1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769593 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Inte över riktigt än
Alcén måste avgå oavsett resultat i kvalet. Men glöm inte bort att pk klubben Brynäs if även anställde SHL’s första kvinnliga sportchef Erika Graham, men det är det tyst om. Hon måste också bort!

lapad: Det är väl inte första gången vi ser denna typ av energilösa insats…
Manner har inte lyckats hitta ett sätt att få igång laget i viktiga matcher och har fortfarande inte lyckats lösa problematiken med backspelet under press. Mannerout.
Alcenout.
Brynäsout.

Typ nästan lycka till ikväll. 6 p till Brynäs och HV71 och 0 p till LHC skulle sitta fint.

Ove Myling: Det råder en god kamratskap här i forumet. Stämningen är snart uppe och nosar på rekordnivåer.

Bulten: Jag kan sakna luftrunken ibland. Ljuva 90-tal…
Folk tittar dock konstigt på en när man gör den på sittplats.

Hank81: ”det ända negativa med den här vinsten är att Lindbäck kan få fortsätta i mål. ”

du tar hellre förlust och säkrat kval än att se Limpan i mål nästa match? Det räcker visst inte med att han spelar bra för en hatare som dig. Patetiskt!

Runkandet i studion fortsätter med bilder från 95 och 2017. Varför inte veva när Palve sköt ner packet?

mattias - 74: Petter Rönnqvist är fortfarande bitter över hur många mål Bissett smällde in på honom och att vi ”snodde” guldet -99 😂

40 mål på 50 omgångar 98/99, det räcker så…

Huge: 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Blir det HA så ser jag gärna att vi behåller det mesta av nuvarande trupp, vad som bör bytas ut överlåter jag åt våra yrkeskunniga Alcen och Manner att avgöra.

Du är tamefan sanslös .Inget kan rubba din lätt bisarra syn på vad kunniga yrkesmän är.

mattias - 74: om jag inte minns helt fel var det ett par Brynäs-troll som gick loss i vår bok vid degraderingen. Antar att vissa ser det som payback nu.

Bodde i Dalarna när vi åkte ur, och kan inte säga att de Leksingar jag träffade i arbetet dagligen var så respektfulla. Tur det finns vettigt folk som hejar på Mora i Dalarna, för Leksingar har jag rätt svårt för. Nästan löven-nivå på vissa Lif-fans. Du verkar dock vara rätt vettig, så det finns nog undantag. ;)

Bor nu i Gävle och hoppas helt ärligt att ni Brynäs-fans slipper helvetet med en degradering. Hoppas ni klarar er kvar och rensar på ledarsidan, annars kommer det förr eller senare resultera i en degradering. Malmö hör inte hemma i shl, så antingen får ni eller hv göra jobbet och skicka ut skåningarna.

Trevlig helg och lycka till mot HV imorgon. Blir en spännande match. :)

Huge: Skulle du alltså ha fortsatt förtroende för Alcén och Manner om Brynäs åker ur SHL?

Sv: A proposito de nada
Huge:

" Åker vi ut så går livet och världen vidare, trot eller ej."

Klart livet går vidare men du inser kanske inte allvaret för Brynäs som väntar om ni åker ur. Båda sportsliga och ekonomiska förutsättningar för att lyckas ta sig tillbaks minskar rejält.

Men lycka till i Allsvenskan. vi leksingar vet att det inte är någon lek att spela där

Skall bli roligt att läsa dina försvarstal om ni åker ur.

Trevlig helg.

Huge: "Kan oinsatta och okunniga gnällkärrringar på HS veta vad som är ett bra eller dåligt beslut från insatta och kunniga yrkespersoner?"

Med facit i hand kan man nog konstatera att de kan det.

Jag har sagt det förr men kan säga det igen. Det stora problemet med Brynäs är att man inte satt en röd tråd och en spelidé. Vilka vill Brynäs vara? Vilken hockey vill vi spela? Vad står vi för? Undrar om Brynäs ledning någonsin ställt sig dessa frågor de senaste 20 åren? EFTER att det är gjort så värvar man en tränare som tror på idén och vill jobba efter den.

När det är på plats så är det dags att fylla laget med spelare som man tror kan vara framgångsrika i de roller som krävs för att laget ska kunna lyckas med sin spelidé. Sen ska samma typ av hockey implementeras från U16 ända upp till SHL laget. Det är ju därför SAIK exempelvis är så duktiga på att ta upp juniorer vid skador osv, för att dom är vana vid spelsättet.

Det blir heller inga problem när det blir dags att byta tränare. Laget ska fortsätta att spela på samma sätt, det ”enda” problemet blir att hitta en tränare som tror på idén. Brynäs har ju bytt spelsätt med varenda tränare medan många av spelarna är kvar. Så på så sätt saknas det en grym kontinuitet. Har man rätt spelare för spelidén som ska implementeras?

