1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772014 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Kopenga Kickass: stor och fysisk spelare som kan bidra bra offensivt. Precis vad vi behöver

Bara 25 år med så rätt ålder!

Samuel Johannesson verkar gå fint i Tre Kronor. Hade inte gjort ont om han lämnade för NHL utan en enda match med Örebro 😃

xxx BIF xxx: Med din argumentation borde inget lag värva ett spelare från en lägre division eftersom det inte finns någon garanti att spelaren håller måttet i en högre division. Ingen Ekholm till Brynäs, ingen Linus Karlsson till Skellefteå och ingen Joel Persson till Växjö.

De andra lagen kan lägga ner kommande säsongs satsning mot SHL och spara pengarna till efterföljande säsonger.

Robin Press fortsätter alltså i KHL genom att byta klubb? Classy, real classy… En del ser tydligen inte längre än sitt eget bankkonto, vilket jag tycker är tragiskt. Det är ju inte så att han skulle spelat för småsmulor i NL eller SHL direkt…

Tigerhjärta: Tror att tron på avancemang och hypen som medföljer med Kenttä är en del av hans "magi". Innan var ju Löven mer som Västerås. Att de inte lyckats ta klivet beror också på tuff konkurrens. Timrå med Dahlen i spetsen, ett stenrikt HV71 och ett Djurgården med en bra mix av veteraner och supertalanger är inga enkla motståndare.

HitTheLights: jag ser inte relevansen i beläggningsgrad om man försöker förstå publikintresset. Strömsbro har säkert högre beläggningsgrad än Brynäs men det säger ju ingenting.

{9684}: Mads ❤️

dabif: Hoppas för Brynäs och Danielssons bästa att så INTE blir fallet. Låt oss minnas honom för det han gjort istället. Härlig lagspelare med en jävla bössa, men där får det räcka. Brynäs kan bättre pratades det om förut, så jag hoppas dom ger fan i Nicky D.

Tigerhjärta: På allsvensk nivå en stabil defensivt back som är duktig i boxplay. Hade ganska mycket istid i HV71 när de gick upp i SHL men fick inte vara kvar efter avancemanget. Låter som en logisk värvning.

dabif: Masken har gedigen erfarenhet av att vara sportchef och NHL-scout... Och det är nog kompetenser som är välkomna här. Han kommer nog funka bra som analytikern bland de 3 tränarna.

Gällstedt klar som huvudcoach! Tankar?

Skönt att löven blev kvar i HA. Då har jag bara 24 mil enkel väg för att se Brynäs 🤘😎

Peja: Samtidigt kommer det bli lite enklare för Grahlcen att utföra jobbet nu när de fått ett års fin erfarenhet. De har konstaterat att det var tränarna som inte varit tillräckligt tydliga. Truppen var det inget fel på.
Om vi mot förmodan skulle ta steget tillbaka till Shl inom överskådlig framtid så kan de ju bara försöka värva tillbaka Friman, Olesen m.fl. och kanske eventuellt krydda med typ Clark eller Loui Eriksson…
Förstafemman med Scott, Rödin och Larsson är nog gångbar 5-6 år till.
Det där med scouting kan nog vänta tills alla broar är brända.

SuneMangs: Jag räknar kallt med en medelålder på 30+ i Brynäs toppkedjor nästa säsong. Hoppas bli motbevisad men tror inte att Alcén är kapabel att hitta yngre toppspelare. Samtidigt tror jag att spelare som Wännström och Persson skulle kunna leverera storstilat.

Wilhelmsson: ” Det SKA vara stora skillnader mellan ligorna”
Varför då?????

I såfall är det lika bra att vi kopierar NHLs koncept rakt av, stänger ligan, inför lönetak och bara tar med de lag som har störst fanbase, proffsig organisation, störst kommersiell potential o s v och har en avgrundsskillnad till nivån under. Är det så du funderade?

bradberry: Det kanske främsta problemet med dagens system är att konsekvenserna av åka ur är så stora ekonomiskt. Tycker det ska vara skillnader mellan ligorna, och det av en anledning. Men att man ska tappa 40 miljoner i centrala intäkter är lite för mycket.

