en idé !
Ändra icingregeln så att det bara blir icing om pucken slås från egen zon ända ner över förlängd mållinje på andra sidan rinken.
Det blir en massa onödiga icingar när det är misslyckade passningar som slås från mittzonen som går till icing.
Det som ska straffas med icingavblåsning är rensningar från egen zon inte kreativa passningar i mittzon.

Vad säger ni, skulle det bli kanon eller kalkon?

MickeB: ""Favorit" i repris är också att Widing kommer in efter högerkanten in i anfallszonen, i PP, och skickar pucken hårt i runden, så att pucken åker ur zonen på andra sidan, där aldrig backen hinner, av någon anledningen, att rädda pucken kvar i zonen."

Jaa, jag har retat mig på detta i flera år, inte bara knutet till Widing. Över lag har Brynäs backar läckt som såll på offensiva blå de senaste 8 åren. Till min stora glädje märkte jag i början av denna säsong att dom var täta som topplockspackningar på en Ferrari. MEN, de matcher det har gått dåligt nu så har dom börjat läcka igen. VILKEN skillnad det blir när vi kan hålla kvar pucken i offensiv zon och fortsätta gnugga. Inte sällan leder detta till uttröttade motståndare och mål för oss. I lördags var backarna sisådär på detta vill jag minnas. T ex de säsonger som det gått bra för Färjestad senaste åren har jag noterat deras backars nästintill magiska förmåga att mota tillbaka pucken på offensiva blå. Noterbart är att vi använder taktiken med extremt "släpande" back vilket jag aldrig varit någon större anhängare av. F*n ibland kan man se våran back på den "inaktiva" sidan ligga och hovra nere vid defensiva blå. Litar dom inte på sin egen förmåga att stå upp vid offensiva blå eller?

Sedan vill jag tacka Huge för ett nyanserat inlägg här senast där du t o m ställer krav på Sundlöv om lättande på plånboken och inköp av spelare. Way to go Huge!

Peja: Enormt fina nyheter inför framtiden. kalle johansson klar!
Här en liten intervju med Kalle som är publicerad 12/11

Alcén har ju faktiskt en helt annan roll i J20 än i A-laget. I J20 spelar han ytterforward på ungefär samma sätt som Fredrik Bremberg, jag fattar inte varför de har gett honom en roll som energispelare i ES.

Växjö Lakers skulle aldrig släppa Rosén nu, men vem vet, han kanske har ES-klausul... Men Brynäs har ju fyra centrar om Sundström spelar center, vilket ju alla väl vill att han ska göra.

Jag skulle gärna se en stor jävla ytterforward som kan trycka in puckarna.

JanT: "Lind? Varför i hela friden förlängde Sundlöv med honom? Ljumskarna har ju spökat sen Hedenhös..."

*S* Hedenhös, ja så länge känns det, han ser väl ut som en sådan också:)
Nä, han har väl tagit lönesänkningar också, skulle jag tro, att Sundlöv tyckt att det varit värt det, i förhållande till vad han skulle pynta ut till någon i en liknande roll. En duktig center, frisk, men ett riskprojekt avdelning större. Men Brynäs har fyra naturliga centrar i år, utan honom, så en viss tanke till hans skadebekymmer har nog Sundlöv ändå haft, i sitt lagbygge.

Dessutom var väl Brendl som skapade mycket plats för honom ifjol, så han fick mer svängrum och bra poängskörd. Kanske det som räddade honom kvar denna säsongen?

MickeB: Hoppas vi kan fullfölja med en 3-poängare i Sthlm. Svanberg ser alltmer rökt ut, i och för sig bra med 3 backar som slåss om den 6:e platsen.

Lind? Varför i hela friden förlängde Sundlöv med honom? Ljumskarna har ju spökat sen Hedenhös...

Det lär utexamineras 2 st nya hockeyinvalider från Brynäs IF fram på vårkanten. Bara att tacka för förtjänstfullt slit.

MarcusElving: Ja situationen är ohållbar för Svanberg. Finns ingen anledningen varken för han eller Brynäs att han vara kvar. Carlsson och Bertilsson är kanske inte mycket bättre osv, men fram för allt mer värd att satsa på långsiktigt. De närmaste två matcherna avgör, han måste få chansen i någon av dem och ta den. Annars morsning goodbye!

MickeB: Håller med angående Alcén och Carlsson.

Bertilsson är en väldigt glad överraskning, han imponerade fruktansvärt på mig i matchen mot Frölunda. Han såg säkrare och bekvämare ut med puck i defensiv zon än vad till exempel Hietanen och Svanberg gjort.. Inget han gjorde kändes stressat eller panikartat. Där tror jag vi kan ha en stjärna på tillväxt. Svanberg kan vi skicka vart som helst, så länge han inte spelar med Brynäs är jag nöjd.

Förresten är det någon som har räknat hur många närkamper 94 kg Widing vinner, vid sargerna, när han är puckförare? Tror det är noll, men inte riktigt säker?