Likadant med värvningar, har man sin tydliga röda tråd och spelidé så blir det väldigt enkelt vilken/vilka typer av spelare man behöver. Inte Alcéns jävla svammel om att ”vi tittar på alla spelare som kan göra laget bättre”..

Och det är väl där någonstans det brustit med förlängningar och värvningar. Har man tagit in dom spelartyper som är absolut bäst för den typ av hockey vi vill spela? I min bok känns det ofta som att man bara tittat på spelarens meriter. Sen är ju vissa förlängningar hål i huvudet, som Palve. Han passar uppenbart inte alls till att spela ”Manner hockey”…

H-e vilket långt inlägg det blev…

Silfver:
Jag förvånas över att sportchefen Grahm inte kliver fram och visar var skåpet skall stå. Hon sitter i ledningsgruppen och är därför så nära en GM vi kommer. Men det märks inte.
Två sportchefer. Ingen visar sig.
Det är nåt väldigt märkligt med den här situationen...

J-S: Du kan väl iaf lova att sluta gagga om slutspel efter dagens förlust?

Brynäsgubbe: Kvalet är ju bokat sen länge. HV gjorde stora förändringar med både truppen och tränarstaben under säsongen. Det bär verkligen frukt nu. Brynäs har tuffat på med konstgjord andning under hela säsongen. Vi har det vi har.

Ove Myling: Mycket bra inlägg.
Björninen är långt mycket bättre än vad både han och siffrorna fått visa. En ledare som har fått ”ta den för laget” pga divor som Palve.
Björninen hade helt klart haft 10-15poäng mer om han fått den speltid och de chanser Palve har fått, utan tvekan.

Mycket prat om våra värvningar och Alcén idag. Som några varit inne på så är det stora problemet som jag ser det Alcéns kontraktsförlängningar som de flesta varit en katastrof. Enbart Scott som varit OK.

Det ihop med att man gick in i säsongen med en alldeles för tunn trupp. Som Peja var inne på så är det ju A och O att värva spelare utifrån de roller man har öppna i laget. Då blir det provocerande att höra Alcén säga ”Vi tittar på alla spelare som kan göra Brynäs bättre”.. Vilket indikerar att man inte har någon riktig värvningsstrategi, som jag varit inne på tidigare.

Att spela Björnen ihop med Blomman och Kvist i en 4:e kedja känns ju lite som att kasta pärlor till svin. Vi ser ju vad han kan prestera när han får spela högre upp i laget. Men ett felbyggt och för tunt lag har gjort att det blivit så här..

Alcéns ansvar på årets resultat är väldigt högt. Manner har under intervjuer i stort sätt hela säsongen ropat efter spelare. Han kan ju bara sminka grisen så länge..

Så inget snack om att årets säsong är ett gigantiskt misslyckande där man i slutändan får vara nöjd med om vi lyckas undvika kval. Oavsett om vi spelar i SHL eller HA nästa säsong så kommer Brynäs behöva göra en förändring i den sportsliga ledningen.

JawKee:

Att Brynäs kommer hamna 10 är ungefär lika troligt som att HV skulle kunna vinna sm-guld 2021. Det kommer inte hända och fokus borde vara på nuläget och inte sväva iväg.

Vi är alltså 8-9 poäng bakom slutspel. Vi måste gå rent för att ens ha en chans. När fan vann Brynäs 8 matcher i rad senaste? Den kapaciteten finns inte.

{8399}: Lägg ner trollandet någon gång. Alla förstår att du bara driver, särskilt nu när transferfönstret är stängt. Det var nästan roligt de första 150 gångerna.

Davey85: ”Måste ändå säga att jag aldrig har varit såhär missnöjd med en seger. Och det är 90% för att Hv vann och 10% för att vi spelade piss i 40 min. ”

Vad dom andra lagen i SHL presterar är utom vår kontroll,
Nu är det bara att vinna matcher vilket vi gjort i dom två senaste matcherna.
Så en dag i taget en match i taget och fortsätta vinna matcher är allt vi kan fokusera på.
😇💪🏻✌️

{9684}: Står Limpan nästa match så kan jag bara dra slutsatsen att Brynäs aktivt försöker ta sig till kval. Olki var riktigt bra idag.

Malken: Klockren analys. Lindbäcks svårigheter att komma in i SHL hockeyn har kostat oss minst 15 poäng och har självklart skapat grym osäkerhet i försvaret.
Intressant att höra Olkinuoras egen uppfattning om Leksandsmålen som han var självkritisk till. Ena målet en retur på benskyddet som en vaken back skulle kunnat ta hand om och det andra målet, ett friläge på en leksing. Den kravbilden har vi inte varit vana med under Lindbäcks tid. Hoppas nu verkligen att Olkinuora får förtroendet alla matcherna som är kvar såvida han inte "tappar" det helt.

