1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 771918 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: ”Vissa kommer otroligt nog bara in på forumet för att klaga. Om laget gör en kanonmatch då loggar man inte in alls. Det är ju helt bakvänt.”

Bra skrivet av både dig och Hedberg, precis så!

Huge: Problemet med Lindbäck är att han är alldeles för ojämn, hittills denna säsong och förra, för att kunna klassas som en toppmålvakt i ligan. Han inger inget förtroende, och när det är så blir utespelarna osäkra och överagerar i situationer.

Limpan kan blanda fina ingripanden som 2-0:an för att sen släppa in otroligt enkla puckar och så var det förra säsongen också. En toppmålvakt förväntas rädda laget emellanåt, rädda fler skott än förväntade osv. Hittills har vi inte sett något av det från Limpan. Ska han vara 1:a målvakt i Brynäs i HA, ja då förväntas han även vara en toppmålvakt i ligan. Svårare än så är det inte.

Jag förväntar mig att Clara får chansen mot Karlskoga på onsdag. Annars lär väl både han själv, FBK och Ducks ruttna och skicka han någon annanstans där han får speltid. Då har vi en riktig målvaktskris igen…

Huge: ”Limpan ska ha kritik när han gör nåt dåligt, inte när han släpper in mål som han inte kan lastas för.”

Ja, då ska han väl aldrig ha negativ kritik, för han kan väl inte lastas för något mål han släppt in i brynäströjan enligt dig.

Vem avgör vilka mål han ska lastas för? Är det du som är enväldig domare för det med ditt tränade hockeyöga? Eller är det något som kan avläsas på text-tv.

När en enad journalistkår dömde ut Lindbäck och han grodor har jag inte sett dig en enda gång hålla med dom om att Lindbäck ska ”ha kritik” eller kunna ”lastas” för mål.

Ange gärna vilka mål den här säsongen som du tycker att Lindbäck kan lastas för?

Brynäsgubbe: Första gången jag inte jublar för en seger. Skäms! O varför spelade inte Scott?
Jo för den här matchen kunde man vila honom för det skulle vinnas lätt.

{10065}: Jag hoppas att Clara står i kvällens match. Kan vara bra att lufta honom också så inte han själv och FBK blir frustrerade och letar ny klubb i jakt på istid. Undviker gärna en målvaktscirkus likt den förra året.

Tigerhjärta: Jag håller med, men även förra säsongen fanns en problematik med Djurgårdens backsida. Det är väldigt svårt att bygga ett bra spel om backsidan är för dålig. Det var ju därför som Danielsson fick gå ner och spela back, eftersom hans spelskicklighet skulle hjälpa laget i uppspelsfasen. Även den här säsongen är det väldigt stor stor skillnad i nivå mellan deras back- och kedjeuppsättning.

Brynäs är också ett framtungt lag, men man har ändå en fullt kapabel backsida som är en av seriens bästa. Och framförallt har man en stabilitet, medan Djurgården försöker sparka 3 backar och har andra skadade. Den kalabaliken finns inte i Brynäs. Det känns väl som att Brynäs säkert kommer att behöva addera 1-2 backar under säsongens gång för att täcka upp för kommande skador och framförallt bredda inför slutspelet, men det blir ingen total makeover som Stoppel i princip måste få till. Stoppel skulle väl helst behöva värva 3-4 helt ordinarie backar när de 3 olycksbarnen har hittat nya klubbar.

Kanske vore det rent av vårt att ge sig in i dragkamp mot DIF om de är på väg att värva en klassback, för det skulle göra stor skillnad om typ Ahnelöv hamnade där. Dels skulle Brynäs få en bra back, dels skulle Djurgården inte få en bra back.

Blomgrens:

Nordh har alltså 4+4 på 5 matcher med J20. Dessa 5 matcher har J20 också vunnit. De 4 matcher Nordh inte spelat har Brynäs förlorat.

Otroligt spännande spelare.

