1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777255 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Jajjen: Hur menar du egentligen? Skall Gävleborna gå man ur huset för att stötta Brynäs medans Brynäsarna som inte bor i Gävle sitter och gnäller sig hesa över hur dåliga laget är?

Vilket elitserielag eller allsvenskt för den delen skulle inte ha ett rejält publiktapp efter nio raka hemmaförluster? Jag tycker tvärtom att det är förvånansvärt att så många som 7000+ tog sig till Läkerolen i torsdags.

Spelarna pratar om att de vill ha stöd från hemmapubliken men säger i samma andetag att de förstår att de blivit utbuade efter ännu en medioker insats.

GävleLasse: Läs insändaren.

Det räcker att Gävle stöttar sitt lag som man gör överallt annars. Varken mer eller mindre. Det handlar inte om antalet på läktaren, det handlar om att visa stöd.

Att folk utifrån skulle bidra mer än gävlebor är omöjligt. Avstånd och antal gör att det inte funkar. Inte ens för Brynäs med alla utspridda medlemmar. Istället är det otroligt att inte Brynäs och Gävle lyckats utnyttja det fakum att många utifrån är engagerade på ett bättre sätt.

Vore också bra om ni (Gävle) lyckades skaka fram nån kompetent person till styrelse eller till sportschefsjobbet. Tycks vara helt jävla omöjligt i Gävleborgstrakten.

Vore det bara den här säsongen det gällde vore det givetvis inte intressant. Brynäs taskiga stöd på hemmaplan är legendariskt. Åtminstone från 1986 nånstans.

Jajjen: Försök att skaka fram personer till ledningen har gjorts men dessa har oftast bemötts av en enad front som pekar finger och skriker kuppmakare. Det verkar som att det är valberedningen som skall välja styrelse och medlemmarna skall snällt ge sitt bifall. Sen kan man givetvis kräva att dessa grupperingar (kuppmakarna) skall använda de demokratiska medel som finns i sina nomineringar alltså genom valberedningen.

Jag läste insändaren nyss och jag är inte förvånad att den kommer från en person som ser max 5 matcher live per säsong. Jag har sagt det förr och säger det igen. Brynäs måste marknadsföra sig i Gävle och inte ta gävleborna för givna. 

GävleLasse: Vilket som. Det måste göras av folk i Gävle i första hand. Finns inte kompetensen och viljan där, då är vi verkligen rökta. Jag vet inte - är Gävle och gästrikarna kända som handlingskraftiga och framgångsrika företagare och entreprenörer?

Och tidningarna funderar. Aftonbladet:

"Pratade med Brynäs sportchef Michael Sundlöv i går. Han hade inte sovit på hela natten. Nu börjar paniken och sömnbristen att sprida sig i Brynäs. Sundlöv berättade också att han hade pratat med Leif Boork. Kanske ser vi ännu en sjuk tränarrockad i elitserien inom kort."

Boork tillbaka? Som nån skrev tidigare - det kan i alla fall inte bli sämre. Men var är ambitonerna? Borta med pengarna?

GävleLasse: "Jag läste insändaren nyss och jag är inte förvånad att den kommer från en person som ser max 5 matcher live per säsong."

Och vad har det med sakfrågan att göra?
Insändaren är ju klockren, vad gäller sakfrågan: hemmapubliken är värdelös på att stötta sitt lag när det tar emot och stöttning är som viktigast.

Huge: Skrev du insändaren?

Huge: Ja vad har det med sakfrågan att göra? Nu vlde du att citera ett stycke och inte hela mitt inlägg.

Så här ser jag på saken. Brynäs lägger all kraft av sin marknadsföring mot företagen. Dessa som omnämnts som "slipsnissar" under många år har inte gjort sig kända för att göra så mycket väsen från sig vad gäller stöttning av laget. I Den gamla Gavlerinken så bestod i princip hela den ena långsidan av företagsplatser. Ioch med byggandet av Läkerol Arena så ökade biljettpriserna ganska radikalt och detta i kombination med att marknadsföringen fortfarande låg fokuserad mot företagen så har det inte blivit bättre.

Jag påstår inte att mitt försök till förklaring är det solklara men det är vad jag TROR är grundläggande. Att det sedan sitter folk runt om i landet som tappat lusten och skriver ut sin frustration är ju ganska signifikativt för hur vi fungerar i sverige. Folket i Gävle skall pliktskyldigtt gå till arenan och stötta laget oavsett medans resten sitter hemma och gnäller på dem som i alla fall går på matcherna.

På vilket sätt bidrar du själv till att stämningen på läktarna ökar?

Jajjen: Var står det där med Sundlöv och hans uteblivna sömn?

sylf: Säkerligen i nån lokaltidning från Boråstrakten. De verkar intresserade av att flytta laget till Knalleland och köra nån postorder grej av det hela.

