1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772896 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Sitter och kikar biljetter till både supportermarchen mot Luleå, och derbyt mot Leksand.
Är det bara jag, eller tycker fler att det är helt jävla orimligt att sittplats högst upp kostar 345kr? Det är fan helt stört. Skönt för en småbarnsfamilj att gå på hockey.
Undra på att man inte får slutsålt på matcherna.

Anders Berg: Brukar hålla med Höken men här tycker jag han är ute och cyklar. Några tunga namn men känns som en för hög medelålder på stjärnspelarna och en tunn backsida. Hv får det nog tungt i vinter.

alltså LHC supportrar har senaste åren vuxit till bli de värsta hatlaget deras fans är fan under all kritik inte första gången heller

Chanzone: Kollade hemsidan precis, de har lagt till Johan Larsson och tagit bort Molin, Sallinen är dock fortfarande kvar.

Jag tycker nog att Brynäs borde vara lite vassare på att uppdatera spelartruppen på hemsidan. De nya har inte ens fått sina tröjnummer🤔

Må gött i solen

Ljungen 💥

youtu.be/PUgP32hQ_pA

{9630}: Som Kribban och Tigerhjärta säger. Vad vi gläds åt härinne är väl för fan vår ensak. Jag läser gärna i Tik-boken, men kommenterar fruktansvärt sällan, blir liksom inte tillräckligt provocerad för att kommentera vad ni nu tycker om Brynäs eller annat lag.

lapad:
Dom nya har ju varit bra. Undrar vad du ser på.
Kinnvall - Otroligt pucksäker och spelsinne som få. Väntar på att hans skott ska komma till.
Friman - Sett lite stubbig ut. Visst är han stark och orädd men lite kantig i sin åkning.
Sklenička - Kommer bli min nya back favorit. Mjuk med puck och klubba, löser situationer exemplariskt i egen zon, vass på blå linjen samtidigt som han är stark som en oxe och backar inte för att tacka. Horribla utvisningar på honom.
Johannesson - Ser mjuk och fin ut med pucken, varit inne på en del bakåt. Där han är lite för klen och legat fel i position.
Björninen - Varit helt okej i offensiven med ett par fina aktioner. Annars inte så bra på tek som jag trodde.

Alltså Sklenička! Där kommer vi ha en toppen back!

Sv: Nytt omklädningsrum
bradberry: Den där dumheten att alla ligans lag ska ha likadana hemsidor förstör verkligen mycket. Förstår att det är bra ekonomiskt men det hade varit mycket bättre om alla hade haft en egen, mer personlig hemsida, så som det ju var en gång i tiden. Typisk ligabyråkrati att SHL-direktörer ska ner och peta på en sak som hemsidor.

Sen kan man inte påstå att Brynäs gör det bästa av situationen heller.

nyb: Det där med att benämna backar efter poängskörd är ett vanligt fenomen som även en del sportchefer och experter kör på. 0-15 poäng så kommer backen beskrivas som ”defensiv”. 15-25 och vi har ”tvåvägsback. Över 25 och det blir ”offensiv” back. Det är någon slags villfarelse att backar som gör mycket poäng inte kan vara bra defensivt och vice versa (i typ Johannessons fall, inte någon poängmaskin men ändå bra offensivt) samt att backar måste ge upp det defensiva spelet för att göra mycket poäng.

Ett typexempel är när Kinnvall värvades till HV71 efter en säsong med 22 poäng i Timrå, och benämndes som ”tvåvägsback”: www.hv71.se/artikel/by6eajui5-3iaijd/johannes-kinnvall-klar-for-hv71

Efter en säsong med 40 poäng kallar folk honom nu helt plötsligt för ”offensiv”. Den enda skillnaden är att han har utvecklats och gör därför mer poäng.

Pigalle: Brynäs kommunikation har gjort det igen alltså. Det är ingen stor grej men det är många grejer. Hela tiden… Det är felinformation både här och där hela tiden som ställer till och missleder… Det är för dåligt!

