1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 765360 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Roligt att läsa från dagens träning!

Hoppas på explosion i den kedjan nu!
Uppladdat:

500x0-img8224.jpeg

Tigerhjärta:

Inte för att försvara Munkas på något sätt men som någon skrev häromdagen så har han rätt i mycket av det han skriver, tycker många av er Brynäsare här inne skriver bra inlägg men många behöver sluta gnälla på de som verkligen kommer med konstruktiv kritik, de flesta experter har Brynäs långt ner i tabellen tillsammans med b.la Örebro och MoDo samt Malmö, varför inte acceptera att ni går in i serien som ett lag som får kämpa för att hålla er kvar eller i bästa fall Play in.

Jag är inte ens säker på om Leksand fixar topp 8 även om vi såklart " borde " hamna före er i tabellen

Man behöver inte skriva negativt om skribenter bara för att de har en annan åsikt än din egen

Man måste kunna skriva bra och dåligt om sitt favoritlag och munkas skriver nog aldrig något negativt eller positivt inlägg om det inte finns belägg för det, det tror jag inte normal funtad människa gör eller?

Tycker hela Hs har tappat sin charm sedan en tid tillbaks, jag har ändå varit medlem jättelänge

Det är så mycket pajkastning och gnäll och kukmätartävling i många gästböcker så jag har funderat på att logga ut för gott men det finns alldeles för många bra människor här inne för att jag skall göra det

Några intryck:
*Kul att #11 börjar visa sig - blir kul att följa framåt
*#52 har varit väldigt bra på försäsongen.
*#33 är förvånantsvärt lätt i steget - ej långsam. 3:e målet nu på försäsongen, stark som en oxe vid sargen = mycket lovande
*#18 är en klasspelare. Älskar när han driver framåt med puck i offensiv - pucken lämnar hans klubba först när han tillåter det
*Berras tackling i första perioden - mumma
*Kul med hållen nolla
*#10 mycket bra första träningsmatcherna, liten dipp nu - men noll orolig för hans förmåga
*Kul att se Kelleher i spelet men framförallt hur han kramades om av Brynässpelarna efter matchen ❤️

{5647}: ”Rent krasst var D'Astous och Andersson ute på marknaden inna säsongen var färdigspelad. Inget lag var intresserade.”

Here we go again…
Ännu en person som påstår sig ha insyn i hur marknaden utspelar sig utan några som helst belägg.
Låt mig vara tydlig. Du-har-ingen-aning.

{5647}: ” Ifjol var ett undantag när endast ni var bra”

Hahaha, är du på allvar eller ett troll?

mattias - 74: Dags att Brynäsloggan ligger överst härinne

Lite reflektioner efter dagens match.

- Tydligt att kemin hos Rödin-Larsson-Indrasis finns kvar. Bästa kedjan idag.
- Håller fast vid att Trivigno kan bli en riktig publikfavorit. Vilken speed! Påminner en del om Enterfeldt på amfetamin! 🙂
- Kopackas skridskoåkning kommer bita även i SHL. Timråbackarna såg ut som rundningsmärken vid ett par tillfällen.
- Det finns betydligt mer att hämta av 1:a kedjan. Men vi får ha i åtanke att Silfverberg och Lindblom inte spelat i svensk hockey på länge och Schroeder inte alls. Men där är jag inte orolig, det kommer.
- Tycker att Persson såg stabil ut, absolut inga tavlor på målen.
- Djoos andas klass, så lugn och trygg med pucken. Det är ingen ”vanlig” SHL back det där.
- D’Astous behöver bli lite mer disciplinerad, sen är ju 5:an ett skämt. Pääjärvi vänder ryggen till (som man tillåts i SHL utan ansvar) och står sen och knoppar.

All in all en rättvis Timrå vinst, dom var sett över 60 min bättre än oss.

Anders Berg:

Har det inte bara att göra med att han kommer från den fransktalande delen av Kanada

landmanden: "Det finns inte många som är kortare än Marchand i hockeyn som klarat sig bra."

Jahopp. Då var det längddebatt... igen...

Jag avundas dig. Det måste vara så härligt att bara kunna killgissa på att ingen under Marchands längd har klarat sig bra och hoppas på att ingen fact checkar dig.