Förövrigt är det också orimligt att laget som går upp ska behöva betala fallskärmen till laget som åkt ur. Såklart kan SHL bekosta både fallskärmen och säkerställa att laget som går upp får samma möjligheter som alla andra lag.

Två lag upp, två lag ner och bättre ekonomiska förutsättningar för lagen i HA.

Jugge: Har svårt att se hur en strykrädd lättviktare som Johannesson ska kunna spela "over there". Mest troligt är väl en utlåning till typ Frölunda, Örebro, Malmö eller Färjestad.

Spelsinnet har han ju, men fysiken och defensiven är väl bara sådär va? Såvida han inte går all in på fysen och bygger upp sig i sommar. Har fortfarande mardrömmar om hur Malmöspelarna bara lyfte bort honom från pucken i vår zon.

Mrassarson: Jag menar att Larsson är klar och att JS med största sannolikhet spelar i Brynäs i höst.

Sv: Alla Helvetes Kval
Jan Grismöbel: Är inte så rädd för den här säsongen, men om man inte går upp direkt och tappar stora delar av denna stomme, samt inte kan luta sig mot den ekonomiska fallskärmen… att vi då ska lita på att Alcén ska hitta guldkorn i Division 1, ECHL, Österrike, Norge osv. känns ju minst sagt olustigt.

Stefan R 63: vänder på det istället. Tänk om Almtuna eller AIK eller Västerås hade värvat en av dessa fyra (oavsett vem av dem). Det hade ju ansetts som en riktig prestigevärvning. Vi har alla fyra…

dabif: Woods sägs hamna i Skellefteå, men borde finnas andra heta spår för Brynäs.

Känns som att det viktigaste nu är att fortsätta förlänga spelare med Larsson i spetsen, men någonstans måste man också vara ödmjuka och inse att saker saknades i truppen 22/23. Det är saker som måste in nu, även om man lyckas behålla många av spelarna.

Alcén mailade, tydligen nästan klart nu. Två backar till ska in. Kom ihåg var ni läste det först!

25 Jonas Johansson
39 Anders Lindbäck

4 Theo Lindstein
15 Simon Bertilsson "A"
23 Lucas Carlsson
28 Johannes Kinnvall
57 Karl Johansson
74 Chad Billins

9 Taylor Matson
10 Johan Larsson
14 Alexander Ljungkrantz
18 Anton Rödin "A"
21 Miles Powell
22 Sebastian Wännström
24 Hampus Eriksson
29 Johan Persson
34 Noel Nordh
36 Linus Ölund "C"
41 Greg Scott
44 Jacob Blomqvist "A"
71 Tyler Vesel
72 Joakim Rohdin
76 Oskar Kvist

Brynäs borde gå ut med en fansens värvningskampanj riktat mot Larsson och Scott. Kolla Av läget först att dom verkligen vill spela i allsvenskan. Säger dom ja så får vi fixa det som fattas

Peja: Den måste vara låg. Han verkar inte vara ute och scouta som dom allra flesta sportchefer gör. Media vittnar om att han är den sportchef som är svårast att få tag på och resultaten är dåliga. Visst att det finns en tendens att ansvariga pratar i floskler, men Alcén säger aldrig någonting. Allt är luddigt och betyder ingenting i praktiken.

Kulltorp: Rahimi har väl gjort det bra i HA? Berra är bättre på alla punkter.

Loomis666: Viktigt! Vilka signaler det sänder!

Lystring allihopa: Vi spelar i f@”#ing allsvenskan.
Pengarna finns inte kvar som vi är vana vid.
Perspektiv för f-n!
Bruce Boudreau och Joe Sacic och Evertsson och Hallam m fl har annat p g.