Nåt som fortfarande retar mig är att Alcén misslyckades storartat med att hitta en forward att förstärka truppen med, trots massvis med tid. Det hade behövts.

Bulten: Och att Lindbäck skulle haft oskön attityd i media håller jag verkligen inte med. Snarare tvärtom, tycker han stått rakryggad i media på ett bra sätt och varit både öppet självkritisk och inte heller skytt media när det gått tungt.

JawKee: "Tror problemen ligger inom laget."

Jag har trott som du - men dagens artikel i GD/Arbetarbladet motsäger det. Olkinuora intervjuas:

"Du som kommer utifrån, är det ett splittrat lag du kommer till?

– Det är kul att se att media och folk har åsikter om det. Men vi är ett tight lag och alla är bra killar som stöttar varandra. Även om tiderna är dåliga som nu så stöttar vi varandra."

Sedan är det förstås ett problem att killar som Rödin, Palve och Timashov pendlar så mycket i prestation. I princip alla i Skellefteå maxar i varje match och så var det i Brynäs under storhetstiden. Det har man tappat. ..Och det är dit man måste igen!

Allt är vad det är och har varit men nu är vi där vi är och det är på intet sätt klart hur säsongen slutar. Ponera att vi får Malmö i bästa av sju, är det någonting att vara uppgiven inför? Bara laget nu tar och landar i att det är Malmö i kval eller eventuellt som bäst en plats i ingenmansland som vänta så har vi alla chanser.
Malmö är ett pisslag de med och som det är nu så har vi i alla fall hemmafördelen.
Spelet igår var väl inte så illa? Vi har alla chanser i världen om vi lirar som igår och kanske höjer oss en liten aning.
Fan grabbar det är ju bara att acceptera och ta motgången och motståndet som kastas mot oss.
Hockeyallsvenskan kan vänta, de klarar oss gott utan oss.
Synd att nattsömnen återigen är sabbad denna tid på året bara.

Peja: Idag spelar Brynäs aggressivt och forecheckar som ett lag.

xxx BIF xxx:
Amen vad kul - inte.
Mental note to myself: scrolla förbi och ignorera xxx BIF xxx framöver samt de som skrivet ”HA HA” när Brynäs släpper in mål.

Du kan väl för faan inte sitta och skicka in lögner när läget är så kritiskt!!!!

Ove Myling: Allt handlar om att undvika kval. Återigen.

Vilket jävla svek. Jag håller med om att Manner inte är en bra matchcoach men då är det den sportsliga ledningens förbannade skyldighet att se till att det finns en sån ledare i båset som kan stötta där. De andra finnpajsarna är ju lika förstenade. Honkens insats vill man ju inte ens prata om, vilket fruktansvärt dåligt upplägg och hur i helvete har Alcén sanktionerat detta?

Vad sitter det för folk och ger laget förutsättningar att lyckas ute på isen? Jävla pajaser!!

Avgå och låt kompetenta personer sköts klubben.

Vilket jävla svek.

Bulten: Håller helt med dig i din analys! Jag har sagt det länge att Rödin är den formella och informella ledaren i laget. Under hans tid som kapten i Brynäs har varje säsong varit en fullständig katastrof! Det har ju skrivits om rykten här inne att han och bla Bertilsson är en egen ledartrojka som styr och ställer.

Jag förstår inte er som skriver att styrspel inte skulle fungera. Hur vet ni det? Om inte Rödin och Co köpt in på idén har väl aldrig systemet används som det är tänkt. Ett finskt landslag som samlar spelare från mängder av klubbar med mängder av spelsystem verkar klara det ganska bra, eller? Fungerar det på internationell nivå varför skulle det inte fungera i SHL?

Jag liknar detta vid ett myteri. Jag måste såklart kunna påverka på mitt jobb men någonstans måste jag acceptera vad min chef säger till mig. Vi kan inte hålla på att sparka tränare stup i kvarten!

nittontolv: Krismöte?
Nä, tror det är lagfest på G.
Alcen sågs gå in i omklädningsrummet med två plattor bärs och Rob’n’Raz-skiva.
Mikko var inte bjuden för han är för dryg och tjatig.

Lakim1912: Nu snackar du bara en massa skit. Mattias har alltid betett sig väldigt respektfullt och försöker sprida en gnutta ljus i vårt mörka forum. Honom ger du fan i.

Pigalle: Rödin är en ren och skär skam för brynäs, fruktansvärt usel kapten!

Huge: Det roliga är att du tror att du tillför något positivt.

