1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766363 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd 2025-09-20 Brynäs - Örebro
Scerban: jag tycker AJF märkligt nog (med tanke på spelsinne) fungerade väldigt bra i boxplay. Hans snabbhet stressade motståndarna och när pucken var ur vår zon hade de tufft att hinna med i hans forecheck. Mer av det tack

Sv: Matchtråd 2025-09-20 Brynäs - Örebro
Farsang: haha! Vore fantastiskt om Bäckis plötsligt gjorde ett besök i j20

Sv: A proposito de nada
Kvist med Västerås första mål för säsongen

Kul att HA dragit igång så man har lite utfyllnad mellan Brynäs matcher.

Peja:
Kollar Vimmerby-Troja (är från Vimmerbytrakten) och i Troja spelar Tom Hedberg. Han var väl kanske inte den bästa backen i Brynäs historia

Sv: Matchtråd 2025-09-18 HV71 - Brynäs IF
honken21: Jo, fast det finns ju också en möjlighet att Alcén hittar en skicklig back från camperna och att Kempny hittar tillbaka till en hög nivå. Det ser oroväckande ut nu men på grund av ovan skulle det också kunna se annorlunda ut om en månad. Eftersom backar kan spela halva matcherna präglar de också lagets spel väldigt mycket. Kempny åkte omkring som en orienterare utan kompass mot Växjö, har svårt att tro att hans normala nivå är så låg.

Makita: Jag kan redovisa det. Men det är också enkelt att se själv ifall du vill kolla i framtiden!

I PP har vi 4 spelare som har varit inne på 3 mål framåt var.
Scott, Silfverberg, Bäckis & Larsson.
Sen Axel på 2 och Djoos på 1. Resten 0.

I BP har vi 4 spelare som varit inne på 1 mål framåt.
Kempny, Hägg, Pettersson & Fjällby.

Lika styrka:
4 mål framåt:
Silfverberg, Kinnvall, Hägg, Rödin, Bäckis & Norlinder.

3 mål framåt:
Bellows.

2 mål framåt:
Trivigno, Axel, Larsson, Djoos, Lindblom, Ölund, Kopacka & Dahlqvist.

1 mål framåt:
Vesel & Scott

Och så en länk där du själv kan se allt detta. Filtrerat på bara Brynässpelare denna säsong. Här ser du även antal mål bakåt alla varit inne på (redovisade ju bara backarna tidigare). Silfverberg och Larsson har t.ex. 5 mål bakåt vid lika styrka (EQ). Medan Norlinder som också har 4 mål framåt bara varit inne på 1 bakåt (fortfarande lika styrka). Och detta är ingen slutsats man ska dra av det. Förklarar bara vad siffrorna betyder och ger exempel för att tydliggöra, inget mer än så.

www.shl.se/game-stats/players/plusMinus?state=active&ssgtUuid=iuzqg7dqk9&moduleType=plusMinus&count=25&sortKey=Plus&invert=true&teamUuid=1ab8-1ab8bfj7N&provider=statnet

Edit: Reserverar mig som alltid för slarvfel. Ser ni något som inte stämmer så säg till bara. Jag är ingen maskin som aldrig gör fel. :)

Gavve: Bertilsson driver inte spelet, men han är skicklig på att spela sig ur pressade situationer i egen zon och på att hålla pucken inom laget. Han är inte en spelare som ständigt slår icings och ger bort possession. Och om han hade varit det, så hade det bara varit ytterligare ett argument till att inte förlänga med en till sådan back… men som sagt, jag hoppas att Hägg rycker upp sig ju mer han har acklimatiserat sig. Man får ändå ha respekt för att Hägg, Bellows, Bäckis, Delia etc antingen aldrig har spelat på stor is tidigare eller åtminstone inte gjort det på evigheter.

Peja: "Brynäs är ett lag som vill föra spelet, han är en väldigt reaktiv spelare."

Som Bertilsson? Han passar väl knappast in i rollen som spelförande back heller. Han har väl trots det fått förlängt och är väl älskad och hyllad av mer eller mindre alla fans?

