1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772003 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
J-S: Vi kan anta att Färjestad har presenterat en bra och trovärdig utvecklingsplan för Ljungkrantz, vilket förmodligen var mer än Alcén gjorde, i synnerhet med en allsvensk spelarbudget. Med den bakgrunden var valet nog ganska enkelt när det uppstod.

Jag tycker inte att Brynäs gör fel nu. Felet har varit de senaste åren där man har satsat mer på medelmåttor som Birgersson och Kvist istället för Ljungkrantz.

Om Brynäs hade känt sig bekväma med att han är redo för framträdande roll i HA - som man verkar vara med exempelvis Lindstein - så hade han ju getts den möjligheten.

SuneMangs: Brynäs har prioriterat bort Ljungkrantz för sämre spelare de senaste åren. Rimligt att han skriver på för Färjestad om de har en bra plan för honom.

Horace76c: Ölund skrev på för ett år. Anton och Larre för tre… Tror det spelar in…

Denna rokad kommer gynna både Larssons och Rödins spel känner jag förhoppningar om… Även Jacke tror jag kan lyfta i att få detta förtroende. Tycker valen är klockrena. Bertil, Greg och Linus står i kö för att vikariera vid skador…👍🇧🇪

Bra start i BIF av Kopacka. Enl GD-podden drog Gällstedt fram honom som exempel när han fick frågan om positiivt hittills. Och därefter idag var han överlag bäst på truppens snabbhet/uthållighets-skridskotest. 🙂👍

Tärnström dock snabbast av alla i 0-10 meters segmentet.

Huge: men om DU inte är lättkränkt så kan väl DU bara låta bli att svara eller hur så får vi lättkränkta gråta ihop eller hur...

Huge: På riktigt?? Är du mer bekymrad över stavningen i inlägg eller mer bekymrad över Brynäs kräftgång?

Huge: jag skryter inte MEN..före säsongen var det flera med mig som var oroliga för att vi hade flera bärande spelar som var/Är skadebenägna vi så att vi hade en tunn trupp...Vi var dock glada över Johan L ...os o vm spelare från Finland...Vi trodde att Dima skulle ha en stark säsong..O att Limpan skulle va en trygghet...Ganska snart fick vi skadade spelare. Fortfarande en tunn trupp..Limpan som var nonchalant o rent ut sagt underkänd. Ett icke fungerande spelsystem..en nonchalant dima o palve...Vi skrev det gång på gång. Förstärk laget..så att palve Dima kunde gå in i tredje fjärde....eller på läktaren..Vi hade en handfallen tränare....
Jo vi såg det. Vi skrev det...och det krävdes inga gigantiska hockeykunskaper för att se detta..
Men då var vi gnälliga enligt dig...Nu är vi här i HA pga detta ....

Huge: rätt finns det ...O fel finns det..tabellen och spelet förra året är tydliga exempel på det eller hur? Vi var ett antal hockeyexperter i detta forum som såg det komma...I cmore såg de det komma men Huge...nä han rättade stavfel han och kallade oss alla för gnällspikar. 🤣🤣

{10065}: Enligt en av Brynäs kommunikatör så är det på gång med några spelarintervjuer.

Mogel: "Jag håller med om att Manner misslyckades förra säsongen."

Jag tror fortfarande att det möte man hade med spelarna – utan Manner närvarande - innan matchen mot Linköping den 14 februari var förödande. Man gör bara inte så mot en tränare. …Och de grupperingar som alldeles uppenbart fanns i laget lär ju inte ha kommit närmre varandra under mötet. Varför väntade man inte till efter säsongen? …Och om man nu hade behovet att prata ut – varför fick inte Manner vara med? Nog borde man väl uppifrån i föreningen ha förstått att man undergrävde Manners auktoritet.

I Linköpingsmatchen tog sedan Timashov en vansinnig och onödig utvisning som gav 5 minuter vid ställningen 1-1 – som blev 2-1 under utvisningen. …Och när Brynäs i tredje jagade för att komma ikapp tog Rodin en lika vansinnig holdingutvisning och laget rasade ihop. Efter matchen sade Manner: ”Det var odisciplinerat och de får göra tre mål i powerplay. Vi kan inte vinna med våra spelare på fel sida av sargen.”

