1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776285 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Hitman: Ett sansat och nyanserat inlägg som visar att det även finns såna supportrar.
Fast Dannes andra utvisning: Hallå!
Liknande duttningar fast värre förekommer hela tiden runt sargerna när backen ligger innanför sin forward men konstigt nog ramlar dom aldrig när dom får en dutt i det läget?
Spelarna utnyttjar tyvärr det här rätt mkt och filmar grovt när dom ser eller känner en dutt i ryggen. Här måste domarna ha mer fingertoppskänsla.

Huge: Varför skulle jag ha förväntat mig champagnehockey? Det är ju ganska uppenbart att ett lag som flitigt matcher en kedja med Danielsson, Lind och Molin i powerplay inte kommer att komma till skottlägen i slottet.

Saxat från flosof Kebbalo Erikssons krönika: "de kämpar och sliter och gör precis allt för att ändra på situationen och de skapar chanser."

- Alltså... Skapar chanser? Jag räknade till ett par, tre riktiga chanser på hela matchen. Tror Kebbalos positiva känsla beror på hans Djurgårdshjärta. Märkligt egentligen att ha en gammal djurgårdsanhängare som ansvarig för en Brynässida... Jag frågade honom en gång å då svarade han diplomatiskt att efter alla dessa Brynäsår så är det 50-50 mellan DIF och BIF. Där ser man...

Peja: Nu kanske man ska ta Ankjävelns analyser med en skopa salt.
Jag tror inte karln har SÅ bra splitvision att han hinner med alla sex matcherna som han vill ge sken av i studion.
Jag tror nog att han står i rökrutan under matcherna och sen grundar han alla åsikter på skottstatistiken :)

Peja: "Brynäs skapade ju knappt en målchans på hela matchen, åkte mest omkring i hörnen, det håller inte i en hockeymatch. I fotboll kanske man kan göra ett mål och vinna men inte i hockey..."

En typisk "måstematch" sas för båda lagen, även om tabelläget ännu inte är i närheten av att vara prekärt på nåt sätt.
Men med tanke på lagets mentala och spelmässiga problem så var det väl knappast nån som förväntade sig champagnehockey och massor av mål.
Men det gjorde tydligen du...

Huge: "Ankan" och Bengt-Åke Gustafsson tycker ju inte heller att Boork matchar laget vettigt, det är inte bara Brynäsfansen. Sedan får man väl förutsätta att resten av världens hockeycoacher inte heller tycker att det Boork sysslar med är vettigt, eftersom de själva inte har byggt upp sina lag på det sättet med 30 spelare...

Tror ändå det bästa är att Boorken sitter kvar. Vem ska annars ta över frågar jag mig...(?) Märkligt vad spelarna underpresterar. Se bara på en sån som Mads Hansen. Karln har ju fan såpa på klubbladet. INGEN och då menar jag INGEN puck lämnade hans klubba för rätt adress igår. Synd på en habil center med stor potential... Hauhtonen skall vi inte tala om. Totalt anonym. Alcén och Ove var de enda med godkänt igår.

Känns som ett landslagsuppehåll eller ngt iden stilen skulle komma ytterst lägligt nu...

Huge: Kan hålla med om att försvarsspelet såg bättre ut i första och tredje men i andra var det f*n inte bra. Känns ändå skönt att se i all misär att vi iaf tightar till försvaret. Tyvärr verkar det vara helt på anfallets bekostnad. Igår såg jag inte mycket anfallsspel värt namnet. Otroligt tunt där INGEN vågade gå in mot mål. Brendl (som faktiskt såg lite mer aktiv ut igår) vågade knappt trampa in i zon och de övriga verkade rädda för att gå in framför mål. Själförtoende är säkert naggat och direktiven anmodade tight defensiv men ändå?

Tyvärr verkar det som att den totala bristen på dugliga centrar gör sig påminnd. Lind i all ära men Hansen var faktiskt katastrofal i går. Janne H inte mycket bättre. Känns lite underligt att skriva det men Karlsson var kanske näst bästa center igår.

Måste dock kommentera backarna. "Ficktjuven" DJ gjorde inte mycket väsen av sig, andra utvisningen tycker jag dock var självklar, han checkar med klubban oavsett om DIF:aren faller lätt eller inte. DJ var dock långt ifrån sämst igår, snarare tvärtom. Sunkan var riktigt usel som vanligt och eftersom han kamperade ihop med en för kvällen lika osäker KanKan var jag livrädd när dett paret var inne på isen.

claesw: "Har chefen alltid rätt?"

