1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766362 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Avgå alla.

Den här säsongen kommer bli piss. Hade den känslan redan innan säsongen startade. Brynäs ska inte vara topptippade. Världmästare direkt. Det är sen gammalt.

-Svaga målisar.
-Veka backar.
-Ingen kemi alls i vissa kedjor.
-Europas sämsta BP
-kladdigt PP
-Tappar konceptet totalt i vissa sekvenser.

Bara hoppas vi har två lag bakom oss när säsongen är över.

Fan vad sur man blir. Orkar inte med det här.

OveJärnkrok: Det är tydligt att Clara bör vara uttalad förstamålvakt. Delia kan man skeppa när Sandströms korttidskontrakt med Kärpät går ut. Det här går bara inte.

RommeTigern: Bagdad BOB

Lenn: Man har sett två första matcherna att stor rink inte passar Delia, han har otroliga problem med stor rink. Blir sittandes och släpper otroliga luckor.

Detta lägger sig även på backarna som överarbetar i försvaret för de vet att målvakten inte tar puckarna. Exakt samma problem vi hade med Lindbäck.

Dvs man behöver skicka iväg Delia omgående om. Vi har inte råd o spela in en sådan målvakt. Han måste väck.

Jag har sagt sen Luleåmatchen att det här målvaktsspelet/försvaret håller inte. Något måste göras redan nu. Då tyckte många att man var reaktionär. Men det är tyvärr sällan en målvakt inleder som Delia och sen plötsligt lyfter sig fullständigt.

Agera nu. Och inte om 15 omgångar.

Semic: Ja, man borde ha ställt Clara idag och antagligen tagit en stabil seger. Nu blir det en match med Delia där man åter igen behöver göra 6-7 mål för att vinna matchen. En seger här och man hade haft ett helt annat utgångsläge inför resterande bortamatcher, men vi får väl se om man kan studsa tillbaka i tredje.

Döm inte laget. Spelet blir dåligt när man har en målvakt som inte gör sitt jobb. Alla spelare blir oroliga och tar dåliga beslut.

Han skapar ingen trygghet i laget.

dabif: Fullständigt överkörda blir vi. Sjukaste upplagan av Brynäs jag sett tror jag. Man har ingen aning om det är Blomstermåla BK eller ett topplag i SHL som dyker upp efter periodpausen.
Det är liksom inget normalt finslipande som Gällstedt har framför sig. Något är fundamentalt fel i laget och dess inställning.

Blå grottan: Nej, bryt med Delia. Ni får det ändå räcka även om försvaret är helt under isen

{9382}: Han tar ju ingenting mer än de givna puckarna

parks: byt keeper

lapad: Där fick Malmö oceaner av ytor i 6 mot 5.
Nu har man pratat väldigt mycket om att vara täta framför eget mål men nu är vi varken täta eller spelar aggressivt.

Cardigan Daffipoff: Bättre insats av domaren, han såg att det var en hemmaklubba

Jag hoppas verkligen att Delia inte gör någon tavla i kväll, för Delias skull och lagets skull.
Backarna har i tre presterat men Delia har bjudit på några rena tsvlor/svaga ingripanden med.
Det vore otroligt kul om han kan leverera på en hög nivå i kväll för jag har nog inte sett en riktig svår räddning från honom ännu.
3 poäng och en Delia som håller nollan om man får drömma 🙂

Fan va jag älskar matchdagar. Alltid sån pirr/förväntan varje gång speciellt sen vi åkte ner i HA.

Lite snack med Hägg, gillar honom.

Läste i GD om Birgerssons debut i Bordeaux. Är det inte konstigt att inget HA-lag nappade på honom efter 14 mål i ett bottenlag den gångna säsongen?

aplusb: Ifall han har hjälp framför kassen som Clara har haft kommer han göra bra i från sig, tror inte vi behöver oroa oss.

Enligt Hockeynews så har Rasmus Korhonen blivit tredjereggad för Brynäs.

Farsang: Väldigt intressanta tankar och jag skriver under till 100%.
Sen känns det också som att Rödin passar Bäckström lite lite bättre som kedjekamrat till Bäckis än vad Lindblom gör.
Men ska bli intressant att se Lindblom-Bäckis-Rödin om de kan få till spelet.