Treklövern1912: ” Europas bäste back klar, toppen”

Kommer från Europas bästa supporter, toppen!
Skämt åsido, positiva tongångar nu gänget! Hoppas vi får tränarna + spelare presenterade snarast, det är på tiden!

xxx BIF xxx: Ja, som utomstående är det svårt att förstå vad Brynäs kommunikatörer gör på dagarna. Brukar kunna vara så när man inte är insatt i folks jobb men det är svårt att förstå vilka de kommunicerar med.

Peja: håller med om allt👍

Något annat

Efterlysning: inväntar Huges klargörande hur föreningens eminenta skötsel av de med insyn & kunskap tog oss med bravur, stil & klass till ligan alla vill åt, HA.

Eller är förklaringen till tystnaden att detta forum inte fungerar i Bagdad??

Man gillar ju ändå att läsa att Svedman säger att förutsättningarna är bäst första året i hs ekonomiskt och att man kommer satsa på att ta sig tillbaka direkt.

Mötte en snubbe i dörren på macken som hade lövenmössa på sig ..vi ses i höst sa jag . Han sa nä vi ska till SHL . Glöm det sa jag 🙈han såg skitsur ut 😂. Dom får inte gå upp för det är närmast för mig att kunna se Brynäs live 😀

Malken: nu ska det lockas hem gamla lirare! Wännström, Molin och Rohdin. Kan ju vara en ren chansning från hockeynews då det är spelare som kan tänka sig spela i HA nästa säsong.

Värvar vi alla tre tror jag Wännström blir den mest lyckade med 20-25 kassar.

lapad: Janne flyttar hem till Gävle, vad tror ni
Uppladdat:

500x0-20230330184245.jpg

lapad: Jag tror inte folk härinne förstår hur paralyserat det är uppe på kansliet just nu.
Total jävla härdsmälta!
De har absolut ingen som helst aning om i vilken ände de ska börja. De har under årtionden kört hemvävt inom alla positioner och säkrat värvningar till både trupp och ledande positioner genom hemvändare eller andra figurer som huserat i klubben tidigare, samt förlitat sig på överjävliga juniorer.
Nu kommer plötsligt pöbeln in och säger att denna strategi inte är speciellt framgångsrik så de måste tänka nytt. Börja värva spelare som de inte känner. Börja scouta spelare.
Herregud så många kilo pannveck det ligger uppe på åsen i detta ögonblick.

Troligtvis har de redan hunnit ringa Järnkrok, Silfer, Markan och Bäckis 200-300 gånger och gråtit i luren.
-KOM HEM!…

J-S: Fast du fattar väl att hela organisationen, inklusive den sportsliga ledningen, kommer att påverkas av att vi har c:a en fjärdedel av pengarna mot innevarande säsong. Det kommer behöva kapas rakt över linjen och Grahm är överflödig som jag ser det. Dessutom slog hon sig jäkligt hårt för bröstet som första kvinnliga SHL sportchef innan säsongen och måste så klart ta ansvar för det fiaskot.

Wesel: Växjö-Öret i final skulle så klart vara en katastrof för Cmore. Inte en person utanför dom städerna skulle bry sig. För Cmore och svensk hockeys skull är det bara att hoppas på SAIK-Frölunda

Lemp: En ex-Brynäsare jag gärna ser i klubben i oktober är Emil Molin. Perfekt förstakedjespelare med utmärkt poängproduktion i HA tidigare och har erfarenheten som krävs. Beroende på övriga spelare vi får in kan nog Lill-Ove snitta runt ett poäng per match i HA i år.

Svensson_62: Hitta en tränare, sportchef och VD som har samma idé om hur klubben ska skötas och hur spelet ska spelas. Välj därefter enbart spelare som ställer upp på vad dessa tre säger.

Zzz: En annan viktig fråga är väl om medlemmarna i analysgruppen blir kunniga yrkesmän innan eller efter första mötet?

{10241}: Skulle ju sända rätt usla signaler om hela ledarstaben nästa säsong skulle vara gamla Brynäsare, inklusive målvaktstränare. Och så sportchef då. Även materialaren såklart. Är det någon annan position man kan trycka in en gammal spelare på? Någon gammal Brynäsare som kanske vill bli massör? Inte så bra på att massera men stort hjärta för klubben och polare med flera på Sätraåsen.

