1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769752 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{7981}: "Då BKB hade det dålig omdöme att ha med honom och medlemmar gillar det har jag bestämt att mitt företag kommer sluta sponsra BIF."

Tröttsamt att läsa sånt här varje gång en missnöjd supporter ska markera. Hur mycket supporter är man om man kräver att alla beslut, alla anställda ska matcha min uppfattning, "annars jävlar..."? Brynäs IF är större än enskilda styrelsemedlemmar och anställda. Och större än enskilda korkade beslut.

Det här får man fan precisera från Brynäs sida. "Med stöd av Boumedienne och resten av föreningen". Vad innebär det rent praktiskt? Exakt vilka delar kommer Alcén ta beslut kring när han börjar sin tjänst? Hur mycket och vad för sorts stöd från Bombom?

Brynäs bara fortsätter och fortsätter att ta skumma beslut. Verkar inte finnas nåt slut på det.

Sv: Uppriktigt orolig
{8399}: Chris Abbott har en Bachelor i ekonomi från Cornell University som rankas som världens 13:e bästa universitet. Så utbildningsmässigt kan man nog inte riktigt jämföra honom och Alcén. Å andra sidan verkar Brynäs tidigare krav på att få in en akadmiker på sportchefsposten vara lika bortblåst som vettet nu.

Lemp: Är det bara jag som inte gillar hur Kangas uttrycker sig på twitter när han sågar Alcén och uppvärderingen av arenan, för att sedan säga att han hade förordat samma lösning. Han känns mer som en politiker som vill göra allt för att bli vald genom att göra billiga poänger än att verka som en enande kraft, vilket iaf jag förväntar mig av den nya ordföranden. Som han sågar Alcén får han det att låta som hans första åtgärd är att han ska göra allt för att kicka Alcén. Om du läser här, höjd dig Kangas! Jag förväntar mig mer av en ordförande i Brynäs!

Alla här som är medlemmar: Se till att skaffa rösträtt och rösta bort styrelsen på årsmötet nästa vecka. Dom kör ner klubben i botten med sina horribla beslut som bara staplas på hög just nu.

Helt ofattbart att PJ anställer en sportchef när han har EN (!) vecka kvar på sitt mandat. Han ställer upp för omval men det hoppas jag alla medlemmar sätter stopp för. Om inget görs kommer denna klubb gå under. Det är stora ord men det är den bistra sanningen. Det måste in ett nytt styre.

{8399}: Varför tycker du det? Min uppfattning är att föreningen är på väg åt helt fel håll. Brynäs har blivit en tummelplats för personer som driver egna agendor i frågor som är viktiga för dem privat. Snart jobbar man med allt utom elitishockey!

Lyssnat på inslaget med tf klubbdirektörer, BomBom och Manner nu och jag måste säga att jag känner stor framtidstro efter att ha lyssnat på inslaget.

Många i detta forum och i andra grupper har pratat om en nödvändig nystart för Brynäs och jag tror att om det är någon som ska lyckas med det är det dessa personer.
Den ledarskapsfilosofi de representerar är helt rätt som jag ser det. De vill utifrån handlingsplanen, som jag tolkar det, få bort stuprören i organisationen och skapa en helhet där alla vet vad de ska göra med klubbens bästa för ögonen.
Ta bara den påstådda läckan det pratats om, sådant uppstår ofta när man inte förstår sin egen roll i den organisation man representerar.

Manners filosofi kring träningen tycker jag också låter klockren där det är utveckling i det lilla snarare än utskällning för misstag på träningar som ska lyftas. Om spelare mår bra har de också större möjligheter att prestera bra.

Det blir viktigt att träffa rätt med de nya spelarna som ska in men gör man det kan de första stegen på klättringen komma redan säsongen som kommer är min känsla.

Silfverkroken: Är ingen som kan klandra dig över att både tänkt och skrivit det... Tror vi alla har tänkt tanken att det mycket väl kunnat sluta i en intern lösning (Ove och Dacke)
Tror samtidigt att majoriteten av oss är positivt överraskade vart allt har landat, kunde aldrig i min vildaste fantasi se att vi skulle få in en trefaldig mästare från Finland som dessutom varit med o vunnit VM-guld

KalleTeodor: Spännande namn med ett imponerande cv! Nu står han dock inför sitt livs utmaning, att överleva en säsong i Brynäs, det slår allt han tidigare gjort i sin karriär.
Välkommen Manner!