Huge: alla såg detta komma..utom du..LG ...Manner ..Alcen.. 43 omgångar + försäsong ..ett stort jävla misslyckande att inte få ihop detta gäng och till ett spel som håller.. Det är skämskudde på er..Strutsar!!@

Huge: Rätt många som skrattar åt ditt strutsbeteende oxå🤷🏼‍♂️

Huge: ”Ja, om jag får välja mellan att ställa mig bakom de beslut som yrkespolitiker som Putin och Erdogan tar och de beslut och förslag på åtgärder som du och andra random soffpolitiker med noll insyn och kunskap kommer med när det gäller att driva en stormakt i världen, så väljer jag tveklöst förstås att ställa mig bakom yrkespolitikerna alla dar i veckan.
Ett råd till DIG: dra ner på din övertro på dig själv som oinsatt och okunnig tyckare och inse att dom som jobbar med beslutsfattande som yrke i stormaktsnationer både kan och vet mkt bättre än vad du gör.
Lite ödmjukhet skulle inte göra dig nån skada alls...”

Bulten: Det som blir intressant att se är att om vi klarar oss kvar i SHL, vilka som får sparken. Det finns väl ingen med någorlunda sunt förnuft som kan kalla den här säsongen för något annat än ett stort misslyckande.

mattias - 74: FBK lyckades gräva fram en NHL meriterad AHL back… inte helt dött ändå, då.

Huge: men snälla Huge....Är det någon som som skriver samma fras igen o igen o igen....så är det väl du Huge. Resan börjar oftast med sig själv.
Alla är väl helt enkelt jävligt besvikna, oroliga osv..för hur detta ska sluta. Vissa går till attack och är arga medans andra tror att det ordnar sig...men tror alla känner samma oro,.,,,,

{8399}: Att Alcén inte valde att förlänga med Roy framstår i dagens ljus som ett grovt felbeslut. När det skedde var man ju säker att det betydde att han hade något bättre klart, men icke…

Nu är ju truppen så lövtunn så vi inte ens kan bänka spelare som missköter sig grovt..

Alltså allvarligt, så här på alla hjärtans dag..
..hur många av er hade stannat i förhållandet om er livspartner hade fått er att må så här dåligt så här ofta under så här många år i rad?

Nä nu känns det fan som god natt..

Ärligt talat, det finns ju nästan ingen anställd i Brynäs IF som kan vara nöjd med sin insats. Det är väl typ några damspelare och nån anställd i korvkiosken som gör skäl för lönen.

Svedman: Underkänd. Jag vet inte vad fan han gör, men det verkar inte gå särskilt bra.

Alcén: Underkänd. Se tabell, spelartyper och brist på värvningar.

Herrlaget: Underkända. Jag antar att de helt enkelt skiter i vad Manner säger. Idag pissar våra ledande spelare på klubbmärket och sina fans.

Ledartrojkan: Underkända. Kolla hur laget uppträder. De respekterar inte sin coach, de uppträder själviskt, osmart och arrogant.

Så ja, i hela Brynäs IF är det svårt att hitta många som kan vara nöjda med verksamhetsåret.

Personligen är jag äcklad, utmattad, besviken och så jävla trött på att få skämmas.

Jag är färdig med dem som saboterar. Dima och Palve har jag redan sagt vad jag tycker om. Men detta var dagen då Rödin tappade mig. Han FÅR INTE ta den utvisningen. Manner tappade mig för några månader sen. Han är nämligen inkapabel till att få spelarna att uppträda disciplinerat och professionellt.

Jag är trött på att bli utskämd. Man kan inte vara stol Brynäsare längre.

SuneMangs: Ja, Brynäs har gett upp. Brynäs har vikt ner sig. Kvalet är bokat. Svedman, Alcén, Manner och Co borde alla avgå.

Det finns inget försvar för att jämt pissa på fansen. Jag är trött på Brynäs jävla skit.

Zappaholic: Fan vilken sorglig utveckling det blev på Pettis ändå. Man saknar ju de gamla goda tiderna med ändå helt ok inputs, ett par laguppställningar per vecka och lite sillys (ibland otroligt tagna ur luften dock). Detta blandat med stundtals orimlig lättkränkthet och självgodhet.

Sen kom urkukningen med personangrepp, dödsönskningar via DM osv. Nu lite uppenbara alt.konton med uppenbar ljugbakgrund.

Personen i första stycket var ju ändå en karaktär. Som sagt, sorgligt.

Sv: Salming
Loomis666: Ångestmatcher i sin hemstads klubb för att undvika degradering...och förnedring...?

Eller slutspelsfest i Umeå med chans att spela upp laget i SHL....?

Valet är så enkelt att det blir löjligt. De som ojar sig över att Alcén ”förlorade dragkampen” kan väl tona ned sig lite. Vad har Brynäs att erbjuda i detta läge? Sen har man själv försatt sig i den situationen genom ett sportsligt fiasko... Men i det korta perspektivet är Löven ett självklart val för Jens...