1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766384 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
SuneMangs: Kanske Adam Boqvist kan ingå i den gruppen också.

Gavve: fint att dom sänder gratis! Men jag kan bara rekommendera alla att ta ett abonnemang på GD, det är värt varenda krona under säsongen.

Labanlasse: tror faktist han kommer presentera jäkligt bra om han får vara hel. Han är fortfarande en världsstjärna och hade antagligen fått ett nhl kontrakt om han velat. Shl är en mycket lägre nivå än han är van med.
Svårt och sia om framtiden men jag tror ändå Bäckström är shls bästa spelare med rätt stor marginal än idag. 37 år eller vad han är är inte last gammalt i shl.

Gavve: Det är just eftersom hans modersmål är tyska som svenska var ganska lätt att ta in.

{10071}: Clara var även med i sista sommarspecialen av Uppe på Sätraåsen (podden alltså). Riktigt intressant att lyssna på där också. Både snack om uppväxten, fritiden och nutiden. Hade helt missat att han pratar tyska som exempel!

Horace76c: Jag tänker att det är presskonferens där man kanske går igenom upplägget för hans "comeback". För att på plats kunna svara på frågor direkt från journalister.

För jag antar (personlig åsikt, ej fakta alltså) att han inte kommer lira 100% i alla matcher från dag ett och att han inte räknar med att spela alla matcher eller något liknande. MEN jag blir mer än gärna överbevisad kring det.

Herre P: Respekt!
Överkurs (kräver nitrilhandskar): Tänk om man kunde klistra fast några LIF loggor klistermärken i botten på pissrännorna i Leksands krogar. Så dom måste pissa på sitt eget klubbmärke 😂

Svensson_62: också väldigt skönt med låneavtal när vi har 3 målvakter 👍🏼

Svensson_62: Det är uppdaterat nu i artikeln. Uppenbart att han inte hade koll.

Edit: Tvåa på bollen

Hierarkiskt ser jag ingen annan fw än Silfverberg som går före Rödin, tycker resonemanget kring honom i fjärdelina låter mycket märkligt. Han ska mycket-mycket speltid. Först i spåret denna försäsong också. En maskin. Kan driva en toppkedja en hel säsong.

Såna som Lindblom, Kopacka, Trivigno, Fjällby har mycket tydligare begränsningar medan Rödin är komplett. Fjällby tror jag man kanske övervärderar lite i nuläget. Men vore spänd på att se honom i BP, där är han faktiskt ett anfallsvapen.

IronKrook: Gissar att Brynäs skulle ta Janik, Limoges, Blandisi etc direkt om man får möjligheten, samma sak med Lauko. De är på en väldigt hög AHL-hylla, Lauko kanske rent av bör betraktas som en spelare på NHL-hyllan.

Rightare som Smith, Robins och Burke är nog intressanta bland de som har lite sämre stats. När man kollar på EP har Brynäs många rightare, men objektivt sett är det bara Silfverberg som kommer spela högre än fjärdelina. Även där fyllde Schroeder en funktion.

En som jag ändå har lite svårt att runda, klubbfattningen till trots, är Dal Colle. Han har en bakgrund med Bellows i Islanders organisation. Ingen bra skridskoåkare och där finns frågetecknet, men hans tvåvägsspel, skott och skicklighet med pucken hade varit intressanta komponenter att få in i laget.

Spännande att se vad som händer bland backarna också. Jagar man en rightare som ska spela PP, en allround-back eller en påläggskalv? Tror det vore ett misstag att ta en Bengtsson-typ nu när man fick 3 backar draftade. Den nya backen måste vara mycket bättre än alla 3 för att man ska kunna rättfärdiga den rekryteringen.

Lunkan: Det blir inte bra när sponsorer dikterar villkor, alla dräkter ska se likadana ut, men ändå inte. Efter Paille är jag väldigt tveksam till CHL, men nu är vi där …. tyvärr … eller 😳

Lite uppladdning inför presentationen: reportage om Bäckis

Gavve: Timashov och andra som gått till KHL de senaste åren har ju försatt sig själva i en rävsax. Det är klart att han hade fått kontrakt i Sverige, kanske av ett bottenlag i SHL, men om inte annat av ett topplag i HA, om det inte vore för KHL-spelet.

