1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766385 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: varför hackar du på damlaget???.

xxx BIF xxx: Grahm är sportchef för ett lag som drar typ 500 pers till matcherna. Självklart måste hon göra mer i sin roll då, det går inte ihop i en ekonomisk kalkyl att de överhuvudtaget har en heltidsanställd sportchef.

Att Grahm behövde skära ner sin budget när herrlaget åkte ur påvisar snarare att damlaget inte genererar i tillräckligt stora intäkter i relation till sin ”vanliga” budget. Då hade de inte varit beroende av herrlagets serietillhörighet.

aplusb: Har ju bra stats i AHL och NHL.

Samsung: Fantastiskt att du svarar Gavve inlägg där han lade fram fakta på att Brynäs damer hade ett snitt på 540 pers i grundserien, med att dom har typ 100pers på läktaren.

Gavve: Så jag kastar fram påståendet att damerna drar in mer via sponsorer än vad som dom kostar. Också att det inte påvisats att Brynäs skulle bli bättre av att byta ut sportchefen (känner ej henne).
/ Tack för ordet nu går jag vidare

Berge: Norlinder och Hägg skulle nog inte vara en försvagning, sammantaget, mot D’Astous och Lindstein.

Givetvis är D’Astous bättre än Norlinder, men Hägg är bättre än Lindstein.

Om Söderström drar måste han ersättas av en högkalibrig spelskicklig back - helst en rightare. Där finns en viss öppning för Galvas även om man helst vill ha någon ännu bättre och som sagt en rightare.

Bengtsson föreslår jag att man ersätter med en allsvensk back alternativt en stor talang.

Svensson_62: jag förstår andemeningen men inte helt lätt att få lika mycket bang for the buck som D'Astous. Men håller med dig i princip.
Själv njuter jag av en Brooklyn Lager denna helgdag.

Joppe: "är du medveten om att Elias spelar i en topp6 forward roll?"

Han spelar då inte top 6 i Boston iaf. Blev under säsongen känd som ligans dyraste tredjecenter sedan han misslyckats med att etablera sig i både första och andrakedjan. Men med tanke på kontraktslängden och hur Bostons lag i övrigt ser ut lär han få både en och två chanser till att klara av en plats högre upp.

Svensson_62: Bra skrivet. Det är nu som Brynäs kan cementera en plats som topplag i SHL.

Jag tänker att nästa steg blir ett få tag på en toppcenter och en fysiskt stark toppback som kan leda laget defensivt, särskilt med tanke på Bertilssons skadefrånvaro. Robert Hägg skulle kunna bli den spelaren om han väljer spel i Brynäs.

Om Hägg tackar nej till Victor Lööv kunna vara intressant. Enligt Hockeynews kommer han att bryta kontraktet i Schweiz. Mycket skadad 24/25 och en hel kropp är naturligtvis en förutsättning för att han ska kunna bli aktuell på allvar.

Norlinder kommer inte att kunna ersätta D'Astous rakt av, men Hägg/Lööv som ersättare till Lindstein skulle innebära en tyngre backuppsättning. Tänker att man får försöka ersätta Söderström med en annan spelskicklig rightare om/när han lämnar.

William2325:
Angående Nordlinder 😂
Uppladdat:

500x0-img3763.jpeg

Norlinder klar på 2 år.
www.brynas.se/article/ts1asvz-1ekad/view

Anders Berg: det är ju hans målgest. Spelar fiol med klubban

aplusb: man kommer ju ändå sakna indrasis indianare i egen zon:)

lapad: "Gillar inte Bengtsson, alldeles för seg och har en tendens att dra på sig onödiga utvisningar."

Tycker man inte sett tillräckligt av grabben för att värdera honom, vad fick han 10 byten?

Utvisningarna tycker iaf jag var otroligt billiga, många av dem.

Ingen tilltänkt topback, men som 7e/extra absolut finns nog utvecklingspotential där.

Joppe: sluta läs då om inget är intressant, alternativt bara ha Pejas historik framme och uppdatera. Så slipper du alla andra 👍🏼

OveJärnkrok: Är det möjligtvis Campese som lånat ditt tangentbord eller nick?
För 13 månader sedan var vi också nere och brottades i Allsvenskan. Minnet är kort…
Håll höjd!

Förstår inte riktigt hur någon kan ha sett tillräckligt av Bengtsson för att döma ut honom helt. Bara gjort ströinhopp (vilket är skitsvårt).

