1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769665 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Laban: Nu vet jag inte vilken ”expertkunskap” du sitter på men jag ser flertalet lag som ligger betydligt sämre till att åka ur nästa säsong. Som lagen ser ut just nu iaf. Det kommer inte bli lätt att göra mål på Brynäs kommande säsong, det tror jag vi kan slå fast på en gång.

ellis: Våra NHL-spelare är lite för bra helt enkelt. Oskar i det här fallet är ju fortfarande ung så att han väljer att inte vända hem är absolut inget konstigt.

Tigerhjärta: läste den tråden. Det verkar inte helt omöjligt att de köper ut OL. Gissar att de har försökt gjort en trade men han har en lön på 3M och han har inte riktigt kommit tillbaka men producerat nästa som året innan cancern. Men han fick spela en hel del i de lägre kedjorna i år.
Skulle bli förvånad om inget annat lag plockar upp honom fast till en lägre lön.
Men skulle gärna se honom i Brynäs igen.
Det kändes som att det var han som lyfte Jesper Jensen en eller två nivåer

Jag säger som Birgit Friggebo, vi sjunger we shall overcome och blir vänner ;)

Dags och snacka hockey? ;)

Jag avskyr ordet Hen och använder det aldrig, vill man diskutera det med mig kan man ta det på bubblor ;)

Soffdomaren: Svedman är rutinerad. Har ger svar på tal. En mindre erfaren person hade säker kunna drabbats av lite panik och agerat på ett sätt som gjort saken värre.

{8399}:
Hen... fan vilket veligt nytt ord som tillkommit till svenska språket.

Fel att skriva den?

Har ALLTID varit en sommarälskare. Men vafan tror det är första gången i mitt liv jag längtar till hösten. Jävlar vad livet blir tomt utan hockey!!!

Är sjukt spännande och underhållande. Är något speciellt jag känner i år. Skål och må väl alla med semester och utan! 😁🍺🍺

Är nog bara i Gävle som det finns ett så stort missnöje över att kommunen stödjer Brynäs. I nästan alla andra kommuner kastar kommunerna pengar på deras lokala lag utan stopp och ingen ifrågasätter någonting. Här ifrågasätter man oavsett vilka belopp det handlar om fast det finns bevisat att Brynäs inbringar stora pengar till näringslivet och kommunen på matchdagar.

Jugge:
Inte helt fel att behålla Sallinen. Han är en omtyckt spelare i omklädningsrummet, han är väldigt nyttig och kan spela lite varstans i kedjorna, är bra i BP. Dessutom hör jag att han kan tänka sig gå ner kraftigt i lön för att stanna. Han gillar verkligen Gävle men framför allt Manner. Jag förstod att beskedet kring Tomi skulle komma senast av spelarna Adam och Emil.
Därför jag vill ha kvar Sallinen är för att han skulle passa perfekt i en 4e kedja. Sen hör jag vad du säger. Tycker också man bör satsa på egna spelare från juniorleden. Men faktum är att vi inte har tillräckligt bra spelare där just nu. Varken Birger, Kvist eller Ljungkrantz är tillräckligt bra för att spela i SHL enligt mig. Vi ska ta nästa steg. Och kan vi få 3-4 kedjan bättre istället för att dom kedjorna ska vara ett orosmoment när dom är inne så kommer vi inte vara jämna och bra.
Tyvärr tror jag inte juniorer som Holmi eller Hemström heller är tillräckligt bra för att platsa i SHL och konernuerligt tillföra nått.
Tomi tillför alltid nått och man vet vad man får.

Jag hoppas på att dom sista 3 spelarna som ska in är Saku, nån av Boqvist/Järnkrok/Larsson samt Tomi.

Då skulle vi kunna ställa upp såhär om tex Calle väljer oss igen:
Rödin - Järnkrok - Timashov
Mäenalanen - Björninen - Palve
Olesen - Scott - Eklind
Junis - Ölund - Sallinen

Pettisbif:

Oj, det var en ovanlig åsikt år 2022. Klappor går helt emot dagens läktarkultur och Brynäs IF ska naturligtvis aldrig använda sig av klappor på sina matcher. Det vore ett väldigt stort steg i fel riktning för hela föreningen.