Hörde av en kollega att Lindblom, Ohlsson och Nordh ska spela med J20 ikväll mot Djurgården.

Bra att den möjligheten finns för dem när det är match uppehåll i 8 dagar 👍🏼

En liten sammanställning av de tre första matcherna av @brynaspowerplay på Twitter. Jag gillar såna här grafiska översikter och ville dela den med er.

Man ser verkligen att special teams är något som går att jobba lite mer på och förbättra. Underbart publiksnitt dock!
Uppladdat:

500x0-topplistan.jpg

Att kicka Bengtzén tror jag också var ett felbeslut. Många som svär över honom men han bygger bra lag. Se Örebro nu...

Tycker det var en riktig ”Håll Käften” från både Iindbäck & Kvist, skön och väldigt övertygande 3 p…

Jockster : Vart är ni nu då, Lindbäckhatare?! Han löser en två mot nolla på egen hand. GE FAN I LINDBÄCK NU, han släppte in ett mål, målvakter gör sånt. Börjar för fan likna trakasserier det här nu.

{7043}: och ni är sämre än Modo, det trodde man inte heller

Ska vi inte snacka upp kvällens match istället för att älta i Lindbäcks och hela lagets kollaps borta mot VIK? Det är dags att gå vidare nu.

Diskussionsunderlag:
- Johan Persson och Daniel Ljunggren, bör vi vara rädda? Hur är deras individuella form och start på säsongen?

- Mora har torskat mot Nybro och vunnit mot SSK, hur bra är dom egentligen?

- Vi har sett väldigt bra ut framåt, hur ska Brynäs göra för att sluta slå av på takten och bevaka ledningar när man uppenbarligen inte klarar av det? Är det bättre att fortsätta ösa på framåt och vinna med 8-6 när offensiven känns som vårt främsta vapen?

- Vad har Mora för svagheter som Brynäs kan utnyttja?

Tigerhjärta: Mycket bra sagt Tigerhjärta! När man läser här inne kan man tro att vi blivit totalt utspelade och förlorat med 10-0… Vi vann trots allt matchen..

Visst ska vi inte förlora matchen när vi leder med både 3-0 och 4-1. Men vi måste ju någonstans ändå förhålla oss till att vi:

- Är inte Växjö och har lärt oss hur man stänger en match.
- Brynäs har varit en förlorarförening i en herrans massa år. Finns väl ingen av de aktiva idag som vet hur det känns att vinna mer än vad man förlorar.
- Vi är nykomlingar i HA, och det lär ta ett tag innan vi lärt oss spelet och därmed pendla i prestationerna.
- Det är till stora delar ett nytt lag och ett helt nytt spelsätt från förra säsongen för de som är kvar.
- Billins har precis anlänt
- Larsson och Scott väntar fortfarande på att debutera i HA.

Jag tror vi kan vänta med domedagsprofetiorna en 10-15 matcher iaf…

Det här matchen kan vara nyttig! Det behövs!

SuneMangs: Jag tycker man kan bidra mycket väl på sittplats genom att sjunga med. Om folk tittar snett på en för att man sjunger med klacken när man är på hockey så är det dom som det är fel på.

Davey85: Håller med dig till fullo!

En annan sak som går att göra för en bättre upplevelse och en bättre stämning är ju att införa aktiv sittplats. Jag vet att dom tidigare körde aktiv sittplats på K3, är den fortfarande kvar? Det var inget jag tänkte på när jag köpte biljetter under förra säsongen. Tycker dock att enbart K3 är för litet för att öka stämningen nämnvärt, man borde kunna utöka aktiv sittplats mer, om intresset finns såklart.

Jag själv har problem med hälarna, så jag orkar inte med ståplats hela tiden utan brukar köpa ståplats när det är viktiga matcher. Men bara för att jag inte orkar stå pga hälsporren så betyder ju inte det att jag inte vill kunna bidra till stämningen. I vilket fall tror jag att ett större urval av aktiv sittplats (gärna med bättre platser också) skulle göra att stämningen i Gavlerinken ökar.

