1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772684 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Alla Helvetes Kval
Lemp: En ex-Brynäsare jag gärna ser i klubben i oktober är Emil Molin. Perfekt förstakedjespelare med utmärkt poängproduktion i HA tidigare och har erfarenheten som krävs. Beroende på övriga spelare vi får in kan nog Lill-Ove snitta runt ett poäng per match i HA i år.

Svensson_62: Hitta en tränare, sportchef och VD som har samma idé om hur klubben ska skötas och hur spelet ska spelas. Välj därefter enbart spelare som ställer upp på vad dessa tre säger.

Zzz: En annan viktig fråga är väl om medlemmarna i analysgruppen blir kunniga yrkesmän innan eller efter första mötet?

{10241}: Skulle ju sända rätt usla signaler om hela ledarstaben nästa säsong skulle vara gamla Brynäsare, inklusive målvaktstränare. Och så sportchef då. Även materialaren såklart. Är det någon annan position man kan trycka in en gammal spelare på? Någon gammal Brynäsare som kanske vill bli massör? Inte så bra på att massera men stort hjärta för klubben och polare med flera på Sätraåsen.

{10242}: Robert Kimby hade varit grym som tränare i Brynäs, men tror nog både han och Almtuna ser att han blir kvar där även nästa säsong. Kuriosa är att jag föreslog honom som nyförvärv till Brynäs 2007 & 2008. Kimby var en skicklig center som var riktigt bra på allsvensk nivå, men som tyvärr drogs med en del skadeproblem.

Huge: Så här är det, Brynäs är illa skött de senaste 20 åren. Det konstaterade nyss t.om er avgående ordförande. För det har SAMTLIGA i ledande positioner under den här perioden ansvar i någon form. Dit räknas i allra högsta grad Alcén men han är ju långt ifrån ensam. Det är dock inte förbehållet endast yrkesverksamma inom Brynäs IF att ha åsikter om det jobb som gjorts och i det tycka att jobbet gjorts dåligt. De flesta härinne uttryckte stor misstro mot Alcén när han tillsattes. Ingen kan direkt klandra dem så här i efterhand. Farhågorna var uppenbarligen välgrundade. Nä, jag tänker inte svara på vad han hade för möjligheter att göra annorlunda eller vad som sagts i olika telefonsamtal. Det räcker med att som utomstående varit ytterst tveksam till det lag som Brynäs satte ihop där, förutom min profetia om målvakternas floppande, jag hade oerhört svårt redan innan säsongen att se vilka som skulle göra mål hos er. Ert lag såg helt enkelt slätstruket och trubbigt ut i mina ögon. Jag tycker att jag fick rätt i det

Har Alcén lämnat ännu ??? Måste vara det första som sker på måndagen efter den stora skandalen på åsen . Omöjligt att bygga för framtiden annars

Anders Berg: Brynäs problem är större än Bosse Bank kan hantera, trots gedigen erfarenhet som idrotts- och företagsledare. Varningsklockorna ringer allt högre.

Är det kk på g?

Känns ju ändå fräscht och nytänkande och helt annorlunda än den nepotism som försiggått i klubben sedan urminnes tider att Hans Dahllöf 82 år (!) föreslår sin gamle Brynäs kompis Inge Hammarström 75 år som SC.

Precis det Brynäs behöver!

Jag ska sluta ”hata” på gubbarna, men jag blir fan inte klok på att de får utrymme att tycka så mycket.

Nej, nytänk tack! Inspireras gärna av HVs resa, men gå vår egen väg. Klart vi behöver lite Brynäshjärta i organisationen och truppen, men främst kompetens.

Iko70: Jag respekterar lagen. Det finns imponerande lagbyggen runtom i Hockeysverige. Däremot är vissa klubbar väldigt små, har nästan inga supportrar och väcker inte känslor. Oskarshamn hade en bra säsong i Hockeyallsvenskan och får ta del av massa TV-pengar som SHL får tack vare andra större klubbar. Det är inte på grund av Oskarshamn som era TV-intäkter är höga. Det är naturligtvis inte hållbart för SHL i det långa loppet att klubbar som Brynäs och Djurgården inte spelar i högstaligan, eftersom marknadsvärdet på produkten (SHL) är helt beroende av intresset för klubbarna i ligan. Det behöver man inte vara Einstein för att kunna räkna ut.

Däremot är det väldigt klantigt att stora klubbar med så bra förutsättningar blir nedflyttade. Med en halvdan sportslig kompetens på plats hade man undvikit det. Om Brynäs och Djurgårdens sportsliga ledningar hade varit lika kompetenta som Oskarshamns dito, så hade IKO inte haft en chans på isen. Så man får ju skylla sig själva som har åkt ur.

