1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766742 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Semifinal 1 - Brynäs vs Skellefteå
Samsung: Korsband är ju en sån skada där rehabtiden tyvärr är väldigt lång. Som hockeyspelare tror jag det är en rekommenderad tid på 12 månader (kontaktsport) innan man ens kan komma tillbaka till full träning.

Frågan är ju om Berra spelat sin sista match som du är inne på. Fyller 34 om 2 veckor och lär som tidigast vara tillbaka till 26/27 (om vi förutsätter ett år innan han kan träna fullt). Att kämpa tillbaka för att kanske få en säsong till som hockeyspelare? Ja.... Jag vet inte det jag.

Här är laget som ska göra det ikväll.
Uppladdat:

500x0-laget_2I9JamucPzKI0ow.jpg

Rip Kirby: Jag ska titta.

aplusb: I söndags var jag nervös på ett jobbigt vis men idag är jag mer nervös på ett positivt sätt (om man nu kan vara det)

Det är mer en förväntan inför semifinalerna där inte fallhöjden känns lika stor om det inte skulle gå vägen. Jag hoppas ändå och tror att vi är på en bra plats med laget nu (trots att Ludde och Berra saknas), och att vi kan spela vår bästa hockey som vi alla vet att vi kan.
Vi får hålla tummarna för att Källgren kommer in och bevisar att han är en målvakt som håller för slutspelet.

bradberry: Dom har hyllat Brynäs så det nästan gått i byxan på experterna . Men nu har Brynäs tydligen glömt allt fina spel . Hela laget kommer lyfta sig blir 4-2 till vårat älskade Brynäs IF matcher

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Cred kan vi ge Brynäs när/om Clara börjar leverera i SHL. Att ett NHL-lag gärna vill placera en målvakt där han får förtroende är ingenting nytt. Knappast så att hela SHL ryckte i Clara efter hans fiasko i Färjestad.

aplusb: En av de bästa nyheterna i år. Olyckskorparna må kraxa bäst de vill. I en omgivning han trivs i så är chanserna att lyckas mycket större.

William2325: man kan heller inte underskatta hur spelare kan prestera när dem trivs i omgivningen

Stenis: Jag tror ärligt talat ingen målvakt hade gjort det jättebra i FBK denna säsong. Man pratar mycket om målvaktskaoset där men försvarsspelet och utvisningar har inte gjort det lättare för målvakterna. FBK hade liksom 157 BP-tillfällen (vi hade 110 som jämförelse). De släppte in 41 mål (enda laget över 35) i den spelformen och vi 24.

Och nej, jag säger inte att varken Lindbäck, Legacé eller Clara varit felfria för det. Men det blir väl som en ond spiral där spelarna inte litar på målvakterna och målvakterna inte litar på spelarna.

Att sen höra Wallin "stå och säga" detta kändes ganska magstarkt:
"– Vi hade kunnat gå in i säsongen med ett annat målvaktspar såklart. Det är det enkla svaret. Under säsong blir det tråkigt att prata om det som en bortförklaring – men har man ett sånt kollektivt målvaktsspel över en hel säsong som vi har haft, då är det ju större risk att man hamnar i kval än att man hamnar i semifinal"

Och det är jag ju inte direkt ensam om med att tycka heller:
www.tv4.se/artikel/1WUm047VLL0tvoypXOKKaL/kronwall-om-wallins-utspel-onoedigt

0tto:
Clara till hösten?
Han räddade oss upp i shl, men är det så smart ändå?
Det gick sådär i början i HA hos oss bör vi minnas och hos Färjestad var det inte alls bra. Det känns som en chansning som vi sett en bit av facit på.
Med chansning menar jag att han är ung och kan bli bättre.

OveJärnkrok: Konstigt att Weigel inte fick mer för sin "Kyckling" rörelse.
Zaborsky blev ju utvisad för överdrivet firande mot HV..

Brynäsgubbe:

På sätt och vis förstår jag domarna. Den fientliga stämningen som råder på hovet kan typ bara jämföras med Linköping. Men i LHC riktar de sig mer mot att hata motståndare och motståndarfans.

På hovet riktar alla Djurgårdare sig mot domaren. Och inte blir det lättare för domarna när Kimby, Axelsson och Klasen skriker domaren i ansiktet som om de vore småbarn som inte får godis på ica.

Resten av arenan ser ju det och blir triggade av det. Sen är kaoset ett faktum. Stackars domare…

ellis: "Det är värt.en analyserande fundering varför Brynäs i stort sett alltid de senaste 45 åren har varit dissade och nederlagstippade i både serie- och slutspel."

Vad de så kallade experterna glömmer bort är att det finns ett fantastiskt know-how hur man vinner i Brynäs när man har chansen att göra det. 1979-2024 vann Brynäs inte serien en enda gång men tog fyra guld: 1980, 1993, 1999, 2012. Under de åren förlorade man också två finaler: 1995 och 2017 - båda mot HV.