Bilden visar ställningen inför Linköpingsmatchen. Den visar att man fram till den matchen hade ett poängsnitt på 1,22. Brynäs slutade på 62 poäng och tog alltså på de resterande 11 matcherna 12 poäng, ett poängsnitt på 1,09. Man faller alltså ytterligare i prestation.

Ser nu att många börjar lägga skulden på Manner att Brynäs åkte ur, och han har självklart en del i att det hände, men nog finns det fler som har det.

Nu vill man förstås ändå se framåt och värvningarna inför säsongen tycker jag ser väldigt bra ut. …Och Lindstein, Öhlund och Johan Larsson av de som blir kvar kommer bergsäkert att prestera. Däremot törs jag inte räkna in att Lindbäck, Rödin, Kinnvall och Bertilsson ska vända flopp till flipp. De är inga ungdomar. Kan de göra det tror jag Brynäs går upp så jag håller förstås tummarna att det blir så. Annars kan det bli jobbigt.
Uppladdat:

Silfverkroken: Lite highlights på Miks Indrašis.

För somliga är vi fortfarande en SHL-klubb tydligen. 🥲
Uppladdat:

500x0-shlklubbenjpg.jpg

{10065}: Jag fattar att folk vill se en målskytt, samtidigt som jag inte förstår varför folk går och förväntar sig en målskytt när Alcén sagt att det är en forward till andra/tredje som söks (jag gissar på att det blir till tredje till slut). Jag har inga som helst förväntningar på den siste forwarden in mer än att jag hoppas att denne förstår sin roll och tar den på allvar.

Jag är lite inne på samma spår som JFK. Brendl-typer behövs inte så länge laget sätter spelet och det är trafik framför mål. Förra säsongen satt inte spelet och det var näst intill noll trafik och skymningar framför mål, alltså kom inga mål heller.

Idag drar för övrigt säsongen igång på Sätraåsen och nyförvärven är på plats (förutom Scott).

{5647}: Stråhle körde samma snack i Brynäs, alla statistiska segrar. Han kunde verkligen vara oskön i intervjuer. Minns en presskonferens efter en match där man vunnit och spelat bra efter X antal raka förluster. Han satt och gottade sig om att man minsann visat att ledarstaben hade rätt som inte ändrade spelsystemet efter rätt massiv kritik. Problemet var att efterföljande matcher förlorade man igen..

Malken: Spelar Lindbäck som han gjorde efter jul till och med Olkinuora kom så har vi en av de bästa målvakterna i Sverige oavsett serie.

Vi har bättre lag än björklöven redan och då ska det in två pjäser till. Kom igen nu för fan (jan grismöbel mfl) upp med humöret, kan inte va roligt att ha eran inställning i livet.. Vi slåss om plats 1 iår och en SHL-plats. Allt annat är orimligt.

Fan, dunka in Vela och nån tuff tung back nu så man kan lägga resten av semestern på att göra laguppställningar.

{5647}: Det hade gått utmärkt att intervjua honom om hans jobb som NHL-scout utan att låta honom recensera Brynäs organisatoriska förändringar. Vad har det att göra med hans jobb som NHL-scout?

Att han recenserar sin sambos jobb är djupt oproffsigt både av honom och journalisten. Det är min åsikt. Agree to disagree…

Jugge: Grahm har fått silkeshandskar sen hon kom in, antagligen kunnat gömma sig bakom lite luddiga titlar/arbetsfördelning och damernas silversamling.

Om man tänker på damerna så är ju såklart silver bra, men med tanke på vilka namn som tagits in de senaste säsongerna är det ett litet misslyckande att inte ha knipit ett guld åtminstone. Enligt mig.

Peja: ” Snacka om oseriös journalistik.”

Ja, det där är ju inte seriöst någonstans. Att låta sportchefens sambo sitta och recensera organsationen blir ju bara larvigt. Klubben för inbördes beundran.. Vad förväntar dom att han ska säga? ”Jag tycker att Erika och Alcén gjorde ett riktigt skitjobb och beviset för det är den historiska degraderingen..”

