1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766361 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Anders Berg: "Säsongens första nolla kanske"

Svårt att hålla säsongens första nolla en andra gång. Om du inte menar att Delia ska hålla sin första nolla i SHL då. Eftersom Clara höll nollan mot HV.

Malken: Hoppet lever men uj vad osannolikt det känns. Nu bor han närmare sin familj och han tjänar väl också mer pengar i AHL?
Jag hoppas men tvivlar på att Brynäs gjort så stort intryck på honom.

Sv: Matchtråd 2025-09-27 Rögle BK - Brynäs IF
Bisset: Pär, Christian, Quinn, Jack och Luke Hughes. Det är en imponerade hockeyfamilj. En av dem har vunnit Stanley Cup 🙂

Peja: Jo, vi får väl se hur det blir med det…
Eller så litar man på ”processen” och den ”dagliga verksamheten” istället för att öppna pluskan och rätta till problemen.

mk: Skulle kunna namedroppa spelare, men det vore förlöjligande gentemot Alcén, eftersom han naturligtvis också redan har kännedom om de spelarna.

Utan att namedroppa:

- Högerfattad forward som kan spela med Bäckis och ta Scotts plats i powerplay. Helst någon som är bra på skridskorna, med tanke på att många andra toppforwards är långsamma. Otroligt att man inte prioriterade det när man visste att Bäckis skulle återvända, med tanke på hans historik.

- Högerfattad, spelskicklig back. Kommentar överflödig.

- Spelskickigheten överlag på backsidan. Det som tidigare var lagets styrka är numera lagets svaghet.

Inget av det här är ”rocket science”.

Att Delia skulle misslyckas så kapitalt är det mest oförutsägbara.

Jag tycker ni är många som verkar ta väldigt lätt på det här och inte verkar förstå allvaret i situationen. Det är långt ifrån givet att det här laget tar sig till slutspel om man inte gör förändringar.

Man har förmodligen ligans sämsta målvaktspar, en backuppsättning som alla motståndarna är kapabla att checka fast och ganska många spelare som har oerhört tufft med SHL-tempot. Det är problem som man bara kan värva sig ur, och då har jag inte ens nämnt boxplay.

Peja: Kan någon vara bra scoutad men ändå floppa? Är det ens möjligt?
Eller motsatt är bra scoutad en GARANTI att det sedan blir bra?
Blir alla som går i förstarundan i NHL-draften succeer trots omfattande påkostad superproffsig scouting?

Tacka vet jag finlandsbåtsvideobandscouting.
Ännu hellre att man scoutar i efterhand med facit i hand. 🙂 Det är enklast.

xxx BIF xxx: Tycker du att Delia, Bellows, AJF och Kempny verkar vara bra scoutade av Alcén? Tror du att de tillför vad han trodde?

honken21: Bäckis har varit bra, 5p på 6 matcher är bra.
Heja Brynäs!

Svensson_62: "Undrar när backsidan övergår från halvfull till backfull?"

Undrar när munkas övergår från att vara konstant helfull till bara bakfull?

OveForShow: Då följde du inte Brynäs mellan 2018-2023?

Med detta spel så kommer vi möta HV i negativt kval om inte Alcén inser allvaret nu.

Alcén har tyvärr misslyckats med flera av sina värvningar i år.
AJF håller inte.
Bellows håller inte.
Norlinder håller verkligen inte.
Delia….skeppa iväg han omgående.

MrCarla: Föredrar dock din approach över de som ständigt ska be laget dra åt helvete och att alla ska avgå.

OveJärnkrok: Jättetråkig säsongsstart men tror fortfarande på att detta lag. vi kommer vara topp 6 när säsongen summeras.

Kom igen nu Brynäs!

Erat: Malmö matchen tycker jag var en riktig bottenprestation. Den här förlusten stör mig inte alls lika mycket. Vi vinner den 5 mot 5 och Clara känns lugn. Sen är BP fortfarande en katastrof. De måste inse att deras BP spel är helt sönderläst. Varje motståndare spelar långa pass och går på skott. Det funkar inte att bara fortsätta spela på samma sätt.

Zappaholic:
Hade vi haft ett åtminstone halvhyggligt fungerande PK hade vi vunnit den här matchen.

lapad: Jävla skitlag. Alcen ska ha en eloge för att misslyckats så kapitalt med alla nyförvärv.

Finns absolut NOLL kemi bland samtliga av våra spelare. Alla är vilsna

Forsberg 1978: Så in i helvete uselt!!!!