Peja: Så kan det säkert vara. Men det tar ju inte ifrån honom att han är inne på flest mål framåt i laget vid lika styrka. Han är enda spelaren som varit inne på mer än 4 mål vid lika styrka (5). Och att han dessutom var inne på målet framåt vi gjorde i PK. Och han har ju inte varit inne på fler mål än andra i laget så även om det var markeringsmissar ledde de nödvändigtvis inte till baklängesmål.

Sen skulle jag inte påstå att han varit perfekt för det. Det tycker jag nog ingen varit direkt (Clara undantaget i sin enda match kanske). Men det är väldigt mycket siffror jag gillar kring Hägg.

Hägg:
2 mål bakåt vid lika styrka & 2 mål bakåt i BP (1 mål framåt i BP)
Kinnvall:
4 mål bakåt vid lika styrka & 2 mål bakåt i BP
Axel:
4 mål bakåt vid lika styrka (spelar inte BP som det ser ut)
Kempny:
2 mål bakåt vid lika styrka & 4 mål bakåt i BP (1 mål framåt i BP)
Djoos:
2 mål bakåt vid lika styrka och 1 mål bakåt i BP
Aron:
2 mål bakåt vid lika styrka
Norlinder:
1 mål bakåt vid lika styrka & 1 mål bakåt i BP

Om Häggs "icingar och markeringsmissar" ändå leder till såna här siffror jämfört med andra backarna i laget är i.a.f. jag rätt nöjd. Speciellt med tanke på att han har så mycket mer speltid än de andra. Om han nu gjort så mycket misstag så borde ju speltiden också reflektera att han är inne på många fler mål och det kan vi ju se att så inte är fallet.

Silfver: Ett tillägg till Hägg här är att han är etta i tacklingsligan i SHL. Han har 9 tacklingar, tvåan & trean ligger på 7 och sen ligger fyran på 5. Näst efter honom i Brynäs är Axel på 4. Hägg ligger dessutom på 6 blockeringar (2 spelare i SHL har 7, alla andra har färre).

Är verkligen imponerad över hans siffror. Även om han inte är någon "offensiv" spelare så gör han väldigt mycket rätt som jag tycker om. Äter mycket tid (etta i ligan) och har bäst plus/minus i laget (delat med Norlinder). Det är faktiskt bara 4 spelare som ligger över 23 minuter per match, Hägg är enda som ligger på över 24 av dem. Sen har han ändå 2 poäng på 3 matcher...

Och där blev Clara etta?

Otroligt skön seger. Man vågar tro på det igen.

Semic: Clara Clara Clara!

Claras match! Våran spets är inte heller att leka med så topp 6 är rimligt av Alcén ändå!

Helt otroligt att vi inte fått ett enda PP på hela matchen. Och TOO-M gäller bara åt ena hållet tydligen.

Silfver: Såja

Haha så blåser domaren av när vi kommer fri??? Bara för att målburen är lös på ngn cm ...

Står inte Clara mot Örebro/Karlkvist så är det tjänstefel.

Han kan stoppa Karlkvist i PP!

Domarna har bestämt sig iaf.

Pipan funkar inte på hemmaspelare idag.

Peja: Det är Sjöqvist som dömer han är ALLTID emot Brynäs, så jädra tröttsamt hur nivån skiljer så ENORMT

Tycker AJF gör en fin defensiv insats i första perioden, dödar två farliga anfall från Hv. Bobby öppnar starkt också med att proppa Ang. Saknat den grabben!

Rödin1912: tragiskt att det lönar sig att förstärka. Såna där slashar är det 20 av i varje match

Märks att man helt plötsligt vill göra uppoffringar i egen zon nu! Kvart ett gäng ”kasta sig rakt i skottlinjen”💪🏼 älskar att se det!

CLARA! Vilken kung

Clara x4

Brutaal räddning av Clara

J-S: Nja, bredd ska vi absolut ha och det har Johan gjort bra och helt rätt. Speciellt med tanke på CHL. Men AJF började i 1:a med Larre och Silfver och då baserat på lön. Sen har han gradvis sjunkit i kedjorna för att nu hamna i 4:e där han hör hemma.