SuneMangs: ” Det här hör kanske inte hit, men jag sitter och läser en krönika om Blåvitts fall från gammal stormakt till nedflyttningskandidat i Allsvenskan.”

Obehagligt hur man nästan kan applicera den där på Brynäs rakt av. För oss resulterade det i en historisk degradering, det är bara att hoppas att ödmjukheten är tillbaka när säsongen i HA drar igång..

Hockeyleksing:

Nja. När Leksand vann kvalet mot Modo var Leksand fullständigt utspelade. Leksand var allt annat än överlägsna då. Det var ett rån.

Tigerhjärta: Jesper Boqvist fick ett kontrakt av mitt kära Boston Bruins. Skönt att han får en till chans där borta. Helt bortkommen har han definitivt inte varit.

Jan Grismöbel: Grejen är ju att vi inte har en aning om vad som sker bakom stängda dörrar. Ingenting verkar ju läcka ut från Sätraåsen längre. Alcén kanske jobbar arslet av sig för att hitta rätt spelare.

Men det är ju mycket som ska stämma in. Rätt spelare ska vara tillgänglig, den spelaren ska vilja komma till Brynäs med full rollacceptans och passa in i gruppen samt spelsättet.

Marcus Vela kommer till 99% att lämna MoDo. Vore väl perfekt för er i en 3ekedja?

Perfekt slutspelslirare! ;)

Svensson_62:

Självklart är det så.

Brynäs kommer säkert åka på någon mina borta mot Västervik eller hemma mot Almtuna. Men det finns inte en chans i helvetet att Brynäs blir något annat än ett topplag i allsvenskan. Det fattar alla.

Men det finns några lag som kommer utmana rejält om seriesegern (Björklöven, Djurgården, AIK) och så finns det några lag som kan vara obehagliga i slutspelet (Västerås, Bofors, Mora, Södertälje)

Tror JFK har rätt i att det är ett annat och mer svårbedömt spel i allsvenskan. Men SHL är såklart en avsevärt mycket bättre liga. Alla allsvenska trupper skulle komma i botten i SHL, inklusive Brynäs och Björklöven. Modo kommer också vara ett bottenlag i år. Det finns inget stryklag i SHL, finns ingen lätt match.

Mogel: Manner och de assisterande tränarna misslyckades fullständigt med att få ihop gruppen och få alla att spela som ett LAG. Det får dom ta på sig.

Alcéns ansvar i debaclet var dock att ställa en lövtunn trupp på isen utan någon som helst konkurrens. En spelare som Palve underpresterade hela säsongen, ändå var han bara bänkad en match. Utöver det, 2:a center och gott om tid i PP.

Alcén gjorde som du säger inga förändringar under resans gång utöver att ta in ytterligare en målvakt efter en period av bra spel från Limpan…

{5647}: "Det blev en massa snurrande i hörnen och längs sargerna, samt oerhört få "skitmål" som kommer av styrning/skymning/returer bara för att någon är mitt framför målvakten."

Du beskrev precis Brynäs gångna säsong i en mening, bra jobbat!

Angående Vela tar jag emot honom med öppna armar. Precis en sån spelartyp vi saknar. Tycker inte vi har några riktiga powerforwards i dagsläget (har noll koll på Kopackas spelstil) och egentligen inte någon buffell att tala om sedan Granström lade av. Mer Granström-typer till Gävle!

Brynäs forever 1912: Nej, ingen mer transatlant nu, då blir Anders Berg sur.

Berge: Tror Alcen skulle ha nytta av att kika både på 2021 och nu 2023. Ett år hur man inte ska göra och ett år hur man bäst gör det.
Den dagen man tycker sig vara så bra att man inte kan lära sig av andra så borde man sluta med det man håller på med.

xxx BIF xxx: För det första värvade Alcén flera spelare under säsongen varav flera målvakter som säkerligen käkade upp en orimligt stor del av budgeten. Så att Alcén inte hade någon möjlighet alls att förstärka laget under säsongen är uppenbarligen osanning.

