1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766385 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Is i magen. Sedan jag föddes är Brynäs det lag som vunnit flest SM-guld. 🇧🇪🙂👍

Brynäsgubbe: Japp, det här var chansen. Med lite flyt så kanske det kan bli nån ny final inom 10-15 år.
Nästa säsong är målet att undvika kval igen.
Fy fan.

Brynäsgubbe: Men fram tills att det är 100% klart att han lämnar kommer Alcen inte säga något. Vad ger han Källgrens agent för förhandlingsläge om han säger annat?

Det är heller ingen katastrof om Källgren blir kvar, han hade högre vinst % än Persson under grundserien trots fler spelade matcher. Clara kan utmana och vi vet vad han kan och den potential han har.

{9742}: Tror den här säsongen var en anomali. Nästa säsong blir det play in, som var förväntningarna den här säsongen. Hela ryggraden kommer vara ett år äldre nästa säsong. Ska vi toppa det här gäller det att Alcén får in en vettig etta, annars är det kört.

Brynäsgubbe: Inte titta? Då får du lyssna på radiosporten istället för att ha koll på vårat favoritlag. 🙂

Brynäsgubbe: Även en sån kommentar hade skapat spekulationer Alcén helst inte vill ha. Tror inte vi har hört det sista i den där frågan och har svårt att se att det Aftonbladet skrev om att vi hört oss för angående målvakter på den högre hyllan, var taget helt ur luften.

Silfverkroken: Han kan säga att han inte har någon kommentar. Att gå i nästa säsong med Källgren och Clara är som att inte ha några ambitioner öht.

Gör vi det vet jag inte om det ens är värt att titta.

SuneMangs: 21-22 välkomna Brynäs vid arenan ❤️ - åk upp alla som kan om det så blir färdtjänst!!!!!

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Lavander gjorde ju fler säsonger i Björklöven än i något annat lag… och SM-guld vann han bara i Brynäs. Lite en sån erfaren lagspelare som laget hade mått bra av att få in under säsongen.

Sv: SM-final 6 - Luleå - Brynäs
Glad att man inte såg matchen, då kan man iaf njuta lite av serieseger och silver som nykomling, helt otroligt. Men när man såg semin mellan Frölunda och Luleå så kände man att inget av de lagen skulle ha en chans mot varesig Brynäs eller Skellefteå, trist bara att Brynäs väljer att spela sin överlägset sämsta hockey på hela säsongen just då.

Men oavsett, vilket jävla säsong där målet va att hålla sig kvar!

Tommy: Tommy, vi vinner tillsammans och vi förlorar tillsammans. Det är det som är vår styrka. Vi mår nog alla ganska kass just nu, men jag tar fasta på de många inläggen att vi haft två helt fantastiska säsonger, vi har gjort något ingen lyckats med tidigare, och vi har alla möjligheter att etablera oss som ett stabilt topp 6 lag. Det finns faktiskt mycket positivt i den här säsongen och ingen ensam person ska axla ansvar för att vi inte vann SM.

Gavve: Personligen har jag svårt att se Söderström ta en tröja i Chicago. D'Astous är inte heller bra nog för NHL. Båda är tillbaka säsongen 2026/27, om dom vill spela i Brynäs dvs.

rafalski: Alcén har byggt ett bra lag, vunnit på hemvändarlotteriet och gjort en bra säsong som sportchef. Men hans track record vad gäller målvaktsvärvningar lämnar mycket att önska. Persson var visserligen en bra värvning, men det är nog den enda. Har en klump i magen om vi går in med Källgren och Clara som målisar nästa säsong.

Edit: Vi behöver en eller två Berra-typer där bak till nästa säsong också, om den här hugga-hålla-slå-hockeyn ska fortsätta premieras av SHL.

JanT: vilka hjältar silverberg o larsson är, dem kämpar in i det sista.
Resten kan åka hem och skämmas

Det där är en solklar utvisning på Gustafsson.

lapad:
BP är sånt fruktansvärt fiasko & ansvarig coach måste ta konsekvenserna av detta haveri & avgå eller få sparken!!!!

rafalski: Jag tycker vi kan ge Djoos en skadefri säsong innan vi helt dömer ut honom. Han har väl haft den mest sönderryckta säsongen i ligan?

havre: 2-1 är ett slagskott med helt ren sikt. Han ger oss inte chansen.

Kostar verkligen att slarva i uppspelen. Man kan verkligen inte beskylla domarna för att vi ligger under i matchserien även om de varit långt ifrån konsekventa.

