1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777728 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Bissett19: Amen!

mattias - 74: ja dom är för ojämna o sen behöver dom förstärka med 3-4 bra spelare till el nåt...

andreasknox:

"själv ser jag gärna att Leksand går upp"

Nu är du jävligt nära att bli bannad på denna sida....:)

andreasknox:

det tror jag med

själv ser jag gärna att Leksand går upp så att vi får spöa dom i eliten
igen ;) (tror dock att dom misslyckas igen)

om vi räknar bort förlusten mot Rögle så är vi undefeated in 8 games! =)

65selander: Fan va nice!Kan sen bara A-laget bli
lite bättre i pp så,kanske....

65selander:

Fantastiskt.

Brynäs på 4:e plats och sedan kunderäggen :-)

U16

1 Brynäs IF 3 3 0 0 19 : 4 9 0 0 0 0
2 Orsa IK 3 2 0 1 15 : 10 6 0 0 0 0
3 Luleå HF 3 1 0 2 11 : 14 3 0 0 0 0
4 IF Sundsvall Hockey 3 0 0 3 7 : 24 0 0 0 0 0

J18

1 Brynäs IF 15 14 0 1 83 : 19 42 0 0 0 0
2 Färjestads BK 16 13 0 3 105 : 36 39 0 0 0 0
3 Mora IK 16 12 1 3 80 : 40 38 0 0 1 0
4 Leksands IF 16 10 1 5 73 : 35 31 0 0 0 1
5 Sunne IK 16 6 3 7 51 : 57 23 0 1 2 0
6 VIK Västerås HK 16 6 2 8 62 : 64 21 1 0 0 1
7 Grums IK 16 4 2 10 49 : 85 15 1 1 0 0
8 Valbo HC 16 4 0 12 40 : 81 12 0 0 0 0
9 IFK Ore 16 2 2 12 35 : 105 9 1 0 0 1
10 Bofors IK 15 2 1 12 34 : 90 7 0 1 0 0

J20

1 Brynäs IF 24 18 2 4 114 : 54 57 1 1 0 0
2 Luleå HF 24 13 7 4 84 : 50 52 2 1 4 0
3 Djurgårdens IF 22 16 2 4 82 : 53 50 0 1 0 1
4 Skellefteå AIK 24 11 3 10 75 : 74 38 2 0 0 1
5 Leksands IF 23 10 4 9 72 : 64 35 1 1 0 2
6 MODO Hockey 23 9 3 11 58 : 69 31 0 0 1 2
7 Mora IK 23 6 3 14 56 : 70 24 0 0 3 0
8 Timrå IK 24 6 4 14 65 : 97 23 1 2 0 1
9 A I K IF 23 5 4 14 59 : 99 21 1 1 1 1
10 IF Björklöven 22 4 4 14 51 : 86 17 1 2 0 1

P: Ja där var det stop!!

Lindström: Samme finne som blir krossad av, vad som måste vara, en av våra 3-4 bästa backar de senaste 10 åren.

rackham: Man njuter!! Kolla vad fegt han rappar finnen som är på väg å byta.
Sen vart de spö!!

Peja: Ja kul för Thegel! Hoppas det blir ett par strutar till i Oskarshamn nu också.

Sånt är bra för självförtroendet :)

Bissett19: Sköj att Thegel fick måla i sin första riktiga seniormatch.

sylf: "Domarna är maktmissbrukande dårar som inte fick bli poliser,militärer, securitasvakter,lapplisor, hade betong i sandlådan och blå brandbil.."

En supporteråsikt som verkligen utvecklar hockeydebatten....

rackham: Ja, domarnivån utvecklar verkligen svensk hockey.

sylf:

Nä, men sylf då!

Klart vi skall förtsätta med ES-gegga!

Enligt Kinchy har HV och LHC vunnit en av åtta matcher i CHL...

Dags att fundera lite över geggan.

