1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766339 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
lapad: Håller med den analysen.
Bäckis har ju dock aldrig varit snabb, det var han inte i NHL heller, och nu när han kommer tillbaka till stor rink blir det en jäkla omställning. Det i kombination med att han inte hade spelat på flera år och att han inte blir yngre... Tja, vi får väl se hur det artar sig.

Gavve: Kul med statistik. Du gör det väldigt bra, värt att läsa.

En annan sak. En av mina bekantar var på matchen igår och valde att speciell studera Bäckis. Hans sammanfattning var ganska kort och enkel: "Bäckis rör sig ganska sakta och känslan är många gånger att tempot är för högt för hans del. Han visar dock att han är ett spelgeni med sina fantastiska passningar emmelanåt som väldigt få i SHL klarar av att leverera. En snabbare Bäckis med högre tempo skulle antagligen dominera rejält i SHL. Känslan är att han antingen lider av någon form skada eller att han helt enkelt inte har den fysiska (pga ålder)... Han har också en tendens att dra ner tempot vilket även påverkar andra medspelare."

Intressant sammanfattning, tycker jag.
Det är dock fler i laget som har steppat upp den senaste matcherna och klarar vi av att nå slutspelet kan vi mycket väl gå långt. Jag tror att det står mellan Luleå och Frölunda i slutändan, Frölunda har varit totalt överlägsna medans Luleå köpt/plockat in nya spelare de senaste veckorna.

Gavve: Jag är också inne på din linje, det räcker att ha sett DIF spela, de har ju rånat sig till många poäng denna säsong. Sånt håller inte i längden.

Gällande Brynäs så känns det spännande nu, med fyra fungerande kedjor som skapar lägen och bättre PK senast. Två poäng bakom FBK på plats sex nu. Det jag vill se nu är att Bäckis steppar upp igen, han har haft en liten svacka.

Har inte hunnit läsa igenom allt ikväll så vet inte om det skrivits tidigare. Men Kopacka ska vara klar för Timrå nu. Alcén gör helt rätt tycker jag.
Uppladdat:

500x0-img0702.png

Såg nu att matchen var klar. Grattis!

OveJärnkrok: 4-2 i öppet kasse, Rödin (min gissning). Hoppas jag får rätt hahahaha

Cardigan Daffipoff: Fjärdekedjan gör ett katastrofalt dåligt byte men Bellows levererar!

Där kom den. Kopacka ska kladda i egen zon. Svor över det sedan kom målet som på beställning.

Cardigan Daffipoff: domarna fick väl panik efter Folins "brandtal"

parks: Jag med, Brynäs gör en bra match tycker jag. Sen att BP stämmer är ju livsviktigt, Källgren felfri dessutom.

Sen tycker jag om nya bottom six kedjorna.

Vi spelar riktigt stabilt och stressar växjö enormt. Synd att domarna ska göra en förbannad bara

Vad har hänt med box play, ser ju riktigt bra ut!

Domarna ska fan alltid hugga på oss. Vi får ta mig fan aldrig en embellishment med oss. Jävla sopor.

Charles: Bra Jack. Men Vesels insats!

Trivago nytt kontrakt =)

Peja:
Hörde idag ett löst rykte.
Brynäs och LHC snackar om en trade mellan Jack Kopacka VS Ty Rattie. Dock kommer isf Brynäs behöva betala slantar emellan. Då Ty har en rätt mycket högre lön.

Men rätt intressant endå. Kanske kan bli den rightare som Bäckis saknar i PP i höga slottet.

Kulltorp: Synd för Timrå att ingen av de här killarna kommer att spela för Timrå när de är färdiga spelare.

Kivelä: Jag tippar på att Alcén har bommat igen kontoret på kansliet för säsongen 25/26 med rekryteringen av Witkowski (för den pengen). Speciellt nu när Berra är tillbaka. Den spelskickliga backen som utlovats sedan i somras var bara en hägring…

Jugge: Alcén var ju öppen med att man hade breddat profilen (eller liknande, minns inte exakta orden) när Witkowski värvades. Uppenbarligen en panikvärvning som inte alls är vad man behövde eller egentligen ville få in. Att man betalar honom så djävulskt mycket i relation till spelaren han är bekräftar bara ytterligare vilken vansinnig panikvärvning det var.

Skrubben: "vi hade ju trots allt Vesel som gjort ett fullgott jobb som vikarie på backplats."

När Witkowski värvades in såg vår backuppställning ut så här:

Vesel - Hägg
Kinnvall - Kempny
Raftheim - Norlinder
Dahlqvist

Det var med andra ord rätt viktigt att få in en till back i det läget då det inte höll att köra 2 juniorer över tid där (plus Vesel).

Sen säger jag inte att Witkowski var rätt eller fel för det. Utan bara att Brynäs behövde en back i det läget.

bänknötarn: Nått som gör mig "galen" är färst.
Va fan är färst?
Är det minst ?

magr: ”Den enda anledningen att han står på klubban innanför målgården är för att Clara drar in klubban dit efter att spelaren står på klubban.”

