1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766340 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Kyl champagnen så firar vi årets bästa BP!!!!

Petrov: Vi är sämre än när vi åkte ur!

JA MÅLVAKTEN ÅKER DÅ VALLAR VI PUCKEN I SARGEN BAKOM MÅL 3 GÅNGER FRAM OCH TILLBAKA!!!!!!!!

Larson är förbannat dålig idag. Godnatt

Bengt Ramen: Riktad reklam för fler klick? 😉

försäker sova men ligger och funderar på varför Brynäs coaher ofta väljer att sätta Linus Öhlund som tekare i avgörande situationer. Missförstå mig rätt, jag gillar Linus Öhlund och tycker han tillför mycket till laget, men tekningar är verkligen inte hans starka sida.

Som idag, förlängning och vi har en spelare utvisad, en avgörande matchsituation och coacherna skickar in vår svagaste tekare. Förlorat tek. Sen vann vi ändå, men jag begriper inte varför vi inte toppar tek i sådana lägen?

Var en liknande situation härom matchen, vi fick numerärt överläge med två minuter kvar av andra perioden. Ett mål då kunde bli avgörande för matchbilden i tredje. In med Linus, förlorat tek, och sen återtar vi inte kontrollen på pucken nått mer den perioden.

Källgrens andra match efter lång rehabilitering. Knappt godkänd insats tycker jag. Kan säkert steppa upp med fler matcher i kroppen.

Pettersson nätar i JVM.

Trollcarl: 77% är alltid för dåligt

Astral : "Kan det bli avstänging för Silvferberg och Hägg nästa match?"

Nej nej, lite sämre utv-statistik bara. Samt blir troligen inte framröstad till SHLs gentleman i år, en utmärkelse han troligen inte vill ha ändå.

Grattis till vinsten!

Ja domarna i all ära men det känns ändå som om vi söp bort en poäng

nittontolv: Men det är stor skillnad, Källgren spelar i Brynäs…

lapad: Hur kan det bli abuse of officials? Abuse of clown snarare?

Cardigan Daffipoff:
Hålla runt någons arm är också ok numera.

Den här jävla backsidan alltså.. Vi fullständigt maler ner dom tills Norlinder ska dribbla som siste gubbe... Domarna behöver knappt kommenteras!

Nu blåser schäfernosen av när Örebrospelare är i egen målgård… nytt fokus som det skall tas krafttag emot??

Semic: Så j..la trist att det inte går att jubla vid mål. Sjökvisten kör en massa egenpåhittade regler.

blandsaft: Nej. Det är bara löjligt. Fan så jävla dåligt.

Gavve: Kopacka bänkad idag alltså?

munkas: Jag var på Monitor och åt lunch förra veckan. Träffade en av gamla lirare som avslutat sin karriär för ca tio års sedan. Han sa följande: "Jag tycker att träningar ser ganska slappa ut, dålig fart men framförallt så borde dom vara betydligt längre på isen. Det är ju deras jobb och det finns inget man kan gnälla över. Det borde vara mycket mera fysiskt och hårdare tag på träningar. Man ska känna blodsmak i munnen.
Sedan så sa han något väldigt intressant."

Han menar att det finns så oerhört mycket rutin i laget och han upplever att många av dom äldre tror att man kan vinna matcher på enbart meriter men hockey har utvecklats och det finns många hungriga lag som satsar stenhårt på skridskoåkning vilket gör att gubbarna inte får tillräckligt med tid/utrymme. Han kritiserade PP spelet som verkar gå i slowmotion med spelarna som är stillastående. Samma spel sedan omgång ett. Coacherna ansvar även där.

Bengt Ramen:
Men Corsi & annat betyder i ärligheten ingenting så länge de inte gör mål.
Många vill gärna använda olika teorier & modeller som ursäkt att de borde göra mer mål osv osv

Gjorda mål, insläppta mål, inspelade poäng är hårda fakta.

Peja:
Varför är defensiven inte bra då?