IronKrook: Precis. Spelskickligheten på backsidan är den stora skillnaden bland utespelarna om man jämför med förra säsongen. Man kan kontrollera matcher på ett helt annat sätt när man kan kontrollera pucken.

Peja: poängmässigt ja. Men det har ju också mest vart i första och andra matchen där vi ändå förlorade mot 7 mål.

Spelmässigt både defensivt och offensivt tycker jag det såg böttre ut med Indrasis. Larsson visste var han hade han då.

dabif: Vem har sagt att vi ska göra det? Tabellplaceringar brukar sätta sig efter 15 omgångar.

Helt sjuk utvisning vi åker på så Rögle kan göra mål i PP

Anders Berg: Dina inlägg är tröttsamma

Fan vad jag älskar Jack Kopacka, ge killen livstidskontrakt

Så ja! Kopacka!

Odugliga Scott, få ut pucken!

Trollcarl:
Absolut.
Men ingen Andersson... synd! Han är en av dom mest skadedrabbade backarna i laget. Tveksam till en förlängning pga det.
Verkligen synd att han inte kan vara med. För då hade jag hoppats att Djoos hade blivit 7e..

Lenn: Är besviken på inledningen och speciellt förra matchen, men med lite distans till det har det endast gått 5 matcher hittills och vi har ändå vunnit två.

Delia har inte varit bra direkt, men det är endast tre matcher! Alldeles för litet sample size för att kicka eller liknande!

Som någon skrev är önskelistan:
Bättre BP
Målvaktspel
Försvarsspel

Anfallsspelet kommer komma automatiskt med detta lag!

Danne66: ”köper det. Men har svårt att känna skadeglädje när vi i BIF har uppenbara problem.”

Jag orkar väl helt enkelt inte med att gnälla och spy galla över laget 24x7. Det finns det flertalet andra här inne som sköter så bra.

KulaShaker: Nej, nej, nej! Sandström har inte gjort många bra matcher i laget. Det är bara självplågare som vill ha hem en sån målvakt. 2025/2026 har vi en guldchans med ett par bra backar till och minst en riktigt bra målvakt, sen är det kört under säkert de kommande 10 åren, så Felix alltså? Hur tänker en del…

Danne66: Om Alcen varit lika noggrann med scoutingen av Delia som med den sista backen( 4 månader) så hade det nog blivit bättre än en Oompa-Loompa mellan stolparna.
Det är så jäkla typiskt när vi för en gångs skull har en så bra forwardssida (vi kan matcha 300-löks Fjällby i en fjärdefemma) att målvakt och backvärvningarna skiter sig totalt.
Enter Valbo green frogs.

Experterna sågade Brynäs målvakter inför säsongen. Fansen visste dock bättre; "Delia gjorde en bra match mot ett av alplagen i CHL".
Experterna fick rätt.

Jockster : Alla målchanser går att förhindra med ett bra försvarsspel, men du förväntas kunna rädda mer än bara enkla skott som SHL-målvakt. Om Clara hade släppt in Angs direktskott mot HV eller några av deras närskott hade man inte heller kunnat lastat Clara, men nu avskriver du hans räddningar som ”bra försvarsspel”. Att du inte ens verkar komma ihåg att Clara gjorde de räddningarna visar också på att man helt enkelt tar för givet att en målvakt ska kunna göra räddningar. Delia hade släppt minst 3-5 mål mot HV och då hade Brynäs förmodligen inte vunnit matchen.

7, 7, 6. Där har du antalet mål som Brynäs hade behövt göra för att vinna matcherna som Delia har stått. Malmö hade inte särskilt många kvalificerade chanser igår men Delia släppte alla och lite till, förutom när han hade hjälp av stolpen.

havre: Ja, det har nog satt sig i skallen nu. Igår satt Delia nästan bakom mållinjen vid några av målen. När man sitter så otroligt långt inne är det omöjligt att rädda närskott, och nästan omöjligt att missa för elitspelare med hög skicklighetsnivå.

Peja: MP har tydligen hört att det viskas om att Brynäs är på en back som har try-out i NHL. Det är bara fyra backar som har det och det är Oliver Kylington, Jack Johnson, Matt Grzelyck och Brendan Smith. Sistnämnde tror jag inte ett dugg på då hade De Haan spelat hos oss.

Peja:
Alltså, jag kan inte sluta tänka på det horribla PKt alltså.