Kan även tänka mig att det är fler som gör som mig, man väljer att sitta av andra skäl än att bara sitta, men vill ändå kunna påverka stämningen och sjunga med. Ofta blir det ju att när man sjunger med på sittplats så tittar folk snett på en, så det blir ju inte så mycket av den varan eftersom det känns som att man förstör folks upplevelse.

Janne G: Finns såklart idioter på båda sidor. Men om du inte ser problemen med era egna supportrar och koncentrationen av händelser runt era supportergrupper så blir jag bekymrad. Vad snällt av Brynäs att avsätta en helt egen sektion åt AIK-fans trots att vi troligen kunnat sälja ut arenan till våra egna fans samt att man byggde ett extra staket runt era välsinnade supportar. Nu förstår nog alla varför Brynäs inte ville ge extra biljetter till AIKs fans, men böjde sig för pressen när AIK supportrar grät ut i media om Brynäs märkliga beteende.

AIK tar väl fakturan för ombyggnationen får vi anta?

{peeettis0999}: Min mamma har varit lärare i 45 år. Hon lärde mig alltid att analysera en text noggrant och tänka på en röst som passar till texten. ”Det finns ju en människa bakom orden” sade hon. Tänker man så som läsare kan man lätt känns igen en persons ord som översätts i text.

Man ”hör” tydligt att det är du pettis på det sätt du skriver. Tror du bör ta en lång paus från detta forum. Många som vill rida på en vinstvåg i allsvenskan så det fullständiga hjärnsläpp klarar vi oss utan. Fattar inte vad du är ute efter?

Jävla nättroll skulle jag säga!

SuneMangs: Inlägget är borttaget vad jag kan se. Tack alla för att ni visar ryggrad och backar Mattias när en idiot försöker förstöra för honom.

{10364}: Skärp dig!

{10364}: Det där kan du säga utan att gå till angrepp och kalla Schonning för pajas. Notera reglerna till höger.

Det är även ett rätt högt tryck på matchen och slutsålt, så han hade ju kunnat sälja dom dyrare också. Tycker det är snällt att sälja till inköpspris.

Pigalle: När man så tydligt har sagt att man vill spela utomlands, och fortfarande säger att man vill spela utomlands, då ska man spela utomlands. Det är min spontana tanke.

Ska man spela i Brynäs så ska man göra det för att man vill spela i Brynäs. Inte ha det som ett andrahandsval när inget annat erbjudande dyker upp.

Wänna är dock en bra spelare på den här nivån.

Malken: ” Krüger etta verkar rimligt.”

Ja, Krüger eller Larsson som 1:a är väl tycke och smak helt enkelt. Men övriga Brynäsare tycker jag ligger lågt.
Bertilsson 23:a, vafalls, han är ju Europas bästa back… Skämt åsido, men jag skulle aldrig välja Jesper Lindgren före som ligger 2 placeringar högre. Scott 22:a, som gjorde 14 mål i SHL i fjol i ett bottenlag. Ligger efter spelare som Schilkey, Pooley, Persson, Ljunggren och Eriksson som aldrig visat något i SHL.

Indrasis 20e, Kinnvall 18:e, Kelleher 16:e, Vesel 15:e och Rödin 7:a. Rahimi är 10:a! Typ där tog min respekt för listan slut…

BIF Kungen: Vet inte om jag skulle kalla det en katastrof om vi inte går upp. Tycker man det så tror jag man tar lite för lätt på allsvenskan. Det lär bli oerhört tätt i slutspelet och det gäller att rätt spelare håller sig skadefria. Titta på Djurgården förra året.

Gällande Expressen lista så vet jag inte om jag har Brynäs ögonen på mig. Eller så är den baserad på att man inte riktigt vet hur våra spelare presterar i HA, då jag tycker de flesta ligger lite lågt. Bifogar länk till listan för dom som är intresserade.

