1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777713 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Peja: Ja, jag tror ingen säger mot dig att Brynäs har byggt sitt lag konstigt. Men spetskunskap kostar pengar. Fram för allt om du vill ha spelare som både tillför +enerigimässigt i laget och producerar bra. Alltså spelare du bygger laget kring.

Så gör revolution, avskaffa kapitalism och marknadsekonomin och fattiga Brynäs kan bygga laget, som man egentligen vill, men inte kan.

Peja:

Storebror Mårs är lite för tafflig på rören, men annars ok, således Allsvenskan.

I övrigt håller jag med dig om det här med profiler, men tyvärr har Brynäs valt en annan väg efter "storhetstiden".

Vår profil har under många år nu varit "hårt arbete" vilket är ack så osexigt att se på...

Men det är ett rätt effektivt sätt att minska risken att åka ur om än ack så osexigt att se på...

Det är väl ungefär som Lagerbäcks filosofi. Vi kommer till mästerskap, men vi har inget med pokalen att göra...

Det gäller att våga hitta en mix, något som bla Frölunda, HV och FBK sliter med nu och därav tabellpositionen för deras del.

rackham: "Vår profil har under många år nu varit "hårt arbete" vilket är ack så osexigt att se på..."

Hårt arbete??

"Det är väl ungefär som Lagerbäcks filosofi. Vi kommer till mästerskap, men vi har inget med pokalen att göra..."

I KS vinner man ju inga mästerskap!?

jompa_19: Det är redan klart att Markström vaktar buren idag!

rackham: Upp med humöret nu. Det är små marginaler i hockey, några spelare som går från puppa och blommar ut, och Brynäs är med i racet.

Tycker det sammanfattar ganska väl Brynäs situation, de måste hitta spelarna innan de blommar ut. En jäkla skillnad jämfört med att kunna peka på och plocka upp en spelare som redan står i full blomm, som LHC och VF.

Sedan ska alla "stjärnor" samsas om den begränsade istiden, vilket inte sällan ställer till det i hockey på ett intressant sätt:)

Det var en tid, för en tre fyra år sedan, när alla unga spelare stagnerade i utvecklingen i Brynäs. Så är ju inte fallet nu iaf. Tvärtom är det en handfull som rört sig betydligt sedan ifjol.

rackham: Ja, Mårs har ju svagheter, men man kan säga samma sak om t.ex Gath och det är ju bara Widing som har gjort fler mål av alla Brynässpelarna än de 6 som Gath har producerat den här säsongen. Är man stor, stark och har näsa för mål behöver man inte vara snabb på skridskorna, speciellt inte om man omges av snabba spelare. Brynäs skulle kunna ge Mårs en lämplig omgivning.

MickeB: Jamen det handlar inte bara om pengar. Det handlar om att bygga laget med olika sorters spelartyper. Att ha både fysiska och spelskickliga backar, att ha defensiva och offensiva forwards, slitvargar, lirare, målskyttar osv... Brynäs har överflöd på vissa spelartyper och för få av andra.

Hietanen kan behöva en ny backpolare. Kanske denne man?

Huss:

Ja tack.
Vi behöver en back med lite stake i .......:)

Bissett19: schhh, tyst, väck inte Gusten...

Jag har väntat länge med att helt betygsätta årens nyförvärv, men sanningen är att i dagsläget så är Dackell,Molin,Hansen och Markström våra bästa killar.

Dixon och Vas börjar likna två rejäla floppvärvningar,Lasse Jonsson är bra men har inte levererat det han ska ännu..dessutom alldeles för dåligt skytte från LJ.

Granström är väl den enda positiva överraskningen. Om inte våra nyförvärv börjar leverera ser det tyvärr jävligt tungt ut för oss...säga vad man vill om fjolårets lag, dem kunde iaf göra mål...men hedersamma förluster kommer inte ta oss långt.

Davey_22: Själv tycker jag Vas blir bättre och bättre. Han var riktigt på hugget igår.

Davey_22: Det går att kriga sig till poäng rätt länge men i längden är det kvaliteten på truppen som avgör. Det bisarra med årets serie är att jämnheten inte spelar oss i händerna direkt. Hade våra huvudkonkurrenter om kvalplatsen, Luleå och Rögle, bara gjort sitt jobb ordentligt, dvs. förlorat, så hade vi haft ett bra försprång nu när verkligheten kommit ifatt oss.

65selander: Förvisso, men 1 mål på 20 matcher imponerar inte direkt. Om du drar ut hans svagt stigande formkurva så kanske han landar på typ 4 på 55 matcher. Klart underkänt.
Fast han kanske blixtrar till i kvalserien, vem vet ;-)

Huss: Säger som xx... Han är inte här för att göra mål bla bla bla :-)

Nej nu blir det lunch, måste underhålla fetman.

