1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777930 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Catodenäldresspöke13: Ja man tar säkert lärdom där genom att ha varit med och förlora en final. Det visade väl även Luleå då som förlorade en final ganska nyligen och sedan lyckades vinna i år.

Samtidigt var det 2022 som Luleå vann så det var ju inte året efter heller och i SHL känns det som att det är en större rörelse på spelare än i NHL mellan säsongerna så det gäller ändå att fylla på med rätt personer även om kärntruppen är kvar.

Tittar vi specifikt på Florida så förlorade dom i andra rundan 2022 mot Tampa och finalen 2023 mot Vegas.
Då valde dom att tradea bort Jonathan Huberdeau som gjorde 115 poäng säsongen 2021-2022 mot Matthew Tkachuk sommaren 2022. Dom tog även in Marchand på trade deadline nu i mars.
Dom har då tagit in en del karaktärsspelare som dom anser att dom behöver för att gå hela vägen men som även bidrar offensivt.
Sen har dom också offensiv spets i bl.a. Sam Reinhart och Alexander Barkov och en välbalanserad backuppsättning med Gustav Forsling som en defensiv stark back som kan stänga ned motståndarnas stjärnor. Dom har då medvetet byggt ett lag för slutspel så det är väl en del av den lärdom dom gjorde.

För Brynäs så tycker jag backuppsättningen börjar se bra ut med Hägg och Norlinder in och om Söderström blir kvar. Söderström vet vi hans offensiva kvaliteter men han var inte lika tongivande i slutspelet och hamnade ibland i problem när vi sattes under hårdare press.
Får vi tillbaka Bertilsson efter jul så tycker jag backsidan ser defensivt starkare ut och som 7/8:e back är det nog viktigast att få in en hyfsat skridskostark och följsam back som är bra med pucken som Peja var inne på också. Sen är frågan vad som finns på marknaden både budgetmässigt och nån som accepterar den rollen. Nu valde Viktor Persson att gå till Modo annars hade jag gärna sett honom i Brynäs igen.

Framåt så ser det också bra ut om vi får in en spelskicklig center och då ser jag gärna en mer karaktässpelare som ytter för 3:e/4:e som kan vara den jobbiga spelaren framför mål och spelar hårt mot motståndarnas backar. Det tror jag kan bli väldigt nyttigt att ha i laget när det stundar slutspel.
Med Fjällby redan klar som bidrar med speed och även är bra i boxplay så är det ett lyft till årets trupp men det återstår då att se vilka dom sista spelarna blir.

Fofi : Nej förståeligt. Hans slutspel lämnade mycket att önska.
Tror inte han gör en till resa över heller på ett tvåvägs kontrakt.

ellis: Det kommer vara tyst om bäckis tills tidigast 1:a juli. Då är avtalet över och han behöver inte hålla en låg profil längre. Biferik på X bekräftade att allt är klart för några dagar sen (han har haft en prickfri silly hittils).

Jugge: precis. Tyler Benson var väl ett utmärkt exempel. Inte alltid att matcher i NHL betyder nåt signifikativt.

Jugge: Känns inte som att man kan göra en vettig bedömning av Clara varken utifrån säsongen i Färjestad eller Brynäs. Det som däremot känns tämligen klart är att man kommer att sakna en ”säker” etta om mv-paret består av Källgren och Clara.

Källgren har det i sig, men om han hade utgående kontrakt så tror jag inte att han hade blivit erbjuden ett nytt kontrakt.

Egentligen vore det smartaste att ta en riktigt bra målvakt som puttar bort Källgren från förstaspaden och därefter ta en mindre etablerad (typ Clara) om det visar sig att Källgren missar en längre tid på grund av skada. Visst vore det dyrt, men i slutändan kommer de bli viktigare att ha riktigt bra målvakt än att ha en till riktigt bra (dyr) utespelare.

