1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776424 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
GävleLasse: "Passar den nya spelaren in i spelidén? Kommer han att smälta in i gänget osv..."

Vilket en SC själv knappast kan bedöma alla gånger.
Och då kommer ju kontaknätet in i bilden som ett mkt viktigt komplement.
Att påstå att kontaktnätet är överskattat gäller knappast för lag med den ekonomi som VI har just nu.

GävleLasse: Kankaanperä (tuff defensiv back) och Brendl (målskytt, poängspruta) kändes som genomtänkta värvningar. De har varit bra hittills också tycker jag, även om Kankaanperä har haft en formsvacka nu på slutet.

Men tänk såhär då; De tappade en seg center i Bäckis. Då letade de efter en ersättare i form av en seg center och lyckade mirakulöst nog hitta TVÅ centrar som är SEGARE än Bäckis, Hutten och Sundström.

Peja: Problemet är att han fingertoppskänsla för spelartyperna. Passar den nya spelaren in i spelidén? Kommer han att smälta in i gänget osv...

Huss: Jag tror att kontaktnät är överskattat för en sportchef. Det är bra scouting och pengar som är viktigast.

Huss: Vänta lite nu... Har Reander förstört chansen? Hur? Om pengarna verkligen är slut kan jag inte se att det skulle vara hans fel, eller? Läget kan ju inte heller bli speciellt mycket värre av hans uttalanden eftersom han i så fall bara redogör för rådande situation.

Om pengarna inte är slut är det tjänstefel att inte försöka gå ut och klargöra läget alt. visa att man försöker förstärka laget.

Hitman: Du kanske ska passa på att ge HELA organisationen mer kritik än endast SC och tränare. Som det är idag så har vi en för dyr organisation där allt för många kostar mer än de drar in.

Det är organsationen som skall skapa förutsättningar åt Sundlöv. Jag är övertygad om att Sundlöv hade skaffat in bättre spelare om han haft resurser.

Det är inte därför jag anser att han bör avgå. Det baserar jag på hans delaktighet i exerimentet som förkastades av "spelarmaffian".

Den andra faktorn som ställer till det är de gamla spelarna som fått på tok för höga löner, men de har med rätta höga löner då de fortfarande setts som "stjärnorna" i laget. Man skulle ha varit tuffare mot samtliga. Gett dem en lägre lön och istället gett dem olika former av bonusar OM de levererat. Piska och morot...

Hitman: Problemet är just att den chansen har Reander nu förstört.
Pengarna finns ju inte på banken som för HV, Frölunda m.fl. så då är belåning enda alternativet vilket inte skulle gagna av bilden av Brynäs ekonomiska situation.

Frågan är vilken sportchef som har kompetensen egentligen? Alla klubbar kör ju samma koncept dvs gamla spelare eller tränare. Oavsett vilket kontaktnät du har så är det pengarna som styr.

Huge: "Hatten av för alla med självinsikt...."

Då behåller vi hatten på för dig alltså.

Hitman: "Nej Sundlöv, du kan egentligen skratta dig lycklig; du har lyckats lura till dig en plats som sportchef i ES (antagligen med en lön som är helt ok) utan att ha kompetensen."

Finns en poäng där! Mormor kanske är smartare än oss alla. Han kanske gör ett risigt jobb med flit, på så sätt behövs han ju hela tiden och går aldrig sysslolös.

Huss: Man behöver inte chansa lika mycket när man värvar från Allsvenskan. Man kan scouta spelarna väldigt grundligt, höra om deras attityd med ledare och oftast är de väldigt motiverade.

Angående att Brynäs inte skulle ha råd att värva spetsspelare så tror jag inte på det. Men det är klart att Brynäs inte har råd att värva många spetsspelare (Brendl värvades ju faktiskt) om man ska ha en 30-mannatrupp.

Huge: Ja, och ingen applåderar åt dig, vi skrattar Herr Överstepajas.

Huss:" Jo du, säkert jättesmart att samtidigt som "avhopparen" Reander går ut med kritik om att Brynäs överskrider spelarbudgeten kraftigt också börja diskutera tilltänkta förvärv offentligt."