Det är ju Brynäs slarv på slarv på slarv som ger Luleå chanser. Ett obefintligt målvaktsspel och en oförmåga att göra mål som gör att Brynäs har så svårt att vinna. Lägg till ett uruselt BP på detta och man kan fundera på hur Brynäs tagit sig så här långt i slutspelet. Att vi också har otur med domarna (Luleå är bra på att utnyttja domarna) gör det också svårt.

Hur det än går är jag jäkligt nöjd med säsongen. Hade aldrig trott detta inför säsongen. Och hur mycket jag än ogillar Luleåspelarna just nu ser jag bra mycket hellre att de vinner guld än att typ Färjestad eller Växjö gör det.

Men det är inte över än! Typ halva matchen kvar och jag tänker inte ge upp än. Även om Brynäs verkligen inte känns påkopplade just nu.

Domaren suger, men Söderström är tyvärr under isen..

Tack domarna! Tack för en härlig final! Må all olycka ske er väg i framtiden

munkas: Gällstedt måste markera stenhårt mot domarinsatsen även om det blir böter. Domarna är ren katastrof.

Vet inte vad som hade känts bäst faktiskt. Att tysta Luleåpubliken idag eller att tysta Edlund och studion. Hade varit underbart att få höra dem konstatera att Brynäs vinner. Bitandes i läpparna och med bister uppsyn

Man kan drömma om det. Samt om en utvisning på Luleåspelare

Att Brynäs spelar final går emot TV4 och hela SHL-etablissemanget. Att en nykomling går till final sticker i deras ögon, deras fina topp-liga var varken fin eller topp. Såklart ett etablerat topplag ska vinna, inte den smutsiga underdogen från "den där ligan under".

Folk får säga vad dom vill. Domarna pissar på oss i första.

OveJärnkrok: En av de mest horribla utvisningar jag sett tror jag.

Hur i helvete tänker domarna där? De borde fan skämmas men de är så klart nöjda med sin egen insats.

Bisset: Det är väl för fan inte kyrkans barntimme. D'Astous håller ner han lite.

Chanzone: Kanske hade varit bra ändå att lyfta domarnivån lite mer och tydligare. Speciellt med tanke på att det är motiverat....

Zappaholic: Djoos, skjuuuit

xxx BIF xxx: Märkligt vad en uppjagad och gapande Edlund nu blev tyst helt plötsligt…😁

Brynäsgubbe: Kapten Larsson visar vägen!

BIF Kungen: härligt KÄLLGREN

Undra om de gör ett sånt här inslag om Rödin eller Scott om vi tar det till match 7...

FiddeK: Fan vilken härlig energi du sprider inför match idag. Kom igen nu för fan

Neophyt: Där tror jag att Bulan har gjort läxan då dom vet att vi vill aktivera våra backar. Dom har satt hård press på Söderström och Dastou som då har fått svårt att komma till dom hetare lägena och vi hamnar då mer på utsida i det uppställda spelet.

Vi ska fortfarande nyttja vår styrka i spelvändningar när tillfälle ges och vi har möjlighet att spela bort dom med några snabba pass. I det uppställda spelet skulle jag dock vilja se en mer samlad attackvilja mot mål från fler spelare.

Tyvärr är det lite som det uttalande med Jonas Andersson som Peja hänvisade till tidigare att domarna tillåter Luleå att boxa ut ganska bryskt framför eget mål.

Då nivån nu är som den är så tror jag att vi behöver utmana deras backar ytterligare och ta oss in där även om det gör ont och på samma sätt vara tuffare framför eget mål.

Neophyt: Precis. Tror på boysen.

Erat: Att kräva att Brynäs skulle ta sig till final nästa säsong igen är att ha orealistiska förväntningar i min mening. Jag skulle inte alls bli förvånad om säsongen 25/26 för Brynäs blir vad 24/25 blev för lag som Rögle och Skellefteå. Jag försöker dock att inte tänka så mycket på diverse olika scenarion eller att ens ha förväntningar inför kommande säsong. Jag börjar sakta nå en punkt där jag lever mer i nuet och tar saker som det kommer då det är det jag mår bäst av rent supportermässigt.

Shit, idag är man inte kaxig. Det kostar att vara 50+, det var betydligt roligare igår, hahahaha

kells: framtiden är verkligen ljus! Det är den bästa säsongen jag har upplevt med alla faktorer inräknade.