Korkad fråga eftersom du aldrig kan avgöra vad som är absolut rätt eller fel i det här sammanhanget.
Det handlar om vem som borde sitta inne med dom bästa kunskaperna och verktygen för att lösa problemet.
Tycker du att det är otåliga supportrar som från början kanske blåst upp förväntningarna och reagerar därefter när det går tungt eller rubrikkåta journalister, som sitter inne med sanningen och lösningen?
Eller tror du att det är en erfaren tränare på elitnivå som varit i dom här lägena många gånger tidigare och därmed har en någorlunda vettig ide om hur det ska lösas, som är bäst lämpad?

Själv förerdrar jag nog det senare.

Huge: Brynäs skapade ju knappt en målchans på hela matchen, åkte mest omkring i hörnen, det håller inte i en hockeymatch. I fotboll kanske man kan göra ett mål och vinna men inte i hockey...

Bissett19: "Det är bara vi som älskar Brynäs IF som är bekymrade."

Visst är det så.
Frågan är: hur bedömer jag problemens dignitet och hur agerar jag själv?
Bekymrade är vi nog allihopa.

Huge:
Har chefen alltid rätt?

Jompe:Framförallt försvarsspelet såg klart bättre ut om jämfört med tidigare insatser. Oerhört mkt jämnare sett över hela matchen och det är i den ändan man måste börja.
Hade inte Markus kastat in deras vinstpuck så hade vi sannolikt tagit minst 1 eller 2 pinnar och då hade alla tyckt att det varit ett fall framåt.
Längre näsor har inte alla otåliga läktarcoacher.

"den mentala statusen på laget, är inget man ska ta hänsyn till. Det är den mentala statusen som är problemet, Huge."

Ja, och har jag påstått nåt annat än att det är det mentala som just nu är problemet?
Jag menade att trots den mentala statusen så kan man se förbättringar i spelet vilket också är positivt.
Uttryckte mig kanske lite konstigt från början... :-)

Bissett19: Jag vet att Huge älskar brynäs precis lika mycket som vi andra. Han har bara ett lite annat sätt att visa kärleken på.

wap.hockeysnack.com
Jompe:Det är bara vi som älskar Brynäs IF som är bekymrade.

Huge: Såg det bättre ut igår? Exakt vad såg bättre ut?

Det såg enormt oroväckande ut. "Omständigheterna", den mentala statusen på laget, är inget man ska ta hänsyn till. Det är den mentala statusen som är problemet, Huge.

Det är gott att höra att du inte är så värt bekymrad.

Mitt förslag på åtgärder.

1. Låna ut Karlsson och Spets. Eventuellt även Salmonsson eller Gynge.
De tillför i nuläget inte den spets som laget saknar.
Just nu är det spets och inte bredd som Brynäs behöver.

2. Försöka hitta en ny klubb till Hauhtonen och Korhonen.
Hauhtonen är som väntat ingen förstecenter, som ju Bäckströms
tilltänkte ersättare borde vara. En enda bra säsong i hela karriären,
d.v.s. en riktig chansvärvning. Korhonen har aldrig varit och kommer
aldrig att bli den toppmålvakt som ett elitserielag behöver.
En konstig värvning, han har ju redan spelat ner ett lag i allsvenskan.

3. Värva den bästa center som finns ledig på marknaden.
Är han europe skall han ha spelat i landslaget (inte i någon blåbärsnation).
Han skall inte bara ha visat klass någon enstaka säsong.
Han skall under karriären ha haft flera säsonger med bra +/- statistik.
Vad än de som tvivlar på statistik säger, så visar det att man är en klassspelare.
Han bör även vara en bra tekare och skridskoåkare.
Dyrt, förmodligen, men klass kostar.

4. Hitta en ny målvakt. Bästa möjliga på artistkontrakt.
Här är det kortsiktiga lösningar som gäller. Ingen "kan bli bra" målvakt.

5. Värva en riktigt bra ytterforward.
Om inte pengarna räcker. Då får man försöka leta en ny klubb till Brendl med.

6. Byta tränare, om den nuvarande inte kan acceptera de föreslagna förändringarna.

Jag har ingen sympati över för Brynäs eller dess fans över att det går dåligt. Däremot förstår jag den frustration o desperation som finns.

