1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766339 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Gälla måste bara göra om i 2a och 4e kedjan!
Sånt jävla slöseri av talang att spela LP med velpittarna Vesel/Scott..
Den kedjan har varit inne 4 byten. Och ständigt blir dom nedtryckta i defensiv zon.
Bättre att köra såhär:
Rödin-Bäckström-Pettersson
Lindblom-Vesel-Kopacka

Peja: Just det. Vi ska möta NHL-spelare i OS så laget bör bestå av spelare som har vana och klarar av att spela mot dessa.
Personligen skulle jag t ex hellre slänga in Calgarys lagkapten Mikael Backlund (som står utanför OS-truppen) än t ex Oskar Lindberg (som inte platsar i NHL) när vi nu ska spela mot Kanadas och USAs NHL-spelare.

Huge: ”Svårt att säga nåt om hur ansvariga resonerade, samtidigt som Delia fick en otacksam uppgift bakom ett minst sagt svajigt uteförsvarsspel. När sen Källgren måste matchas in efter skadan så blev det väl naturligt att Delia fick stå tillbaka.”

Delia slutade i princip få SHL-matcher långt innan Källgren kom tillbaka. Det var givetvis kopplat till hans katastrofala säsongsinledning.

”Delia blev tyvärr ingen hit och han var väl också bara lite av en nödvändig chansning på en förmodat tunn marknad.”

Det blev officiellt att Källgren skulle opereras i mitten av juni. Rimligtvis visste Brynäs om det innan dess. Det var inte en tunn marknad vid tillfället. Tvärtom var det omkring tidpunkten då marknaden är som fullast av spelare.

Peja: Jag klipper in Delias svar på frågan, så vi vet hur han själv tänkte.

"Det var klart sedan länge att Erik Källgren skulle vara tillbaka i laget vid den här tiden. Hur tänkte du kring det när du kom hit?

– Jag tror inte riktigt att det var i mina... Jag tänkte typ, ”Ja, vi tar itu med det när den tiden kommer.” Jag försöker inte tänka för långt in i framtiden.

– Jag tror att för mig, som en ny kille som kommer in här med mitt cv, är det mitt jobb att ingjuta förtroende och tillit hos mina lagkamrater och tränarstaben, och det lyckades jag inte med. Och som ett resultat fick jag inte stå i mål. Så det är där som jag misslyckats."

Hockeymorgon idag handlade om målvakter.
Ej nådigt för Brynäs.
Undrar hur tabellen sett ut om vi bytt målvakter med Frölunda?

ELFBIF: Nu dök ett minne från Delfinen upp. Vardag, ensam Brynäsfan (två neutrala polare med mig) på bortaläktaren. Luleå pressade på men Brynäs vann.
Kunde inte prata på två dar efteråt…

Svensson_62: "*Spelet 5 mot 5 har senaste 10-15 matcher varit topp 4 känns det som (Gavve?)"

Nu blir det ett långt inlägg här. För er som inte orkar läsa så kan jag direkt säga att det mest är statistik här. Om det inte intresserar er så skippa detta inlägg bara. Det är inte SÅ intressant för de flesta.

Till saken. Det är lite svårt att dra fram ur hatten bara sådär. Men ska göra mitt bästa. Kan börja med lite intressanta siffror senaste 15 (alla spelformer om inte annat sägs).

Brynäs har släppt till 317 skott på mål under denna period. Näst bäst är Rögle på 323. Djurgården är sist på 470 som jämförelse. Frölunda ungefär i mitten på 360.

Skott framåt:
Saik är etta på 444 skott på mål. FBK tvåa på 408 sen Brynäs trea på 404. Sen ett litet hopp ned till Timrå på 387. Leksand ungefär i mitten på 362 och sen är HV sämst på 322.

Brynäs har dock flest missade skott (blockerade skott av utespelare räknas in här också) under denna tid på 403. Brynäs är dessutom tvåa i skott i målramen på 12 (delat med Timrå). Växjö är lite före på 15.

Går lite snabbt igenom gjorda mål vid lika styrka för lagen (sorterat efter gjorda mål totalt):

Om vi tittar på totalen på antal mål gjorda kan vi se att Frölunda är etta på 51 mål. De har också släppt in 33 och är etta där. Men 11 av målen framåt är gjorda i PP och sen har de släppt in 2 i PP och 4 i BP. De har alltså 40-27 vid lika styrka om jag räknar rätt.