Var även kul att se LP i några byten med Bäckis i lördags.
Borde nog gjort ett mål på det läget där Bäckis passade bakom ryggen vid sarghörnet.

Trollcarl: Detta stämmer. Både Söderström och D'Astous har kontrakt med Brynäs denna säsong. Att de spelar i NHL/AHL är för att de är tjänstlediga. De kan inte spela någon annanstans än där eller i Brynäs.

Förutsatt att man inte kommer överens om att bryta kontrakt så klart. Det gäller ju alla spelare som spelar i Brynäs och inget unikt för dem.

Sv: Matchtråd 2025-09-20 Brynäs - Örebro
willyyoung : ” Hade absolut kunna tänka igenom en 4:e lina med AJF-Pettersson-Svrcek
Bra fart och skapligt med skills, intressant enligt mig.
Men var är den sista backen...”

Goda nyheter så här på kvällskvisten.
Alcens icke randomiserad kontrollerade backstudie är klar för granskning av Etikprövningsmyndigheten i början på nästa vecka. Om allt faller väl ut så godkänns den om 4-6 veckor och jakten kan intensifieras!

Gavve: Klimatet här inne har verkligen förbättrats, några år tillbaka tordes man inte ens nämna att man följde GD,
Oj vad mycket skit man fick, skit reportrar jävla GD som inte vågar ställa tuffa frågor osv,
Skönt att det har förändrats och hoppas att det fortsätter även i motgång.

Peja: Jag hade gärna sett att man testade att bänka Vesel och ge Pettersson den platsen i fjärdekedjan istället. Gällande BP så börjar det bli dags att sluta spela Scott och Vesel som ett par där. Det funkar helt enkelt inte. Nu måste man komma på nya konstellationer. Gärna testa spelare som inte har mjukglasspsyke i den spelformen. Scott och Vesel är bra i teorin i den spelformen men nu har dom fått en totalt mental låsning i BP.

Pettersson och Trivigno hade jag gärna sett i BP. Likaså tycker jag Fjällby var bra i den spelformen igår. En av få spelare som trots allt försöker vara lite aggressiv i boxen och inte bara kryper in i knät på våra backar.

Peja: "Och om man räknar istiden i relation till insläppta när spelaren är på isen? "

Fixar! För er som inte förstår detta så var lite försiktig med dessa siffror. Det kan ses som att Schroeder t.ex. var helt okej i BP medan han egentligen alltså bara spelade 4:40 på 40 matcher och var under den tiden inte inne på något mål vilket så klart gör att dessa siffror ser bra ut. Man ska ju ställa detta i relation till hur mycket BP de spelar per match också. Vet att du Peja vet det, säger det till andra för att varna bara.

Detta är alltså hur länge spelaren var på isen innan det blir mål bakåt i BP. Inte exakt det du frågade efter men jag tror det säger tillräckligt ändå.

Första 40:
Scott: 13:34
Vesel: 10:24
Silfverberg: 6:35
Larsson: 6:33
Ölund: 6:03
Trivigno: 5:40
Rödin: 5:22
Schroeder: 4:40
Lindblom: 1:10
Indrasis: 0:49
Hillström: 0:02

Sista 12:
Trivigno: 10:33
Rödin: 6:07
Ölund: 4:57
Larsson: 4:49
Silfverberg: 4:19
Vesel 3:55
Scott: 3:15
Lindblom: 1:40
Schroeder: 0:53

Blir rätt tydligt när man ställer upp det så här. Även om Silfverberg och Larssons siffror blev marginellt sämre så är det nog inte där problemet låg när man tittar på Vesel & Scotts siffror. Från 13:34 till 3:15 samt 10:24 till 3:55 låter helt otroligt, och inte otroligt bra då så klart. Trodde helt ärligt jag såg fel först... Detta i kombination med att deras totala istid i BP ändå ökade gjorde ju att vi så klart släppte in fler mål.