Huge: Domarna är maktmissbrukande dårar som inte fick bli poliser,militärer, securitasvakter,lapplisor, hade betong i sandlådan och blå brandbil..

Varför kan man inte jämföra med NHL? Vi hämtar ju allt annat därifrån och det är dit alla vill. Vi tävlar på samma villkor internationellt etc....

Bissett19:

Vet inte, de hänger inte med i finnarnas tempo i alla fall.

ES-geggan imponerar inte.

rackham:

Det var väl på tiden att någon gav den lilla råttan en smäll eller två:)

Var det inte ett väldigt reservbetonat HV-lag idag?

Bissett19:

Jo, jag ser det.
Skulle har varit intressant att se dem spela.

Såg däremot Thörnberg åka på duktigt med smörj i en fight mot Lostedt i CHL.
Det går inte så bra för Jerusalem mot Blues om jag säger så... = )

rackham:

Thegel fick tröstmåla för IKO.

58.31 2 - 5 EQ IKO 24. THEGEL, Henrik
(11. VAINIOLA, Ville-vesa
53. ERIKSSON, Lukas)

sylf: Jämförelsen med NHL haltar en aning, eftersom deras hockey till stor del består av just fysiskt spel, ngt dom är upplärda med sen barnsben, sas.
Härhemma har den fysiska biten av spelet alltid kommit i andra hand, vilket säkert också påverkar domarnas förmåga att på ett bättre sätt tolka och bedöma hårt spel.

Sen är det bara fånigt att skylla publikbortfallet på domarnas ev innebandynivå.
Det är ju för fan ES-lagens tränare, ledare och spelare som kommit överens om den nivå som ska gälla på dömandet.
Att då gnälla på dom som utför jobbet är inte speciellt begåvat.

Rönnberg är helt riktigt EN tränare som är nöjd med våra domare överlag.
Är dock fullt övertygad om att i stort sett samtliga övriga tränare tycker likadant, när dom rannsakar läget och ser objektivt på det hela.
Tror mao att de enstaka misstag som begås i dömande inte påverkar helhetsbilden som tränarna har, vilket är det väsentliga.

Huge: "Vi har en bra domarstandard och vi är nöjda med de domare vi har, säger han."

Du citerar EN tränare och säger att de flesta tycker att vi har bra domare generellt sett?

Vad tror du är anledningen till att publiken sviker på alla arenor? Jag tror de flesta vill se hockey, inte innebandy. Kolla på domarna i NHL, där får du spela i princip hur hårt du vill, bara du gör det schysst. Rådbjer tog ut en spelare förra veckan för att tacklingen var för hård?! Vaddå för hård?

sylf: Tycker att du i sedvanlig ordning överdriver å det grövsta.
Vadå "ideligen blåser sönder snälla matcher" ??
Den bild du målar upp kan jag inte skriva under på, efter att ha sett många snälla matcher.
Problemet är isf att i de snälla matcher där domaren blåser mkt, så är det spelarna som använder klubborna alldeles för mkt och inte kroppen.
Med hakningar som följd, vilket är ett regelbrott som man försöker stävja lite extra då det är spelförstörande.

Sen tycker jag att det där med svajig bedömning allteftersom matchen lider, är ngt man ser mindre och mindre av numera.
Var betydligt vanligare förr.

Så här säger Luleås tränare om vår domarkår:

"Det här känns väldigt svajigt och det känns som att den här matchen hade nog Marcus (Vinnerborg) gjort bättre själv. Vi har en bra domarstandard och vi är nöjda med de domare vi har, säger han."

Dvs: matchen igår innehöll lite tveksamma domslut, men det skylls främst på det internationella utbytet.
Det viktiga är vad en tränare säger om våra svenska domare.

Att sen både tränare och spelare ändå gnäller på domarna efter match är sånt som mest sker i stridens hetta.

4th Line
4. RÖDIN, Anton 90. GUSTAVSSON, Pierre 24. THEGEL, Henrik

Intressant att börja mot Mora...