Kanske inte, men man hör ju inte ett knysst. Fan säg åtminstone att:
-Vi letar hela tiden efter intressanta spelare
-Läget i tabellen gör att vi ser över spelar-och tränarsidan
-Vem som helst i allsvenskan skulle göra ett bättre jobb än Hauhtonen

Men mormor sitter nöjd på "rinken" och spar på bläcket i skrivaren.

Huss: Varför inte? Om nu Reander överdrivit problemen borde man absolut gå ut med att man försöker hitta förstärkningar. Dels skulle det visa lite drivkraft och dels skulle det tillbakavisa elaka rykten.

Den nuvarande situationen, dvs i det närmaste total tystnad gör ju bara att man starkt misstänker att problemet i allra högsta grad är verkligt.

Det blir ju bara extra pinsamt när mormor sitter och beklagar sig i intervjuer... Nej Sundlöv, du kan egentligen skratta dig lycklig; du har lyckats lura till dig en plats som sportchef i ES (antagligen med en lön som är helt ok) utan att ha kompetensen.

Hitman: "men det beror säkert på att jag är enögd, tonåring läktarcoach"

Hatten av för alla med självinsikt....

Peja: JAg tycker oxå att Brynäs kunde kika mer i allsvenskan. Jag anser inte att det är dessa spelares fel(de från allsvenskan) att Brynäs ligger där de ligger. Istället är de så kallade stjärnorna som är för dåliga.

Peja: Absolut! Problemet är väl bara att Mormor nu återigen måste sköta värvningarna utan att hålla Boork i handen. Om Mormor misslyckas med att plocka bra spelare från div. högstaserier vill jag inte ens tänka på vilka spektakel han kan hitta i en andraliga.

Ove Myling: "Nu när Boorken försvunnit har man inte hört ett knysst om nya spelare trots att man är jumbo"
Jo du, säkert jättesmart att samtidigt som "avhopparen" Reander går ut med kritik om att Brynäs överskrider spelarbudgeten kraftigt också börja diskutera tilltänkta förvärv offentligt.

Ove Myling: Hmmm, låter bekant det där. Verkar vara något en gammal Brynäslegendars fulla bror skulle kunna kläcka ur sig?

Åter till listan; klockren tycker jag men det beror säkert på att jag är enögd, tonåring läktarcoach till skillnad till den verkliga experten här inne, Överstepajas Huge.

Brynäs var väl den ända klubben som lyckades få med spelare, tränare och sportchef eller hur? Borde ju tyda på något. Om Doffen kan se att Hutten är sämre än minst tretton andra forwards i svaga Brynäs borde väl t.o.m Mormor kunnat se det innnan han värvade honom som förstecenter?

Peja: Håller med i stort med några få undantag.
Förlängningen med Molin är helt ok, bland di gamla är han näst bäst just nu, även poängmässigt.
Spets var nog rätt tänkt men han hade definitivt behövt lånas ut något år till allsvenskan först.
Hulkkonen och Hauhtonen får nog falla under begreppet chansningar. De hade bevisligen bra stats något eller några år och var väl inte för dyra.
Brynäs har inte ekonomiska muskler att plocka in Louma, Väänenen eller Söderholm, så enkelt är det.

Ove Myling: Det är intressant att Brynäs inte längre verkar vara lika angelägna om att värva från allsvenskan.

Jag tycker att Brynäs har fått ganska bra utdelning på nyförvärven från Allsvenskan.

07/08
Andersén
Sundström

06/07
Angell

05/06
Månsson
Sundqvist
Almtorp
(Hermansson, Gellerstedt under säsongen)

Som jag ser det är problemet att Brynäs har varit för ivriga med att förlänga med vissa spelare, som t.ex Sundqvist och Hermansson. Det har Brynäs tyvärr varit även med massa andra spelare, som t.ex Spets, Molin, DJ - de borde inte ha haft förlängt men fick det ändå.

Angell och Månsson är stommespelare och Andersén & Sundström kan säkert bli det. Inte illa pinkat.

Brynäs borde värva mer från allsvenskan istället för att leta alibispelare utomlands, typ Hulkkonen, Spets.

munkas: Han är ju inte mer än människa. Har man ett garage som inte klart så har man ju, eller hur?

Personligen tycker jag inte att Dacke är en flopp. Jag har inte förväntat mig något bättre än så här.