Sama: känns riktigt fräscht!

Huge: "Många saker behöver ju i dagsläget inte vara dåligt skötta bara för att man ännu inte löst saker som normalt sett brukar vara åtgärdade vid den här tiden på säsongen."

Problemet är att arbetsuppgifter som normalt sett tilldelas på vakanta poster inte sköts överhuvudtaget just nu. Just nu finns det inte människor som kan göra de arbetsuppgifterna som följande personer normalt sett gör: huvudtränare, assisterande tränare, klubbdirektör, fystränare, ungdomsansvarig samt säljchef. Kanske har glömt någon.

Just nu är Brynäs organisation i spillror och består av brödsmulor. Att man dessutom har en ordförande som eventuellt borde rapporteras till Missing People underlättar inte heller.

De som fortfarande inte ställt sin styrelseplats till förfogande ger jag här och nu epitetet fullblodsegoister.

Bifbiffen: sjukt vad ryggradslös Campese är, det värsta jag varit med om. Avskedar på SMS/Mail, gömmer sig när det går emot, solar sig i glansen efter ett par vinster.

dAVydov: Bra uttalande, nu är det framåt som gäller med mjukare värderingar och med lägre svansföring. Forza Brynäs!

{8399}: Mycket bra initiativ- swishat.
Sorg och vrede över att min kära moderklubb dras i denna skit. Men som alltid måste vi supportrar stå upp, inte för föreningens tillkortakommanden eller vad enskilda spelare gör/har gjort, utan för vad vi som supportrar står för. Och det är mycket som vi inte vill stå för när det gäller den senaste tidens alla händelser. Vi måste gemensamt markera.

mk: Om jag vore Brynäs skulle jag porta Stisse och GD från arenan och från att intervjua spelare/ledare kommande säsong.

Peja: Intressant att Stisse kastar sig in med hela hjärtat fyllt av ackumulerat Brynäshat. Kan inte minnas någon kritisk artikel från hans sida om hur GIF hanterade sina mycket snarlika problem för några år sedan. Där valde GIF att avvakta längre än Brynäs gjort i detta fall innan man vidtog åtgärder. En av spelarna använde man tom i en kampanj mot kvinnovåld trots att hans utsatta kvinna meddelat klubbledningen vad som pågick i förhållandet.

GD borde kanske mer titta på sina egna interna problem där arbetskamraterna stod tysta och teg av feghet när ledningen mobbade huvudskyddsombudet till en alltför tidig och tragisk död.

Olli Nomadinen : Jo sekretess råder, sen kan man alltid dyka in på diverse forum och hitta ryktesspridning/sanningar. Men innan en FUP är färdig, bör inte arbetsgivare agera förrän de har fakta på bordet. Det är ohållbart.

Pettisbif: Men Pettis, har verkligen någon sagt att du har haft fel? Det är väl mer att många vill undvika spekulationer innan faktan är på bordet, oavsett sannolikhet.

bifsydväst: Lite magstarkt att bara utelämna Niklas Danielsson tycker jag... Jag anser, efter hans lönesänkning ifjol, att han ska ha en given plats i truppen. Bra skott, bra inställning, ledaregenskaper...

{8399}: ”Det tränas ju inte på semestern och vi har spelare, i stort sett fullt lag, 18 spelare tror jag.”

Jepp!
Och igelkotten kan ju alla vid det här laget. Samma lag, samma igelkotte.
Och sen vet ju Bertilsson hur man täcker 50 skott under en match, inget nytt där heller.
Jag tror stenhårt på mitt grundtips att säsongen kickas igång 20:e augusti med träningsläger på Cypern. Alcen står längst fram i Bussen, kör lite skojsigt i micken och river ner rungande asgarv och 120 tusen i månaden.
Sen blir nya coachen kölhalad i november efter att förlusterna staplats på hög och ett spirande missnöje har uppstått bland spelarna.
Andersen säger i intervjun samma dag att det är beklagligt att sju tränare har fått lämna sen han kom tillbaka. Han medger att även spelarna får ta på sig en viss del av skulden till jumboplatsen.