Jag kommer alltid ta kortisarnas parti, trots att jag själv mäter 194 cm. Bara för att det är så jäkla förlegat och har blivit någon slags sanning ute i stugorna att kortisarna inte kan spela hockey.

Här nedan har du ett axplock på spelare som klarat sig rätt bra, trots att dom är lika långa eller kortare än Marchand. Många har spelat mycket och länge i NHL. Några få är från svensk hockey, men jag tänker att världens bästa hockeyliga är en bättre måttstock. Några av spelarna är till och med invalda i Hockey Hall of Fame och har vunnit det finaste av priser, Stanley Cup.

Yanni Gourde, 175 cm
Jared Spurgeon, 174 cm
Cam Atkinson, 173 cm
Mats Zuccarello, 173 cm
Cole Caufield, 170 cm
Johnny Gaudreau, 175 cm
Alex DeBrincat, 171 cm
Jonathan Marchessault, 175 cm
Tyler Johnson, 173 cm
Conor Sheary, 173 cm
Theo Fleury, 168 cm
Henri Richard, 170 cm
Marcel Dionne, 173 cm
Marty St. Louis, 173 cm
Mats Näslund, 170 cm
Brian Gionta, 170 cm
Daniel Brière, 175 cm
Cliff Ronning, 173 cm
Steve Sullivan, 173 cm
Nathan Gerbe, 163 cm
Rocco Grimaldi, 168 cm
Paul Byron, 175 cm
Blake Lizotte, 170 cm
Dave Keon, 175 cm
Red Kelly, 175 cm
Ted Lindsay, 173 cm
Torey Krug, 175 cm
Tyler Ennis, 175 cm
Håkan Loob, 175 cm
Pär Arlbrandt, 171 cm

Jag kan lägga till fler namn, men jag tror att budskapet nått fram nu. Kolla dina antaganden nästa gång, snälla.

Lemp: Svårt att säga så mycket när man inte vet vilken roll han hade i AHL. Cirka 0,4p/match de senaste två säsongerna är ju inte dåligt om han haft en undanskymd roll. Oavsett vilket tror jag principen att chansa med någon som har rätt skill set från AHL är bättre än att köra vidare på typ Kvist eller ta in någon SHL-veteran som varken är billig eller har utvecklingspotential. I grova drag verkar Trivigno ha den typen av egenskaper som passar bättre på stor is.

Kamikazetips SHL 24-25
Fortfarande en hel del pussarbitar kvar att lägga, men här är mitt SHL-tips:

1. Skellefteå. Har behållt många bra spelare, har också många duktiga yngre som bara blir bättre. Brandsegg-Nygård gör succé.

2. Färjestad. Förbättrad backsida, grym forwardssida. Hoppas Clara får spela mycket.

3. Rögle. Tror de kommer fortsätta spela bra under Hansson. Bra silly season.

4. Linköping. Också bra silly season, har värvat rätt utifrån sina behov. Frågetecknet finns mellan stolparna. Tror ändå mycket på det här laget.

5. Luleå. Tror inte de kommer utmana om serieseger, men blir farliga i slutspelet. Många tilltänkta spetsar som ska acklimatisera sig till svensk hockey. Om Bulan får arbetsro kommer de säkert bli bättre och bättre under säsongens gång.

6. Växjö. Gissar att de kommer ha lite av ett mellanår. Tunga tapp, men likväl en bra stomme och ledarstab.

7. Frölunda. Rogers sista år blir nog mellanmjölk. Går bara på känsla här, deras unga killar skulle kunna lyfta laget rejält.

8. Leksand. Svårbedömt lag, finns en offensiv arsenal där som skulle kunna explodera. Sämre mv- och backsida än 23/24.

9. Brynäs. Givetvis med bias. Namnstarka värvningar, men svårbedömt hur NHL-killarna kommer att leverera år 2024. Tror mer på laget om man ersätter Benn och hittar en bra forward.

10. Timrå. För bra offensiv för att behöva kvala. Blir fundersam kring bredden, särskilt på backsidan. Skaver ändå lite att sätta de så lågt, men kombinationen av dålig backbredd och flera skadedrabbade backar gör det svårt att sätta Timrå högre.

