Brynäs IF

727444 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Örebro HK 5/12 -15

« · 1714584 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Örebro HK 5/12 -15
Underbart. Senast mot Örebro skänkte vi bort 3 pinnar när vi hade 3-1.
Nu ger Starky dom en fribiljett in i matchen och Kilas gör likadant.
Håll i nu för fan!!
Kommentera

Forsberg 1978: Vi gör junior-misstag
Kommentera

Forsberg 1978: Kan nog komma en kvittering nu😠
Kommentera

Yes! Den satt gött. Och den var nödvändig. Vi hänger i slutspelsplatsen.
Kommentera

Härligt med seger igen, riktigt skönt.
Härligt Brynäs.
Kommentera

Inte årets mest säkra seger om man säger så. Men fan vad glad jag är för 3p, hade verkligen ingen bra känsla inför matchen men jag är glad att erkänna att jag fick fel!

Skål grabbar.
Kommentera

Steenm: Jaaaaaa fyfan vad vilken skön vinst nu ska jag nog ta en liten hemmafylla detta händer inte ofta men ikväll efter denna underbara 3 poängare så får det nog bli så!🍺😀
Kommentera

Tack som fan😃😃😃
Kommentera

Forsberg 1978: Vem hade räknat med att Mannberg, blomman och Alcen skulle avgöra detta med varsit mål:)
Kommentera

Fan va skönt med 3 pinnar!!
Skål!!
Uppladdat:

450x300-image_0.jpegimage_0.jpeg

Kommentera

pekka85: Tydligt att du precis som flera andra här jämför Alcén med poängspelare. Det var just det jag ville påvisa, så fort han gör en poäng så håller man käften.
Kommentera

Skönt med lite vila för en gångs skull, nu får vi förhoppningsvis Salmela på torsdag, och Rödin med lite flyt.
Kommentera

Clarence: Ledsen, förstår inte vad du menar? En härförare på isen återigen. Undrar du om han tagit något eller vart han tagit vägen? Jag toknjuter över dessa 3 poäng, ännu mer när jag kollar laguppställningen och tycker att det ser "skralt" ut. En hel radda toppspelare borta! Hur kan man missa att "41" är överallt på isen idag?
Kommentera

Brynäsgubbe: Tror knappast nån av dem finns med. Skulle behövas. Tror vi lever farligt i den matchen. En lättnad med segern ikväll i alla fall. Befarade nytt debacle, men laginsatsen ska hedras.
Kommentera

honken21: Jag jämför inte Alcén och Oldens spelartyper. Jag förstår också att det är skillnad dem emellan men som hockeyspelare har Olden bättre kvaliteter. Vet inte hur jag ska förklara så du förstår? Du vet dom här staplarna med procentsatser som finns på NHL-spelen? De visar hur bra "skills" spelarna har, där är Olden en 69-procentare medans Alcén kanske får 57 procent, hänger du med? Han är kanon i boxplay men det räcker liksom inte. Kul att du tycker alla håller käften nu när han gjorde mål. Betyder det att vi får fortsätta att tugga om Olden/Alcén om 8 år igen då? Eller ska vi vara tysta i 8 år? :)
Kommentera

Hahahaha Christoffer Persson (utlånad från Frölunda) sitter i FBK:s omklädningsrum i sitt underställ (hör och häpna) med Frölundas klubbmärke på! Fy åt fan vad B!
Uppladdat:

450x300-image_1.jpegimage_1.jpeg

Kommentera

Vibbi: Lite orättvist påstående mot honom kanske. Tänkte mest på att hans mål- och poängproduktion plötsligt stannat av. Men jag håller med, Scott är aldrig usel.
Kommentera

Clarence: Minns inte vem som sa det men från tränarhåll hoppas de att Salmela är tillbaka. Vi får väl se.
Kommentera

Jag var aldrig orolig 😉😂😂😂😂✌👍
Kommentera

17 (!) skott utanför ikväll. Bra att lägga dom mot mål men kom igen.
Kommentera

pekka85: "Smart att vara stursk när han gör första poängen(!) sedan säsongen 07/08:) Om Vrana eller Rödda varit med är det klart han ska vara utanför."