Charles: det finns en osynlig spelare i år som jag ser det. Vi har samma HC och en av ass är kvar. Vi får en kontinuitet som vi inte haft tidigare där HC fått den säsong att sätta ett spel som laget kan och klarar av att spela. Ledarstaben får vara med och värva spelar som passar in. Man har sett vad som både är brister och styrkor i laget och kan justera det istället för att någon ny kommer in.
Sedan måste det vara kvalité på det 2-3 fw som skall in då de flesta övriga lagen förstärkt med bra spelare utifrån hur marknaden ser ut pga Flykten från KHL (Snake Plissken)

Min dröm uppställning:
Lindbäck - Vehviläinen

Bertilsson - Kinnvall
Sklenička - Johannesson
Friman - Hedberg
Lindstein - Bergman

Rödin - Larsson - Scott
Timashov - Palve - Ojamäki
Gunler - Björninen - Eklind
Olesen - Ölund - Sallinen
(Kvist - Birgersson - Ljungkrantz)

Känns väl som en topp 6 va 😉

Tigerhjärta: ser bra ut, Kinnvall, Johannesson och Hedberg i varsin kedja känns givet för att ha bra balans mellan offensivt och defensivt, måste också säga att jag gillar åldern på backsidan, Bertilsson äldst på 31 annars 28,26,25,24,22,21,17

{9682}: Innan du går på Brynäs får du nog börja med att bråka med eran nya storebror Björklöven istället. Stora stygga löven och dumma farbror Rahimi som enkelt psykade ut hela eran förening. Komedi på hög nivå :)

Såg Jesper Boqvist på golfen idag. Ville nästan säga:kommer du hem nu till nästa säsong.. men vågade inte.

”Larsson-Gate” verkar vara ett faktum iom dessa inlägg.
Trodde inte det fanns på världskartan att man kunde lägga ut ett sådant inlägg utan underliggande anledning.
Jag lägger mig platt och erkänner att jag var naiv över kommunikationsavdelningens kompetens och fingertoppskänsla , den är uppenbarligen skrämmande usel.

{7780}: ”Sen sa Alcen att högst osannolikt nån av dom kommer hem nu.”

- Vad Alcén säger ska vi nog inte lägga så mycket vikt vid. Skulle han prata i Sportbladet om att ”jo vi för dialog med två av dem. Det verkar som det är dags för dem att komma hemåt nu” Då har han basunerat ut till övriga klubbar att ”kom å bjud över oss”. Ponera han har långt framskriden dialog med tex Larsson. Han har verkligen allt att vinna att ligga lågt och defensivt med den eventuella affären…

Nubben värvar in Andy Miele som spets.
Tröttare spetsvärvning får man leta efter! Avdankad 34åring som inte vet vad ”defensivt jobb” innebär.
Bra Nubben, HV till Allsvenskan!

Jockster : Finns det överhuvudtaget någon spelare som duger för dig i Brynäs IF?

Målvakterna kanske är lite halvhyfsade.....

Men det är ju klart -på Tord Lundströms tid.....

Berge: Nu är ju inte alla trupperna spikade, men...

Om Brynäs skulle få till den forwardsuppsättningen som du anger så skulle det knappast vara bäst forwardsbredd i ligan. Frågan är om spelare som Kvist och Birgersson hade platsat på 4 kedjor i något annat SHL-lag? Jag är inte så säker på det.

Som en jämförelse mönstrade Färjestad detta i game 7:
Ejdsell-Linus Johansson-Viksten
Nygård-Rydahl-Åslund
Lillis-De La Rose-Lindqvist
Lundh-Martin Johansson-Widerström

Färjestads uppsättning är ju klart bättre än den Brynäsuppsättningen som du anger. Det är stor klasskillnad mellan Lundh/MJ och Kvist/Birgersson och toppkedjorna är överlag också bättre. Nu vet vi inte om Färjestad kommer få lika bra kedjor nästa säsong, men med tanke på utbudet av KHL-spelare kommer nog alla att få bättre lag på pappret. Kanske till och med Färjestad, trots tunga NHL-tapp.

Däremot vore ju forwardsuppsättningen som du skrivit nedan för Brynäs en klart uppgradering jämfört med vad Brynäs har haft det senaste åren. Om man därefter kollar på målvakts- och backuppsättningen - som båda blivit hästlängder bättre - så är Brynäs givetvis helhetsmässigt mycket bättre än 21/22.