Huge: "Konstigt, eftersom de flesta spelare är nöjda med våra domare, generellt sett."

Ja, vad ska dom säga då, utan att det kostar ett par månadslöner?

Det jag reagerar mot är bristen på känsla för spelet, silandet av mygg och sväljandet av kameler. Att dom ideligen lyckas med konststycket att blåsa sönder snälla matcher, bristen på konsekvens, att i första perioden blåsa för ALLT och sedan ju längre matchen lider blunda mer och mer.

Davey_22: Kan hålla med om att domaren kunde ha väntat lite längre med att blåsa vi det andra bortdömda målet.
Regeln säger ju 3 sek avvaktan vid blockering och därefter avblåsning, men här flöjtade ju tjecken på rotmos, vilket inte var bra.

Men visst fan tror jag att domarna erkänner när dom gjort fel, bara det att vi som åskådare inte deltar i det snack som försiggår nere på isen mellan domare och spelare.
Och när erkände en spelare senast att dom gjort fel (ex vid utvisningar?)
;-))

Huge: Att som i Lulematchen döma bort två mål som borde godkänts när man till råga på alla har en extra domare är inget man kan försvara, det är helt enkelt rakt igenom svagt..tjänstefel..

Sen är det förbannat konstigt att en domare i 99 fall av 100 aldrig kan erkänna ett misstag, gjorde dem det skulle man iaf kunna ha en viss respekt för dem.

sylf: "Domarnas standard är under all kritik."

Konstigt, eftersom de flesta spelare är nöjda med våra domare, generellt sett.
Nu blev det en olycklig situation igår med pucken som inte var blockerad, men lägen kan uppstå hur bra domare du än har.

Att det ändå gnälls på domarna från spelarnas sida, det hör till.
När spelarna lugnat ner sig och fått lite perspektiv på saker och ting så inser dom att våra svenska domare håller mkt hög klass.
Och får dom nu bara döma på heltid så kommer kvaliteten att höjas ytterligare.

sylf: När blev det matchstraff för en vanlig tackling? Exempel? Om du menar Sevcs mot Södertälje så var det väl knappast en vanlig tackling...

sylf:Rådbjer är vanligtvis bra,men ibland har han lite otur när han tänker

Huge: Spelar ingen roll hur många domare det finns på isen. Som nån skrev här, blir bara 2 ögon till som kan hitta på dumheter. Domarnas standard är under all kritik. OK att det görs misstag här och där, det får vi leva med, men att dom nästan totalt har tappat känslan för spelet är skrämmande. Det döms matchstraff för vanliga tacklingar och frias vid rena överfall, sånt är horribelt. När till å me såna domare som förr har ansetts bra,typ Rådbjer, helt har tappat fotfästet är det kris. Sen anser dom sig vara mer eller mindre fridlysta i.o.m det faktum att när dom kritiseras så får vederbörande böter!!! Samtidigt som dom själva kan gå ut och kritisera spelare utan att nån gör ett piss. Näe fy fan, med den här utvecklingen så kommer svensk hockey snart att hålla samma standard som Kenya, Vatikanen etc inom nåra år.

MarcusElving: "Men som jag skrev, han borde sett att pucken inte var blokerad"

Ja, det nog mkt här i livet som de flesta borde ha gjort annorlunda.
Problemet med just det här fallet är ju att var domaren än står så finns det alltid en risk att en spelare kommer i vägen och skymmer sikten.
Och då spelar det ingen större roll hur bra placerad domaren stått från början.
Som domare har du mkt att tänka på: att stå bra till för att undvika såna här situatiner och samtidigt inte vara i vägen för spelarna.
Och inte blir det lättare när man nu har 1 extra domare som riskerar att skymma sikten... ;-)

JanT: Ja, det var en flytmatch för deras del. Men det går inte att ta ifrån dem att de gjort det förbannat bra. 11 Matcher i rad utan 0-poängare vittnar väl om det om inte annat.