- Svårt att tolka annat än att du jämför Alcén med poängspelare, och tycker att hans poängskörd är för dålig.

Tror du spelat för mycket TV-spel. Ett lag behöver rollspelare. Fråga alla elittränare och 100% håller med. Men det kan hända att de har fel, att du är ett unikum som sitter på revolutionerande uppgifter. Frågan är då varför du sitter och knappar på tangenter istället för att stå i båset?

Pratar vi vem som ska spela i en fjärdekedja, eller framförallt vem som ska spela boxplay, då håller jag Alcén högre. Eller tycker du att han ska sitta kall i 58 minuter och bara hoppa in i box?

Alcén har fått skit i varje match här på forumet, utom idag. För att han gör ett mål. Det var det jag störde mig på.
Kommentera

honken21: Jag menade bara att om Rödda och Vrana var med så borde rangordningen putta ut Alcén. Jag menade att det finns 12 bättre spelare i laget då. Jag håller helt med dig om att Alcén är en typisk rollspelare och verkar dessutom vara en bra kille. Tråkigt att du börjar raljera om att jag ska stå i båset o.s.v. I ett hockeyforum ska man ju dryfta åsikter, eller? Känns lite barnsligt att köra med det där tränarsnacket så fort man tycker olika. Jag tror Olden skulle klara en roll i 4:e kedjan över säsongen alldeles utmärkt. Jag har i.a.f inte varit på Alcén i varje match som du säger, jag var bara tvungen att kommentera ditt roliga inlägg där du hyllade Alcén för första poängen på 8-9 år. Det betyder att han inte har lyckats få till ett enda assist heller! Jag ogillar inte Alcén, jag tycker bara att Olden är bättre. Jag tror inte du förstår min poäng.

Om jag har tre fungerande kedjor i ett lag och Forsberg, Sundin, Alfredsson och Jörgen Jönsson kämpar om de sista platserna i fjärdelinan så hade jag valt Forsberg, Sundin och Alfredsson. Inte för att Jönsson är dålig eller för att hans defensiv skulle tänkas vara sämre. Jag hade valt de första tre för att dom är BÄTTRE hockeyspelare överlag. Kul med vinst ikväll! Brynäs är klart bättre över 60 min och energin är tillbaka. Det syns att vi är bäst i serien i boxplay, kul. Enda orosmolnet är att Scott har lite blött krut i bössan men det kommer. Skål Brynäsbröder!
Kommentera

pekka85: "Om jag har tre fungerande kedjor i ett lag och Forsberg, Sundin, Alfredsson och Jörgen Jönsson kämpar om de sista platserna i fjärdelinan så hade jag valt Forsberg, Sundin och Alfredsson. Inte för att Jönsson är dålig eller för att hans defensiv skulle tänkas vara sämre. Jag hade valt de första tre för att dom är BÄTTRE hockeyspelare överlag."

En märklig jämförelse.
Du måste väl isf jämföra med hur vårt eget lag är komponerat, hur man lagt upp fördelningen av arbetsuppgifter mellan femmorna.
Isf är ju Alcen en viktig kugge i vår fjärdefemma, kanske viktigare och mer andvändbar trots att han är en sämre hockeyspelare överlag än många andra.

Överfört på ditt tänkta scenario innebär det alltså att det inte alls är säkert att Forsberg, Sundin eller Alfredsson hade varit ett bättre val än Jönsson i en fjärdefemma med samma uppgift som Alcen nu har i vår egen fjärdefemma.
Vill t.o.m påstå att jag isf hade föredragit Jönsson som checkande defensiv spelare i ditt exempel, framför Forsberg, Sundin och Alfredsson.
Kommentera

Klart det stör målvakterna att utespelarna försöker få in
pucken i mål så länge det inte är avblåst. Så störigt att
de liksom inte slutar försöka när de ser att jag försöker
rädda. Jag antar att de här två bortdömda målen får
anses vara prejudikat för resten av serien.
Lex Lärking/Johansson. Det lär alltså bli målfattigt
i fortsättningen av serien. För inte kan det väl vara
så att de kommer att bedöma saken annorlunda
när andra lag gör samma sorts mål?