GävleLasse: Skulle det bli sämre?

Jajjen: Jag vet inte. En sak vet jag och det är att Läkerol Arena står på Sätraåsen och den är svår att flytta på.

Magico: "Huge: Skrev du insändaren?"

Nej. Men det finns som du ser fler objektiva och sansade personer än jag.
Synd bara att dom så sällan kommer till tals eller vågar/ids säga sin mening.

GävleLasse: Ett faktum som skickar Brynäs ner i Allsvenskan.

Huge: Frågan är om det är rätt väg att gå genom att skälla på dem som ändå tar sg till matcherna. De utgör ju ändå ett stort fundament i Brynäs ekonomi.

Skribenten till insändaren glömmer att ta med en hel del aspekter på problemet.

Jag kan ju tillägga att jag gärna ser en klar förbättring på problemet men precis som du sagt så många gånger i andra sammanhang så hjälper detinte att gnälla.

Eller är det rätt medicin den här gången?

Jajjen: Att man kan hamna i allsvenskan är en annan historia. Och OM nu publiken är så avgörande, varför spelar Leksand i Allsvenskan. Med det stödet de har så borde du ju abbonera på SM bucklan.

En anspekt man glömmer. OM det nu är så illa som skribenten av insändaren skriver. Att det gått stadigt nedåt med publikintresset i Gävle sedan 1986.

Varför bygger man då en ny arena? Har Brynäsledningen verkligen gjort en omvärldsanalys värd namnet?  Trodde man att Gävleborna helt skulle ändra sig bara för att man ger ett nytt omslag för produkten. Att byta förpackning utan att ändra produkten brukar sällan vara ett bra recept om man ser det långsiktigt.

GävleLasse: Vad grunadar han det på? Att publikintresset skulle gått ner sen 1986? Jag såg varenda hemmamatch mellan 78 och 97 och publikintresset var sannerligen inte bättre då. Det finns säkert nån statistik på det där men jag kan aldrig tänka mig att det stämmer. Visserligen kunde LIF matcherna locka närmare 8000 men det fanns samtidigt en mängd matcher då det bara satt 3000 där.

sylf: Inte vet jag. Det känns i alla fall som att det är fel väg att skälla på de som i alla fall tar sig till matcherna.

Huge: "Nej. Men det finns som du ser fler objektiva och sansade personer än jag."

Objektiva. Sansade. Mjo.

"Synd bara att dom så sällan kommer till tals eller vågar/ids säga sin mening."

Verkligen. Men det kanske är en rätt så begränsad grupp i dessa tider.

sylf skrev: "Att publikintresset skulle gått ner sen 1986? Jag såg varenda hemmamatch mellan 78 och 97 och publikintresset var sannerligen inte bättre då. Det finns säkert nån statistik på det där men jag kan aldrig tänka mig att det stämmer."

Visst finns det statistik. Här under är BIF:s samtliga hemmasnitt sedan 75/76, i fallande ordning, från mest till sämst. Värde med asterisk markerar att snittet är högre än det generella för ES. Alltså säsonger där man varit med och höjt snittet på serien.

06/07, 6 664*
82/83, 5 363*
79/80, 5 354
89/90, 5 271
94/95, 5 260*
92/93, 5 164*
83/84, 5 160*
93/94, 5 043*
04/05, 4 956
91/92, 4 925
90/91, 4 911
81/82, 4 899
05/06, 4 790
88/89, 4 699*
00/01, 4 699
77/78, 4 597
78/79, 4 571
02/03, 4 569
80/81, 4 530
75/76, 4 527
99/00, 4 490
95/96, 4 468
85/86, 4 459*
01/02, 4 386
97/98, 4 360
98/99, 4 183
87/88, 4 171
96/97, 4 149
86/87, 4 128
76/77, 4 087*
84/85, 3 536

GävleLasse: Håller med. Riktigt lustigt resonemang.

Tycker att insändaren är riktigt usel faktiskt. Författaren skriver ju själv att han börjat känna likgiltighet, är det då så konstigt många andra väljer att inte gå på matcherna eller att de som är där inte sitter och jublar åt eländet?

Vi som trots allt är där varenda match matas av förlust efter förlust och uselt spel, nu räcker det tydligen inte att vi föder föreningen med biljettpengar, vi ska tydligen hurra för det usla vi får se. När jag köper mina biljetter ser jag det som det största stöd jag kan ge föreningen, det enda stöd som faktiskt kan förbättra läget, nämligen pengar till kassan som sen ska stärka laget. Jag förväntar mig inte automatiskt idel vinster för pengarna men lever i förhoppningen om att klubben ska stärkas av pengarna vi åskådare pyntar in.

