1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769599 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Salming
Loomis666: Ångestmatcher i sin hemstads klubb för att undvika degradering...och förnedring...?

Eller slutspelsfest i Umeå med chans att spela upp laget i SHL....?

Valet är så enkelt att det blir löjligt. De som ojar sig över att Alcén ”förlorade dragkampen” kan väl tona ned sig lite. Vad har Brynäs att erbjuda i detta läge? Sen har man själv försatt sig i den situationen genom ett sportsligt fiasko... Men i det korta perspektivet är Löven ett självklart val för Jens...

Sv: Salming
Svensson_62: Ja, vad jag tycker om vepan är känt...

MEN.
Ska den hissa någonstans så är det i Gävle.

Detta blev ju en tröjhissning för Börjes insatser för svensk hockey.

Mäktigt och värdigt💪👍

Sv: A proposito de nada
Tgl: Men nu får ni väl skärpa er. Bara fruktansvärt pinsamt.

Dallemas: Alcen tog med familjen till kanarieholmarna nu under uppehållet. Han behövde lite lugn och ro för att fundera på vilken nästa målvaktsvärvning blir. 👍

Treklövern1912: Hv var utspelade mot Timrå men fick 3p, slog jumbon Malmö, o med mycket tur fick 1p mot ett svajigt Luleå.
Ska bli intressant att se hur de mäter sig med topplagen 3 nästkommande matcher.

Tror och hoppas att Olkiunuora ska "göra en Enroth". Kolla länkade artikeln här nere. När Enroth kom till Örebro i februari 2019 var Örebro farligt nära kval med 10 omgångar kvar - och låg efter Brynäs i tabellen. När serien var färdigspelad hade Örebro knipit tiondeplatsen före Brynäs. Med Enroth i laget har Örebro sedan varje år placerat sig före Brynäs i tabellen.

Färjestad har sedan början av åttiotalet i princip varje år placerat sig före Brynäs i tabellen och har en förkrossande statistik mot Brynäs. ...Och man har i princip varje år sett till att ha en förstklassig målvakt. Kan Olkinuora prestera 92% eller högre i räddningsprocent kommer knappast Brynäs att spela kval. Kanske till och med istället play-in. Det var mycket länge sedan Brynäs hade en målvakt som presterade på den nivån över tid - och jag håller alla tummar jag har på att det äntligen ska bli verklighet.

JawKee: Greg Scott & Johannesson är Brynäs bästa spelare sett över hela säsongen, enligt mig.

JawKee: Scott är en betydligt bättre allround spelare än Rödin den här säsongen, med hästlängder. Han har varit vår bästa spelare sett över säsongen och gör andra bättre. Till och med Palve var ju godkänd igår när han fick spela med Scott.

Man blir ju lite rädd när Alcén säger att truppen är 75% klar och man har 5 lediga platser. Förhoppningsvis betyder det att han har spelare klara som inte presenteras förrän efter säsongen.

Peja: Ett av hans större misstag tycker jag ändå var att han gick in i serien med en rekordsvag fjärdefemma och en lövtunn trupp.
Man kan säga att Brynäs gick in i säsongen med 3,25 femmor, thats it. Ingenting extra att kasta in vid skador.
Sen är det ju såklart ett stort minus att inte ha värvat klart spetsen när serien börjar, även om han trodde att det skulle kunna lösa sig senare. Den tabben gör han nog inte om.

nittontolv: alla fokusera på om det var högklubba, men jag skulle säga att det var offside precis före skottet..

Hedberg ryktas till Djurgården. Om man lyckas bli av med kontraktet samt Karhunens kontrakt borde det finnas förutsättningar för att göra en hyfsad värvning, men gissar att man sparar dom pengarna till nästa säsong förutsatt att avståndet till botten inte minskar ytterligare.

Uppladdat:

500x0-16605746-c65e-43b9-abd1-becc24da3006.jpeg

BIF Kungen: Tycker det är jävligt gnälligt härinne. Inte så konstigt att ett lag som FBK skapar chanser på hemmaplan. Tycker det går att uppskatta Brynäs i den här matchen men allt är så jävla svart eller vitt hela tiden.

Sv: SLO-tråden
{8399}: Upplevelsen just nu är att det inte finns någon organiserad supportergrupp alls på hemmastå. Överröstas ofta av två busslaster bortafans.

Att satsa på dessa grupperingar som du förespråkar, tycker jag verkar ganska fel.
De vill säkert väl men har inte rätt "brinn" för att skapa nåt.