Nu har man vunnit serien och har tre tränare i båset som vet hur man vinner guld med Brynäs. "Masken" har även ett guld med SSK. Let the show begin!

Det här kanske man får äta upp, men jag tror faktiskt Luleå slår ut Frölunda rätt enkelt. Det är nog bara Lasse Johansson emot. 4-2 i matcher.

Sen känns det skönt att alla experter tippar att Skellefteå skall gå vidare, så får vi smyga under radarn. Kommer Källgren upp i normal klass så känns det nästan 50/50 i den matchserien.

Jag följde matchserien emellan SAIK - FBK och skall väl ärligt säga att jag var inte speciellt imponerad av nått av lagen. Vi ska inte vara överdrivet rädda för SAIK. Deras målis blir dock en svår nöt av knäcka.

När Malmö spelade som bäst så kändes dom bättre än vad både Skellefteå och FBK visade upp i sin kvartsfinal.

Kanske är förnekelse och hopp som talar nu dock! :P

Gavve: "Det som gör att det kanske (enligt experterna) väger till SAIKs fördel kan ju vara saker som special teams och en bättre målvakt (sett till slutspelet). Samt vanan för SAIK att ta sig till final över tid."

Vad de så kallade experterna tror spelar nog mindre roll. Brynäs har tre tränare som vann SM-guld 1992-1993 tillsammans och hörde Sandlins berömda samurajtal. Brynäs har 3-1 i matcher mot Skellefteå under säsongen och i förlustmatchen hemma den 8:e mars hade man inget att spela för förutom äran. Så jag tror faktiskt på Brynäs!

Det blir tuffare mot Frölunda i finalen - för så tror jag att det blir. Frölunda har 4-0 i matcher mot Luleå under säsongen och borde ta sig vidare. ...Och Frölunda är jobbiga! Fifty fifty där om ni frågar mig!

havre: Var det inte det som hände 20/21 i Växjö när Fasth gick sönder i slutspelet? Har något svagt minne av att Källgren fick stå de flesta matcher i slutspelet den säsongen i.a.f. även fast Fasth var uttänkt etta.

Får se om vi kan få någon uppdatering från träningen idag då, men jag vettesjutton om jag inte egentligen tycker att de ska stänga in sig helt i B-hallen från och med nu. Finns ingen anledning att släppa någon information alls, in i bubblan och fokusera på att vinna två raka nu, då ligger man bra till.
Skellefteå är verkligen ingenting att vara rädda för per se, de mötte ett FBK med havererat special teams och Lindbäck i mål, jag är villig att dra det så långt att vi hade haft lättare mot dem än mot Malmö i kvarten. Visst gjorde dem en hyfsad kvartfinalsserie, inget snack, men FBK bjöd inte på något motstånd att snacka om.

Gavve: Edmonton kommer troligtvis skriva med Jonsson, så han ska väl testas under campen i höst tänker jag. Sen bör det inte vara omöjligt att han lånas ut till SHL eller Liiga, även om AHL kanske är mer troligt.

Lite Silly Season för ett lag som spelat klart också (liten koppling till Gävlekille, därför jag nämner det). Samuel Jonsson har ju enligt media varit "klar för Färjestad" till nästa säsong, det har väl ingen missat.

Nu rapporterar Expressen att Melker Thelin är klar för FBK. Finns väl inte en chans att de går in i 25/26 med Thelin och Jonsson? Måste ju betyda att Jonsson-dealen sprack (kanske drar till Nordamerika).

www.expressen.se/sport/hockey/shl/melker-thelin-klar-for-farjestad/

aplusb: Tycker man ska vara lite försiktig med att dra slutsatser om hur länge han blir borta. Även om kryckor kan betyda att något är väldigt dåligt kan det också vara i förebyggande syfte innan man fått svar på röntgen också.

Men det är klart att man inte borde behöva kryckor efter några dagar vid kramp.

Notera, jag har ingen aning om han har kryckor eller inte. Minns hur diskussionerna och ryktena som gick när D'Astous var "skadad för säsongen" och kom tillbaka 2 matcher senare i början på säsongen.

Gavve: Det är inget aprilskämt. Läste detta för flera veckor sedan när jag kollade schemat för slutspelet. Alla kvällsmatcher i finalen spelas även klockan 20:00.

spolaisen: Våra gubbar täckte väl över 30 skott i match fem mot Malmö om jag minns rätt. Fram till den matchen hade dom täckt runt 50 vill jag minnas. Många i det här laget är beredda att få lite ont för att gå långt skulle jag säga.

spolaisen:
"vi har inte spelare av typen Alcen, som kunde täcka skott i parti och minut..."

Öh va, det har vi ju visst. Intressant faktiskt att Djoos ligger 3a i blockerade skott i slutspelet.

Tycker också det är intressant att ingen av kvartarna gick till 7 matcher.

Sv: Kvartsfinal 6: Malmö - Brynäs
Silfverkroken: Det stämmer. Liten snabb sammanställning. Sen försvinner ju 1 av åren i och med pandemin. Så 11 år och 10 försök är det.