Skellefteå har 42-28 (fortfarande bara lika styrka).
Malmö har 34-23
HV har 39-38
Luleå har 41-23 (Luleå är likt oss usla i BP men bra vid lika styrka)
FBK har 34-39
Timrå har 30-28

Botten 7 (i antal gjorda mål totalt under denna tid):
Växjö har 34-32
Brynäs har under samma tid 40-43 i mål totalt. 6 mål gjorda i PP (0 insläppta) och sen släppt in 12 i BP (gjort 3 i BP däremot). Så vid lika styrka är det alltså 31-31.
Örebro har 31-40
Rögle har 29-30
Leksand har 32-38
LHC har 26-37
DIF har 22-41

Sen har jag inte tagit hänsyn till mål i öppen kasse här. Så se det mer som ett ungefärligt värde var Brynäs är just nu.

Sen påverkas ju vissa lag av vissa "konstiga" matcher. Som FBK mot Brynäs där det blev 7-0 för att sen förlora med 2-8. Det är ju outliers som inte alls är representativt för snittet egentligen. Men jag orkar inte räkna bort såna matcher här. Tar man bort säg 5 mål där för båda lagen i den matchen så landar Brynäs in på 31-26 och FBK på 29-39 som exempel vilket ser bra mycket bättre respektive sämre ut (visar bara på att det inte är helt representativt att göra så här). Notera: I exemplet har jag inte tagit hänsyn till om det var PP/BP eller mål vid lika styrka. Det var bara ett enkelt och snabbt exempel.

Poängen är väl dock det som är intressant. Totalt är Brynäs senaste 15 på plats 7 på 22 poäng. Etta är SAIK på 31 och sist är DIF på 11. Leksand är näst sist på 16.
Senaste 10 är SAIK etta på 23p, Brynäs sjua på 17p och DIF är sist på 8p (FBK har också 8p under denna tid).

Jag skulle alltså baserat på detta säga att Brynäs varken varit riktigt bra eller riktigt dåliga vid lika styrka senaste 15 (var bara det jag tittade på) om man går efter gjorda respektive insläppta mål. Men med brasklappen att FBK-matchen påverkar de siffrorna rätt mycket (strax över 16% av totala antalet insläppta mål på 6.67% av matcherna).

Sen kan man också ta med sig att Brynäs faktiskt nästan är sist i skotteffektivitet under denna period (totalt) på 9.9% också. Bara Rögle på 9.87 och DIF på 8.26% är sämre. Hade Brynäs legat 50% högre här (HV ligger på ca 15% under denna period) hade det ju varit ungefär 50% fler mål framåt också. Men det gäller ju så klart för alla lag. Jag menar bara att HVs 14.6% inte är hållbart över tid och att Brynäs 9.9% borde kunna förbättras vilket borde tala för att Brynäs ska bli ännu bättre (vi vet alla att BP är viktigare att fixa dock).

Men jag tycker också att man kan ta sig en funderare på hur andra lag som inte har såna problem med BP-spelet mår. Ta t.ex. Färjestad. De ligger efter oss och har ändå ett BP på 80.56% senaste 15 matcherna (vi ligger på 68.42% under denna tid). Senaste 15 har de 4 poäng färre än oss och senaste 10 har de 9 poäng färre än oss. Det är väl ett tecken på att Brynäs är eller i.a.f. har varit mycket bättre än dem vid lika styrka. Vi kan ju till stor del skylla vår position på BP-spelet. För FBK är det svårare att peka på ett enskilt problem vilket förmodligen är mycket svårare att "lösa".

lapad: "det är faktiskt "ingen" (bl.a. journalister, se GD) som har ifrågasatt dom."

Då kan man ju fråga sig varför alla som är så kritiska mot dem (här inne och på andra ställen) inte gör det på medlemsmötena. Där har de ju all möjlighet i världen att kritisera (eller i.a.f. ifrågasätta) Alcéns arbete t.ex. Och jag menar så klart inte du här utan pratar i allmänhet.

Min bild är att de som skriker högst efter förändringar kanske inte alla gånger är de som verkligen förmedlar det de tycker till de som faktiskt kan göra någon skillnad (Brynäs själva alltså). Och med det menar jag inte ett argt mejl som någon skriver till sportchefen i ren frustration efter en förlust när de är på lyset där de hotar hans familj (som skett i HV alltså).

Sen tycker jag fortfarande att GD varit alldeles för okritiska, tro inget annat. Men att hela tiden förvänta sig att andra ska ställa de obekväma frågorna håller inte heller. Vill man veta något kan man ju fråga det själv också.