Mot Växjö hade vi 20%
Luleå 0%
HV 100% (undantaget som bekräftar regeln?)
Örebro 40%
MIF 0%
Det är ju parodi...

Det här är ju ingen engångsföreteelse....
Vad fasen hände efter att vi vann serien i fjol?
Slutspelet var ju nästan lika illa.

Som nån sa tidigare så avskyr jag att tala illa om legender men Ove o masken MÅSTE bort!

munkas: Alcen sa direkt efter Källgrens skada att han hade flera olika alternativ / spår. Delia sa att när det blev klart att han inte skulle få NHL kontrakt högg Brynäs direkt. Förmodligen helt oscoutad. Det finnas inga andra alternativ. Precis likadant har snacket varit runt en ny back , både igår och tidigare. Vi har flera olika alternativ bla bla bla. Kolla hur de andra lagen jobbar.

Lenn: Sen vet jag inte vilka förväntningar folk har på Bäckis heller.

Han snittar nästan 1p/m och har bäst plus/minus i laget.
Han har liksom +2 medan Silfverberg ligger på -3 och Larsson på -5.

Tycker inte direkt att han varit dålig så här långt. Det handlar ju främst om att inte vara inne på puckar bakåt (vi klagar ju alla på att Brynäs släpper in för mycket) och där är Bäckis och hans kedja riktigt riktigt bra så här långt.
Larsson & Silfverberg har varit inne på 7 mål bakåt vid lika styrka (5 matcher).
Bäckis har varit inne på 3.
Alltså bättre än båda.

Larsson & Silfverberg har varit inne på 2 respektive 4 mål framåt vid lika styrka.
Bäckis har varit inne på 5.
Alltså bättre än båda.

Jag tycker det är lite magstarkt att säga att Bäckis varit dålig om man tittar på siffrorna. Men jag är väl iofs inte förvånad eftersom många verkar stirra på bara poängskörden där Silfverberg så klart ligger bra till med sina 9 poäng.

Och ja, de spelar ungefär lika mycket innan någon kommer och säga att sånt spelar in.

Och notera, detta är bara lika styrka. Så PK/PP spelar ingen roll här. Det är vid lika styrka som Silfverberg och Larsson varit inne på flest mål i av alla. Rödin är närmast efter dem på 5.

Svreck ser ut att bli kvar.. bra nyhet trots denna dystra kväll ..

www.gd.se/2025-09-25/uppgifter-om-utlaning-av-brynastalang-dementeras/

OveJärnkrok: En tanke skulle ju vara att värva in en tränare som kan BP också. Vi har ju inte kunnat BP sedan slutet av förra säsongen när allt slutade fungera. Och då hade vi ju skickliga backar i laget (framförallt 2 av dem).

Den som är ansvarig för BP (vet inte om Molin är det eller om han bara har PP) får ju trots det fortsatt förtroende. Brynäs har liksom 43.75% i BP. Snittet i SHL ligger på 73.79.

Vi kan ju värva världens bästa back men om vi inte har en plan som fungerar så kommer det ju inte hjälpa nämnvärt. Brynäs har liksom släppt in fler mål i BP än vad: Växjö, Timrå, LHC, Skellefteå och Frölunda gjort, tillsammans.

Och nu när många pratar backar så vill jag göra en snabb tabell på Brynäs backar och hur många mål de varit inne på (framåt och bakåt).
Kinnvall: PP 1 framåt, EQ 6 framåt & 4 bakåt, PK 6 bakåt
Norlinder: EQ 5 framåt & 3 bakåt, PK 1 bakåt
Hägg: EQ 4 framåt & 4 bakåt, PK 5 bakåt (1 framåt i PK)
Dahlqvist: EQ 3 framåt & 3 bakåt.
Djoos: PP 2 framåt, EQ 3 framåt & 4 bakåt, PK 1 bakåt
Kempny: EQ 1 framåt & 3 bakåt, PK 5 bakåt (1 framåt i PK)
Axel: PP 2 framåt, EQ 2 framåt & 4 bakåt.

Edit: Som synes har inte backarna några överdrivet stora problem vid lika styrka. 4 mål bakåt som "sämsta back" efter 5 matcher. Det är i PK där siffrorna sticker iväg något enormt.