Kanske är kompromissen att ta in en kille som Felix Sandström. Han borde kunna acceptera ett relativt litet ettårskontrakt för att få chansen att ta SM-guld med Brynäs, om han inte får nytt kontrakt i Nordamerika. På förhand är han ingen frälsare a la Tomkins, men han borde ha utvecklats där borta och skulle naturligtvis komma in i gruppen blixtsnabbt.

Jockster : "Clara spelade i ett topp 6 lag i SHL & uppvisade dåliga siffror."

Tror dock ingen målvakt hade haft bra siffror i årets FBK. De levde likt Löven på deras offensiv. Färjestads defensiv var i stort sett obefintlig i år. De släppte nästan in lika många mål som HV gjorde (11 mål mellan) och då kom HV sist. Skillnaden var att FBK gjorde mer än 50 mål fler framåt än HV. Dessutom drog FBK på sig överlägset flest antal utvisningsminuter också (nästan 200 mer än oss) vilket i sin tur gör att de släpper in fler mål i BP (urusel BP-statistik).

Sen säger jag inte att jag tror på Clara och Källgren som ett MV-par för det, absolut inte. Men Clara hade till skillnad från Källgren liknande siffror som sina MV-partners (säger mer om laget). Källgren å andra sidan hade urusla siffror jämfört med sin kollega (säger mer om individen).

Ic4ru5: Nej det var 2 utöver Scott

Peja: försäkringen täcker väl tills datumet på kontraktet tar slut. Om Bäckström skriver på för Brynäs idag och presenteras då täcker inte försäkringen och det blir nog ett jävla liv på Washington.

Det här med utköp fungerar enkelt formerat på följande sätt. Om nu Leafs vill köpa ut Järnkrok måste de placera honom på waivers vilket innebär att vilket lag som helst kan plocka upp honom. Där gäller inte no trade listan eftersom den endast gäller vid trade. Skulle något lag plocka upp honom tar de över kontraktet på 2,1 miljoner dollar per säsong. Skulle däremot ingen plocka upp köper Leafs ut honom och han är fri att sajna med vilket lag han vill till vilken lön som "helst". Ett exempel är Ju Ekman Larsson som Vancouver köpte ut och som ingen plockade upp på waivers pågrund av hans dyra kontrakt. Därav kunde Florida sajna honom på ett billigare och kortare kontrakt.

Gällande Calle så tror jag att det helt beror på vilket lag som nappar. Kan mycket väl vara så att typ ett rebuild lag plockar upp honom och då vet jag inte hur sugen Calle är på att göra ett år till utan chans på Stanley cup. Däremot om inget lag tar honom på waivers så tror jag en del contenders skulle kunna tänka sig honom till en billigare peng. Det tror jag Calle kan se som en sista chans att vinna där borta.

Peja: Jag har jobbat på några större privata företag (tänk ABB/Hitachi/Sandvik-storlek) och arbetsplatser (regioner) där detta förekommit och det har aldrig varit några problem. Det har dock aldrig varit chef/ledare mot "vanlig" arbetare eller så utan folk på samma nivå. Till och med i samma skiftlag (de träffades på jobbet).

Sen kan ju företag få tycka och tänka vad de vill om detta. Anställningsskyddet går ju före en "kärlekspolicy" ändå och det kan inget företag avtala bort. Så länge det inte går ut över arbetsprestationen eller arbetsmiljön så kan inte företaget göra så mycket alls. Så om du varit med om företag som säger att det inte okej kan du egentligen be dem dra åt skogen och bli kär i valfri kollega ändå i stort sett.

dik.se/nyheter/karlek-pa-jobbet-vad-galler
"– Man kan inte inom ett företag eller organisation förbjuda att människor blir förälskade. En kärleksrelation kan inte heller i sig läggas till grund för en uppsägning. Däremot kan det finnas situationer när en relation blir olämplig. Det kan till exempel vara en relation mellan en chef och en direkt underställd medarbetare"

Sen finns det undantag. Men OM det blir aktuellt med omplacering så ska facket involveras.
vision.se/tidningenvision/arkiv/2022/nr5/beratta-for-chefen-att-vi-ar-ett-par/
"I vissa fall kan det dock vara aktuellt med omplacering om det finns risker med att paret jobbar nära varandra. Då ska Vision involveras och omplaceringen förhandlas."