Författaren drar också paraleller med andra klubbar men glömmer vissa aspekter. De lagen som kommer från mindre orter har ingenting annat att konkurrera med, vilket ger större tillströmning och ev. mer lokalpatriotism. De andra lagen är trots allt (med någon säsongs undantag) topplag år efter år. De matas inte med dåligt spel och risk för kvalserie säsong efter säsong. Att han sen hävdar att det mer eller mindre publikens fel att det inte blivit mer vinster är mest absurt och verklighetsfrämmande.

Hitman: Insändaren beskriver fenomenet "medgångssupportrar" på ett utmärkt sätt. Det är det hela.

Huge: Desto större anledning för Brynäs att marknadsföra sig i Gävle med andra ord.

Folk som inte bor i Gävle påstår ofta att de skulle gå på alla matcherna om de bodde här. Kanske lättare sagt än gjort att lägga massa pengar och tid på någonting som egentligen borde klassas som tortyr, dvs att se Brynäs spela hemmamatcher. Själv går jag på alla matcher (har säsongskort) men jag har förståelse för att folk inte orkar lägga pengar på eländet. Det är helt enkelt inte värt vad det kostar för t.ex en farsa med 1-2 ungar.

Huge: Ja, kanske det. Isf beskriver han sig själv också. Det var det jag tyckte var lustigt, han får vara det men inte andra, dessutom klagar han på oss som faktiskt går på matcherna och betalar.

Jag håller som sagt med Gävlelasse, det var imponerande att se så många på läktarna i torsdags med givna förutsättningar. Jag förstår om en del är besvikna och inte kommer igen. Trots allt är det väl så att det är ett fåtal tusen som är frekventa åskådare, resten är vad du och andra kallar medgångssupportrar (som du t.ex. har kallat mig trots att jag jobbat ideellt åt föreningen under flera år och sett i princip varje hemmamatch de senaste sju åren).

Det är väl just de besökarna som måste omvändas till frekventa besökare (dvs starkare grund) och det händer bara genom bättre kvalitet på underhållningen. Som det är nu är det ju bara en negativ sprial; dåligt spel - färre besökare - mindre pengar i kassan - sämre spelare - dåligt spel osv. Känns svårt att bryta den och har ingen aning om hur det ska gå till i dagsläget.

Hitman: Tror att 1500 skolungdomar fick gratisbiljetter i torsdags.

Peja: Stackars barn....

Det kanske var ett av de barnen som jag såg i korridoren efter matchen. En liten kille som hade fått en Brynäsflagga såg helt uppgiven ut och låtsades demostrativt knäcka flaggpinnen över låret.

Hitman: Ja, men vadå, det är ju såna som lill-killens fel att Brynäs spelar skit... Spelarna och tränarna har ingen skuld i det hela - det är publikens fel.

Peja: He he

Det inlägget och att jag slipper bevittna en ev. förlust gör min baksmälla lite mer uthärdlig

Hitman: Det var tur att matchen blev inställd idag eftersom Brynäs hade lagfest igår. Det var brak hemma hos Hulkkonen med singstar och tapas-tema. Sjödin avrundade tillställningen med en smäktande version av AC/DC:s T.N.T...

munkas: På nåt sätt så känns det som att er konversation mer är lämpad för mailfunktionen.

Du har fått alla att förstå att du ogillar det mesta med Brynäs så du behöver inte uppfinna hjulet fler gånger.

munkas: ja, och det finns ytterligare en fördel med uppskjuten match, spelarna kan inte gå på Goya ikväll..... Kommer att känns tomt utan dessa inventarier

Hitman: Håller med om insändaren. Den är riktigt korkad. Det är så dumt att det är svårt att hitta orden.. Läs bara:

"Med en normal hemmapublik hade det blivit betydligt fler hemmasegrar och ett tryggare spel. Då hade också poängen kommit. Säg att hälften av de 15 förlusterna I Gävle hade slutat med en seger. Då hade Brynäs varit med och spelat om plats tre till fem i tabellen. Jag skyller inte på spelarna. Jag tror stenhårt på att de gör sitt bästa, men de är också människor med känslor."

En kille helt utan verklighetsuppfattning och en som säkert inte bidrar med en enda krona till föreningen. Det är lätt att gnälla när man själv inte går på matcherna.

Tro mig, publiken i Karlstad (bra jämförelse, liten stad) skulle ockå stanna hemma om FBK spelade pissdåligt match efter match. Skillnaden där är att ett trettiotal huvuden hade rullat långt innan det hade skett.

Där kan snacka skillnad på styrning och målmedvetenhet, Publiken där behöver aldrig oroa sig. Underhållning och kvalitet utlovas varje år.

GävleLasse: Väl talat, Lasse...

Huge: Man undrar hur de orkar...

GävleLasse: Framförallt undrar man vad dom får ut av det hela...?

GävleLasse: Ja, men de snaste inläggen från dig och Huge är tydligen lämpliga för forumet...? Löjligt!