Samtidigt gäller det att vi inte flyger iväg och ska kräva finalspel igen nästa år. Min målsättning nästa säsong blir kvartsfinal utan att vi har passerat sillyn.

magr: Man kan väl alltid skriva vad man skulle vilja se… Sen att det inte är realistiskt är en annan sak. Var lite med glimten i ögat. En kul tanke…

Peja: Äntligen Gameday!
Fast det var lite skönt att få hämta andan och det tror jag även spelarna tyckte.
Jag har en bra känsla och tror vi tar matchen idag. Vi behöver komma tillbaka till disciplinen i första matchen. Ett eller max två mål bakåt är nyckeln till vinst.

Sv: SM-final 5 - Brynäs - Luleå
Om någon Brynäsare haft förhoppningar att se Svrcek i en eventuell avgörande sjunde match mot skoterraggarna släcktes de igår.

Slovakien besegrade Tyskland i kvarten och möter Kanada i semin. Svrcek stod för en assist och spelade drygt femton minuter i 3-2-matchen.

GAME DAY 😱
Spänningen är oliiidlig. Jag har inte nerver att kolla eller lyssna på matchen. Om vi vinner kollar jag avgörande i Gavlerinken, om vi förlorar är jag glad att jag inte får se grisluläää fira.
Jag vet inte vilka gudar man ska tillbedja, men jag testar med Sandlin så får vi se hur det går. 🙏

Charles: Har sett en del Liiga och skulle gärna ta Curry till Brynäs. Inte den snabbaste eller starkaste men ett spelskickligt ”as” som ger sig in i skiten och har en riktig häxpipa till skott. Tror det vore en uppgradering mot Schroeder, inte minst i powerplay.

Förresten, ingen aning om detta framgick i tv, men Scotts och Schroeders små söner var minitigrar inför den förra matchen. Kanske en indikation på att det var deras sista hemmamatch i Brynäs? (Såvida det inte blir game 7 men det kanske man inte ville chansa på?)

honken21: Vi har störst chans med Persson och Tuohimaa. Ser ingen anledning att ställa Källa? Laget litar mer på Persson av de ordinarie målvakterna. Tuohimaa för att det skulle kunna stöka till det för Luleå. Varför ge bort matchen?

aplusb: Detta gäller även hela slutspelet faktiskt. Eller ja, vi har vunnit några kvällsmatcher också (19 & 20) men aldrig förlorat en eftermiddagsmatch än så länge. Håller tummarna för att den statistiken håller i sig!

Lycka till imorgon

Peja: Om man ska vara positiv så har vi ju fruktansvärd kapacitet i laget också som vi inte lyckats skaka fram mer än under korta stunder under finalspelet.
Vi såg en glimt av det i tredje perioden sist, visst, även om Luleå slappnar av i det skedet så har det här laget absolut möjlighet att göra två bättre matcher än Luleå om spelarna bara lyckas prestera under 60 minuter. För att inte tala om målvaktsspelet, Ludde var en av SHLs bästa målvakter under grundserien och har absolut möjlighet att spika igen i två matcher.

Men visst krävs det att hela laget steppar upp både en och två nivåer. Men är det någon gång man ska göra det så är det ju nu.

Intressant också är ju att de två senaste gångerna ett lag har tappat 3-2 i matcher i en final för att torska i match 7 så var det Luleå 2022 och Brynäs 2017 som gjorde det...

Silfver: Jo, Luleå har bättre bredd och ett mer formtoppat lag, inte minst på målvaktssidan, men en spelare som Allard är ju också uppenbarligen hur formtoppad som helst. Hur många i Brynäs slår personbästa i finalspelet?

Sett till hela säsongen är det uppenbart att Brynäs är det bättre laget, och i ett ligaformat som inom fotbollen hade Luleå varit chanslösa, men inom hockeyn gäller det att vara som bäst i slutspelet. Där har Luleå lyckats pricka in formen.

Samtidigt är Brynäs bara 2 matcher från att vinna SM-guld och 3-2-ledning i finalspelet har flera lag tappat tidigare. Oavsett hur mycket Luleåfansen väsnas är det också tydligt att det inte är en "skräckarena" att spela i, tvärtom har Brynäs gång på gång vunnit i den där arenan under säsongen.

Fofi : Satan vad arg jag hade varit om jag höll på Luleå, årets jävla jinx. Sådant där ger mig hopp, halva stan tar ut segern i förskott.