#33: Jag har bott i Örebro i 43 år o 23 i Gästrikland
Men jag kan inte förlika mej med Örebro, det går inte. Hjärtat ,känslorna är hos brynäs.Att åka in o se Örebro mot Timrå går inte.Säkert bra matcher men Nej tack

Kamrater
Har min vana trogen precis bastat, öppnat en pilsner och satt på Cmore …. ingen Brynäsmatch 🥺.
Jag är vansinnigt avundsjuk på de som håller på lag som spelar slutspel 😢 (eller till och med spelar i SHL.)
Gravöl ✅
Brutit ihop ✅
Redo för HA … Nä, inte där mentalt på långa vägar.
Förhoppningsvis kommer jag dit med tiden.
Ha en fin helg

Olli Nomadinen : jag såg att Foppa tycker att Shl borde ha 16 lag ...inte beroende på Modo utan han grundade på intresse eller kanske mer bristande intresse...
Jag håller med honom i mycket och framförallt är det ju inte bra för hockeyn i stort...om det inte finns lag från Stockholm i högsta serien.
Han hänvisade också till en undersökning att intresset mellan HA och SHL var lika stort ..vilket borde få sponsorer och så att fundera...
Jag tänker lite likt JVM och hockey vm..tror nog det är ett större intresse för JVM...pga frejdigare spel kanske.
Klart att Brynäs Djurgården Modo lockar fler tittare än Oskarshamn Örebro Växjö...så är det bara;)

Bifbiffen: Nej det vore helt galet att villkora något sånt. Vill man göra förändringar som suppprter så röstar man på årsmötet så att de styrelseledarmöter som man vill blir valda. Det är representativ demokrati. Supportrar ska inte gå in och villkora något utan insyn.

Peja: Håller inte alls med dig om Veini. Veini var en bra målvakt och hade inte "utmobbningen" av honom skett hade Brynäs spelat play in i år. Limpans alla, tavlor kostade oss många poäng och som gav dåmigt självförtroende i laget.

Att Brynäs fick lämna SHL är helt Jokerits fel då de sa upp alla spelarkontrakten. Om inte det hade hänt hade vi haft 10-15 poäng mer och sluppit kvala.

Då var faktumet fullbordat. Dom kompetenta, insatta yrkesmännen med insyn har slutligen (det hade skett förr eller senare) till slut lyckats köra ner föreningen i HA.

Någon som sett om Alcén varit uppe och städat ur kontoret på kansliet än?…

4raka: jag väljer att inte skriva mer ikväll vänner.

Helt tom, mår illa, så ledsen.

Får återkomma när jag har smält detta🥲🥲🥲🥲

Ingen klubb förtjänar att åka ur men tyvärr måste det hända någon klubb varje år. Lider med alla fina brynäsare där ute i Sverige.

Danne66: Finns BEVISLIGEN inget kunnigt yrkesfolk i Brynäs IF.

Forsberg 1978:

Bete dig.

Tack för den här säsongen, vi är inte bättre. Nya tag nästa säsong! Tack Ove för att du försökte rädda laget i ditt hjärta, tyvärr gick det inte vägen denna gång.

Anders Berg: Kvist och Olesen inne på isen med 6 sekunder kvar. Snacka om uddlöst lag. Hur man man toppa med en spelare som inte har gjort mål på hela säsongen när man MÅSTE göra mål?

Tord61: Det sämsta laget åker ur. Det stämmer även den här gången.

Brynäs Hej, Hej, Hej
Kom och sjung med mig
Var med och hylla vårat lag
Ingen får vara sur
Det ger ingen tur
Här är bara friska tag......

Kom igen nu boys, ni tar vi det här!!!

Bulten: Kanske dags att göra någon nytta i stället för att sitta framför skärmen 24-7 och skriva kommentarer. Har du inget jobb eller annan sysselsättning?

Match dag.. snart åker man från Värnamo till Sandviken sen Gävle för match!! Vinst ett måste ikväll!!!! Hoppas det blir en bra helg 😀

{8399}: idag tar vi våran andra seger

Bulten: Hur orkar ni lägga så mycket tid på att diskutera målvakterna? Vi har två bra målvakter och båda två har gjort bra/mindre bra insatser under säsongen. Hade försvarsspelet varit normalt hade ni inte malt på i all evighet om vem som är bäst.

Alla insläppta mål går alltid att diskutera men faktum är att alla insläppta mål är ett misstag av någon, oavsett om det är målvakt eller utespelare.

Diskutera istället hur vi enklast gör mål på Werner imorn, för han har fan släppt lika mycket tveksamma puckar som våra målisar denna matchserie.