Peja: ””Luleås poängdrottning Viivi Vainikka hade tackat ja till att spela i Frölunda nästa säsong – när hon plötsligt ville ha med sig sin sambo Anna Andersson, en rätt begränsad back med fyra assist på 35 matcher i Luleå den senaste säsongen.

Frölunda sa nej direkt.

Den typen av deal existerar inte i klubben. Vainikka och Andersson fick då båda kontrakt hos Brynäs.”

Det ger så klart alla som tycker att damhockeyn är svårt att ta på allvar vatten på deras kvarn. Känns spontant som väldigt oprofessionellt. ”Vill ni ha mig så får ni ta min mediokra partner också”. Och Grahm köper det…

Sv: A proposito de nada
Peja: 30 poäng och bättre plus/minus än Silfverberg och Larsson känns väl som en ganska bra första säsong på stor is?

Fine att Kempny och Delia var missräkningar men Bellows lär väl ändå få med beröm godkänt. Fjällby var lite sådär men han lär väl hitta sin plats efterhand också. Kanske inte så han är värd lönen men åtminstone så han gör ordentlig nytta.

Peja: Vi behöver verkligen få in unga spelare som LP och Gästrin för att driva ”di gamle”. Våra egna juniorer är inte där än och tycker det har varit en del önsketänkande kring juniorernas (alltså inte bara 07-kullen) kapacitet under ett antal år.

Silfver: Ytterligare klassforward ??? Vilken klassforward har Alcén värvat. Munlädret Alcén värvar/ lånar junisar som inte är redo för shl . Är det juniorlaget han bygger? Var är spelarna från högsta hyllan som gör skillnad mot förra säsongen ..Har sagt många ggr förr,, Alcén snackar stort med levererar smått. Är det as som hägrar för praosportchefen ? Vi får vara nöjda om vi undviker kvalet.

Jonjo: Det ena utesluter ju visst det andra. Det finns inte ett obegränsat antal breddroller i en trupp. Det finns inte plats för någon spelare med profilen jag beskrev nu när man har tagit Johansson, Forslund och Gästrin

Sen måste man också inse att det är ett misslyckande att behöva ta in så många spelare med den här profilen. Med en bättre ungdomsverksamhet hade det inte behövts. Brynäs bedömer uppenbarligen att ingen av de egna juniorerna är redo att gå in på 2 målvakter, 7 backar och 12 forwards (Hillström kanske blir 13e).

Jag tror det bästa vore att låna ut Raftheim, Dahlqvist, Sundqvist och Hillström. Med ett år i HA kanske de är mer redo säsongen efter.

ellis: Nu har Luddf redan svarat men tror du på fullaste allvar att 19/20-åringar går in halvhjärtat när dom spelar för att nå en plats i NHL. Det är ju inte så att dom är garanterad en plats därborta bara för att dom är draftade. Självklart behöver dom visa sina organisationer att dom tar steg och det är ju därför som dom är kvar i Sverige.
Har man inte det drivet som 20-åring så är chansen minimal att nå NHL. Jag tror inte det är fel på viljan och drivet hos dessa killar, sen är det ingen garanti ändå för att man ska nå målet i slutändan.

Peja: Det låter väldigt spännande om vi skulle kunna få in alla tre med Träff, LP och Gästrin.