Jo därför att i Gällas spelfilosofi sä skall laget BIF komma ur egen zon med puckkontroll.
Gärna komma på bredfront.

För att det skall ske så måste Brynäs backar få kontroll på pucken & söka burskydd.
Det brukar ofta misslyckas då backarna blir fastcheckade i sarghörnen el att de tappar puck då de försöker slå några härliga flippmackor osv ....

Att slå härliga flippmackor är inte Brynäsbackarnas starka sida denna säsongen.

När de väl lyckas ta burskydd med pucken under kontroll vad händer då?

Jo då kommer ofta den här gamla 80 talsvarianten att forward hämtar pucken bakom mäl & sen försöker puckförande forward köra solo mot ett uppställt motståndarlag.

Funkar även det sällan.

Bästa defensiven är att inte spendera tid i egen zon.

Rögle är ett bra exempel, vänder spelet snabbt & spelar sig ur egen zon snabbt.

Brynäs gör tvärt om i.o.m att de alltid söker burskydd & på så sätt kan motståndaren kliva upp i banan & kan då pressa djupt i Brynäs zon

Silfver: Senaste 25 (ja 25!) matcherna ligger Timrå näst sist i tabellen. Delad plats men dålig målskillnad (-15). Bara Leksand har tagit färre poäng. Timrå hade dock en bra start med 9p på de 4 första matcherna vilket gör att de ligger lite bättre till än vissa andra lag. Det är väl säkert något som kan oroa Timråiterna en del.

Det finns dock lag som har det ännu tuffare senaste tiden (Djurgården) som enbart tack vare sin väldigt fina start ligger där de ligger. DIF har liksom 1 vinst senaste 10 och 3 vinster senaste 15 matcherna. Timrå har 5 vinster senaste 15 och 3 senaste 10 som jämförelse. Just nu pekar det mesta mot att DIF hamnar i kvalet (notera just NU).

Största problemet/risken (eller vad man ska kalla det) för Timrå är väl att deras målproduktion i stort sett är knutet till en person. Det funkar ju så länge Dahlén fortsätter producera mål. Han har gjort nästan 20 mål medan resten av spelarna i laget ligger på ca 45 tillsammans. Tvåan i laget ligger på 8. Skitkul att se honom spela men måste vara väldigt tungt att nästan allt hänger på en spelare sådär. Sen har ju Timrå lite liknande problem som oss (inte lika extremt dock) gällande målvakterna. Tim Juel har otroligt dåliga siffror jämfört med Johansson denna säsong.

Örebro har ju lite samma problem fast med en hel kedja istället. Det är i stort sett bara förstakedjan som producerar där. Och det är ju samma sak där, det gör ju inget så länge ingen blir skadad och att de fortsätter producera. Förra säsongerna räddades de av otroligt bra MV-spel. I år är inte målvakterna särskilt bra (precis ovanför och under Clara men båda har sämre GAA).

Brynäs har ju bredare poängproduktion även om en del underpresterat (Kopacka/Bobby t.ex.). Sen har Brynäs så klart helt andra problem som Timrå inte har (special teams t.ex.).

Oavsett hur det kommer gå resterande del av säsongen lär det bli en nagelbitare hela vägen in i mål för vissa av lagen. Leksand är väl det enda laget som "alla" ser som klara för kvalet, 10 poäng och -32 upp till säker plats blir tufft att ta ikapp men allt kan hända och andra lag kan klappa ihop helt!

Peja: Just vid 5 mot 5 har väl Brynäs dock rätt okej siffror denna säsong? Jämförde lite snabbt och siffrorna har inte försämrats så mycket där jämfört med förra säsongen (tittade lite snabbt på mål framåt och bakåt bara, ingen djupanalys). Bara 2 lag har gjort fler mål än Brynäs och ungefär halva ligan har släppt in fler mål än Brynäs i den spelformen. En bit ifrån topplagen men också väldigt långt ifrån botten.