11. HV71. Känslan är att Abbott rattar bättre än Nubben. Kanske får större konsekvenser om man tror om Strålman verkligen lägger ner? I skrivande stund verkar de inte räkna med honom.

12. Malmö. Har förbättrat bredden, men finns spetsen? Kommer behöva få bra utväxling på nyförvärv för att undvika kval. Salo är en bra backvärvning.

13. Modo. Ett bra lag som överraskade positivt under den förra säsongsinledningen. Svårbedömda importvärvningar, men deras importvärvnings\"track record\" 23/24 var svagt. Hade verkligen behövt den respektingivande Gimo-sonen Hägg - nu måste någon av chansvärvningarna på backsidan bli succé.

14. Örebro. Påminner om Brynäs för några år sedan. Allmänt kaos. Karlkvist är en bra spelare men med skadeproblem, tror han kommer få svårt att leva upp till förväntninganra.

Petrov: Förstår inte detta med stängd liga. Känns otroligt osportsligt och väldigt osvenskt.
Vad är det för kriterier som skulle råda då? Antal invånare i kommunen? Ekonomiska förutsättningar? Antal medlemnar? Kapicitet på publik? Eller att man inte tycker att t ex växjö ska va i Shl?

{10522}: Det var Modo som hämtade Anton Hedman till Elitserien. Kanske tidernas värsta huvudtacklare i elitserien/SHL.

mk: Kanske därför Foppa var tvungen att spela så länge i NHL: Modo tackade länge nej.
Och stackars Sedinarna. Fick inte komma tillbaka överhuvudtaget. Modo tackade nej - lärt sig en läxa. Brashear var väl undantaget som Modo tackade ja till. Cred overall lite sådär.

Aaaa: För er som inte har insta.
Uppladdat:

500x0-img2551.jpeg

Ove Myling: Nu har Brynäs ett "fönster" på 2-3 år på sig att etablera sig riktigt ordentligt i SHL.

Dessa säsonger framåt nu är avgörande för hur Brynäs kommer vara i framtiden.

Jag var oerhört kritisk till Alcén när han tillträdde.
Men jag får ge honom att han lärde sig den hårda vägen vad som är viktigt i en trupp.
Även om man säkert fått betala bra för rena nyförvärv så är det trots allt så att man presenterat en tillräckligt bra plan för spelarna att de har valt Brynäs ändå.

Nu börjar man se med lite tillförsikt på säsongen som kommer.
Plus, som någon skrev om Rödins humör och glädje i ett klipp nyligen.
En glad Rödin kan bli en förbannad och bra Rödin till vintern. Och det är jätteviktigt att glädjen finns i föreningen igen.

Sen att åsen har blivit lika tätt som Fort Knox. Det tyder på att det är en förening som är på väg mot något bra.

Är det 1 juli som det kan ske utköp i NHL?
Tänk den jävla bomben..😀

Anders Berg: Två riktigt vassa forwards har redan kommit in. De heter Silfverberg och Lindblom i efternamn.

{10522}: ” sa du samma när #21 lirade i tre kronor eller var du inte född då?

Eller det året som Sedins bar hela laget på sina axlar till ett vm-guld.”

Minns bara när dom förde sina klubblag till sm-silver. Det var fina prestationer

Anders Berg: Sklenicka föll dock platt fall som valde blodspengarna.

Dallemas: Det finns andra saker som gör STOR skillnad. Hela tränarstaben och energin och atmosfären i gruppen. Och den grupp sammanhållningen kommer vi även att behålla, så det bådar otroligt gott anser jag. Det går inte ens jämföra kaoset med förra säsongens lag och det som vi nu kommer ha.

modomille:

Jag funderar allvarligt på att logga ut för alltid snart på Hs efter hur många år som helst, man kan inte diskutera här inne mer snart som supporter till motståndarlag utan att bli rejält påhoppad, du har inga intentioner att provocera utan har din åsikt, vilket du har all rätt till men om den inte passar "vissa" så blir man idiotförklarad.

Denna gästboken har varit min favorit i alla år jag varit medlem men nu törs man knappt skriva något här inne utan att man är rädd för att bli lynchad

Vad beträffar Huge så är han den största bidragande orsaken till att jag kanske loggar ut, Har aldrig läst mer konspirationsteorier och ursäkter om Brynäs när man spelat dåligt, förlorat eller tom åkt ur

Dessutom har han varit moderator i denna boken, det säger det mesta.