Ove Myling: Jag tycker listan stämmer ganska bra. Tre stycken brynäsare av de fem första...., inte illa. Men det är ju klart, den som säger att Dackell inte är landslagsmässig vet inte mycket om hockey...

sylf: Ja mormor, han gjorde några skapliga värvningar...när Boork kom till klubben. Då plockade man tex in några som var hyggliga från allsvenskan, den serie där Boorken precis varit tränare. Undrar vem som värvade de spelarna egentligen. Nu när Boorken försvunnit har man inte hört ett knysst om nya spelare trots att man är jumbo. Kanske någon på ingång från Valbo J20, Doffen Östbloms senaste lag!

Huge:
Wennerholm - jättepajas.
Ros - jättepajas.
Abrahamsson - Inga problem.
Huge-pajas.

Enligt mormor SKULLE Hutten ersätta Bäckis, det var ju en drömvärvning enl honom.
Mormor-pajas.

Och att våra spelare tacklar och visar hjärta på någon annan nivå än elit...

Huge: Men kan inte du göra en djupare analys och skicka in den till Brynäs IF då. Så drar vi iväg mot toppen... Är väl bara inse att Sundlöv är en jävla pajas till sportchef..

Peja: Läs mitt svar igen. Antingen fattar du inte vad jag menar eller så hann du inte läsa mitt svar innan du postade ditt inlägg.

Konceptet: Ja, och samma enögda svartvita resonemang går ju igen i det dom skriver om många andra spelare.
Dackell är ex i stort sett värdelös bara för att han har ett dåligt plus/minus.
Den nytta han gör i övrigt räknas tydligen inte, även om han helt klart kan bättre.
Hela upplägget verkar bara gå ut på att hitta enstaka syndabockar, när det gäller ett lag som går trögt.
Säger som Sulku sa i lördags under matchen mot Luleå: Chickenjournalistik.
Djävligt enkelt och bekvämt att skylla på enstaka spelare när det går trögt.
Då slipper man ju försöka analysera lite djupare.
För övrigt ett populärt men lika enfaldigt agerande härinne många gånger...

Konceptet: Liket har ju alltid varit otroligt ojämn i sitt målskytte. Han gör mål 10 matcher i rad för att vara mållös efterföljande 30 matcher. På ett ungefär...

Huge: Menar du att Brynäs inte värvade någon ersättare när lagets bästa spelare (Bäckis) försvann? Vilka pajasar Sundlöv och Boork måste vara i så fall.

Enaranger: Var det så svårt att begripa?
Hauthonen värvades naturligtvis som centerersättare eftersom vi tappade en center iom att Bäckis försvann.
Men mediatöntarna tror ju att han togs hit som en fullgod ersättare för Bäckis kvaliteter, och det säger väl det mesta om dessa herrars resonemang...

Huge:

Vem var det då som värvades som ersättare till Bäckström?

Sundström eller ingen alls?

Huge: Den var fin. Själv fastnade jag för Liket i Mora som värvades (i och för sig med garderingen delvis) för att ersätta Brendl anser de tre. Han är en bra spelare Liket - jobbar bra men någon sniper är han väl inte direkt känd för att vara. Han gjorde inte många mål i Linköping och lär inte göra det resten av denna säsong heller. Det är liksom inte hans specialité.

Uppföljningsartikeln till Holmqvist är också fin. "Hej. Du är sämst. Vad har du för kommentar till det?"

Heder åt Holmqvist som visar upp en professionalism i sina svar.

Konceptet: Ja, tror man att Hauthonen värvades för att ersätta Bäckis (underförstått: Bäckis kvaliteter) så räcker det för att odugligförklara alla tre.
Ett enkel överslag av tomtarnas resp kvaliteter som journalister ger vid handen:

Wennerholm - halvpajas.
Ros - pajas.
Abrahamsson - jättepajas.

Konceptet:

Är man fostrad i "En tråkig och hårt hållen gästbok..." så är man... ;-)

Lunkan: Pajaslista enligt mitt tycke. Listan som ingen vill vara med på hojtar Aftonbladet.

Det är nog snarare listan som ingen bryr sig om att de är med på skulle jag nog tro.