Det där borde man som Brynäsare ha koll på istället för att försöka rulla Rödda i tjära och fjädrar, som en del tyvärr gör. Hans

Mycket viktig kugge som fått slita ont i många svaga lagbyggen.

SuneMangs: mycket imponerande! Dessutom har både Möller och Lindström spelat ca 25 matcher fler under dessa fyra år, så Rödin har faktiskt ett högre poängsnitt än dessa två (i media) väldigt hyllade "gubbar".

Mattson: "För första gången på en jävla massa år har SHL startat riktigt bra!"

Vem ser sånt? Det är som Billions säsong 6 utan Damien Lewis. Fullständigt ointressant!

Silfverkroken:

Steinberger verkar göra en ny stormatch idag. 25 skott har han fått på sig. Än så länge är nollan intakt. Han kryper nog över 96% i räddningsprocent nu. Även om det bara gått 4 matcher så är det en galet stark siffra.

Brynäs j20 leder med 4-0 mot Timrå.

Tigerhjärta: Vi har alltså en spelare som gjorde 14 mål
i SHL förra säsongen i bottom 6.
Då måste i sanning toppen 6 vara riktigt bra om Scott ska spela i tredje. Kommer det att inträffa så är jag åtminstone inte orolig för att våran tredjekedja åtminstone kommer att hålla hygglig Allsvensk klass för att uttrycka det milt

{10375}: Enligt Sasse på Arbetarbladet som var i katakomberna igår och snackade med spelaren så tar 3-3 målet på Berras klubba och ställer Linkan.

Oh well. Kan vara naiv men är inte speciellt orolig.
Idag en jämn bortamatch mot en av våra starkaste konkurrenter. Tabbe och Lindbäck och stolpträff strax före slutsignal.
Billins och Scott som kommer tillföra professionalism och ökad konkurrens i laget.
Kan knappt bärga mig till premiären, nu jävlar börjar resan tillbaka till finrummet!

{10299}: Timrå är jag väl ganska neutral till men precis som vanligt kommer jag hoppas att det går åt helvete åt Leksand.

xxx BIF xxx: Ingen bad om ytterligare en diskussion, utan endast källhänvisning för dina påståenden.

bradberry: Är riktigt taggad inför HA. Har inte varit lika aktiv på forumet sista tiden pga husbygge mm. Lik förbannat när jag skulle logga in ikväll så ”trycker” jag på SHL när jag ska in o skrolla igenom vad som skrivits…
Det avgörs inte på träningsmatcher, inte heller vem som vinner serien.
Tålamod är vad som krävs, o det tror jag våra spelare o tränarteamet har.
Vi ser fram emot en bra säsong o att våra spelare får vara skadefria o få spelet att fungera.
Trevlig helg på er! Känns bra att ha ett gäng Brynäsnördar som er att dela sina åsikter med. ❤️💛🖤

Svensson_62:

Jag skall ge er ett råd i all välmening, Leksand slog FBK med 5 - 1 i någon tränings turnering i Norrtälje för massa år sedan, supportrarna gick bananas och trodde vi skulle vinna sm guld, det slutade med att Leksand åkte ur, ni åker såklart inte ur HA men försök och inse att HA inte är en lätt liga, jag är glad att vi slipper den

Hoppas vi ses nästs år

Krossa allt

Håller på er

// Mattias

{10364}: Får Östersunds spelare räkna in mål och ass mot Hudik i interna poängligan? Eller bör de poängen tas bort?

Äntligen får man se hur Limpan vill spela precis som Pettis sa när vi värvade honom,
käre Pettis du är saknad!

Johannesson kommer vara ett stort utropstecken när vi summerar den enda säsong Brynäs spelar i Allsvenskan.

#10 Larsson helt jävla överlägsen, där har vi Brynäs dna förutom att han är Gotlänning

Det kommer bli en rolig höst/vinter/vår!

Får lite Bill Sweatt-vibbar av Jack Kopacka.