Lenn: Mr Madhawk och jag verkar ha samma källor, bara timmar kvar nu. Snart är han hemma #19 👏🏼

mattias - 74: Lite kul tanke. Om man fick välja ett nyförvärv från varje lag att värva till sitt eget lag. Vilket skulle man då välja från varje lag? Helt okej att bara välja några lag om man inte orkar ta alla så klart. Själv har jag inte tagit hänsyn till skadehistorik eller så. Detta förutsätter att de får vara hela så klart.

DIF: Svårt att inte säga Hudon. Men Ylönen är i en så pass bra ålder att jag nog kanske vill säga Ylönen ändå... Sen är väl Hellberg ett enkelt val eftersom vi saknar 1 målvakt just nu (även om Clara förmodligen är klar).

Frölunda: Innala var väl egentligen bara utlånad... Så jag får väl säga Niederbach som jag gärna sett i Brynäs.

FBK: Gabriel Carlsson. Luke Philp är ju inte klar än. Zohorna är väl också ett alternativ men ser hellre Gabriel då.

HV71: Lehtinen eftersom vi saknar en målvakt.

Leksand: Mest nyfiken är jag ju på Stevens. Hade varit kul att se honom i en riktigt bra omgivning.

LHC: Många att välja på. Bernhardt ville många ha till Brynäs, Karlström tror jag är ett grymt nyförvärv och Ignatjew ska bli kul att se på svensk is igen. Men jag måste nog ändå säga Theodor Lennström. Är nog inget lag som tackat nej till en sån back.

Luleå: Leskinen kanske? Engsund är väl ett mycket tryggare svar men inte riktigt en sån back vi behöver.

Malmö: Kuokkanen, utan tvekan. Vi saknar ju också en center och där hade han passat in bra tror jag.

Rögle: Fredrik Olofsson är väl den enda jag kan säga på rak arm. Inte värvat så många.

SAIK: Aagaard. Även om jag tror Djuse kommer göra det bra i sin roll också så tror jag inte att det är en sån spelare Brynäs behöver.

Timrå: Inte jättemånga som lockar här heller. Men Anton Heikkinen kanske? Ung och gjorde det bra i SAIK.

Örebro: Luke Martin. Inte värvat särskilt många. Men verkar ha gjort det bra historiskt och är en gigantisk back (188cm och 99kg). Polin är ju en spännande spelare också men oprövad på lite högre nivå än HA.

Berge: Alla spelare du har i topp av målligan har ju potential för 20+ mål. Tror att Bellows är en het kandidat på att vinna poängligan. Sen var ju även Lindbloms andra halva av serien betydligt bättre och han var grym i slutspelet. Han lär börja på en högre nivå i år.

Skulle Bäckis ansluta som det talas om så ser jag det inte för otroligt att Silfverberg kan göra uppåt 30 mål på Ovies plats i PP.

mattias - 74: Någon måste man tippa i botten och som det ser ut nu så ser det inte ljust ut för Leksand.
Min förhoppning är att Hv hamnar där nere då jag inte önskar Liljander någon som helst framgång.
Blomqvist fick inte ihop det förra säsongen och hoppas verkligen Liljander har bitit sig själv ordentligt i tummen när han valt att satsa ytterligare en säsong på Blomqvist.

Ett kval i mellan Hv och LHC hade jag gillat eller varför inte Malmö mot Liljanders Hv det hade också kittlat lite.

Farsang: 1 i handikapp är fruktansvärt bra i golf som 18-åring om man inte spelar golf mer professionellt.
Det tyder väl på att Hillström har en väldigt bra bollkänsla för då räcker det inte med att ”bara” kunna slå rakt och långt 😊

Galet utförlig videoanalys av Svrcek, kul att se.

Någon i Hockeynews sillychatt skrev att Lucas Johansen är nära Brynäs.

Era: Den här ölsorten är inte fel! Inte storleken heller 🙂
Gubbarna på krogen skojar man inte bort…
Uppladdat:

500x0-img0403.jpeg

500x0-img0408.jpeg

ELFBIF: Blir nog en publikfavorit!

Huss888: Om Pettersson presterar är det nog inte omöjligt att han nyper centerplatsen i tredje.