{10242}: Robert Kimby hade varit grym som tränare i Brynäs, men tror nog både han och Almtuna ser att han blir kvar där även nästa säsong. Kuriosa är att jag föreslog honom som nyförvärv till Brynäs 2007 & 2008. Kimby var en skicklig center som var riktigt bra på allsvensk nivå, men som tyvärr drogs med en del skadeproblem.

Huge: Så här är det, Brynäs är illa skött de senaste 20 åren. Det konstaterade nyss t.om er avgående ordförande. För det har SAMTLIGA i ledande positioner under den här perioden ansvar i någon form. Dit räknas i allra högsta grad Alcén men han är ju långt ifrån ensam. Det är dock inte förbehållet endast yrkesverksamma inom Brynäs IF att ha åsikter om det jobb som gjorts och i det tycka att jobbet gjorts dåligt. De flesta härinne uttryckte stor misstro mot Alcén när han tillsattes. Ingen kan direkt klandra dem så här i efterhand. Farhågorna var uppenbarligen välgrundade. Nä, jag tänker inte svara på vad han hade för möjligheter att göra annorlunda eller vad som sagts i olika telefonsamtal. Det räcker med att som utomstående varit ytterst tveksam till det lag som Brynäs satte ihop där, förutom min profetia om målvakternas floppande, jag hade oerhört svårt redan innan säsongen att se vilka som skulle göra mål hos er. Ert lag såg helt enkelt slätstruket och trubbigt ut i mina ögon. Jag tycker att jag fick rätt i det

Har Alcén lämnat ännu ??? Måste vara det första som sker på måndagen efter den stora skandalen på åsen . Omöjligt att bygga för framtiden annars

Anders Berg: Brynäs problem är större än Bosse Bank kan hantera, trots gedigen erfarenhet som idrotts- och företagsledare. Varningsklockorna ringer allt högre.

Är det kk på g?

Känns ju ändå fräscht och nytänkande och helt annorlunda än den nepotism som försiggått i klubben sedan urminnes tider att Hans Dahllöf 82 år (!) föreslår sin gamle Brynäs kompis Inge Hammarström 75 år som SC.

Precis det Brynäs behöver!

Jag ska sluta ”hata” på gubbarna, men jag blir fan inte klok på att de får utrymme att tycka så mycket.

Nej, nytänk tack! Inspireras gärna av HVs resa, men gå vår egen väg. Klart vi behöver lite Brynäshjärta i organisationen och truppen, men främst kompetens.

Iko70: Jag respekterar lagen. Det finns imponerande lagbyggen runtom i Hockeysverige. Däremot är vissa klubbar väldigt små, har nästan inga supportrar och väcker inte känslor. Oskarshamn hade en bra säsong i Hockeyallsvenskan och får ta del av massa TV-pengar som SHL får tack vare andra större klubbar. Det är inte på grund av Oskarshamn som era TV-intäkter är höga. Det är naturligtvis inte hållbart för SHL i det långa loppet att klubbar som Brynäs och Djurgården inte spelar i högstaligan, eftersom marknadsvärdet på produkten (SHL) är helt beroende av intresset för klubbarna i ligan. Det behöver man inte vara Einstein för att kunna räkna ut.

Däremot är det väldigt klantigt att stora klubbar med så bra förutsättningar blir nedflyttade. Med en halvdan sportslig kompetens på plats hade man undvikit det. Om Brynäs och Djurgårdens sportsliga ledningar hade varit lika kompetenta som Oskarshamns dito, så hade IKO inte haft en chans på isen. Så man får ju skylla sig själva som har åkt ur.

#33: Jag har bott i Örebro i 43 år o 23 i Gästrikland
Men jag kan inte förlika mej med Örebro, det går inte. Hjärtat ,känslorna är hos brynäs.Att åka in o se Örebro mot Timrå går inte.Säkert bra matcher men Nej tack