1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772914 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Riktgt intressant intervju med Manner i GD.
Innehöll mycket snack om kvarvarande värvningar och annat intressant, bl a den här godbiten:
”– Nu blir det bra grejer vet du. Nu får vi såna aggregat som vi har i Finland. Inte de där små, utan riktiga grejer med mycket stenar. "Pajen" är den hårdaste bastukillen, skrattar Mikko.”

Jag har haft 4 olika jobb på rinken. Vaktmästare, kock i restaurangen, matrialare med lurken, lelle, p och Jesse samt varit tiger på shl matcherna.
Bara tränare och sc kvar.

{9682}:
Vad definierar du som störst?
För om det är SM titlar så är Djurgården störst.
Om det är spel i högsta division i Sverige så är vi större än er.
Eller är det svenskar i NHL nu eller genomtiderna? Där är vi också större...
Kanske sm titlar..? Där är vi 2a störst i landet.

Eller lever ni på Foppa enbart? Eller systrarna Sedin?

{9682}: Ska försöka förklara så att en Umebo/Ö-viksbo begriper:

Du äger 4 kottar som du värderar till 1 krona styck.
Sedan har du också 4 Kånken ryggsäckar samt 2 näbbstövlar som du värderar också till 1 krona styck. Du äger alltså 10 kronor. Och skryter vitt och brett om det. Och skriver in 10 kronor som din förmögenhet i din deklaration.

Men sedan inser du att Kånken ryggsäckarna nog egentligen är värda 20 kr per styck och näbbstövlarna 5 kronor per styck med tanke på vad man faktiskt egentligen kan få för dem. D v s det korrekta marknadsvärdet. Då skriver du istället in i deklarationen att din förmögenhet mer korrekt är 94 kronor. D v s ingen lögn. Men nu kan du istället som nyrik börja kaxa upp dig på allvar i Nolaskogens finansiella kretsar.
Inte ens Steve med Lloyden har nu något att sätta emot 🙂

{9386}: Om man så leder ut Bäckis på isen med kryckor i PP så är han ändå bäst i SHL på den positionen..

Pettisbif: Jag hoppas att vi kan få bra snurr på Juniorerna nu framåt. Finns få saker som gör mig så glad som när juniorer får sätta sin första kasse i brynäströjan.

Pettisbif: Oscar Lindberg och Frödén är ju inte riktigt samma sorts spelare. SAIK såg nog Lindberg som ny 1:a center och det är ju inte Frödén. Men SAIK har ju tappat Linus Karlsson också och där skulle ju Frödén vara en naturlig ersättare.

I övrigt känner jag mig lugn över att Alcén inte presenterat några nya forwards än. Än så länge är det gott om tid. Så länge det inte blir förlängning med någon av dom var kontrakt gått ut..

Hur kan man få Brynäs insta inlägg till nån form av rebus och sen bli besviken och less på dom? Fattar inte hur en del supportrar är funtade. Ni är ju som små barn.

Bara kul att se nostalgiska klipp från stjärnor vi har eller har haft i lagen.

Släpp bitterheten!

{8399}: Adam Pettersson klar för Modo enligt Höken.

Edit: Tvåa på den pucken

Adam Pettersson till Modo enligt Mr Madhawk

Silfverkroken: Gunler kommer alltså förmodligen avsluta säsongen med att bli AHL-mästare? Den såg man inte komma när motorsågsmassakern gick lös här inne tidigare under säsongen.

Pigalle: Tycker det är helt rätt att Janne Larsson inte värvas. Det ska vara en ledarstab utifrån Manners önskemål som kompletterar honom och Pajen, inte någon inkvortering av gamla Brynäsare. Även om jag värdesätter Jannes kompetens, kanske finns någon roll för honom bland juniorerna.

BIF Kungen: Verkligen!!!

Nu har han fått OS-Guld och VM-Guld.

Nu blir det SM-Guld nästa! ;)

JawKee: Ja, men man kan ha åsikter om hur spelarbudgeten har allokerats mellan olika lagdelar när truppen är satt. Facit för åsikterna får man givetvis först när säsongen är färdigspelad, om ens då.

Lindbäck är säkert relativt billig, men om förlängningen med VV innebär att man inte har råd med offensiv spets så tycker jag det var fel beslut att förlänga med VV. Men vi får väl se vilka forwards som kommer in - det låter kanonbra med Mäenalanen, som det ryktas om.

Jag tvivlar inte en sekund på att en spelare som Mäenalanen kan kliva in i någon av toppkedjorna. Dessutom är han en spelartyp som saknas. Som jag varit inne på tidigare har Brynäs mycket skicklighet i form av Timashov, Rödin och Palve, sen är Björnen och Scott två bra tvåvägsspelare, men en högklassig powerforward som Mäenalanen saknas just nu.

Om Brynäs landar Mäenalanen och en relativt poängstark right-forward så ser truppen väldigt spännande ut, även om man givetvis skulle kunna hitta saker att finjustera.