Jag tror att han kommer göra det jättebra i 4:e och i BP. Men en sådan spelare ska inte tjäna 250K/mån.

Wikegård gjorde, enligt min mening, helt rätt när han hörde AJFs löneanspråk. Han visste att han behövde ha in mycket spets i laget, då kan ha inte betala AJF en spetslön.

Verkar som Dichow ska stå för HV71 ikväll. Hoppas vår målvakt är mycket mer taggad på att försöka ta över första spaden 👍🏼

Jugge: Jag synar det påståendet och kontrar med Mattias Tedenby ;) Kanske inte räknas när han är petad dock! Han lär väl vara en av ligans dyraste spelare till och med...

Nej men skämt åsido så håller jag med. Möjligt att man kommer testa AJF med Trivigno också om det är så att Kopacka fortsätter spela dåligt (3 skottförsök framåt och 18 bakåt i förra matchen).

Edit: Tvåa på bollen med Tedenby!

Sv: Matchtråd 2025-09-16 Brynäs IF - Luleå HF
aplusb: "Jag tror du har rätt, men samtidigt förstår jag att man drar den slutsatsen när målvakter - gång på gång - får spela match efter match i Brynäs trots att de underpresterar."

Nyfiken fråga. Gäller detta bara målvakter i Brynäs? Eller gäller det även en sån som Ölund som trots urusel tekningsstatistik över flera säsonger får fortsätta teka? Det finns och har funnits många i Brynäs som tekar bättre än honom enligt "varenda mätbar statistik" men trots det får han stå där och vara en usel tekare även denna säsong. Har Ölund också det skrivet i kontraktet? Vi har centrar som spelar på kant som är bättre tekare än honom så argumentet att han är den enda centern funkar ju inte heller.

Det är ju detta som gör att det blir så orimligt för mig. Det är ju inte bara målvakter som fått spela mycket i Brynäs trots att de underpresterat. Men det skulle alltså bara vara målvakter som har det i kontraktet?

"Källgren hade uppenbara problem och var en av SHLs sämre målvakter, och trots att Ludde visade att han i varenda mätbar statistik var bättre så fortsatte man envisas med att ställa Källgren."
Skulle inte detta också kunna vara för att Brynäs visste att Ludde var lite skadad och att man inte ville bränna honom (fysiskt) inför slutspelet (sen sprack ju det ändå när Ludde spelade skadad)?

Min fråga ovan är så klart inte fakta alls. Det är bara för att visa på att det går att hitta många fler anledningar till att saker skulle kunna se ut som det gör. Allt behöver inte vara "för att det står i kontraktet" tänker jag. Men det är ju också därför jag frågar. Det är ju andra (menar inte du här) som påstår att det står i kontraktet och då bör de ju kunna svara på hur de vet det. Det är ju knappast en svår fråga att svara på. Antingen så vet man eller så vet man inte, jag vet i.a.f. inte. :)

Edit: Jag vet att Ölund ligger lite bättre denna säsong efter 2 matcher. Ni fattar ändå vad jag menar. :) Även om jag kunde varit tydligare med det i texten. Under 40% förra säsongen som exempel!

Gavve: Jag skulle säga så här. Att värva Felix inför säsongen när det stod klart att Källgren skulle opereras var öppet mål för Alcén. Särskilt eftersom han brukar ta emot hemvändare med öppna armar. Sen kanske han inte hade gjort det bättre, vem vet, för jag tycker fortfarande att försvarsspelet har varit en större bov än Delias målvaktsspel.

Det positiva är att anfallsspelet fungerar och att det inte sker på bekostnad av försvarsspelet. Målen man släpper in är inte konsekvenser av att man går all-in framåt.

Däremot kan man inte fortsätta torska utan att det får konsekvenser, men där är vi inte än.

Jag tror det kommer bli riktigt nyttigt för gruppen att spela en bortamatch nu. Lite mer extra tid med varandra så här efter två jobbiga förluster.