Jag läser oftast denna gb pga huge, detta orakel i Ja- sägeri är för mig helt fantastiskt fanatiskt, jag är imponerad. Man pratar om fundamentalister o extrema yttringar, men ni har er egen Brynäs fundamentalist, där är ni unika :)
De övrigas blodade pannor är som att stå o dunka sitt huvud mot en cementvägg full med glasbitar.

Jompe: "Spelet igår--försvarsspelet, anfallsspelet, passningsspelet--var enormt oroväckande."

För det första så såg det klart bättre ut jämfört med tidigare förluster.
Bara det är ett tecken att det förhoppningsvis är på rätt väg.
Att kalla den totala insatsen för enormt oroväckande visar på att du inte har tagit hänsyn till omständigheterna, dvs främst den mentala statusen på laget.
Klart som fan att vi har problem men svårigheten är att kunna se vilken sorts problem det handlar om. Och att agerar därefter.
Det är oerhört lätt att överreagera i såna här lägen och att kasta ut barnet med badvattnet.
Jag hade varit betydligt mer orolig ifall hela laget varit i spillror och spelet i stort varit bedrövligt. Nu är det ju mer vissa sekvenser eller perioder i matcherna där vi agerat fel som fällt oss, som det känns.
Och det TAR tid att jobba sig ur dom här lägena.

Jompe:
Instämmer till fullo.

Huge: "Nu handlar det om ett spelande lag som varit lite för ivriga i att genomföra överenskomna strategier, torskat ett par jämna matcher och fått stukat självförtroende."

Brynäs är 2 och 6. Av säsongens åtta matcher har vi förlorat de senaste sex i rak följd. Spelet igår--försvarsspelet, anfallsspelet, passningsspelet--var enormt oroväckande. Det fanns inga tecken på att den här situationen ska vändas. Spelet blir sämre, inte bättre, Huge. Att dysterkvistarna morrar är väl bara att vänta, men nu ser alla vilka problem Brynäs har. Ja, alla utom du. Och vi har alla fel. Alla går i otakt utom du, Huge.

Det farligaste man kan göra nu är att säga precis det du säger; lite oflyt, några uddamålsförluster, inga problem egentligen, det här vänder. Efter sex raka torskar kan det finnas anledning att se över alla apsekter av laget. Alla. Inklusive dess ledning.

claesw: "Här kommer mitt första kritiska inlägg mot dig Huge....

Du är HELT klart typen som är rädd för förändringar"

Tvärtom.
Jag är däremot typen som är rädd för förändringar bara för förändringens egen skull.
Vilket många verkar förespråka för dagen.

Ge mig ett enda vettigt skäl till att i grunden börja förändra just nu genom att ex sparka tränaren?
Det vore bara att göra ont värre eller att försöka släcka brasan med bensin.

Huge:
"Vid "crosscheckingen" duttar Danne sin klubba i ryggslutet på Djurgårdaren som faller likt en klubbad oxe.
Lika patetiskt domslut det."

Vad skall han upp med klubban i ryggslutet att göra?

Huge:
Här kommer mitt första kritiska inlägg mot dig Huge....

Du är HELT klart typen som är rädd för förändringar (har du haft samma jobb länge?).

Med en dåres envishet försvarar du alltid allt som "är". Ibland måste man tänka nytt, byta ut spelare, byta ut tränare osv. När, i vilken situation kommer du att inse det, vad skulle krävas? 50 försluster på raken? ; )

Med detta säger jag inte att jag anser att Boork ska kickas, jag avvaktar ytterligare 3 matcher.

Men förstärkning är på väg till Modo - Ronald Petrovicky

...vet ej om det redan uppmärksammats här på HS
...gjorde väl 0 (noll) mål för Brynäs...?

GävleLasse: "Däremot så har jag sett för mycket tafatt spel av DJ för att gilla vad jag ser. Såg du "tacklingen" Dj gjorde igår? Den slutade med en utvisning för holding. Han kommer i perfekt läge för att proppa men bromsar och håller i istället är detta elitseriemässigt? Den andra "tacklingen" han försökte sig på renderade i en utvisning för crosschecking. Ännu ett bevis på att DJ vägrar använd kroppen."

