1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776541 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
moreten: Då har jag förmodligen missförstått nedan angivet meningsytbyte. Jag ber om ursäkt. Jag tycker till skillnad från dig (?) att det inte är ok att slå varandra på käften vare sig på en ishockeyarena eller någon annan stans i samhället.

Sv: Till Brynäs Ultras

51 Roger: Okej fel av mig såg inte när han flög på han.
Dödskallen det var jag som tog med den, kan inte helt enkelt köpa det att Brynäs IF säger att vi inte får ha den för dom ogillar den. Alltid lika roligt när man är på stan eller kollar i någon tidning finns ju döskallar överallt, det är på modet just nu.
DMartinssonBSKV @ Smålandsstenar Igår kl. 11:59

--------------------------------------------------------------------------------
Sv: Till Brynäs Ultras

DMartinssonBSKV: Enligt er råder det åsiktsfrihet, det har man hört av Ultras att man måste få tycka vad man vill,men det gäller nog bara åt ett håll."Han går upp och frågar varför han skriker som han gör".Jag stod intill den utpekade personen som skrek, inte kom det någon upp och frågade.Han flög på personen ifråga,och skulle slå ned honom,Jag hann imellan och avstyrde bråket.Personen som skrek nämnda omdöme om Ultras har fått en skarp varning från supporterpolisen.
Att ni får skulden för allt. Har inte ni själva åstakommit det,med era tidigare uppträdanden. Ni använde er av dödskallen igen i Mora, fast ni har fått tillsägelse av Brynäs att den är förbjuden.
51 Roger Igår kl. 11:26

Horace: Jag kände mig trygg på Globen i början på nittiotalet när det var derby mellan AIK och DIF. Jag var då mellan 25 och 30 år och hade inget ansvar för några barn. Jag hade inte tagit med mig en fem- eller en nioåring på dessa matcher. Ergo. Det handlar inte om att jag tror att det är ståplatspubliken som sviker. Det jag säger är att jag förstår de familjer som stannar hemma när föreningen tycker det är ok att släppa in människor som till och med tycker det är ok att misshandla supportrar som håller på samma klubb.

74050: Jag tycker inte heller att det är ok att slå någon på käften! har jag påstått det? Däremot säger jag att det kan hända VART som helst, och jag har inte sett det hända i Läkerol Arena än. Så jag tycker inte man behöver känna sig otrygg där bara för att Ultras står och sjunger på läktaren!

Flaggan förstår jag inte problemet med. Ok, Brynäs har bett Ultras att inte använda den i LA och det har jag fattat det som att de inte gör. Dock får de tydligen ha med sig den på bortaresor. Personligen förstår jag inte vad en sådan flagga skall vara bra för.

74050: Men herregud, ett bråk uppstod hur många mer har du sett mellan supportrarna dom senaste åren alltså från Brynäs sida, okay att det är fel att det blir bråk men på dig så låter det som om det är jordens slagfält varje match. Varje match är det massor av ungar som står på ståplats utan att det händer dom nåt? Huliganer, har du sett en sån nån gång? Sluta förstora upp allt!!

74050: Anledning till att jag skrev något överhuvudtaget var för att du skrev så här:

"Det kanske inte är så konstigt att det inte kommer publik när hulliganerna får härja fritt inne på arenan."

Jag har personligen mycket svårt att tro att det är en anledning för att det inte kommer så många till LA.

74050:
Kom ifrån ämnet såg jag, NEJ... jag skulle nog inte heller välja att ta med mig mina barn på en djurgårds, linköping eller södertäljematch...
Annars skulle det kännas ganska lugnt. Sitter på sittplats sen ett bra tag tillbaks, men nu är ju inte det nån garant att det är mindre bråk där...har fasen upplevt mer handgemäng där när jag tänker efter...

"Det kanske inte är så konstigt att det inte kommer publik när hulliganerna får härja fritt inne på arenan."

Det kanske är dags för dig att inse att Brynäs inte har spelat så bra den här säsongen? För när du skyller på något såntdär undrar man ju tom om du ens varit på någon match?
Och jag håller med Horace76c, det är nog värre på sittplats än på ståplats. Speciellt då vissa gubbar inte kan kontrollera sitt öl/sprit intag..

moreten: Nej det har du inte påstått. Därav frågetecknet.