Och målen bakåt är mycket kopplat till Delia. Han släpper in nästan precis dubbelt så många mål per match vid lika styrka än Clara. Brynäs har till och med bra siffror när Clara står (vid lika styrka, pratar inte special teams). Och Clara har väldigt bra räddningsprocent (vid lika styrka) under sina 23 matcher. Bara några få målvakter har bättre och då har bara 1 målvakt har stått mer än honom.

BP däremot. Det är mer än 100% sämre jämfört med förra säsongen. PP är mer eller mindre samma så här långt.

Sen säger jag inte emot dig så klart. Vi både gör färre mål och släpper in fler jämfört med förra säsongen (ca 0.7 kombinerat per match). Men mycket av insläppta målen har kommit när Delia stått.

Clara: 32 på 23 matcher.
Delia: 16 på 6 matcher.
Källgren: 2 på 1 match.

Av de 50 målen bakåt står Delia för 32% av dem på 20% av matcherna.
Clara står för 64% av målen på 79% av matcherna.
Källgren har bara stått 1 match så inte helt rättvist att ha med honom här.

Brynäs har absolut sämre siffror denna säsong jämfört med förra. Och det där med backarna stämmer absolut (de som säger annat ljuger vill jag påstå). Men jag skulle samtidigt vilja påstå att det inte är 5 mot 5 som är största problemet denna säsong om man tittar på mål framåt kontra mål bakåt denna säsong och jämför det med både andra lag och även med förra året. Det är främst Delia (alltså när han stått) och BP (när Clara står också) som gör att vi ligger där vi ligger om man tittar på när målen blir gjorda mot Brynäs denna säsong.

Sen säger jag verkligen inte att vi inte hade haft bättre siffror med bättre backar. Men förra säsongen hade vi dåligt BP (slutet av säsongen) även med bättre backar. Och det är där största försämringen skett (och på MV-sidan i och med Delia).

Mattson: Jag tror LHC mycket väl kan landa där också då de är alldeles för svajiga. Sen har jag tidigare flaggat för att DIF borde sjunka också (redan innan de började sjunka) och just nu pekar trenden mot kval där. DIF har bara 6 poäng senaste 10 matcherna. Det är lika många (eller få) som Leksand har. Leksand vann ju till och med mot DIF i dag och det såg rätt enkelt ut.

Senaste 5 har de bara tagit 3 poäng. Vi har inte så mycket bättre senaste 5 (5p) men vi har å andra sidan 16p senaste 10 istället vilket är väldigt mycket bättre än 6p.

DIF har verkligen urusla siffror i det mesta. Och deras hyllade Hellberg har sämre stats än Clara i både GAA & SVS%. Bara 4 målvakter (av de som stått tillräckligt mycket) har sämre statistik än honom. Och nej, jag säger inte att Hellberg är dålig. Jag säger att han räddat mycket mer för DIF än han borde gjort. Och nu börjar det jämna ut sig.

DIFs PDO (räddningsprocent kombinerat med skotteffektivitet) har även den sjunkit som en sten. Från 102.85 första 10 (plats 3 i ligan) till 96.17% senaste 10 (näst sämst i ligan).

Brynäs har gjort tvärt om. Inledde med 97.52% och har senaste 10 102.80%. Och för att visa på hur dåligt 96.17% är kan jag säga att sämst förra säsongen var Växjö på 98.51%. Medan Luleå var etta på 102.13%.

Sen är detta inte något jag skriver för att säga att Brynäs kommer klara sig. Det har jag ingen aning om. Men Brynäs trend ser väldigt mycket bättre ut än DIFs om man kollar lite över tid (andra halvan av säsongen so far). Djurgården är liksom sämst i ligan senaste 14 matcherna (Brynäs fyra). De tog 27p på sina 14 första matcher. Och på sina 14 senaste har de tagit 12p (Brynäs har 22p) och har -21 under samma tid (de har släppt in 16 mål fler än Brynäs under denna tid).