"Om jag gör fel på mitt jobb gång på gång utan att se till att något förändras, tror du att jag får behålla mitt arbete?"
Litet sidospår men har man någon gång jobbat i en region eller en kommun skulle man nog direkt svara JA på den frågan. ;) Fattar dock poängen och håller med, tro inget annat.

Är inte Bertilsson värt ett nytt kontrakt? Han gör väl ett bra jobb och krånglar inte till det. Tycker han är stabil

Auchinleck: ja det dåliga sportsliga med att vinna HA och vara i final året efter är ju väldigt svajigt...
Menar du allvar??

Nåt som talar för Brynäs OM vi skulle krångla oss till ett slutspel är ju att boysen kan spela helt utan press och förväntningar. Men vi är inte ute ur skogen än.

Gavve: Intressant att Brynäs har 3st fler hemmamatcher också. Det kanske kan bli lite payback nu på slutet om vi har färre resor och dessutom slipper chl.

Sen kan man också säga att vi har ”en poäng mer” än lagen som ligger under oss och vad tabellen visar (förutom Fbk) med tanke på målskillnaden.

Jonjo: Ja precis så jag tänker också.

Sen skulle man ju behöva ta hänsyn till hur många hemma respektive bortamatcher man har kvar också för att räkna på ett snitt om man ska göra det mer "vetenskapligt" om man ska göra en kvalificerad gissning om hur det kommer sluta.

Brynäs har ju t.ex. på sina 18 hemmamatcher 28p och bara 25p på sina 21 bortamatcher.
Eftersom man spelar lika många bortamatcher som hemmamatcher varje säsong så är det ju enkelt att se att Brynäs har en fördel (baserat på antalet poäng tagna) av att ha 3 fler hemmamatcher än bortamatcher kvar också resterande 13 matcher.

Sånt kan nog också bli avgörande till slut. Även om jag inte gjort någon som helst granskning av poängen borta respektive hemma för alla lag kan man ju själv enkelt titta på siffrorna här för att inse att vissa (Brynäs) gynnas av det medan andra (Leksand) inte gynnas av det. HV lär nog också darra lite om de tittar på borta respektive hemma-poängen denna säsong.

stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Standings/18263

Gavve: Trenden talar ju inte för att Djurgården ens ska klara av att ta 4 trepoängare av dom sista 13 matcherna. Dom står på 50p idag och Sanny grundade väl det på att det brukar räcka med 62p för att klara sig från kval.

Utgår man från det så skulle det då räcka med 3st trepoängare för Brynäs för att undvika kval och det känns väl ändå hyfsat tryggt nu. Förhoppningsvis kan vi börja släppa tanken på bottenstriden och det kan göra mycket för en grupp om man börjar se möjligheter istället för att varje poäng är livsviktig för att undvika något negativt.
Sen säger jag inte alls att Brynäs har laget för att gå långt i ett slutspel och det är ju svårt att se nu men några vinster, lite positiv energi och att man börjar tro på nåt kan göra underverk för ett lag. Det fanns extremt höga förväntningar både internt och utifrån på Brynäs men nu borde man kunna slå mer i underläge om vi tar oss till en kvart.

Honken72: Ser knappt själv vad jag skrivit, men det är fest här med div alkoholhaltiga drycker.
Höra i möra 🍺

Otroligt viktig 3 poängare. Källgren bra i kväll.

Skönt att vi löste det till slut, bra jobbat Brynäs.

Robert Slägg!

KLOCKREN TACKLING!

Bengt Ramen: Snygg tackling

Tack för det domarjävel

Huuuur kan Ove ha kvar sitt jävla jobb?? Ansvarig för special teams i båda de här säsongerna. De har varit bedrövligt hela tiden.

Danne66: Det kommer ursäkt till Källgrens dåliga ingripandet med att "Det tog på en klubba och ändrade riktning". Källgren har gjort väldigt bra ingripanden men har en tendens att släppa in enkla mål.

mk: håller med om Hägg!! Idag åkte jag bakom en bil med reg skylt AJF fick en känsla att han kommer göra mål ?

Auchinleck: Du nämnde Frölunda.

Det som jag nästan la märke till mest var när backarna inte fick ett bra uppspelsläge.
Då vände man tillbaka och tog om, ofta då man rörde till det för Brynäs och kom i bättre anfall.

Fick en flashback från att så spelade Brynäs en del förra året, iom att man hade de backarna man hade då.
Det märks ändå att man saknar Djoos, så som han var tänkt att kunna spela.
Så backar som kan leverera ett bra pass är nästan ovärderliga, det märks..