SuneMangs: Han får spela med klubban, det fick han inte ifjol så backarna alltid skulle hämta puck. Han tycker det finns fördelar med att nyttja honom i uppspel och att han på så sätt blir er involverad i spelet.

Costanza: Det är lite roligt hur många modoiter som varit inne i den här boken och ”varnat” oss för hur tuff liga HA är.. Det borde snarare vara tvärtom, ni är i SHL nu. Det finns inga ”gratisluncher” längre som Tingsryd och Västervik.. HA är betydligt mer skiftande i kvalitet än SHL…

Andy Tiger: Det är försäsong, orutinerad ung målvakt. I 5v5 var vi klart bättre, lustiga utvisningar och ett dåligt BP som fällde oss idag.

Är inte ett dugg orolig för den kommande säsongen

xxx BIF xxx: Åter igen, du läser inte vad andra skriver. Du diskuterar emot någonting helt annat.

jag skrev: ”Spelar väl ingen roll om man är lång om man saknar styrka och inte kan använda räckvidden. Tvärtom blir han lättare att plocka bort eftersom hans längd gör att han sällan kan undvika tacklingar, det finns mycket att träffa för motståndaren.”

Alltså är det lättare att tackla en lång spelare eftersom det finns mer att träffa. Denne hinner inte undan lika enkelt. Precis på samma sätt som det är enklare att sätta ett friläge på ett 11-mannamål än ett 7-mannamål i fotboll. På tal om basics.

Om en spelare hinner slinka undan och undvika en tackling helt, spelar det ingen roll om denne hade haft urusla möjligheter att motta tacklingen, eftersom tacklingen helt enkelt inte sker.

En spelare som exempelvis Magnus Johansson var otrolig på att undvika att bli tacklad.

Det som du har suttit och argumenterat mot är liksom saker som ingen har skrivit för det utgår till 100% på att tacklingen sker vilket helt enkelt inte var vad jag skrev. Snurrigt värre.

Lindström: Usch. Vilket skitsnack från SAIK. ”Vi ska inte skriva kontrakt med spelare som signat efter invasionen” - signar med spelare som spelat i KHL senaste två säsongerna.

{5647}: OK. Jag tyckte det verkade som att alla utanför Ö-vik delade min åsikt om Krüger, dvs att han var dominant i slutspelet. Cmore experter var eniga. När det gäller Johan Larsson får jag intrycket av att du knappt har sett honom spela för det är tydligt att du inte verkar inse hur hög nivå han håller, men vi får väl se hur han levererar i HA.

Jag har två tacobuffé biljetter till svarta mot vita i morgon det var tänkt att jag och grabben skulle gå men nu har vi dragit på oss influensa.
Är nån sugen på gratis mat så den som först svarar mig i tråden får biljetterna det är ju även 2 gratis sittplatser med.

J-S: Vi kan anta att Färjestad har presenterat en bra och trovärdig utvecklingsplan för Ljungkrantz, vilket förmodligen var mer än Alcén gjorde, i synnerhet med en allsvensk spelarbudget. Med den bakgrunden var valet nog ganska enkelt när det uppstod.

Jag tycker inte att Brynäs gör fel nu. Felet har varit de senaste åren där man har satsat mer på medelmåttor som Birgersson och Kvist istället för Ljungkrantz.

Om Brynäs hade känt sig bekväma med att han är redo för framträdande roll i HA - som man verkar vara med exempelvis Lindstein - så hade han ju getts den möjligheten.

SuneMangs: Brynäs har prioriterat bort Ljungkrantz för sämre spelare de senaste åren. Rimligt att han skriver på för Färjestad om de har en bra plan för honom.

Horace76c: Ölund skrev på för ett år. Anton och Larre för tre… Tror det spelar in…

Denna rokad kommer gynna både Larssons och Rödins spel känner jag förhoppningar om… Även Jacke tror jag kan lyfta i att få detta förtroende. Tycker valen är klockrena. Bertil, Greg och Linus står i kö för att vikariera vid skador…👍🇧🇪