65selander: Frågan är bara om vi har någon som är där för att göra mål....

Ritigt tragikomiskt att läsa igenom alla inlägg efter matchen.
Ingen verkar ha sett att vi gör en riktigt bra match och det framförallt mot ett riktigt bra motstånd.
Men vad var att vänta när boken till största del befolkas av enögda frustrerade 8-åringar som bl.a drömmer sig tillbaka till 70-talet och tycks tro att det fortfarande är 1971...

Vi spelar helt efter ritningarna och det är mest tillfälligheter som avgör: en olycklig sargstuds efter att Bertilsson dragit på sig en tvåa.
Och sen en olycklig kommunikationsmiss mellan Markan och Jonsson.
Små marginaler och matchen avgörs vid den sista krocken.
Tycker att vi dessutom skapar tillräckligt framåt för att göra nåt eller några mål ytterligare.
Tycker mig se att trycket i åkningen och det spel vi hade i början av serien ser ut att vara tillbaka. Iaf klar skillnad mot hur det sett ut före uppehållet.

Kul att se en kille som Bertilsson: trots ett par indianare som kunde ha kostat så gillar jag hans uppträdande, åldern till trots.
Reparerade dessutom storstilat efter den andra indianaren.

Nä, det här tycker jag bådar gott inför lördagsmatchen. Kan vi upprepa gårdagens insats och höja oss en aning så har vi en bra chans att ta Frölunda.

65selander:Jag tycker att även Dixon var bra igår. Han smällde på och försökte visa vägen. Men jag vill ha in Widing i den linan. Widing försvinner när han spelar med Lind och Dackell.

När det gäller gårdagens match så är det vår egen ineffektivitet som fäller oss. Cz's matching i PP i sista perren övergår mitt förstånd. Varför allt detta nötande med iskalle Lind?

Sundström visade hur man ska agera vid ett PP. Han tog pucken, avancerade och gick på avslut. Gör man så vet alla att det är in på mål som gäller istället för att hålla i pucken för länge och tvingas till ett svårt pass.

GävleLasse: Lind iskall? Han var ju riktigt bra. Och Vas, vilken kille. Tänk att få se Widing med Lind och Vas...våt dröm.

Huge:
Håller med, tycker vi gjorde en bra insats igår...
Däermot är jag väl inte riktigt med på "riktigt bra motstånd"... LHC är tabelläget till trots inte speciellt heta nu känns det som

GävleLasse: Håller med dig även om jag tycker att gnället på Lind känns onyanserat.
Han har varit skadad och är självfallet mer matchotränad än dom övriga.
Han är ändå, tillsammans med just Sundström, det vi har vad gäller speluppläggare i PP. Nu gäller det att få upp tempot på Lind och då håller det inte att använda honom som filtnötare, så enkelt är det.

Sen är det ju inte bara Dixon som smäller på, utan hela laget agerade med mkt högre intensitet och pondus än man sett på ett tag.
Och som sagt: Bertilsson kan nog bli nåt riktigt bra vad det lider.

Huge: Men det är ju precis det jag menar. Lind har inte hunnit bli varm i kläderna och därför ska man vänta med att köra honom i PP tills han blir det. Att köra en matchotränad kille i PP är vansinnigt, speciellt när man har killar som känns hetare för dagen.

Horace76c: Nja, jag skulle nog ändå vilja karaktärisera LHC som ett riktigt bra motstånd igår.
Och då tänker jag framförallt på deras defensiv som hittills varit mkt svajig, inte minst i deras matcher i CL.
Nu var man betydligt tätare bakåt och spelade lite av bortahockey, sas.
Framåt är dom som vanligt jobbiga och deras tjeckfemma måste vara ES klart vassaste. Ett LHC i föreuppehållstappning hade fått spö igår.
Synd att vi inte får med oss iaf 1 pinne hem, för det var vi värda.

Horace76c: Med tanke på att de spelat CHL match kvällen innan så borde Brynäs på ren intensitet kunnat ta dem i 3e.

Enormt fina nyheter inför framtiden. Kalle Johansson klar!

Huss: Svårt att sia om hur mkt deras CL-matchande betydde rent fysiskt, och vi fick ju dessutom aldrig nån reell chans att testa din teori, tack vare krocken mellan Markan och Jonsson.
I det läget tyckte jag att vi var det klart piggare laget och det såg riktigt hoppfullt ut.
Tror dock inte att deras CL-matcher skulle ha påverkat så där jättemkt.
I sista backade dom dessutom hem och spelade ekonomiskt på resultatet, som det såg ut.