Sen vill jag säga till alla Er som tror att KK bara kan "komma tillbaka". Så är inte fallet riktigt. Det är jättemånga som är i "exil" numera, och är på en annan plats i livet än för 4 år sedan. På Ove-matchen så gick det ut en uppmaning till alla gamla medlemmar att göra ett tillfälligt inhopp för Ove. Och det skedde på ett bra sätt, även om det kanske kom 1/3.

Det som krävs tror jag är en kärna av lokala ultras, som startar upp en verksamhet likt UB06/KK och rekryterar rätt individer och växer långsiktigt. Då kan det bli nåt igen om ett par år.

Jag tror att tiden är mer mogen nu än på UB/KKs tid, då alla var livrädda för ultras. Många trodde att det var likställt med huliganism vilket det inte är. Och det vet förstås nye SLO som verkar kanonbra.

Utöver det så stödjer jag förslagen kring "aktiv sittplats" samt "rinkside" seats.

SuneMangs: Brynäs ligger fyra med ett snitt på 6362

JawKee: En glädjande sak vi alla har noterat är väl publiksiffrorna? Det är alltså nästan 6000 åskådare på en Tisdagsmatch i Januari. Är det nån som har koll på snittet för denna säsong?

Det känns som att Brynäs har ett mkt bra publiksnitt denna säsong, trots blygsamma resultat. Det borde innebära ganska bra intäkter iaf.

{8399}: ”Jag skulle gärna se honom i Brynäs.”

Nu har du gått för hårt på snapsen ikväll, det är tydligt det…

mattias - 74: Jag tror dom flesta SHL sportchefer drar öronen åt sig när sådana här ”karaktär” spelare blir entledigade. Det ska väl vara Nubben då som verkar hugga på allt.

Jag tror Quenneville hamnar i Tyskland eller Finland

Är det BJ:s tröjhissning som är dagens katastrof bland brynässupportrar? Såg en idiot på twitter som skulle säga upp medlemskapet 🤣. Ibland måste man höja blicken…

Malken: Ingen som ifrågasätter att BJ ska hyllas. Men att vår föreningen nu åter hamnar i fokus, av fel anledningar, känns både tråkigt och klantigt.

Sv: SLO-tråden
Masjävel: ” Tycker man kan kräva lite kritiskt tänkande trots att ni är brynäsare.”

Har du inte varit in här efter en förlust? 😆

Huge: Hur kan du inte förstå skillnaden? Är man en yrkesperson som man är i Brynäs så är man faktiskt offentlig. Och alla dom är väl beredda på att dom får ta kritik vilket är självklart när man är en offentlig person.
Att sitta på ett forum och uttala sig är allas rätt. Man behöver inte ha kompetens för det.
Du attackerar en PERSON när du gör så, en privatperson, när du borde attackera deras uttalanden istället. Det är skillnaden.

{8399}: Tack Lindbäck för att du vann matchen åt oss idag. Har jag förstått det rätt att det är okej med en snaps 🥃 idag?

Sv: Tippa SHL
Tigerhjärta: Förstår ingenting. Du nämner Petts, men screenshoten är från ”Soling”? Skämt åsido, denna blev borttagen i Brynäsboken tidigare även fast väldigt många fann det humoristiskt (vad som nu är låg nivå med att försöka humorisera ett uppenbart faktum förstå jag inte). Är det samma mods här så vi kan räkna med att den raderas igen?

Såklart inte ok någonstans att du får utstå dödsönskan och bra att du ryter ifrån.
Uppladdat:

500x0-dec6b6c4-f433-45b4-8970-c952beabd1bb.jpeg

Sv: Tippa SHL
JawKee: Gillar Scott, oerhört duktig och sliter som fan.

Huge:
Trevlig ton...från ingenstans....

Jaha, vad ska man säga om dagens match? Återigen misslyckas Manner kapitalt med att förbereda laget för match och vi kommer ut som en påse skit i 1:a perioden som har blivit lite av Brynäs signum de sista 10-15 matcherna. Om inte Manner har misslyckats förbereda spelarna så finns bara 2 alternativ kvar:
1) Spelarna i Brynäs är Sveriges mest korkade spelare som fortfarande inte lärt sig vad som krävs för att vinna matcher..
2) Manner har tappat omklädningsrummet och spelarna skiter i vad han säger.

Oavsett vilket så är alla alternativen lika allvarliga och det är bara att hoppas att laget förstår allvaret dom står inför nu.