Magico: Det är ju DU som totalt missuppfattat vad insändaren ville ha sagt.
Du glömde visst (avsiktligt) att ta med styckena innan det du citerade.
Då ser det ut så här:

"I Gävle är det tvärt om. Om det inte står 3-0 efter första perioden är det tyst bortsett från några busvisslingar.

Vilka spelare blir inspirerade av att spela inför en sån publik? Vilka spelare vill ha 55 bortamatcher på en säsong?

Med en normal hemmapublik hade det blivit betydligt fler hemmasegrar och ett tryggare spel. Då hade också poängen kommit."

Det handlar alltså om den obefintliga verbala stöttning som tillresta supportrar (trogna med årskort inräknade) lyckas åstadkomma.
Tyst som i graven när det behövs liv i luckan och stöttning.

En livlig publik och bra tryck i arenan är en sjätte utespelare, brukar man säga. I LA och härinne känns det isf mer som att man tvinga spela BP hela tiden, sett till den stöttning laget får både där och härinne...

Kul utflykt till stan=( Rätt nöjd ändå.

Magico: Visst är det konstigt. Dom enda idioterna ni har i er by har hamnat i ledningen för stans största hockeyförening.

Och visst, publikstöd är såååå jävla överskattat. Det är bara uppe i Gävle man upptäckt det.

Eller så är publikstödet stort. Det är bara det att i Gävle är man uppfostrad till att fnysa högljutt när man visar sin uppskattning.

Huge: "En livlig publik och bra tryck i arenan är en sjätte utespelare, brukar man säga. I LA och härinne känns det isf mer som att man tvinga spela BP hela tiden, sett till den stöttning laget får både där och härinne..."

Vad vet du egentligen om stämningen i LA?

Huge: Ja, tänk vilken skillnad det var när Brynäs vann sm-guldet -99. Jävlar vad livat det var i gavlerinken den säsongen!
Förlusterna är självklart publikens fel...,patetiskt!

En anledning till atr publiken är så dålig kan vara att vi har så extremt tråkiga ramsor. Denna gillar jag, skapar en extrem atmosfär i arenan vilket Brynässupportrarna som vallfärdade till Globen fick uppleva.

Peja: Håller helt med om de du skriver(inklippt nertill)..skitenkelt sitta långtifrån Gävle och påstå att man skulle gå på varje match om man bodde här.
Och man har inte råd gå på flera matcher i månaden heller om man är några i familjen + att de inte är värt pengarna att se den hockey som Elitserien håller.
Betalar hellre 200kr för 2 och ser på SAIK där är det iaf fart å lir och nästan tuffare tacklingar än i meshockeyn.
Inomhus hall nästa år och BIF i Allsvenskan det ser bra ut för SAIK som kanske kan sno lite publik,Sandvikare som skiter åka till Gävle och ist går på någon SAIK match mer (Gävlebor räknar jag iinte med dom föraktar ju Bandyn och ser ner på den rätt rejält..förutom då det blivit SM-Guld då är de bra på suga åt sig)

Peja skrev----"Folk som inte bor i Gävle påstår ofta att de skulle gå på alla matcherna om de bodde här. Kanske lättare sagt än gjort att lägga massa pengar och tid på någonting som egentligen borde klassas som tortyr, dvs att se Brynäs spela hemmamatcher. Själv går jag på alla matcher (har säsongskort) men jag har förståelse för att folk inte orkar lägga pengar på eländet. Det är helt enkelt inte värt vad det kostar för t.ex en farsa med 1-2 ungar."

Kul å se hur enkelt Mora manövrerar ut Timrå. Mora kan lika gärna vinna SM som HV. Årets Elitserie ser jävligt stark ut!

RavenLord, Peja m.fl.: Vad är det ni försöker säga?

Att publikstödet i Gävle visst är lika starkt som för andra elitserielag?

Att det är nån annan än ni som ska fixa ett starkt publikstöd?

Att det bara är medlemmar i Gävle som kan bedöma om publikstödet är tillräckligt bra?

Att det ska bli skönt att äntligen få koncentrera sej på viktigare saker vintertid, som t.ex. bandy, leken kring det lackröda nystanet, Babsans favoritsport?

Jajjen:
"Kul å se hur enkelt Mora manövrerar ut Timrå"

Ser inte det roliga med det,jag älskar Brynäs IF,så jag hade hellre sett att Mora hade vunnit,då det hade gynnat oss.
Nu är det bara tre pinnar som gäller i kvällsmatchen mot DIF på Globen imorrn som gäller......

Bissett19: Jag hade hellre sett Brynäs på första plats i serien men det är för länge sen dags att sluta drömma. För hälsans skull.

Bissett19: "... så jag hade hellre sett att Mora hade vunnit...". De gjorde ju det!!??

Clarence: Somliga har ett ständigt flyt...

« · 994672 · »