Tror ni Lärking kommer att få jobb i videorummet
i NHL nästa säsong? Han kan ju skicka med de
här två senaste bortdömda målen för oss, i sin
meritförteckning när han ansöker.
Kommentera

Enaranger: konstiga regler vi har i SHL. Johnson sa att "hemma" så skulle de inte ens ringa på det där målet.
Kommentera

Måste säga att det är grymt kul att se hur Lucas Carlsson tar för sig på isen. Att han till och med fick förtroendet att spela box play med två minuter kvar av matchen säger oerhört mycket om hans mognad.

Jag skulle inte ha något emot att låta honom spela med Salmela så småningom.

Skönt att se hur grabbarna lyckas spela av tredje perioden på ett så bra sätt. Vårt största problem senaste säsongerna har nu blivit vår kanske största styrka. Mycket att tacka Bulan för det. 6 poäng de kommande två matcherna, och vi har satt oss i ett mycket bra utgångsläge att bygga vidare på till andra halvan av serien.
Kommentera

Chris11:

Enligt den svenska regelboken ska de heller inte få ringa på
den där typen av mål. Om domarna inte var helt drogade
så måste de i så fall ringt för att kolla om punkt 7 bröts.
Det vill säga om de var en spelare i målgården som
störde målvakten (samma i förra matchen).

Men Lärking kanske hade en specialkamera som
såg en spelare i målgården från en annan dimension.
En sån där kamera som spökjägare har.

För om det nu efter snart 100 år ska börja räknas
som spelare i målgården då en klubba är inne
i målgården för att peta in puckar. Ja då har
Lärking och Johansson revolutionerat sporten
rejält. Det har gjorts massor av såna här mål så
länge hockey spelats. Alla de målen skulle alltså
inte ha blivit godkända? Vilken skandal.
Kommentera

Enaranger: Skönt att det inte renderade i poängtapp denna aftonen..så man kan sova inatt menar jag. Tänk i ett eventuellt slutspel när vi har war room emot oss såhär..huga! Sköna 3p idag oavsett, nu 4 matcher utan poäng från 1a linan. Blomman har blommat ut rejält (hehe) och Carlsson kan bli spännande.
Kommentera

Enaranger: har du en länk till sidan där du fått infon om vad domarna får ringa på? :)
Kommentera

pekka85: Brynäs är 5a i Boxplay.
Kommentera

Brynäsgubbe: Ja, jag missade det. Kommentatorn pratade om det men det var nog senaste 5 matcherna eller om det var 10, då låg Brynäs i topp. Kul i.a.f:)
Kommentera

pekka85: Första vinsten utan Salmela.
Kommentera

Jag tycker det blivit parodi att det ska ringas på varenda jävla mål nu för tiden. Särskilt när det gäller "är pucken blockerad?" vilket inte ens är något de FÅR ringa vad vad jag vet.

Sålänge domaren inte har BLÅST AV för blockering så är pucken i spel. Och om då försvarande lag tillåter 2-3 motståndare ostört stå och peta in pucken, då får man förfan skylla sig själv för då har man gjort sig förtjänta av ett baklängesmål med sitt fruktansvärt dåliga försvarspel.

Men nä, då ska situationsrummet blåsa bort skiten för någon hittepåregel som inte finns.

Domarna på isen verkar inte spela någon roll alls längre. Sålänge det inte är blåst, då spelar man, hur jävla krångligt ska det behöva vara?
Kommentera

Skrubben: En ny backstjärna är född!
Kommentera

Dalrt: En liten fråga till dig och övriga som nu gnäller på domar- och videobesluten: hur många av er hade krävt att målen på Hovet och igår hade godkänts för Djurgården och Örebro, om det hade varit Sandström och Starky som försökt blockera pucken?
Nåt säger mig att ni då hade skrikit i högan sky och ansett att målen skulle ha underkänts.
Tycker det är en befogad fråga, för att fastställa om det bara är egna lagsympatier som ligger bakom kritiken eller om man försöker diskutera utifrån en strikt objektiv synvinkel.
Kommentera

Mycket bra skrivet av min vän Staffan.
Kommentera

Huge: Varför skulle jag gnälla om Brynäs får en fördel?
Kommentera

Huge: Jag håller med dig. Det är svårt att säga emot att det inte blev mål. Jag tycker inte att man sk kunna gräva fram pucken så som Johnson gjorde igår.
Ligger pucken under benskyddet då är den blockerad.
Problemet är att dommaren står felplacerad så han kan inye bedöma det.
Tyxker jag..
Kommentera

Mittzon: Vi kan väl i alla fall konstatera att målvakten hade pucken blockerad under sitt benskydd fram till att Lindblom petade loss pucken.