För det andra tycker jag att det borde räcka med en mittenlagsbudget för att undvika degradering.

Det är lite svårt att förstå vad du tycker i frågan, men om din åsikt är att Alcén måste ha en topplagsbudget för att kunna bygga ett som undviker degradering samtidigt som han ändå på något sätt gjorde ett bra jobb, så är det svårt att få ihop det.

Om Brynäs hamnar i botten av HA och ”bara” värvar 3-5 spelare under säsongen, kan då Alcén fortfarande ha gjort ett bra jobb eftersom Svedman inte lät honom värva 10 nya spelare under säsongen?

Om Alcén värvar 10 spelare under säsongen och laget ändå floppar, bär då Svedman ändå skulden eftersom Alcén inte tilläts värva 15 nya spelare?

Peja:
"Alcén byggde ett lag som levererade värsta tänkbara resultat"

Förra sommaren så jublade jag när jag såg vårat lag inför säsongen 22/23...
Seriens bästa målvaktspar ansåg ganska många... finländska vm-medaljörer på rad. Offensiva backar som ansågs kunna slå ett förstapass...
Ett bra lag på papperet hade Alcén värvat ihop... därefter kom Johan Larsson hem!

Skall man va efterklok en stund så tycker jag att Roy kunde fått stanna... om det fanns ekonomi till det.
Det stora problemet förra säsongen som jag ser det var utan konkurrens att Manner inte kunde ändra en taktik o spelsätt när det visade sig att det inte funkade.
Med våran historik av sparkade tränare genom åren så kan jag förstå att det inte kändes så lockande att låta Manner gå förrän det var det enda som återstod.

Är allt detta Alcéns fel?

Vad skulle han hitta på efter halva serien när det såg ut som det gjorde?
Oavsett vad ledningen sa så tror jag inte att man hade så stor kassakista.

SuneMangs:
Intressant att få en lista. Dessa ger en ytterligare dimension till argumenten. Men är det inte som att hitta guldkorn i HA och plocka dem till SHL då man låter en ass bli head - ibland blir det jävligt bra och ibland blir det dåligt.
Dock, hur ser det ut med den generelle tränaren?
Är det vanligt att man blir huvudtränare utan att aldrig ha varit ass. först?
Är det vanligt att en ass. tränare i en liga tar steget till huvudtränare direkt i en annan liga?

Jag kan nog se en mer fördelaktig situation med att valt en tidigare framgångsrik tränare i HA före Gällstedt - utan att såga honom. Men det ser inte riktigt bra ut att han togs in. Han har erfarenhet från junisverksamhet i Sverige, sen har han fått klättrat i NL till ass men inte längre. Jo i kloten fick han ta över ett tag, men sen var det tillbaka till ass efter den säsongen. Det finns ingen historik alls som säger att han klarar en headc roll.
Att det sen blev ”vi är kompisar som pratat om att jobba tillsammans”-team sticker lite i ögonen. Ffa har Molin hyfsad bakgrund med tränarerfarenhet - men var finns resultaten? Sen Masken, anses hans bakgrund i häradsbygden ens varit en merit som tränare? En fråga vi ärligt måste ställa oss är hur mycket var detta ett välscoutat coachteam och hur mycket var det kompissnack bakom kulisserna? Jag gissar att Svedman ansåg att det kunde spara några kronor på Molins tjänst och effektiviseras till något vi bättre behövde - och då fick Molin sätta sitt gäng. Det är ett senario jag tror kunde ha varit grejen - och det oroar.

Men jag sågat inte dem ändå. Molin som ass. i HA är en ok värvning och förhoppningsvis en bra ekonomisk lösning för BIF. Jag kan absolut se Gällstedt som BIF tränare i HA 23/24 men då som ass. också. Men ärligt så hade jag som sagt hellre sett en tidigare framgångsrik tränare i HA istf Gällstedt som headc.Mssken hoppas jag bidragit med scoutingrutin men vad han har i båset att göra förstår jag inte för han har inte alls i närheten av den erfarenheten vi behöver där. Som scout kan man tala ärligt men som tränar så visade han ingen större fingertoppskänsla ang Limpan i massmedia (som högg och fick en snöboll som limpan tom bemötte).