Personligen vill jag helst inte att vi kickar tränaren men faktum är att Manner inte alls får ut potentialen som finns i laget och defensiven har varit en katastrof hela säsongen. Något måste göras för att väcka laget och förstå allvaret och om det nu är Pajen som ansvarar för defensiven så tycker jag det är dags att skicka honom.

Mycket snack om Rödins vara eller inte vara som kapten. Rödin eran kommer att gå till historien som en mörk tid i Brynäs historia där vi konstant varit ett bottenlag. Nästa säsong kan inte ta slut fort nog så vi kan bygga nytt. Förhoppningsvis spelar vi fortfarande i SHL då…

BIF Kungen: Lägg ner vad då? Är det normalt att människor som tjänar så inihelvete mycket pengar inte ens klarar av att kliva ut förberedda till en match utan att bli daddade? Ringer föreningen och väcker dem varje morgon också? Det är väl för i helvete inte Samhall vi pratar om.

BIF Kungen: där gick skutspelståget, nu gäller det enbart att hålla hv efter sig.

Oavsett om man lyckas med det eller inte så är säsongen ett fiasko.

Ser att man måste göra minst ett av följande:
1. Sparka tränarna
2. Sparka alcen
3. Bryta några kontrakt; rödin och palve

Rätt signaler måste sändas ut

Sv: Välkomna
Jugge: Som någon nämnde så har vi Jacke som referens. Hamnar Halloran i Brynäs kan vi nog vara säkra på att attityden inte skall vara ett problem.

Bulten:
Peja, Pettis och ni andra som bor i Gävle. Dra upp till rinken i eftermiddag och kör en ordentlig rotblöta i baren för att stötta klubben. Temat kan vara att ju mer ni festar, desto mer stöttar ni BIF. Kör hårt!
Glöm inte att posta framfarten regelbundet på HS…
Kan bli episkt.

Så fort Brynäs som lag börjar spela bättre och enligt systemet så är Anton Rödin totalt osynlig.
Känslan är att Anton inte klarar av att spela en systematisk hockey, utan trivs som bäst när det är lite mer fria tyglar, puckkära enmansshower och rock n roll.
Tankar kring detta?

{10128}:
”Fan så fint att se ett klassiskt 90tals vev i dagens omgång!
Sånt älskar man ju! För mycket saft och bullar numera.
Nu blir väl dom båda slagsmålskillarna avstängda 10 matcher.... pajas liga”

”Varför glorifiera våld?” Så skrev Pettisbif eller om det var jok3ern mycket myndigt till mig en gång under hösten.

Märkligt hur olika en del tycker. Soling verkar tycka tvärtemot Pettis/jok3ern iaf

Peja:

Nygård rörde inte pucken när den passerat mållinjen i den där icingsituationen. Varför blåste inte domaren för icing?
FBK fick ett övertag efter den missade icingen som jag ser det..kallas väl momentum...har kört bilderna nånstans vid 4.44 kvar av matchen..avgör domarna om det ska bli icing eller gäller linjerna/zonerna???

Mrassarson: målvaktssituationen har verkligen blivit utdragen, absolut. Men man kanske måste kolla på varför? Brynäs har släppt in flest mål och Lindbäck har haft väldigt låg räddningsprocent. Ganska naturligt att detta diskuteras och att man kollar anledningar till detta. Kan det vara att mv-tränare bara jobbar halvtid när resten av hockeyvärlden har sina mv-tränare på heltid.

Här har 99% nått konsensus. Men sen finns oxå kärringen mot strömmen som inte tycker att Brynäs gjort något fel, nånsin. Om inte den här skribenten skrivit pallmeter, utan att komma med ett enda vettigt argument, hade diskussionen tagit slut.

Att man INTE kan se att mv-tränare, insläppta mål och Lindbäck inte varit lyckat är egentligen absurt.

Ungefär som om jag skulle påstå att Johannesson INTE har varit en succe. Han har inte levt upp till förväntningarna och gjort färre poäng än jag förväntat mig. Sen skulle jag fortsätta mala på om detta i all oändlighet.

Det är ett skrattretande scenario men ändå händer detta gång efter annan härinne.

ppbrynas: Det beror lite på vad Alcén har på lut till nästa säsong, samt hur Dima avslutar årets säsong. Jag tycker han är för ojämn och stundtals osynlig för prislappen och för att räknas som spets. Det är dessutom mycket 2:a assist på Dima.

Jämför med Scott, som är billigare, där får du åtminstone alltid en helgjuten arbetsinsats.

Jag tar alltså för givet att Alcén redan jobbar på truppen till nästa säsong.