Blå grottan: Luleå ser klart jämnare ut än Brynäs. Vi fladdrar till ibland men vår lägstanivå är ruggigt låg.
Det finns liksom ingenting att falla tillbaka på.
Tror fortfarande att vi fixar play in men om vi inte gör det bör huvuden (plural) rulla i Brynäs sportansvariga inkl tränartrojkan.

Jockster : Jag är mer inne på Pejas linje att det ligger mer ansvar på sportchefen som byggt laget snett. AJF är ju nåt för en brunkarkedja i Almtuna tex.

munkas: Sluta med att värva kompisar och kompisens kompisar så blir det bra om några år. Bygg upp laget från grunden istället med riktiga hockeyspelare som Wickberg gjorde på sin tid, Tog in bra spelare utifrån.

Lunkan: Ja, men det är nog omöjligt att kontrollera puckinnehavet med den här backsidan. Man var skickligast ifjol, nu är man kanske oskickligast. Enbart en konsekvens av Alcéns silly season.

Danne66: svag period med uselt passningspel, toppat med Kopackas sista pass i PP…

PP, tyvärr lika bedrövligt som vanligt.
Vi fick inte ens bolla gris, kom inte in i zon ens.

ME88x: ” Då kanske det äntligen lossnar i PP.”

Grattis till veckans mest korkade kommentar!…

Äntligen match dag =)

Bengt Ramen: ” Skulle det kunna funka med an Ai coach tro?”

Brynäs använde en väldigt tidig AI-generator när de satte sitt PP och BP. Den var från -67 och kunde bara implementeras utifrån ett enda scenario.

Lemp: Jod Gul!

Charliejfz: Det kanske är Kullamannen

Jag tycker fortfarande att Alcen bör agera till 4e kedjan nu innan transfer stänger.

Kollade Liiga. Där finns dessa 4st vars kontrakt alla går ut och skulle fylla en lucka i dagens Brynäs:
Jens Lööke
Johan Olofsson
Emil Sylvegård
Tim Söderlund

Den jag nästan hoppas på och kanske svär i kyrkan är faktiskt Emil Sylvegård. Den spelartypen har fattats i Brynäs under så många år.
Och han skulle passa perfekt i en 4e kedja i ett kommande slutspel.

Bäckis helt orörlig i pp,

Astral : DIF har det fortsatt tufft, det är en sak som är säkert. Timrå också. Bara Leksand är sämre senaste 10 om jag ser rätt. DIF har 7 poäng senaste 10 och Timrå 8. Leksand 3 och sen är det liksom 13p hos Rögle och HV som är närmast före dem.

DIF har bara skjutit 10 skott i dag (5 minuter kvar av tredje) mot HV. Och det ser verkligen inte bra ut. Och DIF kommer nog inte få det lättare nu under JVM (och efter) som många andra nämnt också.

Själv tror jag det blir svårt för Brynäs att nå topp 6. Tror FBK tar en av platserna till slut. Och nuvarande topp 4 ser jag som gjutet (inte positionerna, utan att de kommer topp 6). Det skulle innebära att vi måste gå om Malmö och jag vet inte om jag tror på det som det ser ut just nu. Detta samtidigt som inget annat av lagen (Luleå t.ex.) går om heller.

Däremot tror jag absolut vi kan gå om både Timrå, DIF och Örebro. Men Luleå kan mycket väl gå om oss också.

Ska hur som helst bli kul att följa och se vilket lag utöver Leksand det blir i kvalet. Tror att Leksand kan ha en fördel genom att förbereda sig redan nu. HV tror jag har en mycket mycket större chans att klara sig från kvalet än vad Leksand har. Men då är ju frågan vilket annat lag som skulle kunna sjunka så lågt och det vågar jag inte ens gissa på.