Jag hoppas verkligen att bif har ett stort sparkapital i valvet på sätraåsen och som de inte blir rädd att använda om det inte ser bra ut 1/4 in i serien.
Det kan mycket väl bli tungan på vågen för vår framgång.

Nä nu fan ska här enligt tradition bastas, sen provsmaka om smaktillsatserna får Helan att gå även i år och resa stången så de andra har något att holahola kring i deras jakt på att efterlikna både djur och tokar i ljudliga och ibland osynkade tongångar.
Själv behöver jag bara få en bit av den utlovade jordgubbsdekorerade gräddtårtan, med en kopp kokkaffe från vedspisen - sen så har det varit en bra midsommar för mig.
Jag hoppas att alla hockeyvänner får något ditåt också!!!

Jugge: Dalibor Dvorsky klar för Oskarshamn. AIK blir trubbigare och det är alltid roligt.

Kulltorp: ” Leifby är väl den enda sportjournalisten som skriver ärliga och riktiga artiklar idag.”

Haha, Leifby är en fullständigt oduglig sportjournalist, framför allt vad gäller hockey som han har noll koll på. Det där är bara ytterligare en i raden av populistiska artiklar från honom. Den enda hockeyjournalisten värd namnet på AB är Abris.

xxx BIF xxx: Brynäs har haft många fler klubbdirektörer än Svedman och Campese. Du var dock inte reggad på forumet innan Campese, så jag har ingen aning om vad du tyckte om de föregående. Det var därför som jag frågade.

Vilka utbildningar Brynäs klubbdirektörer har och inte har, är jag osäker på. Men om du läser Skellefteås jobbannons rörande ny klubbdirektör, så ser du att de inte heller har en uni/högskoleexamen som krav. I segmentet "din bakgrund/dina egenskaper" nämns inte ekonomi överhuvudtaget.

Jag tycker det verkar som att du har en uppfattning om hur en klubbdirektör ska vara och vilka meriter denna ska ha, medan verkligheten (Brynäs, Skellefteå och säkert andra föreningar också) har en annan bild av vad befattningen faktiskt innebär och vilka egenskaper personen bör besitta. Du borde antagligen överväga att försöka synka din bild med verkligheten istället för att skissa ihop rollen själv.

Däremot tycker jag det är givet att föreningens ekonomichef ska vara utbildad inom just ekonomi. I länken om Per Johansson sa han följande om sin bakgrund innan Brynäsjobbet: – Jag läste till civilekonom på högskolan i Gävle, sen var jag på Korsnäs ekonomiavdelning i två år och i fem år på en revisionsbyrå i Stockholm. Närmast kommer jag från Privab, ett grossistbolag där jag jobbat i 11 år som ekonomiansvarig.

Hockeyleksing: Så med din logik håller samtliga Leksands forwards förra säsongen allsvensk offensiv klass? Eftersom enda Leksing med mer poäng än Johan Larssons 31 poäng är Oskar Lang med 32 poäng?

Jag skulle säga att 31 poäng av en primärt defensiv center, som Larsson ändå är, i ett underpresterande lag med bevisade sprickor i spelargruppen är mer än godkänt. Sen att någon dåre på Sätraåsen varit svag i förhandlingarna och gett honom över 300k i månadslön är väl knappast Larssons fel.

Greatredwing : Röst på Camilla W är lika med röst på Svedman out…

Han kliver av om hon skulle bli ordförande…

Berge: stopp o belägg! MoDo är inte hopplösa, tvärtom. Vi är fulla av hopp efter en lång vandring(2584 dagar) i dödsskuggans dal. Vi har en ledning som gjort storverk, inte minst på den ekonomiska sidan senaste åren. . Klubben i sej har en väldigt sund självinsikt nuförtiden, men med supportrar är det en annan sak.