Är man rädd för att gå på hockey i Läkerol Arena borde man nog fundera på att aldrig lämna hemmets trygga vrå. Mycket kan man skylla publiktappet på men börjar man skylla på huliganer och döskalleflaggor ja då är man verkligen ute och cyklar.

moreten: Om du säger det är det nog så.

Har stått på ståplats sedan Gavlerinken byggdes och befinner mig fortfarande där,och inte kan man påstå att det har kommit till några huliganer, däremot har stämmningen på ståplats blivit infekterad, på grund av små grupper som håller ihop, och har svårt att acceptera varandra, börjar en grupp skrika följer de andra ej med,och viceversa.
Ultras gör ett bra jobb, men ibland kan det tyvärr spåra ur, och när och hur det vet Ultras inre krets,efter alla möten Brynäs har haft med dem.
En sak som ståplats borde ha, var EN hejaklacksledare, och han,hon, skall stå framför klacken,och inte gömma sig längst bak.
Visst finns det värre ställen, men det är ingen försvar för att vi supportrar skall käfta med varandra.
Min förhoppning är att vi alla kan dra åt samma håll.

51 Roger:
Eftersom du liksom jag själv arbetat en hel del med/för supporters så borde vi måhända trycka på våra nuvarande supporterklubbar att försöka anordna ett möte mellan alla supporters o till att börja med minska ner antalet stödgrupper till föreningen.
BT har väl tagit med person från ultras i sin organisation?,
eller har jag fel, för att se o lära?

Det är fullständigt horribelt med flertalet grupperingar inom supporterklubben. Det fungerar ej väl som det är nu, o åtgärder
MÅSTE vidtas omgående.
Det finns så mycket kompetent folk som kan o har möjlighet att göra saker i dagens supporterklubbar
Ta tag i detta o lös det!

Vad har egentligen blivit så mycket bättre av alla dessa grupperingar i supporterleden?
Fungerar medlemsrådet bättre?
Stämningen på läktaren?
Attityden gentemot varandra på läktaren o i övrigt?
Kontakterna samt samtalen mellan supporters o förening?
Hur ser föreningen på alla dessa grupper o formeringar?

Enligt mig är valet självklart. Man måste krympa ner antalet
grupper o få till stånd färre grupper.

När Jan Reander sade upp sig o avgick, skrev han i tidningen att han ansåg att styrelsen borde vara färre personer.
Om man ser vad som hänt så har karln givetvis rätt.
Tänk om föreningen tagit till sig detta o istället flyttat över överflödigt
folk o hjälpa Kent-Åke, då hade vi sluppit höra från Christer Sundin att arbetsbördan blev för stor för K-Å.
Problemet var ej känt då måhända, men man kan ju fråga sig om det går att utveckla arbetsbördan även inom föreningen o om man behöver vara en styrelse på låt oss säga 5 personer.

Det finns otroligt mycket man kan diskutera o man bör läsa insändare o artiklar både en o två gånger för att se om det finns bra idèer, förslag att hämta.
Jag tycker överlag att man svävar bort alla bra förslag med att , ja, då får man väl komma på årsmötet o rösta.

Min undran är för det första vad man röstar på.?
Har man ej haft kontakt med någon person som lagts fram av valberedningen,eller känner/vet vem företagaren eller personen är, beroende på att du ej bor i Gävle, så är det rent naivt att tro att man skall kunna åka till ett årsmöte o rösta.
Visst man kan läsa om personen i fråga i en intervju o på hemsidan men det är enligt mig otillräcklig information.
Måhända bör de personer som arbetat eller känner till personen ifråga komma med synpunkter o ge oss övriga sin syn på saken.