Lemp: Det finns en stor skillnad melllan oss och de flesta andra lagen. Det är att dom andra lagen tappat en massa spets som måste ersättas först innan man har möjlighet att bli bättre än föregående säsong.

Vi har inte tappat något alls av våra bästa spelare men fyllt på med en jäkla massa spets. Brynäs säsongen 22/23 kommer vara flera nivåer bättre än 21/22. Topp 6 är inte orimligt alls med truppen nu (om värvningarna av Larsson och Komarov stämmer).

Pigalle: Enligt kommentarer på den highlightsrullen snackar Komarov sex språk, bland annat svenska. Jag ställer mig positiv, men inte på ett långt kontrakt förstås!

Khall92:

Jag tyckte dock Scott var riktigt bra ifjol. Han startade rätt trögt men från från januari och framåt var han en vår absolut bästa spelare. Han tog också ett enormt ansvar defensivt, men även framåt imponerades jag mycket av hans fart, tuffhet och intensitet.

För att vara 34 år ser han jäkligt fräsch ut. Tar man Danielsson eller Patrik Berglund som motexempel så såg man nu på dem att de började bli för gamla. Det gör man inte på Scott, inte på isen åtminstone.

brunkaren: undra vad alla ”han kommer aldrig hem” säger nudå :)

fyfan Börje Salming har fått ALS, hemsk jävla sjukdom

Peja: Samtidigt så ska man inte överdriva den lilla insatsen som Brynäs behöver göra för att sända matchen. Allt dom behöver är en kameraman i ett par timmar.

Jag hoppas vi ser ett nyförvärv imorgon eller torsdag, jag har inget emot att se Erholtz, mycket spännande spelare som förhoppningvis passar väldigt bra in i lagbygget, förmodligen inte så dyr heller.

På fredag vill jag från läktaren se Johan Larsson skriva på kontraktet med Brynäs.

Tgl: Harr-ejävlar vad jag saknar en BIF-värvning nu. Gös-t saying

Tigerhjärta: Grimaldi känns ju jäkligt spännande! Han och JL tillsammans sen skulle det kunna bli en riktigt rolig säsong.

Känns inte så troligt, men man kan väl få drömma. 🙂

{7981}: Letar nu halmstrån - för varje vecka/månad som går utan att dessa c:a 2 st spetsar anställs av BIF så spar vi in några höga månadslöner som istället kan läggas på att buda på ännu vassare spets med ännu högre månadslöner - men för automatiskt kortare anställningstid. More bang for the buck så att säga 🙂👍

Hmm, eller så gör alla lag så och månadslöneribban bara höjs generellt ju längre alla väntar… 🤔 Beror helt på om det är spelarnas eller klubbarnas marknad som gäller.

Såg att kommunikationschefen. är föräldraledig, riktigt kasst att man i dessa sillytider inte utser en vikarie som kan sköta hans jobb..det må kanske vara semestertider för en del, men vill man vara proffs så löser man det, om du frågar mig..men det verkar vara en röd tråd i Brynäs verksamhet..man räknar med att fansen finns kvar iaf..(läs, "dom är inte så viktiga")

Davey85: Om Brynäs på riktigt vill utmana om topp 6 så vore det optimala att värva två spetsar till. Då kan Scott gå ned som tredjecenter och Ölund blir fjärde. Då skulle vi ha en stark center i varje kedja och även några rejäla spetsar i toppkedjorna. Då har vi ett lag som på allvar kan hota om topp 6.

Visst sitter man och hoppas på minst 2 nya forwards, helst 3. Men faktum är att en ny forward kan göra en jävla skillnad. Om det är en top6-forward

Då har vi Rödda, Scott, Dima, Palve, Björninen + Ny tilltänkt spets. Det är en hygglig top6 (Då snackar jag spets på papper, verklighet vet man aldrig)

Bakom där borde vi kunna mönstra en bra tredjelina med killar som Ölund, Olesen, Eklind.

Sen brister det nog lite i fjärde om inte våra yngre killar kan steppa upp mer.

Med allt det sagt så är jag ser jag ju helst flera forwards in, men ja..en bra spets kan göra mycket för balansen.