Tycker inte om när man som 'supporte'r drivs av att håna andra lag, då har man ingen riktig kärlek till sporten. Full respekt för alla som älskar hockey. Kul att det finns många härinne som även respekterar att det finns andra lag

SuneMangs:

Jag kan räkna antalet vettiga diskussioner som skett från Modo-fans här inne på 1 finger.

Och det är Puffe.

Resten är bara här för att hylla Modo och pissa på Brynäs. Det är helt sjukt att en så hopplös klubb som Modo kan ha så många testosteron- och hybrisfyllda supportrar. Till och med när de var bottenlag i allsvenskan så var de uppkäftiga. En klubb som inte varit bra på snart 20 och och ändå helt saknar självinsikt.

Zzz: Du verkar leva i en värld där ord och principer inte har någon vikt över huvudtaget?

Självklart har Brynäs agerande ingen direkt påverkan på den akuta situationen i Ukraina. Men klart som fan att det är viktigt att hockeyn tar ställning i en fråga där det är relevant att man gör det! (Att jämföra med andra konflikter som inte har någon bäring på hockeyn blir bara svagaste sortens whataboutism).

Att lyfta fram problem och skapa opinion påverkar jävligt mycket och där går Brynäs före på ett föredömligt sätt.

Davey85: Så länge det inte fuskas med backsidan i år så är jag nöjd. Försvar vinner mästerskap och slutspel, det är sen gammalt.

mattias - 74:
Glad för din skull, stort grattis! 🙂

Horace76c: Håller med Sanny där. Inte en chans att han gör 40 mål, snarare 15-25. Alcén har ju som vi vet, en tendens till att överdriva storheten hos vissa spelare i sitt eget lag.. lex Bertilsson ”Europas bästa back”.

Brynäsgubbe: "Därför oroväckande att ha samma kärna i laget."

Så du tycker på fullt allvar att det är "oroväckande" att vi har behållit följande stomme i laget när vi kliver in i HA?

LIndbäck
Bertilsson
Kinnvall
Lindstein
Rödin
Johan Larsson
Greg Scott
Ölund
Blomqvist

Herregud, ska man skratta eller gråta åt din "oro"?

Berge: ja, nu blev man tvingad att ta sig till omröstningen. Skulle hon vinna, så bryter jag mitt medlemskap.

Davey85: Såklart spelar det roll att hon är SD. Hur mycket negativa skriverier tror du detta kommer rendera i? Hur länge ska det skrattas åt Brynäs i media?

Men okej, vi ponerar att politisk tillhörighet inte spelar någon som helst roll.
Du har Conny, valberedningens ordförande. Conny har stor insyn i föreningen och vet vilka saker som funkar och vilka som inte funkar.

Sen har du Camilla, en kommunpolitiker (bara det är en hemsk tanke) som inte har någon aning om hur något funkar i Brynäs och som redan är ute och pratar om att lägga ned saker och kapa kostnader, utan att ha insyn. Att hon redan vill förändra utan kunskap får i alla fall mina varningsklockor att ringa.

Jag hoppas till syvende och sist att det kommer in ytterligare någon nominering som känns lite mer nykter och rättvis än valberedningens ordförande vs kvinnan som representerar vi och dom. Gärna utan politisk bakgrund och någon som har stor kunskap hur en förening/företag ska skötas.

SuneMangs:
Fantastiskt att inse att det krävs "stora förändringar", "tycker om att förändra", "tror att det krävs ytterligare besparingar" men "inte har full insyn i klubbens dagliga verksamhet". Vidare tycker hon inte att "det skulle vara så kul att bli inkuppad" men "bangar inte för det heller".

Aldrig i hela mitt liv att denna människan får min röst. Avskum.

Trilske: Kollade på Modo channel häromdagen och det är inte 10 klasspelare som ska in. En målvakt, ett par backar och kanske någon enstaka forward efter Sampo och Timashov, om jag minns rätt och antar att Timashov blir klar. Er bredd kommer vara överlägset sämst i serien, det kan man fastslå redan nu, hur bra er spets blir återstår att se, men om Timashov lägger ribban för spetsspelare kommer även spetsen vara sämst i serien. Det är den krassa sanningen, men jag hoppas att ni kan överraska.