Bob:
Bellows är en värvning för 1: a linan.
Fjällby har betalt för en top 6 roll.

Silfverberg - Larsson - Bellows
Lindblom - Ny - Fjällby
Rödin - Ölund- Kopacka
Scott - Vesel - Trivigno/Svrcek

L. Pettersson

Peja: man vill ju se Kempnys hästsparkar i PP

Huge: När Alcén tillträdde var vi många som påpekade att det var en korkad rekrytering på kort sikt eftersom han saknade erfarenhet men att det kunde bli en bra rekrytering på lång sikt när han lärt sig jobbet.

På kort sikt fick vi ett lagbygge där tränaren tilläts handplocka överbetalda och medelmåttiga landsmän, vilket inte hade skett med en erfaren sportchef och vilket ledde till degradering. Vart var din dumstrut då?

Lyckligtvis slöt sig alla bakom föreningen efter degraderingen och gav såväl många av spelarna som Alcén nya chanser - som de har tagit.

Berge: En högerfattad back som är duktig i powerplay skulle vara perfekt att få in nu. Undrar hur den här killens skridskoåkning är?

Simpa: Kommer Bäckström krita på tror jag inte på fler nyförvärv på centern.
Om inte Pettersson sticker då tex.

2:40 in i detta klipp, ser ut att ha ett minst sagt hyfsat klipp i skottet, Bellows.

Farsang:
Svrcek extra forward.
Sundqvist HA
Hillström HA
Lejon HA.

Bra med bredd.

Jugge: Han får köra med Bäckis i B-hallen i juli och träna på trigonometri - läran om vinklar 🙂

Makita: En del sjuka löner på den listan, bland annat Rantas. Vad gäller Aagaard så verkar ZAIK ofta lyckas underbetala folk. Så klart med lockelserna att bli bättre och möjligheten att vinna. Något som vi förhoppningsvis börjar närma oss nu. Bottenlag, som modo var i SHL måste alltid överbetala folk. Så inte säkert att Aagaard ökat sin lön.

Ni har säkert sett denna redan, men slänger in den här ändå 🤘😊

De 40 hetaste nyförvärven i SHL, med löner…

Svensson_62: Jag tror folk underskattar impacten av Bäckström. Han lockar!

Erat: Det är väl bara att fråga skribenten ”CLUBEN” om läget kring Vrana.
Han sitter ju tydligen med vid förhandlingsbordet för samtliga spelare oavsett lag, eller hur var det nu?

Jugge: Väldigt svårt för journalisterna att ranka nyförvärv som spelat utomlands i många år. Tvivlar på att någon journalist kollar på AHL. Vet inte hur mycket man kan utläsa heller, minns för ett år sedan när någon ”statistiker” hävdade att Söderström minsann inte var en särskilt märkvärdig värvning eftersom hans AHL-siffror inte var något att hänga i julgranen. Om man inte har kontexten med laget, deras sätt att spela, hur spelaren används etc är det svårt att bedöma.

Målvakterna är ju en klass för sig. Om man kollar på AHL-rosters, så har varje lag typ minst ett par målvakter som hade varit potentiella ettor i SHL. San Diego Gulls hade exempelvis Oscar Dansk, Calle Clang, Ville Husso och flera talanger, utöver Damian Clara som ju kom dit efter att hans säsong i Finland slutade. Det finns otroligt många målvakter där borta och det är nog inte särskilt svårt för Brynäs att få tag på något av kvalitet. Det handlar bara om att ha is i magen.

En sak får man väl säga. Brynäs "safear" inte. Vi tar inte in kvalificerade/habila spelare bara för att. Sen hur det vågspelet faller ut. Det återstår att se till säsongen. Men om vi har en nyfunnen identitet rent sportchefsmässigt så är det väl att inte värva uppenbara namn (exkluderat hemvändare).

Thellen: Om det ska vara en svensk är det garanterat Mattias Norströms.

ME88x:

Pejas poäng är att det är viktigare vem Brynäs värvar än när Brynäs värvar. Jag tror nog du förstår vad/hur han menar.

Erat: Ja verkligen! Att både Bäckis och Brynäs har inväntat att kontraktet ska löpa ut och att man inte ville gå ut första dan och meddela att han är klar för Brynäs förstår jag. Framförallt med tanke på hur det har ryktats att situationen har varit.

