1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766748 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Kvartsfinal 5: Brynäs - Malmö
Emosteveoo kommer till Malmö på söndag.
Uppladdat:

500x0-img6405.png

{7853}: Mot semi!

SuneMangs: Håller med, tycker vi tenderar att göra bättre matcher mot Luleå än mot Växjö.

Mattson: Växjöhockey får mig att vilja dö inombords. Det är alltid känslor mot Luleå.

Berge: Mot semi!

Mickesgolf: Tror det också, minns själv hur orolig man var innan första ungen kom. Larsson kommer spela helt utan press och stress när han är tillbaka.

BIF Kungen: Tydligt att Bobby blivit kvitt sin skada. Jobbar kopiöst med kvicka skär

Måååål! Silfverberg så klart! :D

gwl: Är du blind?
Axel Sundberg hade ju i princip öppet mål, skott mitt i slottet ca 10 minuter in i perioden och i slutet ett farligt skott som tog på axeln på Persson. Plus några lägen till.
Malmö helt manglad första 20...
Makalös analys.

Kopacka har förtjänat att göra två kassar ikväll

BIF Kungen: Absolut, livet är viktigare!

Jag tror fan på oss ikväll, magkänslan säger 5-0/5-1.

Mattias-74: Därför jag vill inte ha intervjuer som bara går ut på att gnälla på domare efter matcher. Det är det vi kommer få om det blir fritt fram.

Jag har inget emot att tränare och spelare tar det med domare bakom stängda dörrar, men att böla och gråta i intervjuer är losermentalitet

Charliejfz: Ja även fast Brynäs varit en besvikelse senaste 10-15 matcherna gentemot hur det såg ut tidigare så ska man inte ta något från Malmö.
Kollar/Robertsson måste vara den duo som fått ut mest av sämst material. De spelar utefter sin förmåga och gör det jäkligt bra som ett kollektiv.

Sv: Game 4 - kvartsfinal - Malmö
Bara för att man precis skrev ihop det här om domarna och att forum saknas... SHL verkar också tröttnat på gnället.

"Enligt Expressens uppgifter så skickade sportchefen Johan Hemlin vid lunchtid på fredagen ut en inbjudan till de åtta kvarvarande klubbarnas sportchefer och klubbdirektörer i SM-slutspelet om ett akut möte redan under samma dag."

www.expressen.se/sport/hockey/shl/shl-kallar-klubbarna-till-mote-efter-domargnallet/

mattias - 74: när tränare står och gnäller på domslut som Mitell gjorde igår, och för all del även Rönnberg, så är jag övertygad om att det sprider sig till spelarna. Som tappar lite av sitt fokus och lägger över det på domarinsatsen istället!

mattias - 74: ” Motivera varför de inte skall få klaga?”

Det gäller att lägga energin på rätt ställe alltså lägg energin på motståndarna istället.
När domarna i svensk hockey har tagit ett beslut då ändrar dom sig inte och jag pratar inte om videogranskning av mål.
Jag har i alla fall aldrig sett någon domare ändra sig över ett domslut även om dom i vissa fall har jumbotronen till hjälp, men ändå så står domslutet fast.
Alltså lönlöst att klaga och det blir bara ett energi tapp för laget.

DIFFEN: Där där med obligatorisk läkarundersökning är klockrent, och jag förstår inte varför vi inte infört det redan.
Man backar policyn till "Skadad spelare = Avblåsning" igen, ie - ligger man kvar på isen efter en situation blåses spelet av. Spelaren ska därefter tas av isen för obligatorisk läkarundersökning, och får inte spela mer förrän efter godkännande av läkare. Undersökningen måste ske i omklädningsrummet/medicinskt utrymme, så inget sätta sig på bänken och nicka till lagläkaren.
Fruktansvärt enkelt att införa med "Vi måste värna om spelarnas säkerhet", så man behöver inte ens nämna att det egentligen är för att stävja filmningar.
Sedan kan man ju se en risk i att man i ännu större grad i slutet av matcher går på fult mot vissa spelare för att få de av isen, men där får ju domarna ta ett ansvar.

Dessutom bör man självfallet bli avstängd för klockrena filmningar, gärna hårt. Två matcher rakt av plus böter. Tveksamma fall kan väl fortsatt stanna vid böter.