Vi gick in i säsongen med Kasper Larsen.

Klart han bör vara utanför topp 6 i ett utgångsläge men som breddback, why not. Inkörd i systemet nu.

SPOODI:
Karlin och gänget bad verkligen om det, gick ner på knä och allt för att få möta Brynäs. Såklart att Brynäs är snäll och ställer upp då.

Jugge: Tänker att man nog får skilja deras hockeykunskap och åsikter när man recenserar deras rapportering om silly. Dom har faktiskt fått en del rätt i några avslöjanden. Följer endast deras silly, det andra kan man gott vara utan.

Gavve: ”Ett namn som MP & Hanson nämnde var aktuell för Brynäs”

Finns det några som är ute och cyklar mer än Diffet News? Tänker exempelvis på Trivigno och de 50 spelarna i hockeyettan som var bättre…

Nu hade dom väl Brynäs på 7-8 plats i deras Kamikaze tips?… Med Josefsson klar för Diffet så tippas dom nog topp 4… Som det hörs så är jag så där impad av deras kompetens och podd…

SVårt att kritisera gällstedt men jag tyckte under grundserien att man såg att ludvig var den bästa målvakten men efter några grymma matcher så var det bänken.. bestämt på förhand som tränarna uttryckte det.. hade man gett han första spaden fullt ut så tror jag han hade nog troligtvis varit kvar..

Berge: Den här ytterforwarden fastnade jag för i Beijer och även kollat lite i Liiga.

Stor, stark, täcker pucken bra och ändå hyfsat skicklig. Gör många mål från nära håll.

Hade varit en bra sista pusselbit bland ytterforwards om Scott & Svrcek förlänger, och Lucas Pettersson & Fjällby skriver på.

{9867}: Haha, det kanske är just så :)

Själv tycker jag det är lite osmakligt att vara såpass dåliga vinnare som de flesta Luleå-fans ändå verkar vara. Gnäller och hånar Brynäs för i princip allt, när dom borde hylla sitt lag istället. Till slut blir ju deras guld knappt inget värt.

Gavve:
Växjö väckte kontoret.

Har respekterat Wikegårds beslut han gjort som Sportchef under året i HA.

Man alltså vad gör karln nu. Nekar Jonsson Fjällby p g a att man inte kan erbjuda en roll högt upp i laget.
Sen nekar man Fortsättning för Axelsson också. Men väljer att försöka se om Josefson kan vara något att ha 🫨
Uppladdat:

500x0-img0184_3K4YfMSE2Oss7Qo.jpeg

DIFFEN: Insåg det lite för sent själv. Var för sent att editera. Inget jag försöker mörka eller så! Gör detta manuellt så ibland missar jag saker. :)

Sen är ju inte alla dessa skador hjärnskakningar heller är viktigt att komma ihåg. 18/19 (som jag missade) verkar det t.ex. ha varit ett knä. 19/20 var det en fot och 20/21 var det en axel som höll honom borta. Sen kan det vara annat också (hjärnan) som inte kommunicerats ut. Jag hittade i.a.f. artiklar om dessa skador de säsongerna. I Devils verkar han dessutom ha brutit ryggen(!).

Vi Brynäsare vet ju hur det har känts med Bertilssons skador tidigare i karriären (09-18-säsongerna ungefär). Inte kul att bygga ett lag eller en toppkedja/backsida kring en spelare som missar matcher varje säsong p.g.a. skador. Sen lider man ju ännu mer med spelaren som man vet älskar sporten och klubben.

Berge: Senaste säsongerna som Josefsson spelade så spelade han väl knappt halva säsongerna dessutom.

Detta i SHL:
19/20: 30 matcher
20/21: 27 matcher
21/22: 0 matcher

Sen har han ju flera säsonger innan det också där han inte spelade hela säsonger. Detta i NHL där de spelar fler matcher:
17/18: 39 matcher
16/17: 38 matcher
15/16: 58 matcher
14/15: 62 matcher
13/14: 27 matcher
Och så här fortsätter det.

Jag köper helt att Josefsson varit en bättre spelare än AJF. Men knappast en spelare man skulle bygga ett lag kring 2025 i och med hans skadehistorik (antar att det är skador som gjort att säsongerna ser ut så här). Senast han spelade en "hel" säsong (grundserien) var 08/09 då han spelade 50 matcher med DIF men då missade han slutspelet (DIF åkte ur i kvarten och han missade alla matcherna). 09/10 spelade han iofs 43 matcher och sen 14 i slutspelet. Men... Det är liksom 15-16 år sen nu.