Ja, det var en klockren tackling av Kankan.
Men sen verkar du ha fått nåt tillfälligt synfel och det beror sannolikt på att det handlade just om Danne, för då brukar dina antidannebrillor åka på per automatik.
Ingen sansad bedömare som sett utvisningssituationerna i repris (och det har jag gjort ett otal gånger) kan säga att nån av dom skulle ha renderat i nåt straff öht.
"Holdingen" skedde efter att Danne först tryckt ut Anger mot sargen och när sen Anger ska försöka ta fart igen med sin karaktäristiska acceleration likt Bambi på hal is, så råkar Danne ligga kvar med handskarna mot kroppen på Anger och denna snubblar själv i ivern att komma framåt.
Patetiskt domslut.
Vid "crosscheckingen" duttar Danne sin klubba i ryggslutet på Djurgårdaren som faller likt en klubbad oxe.
Lika patetiskt domslut det.
I rättvisans namn så åkte även Tomas Johansson ut för en knätackling när satte in en klockren höfttackling med rumpan.

Mickis: Men kom in i matchen. HAde han gjort 4-5 mål så hade jag kunnat hålla med men han har gjort 2, TVÅ!

Det blir annat när Angell kommer. Då ska du se att DJ's "ledning" i den skytteligan blir kort.

Jag är grymt besviken på Sunken. Låna ut honom.

Sen kan man sparka ut DJ och köra med Andersén istället. Bygg för framtiden.Vi har inte något med varesig toppstrid eller guldsnack att göra så det är lika bra att börja föryngra på en gång. Ge våra unga talanger massor av förtroende. De har ju i alla fall entusiasm

Angell kommer väl den 20:e oktober om jag inte minns fel. Och det är bara att hoppas att han får spela samma kväll mot sillstryparna.

GävleLasse: Nej jag såg tyvärr(lr beror på hur man ser det) inte matchen igår då jag jobbade.
Men jag kan bara hålla med, DJ är oduglig på att tackla. Men just nu är det ingen back i Bif som gjort fler mål, vad jag vet.

Mickis: Men nu vinner han inte någon skytteliga för backar och det är fortfarande ett faktum att han inte håller måttet. Det var ändå en ganska stor skillnad på hockeyn som spelades när Djoos var som bäst och jag tycker inte att det går att jämföra de båda.

Men visst har du rätt, Djoos var precis lika bedrövlig som lysande mellan varven. Personligen så har jag aldrig hissat honom som någon slags ikon som många gör.

Däremot så har jag sett för mycket tafatt spel av DJ för att gilla vad jag ser. Såg du "tacklingen" Dj gjorde igår? Den slutade med en utvisning för holding. Han kommer i perfekt läge för att proppa men bromsar och håller i istället är detta elitseriemässigt? Den andra "tacklingen" han försökte sig på renderade i en utvisning för crosschecking. Ännu ett bevis på att DJ vägrar använd kroppen.

Jag vet inte om du såg matchen igår men noterade du den offensiva tacklingen som Kankaanperä gjorde på Danielsson i vårt första PP? SÅ ser en tackling ut. Pang å sedan var Danielssons lust att spela ishockey märkbart reducerad för ett par byten framåt.

GävleLasse: Djoos drog på sig en massa utvisningar och slog felpass i egen zon. Tacklade nästan aldrig, och snabb på var han aldrig. Allt blev förlåtet för att han hade en härlig distans till sig själv och till sin hockey. Och att han levereade i anfallszon.

DJ är allas hackspelare och det spelar ingen roll om han så skulle vinna skytteligan för backar i Brynäs så skulle han iaf inte vara vatten värd i mångas ögon.

Mickis: Och vart kommer Djoos in i resonemanget?

Men när vi ändå är inne på honom. Hur många självmål gjorde han från offensiv blå?

En sak är säker, han var väldigt placeringssäker i sitt backspel och kom väldigt sällan i rygg på sin motståndare. Att han sedan var ett passningsgeni, om än med "viss hjälp" i produktionen av en av historiens vassaste kedjor. Bissett, Larsson och Molin som ändå gjorde en del poäng... ;)

Mickis: Typ 0,2. Pär Djoos vred och vickade med sin virknål och lyckades för det mesta med sina aktioner. DJ är en misslyckad Djooswannabee. Det räcker inte med att vara mer talangfull än Kenny Jönsson som junior. Det har gått tretton år nu, Daniel Johansson. (man kastar litet skit på DJ och ser om det lockar fram Huge ur sin bunker)

Jag har inte orkat lagt mig i slakten av spelare. Men en liten fråga angående tacklingar. Hur fysiskt spelade Pär Djoos?