Huge: Det uppenbara beviset för att SHL-klubbar behöver målvaktstränare på 100% är att alla andra SHL-klubbar har det och att Brynäs har haft det de senaste ~20 åren. Det är ett bevis som du inte kan argumentera dig bort ifrån oavsett hur många tusen tecken du brukar. Antingen gör Brynäs fel eller så gör alla andra fel (inklusive Brynäs de senaste 20 åren). Att just Lindbäck, Veini och Karhunen skulle vara de enda målvakterna som Brynäs har haft de senaste 20 åren och de enda i dagens SHL som klarar sig lika bra med deltidsanställd målvaktstränare är ju löjligt att argumentera för. Särskilt när Brynäs målvaktsspel har varit ett totalt haveri under nästan hela säsongen.

Att Lindbäck uppenbarligen behövde massa tid och hjälp för att lägga om sitt spel på till stor is förstärker bara bilden om målvaktstränarens relevans och att dennes tid behövs. Och ja, om det nu är så att Lindbäck har lagt om sitt spel och att det numera fungerar, så borde vi kunna förvänta oss bra prestationer från hans sida resten av säsongen. Det har vi dock inte sett än, så det är väldigt spekulativt. Enstaka bra matcher är roligt, men det kunde även Sperrle med flera gör. Jag minns när Sperrle stal en match nere i Linköping och det hette att han minsann var tillräckligt bra osv.

När Brynäs och övriga klubbar blödde ekonomiskt under corona och behövde hitta besparingar inom samtliga områden såg jag heller inget förslag från din sida om att kapa målvaktstränarposten till en deltidstjänst. Det genidraget borde ju alla ha gjort om det funkar lika bra med deltidsanställning på den posten, men trots att varenda SHL-förening vände upp och ner på varenda spenderat krona valde alla att behålla heltidsanställda målvaktstränare...

Stefan R 63:
Vinner vi resten av matcherna den här säsongen blir det GULD, det är inte svårare än så...

xxx BIF xxx: Ser vi en blommaneffekt i Brynäs tro och en effekt av att Blomman lämnat i Timrå tro?
Han är sannerligen en riktig kämpe och pådrivare,

Tigerhjärta: så viktig seger. Precis som jag skrev efter segern mot LIF (ibland slår blixten ned)
Grymt viktig seger och för lagets mental styrka
Uppladdat:

500x0-fc7e945f-46c3-4651-a29d-761af238d8d4.jpeg

ELOGE TILL HELA LAGET MEN "EXTRA PLUS" TILL LINDBÄCK!!! Mycket bra coachning

Väldigt bra period från hela laget, fortsätt så!

Peja: Om det nu är så att Kinnvall inte är helt kry har jag svårt att se Brynäs släppa Hedberg. Vid en skada på topp 6 skulle då Lindstein behöva spela som ordinarie och det håller han ärligt talat inte för. Tycker han har påtagliga problem i defensiven.

Blipp62: Olesen blev utan matchpucken efter sin första hattrick i SHL, Manner visste inte att Olesen gjort hattrick och gav pucken till ett barn.
Hoppas Olesen får smaka på snapsen av tränartrojkan som tröst🎩
Uppladdat:

500x0-screenshot2023-01-12-22-22-55-170-editcomandroidchrome.jpg

Anders Berg: Han har spelat bra tre matcher i rad nu.

munkas: Rödin har varit riktigt bra i två perioder. Larsson två assist. Vad synd att Brynäs verkar förstöra din kväll.

Rödin pigg nu asså

När Rödin åker skridskor så slipper vi onödiga hakningar från han

Tgl: 7 poäng på 23 matcher i finska ligan i år. Något säger mig att Alcén inte hade blivit tokhyllad om han gjort den värvningen...

{7981}: Vad ska Brynäs med en analytiker till?
Laget kan ju gå in gratis på HS och få ett dukat bord med analyser - t ex analyserna av senaste 4-4 målet…
🙂

Silfverkroken: Johanesson har definitivt gjort sig förtjänt av ett NHL-kontrakt. Med en lite bättre defensiv kan han ta en tröja där borta också. Spelskickliga right-backar är en bristvara överallt i hockeyvärlden. En bra värvning av Alcén.

Häman Aktell är också en spelare som förtjänar chansen där borta. Riktigt imponerande hur han gång på gång vann närkamper mot Eklind med bred marginal senast. Han var inte ens Björklövens bästa back när Växjö plockade honom därifrån, riktigt bra scoutat av Växjö.