Om man bara (notera bara här) skulle följa trenden senaste 10 skulle tabellen se ut sluta så här:

1. Frölunda: 129/130p (129.5)
2. SAIK: 105p (105.4)
3. Växjö: 95p
4. Malmö: 93p (93.4)
5. Rögle: 84p (84.2)
6. LHC: 84p

7. FBK: 78
8. Brynäs: 74 (74.4)
9. Örebro: 73p
10. Luleå: 71p

11. HV: 60p (60.2).
12. DIF: 59p (58.8).

13. Timrå: 56p (56.2)
14. Leksand: 30p (30.2)

Och detta är INGEN gissning. Utan bara för att visa på hur tabellen skulle ändras om trenden skulle hålla i sig. Det skulle säkert vara annorlunda om man tog senaste 5 eller senaste 15 istället. Enda jag VET är att Leksand är sämst senaste 15, 10 och 5 matcherna. Timrå är näst sämst senaste 15 (DIF tredje sämst) och DIF är sämst senaste 5 (Timrå näst sämst då).

Hade jag varit Timråit eller Djurgårdare hade jag alltså hoppats på att trenden snart vänder. För nu har det sett mörkt ut för dem under lång tid och det pekar mot kval/ingenmansland där trots deras väldigt bra starter i serien (likt Örebro förra säsongen).

Stefan R 63: Omöjligt är det inte, men det känns som att ni inpräntar er att vissa spelare kommer att höja sig i slutspelet utan någon särskild grund. Witkowski är ju en av dessa, trots att han var usel mot Brynäs i slutspelet. Det har också blivit någon slags falsk sanning att Söderström och D’Astous tappade slaget helt i slutspelet. Nej, de var inte lika dominanta som i serien, men de var fortfarande bra och framförallt två backar som motståndarna var tvungna att förhålla sig till i varenda byte.

Cardigan Daffipoff: Fast Frölundas destruktiva spel har ändå tagit dom till en första plats samt 10 poängs ledning.
Dom är otroligt välorganiserade och enligt mig SHLs klart bästa lag just nu.
Rögle må vara mer offensiva och spela en "finare" hockey.
Men Frölunda är ju som sagt ett ruskigt starkt lag just nu och klart mest välorganiserade.

Tycker vi spelar bra, men räcker inte till mot ett bättre Frölunda.

Tycker det här är en av de bästa insatserna vi presterat den här säsongen. Riktigt stark tredjeperiod och en rejäl kämparinsats. Men som livet i stort är idrotten fylld av antiklimax. Det är väl därför idealisten inom en älskar litteraturens, filmens och sagornas värld. Där något kan få vara vackert för en gångs skull. Aja, det är en dag imorgon också. Och snart jul

Lindström: känns som Kopacka ibland inte förstår att det är ett lagspel, kör mycket själv, typ kör 1 mot 3..

Trejda honom …

Bäckis har varit fruktansvärt dålig hittills idag.

Herregud vilken jäkla idiotpassning i egen zon där. Witkowski va?

ME88x: Lindblom är en stabil stomme att bygga på. Han är bara 29 år. En spelare som växer när det fysiska spelet höjs.

Svensson_62: Och ingen Ivar Stenberg som kan göra spökassists för FHC idag.

Jan Grismöbel: Är hennes fel att jag suttit här i 15 år . Hon fann sidan .

Lindblom kommer stanna med lägre lön.

Lemp: Lindbloms kontrakt kommer med största sannolikhet omförhandlas till nästa säsong. Tror inte Brynäs kommer aktivera hans +3 med den lönen han ska ha (Expressens uppgifter). Ser heller inte att han skulle tacka nej till att gå ned mycket i lön för att få stanna. Så där kommer nog Brynäs tjäna in lite pengar nästa säsong.

Alternativet är så klart att han inte går med på att sänka lönen och lämnar. Men han är knappast oersättlig sett till lönen han har. Även om jag gillar honom och ser honom som nyttig tjänar han väl typ bäst i laget (med Djoos, Hägg & Larsson enligt Expressen) och SÅ nyttig är han inte.