Sen tycker jag om Hägg senaste 5?
En annan blick på han särskilt sen han gjorde mål nu igen. En annan pondus när han vågar gå fram, sånt rör oxå till det för motståndarna, viktigt.

Spöa Jerusalem idag💪💪💪

Zappaholic: Du behöver inte gå tillbaka så långt för att se att det inte stämmer. Vår enda match mot dem denna säsong (i Jönköping) vann vi nämligen med 4-0. :)

BIF Kungen: ”slutsats, xg och verkligheten lirar inte, blir excel-hockey.”

Efter 23 omgångar låg DIF 11 poäng före Brynäs. Efter att ha kollat xG skrev jag att Brynäs skulle komma i kapp och förbi.

Peja: Ja, som du säger så kommer problemen med målvakter och special teams bestå. Det är ingen där uppe på åsen som får bukt med det, trots att man gått ut och vänt på några stenar vid GTK-hallen…

Brynäs skulle behöva ungefär ett dubbelt så bra lag som motståndarna för att lyckas få med sig poängen. Sen skulle man dessutom behöva lägga ungefär dubbelt så mycket på spelarbudgeten eftersom man bara går på namn och även verkar ha förtvivlat svårt att attrahera spelare hit. Man får ju knappt ihop fullt lag när serien startar.

Jag skulle gissa på en spelarbudget runt 200 miljoner för att vi skulle kunna etablera oss som topp-4 lag.

Om alla medlemmar säljer 10 Restaurangchansen var så skulle det kunna gå i lås. 👍

6 poäng till topp 6 8 poäng till kval
. Hur kommer Alcéns bygge sluta säsongen ? Onödigt misslyckat slut på detta fuskbygge? Blir nervöst dom sista 14 omgångarna .
Kan inte släppa hur djävla illa Alcén har skött sitt jobb. Han kan inte vara kvar nästa säsong .

Zappaholic: Om Brynäs var där uppe i toppen, då kan jag garantera att de flesta skrattat åt en match som idag.

Det många upplever frustration i är att Brynäs har återkommande barnsjukdomar som de är helt oförmögna att göra sig av med - effektiviteten, special teams, defensivt skakiga, mindre bra målvaktsingripanden. Just special teams är ju ett helt kapitel i sig som är helt obegripligt att de är så dåliga i. Idag kostade det ytterligare poäng.

Erat: Nej man kan aldrig lasta Källgren för målen. Men tänk om han EN gång stod på huvudet och tog allt?

nittontolv: Kimby stod som en tvättäkta bagdad bob i intervjun.

Kapten Larsson!

Jaha då söp vi bort en poäng igen.skål!

Men bra med extrapoängen igen

Helt sjukt att dem inte vinner den här matchen på fulltid p g a en enda spelare. Hellberg….

Total jävla dominans.

Laget har gjort en kanon match men får fan inte in puckhelvetet.

Nu lär väl säkert Björck få friläge i 3 mot 3 som han fick mot Finland i JVM…

mk: Personligen får gärna Gälla vara kvar . Molle bort masken bort å största problemet Alcén bort . Gälla har det han har å jobba med 0 hjälp från asstränarna. Å en sportchef som inte fattar att satsa på målvakterna .

Är en så stor skillnad på ledningen i olika föreningar . Fbk kickar en ikon på 4 års kontrakt då spelet inte funkar .
Fuleå kämpar med sitt spel . Ledningen agerar vips vaknar Fuleå å är nu på övre halvan . Vad man saknar en aktiv vaken sportchef . Inte den sovande strutsen sov vi har .

IronKrook: har bokat resa till Gävle den 14 mars. Omgång 52 mot Hv71.

Skulle det vara en ödesmatch då, så dör jag nog på Sätraåsen.

Gavve: Du har helt rätt i allt du skriver.
Känns dock som en målvakt jag tror många tittar på.
Tex Rögle har ju valt att ej förlänga med Rifalk. Kanske Crespin tar den platsen.

Jag hade gärna sett Crespin som en målvakt. Sen får gärna den andra vara typ Filip Larsson. Jag är inte helt såld på att vi går efter Juel.

DIFFEN: Om man dessutom tittar på räddningsprocenten kan man se att Källgren inte hade 93.3%. Det är vad Brynäs båda målvakter hade tillsammans. Clara hade 66.67% (3 skott och 1 mål) och Källgren hade 96.3% (27 skott och 1 mål).

Det är ju lite missvisande (för räddningsprocenten) om man beskyller Källgren för målet som Clara släppte in.