Jag hade blivit vansinnig om Örebro petat loss en blockerad puck under Starkys benskydd. Att domarna sedan inte får ringa på sånna beslut är en helt annan sak, men till slut blev det ändå korrekt beslut. Det tycker jag att vi brynäsare inte ska behöva gnälla över, framför allt då vi ändå vann.
Kommentera

Måste lyfta hatten för två spelare som överraskat mig.

Zanetti och Mannberg. Z är en av våra mest stabila backar,gör en del poäng,spelar med hjärta och har +5.

Mannberg är hela +11 och jobbar outtröttligt i varje byte, skitkul att han fick näta igår.

Tycker även att Blomqvist och Alcén var helgrymma igår.
Kommentera

70 Rodrigues: Håller med om Blomman, de två senaste matcherna måste vara hans bästa i Brynäströjan. Kul också eftersom man verkligen ser hur han brinner för Brynäs och ser det som ett privilegium att få bära klubbmärket i precis varje match. Det finns alltså fortfarande klubbkänsla kvar inom sporten, Alcen är ett annat exempel på det. Det skulle förresten vara lite intressant att se vem vi läktarcoacher skulle vilja se bredvid Salmela här framöver. Rutinerade Porsen eller upcoming Lucas?
Kommentera

mk: Ja, du slår huvudet på spiken och det hela är egentligen mkt enkelt: vi har ett system som bygger på bedömningar från människor, inte på nåt strikt 100%-igt rättvist system där nån högre makt alltid dömer rätt i alla lägen.
I dom här fallen ska domaren/domarna på mkt kort tid avgöra om en puck är blockerad eller inte, där har vi kärnfrågan.
Ibland är det omöjligt för domaren att se om pucken är blockerad eller ligger fri, hur löser man isf såna saker?
Enkelt: man accepterar att ibland blir det fel, ibland blir det rätt.
Ibland låter domarna spelet fortsätta lite för länge, och då uppstår det självklart lägen som de vi nu sett: spelare som fortsätter gräva och tar med sig benskydd och målvakt ändå till pucken ligger i målet.
Och ibland blåser domarna för snabbt, lika illa det.

Utifrån ovanstående är det självklart att videobedömningar är ett måste, om det ska bli någorlunda rättvisa beslut när domarna inte kunnat avgöra saken, oavsett anledning. Det blir ju bara komiskt ur ett objektivt perspektiv och om man vill framstå som seriös bedömare, när man som många gör, tycker att målet ska godkännas eller underkännas, beroende på om det gynnar det egna laget eller inte.
Kommentera

munkas: blomman brinner för brynäs!
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag tror att det är viktigt nu för Modo att sluta att ha otur, det första de ska önska sig av tomten. Det andra och tredje är att Foppa nu måste bli lite förbannad igen och varför inte vara med på deras träningar igen. Det behövs sannerligen eftersom navelsträngen ännu inte är klippt.
Kommentera

Chris11: Personer som han man vill ha i sitt lag!
Kommentera

Kopparjimmie: Med en lön som är i paritet med hans roll i laget. Just nu tjänar han förmodligen på tok för mycket för att spela i fjärdekedjan. Han var ju värvad för att spela i förstakedjan och har förmodligen lön därefter...
Kommentera

Skrubben: Det är olyckligt,men nog ska väl Jacke ha beröm när han gör nytta för laget.
Kommentera

Davey85: Japp, han ska knappast klandras för sitt kontrakt (som folk verkar ha bra insyn i på något sätt). Han har varit grym senaste veckan.
Kommentera

munkas: LUCAS ALLA DAGAR I VECKAN 👍
Kommentera

« · 1714584 · »