Han borde stängas av på livstid

Jag är glad att Brynäs är tillbaks i SHL och ser fram emot nya " derbyn "

Jag vet dock inte om det blir några mer inloggningar här, om inte nivån höjs.

Tack för mig

Kanske inte världens bästa video, men dom har verkligen fått fart på vår gamla, trötta ståplats. Hjältar!

IronKrook: Jag undrar lite vad folk förväntar sig. Karlström har som du säger producerat bra i AHL och har fått spela ett par matcher i NHL också. Dessutom har han erfarenhet av att spela i SHL vilket det nog är väldigt få realistiska alternativ på marknaden som har vid det här laget. Tror nog Karlström är så bra som vi kan få om det inte blir något med Bäckis (vilket jag fortfarande ser som ett enormt långskott).

JawKee: Hugo Lejon presenterad.

Svensson_62: Stödet har verkligen varit otroligt denna säsong. Hoppas det håller i sig även om det blir motgång i högsta ligan!

Förstår att det var en retorisk fråga men svarar ändå, haha.
Tänker att de klubbar som hade kunnat mäta sig, support/sponsor-stöd kombinerat, är Leksand, HV och Färjestad.
Leksand drar, likt Brynäs, mycket folk på bortaplan.
Färjestad, HV och vissa andra hade nog kunnat dra mycket folk.

Men har svårt att se några andra klubbar exempelvis fylla Björklövens bortastå till brädden utan att ens skicka en buss från lagets hemstad.
Vi har ju dessutom FYRA olika geografiskt placerade supporterklubbar.

Brynäs är en jäkligt rolig förening att följa på det viset. Alltid hemma.

Tänker på vår roll, var vi befinner oss i näringskedjan. Slås av en tanke.
Hur många av lagen i SHL skulle ha kunnat ens vara i närheten av supporter/sponsor-stödet vi upplevde under HA? Publikrekord hemma, i princip fullsatt borta. Ett statement i sig.

Kör över allt och alla när det börjar gälla något, omvittnat mycket bra stämning och organisation, kärntrupp=klubbhjärtan som går ned i lön för klubbens skull och nu hemvändare från NHL. Kanske fler p g. Massor av positiva vibbar överlag.
Var placerar man det laget i näringskedjan?
Inte på den nedre halvan av SHL är min tanke.

Jag tror tvärtemot vad jag trodde för ett år sedan att ett år i HA stärkte oss inåt och utåt. Är nu säker på att jag hade helt fel då.

Spännande namn, Charles-Edouard d'Astous! Hade ingen som helst koll på denne kille och försökte med hjälp av (ett dåligt fungerande Google Translate) ta mig igenom vad som skrevs om honom på ett forum för KooKoos fans. Här är vad jag kom fram till:

• Hade det väldigt tufft i inledningen i Finland men var senare under första säsongen KooKoos bäste back.
• "snabbare, starkare och bättre" nästa säsong (bra sommarträning?) och lagets bästa spelare från start.
• Hade mest speltid av alla i Liiga andra säsongen (nästan 25 min per match). Spelade både PP och BP. För mycket speltid enligt vissa, som menade att det ledde till misstag.
• Fysisk, bra med pucken och stark framför eget mål. Har ett grymt skott som han gillar att använda. Vinnarskalle.
• Svagheten är skridskoåkningen men den har utvecklats mycket
• Oenighet om bättre än Matt Caito som gjorde en mycket lyckad säsong i KooKoo. Caito mer lugn och stabil, d'Astous mer flängig och märks mer med snygga offensiva prestationer men gör också fler misstag.
• Andra åsikter om att d'Astous tillsammans med Malte Strömwall är den bäste spelare KooKoo haft de senaste åren.
• Väldigt omtyckt i Kouvola. Fansen förstod att han inte skulle gå att behålla och är nöjda att han inte hamnade i en Liiga-konkurrent.