{8399}: Hade vi inte nästan som regel förr att 4:e kedjan var juniorer från de egna leden?
Hade inte det varit något att ta upp igen? Kvist, Birgersson och Ljungkrantz i fjärde. De är billiga, har chansen att visa upp sig och får ta ett riktigt ansvar. Sedan kan man även ha en juniorback tillsammans med en etablerad ”pappa” om man känner sig osäker bakåt. Billig fjärdekedja med stor potential. 😊

Bifbiffen: Varför är det omöjligt att försöka sparka spelare men tränare kan man förbruka miljoner och åter miljoner på att sparka?

Huge: Oerhört intressant att ta del av diskussionen angående spelartruppen. Det finns tydligen de som på allvar tror att man kan bryta dyra kontrakt under rådande ekonomiska förhållanden och signa spelare utifrån önskelistor på Eliteprospects. Man glömmer även att ett fungerande grundspel är avhängigt betydligt fler parametrar än vilka namn som står på pappret. Vi har tillräcklig kvalite i laget för att nå play-in nästa säsong om rätt tränare kontrakteras.

{8399}: Ska vi skylla även detta misslyckande på tränarna? På Peter Andersson och Stråhle?

Brynäs har haft ett brett spann av tränartyper de senaste åren. Det som alla har gemensamt är att de inte har fått gruppen (Brynäs stomme) på sin sida och att alla har lyckats i andra klubbar.

Någon gång måste man väl fatta att det är spelarna det är fel på och inte tränarna?

Den stora taktiska synden 20/21 var ju ett försöka spela ett modernt spel, ungefär som nästan alla andra i hela SHL har implementerat på ett framgångsrikt sätt. Brynäs åldrande, långsamma och oskickliga spelartrupp klarade inte av det.

Nisse är en unik person med ett av dom varmaste hjärtan jag sett.
En sådan typ av tränare bör man ha.
Minns så väl under min tid som matris när Boom-Boom kom in i laget ett tag. Jävlar vilken fin människa han var. Trots min ringa ålder (väldigt ung då) så såg han mig. Precis så som Sjödda, Anger och Cassel gjorde. Lite skillnad mot bittra, sura Janne Larsson och Viitakoski.
Säger lite om Peters tränarstil. Härskartekniken är inget som fungerar i långa loppet. Att straffa spelare som han under säsongen gjorde rätt många gånger och att inte se människan i spelaren kan ha största del i att vi floppade så fatalt i år. Hans ledarstil är ytterst omodernt och gör mig mörkrädd. Hans kroppsspråk ska vi inte tala om för så mycket orkar jag inte ens skriva.

Alla jobb behöver en chef som får ut det bästa av varje individ. Och också är genuin, omtänksam och snäll. Något som jag vet att många av dagens coacher ej har något av.
Niklas Eriksson är ett typ exempel på mys tränare. Rönnberg en annan. Som har glimten i ögat. Man måste komma ihåg att ha kul. Inte bara stirra sig blind i all töntig statistik som det numera ska handla om...

Skyller nog mest allting på den grupp som från början tog in Peter. Det var väl om jag inte minns helt fel, Sundlöv, Campese, Dackell, PJ Johansson och Lorentz.. Ingen vidare grupp när man ser det såhär i efterhand.

Tror även jag att Sundlöv gjort mycket av det jobb som den nya sportchefen borde göra. Tex:Olesen, Eklind och Sallinen.

Kan kan ju hoppas av hela sitt Brynäs hjärta att Boom-Boom och sköna Nisse lärde Campese och övriga en läxa hur det bör gå till vid en rekrytering. Och den där Gunnar. Se till att hålla hårt i honom, Brynäs!

Är säker på att vi kommer vara ett bättre lag nästa säsong. Alla i organisationen kommer ha kul på jobbet igen. Vilket gör nästan allt.

Over & out!

#33: En trött jäkla ledning som gör sina trötta kontraktsförlängningar av trötta åldringar som spelar av sina sista säsonger i den sömnigaste föreningen. Fan vad trött man blir!

Sv: Action delux
lapad: Det är lite så att backar som har mycket puck, som går med i offensiven, som söker öppnande passningar osv komer att göra misstag.
Det var ju samma sak med Gundeson i börja och med Djoos, det gnälldes massor om misstagen trots att vinsterna var så mycket högra. Jag tror på Hedberg och vi måste låta honom misslyckas för att lyckas.

Kolla på Nisses insta!
Han & Bom Bom vilka jävla sköningar!!

Huge: Men nu var det ju inte Campese som föreslog tränarna. Det va ju Gustav Ekman.
Så att hylla MC i samma andetag som Ekman är inte rätt. Även om han bestämde i slutändan så är det ju inte han som kom med idén.