Jag tror att LP har stor potential att växla upp ett snäpp i år. Han visade redan förra säsongen att han har färdigheter både i spelet och skottet. Sen hade han det lite jobbigare efter nyår och JVM och sjukdomen som han åkte på då.
Gästrin tycker jag också visade i JVM att han är en oöm spelare som har storleken energin i spelet med bra skridskoåkning. Även om han kommer spela längre ned så är det precis en sån spelartyp som Brynäs behöver få in. Sen är det alltid svårt att veta med unga spelare och hur dom kommer utvecklas men det känns som att det finns bra potential i dessa spelare.

Herman Träff får vi nog inga besked om innan camperna om det är så att han väljer Brynäs om han blir kvar i Sverige. Det kittlar ändå med dessa juniorer för jag tror att dom skulle kunna höja både varandra och dom äldre om dom kommer tillsammans också.

SpecterV2: Säger inte att din spaning är felaktigt, men sen Brynäs uppflyttning har diverse Modo-skribenter härjat härinne och sågat våra nyförvärv gång på gång, inklusive dom vi tagit från er. Och för att sammanfatta det kort har åsikterna från ert håll sällan blivit korrekta.

Svensson_62: Så uselt sportcheferi.
En ung talang?
Behövs nått från topphyllan..

Detta sitter "vissa" och tänker men kan inte skriva för då framstår man som gnälliga😀

LP är en mer komplett spelare, Gästrin blir gjuten i fjärdekedjan. Ingen vidare flashig spelare och totalt osynlig efter jvm tyvärr. Behöver nog ett miljöombyte.

Lunkz: Då måste det va Silverberg och Hägghs fel...De drar ner de andra proffsen i en dålig känsla.
Alcen har säkert också ringt till Hallam...så att det blir så här illa...

Forsberg 1978: Pinsam insats av Hallams lag

Brynäsgubbe: Ett stort jävla skämt är vad det är!

Är det här det sämsta landslaget i mannaminne? Norge har gjort 2 mål i svenskt PP.

Undrar varför folk här snicki snackar om Alcens vara eller inte.vara
Karln håller inte som sportchef , Slutsnackat.

mk: Tror vi att det finns en schism mellan Gälla och Alcén? Det blir mycket spekulationer nu och jag kommer tyvärr åt att läsa artikeln i GD. Det är väl en sak om Masken är besviken och inte vill yttra sig. Att Gälla säger att Masken är en av hans bästa vänner och att dom har har arbetat bra tillsammans är väl inte konstigt egentligen om Gälla vill visa respekt mot Masken som vän.
Förhoppningsvis så är Alcén och Gälla överens att för Brynäs bästa så behöver det komma in lite nytt blod i ledarstaben. I Karlstad har man ibland pratat om ”Familjen”, man är väldigt tighta, månar om sina egna men har ändå höga krav på varandra. Det har dock inte alltid setts som något enbart positivt av vare sig supportrar eller folk runt laget. Det kan lätt bli lite bekvämt med tiden om man har ett ledarskap som bygger på vänskap och att man är sprungen ur föreningen. Då kan man behöva göra förändringar även på ledarsidan för att utvecklas och inte stagnera. Tror det är positivt för grabbarna även i den dagliga verksamheten och det kan höja nivån på träningarna där man behöver vara mer ”på tårna” om det kommer in en ny röst.

Sen återstår det och se vad det blir men håller med om att det som oroar är att det drar ut på tiden.
Han har vetat ända sedan säsongen 25/26 startade att det skulle behövas minst en ny skicklig back så oavsett hemvändare eller ej så borde han ha gjort klart det för länge sen.

Ska man få ihop en grupp med både ledare och spelare så är det naturligtvis bättre ju tidigare man kan börja jobba ihop. Det är inte bara att bygga kemi i en grupp men kan man komma ihop tidigt och få ett naturligt driv så kan det ge ringar på vattnet som man har med sig in i säsongen.