Inför det så kommer filmningarna att minska med 95% till nästa säsong, helt garanterat.

marre138: Alldeles nyreggad. Luktar icke-Brynäsare lång väg…

Inte oväntat att Lodin drar på sig matchstraff.. Jag tycker att han spelar fult hela tiden.

nittontolv: Sjukt att det ens är en utvisning. Upp med huvudet i närkamper, Hållander.

Vilka jävla domslut Timrå får med sig på hemmaplan.

Berge: Jag såg en sådan kommentar under hans frus Instagram.
Tämligen säker att detta inte var första gången som just detta trollet har kommenterat då användarnamnet var bekant.
Tragiska individer det finns…

atilla: ”Om det är sant då, om det faktiskt hänt? Inget rykte.”

Det är fortfarande ett rykte tills det är bekräftat av en pålitlig källa (obs inte en anonym skribent på internet) och kan dessutom vara förtal enligt svensk lagstiftning.

Och som sagt, varför är det så förbannat viktigt för en Brynässupporter som du själv sprida rykten om en Brynässpelare som är utsatt för en häxjakt på nätet?

atilla: Förstår du skillnaden mellan "Jag har hört från min kusins bästa kompis flickväns syster att..." Och en länk till t.ex. TV4 som säger "enligt rykte?

Det första går INTE att bevisa att du hört det. Det andra är någon ansvarig för och de (ansvarig utgivare) får bära hundhuvudet om de har fel. Det är utgivaren som kan bli dömd för förtal (observera att förtal även går att dömas för om det man skriver är sant).

Att GD (och Expressen) går ut och säger saker som:
"Källgren har en känning det var därför han klev av igår" (med hänvisning till Gälla)
"Det är personligt, privat" (Också Gälla)
Gör ju att man kan anta att man kanske INTE vill att saker ska komma ut också.

Sen är det en jäkla skillnad på rykte och rykte.
Att skriva att man hört att en spelare är på väg till Brynäs = inte förtal.
Att skriva att man hört att spelare X i Brynäs har svagt psyke = kan vara förtal.

Om det nu är så viktigt för dig att få ut ditt rykte så skaffa en blogg. Där kan du själv styra över vad du lägger ut.

Jompe: ” Jag fick köra dubbla doser betablockerare och Novalucol i periodpausen.”

Rookie…
Jag körde ” Obliviate” på mig själv med en hemmatäljd ekstav. Det funkade ok men hade fortfarande en liten klump kvar i bröstet.

aplusb: Jag håller med dig i det mesta du skriver här. Men en intressant sak...

Underliggande siffrorna visar faktiskt på att vi defensivt var bättre i går.
Vi hade 1.76 förväntade mål mot oss i går. I 2-0 matchen hade vi 2.69 (inklusive PP, 1.96 utan PP).

Jag säger inte emot dig bara för det, verkligen inte. Vi (backarna framförallt) gav bort pucken och tog dåliga beslut och sånt syns inte i statistiken (visar åter igen på att statistiken kan "ljuga" en del). Men "defensivt" gjorde vi alltså egentligen en bättre match i går om vi pratar helheten och inte individuella misstag (dåligt målvaktsspelet spelar in i insläppta mål också, så ingen tror att jag inte fattar det).

Det förvånade i.a.f. mig!

Största skillnaderna i matchen var att vi i går släppte in 4.24 mål mer än förväntat och att vi i 2-0-matchen släppte in 1 mål mindre än förväntat (vid lika styrka). Slarv och målvaktsspelet avgjorde. Inte att Malmö nödvändigtvis "var bra" (de var effektiva dock och satte press vilket är "bra" för dem).

Om vi bara går efter underliggande statistiken i alla matcher hade de slutat så här. Räknar inte in att det kan bli mål i öppen kasse och att matcherna så klart inte kan sluta oavgjort. Ibland är det på gränsen mellan 2 tal och då tar jag båda (3/4 är alltså inte 3 fjärdedelar utan 3 eller 4):
Brynäs - Malmö: 3/4-2
Brynäs - Malmö: 2-2
Malmö - Brynäs: 2/3-2
Malmö - Brynäs: 2-3

Att det står 2-2 i matchserien är alltså ganska rättvist sett till underliggande statistiken. Men åter igen, vi som ser matcherna SER ju att det inte ser bra ut för det. Men det är ändå skönt att veta att inte precis allt är skit även fast det känns så för tillfället.