Se över hur man kan informera samt ge kunskap till supporters utifrån Gävle? Ge möjlighet att rösta hemmanledes via nätet?
Ja, det finns säkert flera sätt.
Anordna möten inom supporterklubbarna där man får möta, diskutera samt ställa frågor till kandidaterna som valberedningen lägger fram..
Jag har bott i Sundsvall under ett par års tid nu, o kan säkert få fram något/några namn på lämpliga kandidater att företräda en förening eller hjälpa till de föreningar jag är med i, men att begära att jag o andra skall kunna det på ett årsmöte i Gävle, ja det är svårt.

Måhända skulle föreningen må bra utav att få en styrelse som ej sitter på två stolar. Dels som styrelsemedlem o dels som sponsor.
Man har ju intressen åt två håll o är det ett stort företag som ligger bakom en så kan man få påtryckningar från flera håll, och arbetet kan göras besvärligt.
Det finns säkert mycket att diskutera o min förhoppning är att man gör detta.

Petr Sachl: Var/är Petr Sachl höger- eller vänsterfattad? Statistiksidorna har divergerande uppfattningar. stats.swehockey.se/ säger höger.

20 Lindgren: När han spelade i Brynäs var han iaf Vänsterskytt

stefanalno:

...och om det inte skulle räcka med att vara 5 pers, i styrelsen...

mattiaskarlgren: Tack. Det var precis den lilla sejouren jag avsåg! :-)

stefanalno: Fattar inte en grej i det du skriver. På nåt sätt verkar det som du tycker att man skulle ta folk ur styrelsen, minska ner den till 5, och sätta de andra i exekverande org?

Varför i så fall inte ta in 100 man från gatan för att jobba i Brynäs, eller öka styrelsen till 50 man, och sen sätta 45 av dom i jobb tillsammans med KD? Det måste väl vara ännu bättre i så fall.

Att sitta i styrelsen är väl ett ideéllt förtroendeuppdrag, inte ett jobb?

Och så menar du att ledande Brynäsare som väljer att sponsra klubben inte ska sitta i styrelsen? Alternativt att de som blir valda till styrelsen ska sluta sponsra?

Får inte ihop hur du tänker.

Så klart att Skellefteå dunkar dit LHC på bortaplan,fyfan.

58.513 - 4 EQSAIK58. MARTTINEN, Jyri 
 (10. KREKULA, Fredrik
 21. ERIKSSON, Jimmie)

Bissett19: Vissa lag visar stake när det behövs :-)

Bissett19:

Undrar om Timrå ångrar att de gjorde sig av med Marttinen ?

mattias - 74:

Ja det är mycket märkligt,Timrås backbesättning kryllar ju inte av spelskickliga backar direkt.
Han var nog isens bäste ikväll,säkert 25-30 minuter för honom.

Bissett19: Mitt alternativ till varför man kände sig tvingade att göra det stavas attitydsproblem. D.v.s att han på något sätt inte passade in i gruppen/tänket. I det läget kvittar det, tyvärr måste jag nog säga, hur bra spelare du är. En kedja blir aldrig starkare än sin svagaste länk, eller nåt.

är det någon här som vet vart borta stå ligger i södertälje rinken.
finns ju ej utmärkt på ticknet och jag vill sitta så nära som möjligt

Bissett19: "Så klart att Skellefteå dunkar dit LHC på bortaplan,fyfan."
Vilket gör SSK matchen ungefär hur viktig som helst. Den skall bli hyfsat spännande att bänka sig till...

Ang Martinen. En nytändningen är aldrig att underskatta, Martinen är en jäkla duktig back. Vore kul om Morrison hamnade i Brynäs och kunde göra motsvarande bedrift.

Bissett19: Ja, det var en bra match. Skellefteå stressade högt på LHC och vågade spela anfallshockey. Om Brynäs spelar backar hem och spelar så tight som bortataktiken verkar gå ut på så kanske man kan lura SSK på en pinne. Ser verkligen fram emot de offensiva tigrarnas urladdning på lördag...

munkas: SSK kommer köra gammal hederlig dump&chase. Frenesi mer än taktik typ. Kan man möta dem högt upp och vända på deras uppspel så blir det 3 pinnar annars finns risken att vi naglas fast och farfar Sjödda får ta hakning på hakning när det går för fort.
Fast Andersén kanske tar hans plats??