Angående brynäsarna i VM så fungerar Hägg bra i internationellt tempo när han har en omgivning som sköter det han inte är så bra på. I Tre Kronor hamnar han inte lika ofta i trångmål - situationer där han på små ytor behöver komma upp med kreativa lösningar. Silfverberg har större problem(!) med tempot men kompenserar med spelsinne, rutin och räckvidd. Om Hägg gör det han ska och lite till så tycker jag att Silfverberg lämnar lite kvar ute på isen, spelar "plikskyldigt", glider i bakgrunden. Deltar men driver inte spelet så mycket som han borde kunna(?) Han är okej i sargspelet men har svårt att slå sin gubbe på öppen is. Ser trött ut.

För övrigt tycker jag Jakobs har sett stel ut sedan han kom hem, elasticitet i muskler och ligament är grundläggande för balans, explosivitet och uthållighet, en iakttagelse bara.

På förekommen anledning eftersom vi har minst ett proffs med busskort härinne.
Körde bakom en bil med följande dekal idag:
”Gillar du stora rattar?
Bli busschaufför”
:-)

Joppe: Vi ska väl värva en ny förstecenter (så har vi sedan tidigare Larsson och Bäckis för övriga topp 3 kedjor). Så LP hamnar nog på en kant.

om nu ovan antaganden stämmer

honken21: "den senare förtjänar ett kliv upp i hierarkin" Ja speciellt om han hittar tillbaka till den fysiska formen han hade 24/25.

En annan omgivning jag tycker vore spännande åt Bobby vore med Bäckis och Pettersson, om de spelar och är i form. Tycker det samarbetet verkligen kändes lovande och kan båda ta ett litet kliv samtidigt som de får fortsätta hitta varandra på isen känns Bobby som det perfekta komplementet till de två. Första säsongen kunde verkligen Bobby både förlänga anfall och skapa ytor på ett smått unikt sätt

Pettisbif: Anton Blomqvist, tidernas sämste coach 🤣🤣

Peja: Vi kanske måste inse vart vi är i värdekedjan också. Är vi över tid en guldkandidat nu? Nej, låt oss etablera oss i topp sex först.

Jugge: Det enda som egentligen är viktigt är att en klar etta utkristalliserar sig rätt ingående. Om det sedan är en Källgren på topp eller Chrona visar sig vara grym spelar mig mindre roll.
Det absolut värsta som kan hända är att vi har två halvdana målvakter där ingen egentligen är bra nog för att vara förstakeeper, så det blir någon form av utdragen process där ingen är nöjd med någonting.

Gavve: Alcén hänvisade till Anaheim och Lucas i GD, vilket kan tyda på att det finns viss substans i ryktet. Hade det varit helt taget ur luften hade han sannolikt bara avfärdat uppgifterna direkt.

ibland kan en målvaktstränare vara dålig ibland kan en dålig målvakt värvas av Alcen….
Aj då…

Farsang: När man ser alla matcher som många av oss gör så kan man även bedöma lägena och skotten mellan lagen. Skottlägen i slottet finns ju även i statistiken. Min bedömning är iaf att för många enkla puckar slinker in på Brynäs målvakter.

Samma lägen blir inte mål framåt i samma utsträckning. Som i matchserien mot Lakers tex. Min bedömning är att om man hypotetiskt bytt målvakt mellan lagen så hade Brynäs gått vidare. Brynäs skapade många fler chanser och vann skotten. Vore intressant att låta Gavve kolla antal A-chanser i den serien.

Huge: Du kan inte avgöra om jag gör mig till åtlöje. Har du någon utbildning i det?

Huge: Ja för alla rekryteringar är alltid bra. Speciellt om Tre Kronor rekryterar. Det har man ju definitivt bevisat genom rekryteringarna av Garpenlöv och Hallam.

Farsang: Måste ändå vara fartguppet här. Innan Ludde blev skadad i slutspelet var han tillsammans med Juel bland de bästa, ibland ensamt den bästa målvakten i SHL i svs%. Var Ludde den bästa målvakten i SHL? Nej, det var han inte. Ibland så är inte svs% allt.