Blå grottan: hur ska vi, läs jag, orka fler matcher. Så speedad nu, huvudvärk mm….

Jag måste vara helt knäpp. Engagera mig så mycket för Brynäs i min ålder, måste vara något fel.

En del i min omgivning bara skakar på huvudet och fattar ingenting om hur glad jag blir vid vinst men framförallt hur jag ”tar en förlust”..

Jag är en skitdålig förlorare…., ingen bra egenskap.

Så skönt med vinst ikväll, ångesten fortsätter åtminstone till torsdag.

Tack Ove för att du äntligen lyssnat på mig: MATCHCOACHNING💪💪😂😂🇩🇪🇩🇪

Bulten: Givetvis! Njut av segern istället för att fortsätta älta nu.
Forza Brynäs!

JohnnyBotox: Palve bänkad, äntligen men för sent.

Nästa Dima

Bulten: FYFAN vad skönt det ska bli när denna säsongen är över att slippa höra ditt jävla ältande kring målvaktssituationen!

Om det tar slut ikväll hoppas jag verkligen det finns några personer som står upp och svarar på frågor direkt efter slutsignal. Jag antar att båda Svedman och Bosse finns på plats. Gärna lite förberett så att man både kan ge utryck för besvikelse men även ett avstamp som ger lite hopp.
Jag hoppas Brynäs snabbt organiserar möten för sponsorer och medlemmar för att inte lämna något vakuum. Förhoppningsvis har Svedman ock styrelsen arbetat på två spår där man omedelbart kan sjösätta den planen för den situation vi nu står inför.

Om man gör det här rätt tror jag att det kan bli en nystart föreningen och alla runt om. Vi är många Gävlebor som tagit Brynäs för givet och som något som alltid kommer finnas kvar i högsta serien. Hoppas man nu kan få ett större engagemang bland fans och sponsorer. Jag tror det finns många som är villiga att vara med och bidra nu bara någon visar ledarskap och framtidstro.

Lemp: Emil Molin är en annan spelare som borde vara intressant nu. Var allsvenskans bästa spelare för några år sedan. Han är objektivt intressant även om man bortser från släktbanden.

Kära vänner, det är och det har varit väldigt frustrerande period för oss Brynäsare de senaste åren vilket har märkts väldigt tydligt härinne med både vänliga och mindre vänliga kommentarer. Det är helt ok att vi är frustrerade, det är helt ok att må dåligt men vi måste visa respekt och medmänsklighet och stötta varandra. Ingen tror att vi kommer vända underläge (även om man fortfarande hoppas) och åker vi ur måste vi fortsätta stödja föreningen.
Jag tror bestämt att många härinne skulle behöva ta en lång paus från skrivandet och ägna tid åt annat, kanske till familjen, träning, vänner eller något annat.
🖤❤️💛

{8399}:

Det här ju helt galet,
Jag förstår att situationen ni är i är enormt tungt!
Men det här är aldrig okej!

Nu ska vi inte ta ut något i förväg, men så här kanske det kan se ut nästa år med lite intäkter! Saknar Gevalia-loggan.
Uppladdat:

500x0-brynasha.jpg

500x0-brynashapng.png

{8399}: Nej. Idioterna kan inte skylla på det. De får ansvara för sin brott utan att skylla på offren.

Peja: En konsekvens av drevandet här och på andra forum. Skitmänniskor.

Stort lycka till i resten av kvalet Brynäs.
Förstår att det känns tungt(håller på HV71)
Samtidigt kanske det är detta som krävs för att få till en nödvändig förändring.
Året i allsvenskan var hemskt men det var kul att vinna mycket och passionen är densamma oavsett serie.
Man håller på sitt lag i vått och torrt.
Min sambo håller på Brynäs så total misär här hemma men vi får stötta varandra.
Ni verkar ha ett fint forum med många kloka fans.

Buddha: "Tror Lindbäck skulle kunna bli en vägg i HA."

Det tror jag med. Förslagsvis som fondvägg uppe på kansliet.

Bulten:
Alltså Ove kan inte 2 dagar innan kvalet startar ändra på en spelidé som funnits under 2 säsonger. Han kan möjligen ändra på små detaljer.