Huss: Ja, man kan ju alltid hoppas. Det brukar dock inte vara Brynäs melodi att stressa och driva upp tempot när de spelar på bortaplan. Lyckas man göra första målet så verkar det som man försöker spela på resultatet och gneta in tre poäng. Vi vet ju hur ofta det brukar lyckas, eller hur?

munkas: Typ aldrig...
Vid ledning 1-0 efter 5 min i första så ser det ut som italiensk fotbollstaktik.

Det troligaste mot SSK är väl att rida ut de första 10 minuternas storm, hålla ner utvisningsminuterna och försöka visa att det går att hålla spelet uppe i varje fall 50-55 minuter under en match.

Huss: Mmm, det är viktiga poäng på spel. Hoppas, som du säger, att Olov bänkar Sjödin och låter Andersèn spela. Vi har inte råd att ta en massa onödiga utvisningar längre eftersom bp-spelet inte är lika bra som förut. Jag skulle nog inte gråta om han passade på att bänka gamle Dääke också, han ser ju ut att vara 100.

munkas: Kan hålla med om att Dacke nog behöver en bänkning för att vakna. Men han är ändå rätt hyfsad i bp och det lär behövas sådana spelare mot SSK som kommer bli kamp mer än skönspel.

munkas: 100? Var det han som startade Dackefejden?

74050: Nix, det var Sjödda. Det var däremot Dacke som sköt Kalle dussin vid Fredrikstens fästning på 1700-talet. Efter det la han geväret på hyllan och började lira hockeybockey.

munkas: Dacke en överlöpare? Skjuter sin egen konung? Hockeybockey? Här rullas ett helt nytt senario upp beträffande Sveriges historia.

Tyst! Vad var det? Var det historiens vingslag?

74050: Ja, han sköt sin konung. 300 år senare skjuter han Boorken i ryggen, historien upprepar sig...

70 Rodrigues: "Bissett19: Vissa lag visar stake när det behövs :-)"

Ja, som Brynäs mot FBK när det behövdes....

Huge: Du glömmer att nämna alla de gånger de viker ner sig som gjort att vi hamnat i ett sånt läge. SSK hemma, Mora borta Luleå hemma  osv....

Just ja du e ju "nyanserad" ;)

Huge: Ja, eller som mot LHF,MIK,DIF,SSK etc etc etc. Alltså de vi bör slå om vi vill undvika KS.

GävleLasse: Jag håller mig iaf till ämnet: jämförelsen med SAIK.
Dom tog sig i kragen i en viktig match, liksom VI gjorde likadant.
I båda fallen mot topplag som förväntades vinna.
Att både dom och vi sen gjort sämre insatser är väl en annan diskussion.

Huge:
Tog verkligen brynäs sig i kragen mot FBK?? Vad jag förstog så underpresterade FBK kapitalt och gav bort segern i stort sett... skotten blev väl typ 18-40 eller nåt va?? (inte ta sig i kragen i min mening)
Skelle gjorde däremot en kragryckning... vann och vann skotten med..
(såg ingen av matcherna, hörde på radio, nej.. skottstatistik är inte allt)

Horace76c: Du har helt rätt, Brynäs gjorde en riktig skitmatch mot FBK och hade dom haft lite skärpa och bättre målvakt i första perioden så hade dom vunnit med 4-5 kassar. Men egentligen är det skitsamma, 3 poäng är 3 poäng, hur dom kommer är ointressant. Men att som Huge säger att dom höjde sig när det gällde är verkligen en sanning med modifikation.

wap.hockeysnack.com
Sylf: Hade Lind satt sina chanser så hade vi fått en lätt resa. Får tacka Korhonen och FBK's oförmåga att göra mål.

Gusten:

Blir det ingen Let's Dance-förhands idag??

Please! :)

Gidde: Vi har den här diskussionen VARJE år. Jag tar hand om Idol och du fixar dansarna...suck :)

sylf: " Du har helt rätt, Brynäs gjorde en riktig skitmatch mot FBK och hade dom haft lite skärpa och bättre målvakt i första perioden så hade dom vunnit med 4-5 kassar. Men egentligen är det skitsamma, 3 poäng är 3 poäng, hur dom kommer är ointressant. Men att som Huge säger att dom höjde sig när det gällde är verkligen en sanning med modifikation."