Lite Brynäsnostalgi i två delar på tuben…

Krobbe Lundberg show… Inte förrän i slutet av matchen man skönjar det lekfulla lagspelet dock. Man slås ju av alla avblåsningar. Blockering, offside utan avvaktande, Red Line offside osv. Hackigt…

lapad: Helt enig. Jag kan väl uppskatta att man vill satsa på egna talanger men man kan inte göra det bara för sakens skull. Varken Kvist eller Ljungkrantz borde gå in på tolv forwards enligt mig.

Påtal om juniorer.
I år måste Birger, Kvist och Ljungkrantz ta kliv. Annars så får inte Manner tveka på att prova Nordh istället, han verkar ruggigt intressant och en av våra mest lovande forwards på många år!

waker: Helt plötsligt står han där på lagfotot, längst ut i kanten, Johan Larsson ;)

Pettisbif: ”Trist att man inte tror mer på honom och att man bara skriver kontrakt på 1 år”

Det kan lika gärna vara Honkens önskemål.

Jugge: ..jag tror att Eklind kommer att varva upp framför mål den här säsongen..bara en känsla..

Pasman: Jag tror inte MacInnis skulle vara en poängspruta i SHL. Men han är en spelartyp som Brynäs behöver. Skulle han spela ihop med säg Scott/Rödin så skulle ju hans fart, tyngd och storlek kunna ge Rödin/Scott större ytor. Sen är ju säkert Rödin/Scott skickligare än de spelare han spelat med i AHL också. Framför mål i ett spelskickligt PP skulle han säkert kunna peta in en del puckar också. Vi har ju ingen naturlig på den positionen nu.

Om macinnis är aktuell så tror jag ändå att vi ska vara väldigt trygga i den.
Tillhört Columbus organisation innan Buffalo förra säsongen, så självklart en spelare bombom har stenkoll på och haft ett finger med i spelet.
In bombom we trust? Iaf jag.
Känns super.
Vi behöver tyngd.

Brynäs4life: Där förbrukade Tekvarianten sin trovärdighet totalt.
Först var Djoos klar och nu var det Mäenalanen.
Härligt, då vet man det till nästa gång!

Tigerhjärta: Den där killen Pär Fäkt (rightare, sniper, grym tekare, pp-point, grym defensiv, 110 kg/210 cm power forward och extremt snabb och puckskicklig med grymt spelsinne) vore kanske något? Drömt hela sitt liv om att lira i Brynäs. Körde ett enda år i NHL bara för att tjäna ihop så han kan bjuda på att lira gratis resten av karriären i BIF. Vill ha ett 10-års kontrakt som han ej kan bryta ens för NHL - endast BIF har rätt att bryta kontraktet med 1 veckas uppsägningstid. 😀

Däremot bör vi nobba hans kompis Pär Värs

KABOOM!!!
Oj nu vaknade jag

brynäs08: Enligt Pettis då har vi varit nära en anfallare sedan innan midsommar, han vill inte avslöja namnet dock för då kan han få gliringar om han har fel.

Charles: Det är väl en grej att hoppas och drömma att vi får någon hemvändare, det har jag också gjort, men i ärlighetens namn, kändes det någonsin realistiskt? Våra spelare i Nordamerika är fortfarande ordinarie i NHL och inte direkt lastgamla. De spelare övriga lag fått hem är såna som inte platsat i NHL eller spelat i en annan europeisk liga, lite som Kinnvall och Lindbäck. Därför har jag svårt att förstå att det finns en genuin besvikelse hos vissa att vi inte fått någon från NHL, för mig kändes det hela tiden som ett långskott.