Bertilsson var inte helt nöjd med debuten.

Peja: Bertilsson var djäkligt bra mellan indianarna. Tuff som fan och kylig som sjutton.

arnio: Jag tycker också att han gjorde det bra sett till förutsättningarna. Att debutera på bortaplan mot stora, starka och skickliga LHC är ju den extremt svår uppgift för en juniorback. Om han får några matcher kommer han säkert att komma in i det hela, såsom Markström har gjort. Han var ju också lite slarvig i början.

arnio: Ja, inte fan tyckte då jag att det såg ut som att han hade "ström i klubban", som han själv uttryckte det.
Som du säger: kylig i trånga lägen, satte åt rejält och verkar ha bra spelsinne.

Huge: Men ändock, om Svanberg hade kommit in och gjort två sådana felpassningar, hur mycket hade han inte blivit söndersågad?

Någon som snappade upp vad "Ankan" sa när Niklas Cz, internjuades, när han trodde mikrofonen var avstängd?

Peja: Han passar perfekt in i Sunklövs framtida lagbygge, 1,71 över havet som han är!

Huge: Fast det var tredje matchen på fyra dagar för LHC så nog borde det påverkat alltid. Det är tyvärr lite som förra årets stora problem är tillbaka, hamnar vi i underläge i första så är det kört.
Vårt lag har liksom inte råd med lika mkt "stolpe ut" som t.ex. LHC eller Modo.

Huss: Den stora boven i dramat för tillfället är vårt BP som inte ens håller allsvensk klass. Där har Cz en del att jobba med. Den kombinerat med ett dåligt PP och dålig effektivitet överlag är oroväckande.

Huss: I inledningen av serien vändes en del underlägen till seger, p.g.a deras höga moral. Nu är man inte i närheten av nåt sånt. Var tog moralen och "vi ger aldrig upp" vägen? Nu vet man att matchen är över så fort motståndarna gör 1-0, i synnerhet på bortaplan.

Huge: Håller med om att Brynäs gjorde en bra match igår, men främst då defensivt. Men försök till snabba uppspel fanns inte ens. Att slå två bra offensiva passningar i rad, var också en utmaning i den högre skolan. Kanske/säkert en ringrostighet också, men ändå

Angående Lind, så tror inte jag att det är någon som hackar på honom, egentligen. Alla vet hans skadebekymmer osv, som ställer till det för honom.

Så jag tror du missade kärnan till "gnället" på Lind, att det är Niklas Czarnecki
den riktar sig till, med istid huggen i sten där meritlistan snarare än aktuell/dagsform väger blytungt i hur han coachar laget. En feghet och en dumdristighet som kommer kosta honom jobbet snart, min övertygelse tyvärr

Lind mest istid igår igen av centrarna. Men förstalinans sista byte igår, fick Sundström hoppa in istället för Lind, och tog pucken resolut och körde upp den i anfallszonen, såg förbannad ut, ville visa västervikspajsan, vem som ska spela där.

GävleLasse: Håller fullständigt med. I spel 5-5 håller vi spelet väl uppe men i pp så har de flesta andra lagen fler "nyckelspelare" som gör att de kan få till något eller några mål i pp varje match. Vi förlitar oss på Widing och Jonssons usla skytte, varav inget ger utdelning. Vi har jämnheten men inte udden som gör att matcher vinns.

Peja: Ja, Bertilsson höll inte måttet igår. Men förtjänar naturligtvis att få ta revansch snart igen. Undrar, som sagt, hur det hade låtit här inne om Svanberg spelat på samma sätt igår.

Peja: "Men ändock, om Svanberg hade kommit in och gjort två sådana felpassningar, hur mycket hade han inte blivit söndersågad?"

Kanske inte söndersågad, men nog hade Svanberg varit förtjänt av mer kritik än Bertilsson för samma misstag?
Trots allt lite skillnad på en ES-debuterande 17-åring och Svanberg, som har rutin från både ES och AS.

sylf: "I inledningen av serien vändes en del underlägen till seger, p.g.a deras höga moral. Nu är man inte i närheten av nåt sånt. Var tog moralen och "vi ger aldrig upp" vägen? Nu vet man att matchen är över så fort motståndarna gör 1-0, i synnerhet på bortaplan."

Sicken djävla tonårsanalys. Du låter som en frustrerad enögd småfull läktarhuligan i 15-årsåldern, som är utrustad med två lägen: skitglad och impad av spelet så fort laget vinner.
Eller skitsur och förbannad på allt och alla så fort laget förlorat.

Exakt noll hänsyn taget till hur spelet eller motståndet sett ut.