Läser också att d'Astous

• blev utsedd till ECHL:s bäste back 21/22
• kom på fjärde plats när hockeyjournalisterna utsåg bästa spelare i Liiga 23/24, efter Jerry Turkulainen, Oula Palve och Teemu Turunen (bäste back)

Så jävla glad över värvningen idag. Hade honom med som potentiellt nyförvärv i jätteinlägget jag gjorde för någon vecka sen, just för att han såg så jäkla spännande ut.

Alcén går från klarhet till klarhet, hatten av!

Samsung: känner en svag doft av pettis här

Tigerhjärta:
”Att inleda sillyn med Silfverberg, Källgren, Lindblom, Djoos & O'Niell vore ruggigt imponerande av Alcén.”

Jag tycker Alcen har gjort det bra varje år (inkl året vi åkte ur - de flesta tippade oss betydligt högre då än utkomsten.)
Sen har det varit frågetecken i hans lagbyggen absolut, tex som att starta med 12 forwards på papperet osv.
Men argumenten drypt genom åren att han var/är oerfaren med litet kontaktnät var ju som jag sagt så många ggr rent dravel då kontaktnät är en tvåvägskommunikation och det är spelaren en SC ska pinpointa inte kontraktsmanagern - för den går att hitta när man har spelaren klar för sig - och sker en interndialog i annan klubb att klubben vill bryta kontrakt så är det mer den klubbens och spelarmanagerns roll att kontakta alcen och erbjuda honom en lösning bakom lykta dörrar. JA har även bevisat att han kan få loss spelare under kontrakt osv.
Så JA har fått oförtjänt med skit.

Sen andra spelare som gått in direkt och blivit SC har det aldrig gnällts om utan tvärt om så har sådan lösningar hyllats - som tex Nicky D som går till en klubb med liten budget och där det verkligen behövs en SC som kan göra rätt direkt då misstag där verkligen blir dyra - både på is och i kr å ören.

Nä JA har gjort det bra, varje år, finns inget att gnälla på där längre kring hans kompetens.

CLUBEN: Kan vara det mest tragiska inlägg som skrivits i det här forumet 😂 Vad håller du på med?

Slaven82: Gissar att modos alla backar förra året var mycket bättre

Att Rödin är bra vet nog vi brynäsare. Tycker ändå att han får för lite cred. Från Hockeylabbets pod:

"Totalt överlägsen skulle jag vilja påstå att han har varit säsongen 23/24!"
"Enormt komplett och alldeles för bra för den här nivån."

xxx BIF xxx: Själv tycker jag helt tvärtemot. Tycker det går inflation i snacket kring aktiva coacher.
Med aktiv coach så åsyftas ofta en energisk person med känslorna på utsidan och som ruskar om i kedjorna vid minsta motgång. DET om något kan bli jäkligt uttjatat hos ett förmodat bottenlag.
Kolla på Abbott, kolla på Bulan. Två i synnerhet aktiva coacher som istället fått ett negativt utfall när det grinat emot.

Tigerhjärta: Kan rekommendera senaste avsnittet av Hockeylabbet. De hade en del sammanställningar över HA-säsongen 23/24. Underliggande siffror visade exempelvis att Kinnvall var ligans bästa back, att Bertilsson var magnifik defensivt och att både Larsson & Rödin var alldeles för bra för HA.

Brynäsgubbe: Det är nog inte så enkelt nu och var inte så enkelt 2012. Säsongen innan hade man exempelvis ett mycket mer defensivt upplägg under Czarnecki, alla de unga offensiva spelarna hade aldrig kunnat blomma ut på samma sätt om inte Jonsson hade gett de mer utrymme för att få ut sina kreativa förmågor.

Det är inte svårt att föreställa sig den här säsongens lag hamna i disharmoni och åka ut i semifinal med en mer "krävande" tränare som tjatat hål i huvudet på spelarna under serielunken och som "statuerat" exempel genom att bänka typ Indrasis osv. Gällstedt har nog varit rätt typ av tränare för den här gruppen.

Nästa säsong är det en ny grupp och framförallt andra krav på grund av att motståndarna helt enkelt är bättre. Spelare som Djoos, Lindblom och Silfverberg är ju redan bekanta med Gällstedt, så det borde inte bli några problem att få in dom i gruppen och spelet.

Peja: Grattis till SHL platsen!

