1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766332 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Erat: Ett flertal lag jag hellre ser åka ur shl före Leksand..öret köpsjö ätägg Malmö fbk

Alltid lika skönt med derbyvinst.. men om vi ska vara ärliga.. detta var ingen värdemätare.. leksand är för dåliga..

Om man inte sätter bläck på Bellows kontrakt, så lär han bli draftad vilken dag som helst!

Grin-Olle: grymt snyggt men lite tur, Kenta style

Hahaha! Och där har vi kanske veckans mål också :D

Brynäsgubbe:
Kliver in i andra perren & försöker vara "sköna" men skämmer fan ut sig totalt & de där tre jävla trattarna i båset står som fågelholkar & fattar ingenting helt utan förmåga att visa handlingskraft!

Kan dom lägga ned Bäckis - Rödda- Silver formationen i PP nån jävla gång!

Vesel och Berra i PP. Vi leder verkligen svensk hockey.. Ambitionernas förening osv...

Huge: ” Sen tycker jag att du överdriver när du hela tiden försöker framhålla att vi har seriens sämsta målvaktsuppsättning med Clara och Källgren.”

Vilka har sämre målvakter i serien? Om du därefter gör en ny sållning och fokuserar på potentiella slutspelslag, vilka har sämre då?

Peja: "Jag tycker det är obegåvat att ställa de frågorna till mig när Alcén uppenbarligen är den enda personen som kan besvara de frågorna."

Jo, men nu är det ju DU som påstår att Alcen har gjort bort sig när han inte ens visat nåt intresse för Larsson.
Då blir ju min poäng: är det inte DU som isf först borde ha frågat Alcen om hans motiv till ointresset, INNAN du med en ryggmärgsgnällarreflex med säkerhet konstaterar att han gjort bort sig och missat Larsson.
Känns liksom lite bakvänt att gnälla över nånting innan man vet anledningen till det man gnäller om.

"Det är tyvärr tydligt att målvaktsuppsättningen har blivit helt fel den här säsongen"

Ja, det är alltid lätt att konstatera hur man istället och med facit i hand borde ha gjort när man sitter vid tangentbordet och inte vet nånting om hur alla turer går och har gått vid målvaktsvärvningarna.
Sen tycker jag att du överdriver när du hela tiden försöker framhålla att vi har seriens sämsta målvaktsuppsättning med Clara och Källgren.
Det viktigast i nuläget är inte hur det såg ut första halvan av säsongen är dom inte fick mkt hjälp av uteförsvaret. När försvarsspelet började sätta sig mer och mer så har det också höjt målvaktsspelet till minst lika bra nivåer som hos många andra lag.
Det är bara min känsla som inte bygger på nån statistik.

Gavve: Ja det var kanske omöjligt att värva just Filip av olika anledningar. Alla är besvikna på målvakterna med rätta.

Alcéns värvade en dålig målvakt i Källgren. I och med hans skada hade Alcén återigen chansen att hitta en riktigt bra målvakt men hittade Delia. Nu sitter vi på SHLs i särklass sämsta målvaktssida och säsongen är körd.

Nu ska vi chansa igen med Chrona och fortsätta betala hutlöst för Källgren som visat sig ha 14-15 målvakter i ligan som är bättre än honom. Något måste ske för att inte nästa säsong ska vara bortkastad. Vi vet det men gör Alcén det?

OveJärnkrok: Han ville bara till leksand. Inte Alcens fel. Vi skulle behövt honom men han vile inte.

Huge: De flesta tycker nog att det är ett problem ur ett kort perspektiv (den här säsongen) att Brynäs har ligans sämsta målvaktsspel.

Ditt kriterium verkar vara att Brynäs överhuvudtaget ska ha någon att ställa mellan stolparna, och ja, det har man ju.

mattias - 74: Jag tycker iofs att ödmjukheten isåfall borde vara åt båda hållen, även om gnällspikarna är övertaliga här och får medhåll och ryggdunkningar så fort något negativt skrivs om klubben. Lite är svart, lite är vitt, men mest är någonstans i gråzonen.

Gavve: Absolut, men det är ju just dessa förutsättningar som gör att spelaren letar sig hemåt, kanske får ett bud (eller flera), kanske till och med gör klart ett kontrakt (åtminstone muntligt) och sedan ber sin NHL-klubb om att bli waivad.

Har svårt att se att en spelare mitt under säsong ber att få lämna utan att ha klart för sig vad alternativen är.

Nu kan ju NHL-klubben såklart bara waiva utan spelarens godkännande, men av historiken kan man utläsa att spelare som blir waivade inom några dagar (ibland timmar) gjort klart med en europeisk klubb. Ser inte heller att det skulle vara för NHL-klubben att "spara pengar" då dessa spelares löner är väligt låga och det är 1-2 månader kvar på säsongen. Så troligvis är dessa waivers på spelarens initiativ.