Om Färjestad äter upp dem återstår väl att se. Men visst, de kan väl inte ta poäng i all evighet såklart. Jag skulle inte klaga om de börjar förlora eftersom jag inte gillar Luleå särskilt mycket.

Huge: Ja det är klart, Domaren tror att pucken är blokerad fast den inte är det och blåser sedan av spelet. Men han ser ut att stå oförskämt bra till och borde (tycker jag) se att pucken ligger fri, om inte borde han kanske vara lite mer uppmärksam, speciellt då målvakten varit darrig och tappat puckar hit och dit hela matchen.

Men som jag skrev i luleboken, sånt brukar jämna ut sig. Helt klart. Men situationen i sig ser jag som horribel.

Får man inte begära videogranskning för situationen kan han ju såklart inte göra det. Men som jag skrev, han borde sett att pucken inte var blokerad.

MarcusElving: Nu snackar vi maxflyt för LHF. Var länge sedan jag såg en så darrig målvakt med en dylik räddningsprocent...

2 solklara mål bortdömda!

Jag tror bestämt att LHF blir uppätna i Karlstad på torsdag!

MarcusElving: Att domaren blåser av för tidigt eller för sent (beror helt på från vilket håll man ser saken) är ngt vi får leva med.
Det jämnar ut sig i längden.
Var det inte det du skrev i Luleboken? :-)

Sen tror jag inte att domaren får begära videokoll för att se ifall pucken varit blockerad eller inte.
Men rätta mig gärna om jag har fel....

Var ju två bortdömda kom jag på.. det jag syftade på var Kahbergs bortdömda mål då Oscar Hedman skjuter från blå,målvakten har aldrig blokerat pucken som ramlar ner bakom honom, Kahnberg petar in den men domaren dömer bort målet.. Jag frågar mig igen, Varför ringer han inte videodomaren?

Frölundas bortdömda mål mot Luleå var väl lika jävla horribelt också. Ska solklart vara mål där. Jag fattar inte varför domaren inte ringer upp till videodomaren? Ville väl inte svälja stoltheten och erkänna att han gjorde fel. :(

Huge: Ja Rönnmark var helt ute och cyklade när han tog ut Laumann. Hur i helvete ska en tackling se ut om inte så där. Skärper inte domarna sig så kommer hockeyn dö ut i sverige. Hur ska vi kunna ha något fysikst spel överhuvudtaget, spelarna vågar väl knappt röra varandra snart.

Resten av hockeyvärlden lär skratta åt oss..

MarcusElving: Synd att Djurgården fick hjälp av Rönnmark idag att bärga 1 pinne.
En fullständigt horribel tvåa som han tar på deras back Laumann, när denne sätter in en klockren tackling mot kroppen, i normal fart, med båda skridskorna i isen och inte mot huvudet.
Andreas Holmquist ligger kvar en stund på isen och grinar, varpå domarna konfererar och tar ut Laumann för boarding.
Vilket resulterar i reducering till 2-1.

Därefter försöker Rönnmark kompensera lite grann och blundar för en riktigt ful bentackling från Jämtins sida, som borde ha renderat i matchstraff.

Fan, Luleå trummar vidare.. Man kan inte låta bli att imponeras. 3.a i serien nu.. Vilken uppryckning. Men hallelulja vad jämt det är i serien, man får ju hjärnblödning snart.

Bissett19:

Business as usual då... = )

Brendls -9 var ju inte lika imponerande! ;)

rackham:

På plats 15 av 24 lag...

Bissett19:

Hur går det för laget...

Så går det bra för Brendl i KHL:

Skytteligan KHL

1. Pavel Brendl, Torpedo Nizjnij Novgorod, 31 matcher, 21 mål

2. Danis Zaripov, Ak Bars Kazan, 31 matcher, 20 mål

3. Aleksandr Perezjogin, Salavat Julajev, 30 matcher, 20 mål