Nej, jag kan inte alls tänka mig att han skulle snöra på sig skridskorna och spela tävlingsmatcher i SHL igen. Kan än mindre tänka mig att DIF skulle gå in med honom som en toppspelare i SHL i och med hans skadehistorik.

DIFFEN:

Han var vassare. Nu har inte Josefsson spelat hockey på tre år samtidigt som Fjällby utvecklats. Idag tror jag verkligen inte Josefsson bidrar mer än Fjällby i ett lag.

Josefsson var en väldigt bra spelare. Men han kommer inte vara det säsongen 25/26.

Precis som att vissa här på forumet går och drömmer om Bäckis trots att han är hockeyinvalid. Kommer inte ske, och om han mirakulöst nog skulle friskna på sig nog för att spela så är det inte samma spelare efter att inte varit aktiv på flera år.

SuneMangs: vet massvis med Malmö fans som inte vill ha tillbaka han, som säger att det inte blev bättre i Malmö förens man började släppa iväg alla gamla spelare.

Sen är det ju såklart sportchef och tränare som bestämmer sånt och inte ett fåtal supportrar som just jag känner 😌

Man får ändå ge cred till Malmö att dem lyckats så bra efter att man släppte iväg massa spelare. Med tanke på deras budget så är ju playin en Bragd.

MEN, själv tror jag att han hamnar i Nybro där den Tredje brodern är tränare 👍🏼

Samsung: Nja, jag tar hellre Emil.
Hoppas Alcen försöker där, vi behöver en ny Granström….

aplusb: Du skrev det typ bättre än mig.

"trogna fans och sponsorer. Förr eller senare tröttnar folk, och då står de där."

Nu är detta kanske ett lite dåligt exempel då HV säkert har flera större sponsorer än vad Leksand har/hade i och med var de ligger. Men titta på hur det gick (eller går) för Leksand när Per-Olof Ejendal drog sig ur (i samband med att barnen tog över företaget minskar intresset för sponsringen även om de fortfarande sponsrar). Han har under åren gett Leksand ca 100 miljoner bara genom företaget (sponsring). Sen mer ur egen ficka också.

Betalade t.ex. Ritolas sign on bonus på 3 miljoner ur egen ficka. Betalade Belfours lön och Carter Campers och Cehlariks sign on-bonusar också. Utöver det betalade han massa loge-pengar i förskott (3-4 års förskott enligt han själv) när Leksand hade ekonomiska problem. Utan honom skulle nog Leksand inte vara där de är i dag. MEN det blir ju också en ny verklighet när man väl inser att man inte har så många man kan vända sig till när ekonomin är tuff igen. Kommunen är nog inte riktigt lika sugna på att gå in med några miljoner för häftiga värvningar...

Farsang: D'Astous och Curry spelade båda i Grand Rapids Griffins säsongen 20/21.

Säger inte att det är därför, försöker bara hitta om det kan finnas några kopplingar mellan dem. Curry och Kopacka verkar aldrig spelat i samma lag dock. Kul med såna där spaningar ändå även om de inte behöver betyda ett dugg egentligen. :)

Känns lite old-school. Den tiden när man satt och tittade och fick rapporter om vilka spelare som började följa vilka klubbar på sociala medier!

Farsang: Haha.
Tänk att 13 spelare i den truppen tjänade 200" eller mer förra året.

Nä, In Svedman we trust..

Har EP-scoutat lite i Europa. AHL och NHL-scoutingen får vänta ett tag till. Droppar lite intressanta namn med utgående kontrakt nedan.