Det lustiga är att när vi vann mot Djurgården senast och jag påstod att det till viss del berodde på deras mediokra insats, ja då tyckte många att det var VI som gjorde dom dåliga...

Det skiftar snabbt mellan analyserna på vissa händer.... :-)

Huge: Just det. Vi lever i en föränderlig värld.

Huge: "Det lustiga är att när vi vann mot Djurgården senast och jag påstod att det till viss del berodde på deras mediokra insats, ja då tyckte många att det var VI som gjorde dom dåliga..."

Har jag kommenterat det? Efter att ha sett dom matchen efter mot Mora så var jag övertygad om att det var DIF som gjorde sin sämsta match sen 1891.

Huge: Exakt! Därför vill jag passa på att säga att enligt min åsikt så var Brynäs kass mot Djurgården och kass mot Färjestad. Vi börjar komma riktigt bra överens nu Huge, märker du hur du sakta börjar dras över till den ljusa sidan?

Marcus Thuresson och Thomas Sandström jobbar numera för Eurosport och tror att Hutten är på väg ut. Får både DJ och han nya arbetsgivare då har vi plötsligt pengar till en värvning. Sannolikt? Näe, inte alls.

"Eurosport informerar: Finländske forwarden Janne Hauhtonen har inte infriat förväntningarna och kan vara på väg bort från laget. Gävlelaget har tillsammans med flera andra lag gett sig in i kampen om den nye Espen, Mats Zuccarello Aasen.

Experterna kommentar: Brynäs skulle behöva förstärka med en rejäl dos självförtroende istället för nya spelare. Det har ett material som är mer än tillräckligt men har inte kommit ur den nedåtgående spiral som man befinner sig i. Underpresterande utlänningar är dock det första Brynäs ska och försöka hitta några nya av samma karaktär men med bättre historik."

Vad fan är Ultras? Tvättmedel, cigarettmärke, dambindor?

Toppmatch på lördag!

Tabell, december och framåt:
Lag M V O F +/- P
1 Modo 11 7 4 +2 21
2 SSK 11 6 2 3 +9 20
3 BIF 11 5 2 4 +11 18
4 TIK 11 5 2 4 +4 18
5 HV71 11 5 3 3 -1 18
6 FHC 11 4 4 3 -3 18
7 SAIK 12 5 2 5 -2 17
8 LHC 12 2 7 3 +4 16
9 FBK 11 5 1 5 -2 16
10 DIF 11 4 2 5 -6 15
11 Mora 11 1 5 5 -5 9
12 LHF 11 2 2 7 -11 8

munkas: "Exakt! Därför vill jag passa på att säga att enligt min åsikt så var Brynäs kass mot Djurgården och kass mot Färjestad. Vi börjar komma riktigt bra överens nu Huge, märker du hur du sakta börjar dras över till den ljusa sidan?"

Ja, men MIN åsikt är ju en helt annan, så hur du då kan få det till att vi börjar komma överens, övergår mitt förstånd... :-)

Formen hos Brynäs är det ingen större fel på iaf.
Tabell de senaste 15 omgångarna.

Lag M 3p 2p 1p 0p Mål +/- Poäng
1 Brynäs IF 15 7 2 1 5 51 - 41 +10 26
2 Färjestads BK 15 8 0 2 5 48 - 40 +8 26
3 MODO Hockey 15 8 0 1 6 40 - 41 -1 25
4 Timrå IK 15 7 1 1 6 40 - 38 +2 24
5 HV 71 15 7 0 3 5 37 - 39 -2 24
6 Linköpings HC 15 4 3 4 4 47 - 40 +7 22
7 Södertälje SK 15 6 0 3 6 43 - 38 +5 21
8 Skellefteå AIK 15 6 0 3 6 38 - 41 -3 21
9 Djurgårdens IF 15 6 1 1 7 42 - 48 -6 21
10 Frölunda HC 15 4 2 3 6 31 - 43 -12 19