Man hittade inte två tränare. Man hittade två som kunde motivera truppen.

Det är stor skillnad på det.

Huge: ” Cred till Campese och de som i grevens tid och mha fingertoppskänsla plockade in BomBom och Ekman, man verkar ha gjort den research som Sanny och andra "experter" inte bemödat sig om att göra när dom ifrågasatte valen av våra "räddande änglar".”

Typiskt kommentar av en okunnig och oinsatt köksbordsverksamhetsutvecklare!
Det finns ingen cred att ge, absolut inte någon - mer än till laget och nya tränarstaben som mitt i kaoset finner styrkan och vägen att slå ut HV71 i en äta eller ätas serie.
Styrelsen och Campese har däremot agerat på tok försent i tid och minut!
Du har rätt till din åsikt men detta är övertydligt.
Man satte mål men vet inte ett skit om målstyrning! Det är övertydligt - 2 år i rad!
Ledarskapet är lika övertydligt värdelöst.
Och det är supportrar som dig som låter dessa hållas och får fortsätta.
Dessa behöver rensas ut!
Punkt!

Davey85: Ja, idag börjar resan mot så mycket mer. Nu får det vara slut på en massa tomt prat om 4 guld på 10 säsonger, om att spela en attraktiv hockey och att vara ledande i Sverige. Nu gäller det att få tillbaka det tappade anseendet och få tillbaka tilltron till föreningen. Det börjar så klart med att Campese och Lorentz städar sina skrivbord och drar.

Grattis Brynäs och alla brynäsare, vilken pärs!

Berge: Grattis BIF! Ses nästa säsong i Catena. Förhoppningsvis med publik 😁

{8225}: äh Campese hade ju rätt i visionen att vi skulle vinna säsongens sista match :-)
Host, host

Scopulus: Hemskt ledsen för din skull Scopulus. Hoppas på ett snabbt återtåg för Hv, dig o dina kompisar. ❤️❤️❤️

{8399}: Härliga Johan Alcén!!!!!

{8399}: Stora tårar rullar på min kind!!!!!

nyb:
Berglund var fan inte dålig!! Stabil men lite seg. tack Patrik!!!!!!!

Som sagt, långt ifrån klart detta. Jag har haft samma jävla känsla inför varje match i kvalet, att det kan gå på vilket håll. Lättnaden som skulle infinna sig vid vinst ikväll vågar jag inte ens tänka på.

Ett par timmar kvar nu gubbar. Ska se matchen med min kollega och hans son, som vi lyckats göra till Brynäsare.

{8399}:

Lycka till idag och hoppas ni slår in matchbollen

Idag är det för övrigt shorts premiär

Riktigt varmt och skönt i Dalarna idag 😎☀️

Sjukt konstig känsla att imorgon kan HV vara ett allsvenskt lag. Första tio min är oerhört viktiga för att veta om HV kämpar in i det sista eller om man har gett upp. Tror tyvärr på ketchupeffekt och typ 6-0 till BIF.

Imorgon vill jag se rubriken "SHL-kvalet inställt på grund av pandemin - inget lag lämnar serien" när jag vaknar. Det är det enda som kan rädda oss...

Lycka till imorgon kamrater.

Herregud vad pinsamt det är att läsa allt detta snack om en stängd liga i denna stund. Klubben är bedrövligt skött och vi gör en fiaskosäsong, det är problemet. Visst Corona spelar in men jag har svårt att se någon annan vettig lösning än att säsongen fullföljs. Nu gäller det bara att vi löser en vinst till, svensk hockey ska inte stöpas om för att vi är på dekis, det är vansinne.

Jag vet inte vart jag ska börja men några saker kring stängd och öppen liga:

1) Det är inte en fråga för SHL, det är en fråga för Svensk hockey, precis som det borde vara. SHL har inte gjort någonting vidare bra. Att klubbar som t.ex. LHC anser ha någon självklar rätt till gigantiska TV-pengar är löjeväckande. Intresset och pengarna kring SHL kommer inte från att dom har varit så bra entreprenörer/klubbdirektörer. Det är för att dom har spelat i Svensk hockeys största liga. Utan seriesystemet hade inte SHL varit någonting. Att man sedan lyckats roffa åt sig förhandlingsrättigheterna till all TV säger mer om hur svaga svenska ishockeyförbundet är.