"Favorit" i repris är också att Widing kommer in efter högerkanten in i anfallszonen, i PP, och skickar pucken hårt i runden, så att pucken åker ur zonen på andra sidan, där aldrig backen hinner, av någon anledningen, att rädda pucken kvar i zonen.

Kreativitet präglar ofta bra PP-spelare, men Brynäs satsar på sin mest hjärndödaste spelare, som råkar ha ett bra skott visserligen, men jävligt tröttsamt att behöva se parodin varje match. Liksom sitta på en spikmatta vad han ska hitta på härnäst, ingen aning alls kan man ha, speciellt eftersom han inte har en aning själv.

Davey_22: Exakt! Sundström m.fl. får ta större ansvar, än vad tanken det var. Stommen är gammal och trött, det har vi igen nästa år, om de fasas ut redan nu, läs Danielsson och Lind. Men tufft läge för denna säsong, iofs.

Det positiva med Linds skada (nåt ljus måste man försöka se) är att Sundström förmodligen får än större ansvar, och det tror jag han kommer göra med bravur.

sylf: Ja Rosén visserligen inte svaret på vad som skulle behövas nu. Men till vårkanten kanske Sundlöv ringer nummerbyrån iaf:)? Men vem vet han kanske dyker upp tidigare.

MarcusElving: Ja från bänken gör man inga poäng iaf. Men det gäller att förtjäna istiden också. Det har han inte gjort. Men bra att han fick pytsa lite i J-20 nu iaf. Tycker att både han och Jonathan Carlsson borde ha fått spela mer i J-20 än vad de fått.

Även kul hur Bertilsson gick framåt från sin debutmatch. Tyder på bra karaktär att förbättra sig så snabbt. Dock bara 7 minuter speltid, men men. Har Svanberg bokat enkel bussbiljett tillbaka till Orskarshamn nu, kanske?

MickeB: "Robert Rosén Växjö Lakers"

Ge inte Sunklöv nåra ideer nu, han sitter förmodligen och ringer nummerbyrån ikväll...

MickeB: Å andra sidan, vad är skillnaden i speltid för Alcén i J20 kontra Elitserien? Kan också vara en faktor.

Om jag räknade rätt i hastigheten fick Alcén ihop 7 poäng i J-20 segern med 10-4 över Björklöven. Det visar prov på det gigantiska steg det är mellan denna serie och Elitserien. Värt att tänka på när det ropas att den ena efter den andra junisen ska in och debutera. Roligt att se på, helt klart, men nog klokt att låta dem få smyga in sakta men säkert.

Bissett19: Håller med. Eftersom Lind ska vara vår förstecenter så bör han ersättas av en hygglig spelare tycker man. helst en riktig klasscenter.

Pirnes skulle sitta fint, men som vanligt kan vi inte konkurrera när det gäller pengar, och det är ju allt som räknas numera. Han hamnar väl i Frölunda som alla andra stjärnor. Men inte går det bättre för Frölunda för det.

Man måste ju säga att Frölunda är det största krislaget i hela serien om man ser till spelartrupper. Riktigt dåligt med tanke på kompetensen på spelarna de förfogar över.

Huge: Nä, CZ har på en dag förändras till en hopplös idealist eller fundamentalsm, till att visa tecken på mer flexibilitet. Kanske är snaran om halsen som började göra sig påmind, som var/är katalysatorn i sammanhanget?

Ja PP-nöten ja. Det är ju främst det som skiljer topplagen från bottenlagen, så att säga. Enkelhet och acceptera läget, så att man slapnar av i spelet, två viktiga nycklar i sammanhanget, för att göra det bästa av en svår situation.

Ja, kanske blir en ny center, inte minst om Lind slänger in handduken för gott eller för säsongen. Pirnes, Modo eller VF, lär det väl bli för honom. Brynäs center kanske blir Robert Rosén Växjö Lakers *s*

MickeB: Nja, det där med att du borde ändra uppfattning pga gårdagens vinst var kanske inte så allvarligt menat men lite ligger det ändå i min begäran. Om du sen tycker att jag har fel är en annan sak och det respekterar jag.
Min åsikt grundar sig dessutom inte enbart på gårdagens vinst utan på dom 3 senaste matcherna, där spelet sett riktigt bra ut och poängen också kommit mot bra motstånd.
Så jag är mao lite mer hoppfull vad gäller CZ:s framtid än vad du kanske är.

I övrigt är det som du säger: PP är en nöt som måste knäckas.
En hjälp på vägen sas är säkert att spelet börjar återgå till det vi hade innan svackan, vilket automatiskt förbättrar förutsättningarna för ett bra PP och även spel i övrigt.
Men Linds skada kom mkt olämpligt, med tanke på både PP och BP, där han ändå är ngt av nyckelspelare i laget.

Öppna plånboken mormor och signa Pirnes, som Modo verkar sukta efter...

Alltså när motståndarna spelar PK och Brynäs PP

Bissett19: Sundlöv agera?? Skämtar du eller? Det är fan bättre att han inte gör ett piss, annars kommer väl Simon Skoog och Hutten tillbaka!

« · 1088598 · »