Har riktigt svårt för sådana listor och blir bara irriterad när jag ser att man trycker ut sådant dravel. Men det är klart med dreamteamet Ros, Wennerholm och Abrahamsson får man kanske ta det för vad det är.

Fast å andra sidan kanske bara jag är trött och gnällig:-)

Vem säger att BIF inte är heta vi har ju hela 5 man på topp 25 listan lägg därtill 2 bubblare!

se länk

mattias - 74:

när tommy-tina o dj säger åt olof att de inte har lust att spela längre...

GävleLasse:

När skall Andersen få spela i A truppen ?

GävleLasse: Bremberg tycks inte heller vara helt bekväm i DIF, längtar bort verkar det som när man läser Stockholmspressen. Uttalanden om att han borde ha haft 10 assistpoäng i andra perioden och att han är för bra för Elitserien verkar inte tyda på harmoni direkt.

Intressant förstalina Brynäs J20 ställer på isen idag...

1st Line

24. BERTILSSON, Simon 9. ANDERSÉN, Niclas

22. SANDIN, Emil 21. SUNDELL, Jonas 10. ALCÉN, Johan

Paddan: dessvärre så lades pengarna på många dussinlirare istället för en eller två BRA spelare.

tjugo8: Ingenting, men DIF tvingas satsa på juniorer för att man inte har haft pengar för att satsa på attraktivare spelare. Brynäs har väl... hittills... haft bättre ekonomi än Djurgården så man har kunnat satsa på dyrare spelarinköp istället för juniorer.

Eller så svamlar jag bara

Makkan: Det är inte så konstigt att artikeln om Brynäs är vinklad negativt. Alcén och Andersén är bra, bättre än flera av de som spelar i Brynäs för tillfället. Hur ska det kunna vinklas någonting annat än negativt?

Makkan: Givetvis är det så att stockholmarna är lyriska över att DIF återigen har kravlat sig ur en bejlämmande situation. Nu hittar de hela tiden olika vinklar som kan ses som positiva. Det är ingen som skäller på "stjärnan" Hörnkvist som inte levt upp till de förhoppningar man hade på honom innan säsongen.

Paddan:
vad har difs ekonomi att göra med att bänka alcén framför spets, herman, ingenjör karlsson...?

tjugo8: Samtidigt är det väl så att Djurgårdens ekonomi är ansträngd (de har väl ett minus i eget kapital på 4,5 miljoner inför denna säsong om jag minns rätt) och det kräver nästan en satsning på så många billiga spelare och juniorer som möjligt för att försöka få rätsida på ekonomin och kunna få en förnyad elitlicens.

Makkan:
"vinklad" för mig innebär att i en artikel ge sken av att det förhåller sig på ett sätt som inte helt överensstämmer m verkligheten
situationen för juniorer i dif tycks vara positiv
situationen för juniorer i brynäs är riktigt, riktigt illa...

att spets, hermansson, karlsson kan hålla alcén på bänken är en GÅTA
Andersén håller jag framför DJ o Sunken, även om den sistnämnde tog chansen igår...

senaste åren har brynäs lyckats locka hit lovande juniorer utan att sedan ge dem chansen
vi kan nu se fram emot år där vi tvingas lägga stora pengar på medelålders lallare...

Aftonbladet tar upp problemet med att junisarna får spela för lite i elitserien för landslagets bästa. 1 artikel är vinklad positiv, 1 är vinklad negativ.
Lagen det handlar om är Djurgården och Brynäs.
Gissa vilket lag som har den positiva artikeln repektive den negativa artikeln :-)

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article1326392.ab

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article1326393.ab

Den som gissar rätt vinner en date med valfri Sportbladetsjournalist.

Bäckis har börjat röra på sig.
Avancerat till 3:e plats i rookiligan efter 1+4 i dom 2 senaste matcherna.
Måste ju hitta något positivt runt Brynäs.

1 Patrick Kane, CHI RW 22m 7+15=22p -1 16min
2 Jonathan Toews, CHI C 20m 8+8=16p -1 18min
3 N. Backstrom, WAS C 23m 2+12=14p -3 4min

sports.espn.go.com/nhl/statistics?stat=nhlscoring&season=2008&seasontype=2&pos=r

westerlind: Gå och lägg dig.

« · 945173 · »