Ren spekulation nu men skulle det kunna vara så att Lindbäcks kontrakt är utformat så att det är billigare första året och att det blir dyrare kommande åren (likt Anderséns var)? Veinis kontrakt är ju bara på ett år så det är väl troligt att han testar lyckan i Nordamerika igen efter det. Tanken är kanske då att vi kör med Lindbäck och Veini det här året utan att det bli överdrivet dyrt och att vi nästa säsong, om Lindbäcks kontrakt blir dyrare och Veini sticker, kör med Lindbäck och någon lite billigare målvakt.

Som sagt, rena spekulationer.

Bra skridskoåkning, bra blick och förstapass av Friman. Känns som en riktigt fin värvning!

Peja: Senast det kändes så här positivt under en silly season måste vara 2016. Sen dess har man varit frustrerad varje vår och sommar med sportchefer som tagit mer eller mindre obegripliga beslut. Nu känns det äntligen som att ledningen ser samma brister som vi har påpekat senaste 3-4 åren och dessutom rättar till problemen i lagbygget med spännande nyförvärv.

Pettisbif: Axle San: Är som ett jäkla dagis här. Väx upp och bete er som vuxna människor. Det ingen av er fattar när ni kläcker ur er saker till varandra är att vi övriga måste läsa skiten. Nu får ni fan ge er.

Då kan vi nog slå fast att Björk lämnar va? Isf ser det på backsidan ut som följande sen slutet av föregående säsong (om vi räknar Kinnvall som klar):

In: Kinnvall, Johannesson, Sklenicka, Friman
Ut: Genoway, Björk, Mylläri, Berglund, Cibulskis

På papperet en extremt mycket starkare uppsättning. Det jag framför allt gillar ändå är att backsidan känns mer välbalanserad än på länge. Bra mix av offensiva, defensiva och tvåvägsbackar, en del rutinerade backar (utan att vara på tydlig nedgång) men också ett par yngre backar med utvecklingspotential. Väldigt uppfriskande efter alla dessa år med extremt baktunga backuppsättningar.

Här kommer ett intressant namn, dock ett litet långskott!
Juho Lammikko!
Lammikko har denna säsongen varit cementerad i Vancouvers Canucks 4:e kedja och gjort 15 (7+8) poäng på 75 matcher i laget. Hans kontrakt går nu ut.
Han förstärkte nyss Manners mannar till VM och som grädde på moset så spelade Lammikko i just Kärpät med Manner som huvudtränare 19/20 innan han stack över till NHL.
Är det så att Lammikko skulle vara sugen på att "börja om" och få en framträdande roll med mycket speltid så vore Brynäs med Manner ett klockrent alternativ!
Som sagt, ett långskott. Men ett utgående kontrakt i en undanskymd roll + tydliga kopplingar till Manner, visst kan man få drömma?

Appropå gamla tider som det skrevs om tidigare idag. Hittade mina barndoms hockeyprogram på farsans vind idag (”program, utlottning en krona”):
Uppladdat:

500x0-a995873a-5bb2-4624-95c6-29e35fb322f0.jpeg

JawKee: Björninen och Mäenalanen lite osynliga men Sklenicka tycker jag ser riktigt bra ut, vill ofta skjuta från blå och var nyss inne i ett långt byte och tog kloka beslut fast han var trött

Pettisbif: Svensson sa det i en kontext som att han inte såg det hända. Vilket är rimligt egentligen, två så bra målvakter som ska stå 40+ matcher. Sen har han haft fel ett fåtal gånger. Men när han avslöjar något har han rätt till 99,999%. Och all respekt, du kan inte jämföra dig själv med honom. Släpp det här nu..

Pettisbif: Kom igen, Pettis. Släpp det där nu.

Lunkz: Ser inte problemet med att ta in Wännström om det är för en tredjekedja? Han kan nog panga in 10-15 baljor. Ersättare för Gunler rakt av, jag köpert. Då har vi bredd ner i tredjekedjan. Han är säkert inte så dyr och han är en Brynäskille, ser det som en bra breddvärvning.

Skrubben: Japp, det är så man förhoppningsvis får se det. Med fullt lag blir Kvist troligtvis utlånad och sen inplockad vid skador som alltid kommer. Känns ändå som en ok förlängning som inte lär vara dyr.