Brynäs:
14/15: Plats 10, Kvartsfinal
15/16: Plats 10, Åttondel
16/17: Plats 5, Final
17/18: Plats 10, Kvartsfinal
18/19: Plats 11, Missade slutspel
19/20: Plats 12, Slutspel inställt
20/21: Plats 13, Kvalspel
21/22: Plats 10, Åttondel
22/23: Plats 13, Kvalspel
23/24: HA
24/25: Plats 1, Semi (minst)

FBK:
14/15: Plats 7, Åttondel
15/16: Plats 5, Kvartsfinal
16/17: Plats 7, Kvartsfinal
17/18: Plats 4, Kvartsfinal
18/19: Plats 1, Semifinal
19/20: Plats 2, Slutspel inställt
20/21: Plats 8, Kvartsfinal
21/22: Plats 6, Vann guld
22/23: Plats 3, Kvartsfinal
23/24: Plats 1, Kvartsfinal
24/25: Plats 4, Kvartsfinal

FBK har alltså aldrig kommit utanför plats 8 under denna tid. Under samma period har vi bara kommit ovanför plats 8 två gånger (HA borträknat). Trots det har vi exakt lika många semifinaler och finalspel (de har ett guld dock).

Skellefteå är ligans mest frekventa filmarlag. Det lag som sätter filmningar och förstärkningar i system mest av alla… Det kommer medfölja en hel del frustration och ilska kommande veckor. Brynäs är inte chanslösa. Källgren behöver komma upp i nivå, det blir en nyckel…

SaggeBoy: Hoppas på SSK mot dif t ex, där tog kringlorna ledningen med 1-2

Nu är sportbladets avsnitt uppe med Steve Moreno.

ungefär 2 minuter in börjar det.

Gavve: Håller med dig om "problemet", Niederbach hade kanske kunnat vara intressant, men vi måste sikta högre än så. Om Scott kör ett år till så behöver vi en rejäl centervärvning bakom Larsson, för mig duger inte Niederbach där.

Zource: Tack! Det är fan stort. Räknade lite snabbt och tror vi nått semifinal eller längre 3 gånger efter guldet 1999. Det är fan inte lätt att ta sig förbi en kvart i SHL. Skönt att vi ändå lyckats ta guld under den tidsperioden i alla fall.

Peja: Ja, han är i stark i såna situationer. Riktigt kul att se honom få utdelning också.

Slaven82: Timrå. Men SAIK är väl mest troligt.

Bortsett från BP var detta en helgjuten insats. Var inte igår, förhoppningsvis vår nya lägstanivå framöver.

Siffrorna kunde absolut blivit större.

Forsberg 1978: Jaaaaaaaa!!!!!!!

Alla är glada utom Lena och Joel :)

Svingen : Greg!!!!!!

bradberry:
Hans reaktion var väldigt krampaktig. Man får så jävla ont att det skakar i hela kroppen.

Pucken tar solklart i plexit ut men domarna är helt jävla blind som vanligt, hur är det möjligt att hålla så låg nivå?

Jag älskar dig Lindblom!!! Han är så jävla bra i slutspel!

Zappaholic: Han är frustretad över
att inte få döma längre...

Vaket av domaren att släppa 6 man på banan..

Fan Joel Lundqvist är rätt tråkig att lyssna på

Sv: Kvartsfinal 5: Brynäs - Malmö
IronKrook: Tror Gnaget får svårt att rå på BIK över sju matcher. Speciellt med tanke på hur besvärligt man hade det med ett skitdåligt Löven.

Så himla glad för gamle Roger Melins skull. Vore roligt om han, välförtjänt, fick avsluta med att ta AIK till SHL.

Sedan är det inte helt fel om Djurgården missar ännu ett år till eller två. 😅

Jonjo: Tycker inte det är fel att slå icing VARJE gång vi inte är helt säkra på att förstapasset går rätt första tio minutrarna imorgon. Minsta lilla press från Malmö, då skall pucken ut. Hellre tolv icingar i onödan än att de känner att det får utdelning av att checka hårt på oss.

Gavve: Bra där! Jag är beredd att hålla med, alldeles för mycket fokus på domarna, jag är en av kålsuparna jag med.. men ska skärpa mig. Man ska respektera domarna och tror man att medvetet att vissa dömer emot en så är man på en tunn is som den gode silfverberg säger..

Emosteveoo kommer till Malmö på söndag.
Uppladdat:

500x0-img6405.png

{7853}: Mot semi!

SuneMangs: Håller med, tycker vi tenderar att göra bättre matcher mot Luleå än mot Växjö.

Mattson: Växjöhockey får mig att vilja dö inombords. Det är alltid känslor mot Luleå.

Berge: Mot semi!

Mickesgolf: Tror det också, minns själv hur orolig man var innan första ungen kom. Larsson kommer spela helt utan press och stress när han är tillbaka.