Går ju att hårdra för varje situation i målområdet - nåt hände innan målvakten blev störd i sitt målområde. Fd hockeymålvakter är aldrig facit! Särskilt inte om de torskat en SM-final mot Brynäs.

Viktiga tre poäng, jag tycker inte vi skall be om ursäkt för denna seger. Omdiskuterat mål, men vi kan byta det mot tre BP för tydliga filmningar så är det jämnt om det nu skulle vara så att reglerna borde gett Luleå mål där.

Toppar för mig är såklart Trivigno. Hägg bjuder på ett par rejäla tacklingar och jag tycker han gör en stabil match i övrigt. Kul även att AJF målar igen och att Kempny samlar ihop lite poäng.

I övrigt tycker jag att lite mer skägg istället för en sorglig solitärmustasch klär Bellows avsevärt bättre.

Horace76c: Jag tror det var en hög klubba och utvisningar var därför korrekt men Shinnimin försöker få det till att munnen blev deformerad. Det som var frustrerande var att Silfverberg fick en klubba i ansiktet tidigare i samma byte, men han gjorde uppenbarligen inte sitt yttersta för att få fram en utvisning.

Blå grottan: Oldén dämpad.

Gavve: Precis, munnen säger ingenting om man inte vet hur munnen såg ut innan. Troligtvis skådespeleri.

dabif: Det som retar mig så förbannad mycket är att våra coacher "sover" rent ut sagt. Noll känsla för spelet, Luleå attackerar man har möjlighet till att ta en TO. Vad väntar man på, 3 tomtar i båset!

atilla: tv4 studion kommer agera Stevie Wonder när det kommer till den utvisningen, var så säker

På tal om klubbor. Det är imponerande att Shinnimin kan spela hockey när han verkar ha samma greppstyrka som en 102-ing. Är det 3 ggr hittills i matchen han tappat klubban och ropat på utvisning?

Forsberg 1978: Där fick jag så ja sket ner mig😬

ME88x: "Vissa kommentatorerna" bara hatar Brynäs. Men det kanske är dags för Huge att ingripa och tala om för herrar och damen att det är yrkesmän som dömer och kan bättre?

Peja: ”Hemma hos Shinnimin” i paus.

bänknötarn: Jag tycker inte att denna är larvig. Shinnimin står på Claras klubba i målgården. Det är precis samma sak som att hålla i någons klubba.

Jugge: Jag undrar. Var Alcén så synlig förra säsongen är, om det inte gällde att han var med på intervjuer?

Och är det så jävla konstigt egentligen. Hur ofta har det hänt att ett nyuppflyttat lag var så bra som Brynäs var.
Allt, precis allt gick vägen förra året, fram till slutspelet då skadorna kom ikapp.
Felet, det stora felet som diskuterats flitigt är
Att Alcén skulle krävt starkare svar av Soda om han skulle vara kvar eller inte.
Sen, tänk om Alcén nu värvat 1:a backen som var tänkt. Och Soda ville hem senare. Hade det funnits plats? Vad hade den tänkta backen tyckt? Hade Soda hamnat i Schweiz i 5 år pga av det.
Vad hade sagts då?

Nä, det är en glädje och "förbannelse" att han spelare i NA som är på gränsen.
Problemet är att Gävle killarna håller ut längre än många andra..

På't igen ikväll👍👍💪💪

mattiask: Nu ska inte du komma här med en massa kompetenta argument som doftar hockeykunskap, sånt biter inte på Huge sörru…

Det blir bara ännu ett inlägg om förutsättningar, random soffcoacher och tangentbordstyckare… 🤦‍♂️

Jugge: saknar emil heineman...tror att hans spelartyp kommer att behövas.

Farsang: Välförtjänt!

Mattson: Älskart! (ja kanske inte det radioaktiva nedfallet) Man blir härdad i hamnstaden ”Sveriges Chicago”.
Kanske därför våra NHL-spelare inte brukar ge upp sin karriär i Nordamerika i första taget och komma hem med svansen mellan benen. 🙂

Bengt Ramen: Det snöar horisontellt konstant här i Gävle med drivbildning som följd. Åk i tid om ni planerar att gå på match.

brunkaren: Blir fan så ilsken när hela publiken jublar när de sätter en huvudtackling på LP och en klubba i ansiktet på Genborg i samma sekvens, för att sedan skrika efter utvisning när deras egna slänger sig vid minsta kontakt…

Jugge: LP!!!

Nu gottar vi oss åt 3-0 mot USA av LP!

Huge: Tycker du en lön på 250 flagg i månaden för en medioker spelare som Witkowski är rimlig?.. Någon gång så måste ju du släppa handväskan och se verkligheten också…

Oftast får vi ju gissa eller gå efter Hökens ”fiktiva” lönelista. Men här får vi ju facit på hur ”bra” Alcéns sportcheferi faktiskt är….

OveJärnkrok: Med tanke på Brynäs historik av sparkade tränare och sportchefer så är det nog som du säger. Nu saknas istället modet att ta obekväma beslut, även om dom är nödvändiga.