Bissett19: Vi har iaf 6 p, det kunde ju faktiskt ha varit bara 5 :-)

pastorn: Jo men de jag säger även om vi inte kan prestera bättre me dom femmorna som blir uttagna så tror jag inte det blir bättre av att börja schabbla runt i femmorna när de har gått 15 minuter av 3dje period ! för det har vi gjort dom senaste matcherna och det har ju inte visats mer possetivt! thats it!

Jajjen: Spelar ingen roll vilka spelare som värvas så länge idioten Boork är kvar, han har fuckat up mer an en spelare, nu får det fan vara nog. AVGÅ BOORK!!!!

Jajjen: Spelar ingen roll vilka spelare som värvas så länge idioten Boork är kvar, han har fuckat up mer an en spelare, nu får det fan vara nog. AVGÅ BOORK!!!!

Jajjen: Vi har ju 4-5 spelare "för mycket" sälj/låna ut dom och ersätt med en klasscenter som kan teka, åka skridskor...ja spela hockey typ. Hauhtonen är en flopp

Gusten: Håller med ang. Sjödda. Han såg gammal ut ikväll.

Jajjen: Pengar? Dumpa Brendl,hutten och 6-7 andra och frigör kapital, nån jävla div2 spelare med lite arbetskapacitet lär dom väl kunna hitta.

+ 2 och Jumbo.

Lag M 3p 2p 1p 0p Mål +/- Poäng
1 HV 71 8 5 0 1 2 28 - 24 +4 16
2 Timrå IK 8 4 1 1 2 22 - 15 +7 15
3 Färjestads BK 7 4 0 2 1 27 - 20 +7 14
4 Linköpings HC 8 4 1 0 3 27 - 27 0 14
5 Frölunda HC 7 4 0 0 3 20 - 20 0 12
6 MODO Hockey 7 4 0 0 3 22 - 26 -4 12
7 Djurgårdens IF 8 3 0 1 4 21 - 19 +2 10
8 Skellefteå AIK 7 3 0 1 3 19 - 17 +2 10
9 Södertälje SK 8 3 0 0 5 13 - 18 -5 9
10 Luleå HF 8 3 0 0 5 18 - 25 -7 9
11 Mora IK 8 3 0 0 5 19 - 27 -8 9
12 Brynäs IF 8 2 0 0 6 25 - 23 +2 6

sylf: Spelade ens Molin nåt i tredje? Bänkad?

Sjödda har aldrig sett äldre ut...

sylf: Kan det finnas pengar å värva för? Det finns ju tydligen spelare på marknaden fortfarande.

henkz_BIF: Ja,en ny snubbe i båset är nog ett faktum redan på lördag vid 21 tiden. Då får Boork stanna när resten åker hem. Men jag är rädd att det inte hjälper, inte ens såna som Sjödda,Dacke,Molin,Björne etc går in och visar nåt hjärta eller ens yrkesstolthet.

henkz_BIF:

Dom flesta femmor har varit intakt tidigare så kom inte och hitta på saker för du vill lägga skulden på Boork

De kan inte vara skönt som spelare och spela me 3 st olika varje match förstår dom , Sen att Sundlöv tar åt sig detta är mycket lustigt! Sen om de nu beror på tränaren lr spelarna har jag inte en aning om .. men ska vi slippa kvala så lär nog en Niklas Wikegård styra upp de här,

Bissett19: Jo,han hade ett skott som träffade ett DIF-ben,men det kan ha varit en hägring.

Kom inte in i zon trots spel 4 mot 3 nästan 1 minut, mmmmhhh :-S

sylf:

Man ser tydligt att det är ett krampaktigt Brynäs,dålig fart,man säkrar hellre hemåt än kliver upp.
Kanske rätt melodi.Vi får se.Men som du säger,nu kommer säkert DIF växa in i matchen.

Skulle inte Brendl spela idag,jag har då inte sett karln;)

« · 922958 · »