Scotts första 40 matcher: 1 framåt och 3 bakåt i BP
Vesels första 40 matcher: 1 framåt och 4 bakåt i BP

Scotts sista 12 (grundserien): 1 framåt och 7 bakåt i BP
Vesels sista 12: 1 framåt och 6 bakåt i BP
Näst efter dem under denna period var Ölund på 2 bakåt.

Sjukt imponerande att Trivigno under samma tid lyckades nästan dubbla sin tid medan i stort sett alla andra som spelade BP regelbundet blev sämre. Det måste jag ändå säga. Detta trots att han ändå spelade över en minut per match.

Supportern: "förutom det du säger så tycker jag man spelar helt fel spelare i bp. Varför nöta på vår offensiv kraft? "

Det kan ju vara så att man spelar dessa spelare i BP för att de andra är för dåliga.

Vesel har varit inne på 4 mål bakåt i BP.
Ölund 3.
Pettersson 2.
Sen massa andra på 2 som t.ex. Silfer, Larsson & Fjällby.

Det som är mer intressant är att titta på tiden i BP innan det blir mål bakåt (högre är bättre). Redovisar backar och FWs:
Scott: 3:28
Axel: 3:07
Norlinder: 2:41
Hägg: 2:22
AJF: 2:22
Djoos: 2:20
Kinnvall: 1:45
Larsson: 1:45
Silfverberg: 1:43
Rödin: 1:29
Ölund: 1:28
Vesel: 1:20
Pettersson: 0:32

Detta kan ju vara en förklaring till varför man vill ha vissa spelare på isen. Även om man själv tycker att andra är mer lämpliga. Scott är som ni ser riktigt bra i BP. Ungefär 1.5 BP innan det blir mål när han är på isen. Axel är också bra (inte FW dock). I AJFs fall blir det mål på lite mindre än vartannat BP (snittet) vilket också får ses som bra i Brynäs just nu.
Kan man inte spela AJF och/eller Scott i BP så är det näst bästa alltså att spela Larsson och Silfverberg. Eftersom de andra (enligt statistiken) är sämre än dem.

Detta skulle kunna vara en förklaring till varför man inte skulle vilja spela t.ex. Vesel i BP. Eftersom det blir ungefär dubbelt så många mål bakåt när han är på isen jämfört med t.ex. AJF.

Sen kommer detta säkert ändras över tid då detta bara är efter 4 matcher. Men här och nu tycker jag man gör rätt som låter de bästa spela BP. Scott & AJF, men de kan inte spela alla BPn och ej heller spela hela tiden. (Notera, detta är baserat på statistiken, inget annat).

Gavve: ”3 stycken Too many players. Kopacka står för den ena av dem. De andra 2 vet jag inte.”

3st ”too many players” är ju ett bedrövligt facit över 4 matcher. Igår förlorade vi en poäng pga det. Tycker det tyder på dålig disciplin/okoncentration.

3 dagar att nöta boxplay nu. Får vi ordning på det så blir vi svårstoppade. Tyvärr är det ju på en bedrövlig nivå nu. Så fort motståndarna får lite kontroll sjunker vi ihop och blir små och passiva. Det var bara tur att Öret inte gjorde fler mål i PP igår. Vi skulle behöva vara mer aggressiva över hela zonen och sätta press.

AJF tycker jag har hittat rätt i 4:e kedjan och gjorde sin bästa match igår. 3:e är ju ruggigt heta för tillfället och t.o.m. Ölund ser ju ut som en rund miljon offensivt. Vilken skillnad en (Trivigno) spelare kan göra.

Men Bellows alltså, killen är en gåta. Han känns håglös, dåligt tränad och ser inte ut att tycka att livet är speciellt roligt. Tar dåliga utvisningar och åker mest runt och tuggar tandskydd. Jag ger det 5-6 matcher till sen kan Alcén skicka han till Ingolstadt… Skulle gärna se LP på den platsen istället.

Skrubben: Skriver det igen. Vad jag hört. Infon kommer från en kring laget. Så hamnade summan netto i klass med den dyraste backvärvningen i shl historien.

Nu har det passerat en gräns! Hägg med 24.08, 28+ och 30+ på dem 3 senaste matcherna! Dags för Alcén att värva en till back innan en till skada eller sjukdom inträffar. Oerhört tunt just nu!