Edit: Clara, inte Delia.

lapad: Nu blandar jag från två inlägg här.
Ditt först och sen Peja.

"Det var någon som skrev en kommentar om Bäckis tidigare idag och den var mitt i prick. Man skrev typ "Tänk er om nr 19 på ryggen var en annan spelare och presterade som Bäckis gör just nu".
Exakt, då hade fans krävt att spelaren bänkas eller sparkas..."

Ditt citat som du citerade😀 sätter spiken på vad som är problemet med att Bäckis inte presterar på den önskade nivån.
Hur lät det när Schroeder presterade som Bäckis?

Peja:
"Att bänka Bäckis etc skulle nog vara ett väldigt effektivt sätt för Gällstedt att tappa gruppen på"

Är Bäckis större än laget?
Ska han bestämma när han ska spela?
Det är för mig ett bra sätt att tappa gruppen på.
På samma sätt som Scott går förre Hillström.

Bäckström spelar max 1 år till om ens det.
Då får man börja bygga upp spelare som kanske kan var i Brynäs längre än så.
Hillström gör det inte sämre än Bäckis nu. Byt plats på dom då. Bygg Hillström för framtiden.
För som Bäckis spelar nu så är det inte bättre än fjärde, tyvärr.

Förövrigt så tycker jag man stod upp bra mot Frölunda som visserligen inte gick på full max.
Men med tanke på vilket lag Brynäs är iår så är jag nöjd om man kan hålla denna nivå resten av serien.
Då löser det sig så får man jobba mot nästa säsong efter det.
Källgren var bra oxå tycker jag.

Man får ju fanimej psykbryt å kolla på Brynäs PP.

Cardigan Daffipoff: Stenhårt dömd straff. Såg ut som klubba mot klubba.

Väldigt underhållande match hittils

Retse: ” Ärligt talat ser jag hellre att laget skiter i vad vi supportrar tycker och tänker utan istället jobbar med hur det ser ut på isen.”

Jag håller med. Jag tycker t.o.m att de ska pausa all övrig verksamhet och verkligen mikroskopiskt utvärdera hur de tycker att den passiva mini-boxen i BP fungerar och problematiken med att spelare fryser fast i isen under PP.

Skrubben: Om man får in Järnkrok, Träff och en bra BP-forward istället för Vesel, Scott och Kopacka så ser fw-sidan bra ut. Men det är ju egentligen inte där grundproblemen ligger den här säsongen, om stommen stannar kvar blir det viktigaste att hitta spelskickliga backar och åtminstone en målvakt som är en riktig förstamålvakt. Om det inte går att få hem två av Söderström, Boqvist, Carlsson så hoppas jag att man ger Sebastian Aho ett fett bud.

Silfver: Lite ifrågasättande till Alcéns svar gällande generationsväxling om han tänkt ta in ytterligare en hemvändande NHL spelare (Järnkrok) och behålla Silver, Bäckis, Larsson med fler. Han säger precis som vanligt emot sig själv då ryktena säger att Alcén bortsett från Scott, Kopacka och Vesel har för avsikt att förlänga de flesta spelarnas kontrakt. I mina ögon hål i huvudet, helt klart. Varför inte göra rätt i stället för att göra enkelt för sig själv?
Jag hoppas att Bäckis insett att hans tid är förbi och låter en yngre förmåga att ta över hans plats.
Scott är slut, Vesel likaså även om han gjorde bra ifrån sig som back. Kopacka ska bort, målvakterna platsar i HA (Delia åker väl hem), AJ Fjällby likaså, Svrcek samma sak (-10 på tio matcher i HA).

hanelugn_112: Tänkte precis skriva om Filander och hans uppbrott från Biel-Bienne.

Hade man kunnat adderat Filander till vår stab så hade det varit intressant. Tycker inte man ska kasta Gälla åt vargarna, men både Ove och Masken bör vara inne på sitt sista år som tränare för Brynäs IF…

Hade Gälla och Filander kunnat delat på ansvaret på något sätt? Likt Skellefteå gjort tidigare år?

Givetvis rena spekulationer och känslan är väl att Filander kommer vara hett eftertraktad på den svenska marknaden inför nästa säsong, om inte redan nu.

Svensson_62: Alltså ribban på målburen
(förtydligande för känsliga läsare)

Svensson_62: ingen dum idé. Han verkar vara som en potatis . Kan användas till mycke . Han var ju bättre än flera backar . Så att vara bättre än våra slipsar kan inte vara så svårt .