{8399}: Fast postar man ett sådant klipp utan innebörd så anser iallafall jag den personen besitter alldeles för låg kompetens och engagemang för Brynäs IF.
70% av supporterskaran tolkade detta klippet som att ”snart presenterar Brynäs Larsson”.
Om inte han/hon som är ansvarig för ett sådant inlägg inte förstår hur det ser ut, så är inte den personen rätt för jobbet som kommunikationsansvarig.
Lite krav måste en så stor och anrik förening som Brynäs ha på sina anställda.

{9873}: Som jag skrev. Johan Larsson platsar i NHL. Han kommer förmodligen bli erbjuden ett nytt NHL-kontrakt. Sen vet inte jag exakt vad som försiggår inuti hans huvud. Normalt sett stannar spelare i NHL om de ges möjlighet men det finns ovanliga undantag som tex Josefson. Om Larsson hellre vill vara Brynäs bästa spelare än utfyllnad i ett NHL-lag så är det bara för oss Brynäsare att jubla, men jag tycker det låter för bra för att vara sant.

Att få hem Järnkrok känns som ett riktigt långskott, tror han är oerhört nyttig för NHL lagen och billig också. Snittar nästan 0,5 poäng per match och är skicklig i boxplay.

Hade inte tackat nej direkt men hade ju varit helt sinnesjukt om han gick till brynäs nu. Men kommer han hit har vi ju ligans HELT överlägset bästa spelare. 😇
Titta bara på Josefsson vad han gjorde i djurgården, eller Omark i luleå exempelvis. Järnkrok är inte ens jämförbar med dessa herrar han är ljusår bättre…

Silfverkroken: Oavsett vad så hoppas jag att det går fantastiskt bra för honom!

Lunkz: Jag avvaktar skrivandet tills mitt morning woods har lagt sig. 👍

Jugge: Friman kommer lyfta laget, känns bra

Manner, Friman, Björninen och Mäenlanen vs Garpenlöv, Folin, Kellman och Bemström 19:20. Ingen tvekan om var sympatierna ligger ikväll 👍🏽 #clubbeforecountry

Luddf: vet att visa tycker att det är skitsamma om han drar pga ego etc, men jag vill absolut ha han kvar, svensk i rätt ålder som retar upp motståndarspelare och motståndarfans lite Zlatan aktig i sitt ego men sätter lite färg på SHL och vissa aktioner han gjorde förra året fick ju en att dregla ibland så hoppas verkligen det är ett tecken på att han blir kvar. hans ego kan jag leva med

Luddf: Timashov har lagt till Brynäs igen på sin Instagram, betyder det att han blir kvar?

Sv: Washington utslaget
Friman - den värvningen sitter fint!

BIF Kungen:

3 - 0 av Björninen, snyggt framspelad av Antilla.

Pettisbif: Skulle allt detta hända så skulle jag påstå att Alcen mfl gjort en extremt bra första säsong som sportchef, nästan som att vinna poängligan som Rookie :)

{5246}: Håller med dig här. Gillar 90% av pettis inlägg, men "jag vet bäst" attityden och "tyck synd om mig" inläggen kan jag vara utan. Men med det sagt så läser jag hellre pettis inlägg än andra dysterkvistars sågningar av allt som Brynäs gör...

JawKee: Tycker inte något lag varit förfördelade av domarna i finalen, dock så gynnas lag som FBK när domarna av någon oförståeligt anledning höjer ribban för spelförstörande moment, varför ska man helt plötsligt inte åka ut för hakningar osv som i 10 fall av 10 renderat i utvisning under serielunken, detta tycker jag är sjukt irriterande.

Håll ögonen på nr 24 och nummer 80 i Finland, match snart. 🇸🇪 vs 🇫🇮

Davey85: Utomhus på gamla Nynäs isstadion 1965.
Farsan och jag, svinkallt och man frös arslet av sig redan efter första perioden, trots dubbla raggsockor och dubbla långkalsonger. Varm saft och kokt varmkorv med bröd i pausen. Snöade som fan och man avbröt var 10:e minut för att ploga isen. Gick inte att spola eftersom flingorna direkt frös fast i isen och den blev knagglig. Man karade isen med en jordfräsliknande maskin där föraren stod på en liten plattform på hjul och styrde den V-formade plogen framför sig med sitt moped/motorcykelstyre. Spolningen skedde mha en vagn baktill där vattnet i en stor tunna rann ner via självtryck och spreds ut på isen med en liten matta av tyg.
Brynäs förlorade faktiskt den matchen och senare även guldet, när flera av de bästa spelarna blev sjuka.