Nu är ju istället mantrat på Sätraåsen kontinuitet och att man ska utveckla spelare, inte avveckla dom. Kontinuitet är ju bra om spelet, laget och ledarna är framgångsrika. Men som visats av främst Gavve så har ju framförallt boxplay varit ett haveri över lång tid. Det MÅSTE komma in nya ögon för att hantera special teams. Det är sjukt naivt att tro att nuvarande trio ska lösa det.

Gavve: Det ska nämnas att det kommunicerades inför stämman att det var en preliminär verksamhetsplan och att jag VILL minnas att det var samma slide på medlemsmötet.

Jag ställde specifikt en fråga till Svedman om det är den punkten Alcéns prestation mäts efter, men fick ett svävande svar om att det finns många delar i helheten som han mäts efter.

Peja: Det är DU som ff inte har förstått att det är en lagsport, när backarna testas har forwards redan gått/gjort bort sig.

Sen har du - mest troligen medvetet i din hets efter Alcen - blandat ihop förväntan innan säsong mot läget i tabellen nu.
Har fan kan du sitta nu och leta hita-på-fel att klandra Alcen för, för det är det, iom att du inte såg innan seriestart att vi skulle vara där vi är!! Hade vi legat i topp 4 med detta lagbygge hade du inte glömts ett ord om att det var felbyggt.
Det är extremt patetiskt och intellektuellt introvert att argumentera som du gör kring Alcen.

Och det samma gäller att klandra enbart de nya spelarna. Samtidigt som du inte kommenterar mina frågor riktade till dig. För du vet att du kommer att underminera dina egna argument då du inte kommer att kunna påvisa vad som var höna och ägget då i din omänskliga hets på Alcen som enskildt största problem.
Men försök:
Hur ser du på forwardsidan då Peja?
Tycker du att vi utifrån all tid, som vi har i anfallszon, att vi skapar farliga målchanser som tas till vara på?
Du är nöjd där?

Och spelarna som var kvar från förra året - deras prestationer är du nöjd med?
Kopacka, Ölund, Trivingo, Lindblom m.f. de överpresterar alltså enligt dig, eller?

xxx BIF xxx: Bra inlägg. Såna som ellis kommer aldrig att fatta eller bli nyanserade och hyggligt realistiska i sina ”analyser”
Dom reagerar som kinkiga 7-åringar där allt är svart eller vitt, beroende på om vi vunnit en match eller förlorat. Som du säger: först blåser man upp dom egna förväntningarna till höjder som kanske varit helt orimliga och när förväntningarna sen inte riktigt infrias, ja då går man i taket och skyller på allt utom sina egna felaktigt ställda förväntningar.
Skrattretande, men det är väl så som många oftast överengagerade, okunniga och gapande ”supportrar” tyvärr är funtade.
Positivt för klubben är iaf att dom går under benämningen ”nyttiga idioter”.
Dvs supportrar som trots allt bidrar ekonomiskt genom att gå på matcherna och köpa souvenirer osv och då tvingas man också (tyvärr) acceptera att man får det omogna, gapande, gnälliga och okunniga supporterbeteendet på köpet…

ellis: Ja, dom underpresterar.
Absolut. Men hade JA haft spåkulan som flera härinne sitter med nu, så hade man troligen inte värvat alla.

Tränarna problem i detta är att man inte lyckats sätta ett bra spel. Eller det kanske man gjorde men då var Delia alldeles för dålig i början.
Innan serien så spelade han jättebra i CHL, många var övertygade om att han skulle bli bra.
Men sen så blev det ju inte bra alls..
Flera i laget trodde nog att det skulle fortsätta som förra året. Uppenbarligen.
Tex Kopacka ville ju många skriva 5 år med. Tur att inte dom fick som dom ville.

Jag lyssnade på Hockeypuls när Karlin var med efter sin sparkning.
Han sa det att det tar tid att spela ihop ett nytt lag.
Brynäs fick tyvärr spela ihop både ny backsida och nya målvakter. Sen var ju båda ganska dåliga i början. En rent usel..
Som perspektiv med backarna, så är det just nu bara 2 kvar från förra året. Kinvall och Bertil. Axel när han är tillbaka.

Nu är ju frågan hur man gör resten av året.
Ska man sparka alla tränare? Vem ska in då? Finns någon bra ledig?
Nästa år sitter man ju troligen med den tränaren oxå.
Är den nått att ha på sikt?
Nu gäller det bara att rädda säsongen.
Så får Brynäs börja bygga ny backsida igen. Och åtminstone 1 ny målvakt..

Så det finns nog möjlighet att du får anledning att såga nästa år oxå..

Otroliga gubbar både Masken och Molin. Men nu är det dags att klippa banden med dessa herrar. Är inte helt övertygad att Gälla är rätt längre heller, men special teams måste omgående förnyas

lapad: Sopan Alcen har inte staken att göra någon förändring i ledarstaben, här måste styrelsen gå in och plocka bort alla inklusive Alcen!