Patrik Curry, Kalpa
Nate Schnarr, JYP
Shane Gersich, Iserlohn Roosters
Viljami Marjala, TPS
Tyler Gaudet, Dusseldorfer EG
Ty Ronning, Eisbären Berlin
Linus Fröberg, Löwen Franfurt
Dominik Kubalik, Ambrì-Piotta
Philippe Maillet, Ambrì-Piotta

David Farrance, KooKoo
Wyatt Kalynuk, Pelicans
Daniel Gazda, Ilves
Gavin Bayreuther, Lausanne
Tarmo Reunanen, Karlovy Vary
Kai Wissmann, Eisbären Berlin

Stefanos Lekkas, Kalpa
Antoine Bibeau, KooKoo
Marek Mazanec, Oceláři Třinec
Janne Juvonen, Ambrì-Piotta

DIFFEN: Det som är sagt är att spelarbudgeten kommer öka med 5 mio men det är i stort kopplat till att truppen behöver bli större pga den där europeiska låtsasturneringen. Alltså inte löneökningar och dyra kontrakt (AJF). Trots fulla hus under säsongen så fanns det en del rabatter inbakade där och IKEA-Svedman har i sann Kamprad anda varit noga med att en buffert behövs och att kostnadskontroll är viktigt.

aplusb: "men det enda det skulle leda till är att varenda spelare som har någon form av ambitioner enbart skulle skriva ettårskontrakt..."

Eller att de inte skriver kontrakt alls och väljer t.ex. Finland, Tyskland eller annan liga istället där de alltså inte skulle ha såna krav/regler. Ett stopp från SHLs sida skulle nog skada mer än vad det gör nytta eftersom det finns så många andra alternativ för spelare i dag.

Sen förstår jag att man vill ha mer pengar, 100% förstår jag det. Men vi har trots allt ett avtal som ger klubbarna pengar (lite regler kring det, men avtal finns). Sen skadar det ju inte om den klubb man hejar på har bra relation med NHL-spelare och klubbar heller. D'Astous är ju så klart ingen scout för Brynäs men det är nog knappast så att han kommer komma till NHL och prata skit om sin tid här vilket kan göra andra spelare intressanta för Brynäs.

Så väljer i.a.f. jag att se det!

Vi kanske får räkna med att spelskickligheten på backsidan kommer gå ner. Förhoppningsvis kan vi stärka andra områden och fortsätta vara slagkraftiga.

Kul för Chucky, unnar honom detta! Hans dröm.

Ang målvaktsparet: Som jag ser det kan Brynäs gå in med ett annat lugn och en trygghet nästa säsong, jämfört med förra hösten, och ha tålamod. Med sikte på att vara som bäst i slutspelet. Då tänker jag att det kan vara värt chansningen med Källgren/Clara. Ge dem tid. Minst en kan "ta revansch" på senaste säsongen. Annars går det att värva ny mitt under säsong, som plan B. Gissar att Claras marknadsvärde sänkts rejält och är en billig lösning. Blir kul att se vad han kan göra i en miljö där han har goda minnen.

ELFBIF:
Jag är försiktigt skeptisk till AJF. Men litar på Alcén. 210-260k låter mycket, men det är ju lite beroende på vad man jämför med. Indrasis ryktas ju ha haft en rätt bra lön, vad det innebär vet jag inte, men säg 175-200k. Då är ju mellanskillnaden inte så stor om han nu räknas som en ren ersättare.

Älskar silly! 😃

Gavve: Synd att man inte kunde få till något kontrakt så han ändå spelar hos oss ifall han inte skulle lyckas nästa säsong. nu blir han ju borta och skulle det bli sverige om ett år så kommer hela SHL vilja ha honom

Tigerhjärta: Klokt förtydligande, även om AJF såklart skiljer sig i spelstil i jämförelse med Weissbach. Tror Brynäs, precis som föregående säsong satsar på att spridda produktionen inom laget, vilket fungerande väl. Hoppas dock att man värvar en riktig spelfördelare som ersättare till Schroeder som kan dirigera i powerplay.

SuneMangs: Ja, målvaktssituationen oroar. Tycker verkligen inte att vi kan gå med Källgren/Clara om vi ska sikta på att vara topplag. Backsidan blir intressant att följa, förhoppningsvis kan den hålla god klass även om enskilda spelare är oersättliga.

SuneMangs:

Så så har vi nu:

Silfverberg - Larsson - Fjällby Jonsson
Rödin - ny - Lindblom
Trivigno - Ölund - Kopacka
Scott - Vesel - Pettersson/Svrcek

Eller är tanken att ge Kopacka rollen i första. Ska Lindblom spela där?

Gäller verkligen att centern som kommer in är av högsta kvalitet.

Annars är det ju att Brynäs får släppa typ Scott eller Vesel och placera Fjällby där. Å andra sidan tror jag Fjällby är för bra för det.