Jugge: Hyffsad jackpot av Alcén att få Trivigno istället.

Svensson_62: Chronas 0,35 fler räddade mål per match (60 min) motsvarar 18 mål på en 52 matchers säsong.
Nu var detta i AHL men det var ändå en mycket positiv indikation på att det är en riktigt duktig målvakt

(Nu står man ju inte 52 matcher.)

Stefan R 63: Ok, om vi måste hålla oss till idrott. Har du varit målvakt, back ock forward på elitnivå eller hur är du annars kapabel att bedöma deras prestationer utifrån dina egna måttstockar?

Åter igen, alla förstår att Brynäs inte kunde ersätta Söderström och D’Astous rakt av, men ingen förutom möjligtvis du och några till förstår varför man behövde gå från ligans skickligaste till oskickligaste backuppsättning bara därför att de lämnade. Det handlar alltså om spelartyper och inte om själva nivån på spelarna. Det är just mixen på spelartyper, vilket till och med GD-reportern var inne på häromveckan, som har blivit fel på backsidan den här säsongen. För mig är det obegripligt hur någon kan tycka det är rimligt att renodlade defensiva backar ska ersätta spelskickliga backar i den grad som Brynäs har gjort sedan förra säsongen. Det är en tydlig rikningsförändring som Brynäs själva naturligtvis är medvetna om blev helt fel och som man kommer att försöka korrigera till nästa säsong - men då kan vi väl räkna med kritik från dig om du tycker att den nuvarande balansen på backsidan är bra? För du skriver väl i en slags övertygelse att en backsida bör de ut som den nuvarande för, och kommer inte vända kappan efter vinden om den förändras?

Tråkigt med Kopacka. Verkar vara en riktigt go kille, o vi vet ju hur bra han kan spela.
Men självklart kan han inte vara kvar, han har tyvärr tappat allt.

Stefan R 63: Det stör mig att du hittar på allt möjligt om Brynäs försvarsspel också i tafatta försök att försvara målvakternas insatser men det är helt okej att tycka olika.

Stefan R 63: Du som ständigt pratar om helheten och lagspelet borde även zooma ut från målen. Självklart påverkar det försvarsspelet med en målvakt som tappar bort pucken flera gånger under matchen, och som flera varit inne på borde han inte ha blockerat pucken innan kvitteringen. Du får gärna inbilla dig i att Clara är en supermålvakt men faktum är att han väldigt sällan vinner några målvaktsmatcher. 0-1-målet var exempelvis svårt, men Hellberg reflexräddade en ännu svårare styrning senast Djurgården var här. Vid 3-2-målet sjunker Clara ihop och gör sig väldigt liten, tvärtom allt man lär sig av en målvaktstränare.

Om du hade läst hela inläggen hade du också sett mina anmärkningar mot utespelarna i slutet av matchen, men som vanligt är du fixerad vid Clara. Kritiken mot Kopacka, Hägg etc är ingenting som du verkar notera.

Fyfan vad surt detta var 3 poäng blev 1, jävla pisssäsong!

Zappaholic: Så jävla illa. Fan.

Och den ryggradslöse jävla Kronwall jämför det läget med när AJF fick klubban slagen ur händerna.

Och hade Clara gett fan i att blockera pucken helt onödigt så hade vi haft två poäng till.

Dessutom får äcklet Mikkel Aagaard göra mål.

FAAAAN!

Det där är en fjantig utvisning, och jag stör mig på att det faktum att man lägger sig ner gör att domaren blåser. Spelarna anpassar sig när domarna gör som de gör.

Rolig 2a period att kolla på som neutral

Slutspelshockey

Samsung: Hellre Hägg än Hugg för min del.

bänknötarn: två snygga mål på slutet. Tycker att 2:a perioden är en av de bättre på länge.

Många som är bra. Synd Witkowski inte fick träff på sin Kronwallare…

Synd att Brynäs tog periodpsus 1 min för tidigt.

OveJärnkrok: Hägg forcerar in den istället!

Zappaholic: Bra hägg

Boysen spelar bra och intensivt.

Zappaholic: Jag har så fruktansvärt svårt för Lena. Och innan folk börjar dra kvinnokortet..Nej, det är inte är för att hon är kvinna. Hon är bara jävligt störande.

Bengt Ramen: Johan har flippat….
Bättre intensitet nu. SAIK ville spela fysiskt och det fick Lindberg smaka på. Härligt där Hägg!

Jugge: Se på fan! Holm, Sjöqvist domare enligt swehockey. Aja, går väl ut och rensar förrådet ett par timmar...

Jan Grismöbel: Men lite så... Tröttsamt att man inte kan vara kritisk mot målvaktsspelet utan att det blir tjafs om det.
Självklart hänger allt ihop, men målvakterna är för dåliga. Har man målvakter som ligger på 88% är man inte ett topplag i den här ligan, det är dessvärre fakta.