Samtidigt är då frågan hur länge man ska invänta en avtackning. Man kan ju snart tycka att caps ändå har fått chansen och även om det hör till god ton att nuvarande lag tackar av spelaren först så känns det inte heller rimligt om det drar ut på tiden. Ska dom göra något mer storslaget så kan det ju dröja ända in på höstkanten om man vill göra nåt i samband med en hemmamatch.

Allt blir naturligtvis bara spekulationer i slutändan men är det så att Bäckis verkligen har tänkt skriva på så borde det inte vara långt borta nu.

mk: Får vi se ett offentliggörande under denna vecka tro? Ligger det någon uns av sanning i det här så kan det ju inte vara roligt vare sig för Bäckis eller Brynäs om dom ska leka nån sorts kurragömmalek i flera veckor.

Erat: Ja det kommer ju räcka med att Bäckis är på stranden med familjen för att det kommer tolkas att han är klar😀

Jösses. Detta kommer bli värre än Rymmarna med Hjalle och Heavy😀😀

Peja: "52 NHL-matcher kanske inte låter så mycket, men när allt kommer omkring är det nog bara Jhonas Enroth av samtliga SHL-målvakter som har gjort fler NHL-matcher än så"

Blev lite nyfiken på detta. Är väl egentligen bara Källgren, Hellberg och Enroth som har stått i NHL av lagens nuvarande målvakter (enligt EP). Där Enroth har överlägset flest matcher (100 fler än alla andra tillsammans om jag räknar rätt). Med reservation för något slarvfel då jag gjorde detta lite snabbt.

Brynäs:
Källgren: 24 NHL & 68 AHL

Djurgården:
Hellberg: 26 NHL & 259 AHL
Hävelid: 0

Färjestad:
Larmi: 0 NHL & 15 AHL
Thelin: 0

Frölunda:
Johansson: 0 NHL & 39 AHL
Normann: 0

HV71:
Alnefelt: 1 NHL (9 GAA) & 86 AHL
Dichow: 0
Lehtinen: 0

Leksand:
Christoffersson: 0
Gidlöf: 0
Hellsten: 0

Linköping:
Ignatjew: 0 NHL & 28 AHL
Massot: 0
Myrenberg: 0

Luleå:
Lassinantti: 0
Ward: 0

Malmö:
Langhamer: 2 NHL & 47 AHL
Marmenlind: 0

Rögle:
Holm: 0 NHL & 71 AHL
Rifalk: 0

SAIK:
Lampinen: 0
Lindvall: 0
Söderström: 0

Timrå:
Johansson: 0
Juel: 0

Växjö:
Persson: 0
Åhman: 0

Örebro:
Arntzen: 0
Enroth: 153 NHL & 168 AHL

Luddf: Ville, Valle och Valterholm eller vad han heter väger upp med omoget beteende så det är nog ingen fara👌

Hypocrisy: Vad är det som motiverar ditt dryga och nedlåtande sätt?

Ett silver från -74?

Svensson_62: De enda relevanta jämförelserna är väl med spelare som har genomgått samma typ av operation som Bäckström. Kane är en sådan, men det finns nog många fler exempel där spelarna inte har lyckats komma tillbaka.

Två backar som jag är nyfiken på är annars Jacob Larsson och Victor Lööf. Särskilt Larsson är ju i bra ålder och en potentiell toppback.Går lite lösa rykten om att deras kontrakt kan brytas, och att de ska vara redo för comeback efter skador.

Svensson_62: Johan Alcén var en del av den truppen och fick uppleva honom som spelare. Man är nog inte så förtjust i Peters ledarstil, då faller det naturligt att inte placera spelare där heller.

Några officiellt bekräftade övergångar av intresse:

- André Pettersson till SCL Tigers i Schweiz
- Martin Frk nytt kontrakt med Calgary Wranglers.
- Oskars Cibulskis nytt kontrakt med danska Herning.

+ ECHL-centern Connor MacEachern klar för Mora enligt Hokceynews.

ELFBIF: Leksand kan gärna gå i konkurs men lär ju få ett ?lån? av bajen. Hatar Leksand och allt de står för