BrynäsMotRubb_: "VARFÖR TOG VI INTE DE HAAN??! En extremt härlig person men framförallt en rejäl tung back som vet hur man försvarar."

Inget drev nu men.
Söker man inte en spelförande back?
Helst Rightare.
Då är det väl fel spelare även om han är skön och billig.
Sen om gårdagen och säsongen som startat.

Kollar man förra året så gick man in som stor underdog.
Soda och Ceda briljerade, Jack var en rund miljon.
Ludde var bra i mål, vilket ingen trodde egentligen.

Nu har man tappat ligans kreativaste backpar.
Källgren är skadad och ersättaren är sådär hittills.
Bertil är skadad.
Hypen hos fans och kanske även truppen monumental.

Jag säger som Alcén. Brynäs ska i första hand etablera sig på topp 6.
Allt över det är bonus.

Sen kan man inte spela som man gjorde igår. Brynäs gör trotts allt 5 mål.
Det ska man vinna på..
Bryt ihop och kom igen💪💪

spolaisen: "vi måste få tag på två riktigt griniga backar, som kan sätta tacklingar..."

Robert Hägg leder alltså tacklingsligan i hela SHL. Ser inte att särskilt många är nöjda med honom för det. Tror inte problemet ligger där själv.

Not too low, not too high! ❤

Gnällmuren
Ja då var diskussionen igång igen med köpa ny målvakt och ta fram allt som är negativt,ja det är lite tungt just nu men herregud!!! Det har spelats 2 matcher så det finns mycket tid att reparera saker och ting....posetivt är ju att vi gör mycke mål och dessutom i PP.
Vi har en trupp som behöver lite tid att svetsas samman för SHL spelet i år och jag tror att det blir bra i slutet....
BRYNÄS från tidig ålder till graven

Kulltorp: Det löser sig ska du se. Sen ska man nog inte vara så skadeglad, det kommer alltid tillbaka och biter en i arslet…trots ett försök med en blinkande smiley.

Mm...det här var inte så kul. 12 mål (Ej inräknat tomma kassar) bakåt på två matcher. Det är nog tyvärr mer än en slump. Man får tillbaka den där känslan som fanns under Manners andra säsong, att vi kan släppa in mål precis när som helst och hur enkelt som helst.

Det positiva är att vi trots allt har en bra trupp som med rätt justeringar bör kunna leverera. Vi får hoppas att Clara håller en bra nivå för Delia gör mig jävligt skeptiskt just nu.

Nä, riktigt riktigt trist start på säsongen.

Silfver: Ja så är det ju.. och jag börjar känna att detta inte kommer hålla.. Tyckte man såg i orostecken i chl men tänkte man får ge detta lite matcher och visst det är otroligt tidigt fortfarande men så här illa var det längesen det såg ut...

Nåja boys vi hade 2 bra år. Ses om 20 år?

JanT:
Fy fan vilket jävla haveri i BP de har alltså släppt in mål i 5 av 6 BP nu.

Det hade varit klädsamt med någon räddning..

Men ut med målisen. Den sämsta jag skådat i Monitor på jävligt länge

Gavve: Verkligen, nu sitter vi där igen med en defensiv som inte fungerar där samspelet mellan försvar och målvakt är obefintligt. Sen kan vi en tung offensiv till ingen nytta. Precis som FBK förra året…

JanT: Kan vi lura Wikegård att byta AJF mot Hellberg? Sockra budet med Djoos om det strandar.

Lulessss: D’Astous och Söderström var för bra för SHL. Svårt att ersätta. Luleås spetsspelare var för dåliga för att få NHL-kontrakt.

bänknötarn: Fjällby med Kopacka kan vara den sämst komponerade femman i Brynäs historia.

rafalski: Bara att ringa "mormor" och be honom komma över med faxen.....

10 spänn på att Delia firar jul i Ingolstadt.....

Tycker fan synd om Delia med det här försvarsspelet. Möjligen att han ska ha 2:an men där ser han skymd ut av egen försvarare.