Du kan omöjligt ha sett matchen igår om du mot förmodan skulle påstå dig vara en nyanserad och någotsånär hockeykunnig åskådare.

Huge: Självklart är det så. Och det finns ju anledningar att tro att Bertilsson ska spela upp sig, men i den enskilda matchen spelar det ju trots allt ingen roll om det är en tonåring eller 45-åring som gör misstag (eller spelar bra för den delen). Hoppas Brynäs vågar tänka långsiktigt.

sylf: Ja, fan vad dåligt av Brynäs att lyckas värva landets enligt många bästa 93a...

Peja: Nä, rent objektivt och sett till vad ett misstag leder till så ska det inte spela nån roll vem som gör misstaget.
Min poäng är att många totalsågar bara för att ett misstag leder till ett baklängesmål, trots att misstaget kan se exakt likadant ut och INTE leda till ett baklängesmål.
För som du säger: misstaget är ju objektivt sett ändå detsamma i båda fallen.
En förlängning av samma felaktiga analys är när ett misstag begås tidigare i händelsekedjan sas, och när kritiken sen ges till den stackare som beskylls för det s.k "avgörande misstaget", ex den som försöker rädda upp en 2 mot 1-situation men inte lyckas förhindra att blir mål, när det avgörande misstaget kanske gjordes längre upp banan.

BIF är ett litet lag,i plånboken,i växten och i spelet. När det går dåligt så brukar lag gå tillbaka till basic,alltså grovjobba. Det kanske BIF gör nu men många andra lag har profiler eller fler bättre grovjobbare än vad BIF har. Så nu har man inget att gå tillbaka till eftersom grovjobba är det enda man kan, och har gjort från början.

Petter Rönnqvist på Canal+ är väl ingen superexpert, men fan vad rätt han hade om Brynäs igår: Dom bara passar o passar och det händer inte ett skit.
Brynäsarna hamnade i tidsnöd hela tiden pga. utebliven skridskoåkning. Allt går så förbannat sakta!!!
Ni som tycker att BIF gjorde en bra bortamatch(hedersamt,ha) måste blunda framför TV:n eller om ni var på plats.Bara ren jävla tur hade fixat(rånat) en pinne igår.

Brynäs är på väg dit i tabellen där alla trodde dom skulle vara och det med all rätt. Man är inte bättre,sen spelar det ingen roll om man är tonårsanalytiker eller halmstråletare.

Peja: Dessutom, killen är 15 och knappast slutat växa.
Att han däremot håller på Luleå måste förklaras av ungdomligt oförstånd.

Huss: Man skulle vilja veta hur talanger resonerar när man väljer klubb.
Alla lag utvecklar och förstör talanger. Nu är det väl lättast att få reda på skit om klubben i sin egen stad och inte i andra klubbar. Det kanske är lika överallt, men en fd.brynässpelare har sagt till en kompis till mig att BIF är hänsynslösa och har tålamod som är kortare kortast.
Hur många talanger har BIF förstört och utvecklat under åren tro???

Hans Abrahamsson i Sportbladet intervjuar CZ och kommer med ett underförstått påstående att läget skulle var kritiskt...

"Trots att Brynäs inte har tagit någon seger vid full tid på de senaste åtta matcherna tycker inte Czarnecki att läget börjar bli kritiskt."

Visstfan är det jättekritiskt:
vi ligger 6:a istf tippade toksist i en otroligt jämn serie där det skiljer 9 poäng mellan tvåan och tolvan.
Kritiskt var ordet...

aphac: "Det kanske är lika överallt,"

Ja, du svarade nog rätt så bra själv på din egen fråga.

Brynäs är nog vare sig sämre eller bättre på att ta hand om sina talanger.

Men av de senaste resultaten i juniorsammanhang att döma så tillhör vi nog för tillfället ett av dom mest attraktiva lagen att komma till.

Och din f.d brynässpelare kanske själv hade kort tålamod och helt enkelt inte räckte till i konkurrensen, vad vet jag....

Huge: Nä läget är absolut inte kritisk, men tendensen är kritisk. Det handar tycker jag om en dragkamp där du som coach vill låta dels gruppen och kedjorna växa sig starka, utvecklas till en enhet, bli bra på att lösa problem tillsammans, ju mer man lär känna varandra osv, mot att istiden är förutbestämd och dagsform tas väldigt lite hänsyn till.

Så oavsett om första kedjan är dålig för dagen, mest istid. Två spelare av tre i kedjan kan vara pigg, men där den tredje får dra med sig hela kedjan i skiten i matchen, utan att något görs.

Frågan har Brynäs råd med att flera procent på grönbete varje match, eftersom dagsform inte vägs in i coachningen?

« · 1086906 · »