Brynäs har varit så här dåliga enda sen matchen mot Timrå och Malmö har analyserat alla svagheter i Brynäs spel:
- Laget vill börja anfallen stillastående djupt i egen zon och komma samlat genom mittzonen. Detta neutraliserar Malmö genom stenhård forcheck på stillastående backar som får panik och antagligen försöker smådutta med pucken eller som igår skickar pucken sarg ut.
- Detta leder till att forwards inte får pucken som de är vana vid och då vet de inte vad de skall göra och det blir bara kaos.
- Detta är konsekvenserna av att Manner försökte införa ett spelsystem som är defwnsivt, långsamt och stillastående.
- Brynässpelarna är inte beredda att tävla över huvud taget utan åker mest och gömmer sig. Ingen vill ta ansvar och gå i bräschen.
- Sen märks det att många av Brynäs spelare i de lägre kedjorna helt enkelt inte håller SHL klass.

Horace76c: Kommer Rödin in är han knappast 100%… Nä mina vänner… Ljusglimtarna slocknar… Halmstråna torkar ut… En över 60-årig epok närmar sig avgrunden…

Jävligt tufft och mörkt nu, gubbar. Inget talar för oss. Alls. Men Blommans intervju efter matchen satte i alla fall nytt glöd i mig. Vi får inte ge upp än, vinst i Gävle så kanske Malmö börjar fundera lite.

Det är inte över förräns det är över.

Peja: Inget är klart än, nyckelmatch på lördag.
Med Rödin (förhoppningsvis) och Ölund tillbaka plus ett Malmö som nu kan känna sig liiiite bekväma med 2-0 i ryggen så är det helt öppet igen när vi åker ner med 2-1 i matcher med lite mer självförtroende och dom samtidigt får lite press på sig.
Här gäller det att se möjligheterna, it ain’t over osv….

Besviken
Jag är Brynäsare sedan barnsben och har läst på hs i några år utan att skriva. men idag är dagen jag gör ett konto. man får vad man förtjänar som Brynäsare är man van med besvikelse. men detta är under all kritik. ser ut som p15 lag i egen zon. sen kan jag ställa mig frågande till varför Molin sa ja till detta uppdrag han hade 2 dagar på sig att ordna till ett problem som funnits i flera år. enligt mig ett omöjligt uppdrag. Molin borde sagt nej då hade Finnarna varit kvar. och jag vet att jag inte kan skriva eller stava

Bulten: J20 har också en tung säsong. Brynäs har haft ganska många tunga år i J20-serien nu. Det har också varit ett ledarkaos utan dess like sedan Erika Grahm gick ut med att krafttag skulle tas. Om jag räknar rätt är J20-laget inne på sin fjärde tränare inom loppet av två år, vilket är otroligt mycket för unga killar som förmodligen hade varit behov av kontinuitet (även om laget inte har varit detsamma under de åren, spelare blir seniorer och yngre spelare tar plats).

När jag var på plats i pittoreska Mälarhöjdens Ishall när Brynäs åkte ut i kvartsfinalen mot Djurgården 18/19 kände man ändå att det var ett lag som kunde pressa Djurgården, som sedermera åkte ut med uddamålet i semifinalen och tog hem bronspengen.

Djurgården hade visserligen ett mycket bättre lag (Björnfot, Grewe, William Eklund etc) och visst var det klasskillnad, medan Brynäs "bara" hade en stjärna i form av Victor Söderström. Nu känns det som att Djurgården hade spöat Brynäs tvåsiffrigt i en dylik match, särskilt om de tagit med sina A-lagsjuniorer.

Problemen började långt innan Grahm klev in i leken, men jag har nog aldrig sett en SHL-klubb byta lika många tränare i sitt J20-lag sedan hon började "ta krafttag".

Nu kanske någon undrar varför jag nämner Grahm och inte Alcén, men det är Grahm som uppges ha det övergripande ansvaret, medan Alcén fokuserar på herrarnas A-lag. Det är också Grahm som har pratat i medierna om att "ta krafttag", så möjligtvis borde det vara hennes ansvar att det har gått åt skogen.

Tetrisbif: Björninen är klart bäst i Brynäs ikväll. Så vi kan i alla fall släppa snacket om att finländarna skulle sluta spela på grund av att Manner fått gå.

Malmö har ju ett slutspelslag, det har verkligen inte Brynäs. Alcén-Grahm-bygget består mest av softa spelare som är roliga att spela mot.

Förfall
Nästa säsong blir det alltså matcher mot lag som Östersund, Kristianstad och Vita Hästen… Tack Johan Alcén vilket klubbhjärta du visat!

Huge: Läser vad Sportbladet tror om kvalet. Alla initierade yrkesmän och proffstyckare som ger sina tips har olika uppfattningar om hur utgången kommer att bli. Några tror att Brynäs vinner och några tror att Malmö vinner om.

Det dom alla är överens om är iaf att det var rätt att sparka Manner. Tror alla experter på Sportbladet snart får sparken med såna soffcoach-åsikter.

OBS, pluslåst artikel.