Ärligt talat, det har gått enbart 5 matcher men jag har tappat lust för hockey. I morse när jag vaknade så var jag ganska säker på att vi ska köra över Malmö och så kändes det fortfarande efter den första perioden men sen rasade allt ihop, även jag...
Jag vet ärligt talat inte om jag har ork att se matchen på lördag, kanske bättre att följa den på Text TV så slipper man bli förbannad.
Nu hoppas jag att coacherna tillsammans med Alcén insett att back besättningen behöver "förstärkas" och inte bara utökas med ven som helst. Clara måste få första spade och ny målvakt behöver rekryteras annars blir det tufft.

Lite tankar efter matchen. Målvaksspelet var undermåligt, behöver inte sägas så mycket mer kring det…

Spelet i övrigt ser kanon ut i första perioden när backarna får spela pucken relativt ostört och har gott om tid på sig. Tyvärr fallerar hela Brynäs spel i andra perioden när Malmö sätter hård press och spelar fysiskt. Det kladdas med puckar i egen zon och uppspelen sitter inte. Tycker backparet med Djoos och Norlinder är bedrövligt. Otroligt frustrerande att se djoos spela i egen zon, rädd för tacklingar, svag i närkamperna och långsam på skridskorna. Sätter tyvärr inte passningarna heller i pressade lägen vilket ska vara hans styrka.. hoppas det vänder snart för hans del. Norlinder känns slarvig, har farten och fysiken för att leverera men tar dåliga beslut och ramlar mycket och tappar puckar.

Tycker att Hägg är stabil och känns som en trygg pjäs. Tar fler initiativ med pucken utan att för den delen sätta laget i sliten, rejäl i egen zon.

Kempny kan bättre tror jag men gör inte bort sig helt ändå, kan vinna närkamper och bidra offensivt. Gör lite missar men är en ny liga för honom så han kommer nog steppa upp så småningom.

Dahlqvist gör det ok. Kan inte kräva så mycket av en junior, han spelar enkelt och bra för det mesta. Lägger såklart ett stort ansvar på sin backpartner men verkar funka ok med Hägg vid sin sida.

Kinnvall är riktigt bra denna säsong hittills. Bäste back. Rejäl i närkamper, bra offensivt och sätter uppspelen. Bara han och hägg som har lite pondus i spelet.

Axel spelade inte idag men han saknas verkligen. Hade han vart med hade jag nog satt in han istället för Djoos med Norlinder och testat hur det gått. Blir nog lite bättre fart i spelet och resolutare då.

Djoos behöver sättas åt sidan och få lite lugn och ro, ser ut att vara helt under isen. Han får sakta men säkert jobba till sig en plats i laget. Tyvärr med tanke på att det ska vara så b bärande spelare.

Finns en del övrigt att önska kring kedjeformationerna också men tror ändå på startuppställningen vi hade idag. Med bättte backspel bör det bli mer offensiv zontid. Det man kan konstatera är väl att ändringarna i tredje perioden inte gav någon positiv effekt…

Långt inlägg men finns mycket att skriva av sig.

Hade jag varit sportchef hade jag börjat leta lösningar för att skeppa Delia och Bellows. Nån målvakt borde bli ledig när NHL/AHL satt sina trupper. Sen har vi forwards i Pettersson och Svrcek som kan ta Bellows plats.

Dessutom skulle jag snoka fram en back som är defensivt stark.

Rödin1912: Kan det vara så att till och med Huge inser att Delia måste skeppas? Antagligen inte

Sportnisse: Vad är det för fel på alla här inne.....så fort något går emot så kommer tvivlarna och gnäller....det är bara början fortfarande,vi måste ge dom tid och tidvis ser det ju bra så det finns spel i oss.
Man måste övervinna huvudet just nu så kommer det här att gå bra

Lesky: Den här matchen hade Brynäs städat av enkelt med ett normalt målvaktsspel.

Tråkigt att vi återigen inte kan förvalta framgång. Man får drömma vidare på ett Brynäs som etablerar sig i toppen.

Djoos är fan den största besvikelsen. Var så jävla hypad över hans värvning, men han är fan aldrig bra.

Sportnisse: Fjällby då? Han kunde ju lika gärna spela med en sopkvast. Var det 270’ han krävde av Djurgården? Undra vad Brynäs betalar..

lapad: byt målis nu!

Kung_Sjödin: Detta är mitt fel. Jag har inte sett en match från start ännu. Kom in i vid 4-2 mot Luleå, blev skit.
Kom in nu vid 2-2, blev skit.
Så jag får väl ge fan i att se något iår😀😀