PåveMolin: Om Brynäs hade varit ett amatörlag hade BP-analysen varit enkel: bristande scouting av motståndarna.

Motståndarna lyckas ju med alla sina varianter i varenda match känns det som. Även HV, som fick Ang på direktskott vid ett antal tillfällen.

Men eftersom Brynäs inte är ett amatörlag så vore det orimligt att tro att man inte scoutar motståndarna.

Säsongens Brynäs är ett bra lag på pappret, men jag har svårt att se laget hota om topp4 eller finalplatser med detta BP och backspel. Hittills har ju varenda lag man mött märkbart skickligare backuppsättning än Brynäs.

Tack Kopacka, och den här bonuspoängen kan brynäs boxplay ta och stoppa upp där solen inte lyser!!!

Och så en straffmiss från Silfver på det. Allt går verkligen emot oss just nu. 3 ramträffar, 2 urusla byten och ett uruselt BP. Och TROTS det tar vi poäng.

Spelar vi om den här matchen vinner vi den 9 gånger av 10 minst. Klart att det är surt att tappa poäng däremot. Det tycker vi alla.

Vi har senaste 2 matcherna inte släppt in ett enda mål vid lika styrka. DET är styrka det. Nu gäller det bara att vi får fart på BP så blir det här bra.

Silfverberg är ingen straffläggare… Han säger själv att han har 1 variant.

Förstår inte varför inte nån annan lägger den.

rafalski: skönt att man avslutar matchen med fjärdelinan. Nä, blir inte många matcher i år. Finns bättre saker att göra än att se detta lag spela. Att Molin, som ska vara ansvarig för bp, är kvar i klubben är ett skämt. Nä inte värt att lägga känslor på detta.

Anders Berg:
Jag tycker att Brynäs är överlägsna Örebro.. Spelar vi om denna match med neutrala domare och om Brynäs lär sig räkna så tar vi denna match 99 gånger av 100.

Svingen : HELVETE! NÄSTA VECKA OCH FLERA VECKOR FRAMÅT FÅR MAN BARA TRÄNA PÅ BP, TYCKER JAG

Förbannade ramträffar!!!

Bellows är grym i dag. Tacklade precis in en Örebrospelare in i båset. Svag domarinsats som tar båda dock...

Domarna!!!!!!

Erat: Tycker Zonkeys ( blandning på åsna och zebra ) inte är speciellt bra idag ,
Släpper utvisningarna på öret men tar allt på Brynäs,
Känns så där blir fan inte klok på dessa herrar,

I spel 5 mot 5 ser det ut som vi spelar PP. Men vi måste få fram ett bp värt namnet. Nu stänger vi ner tredje med ett par mål framåt.

Gavve: Får man inte ordning på BP snart så måste det in någon ny tränare för det. Det ser ju lika dåligt ut som i slutspelet förra säsongen.

Men käre nån, är det innebandyregler?

Naturligtvis.......

Larsson fick en puck på sig i båset så den pucken är väl bara kassera nu.

AJF i stolpen. Som jag unnar honom ett mål...

rafalski: Bobby är en riktig Brynäsare 💪

Trivigno är en av våra MVPs (jag vet en logisk omöjlighet med plural där)

Gavve: Tredjekedjan briljerar!

Jag gillar Hägg iaf. Han mosar motståndarna varje chans han får.

ELFBIF: Ingen Svrcek i laget därmed inga byten.

Målvakter
#45 Damian Clara / #61 Collin Delia
Backar
#24 Aron Dahlqvist - #28 Johannes Kinnvall
#3 Christian Djoos - #27 Mattias Norlinder
#14 Robert Hägg - #29 Axel Andersson
#2 Victor Hedin Raftheim
Forwards
#18 Anton Rödin - #10 Johan Larsson - #33 Jakob Silfverberg
#23 Oskar Lindblom - #19 Nicklas Bäckström - #81 Kieffer Bellows
#52 Jack Kopacka - #36 Linus Ölund - #8 Bobby Trivigno
#71 Axel Jonsson Fjällby - #20 Tyler Vesel - #41 Greg Scott