Alltså Fjällby är ett stort uppköp mot Indrasis. Men hans spelartyp har vi redan i Kopacka, Trivigno (och även Svrcek och Sundqvist)

Alltså spelare som mer går på fart än på teknik och spelsinne. Det är jättebra att ha bra fart och Fjällby kan även spela fysiskt.

Men vem ska passa. Vem ska sätta upp de här snabba skridskorna?

Förra året hade vi ju backar som Söderström, D’Astous och Lindstein som slog bra passar från egen zon. Försvinner dem så har vi inte lika stor nytta av spelare som Trivigno, Kopacka och Fjällby.

Axel Jonsson Fjällby klar för Brynäs enligt Expressen. Troligtvis ersättare till Indrasis.

Övrigt intressant det pratats om här inne:
Rögle och Brynäs är intresserade av Robert Hugg.
Anton Ohlsson till Almtuna.
Ljungkrantz blir kvar i Karlskoga.
Allard blir kvar i Luleå om det inte blir utlandsspel.
Tuohimaa till Löven.
Nolan Stevens till Tyskland.

Annat oväntat. Jimmy Vesey som någon pitchade här var tydligen klar för Modo om dom klarat kvalet. Borde betyda att han kan vara aktuell för andra SHL-lag just nu och inte alls är en otänkbar värvning.

Hockeyn är verkligen en grym sport för den förlorande sidan. Se höjdpunkterna från nattens game 7 och släng ett öga på klockan.

Gavve: Puljujärvi känns som en klockren spelare att värva om man vill ha dålig stämning i ett omklädningsrum... Han har fått bra många chanser där borta nu, och verkar vägra vara en lagspelare och ta sin roll. "No no I draft number 4 I play like I want" typ...

{10065}: Dom är väl ofta ganska dyra, får jag intrycket av i alla fall. I alla fall om vi snackar spelare som ska tillhöra toppen i laget. Verkar vara enklare att värva utifrån. Det är väl inte så ofta vi värvat etablerade svenska spelare eller utländska spelare med massa SHL-rutin. Några exempel på etablerade namn som dyker upp i huvet:

* Kahnberg - Tror han var lite oönskad i Frölunda då

* Harju - Samma här, hade nog en svag säsong i Luleå innan

* Lasse Jonsson - Kom hem från Nordamerika och valde Brynäs

* Somervuori - Hade nog ganska hög status när vi värvade honom. Sm-vinnare.

* Brendl - En säsong i Mora. Häftig värvning.

* Sigalet - Hade nog rätt hyfsad status när han valde Brynäs.

* Nick Johnson - Kanske bara hade en SHL-säsong innan, minns inte.

* Thuresson - Från Nordamerika. Kanske inte sedd som en stjärnvärvning då.

* Danielsson - Lite till åren när han kom tillbaka, men höll rätt bra klass då.

* Sallinen - Kom från jobbig skada och en tuff situation.

* Björk - Inte heller en tilltänkt toppvärvning då den gjordes

* Billins - En stabil värvning, men han var på nedgång

* Fälth - Se föregående

* Kilström - Kom till Brynäs när han var het på marknaden.

* Porseland - Anslöt från KHL. Hade nog hyfsat rykte då, tror jag i alla fall.

* Salmela - Kanske inte i sin prime, men en klassvärvning.

* Lavander - Kom från en poängmässigt svag säsong i Luleå

* Nordqvist - Tror Frölunda ville kapa. Stabil värvning dock.

Det där är svenska och utländska SHL-beprövade värvningar de senaste typ 15 åren. Jag har nog missat många.

LevelReset: hållet med. Ölund bör inte spela högre än i fjärdekedjan som ordinarie. En stark centerlinje är alltid a och o, så hoppas innerligt vi lägger krut där. Larsson tycket jag inte är bra nog att vara förstecenter.

Gavve: Gissar att Crespin var ett hett namn för Brynäs, men att det ändrades när man blev erbjudna att få tillbaka Clara.

Jag hade gärna sett Felix Sandström tillbaka som etta, men Källgren är ju uppenbarligen etta tills något annat meddelas. Det skulle också kunna finnas saker som vi inte vet om, exempelvis att Källgren kan ha spelat skadad och att man därför har goda skäl tro att att han ska kunna rycka upp sig.

Jonas Johansson hade nog varit bäst, tror han är i nivå med LHC-Högberg, men inte så troligt att han lämnar Nordamerika.

spolaisen: det enda som är bra med CHL är att försäsongsmatcherna blir lite roligare