Pettisbif: Lite skillnad på att ta plats i Tjeckiens eller Finlands lag mot att ta plats i Lettlands lag. Det som gör mig hoppfull är att både Björninen och Sklenicka (och Mäenalanen om han blir klar) coachats av Pajen och/eller Manner. De borde ha bra koll på vad de får, hur de ska få ut det bästa av dem och de hade nog aldrig värvats om de inte sett något i dem. Länge sen jag var så här hoppfull under en silly season!

Gillar åldersstrukturen på de båda värvningarna. Bör fortfarande vara på väg uppåt i karriären. I motsats till Genoway och Sigalet.

Pigalle: Verkar vara en fysisk tvåvägsback, riktigt bra!

{8399}: Det jag hört om Janne från initierad källa är att han är taktiskt mästerlig – men lite tystlåten. Om den beskrivningen stämmer, vilket jag tror, skulle han ju kunna vara ett perfekt komplement till Manner och ”Pajen” i tränarteamet. …Men han är kanske inget GM-ämne.

Mattson: Säsongerna 19/20 och 20/21 så vann björninen mest tekningar i finska ligan om jag hittat rätt, letar all statistik jag kan

KulaShaker: Nu kan vi andas ut, bra värvning!

Berge: Det är ju Brynäs vi pratar om! Med sedvanlig gamnackelogik kan en finsk OS-center som lirat i landslagets 4:e kedja på sin höjd klara av att spela i Brynäs 3:e kedja. Björninen är vår förstecenter, inget snack om den saken!

Gunler med nytt mål igår

Silfverkroken: Bra ålder på båda, bra med erfarenhet och bra tyngd. Hoppas båda går i lås!

För första gången på många år har Brynäs ett väldigt intressant J20-lag.

Största talangen är nog Lindstein, som har potential för NHL. Men bakom honom finns en del del riktigt intressanta med:

Linus Hemström
Arvid Sundin
Widen Shaade
Felix Jansson
Jonathan Karlsson
Linus Lindblom
Noel Nordh
Anton Ohlsson
Linus Molin
Joel Holmi
Alieu Moldal Bah
Albin Udd

Många av de här spelarna ska upp i J20 efter att ha varit lysande i J18. Jag tror ett par av de här spelarna kan slå igenom i år.

Felix Jansson och Linus Molin ser lite extra intressanta ut med.

Vilka tror ni vi kan få se i a-laget till nästa år?

Jan Grismöbel: ” Sportbladet i går .”

Precis. Sportbladet, inte Frölunda.
Sjöström har bekräftat lika lite som Alcén. Om du går på vad Sportbladet skriver så har vi Brynäs redan värvar Kinnvall, Johannesson och Lindbäck?

Lunkz: Alltså vi är i mitten av april. Nästa säsong börjar om ca. fem månader. Herregud...

Silfverkroken:

Groggtipset med AxleSan kan bli en annan succé i Hockeysnackpodden. Precis som otursrapportem från Modo-boken.

xxx BIF xxx: Att ha två bra målvakter och att ha två dyra målvakter är inte nödvändigtvis samma sak. Finns det något lag i hela SHL som uppfyller dina krav om två superetablerade dyra målvakter?

Luleå har antagligen bäst målvaktspar i ligan, men där spelar Wallstedt på rookiekontrakt. Wallstedt hade ju aldrig fått chansen i ditt lagbygge eftersom han kom direkt från J20 och därmed var ung och oprövad. Och han hade givetvis aldrig valt att flytta till Luleå överhuvudtaget med ditt sportcheferi-tänk, eftersom klubben bara hade öst på med etablerade spelare tills de gått i konkurs.

Frölunda kommer förmodligen ha Lasse Johansson - Dichow som mv-par nästa säsong. Det tror jag är en bra mix mellan en äldre toppkeeper och en ung "up and coming"-keeper. Men det finns givetvis inte massvis med unga målvakter av Dichows kaliber. Skulle inte förvåna mig om Brynäs landar Frans Tuohimaa i slutändan.

Skrubben: stämmer! Dvs goda nyheter. Hedberg kommer vara grym i år.

Tigerhjärta: Det är ju förvisso sant. Kan stå ut med han i Cmore om det betyder att han inte kommer till Brynäs.