När Rögle några år senare kom in i bilden hade dom en rödhårig och ettrig målvakt som hette Tom Haugh.
Han vrålade/gapskrek alltid ”TACKLE TACKLE TACKLE” åt sina utespelare, vilket förstås ekade som fan i den då som nu alltid tysta isladan…

Frölunda hade vid den tiden en kanadensisk tränare som hette Jack Bownass. Stod alltid i båset med solglasögon. Frölundas stjärna var den snabbe Leif ”Blixten” Henriksson. Minns en match där han kom med fart genom mittzon och blev trippad. Reste sig skitförbannad och drog iväg ett slagskott mot ett av båsen. Det egna. Bownass hann precis ducka med en mittbena och sen var Blixten bänkad…

Såg även nån av Rolle Stoltz sista matcher i djurgårdströjan i Gavlerinken.
Stisse Johansson i SSK. Honken (den riktiga) i AIK.
Bröderna Abrahamsson i Leksand. M.fl legendarer…

JawKee: Första matchen i Gavlerinken jag minns var 77/78 mot SSK. Jag 7år min granne 6år, Brynäs gjorde mål och vi gick bananas, SSK kvitterade och grannen jublade då ocksa, Jag skällde ut honom efter noter, efter det jublade han bara vid Brynäs mål. Till det väsentliga, Brynäs vann matchen med 6-5

Satt på tåget och tänkte på Granström, som man gör ibland. Jag har ju läst/hört rykten att han inte ville ha nån avtackning. Undrar hur han skulle ställa sig till en hyllning i Erp:n som han inte behövde vara med på.

Känns så jävla fel att inte få hylla en sån karaktär som offrade allt för att vinna.

Jaja, bara lite funderingar såhär på off season.

Spajderman: Så vansinnigt dumt… Han har ju gjort en jävla groda med tanke på den roll han har. Trovärdigheten framåt…?🤷‍♂️

Silfverkroken:

Det är väldigt knepigt. Varför gör han så?

Johannesson i all ära men det är väl kanske ingen värvning man snackar upp som det gjordes. Antagligen en PR-trick till att få fler att lyssna på podden.

Men det är verkligen ingen ”åhfanism”-värvning.

xxx BIF xxx:

Jag skulle absolut vilka hävda att Sklenicka kan spela PP. Det duger han till i tjeckiska landslaget iaf. Och i KHL.

Pettisbif: Ett jävla tjat på dig. När andra delar med sig av rykten som inte stämmer är du inte sen med att håna...

Peja: Flashig spelare som drar publik, men samtidigt är han väldigt ojämn. Om han nu önskar ett nytt kontrakt bör han ta det med Brynäs och inte med media. Den form av förhandlingstaktik är väldigt osmaklig, då får det vara. Finns massor av högkvalitativa spelare på marknaden som kan göra det lika bra eller bättre.

Tigerhjärta: Bra ålder, bra size och bra stats. Bra jobbat Alcen! Känns precis som Björnen som en riktigt spännande värvning!

Mäenalanen – Björninen – Ojamäki

Satan va den kedjan hade setat fint.

tycker det luktar lite illa om denna soppa, Tycker Sohlberg varit klockren, rolig och gjort sig omtyckt bland fans, och Veini samt Ellen har gjort riktigt bra säsonger

Då är det snyggare att hedra kontraktet och isåfall ta in Honken på juniormålvakterna ett år och sen göra denna rockad

Äckligt hur Hv kommer undan med flera solklara utvisningar och sen får ta ledningen. Svagt av domarna. Igen.

Tigerhjärta: Måtte Löven slå HV, vilken jäkla skräll det skulle vara! Skulle vara så skönt om HV fick stanna i HA..

Lemp: Artikel ute nu också.

ellis: Sålänge Kinnvall är skadefri så är han en grym värvning, Gunderson exemeplvis hade bara en säsong med mer poäng än Kinnvall gjorde förra säsongen i HV71, och då är Kinnvall bara 24år gammal. Jag ser gärna en backuppsättning med 3 par där man har en offensiv och en defensiv/2vägsback i varje par

Johannesson är ett osäkrare kort men 21år och klassades som en av Rögles större talanger men har inte slagit igenom än, många går nog på Sanny's ord om att han kommer kunna göra 30+ poäng nästa år. men det krävs mycket för att det ska slå igenom. nog inte världens dyraste back heller

Brynäs4life: Gunler med 1+1 inatt

JawKee: Gillar ändå Ingman. Han spelade med stort hjärta för oss. Täcker man skott med ansiktet först för Brynäs IF så har man respekt i min bok.

Tigerhjärta: Såhär står det om VV:
”Brynäs intresse för Anders Lindbäck har vi redan skrivit om. Där återstår bara detaljer innan det är klart att Lindbäck återvänder till klubben. Mer intressant är att Brynäs fortfarande är intresserad av att behålla årets förstemålvakt Veini Vehviläinen. Förhandlingar pågår med finländaren. Kan man komma överens med Vehviläinen vill Brynäs ha Lindbäck och Vehviläinen som målvaktspar kommande säsong.
Då står klubben väldigt bra rustad på målvaktssidan.”

Charliejfz: Om du tittar under säsongen så var det inte speciellt mycket gnäll från Manner exempelvis. Abott gnällde väl lika mycket i kvarten mot Oskarshamn? Tror det skadar laget när chefen har fel fokus..

Forestonepearl : Huge har genom alla tider satt sig väldigt högt upp på en väldigt hög häst. Han har nästan alltid tagit chansen att trycka till någon med ord som att man har dålig läsförståelse, analfabet osv osv..
Ingen ska utstå hat osv men han sätter sig själv i en situation där han blir väldigt illa omtyckt genom att förminska människor. Jag tycker nästan det är lika att förminska och sprida hat. Så Huge är i samma klubb som många här men han ser sig som lite förmer.