Det jag hoppas på är en målvakt som kan snitta 90% i räddningar även när vårt backspel är asdåligt, och i alla fall rädda oss i 66% av boxplay när vi inte vet hur vi ska ställa upp en box.

Givetvis så hoppas jag tillsammans med Chrona att den enda promillen som räknas är efter sista matchen, i blodhalten.

mk: det räcker nog med att han har hjälmen lite snett

OveJärnkrok: Det går för fort för Silfverberg men han löser det till viss del med sin smartness.

OH AH

ELFBIF: Ingen kommer längre sörja över den där jävla sopan Carlsson om vi ror hem den värvningen.

Snyggt av Ekholm. Borde inte han vara aktuell snart, Silfver kanske kan tjata lite.

Peja: Kommer ihåg att Tuulola den äldre fick Robban Brobergs ”Ingela” fast omdöpt till ”Tuulola”
sjungen för sig av klacken när han gjorde mål :-)

Makita: Sedan något år tillbaka har SHL-sportcheferna ett gentleman’s agreement att inte ha klausuler för andra europeiska ligor inklusive Schweiz. Carlsson lär bli kvar där länge om han inte får nya chanser i Nordamerika.

När det gäller Välimäki får vi väl se om han dyker upp i Brynäs och hur långt det kontraktet i så fall är. Jag menar dock att det långsiktigt är en mycket stor skillnad i att ta in en import på ettårskontrakt och att ta hem en egen produkt på 4-årskontrakt. Det behöver inte vara fel att ta in spetsspelare på ettårskontrakt, men det är ganska uppenbart att Brynäs är i en situation där man behöver bygga en ny stomme.

Peja: Långvarig?

Han ville ju inte ens tillbaka.
Då hade han vaskat dom ca 25" i ⁹månaden som det handlade om..

Huge: Större chans att en LC på 4-årskontrakt hade blivit långvarig i Brynäs. Fanns säkert importer mer bättre CV än Anton Rödin när han värvades tillbaka på långt kontrakt också.

Brynäsgubbe: "Det känns som att varje gång man kollar upp en spelare på Elite Prospects så har de senaste åren kantants av antingen skador eller en stor regression i produktion, eller båda."

Välimäkis stats dom senaste åren:

20-21 Ilves på lån från Calgary 19 matcher 2 mål 17 assist TP 19
20-21 Calgary Flames 49 matcher 2 mål 9 assist TP 11
21-22 Calgary Flames 9 matcher 0 mål 2 assist TP 2
21-22 Stockton Heat 35 matcher 2 mål 16 assist TP 18
22-23 Arizona Coyotes 78 matcher 4 mål 30 assist TP 34
23-24 Arizona Coyotes 68 matcher 2 mål 15 assist TP 17
24-25 Utah Hockey Club 43 matcher 2 mål 3 assist TP 5
24-25 Tucson Roadrunners 3 matcher 1 mål 2 assist TP 3
24-25 Chicago Wolves 24 matcher 6 mål 14 assist TP 30

Nu vet jag ingenting om vilka ev skador han dragits med och om det är allvarliga skador som föranleder långa frånvaroperioder, men antalet spelade matcher per säsong borde väl vara en hygglig indikation på att han inte kan ha haft den enorma skadehistorik som du påstår att han har haft.

För övrigt känns din logik minst sagt svajig, om man jämför hur du resonerat kring Lucas Carlsson.
Först tyckte du att Alcen borde ha värvat en svindyr LC med en osäker skadehistorik, när han fick chansen att göra det.
Nu tycker du att Alcen INTE borde värva en lika meriterad Välimäki med samma osäkra skadehistorik, när han får chansen att göra det.

Det är nästan som att man får en känsla av att du bara vill gnälla och kritisera Alcen, oavsett vad han gör eller inte gör...

OveJärnkrok: Nja, skulle nog inte vilja ha Gunler trots allt. Skicklig spelare men det fanns ändå någonting som man störde sig på hos honom.