Vi är varken Kevin,Jesper eller Marcus första val.
Och ingen av "deras" klubbar skulle tacka nej till dem.
Jesper är Skellefteå och inget annat.
Kevin är hv och inget annat.
Marcus är Färjestad och absolut inget annat.
Alla dessa klubbar skulle absolut inte tacka nej till dessa herrar.
Detta var nog ett gediget försök av Pettis att skjuta brett för att ev kunna ta åt sig äran och blir det inget så faller ingen skugga på han då han ej outat något namn :)

Tigerhjärta: Först tar Flyers in DeAngelo, känd för att vara ett rövhål som vid flertalet tillfällen skapat bråk i omklädningsrummet, sedan köper man ut Lindblom, en kille som fått cancer men som kämpat sig tillbaka till NHL. De gör inte sitt bästa för att bli NHL:s mest omtyckta lag om man säger så.

Silfverkroken:
Inte denna spelare iaf.
Sen vet man ju inte hur det blir med Boqvist, Larsson och Kroken.
Men dom 3 kommer dom hålla plats för garanterat.

Bäska droppar: Ett litet enkelt ord på tre ynka bokstäver som inte är könsbestämt, varför provocerar det dig?

Lucas Carlsson har skrivit nytt ettårskontrakt med Florida (tvåvägs)

lapad: Riktigt roligt för Boqvist. Finns en otroligt stor potential i honom. Finns många likheter med en ung Erik Karlsson. Han kommer vara en storback i NHL om några år.

Drömmen vore ju såhär:

Lindbäck - Vehviläinen

Kinnvall - Bertilsson
Sklenička - Johanesson
Friman - Hedberg
Bergman - Lindstein

Rödin - Järnkrok - Scott
Mäenalanen - Björninen - Timashov
Olesen - Palve - Gunler
Eklind - Ölund - Birgersson

PP1:
Kinnvall point
Järnkrok till vänster
Timashov till höger
Rödin slottet
Scott framför mål

PP2:
Sklenička point
Palve till vänster
Björninen till höger
Gunler slottet
Mäenalanen framför mål

BP:
Bertilsson - Sklenička/Björninen - Mäenalanen
Friman - Bergman/Scott - Järnkrok
3e par:Ölund/Eklind

Svensson_62: Sant. Vi får hoppas att den robusta utomhusmöbeln Saku och den eleganta upphängningen i järn; Calle finns i lager.

JanT: Sallinen kommer säkerligen landa in på runt 70-100k/månaden. Enligt mig så känns det betydligt bättre att lägga till dom pengarna på en top 6 forward. Vi har nog med forwards som kan ta plats i botten 6.

Edit. Råkade visst anmäla mitt eget inlägg när jag skulle redigera det. Så jag kanske är helt ute och cyklar nu! :P

Appropå Hall of fame i NHL, nu är det väl ändå dags att hissa Oves tröja i Gavlerinken/Monitor.

nyb: Nu tror väl ingen mig (välförtjänt) efter jag fick fel info om Djoos. Men Saku ska vara klar för oss. Något med befintligt kontrakt (eller NHL-kontrakt?) som är kvar.

Men han spelar med oss i höst.

Jugge: Men hur jobbigt är det att skrolla vidare egentligen? Letar man efter saker att störa sig på så kommer man att hitta det. Jag tycker inte om golf men har inga problem med att det skrivs om här. Är något inlägg inte intressant för mig så skrollar jag vidare. Men vill man spendera sin dyrbara tid till att störa sig på saker och låta det påverka en negativt så är det ju upp till var och en. Jag har personligen inget utrymme i mitt liv för negativitet.

{9855}: Linköping HC tvingas betala tillbaka 2,5 miljoner kronor till tillväxtverket , för felaktigheter i permitterings stödet under coronapandemin. då det visat sig att klubbens ekonomiska problem går längre tillbaka än pandemin . Ooops .

{8399}: vi tar bort 5% mat & golf den dagen du tar bort dina 5% sarkasm och översittar metoder mot tex Pettis 😉😘

Riktgt intressant intervju med Manner i GD.
Innehöll mycket snack om kvarvarande värvningar och annat intressant, bl a den här godbiten:
”– Nu blir det bra grejer vet du. Nu får vi såna aggregat som vi har i Finland. Inte de där små, utan riktiga grejer med mycket stenar. "Pajen" är den hårdaste bastukillen, skrattar Mikko.”