Slaven82:

Jag tycker absolut vi bör förlänga med Tärnström. Han är snabb, teknisk och jobbar hårt. Kommer inte göra bort sig i en fjärdekedja i SHL och framförallt så blir han bara bättre och bättre. Förläng med honom och låna ut om han inte tar en plats. Men jag tror att han kommer ta en plats.

Jag tror Brynäs gör ett stort misstag om de släpper honom. Brynäs kommer behöva skridskostarka och utvecklingsbara spelare i SHL. Det är precis vad Tärnström står för.

Jag kan absolut se en tredjekedja med

Robertsson - Ölund - Kopacka
Tärnström - Carlsson (Mora) - Scott
Sen Nordh som extra.

Vill hylla Claras spelförståelse här. Han är den enda som uppfattar vad som håller på att hända. Väldigt imponerande att se spelet så pass bra.
Uppladdat:

500x0-img6408.jpeg

500x0-img6409.jpeg

Asterix: Även om det är kul med seriesegrar och SM-guld finns det ju även en verklighet som väntar i höst. Bara för att vi sopar hem HA i överlägsen stil betyder det inte per automatik att spelarna kommer vara lika bra i SHL. Det är ett stort glapp upp till SHL-toppen och mindset kommer knappast räcka för att vinna serien som nykomling.

Brynäs har ett bedrövligt SHL-lag i dagsläget och ska dessutom leta spelare på en marknad som är rätt uttömd på bevisad kvalité vid det här laget. Det finns mycket som är oroande inför hösten.

Ett axplock: två nya målvakter behövs, varav en måste vara jämn och en riktig matchvinnare som ska kunna stjäla några matcher på egen hand (likt Lehtinen gjort för Modo i år exempelvis). Rödin, Berra, Kinnvall, Ölund, Scott, Kopacka m.fl kommer inte ha samma punch i SHL som dom haft i HA år. Firma Vesel och Kelleher kommer inte vara samma bärande spelare i SHL om dom erbjuds kontrakt. Benn kan nog göra bra ifrån sig i SHL dock. Stort frågetecken för om Indrasis chansspelande och lunkande kommer fungera i SHL.

Visst, det ryktas om Bäckis (ingen vet fysisk status på honom dock), Lindblom och Djoos, dessa skulle hjälpa oss etablera oss mycket lättare som nykomlingar såklart (och en Silfverberg på ålderns höst, såklart) men det kommer fortfarande bli otroligt tufft.

Vi måste vara ödmjuka nu, vi är nykomlingar. Som 14:e bästa lag i Sverige är den enda rimliga målsättningen nästa säsong 12:e-platsen för att undvika negativt kval. Allt bättre än det är en skräll och positiv överraskning.

Däremot känner jag mig inte lika orolig över att Alcén rattar skutan längre, han har bevisat vad han kan nu och gjort sig förtjänt av lite förtroendekapital från oss supportrar.

Asterix:
Grattis. Oerhört stark säsong.

Peja: Om det här var sista matchen så går det knappt att få ett bättre avslut i klubben och troligtvis karriären. Blomman är kanske inte vår bästa spelare genom tiderna men ett större Brynäshjärta kommer vi nog inte se på länge.

Det här laget kommer alltid ha ett speciellt plats i mitt hjärtat rankas lika högt om inte högre ändå som guldlaget. Kärlek till er alla

Slaven82: Han verkar vara en så himla fin människa. Klippet där han hyllar folket bakom spelarna i laget kommer alltid vara ett speciellt klipp för mig. Istället för att hylla bästa spelaren i matchen väljer han att hylla massörer och allt annat runtomkring!

Blomman har ett av de största brynäs-hjärtan i historien.

GE GÄLLA TVÅ LÅNGTRADARE MED MARABOU FRUKT&MANDEL

Mattson: Bästa hockeylaget i HAs historia!

Clara är fan säsongens MVP i Brynäs. Vilken jävla kille.

DIF kommer med några sporadiska anfall, men jag imponeras jag av att BIFspelarna på isen har ett större lugn än vad jag har hemma i soffan.

{10071}: aldrig i livet.. vi ska inte riskera massa SHL miljoner mot 1 miljon ...ge dem inte ett ben...