Och ni vet hur jag är. Försöker lyfta fram och leta efter positiva saker också. Ni behöver inte hålla med mig för det eller ens läsa det jag skriver!

Edit: Offensiven var som ni ser bättre i går enligt statistiken också (1 mer förväntat mål framåt). Precis som du skriver!

Cardigan Daffipoff: Coachseger för Kollar så här långt.
De vet att Brynäs spel till stor del bygger på våra spelskickliga backar och deras uppspel. Stressa dem till misstag och ligga på hårt så verkar vår gameplan falla.

honken21: ”Har ju egentligen varit ett ganska skönt läge för Brynäs i match 3 och 4. Kanske för bekvämt. Återstår att se hur vi hanterar pressen. Enorm press.”

Ja det där med idrottspsykologi är intressant.
Det kan ju även vara så att man kände att man bara borde vinna mot Malmö eftersom dom ”bara” blev 10:a som många påpekat.
Idag tyckte jag nästan dom mer såg ut som ett lag som var mer rädd för att förlora än visade viljan att vinna i första perioden.

Vi får hoppas på lite omvänd psykologi istället nu och att man känner att man slår lite i underläge igen när ”ingen”… tror att dom ska vända tillbaka det här.
Samtidigt känner kanske Malmö att dom nu har oss lite på gaffeln och att det då (undermedvetet) börjar smyga sig in en rädsla att förlora greppet.

Det känns ju bättre att tro på iaf:)

Brynäsgubbe: En enorm skillnad på intensitet i matchserien VLH-LHF. OM vi går vidare så lär vi ryka som en avlöning i semin med nuvarande spel.

Rödin1912: Att säga att det var Källgrens fel till någon som inte sett matchen är ju rätt missvisande. Starten i denna match är något av det sämsta jag sett våra backar göra över hela säsongen inklusive säsongen i HA. Källgren var verkligen inte fantastisk men nämn då också att våra backar bokstavligt talat gav bort pucken och gav Malmöspelarna frilägen gång efter annan också vilket inte direkt gjorde det lätt för honom.

Vi hade kunnat ha världens bästa målvakt i mål och ändå släppt in mål med de chanser som våra backar gav Malmö. Att det inte stod 5-0 efter första känns ju helt sjukt.

Och jag tycker precis som alla andra att Källgren över hela säsongen varit usel. Men att beskylla BARA honom för dagens förlust... Nej, så långt tänker jag inte gå.

Silfver: Jag tyckte det blev tydligt hur vi ska spela mot Malmö. Som vi gjorde i andra perioden. Kommer vi ut så, vilket vi bör göra, har vi goda chanser att föra detta med 4-2.

Givet då att vi inte ger bort några mål.

Underlig värvning av Bengtsson , får inte ens plats på bänken fast han skulle passa väldigt bra i ett slutspel med sin fysiska kropp.
Djoos flyttar min farmor på , totalt utan muskler i kroppen

Söderström och Dástous lirar rinkbandykorp ikväll… Nonchalansens kungar…

Med tanke på deras status finns bara ett ord:

USELT

kan vara de sämsta jag sett på länge.. känns som vi är två år tillbaka i tiden..

brynäs ser livrädda ut... bådar inte gott..

Alltså alla glider runt och tittar. Ingen jobbar. Förstår fortfarande inte hur ett lag som varit totalt överlägsna kan gå ner sig såhär mycket och till syntes inte bry sig alls.

Syns direkt från start att lagen är på helt olika nivåer vad gäller slutspelsmode…

Brynäs försöker lira.

Malmö försöker vinna…

Ni tappar väl inte 2-0 i matcher? Det gör man bara om man är gravt efterbliven!

IronKrook: Medicin här hemma blev en kall för att lugna nerverna.

Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
nittontolv: oerhört trist 🙁

bradberry: Man är ju lite orolig över minuterna man kastade på Silfver och Larsson, känns nästan lite desperat med tanke på det bara är den tredje matchen i en kvartsfinal samt att man ändå leder med 2-0 i matcher. Hoppas det inte biter oss i "arschlet" senare i matchserien.

Jag har varit inne på det förr och säger det igen, nyckeln att ta oss långt i ett slutspel är att tredjekedjan börjar leverera igen. Dom måste komma upp stort snart, annars får man börja gå hårdare med fjärdelinan. Det håller inte att dom ska spela 8-9 min per match.

xxx BIF xxx: Med facit i hand så tycker även jag att Gälla gick för hårt på några spelare. Men det hade vi ju förmodligen inte tyckt om det lett till ett par mål och en seger i sudden. Man kan nog säga att med normal utdelning på 30 skott och de chanser som skapades, att det alls inte varit ett otänkbart resultat. Nu blev det inte så men man får ge våra ledare att man gjorde vad man kunde för att vinna matchen. Kritik har tidigare framförts för att Gälla m fl coachar för lite.
Att i detta läge inta en "lägga-sig-ner-och-dö" attityd efter en förlustmatch och förlora tron på ett ledarteam som tagit oss till; serieseger, kvalvinst, serieseger framstår som rätt mesigt tycker även jag.

KLASSIKER skådad i Crypto.com arena nu innan match
Uppladdat:

500x0-img0245.jpeg

Peja: Det är inte långt bort att de får in den på slutet.

Värdigt av Anton ”Shooter McGavin” Blomqvist att propsa på att tekningen flyttas ned med en sekund kvar. Fåntratt.

Modo tackar nej till att stanna i SHL. Bekvämare i allsvenskan enligt uppgiftslämnare.

havre: Precis så, jag ser väldigt liten underhållning i kvalet. Kanske för att vi själv varit där.

För mig är det mest plågsamt.

BIF Kungen: Förstår varför man har kvalmatcher, men för spelarnas och supportrarnas mentala hälsa hade det varit bättre om tabelljumbon hade åkt ur direkt istället för att spela de här kvalmatcherna.

aplusb: Tycker det är väldigt korkat. Man bjuder in Malmö i matchserien ordentligt om man ställer den sämre målvakten.

Det där med att målvakter inte orkar stå ett helt slutspel är ju bara bs (stod i chatten i GD, inte du som sa). I NHL står en förstemålis mellan 50-60 matcher på en säsong och sedan alla i slutspelet och det verkar gå hur bra som helst.

Bäst målvakt ska stå. Bara dom inte knäcker Ludde nu bara med tanke på siffrorna han har haft. Hoppas allt bara är spel för gallerierna.

Det är rätt uppenbart att Brynäs inte kommit upp i rätt nivå ännu, i mina ögon har man bara gjort en riktigt bra period. Den första perioden i kvarten. De flesta perioder man spelat mot Malmö har varit ok, men inte mer. Nån period har varit riktigt dålig oxå och detta håller inte i ett slutspel oavsett motstånd.

Jag hoppas att tredjekedjan kan komma igång, som hittills varit mer eller mindre usel, och producera lite framåt. Då är mycket vunnit.

Problemet är väl att det sett ganska illa ut över tid utan att man inte riktigt verkar ha en lösning. Indradis behövs med tanke på vad vi förfogar över, men hans roll är alldeles för stor. Kanske Lindbloms lika så. Och det känns som Kopacka och Trivigno tröttnat lite på det. Ludde är helt otroligt bra och kommer lösa avancemang om inte man får någon snilleblixt
I båset att kasta om på den positionen.
Tycker också det är märkligt att Ohlsson tar plats framför de som gjort de bra av junisarna.

Trivigno - Larsson - Silfverberg
Rödin - Vesel - Kopacka
Indrasis - Ölund - Lindblom
Svrcek - Schroeder - Scott

SuneMangs: Tycker Malmö vinner rättvist mot ett Brynäs som aldrig kommer upp i rätt växel, mer än att Malmö är jättebra. Som Gälla sa, vi är alldeles för flata för en kvartsfinal.

Det är dags för boysen att sluta jamsa och visa hur jävla bra dom kan vara nu. Dags att brinna lite mer.