Peja: Ingen med någon form av vett tror att vi har målvakter som duger. Visst, både Clara och Källgren skulle säkert ha en eller två procentenheter högre räddningsprocent i Frölunda eller Skellefteå, men faktum är ju att de är för dåliga. Det är inte näthat, det är fakta. Våra målvakter underpresterar i princip match efter match, kolla på siffrorna, för att vi ska vinna - Vilket vi gjort på slutet - så krävs att vi skjuter ut (årets sämsta översättning) våra motståndare 3 mot 1.
Sedan har vi lyckats med det på slutet, men när vann vi en match utan att vi vann skottstatistiken grovt sist?

Edit: retorisk fråga, men svaret borde vara 3 januari (bara tre veckor sedan!) mot Luleå. Då vann vi 4-2 trots att vi "bara" vann skotten med 21-18. Innan dess var det Rögle, 3-2 PS, då vann vi sjukt nog trots att vi hade 20-34 i skottstatistiken.

Cirkus LHC bara kör på nu.

Stefan R 63: Ja, naturligtvis släpper målvakterna in färre mål om de får färre lägen emot sig. Att Brynäs inte släppte in fler i boxplay mot Växjö var antagligen en kombination att man inte drog på sig fler utvisningar och lite tur. För inte sjutton är det varken bra försvars- eller målvaktsspel när deras spelares klubba går av vid öppet mål medan Clara försöker ta simborgarmärket på fryst vatten?

Clara har inga egentliga styrkor på SHL-nivå. Han är inte bra på att se igenom trafiken, han är inte särskilt bra i sidled, han är inte särskilt bra på närskott och han har stora problem med att läsa spelet när motståndarna söker bortre stolpen och andra kombinationer, och har definitivt inte ett bra samspel i positionsspelet (vilka delar av målet man täcker) med utespelarna när motståndarna förflyttar pucken i sitt powerplay.

Clara är Brynäs bästa målvakt men han hade inte varit etta i något annat SHL-lag och naturligtvis inte i Anaheims AHL-lag heller. Clara och Anaheim är de stora vinnarna i den här lånedealen. Likväl är Clara bättre än Brynäs två NHL-meriterade målvakter…

Berge: Din analys är ganska bra tycker jag, det saknas ofta helt nyanser i kritiken. Alcen har gjort en hel del väldigt bra saker. Brynäs spelar en mycket roligare ishockey och laget var otroligt bra förra säsongen. Det tycker jag vi ska ge honom credd för.

Felen i år tycker jag är att återigen ställa upp utan en riktig toppmålvakt som snittat över 90% över tid. Särskilt när det finns pengar. samt att backsidan borde varit snäppet spelskickligare.

Sen vill jag tilläga att laget spelat bra även denna säsong. Det är målvaktssidan och boxplay som varit sänkena. Garanterar att laget varit topp sex annars.

Berge: Nu har man ju precis börjat vända upp skutan igen från att det var ytterst nära ett skeppsvrak i inledningen av säsongen. Brynäs IF var också för första gången inte i högsta ligan på väldigt många år trots att Alcén byggt laget som spelade ner Brynäs. Kollar du tillbaka så har målvakter varit ett riktigt spektakel en längre tid.

Lägg ner snacket om att alla som kritiserar Alcén är gnälliga. Det är viktigt att sätta ljus på problem som finns för att hitta vägar ur skiten och vi medlemmar bör få diskutera fritt på detta forum så länge man håller sig till reglerna.

Berge: Dom som klagar började förmodligen kolla på hockey förra året.

mk: Jag håller med, Bertilsson kändes trygg igår!

ellis: eller varför OS spelas under SHL? 🙂

Peja:
Vill minnas att du sågade Bellows rejält i början av säsongen =)

Indrasis & Bellows är 2 olika typer av spelare.

Säger även såhär: Om samma tålamod funnits med Delia så skulle även han prestera bra

Silfver: Hoppas man kan hålla i det här på lördag och utmana skaik ordentligt!

Peja:
Kan gissa att målvakstränaren inkompetens är sambandet mellan alla målvaktenas svaga målvaktsspel.
Alla målisarna attackerar kraftfullt, spelar yvigt & ostrukturerat.

Dock har han över 93% ikväll.

Silfver:
Alltså Clara är ju helt jävla lost varenda gång!
Täcker sarghörn
Täcker utsida målbur

Växjö skjuter utanför när Clara åter igen generöst lämnar hela målet öppet. Bara tillfälligheter att Brynäs inte släppte in mål.

Berra är förvisso jävligt lik Kempny. Men kommentatorn har nog tagit en nubbe för mycket.

Silfverberg känns påkopplad idag. Jävla hästjobb framför Åman på 2-1an. Bra i PPt också.

Sen måste Alcen signa Bellows.

Bellows måste vara kvar ! Hans glädje vid mål oavsett vem som gör är guldvärt 😀