2) Det svenska systemet med upp och nerflyttning handlar inte bara om några toppklubbar i allsvenskan och deras SHL drömmar. Det handlar klubbar långt ner i systemet och deras eldsjälar. Det kanske låter löjligt men jag är övertygad att engagemanget är beroende av att dom spelar viktiga matcher. Och om vi kollar på spelarna som kommer fram i Brynäs, hur många har tagit sina första skär i klubben jämfört med mindre klubbar i regionen?

3) ”Marknadsmässiga” övergångssummor till NHL är en utopi. NHL drivs för att maximera vinsten till sina ägare. Alla spelare vill spela i NHL. Dessa två saker för att NHL kan ha ett lönetak. Att tro att man ska kunna få NHL klubbar att buda över varandra på rättigheter till våra spelare är vansinne, när ligan har ett noga uttänkt system för ensamrätt till spelare innan en viss ålders osv.

4) Att SHL tappar mark jämfört med andra ligor utomlands har nog snarare att göra med att elitidrotten kommersialiserats och det är svårare att att få resurser till en liten marknad som Sverige. Har t.ex. Finland klarat sig bättre i konkurrensen under åren med stäng liga? Enda anledningen till att SHL var så jämförelsevis stark på 90 och tidigt 00 tal var att Ryssland och övriga Sovjetnationer var på otrolig dekis ekonomiskt och organisationsmässigt. Samt att Schweiz var en blåbärsnation, det är vara en tidsfråga tills tyska ligan är om oss också, oavsett om vi stänger ligan eller ej.

5) Svensk hockey mår förhållandevis bra och det finns inget större problem som behöver lösas. Det kryllar av Svenska spelare i NHL och landslaget är slagkraftigt. Detta trots att hockeyn växt i ett antal bra idrottsnationer (USA och Tyskland t.ex). Kollar man på antalet aktiva spelare kontra framgång jämfört med andra länder så har jag väldigt svårt att säga att systemet fungerar dåligt för Svensk hockey.

6) Om det är en sådan risk att åka ur och det kan riskera en anrik förenings överlevnad så kanske man inte borde ha skapat ett sådant system. Sprid TV—pengarna jämnare i Svensk hockey och minska riskerna. Ärligt talat så har jag svårt att se att SHL skulle bli tråkigare bara för att våra lönebudgetar gick ner med kanske 30%. Visst några till Spelare kanske skulle hamna i Tyskand och Schweiz men med tanke på hur många som redan är i Nordamerika och Ryssland så tror jag inte att det gör så stor skillnad.

Nu gäller det att Brynäs löser det här, helst redan på söndag. Om vi ska ha den här diskussionen. Så blir det åtminstone lite mer klädsamt att ha den med kontraktet säkrat.

Checkar in efter att ha sett matchen i repris pga jobb i kväll. Aaaaaahhh, så jävla skönt!
Stolt över laget, tacksam för Boumedienne!

Betyg av 5 möjliga:
* Bertilsson 6
* Ersson 5
* Travkusken och Brynäshataren som kommenterade fel match -8

Alcén och Mannberg allt är förlåtet 😀

Scopulus:
Ja, oavsett hur det slutar så är det skandal...tvinga ut lag att spela under vidriga former. Respektlöst.

{8399}: "HV har inte marginalerna med sig, det är väldigt tungt, säger experten Niklas Wikegård i C More."

Surt sa räven.....

Mannberg avslutar som Ovechkin
Alcén kommer fri och ser ut som McDavid

VAD HÄNDER?

Forsberg 1978: Domarnivån i den här serien har varit bland det sämsta jag sett. Det är så smärtsamt tydligt att de fått direktiv om att "hålla det jämnt". Hade vi legat under med 2-0 hade Scott aldrig fått en utvisning där. Det är så ovärdigt och skämmigt. Fyfan. Vill bojkotta den här sörjan.

Med tanke på vilken typ av mål vi såg sist så tycker jag det kastas in lite för lite puckar framför mål. Vi är det bättre idag, vilket känns skönt för fortsättningen. Gunnarsson bör
åka till närmaste circle k och köpa sig en triss.
Tror vinsten snarare ger hv nytt överdrivet självförtroende som kommer bita dem i svansen.

{8399}: Och Gefle Dagblad skriver om succén, vilken jäkla succé? Succé är det när de vunnit fyra matcher- inte annars. Hatar att det ska tas ut saker i förskott. Vinn först- fira sen.