1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772875 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Hittade en rolig grej på nätet..
Uppladdat:

500x0-dxdituzx4aiotwx.jpg

Rodrigo: Mm, LHC har lyckats ducka kvalet ner till Allsvenskan flera säsonger i rad nu. Ett riktigt lindansargäng. Påminner om ett annat lag som brukar husera i bottenträsket och också lyckats undvika Allsvenskan med nöd och näppe…

Att vi lyckades göra en bra insats på bortaplan mot ett topplag och kamma hem en hedersam förlust säger egentligen ingenting om vart den här säsongen kan ta vägen. De senaste åren har väl präglats av just hedersamma förluster mot bra lag, mixat med 6-0 förluster mot Oskarshamn eller Timrå…

Nästa match blir en tidig värdemätare och kan nog ge en liten hint om årets upplaga på ett annat sätt än förra matchen.

Underbart hur förnedrade LHC blir!

Honken72: LHC är utan tvekan det lag man helst ser åker ur. Maken på stöddiga supportrar utan att ha vunnit ett smack.

mk: verkligen! Brynäspodden med Alner var katastrof...
Sasse och Erik Karlsson har ju stenkoll på hockey i allmänhet och Brynäs!

Sv: Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:
Till nå helt annat. Va va de för stolpskott som man hörde bräkandes i bakrunden hela sändningen igår😂😂😂😂

Sv: SHL premiär Rögle mot Brynäs i Catena Arena idag kl 15:15
Har svårt att vara missnöjd idag. Innan matchen kändes varje poäng som en bonus och den känslan stärks än mer med tanke på sättet vi tog oss tillbaka idag. Finns absolut en del att förbättra i spelet men överlag tycker jag det här var en klart godkänd premiär.

Kung Larsson!!!
Det här är inte klart.

Forsberg 1978: Cmore måste verkligen ha lite spelförståelse och sänka micken där dem ungarna sitter, pronto!

Discolight94: Scotts är ju ingen utvisning, sopan Everberg håller ju i och låser klubban. Visst, smart, men sånt måste ju domarna se igenom.

Surt med Dimas stolpskott, som någon annan sa, där måste det vara mål.

Everberg alltså, hur länge ska han få hålla på att filma

#33: underbart! Själv har man precis gått ner i bion. Gameday!!

Edit: vet inte varför bilden blev på sidan
Uppladdat:

500x0-cc50ca8c-ff4b-4339-b97d-c34a481d3f70.jpeg

Gameday!! Äntligen, sjukt vad viktigt Brynäs IF är i mitt liv,
Och även ni alla här på forumet, vissa av är som kloka äldre släktingar, någon är som en eldig älskare och någon som en grinig lillebror men tro det om ni vill men jag älskar er alla.
Må denna säsong bli den bästa på åratal, nu Gävlar kör vi !

Ikväll korkar jag upp!

Gunderson: Jag är inte Mikko och kan förklara hur coacherna i Brynäs tänker när det gäller Larsson men jag tror att allt sker i samförstånd och när Johan är redo att spela center så kommer han spela center, men som du kan jag knappt vänta på att dom placerar honom center det är där han hör hemma.

Pigalle: ” Last year, he appeared in 14 NHL games scoring no points, but in 3 AHL games, he scored 15 goals and 27 points.”

Man förstår att han är eftertraktad när han gjorde 15 mål och 27 poäng på 3 AHL-matcher. Där hade vi verkligen vår spets.

Ryan Macinnis, en av spelarna som under en kort period började följa Brynäs på sociala medier har gått till KHL. Tur att vi slapp det stolpskottet.

Pettisbif: Du inser att en spelare kan vara både center och ytter?

Så även om han spelat mestadels ytter i sin karriär så kan du inte säga att han inte är en center oxå.

Man kanske skulle skicka en bild till Montrealsfansen på Frölundas tröja vs Brynäs.🤣

Man blir bara mer och mer stolt över Brynäs matchställ.

{8399}: Sunken hade dock en målrik debutsäsong i Brynäs. 8 baljor är inte fy skam!

KalleTeodor: 7-2 med knappt två minuter kvar. Lindblom med ett hattrick! Vore väldigt kul om det kunde vända även för J20-laget den här säsongen.

Svensson_62: Jag brukar säga åt frugan att stanna och plocka upp "road kill" efter vägen. Grävling i kokosmjölk, chili, citrongräs och lite vitlök så är middagen räddad. Vem bryr sig om hockey när det är is på golvet hemma?

Skrubben:

Jag håller om att läget förändrats i Sverige de senaste åren. Sverige h a r. försämrats. Sämre ekonomi, fler skjutningar, högre kriminalitet, sämre skola, sämre vård.

Det jag ställer mig jävligt kritisk och frågande till är att de som verkar tro att landets mest kriminella och galna parti skulle sitta på en lösning som inte bara skapar mer segregation, elände och sorg. Just nu ser det verkligen ut som att detta kommer testas.

Men nog om politik nu.

Att Sanny Lindström tippar Brynäs i botten gör mig ingenting. Jag lyssnar gärna på hans pudlande i podden under säsongen. Jag säger som tidigare, den här säsongen är historiskt svårtippad, det går fan inte att tippa utifrån papper, för där är lagen så pass jämnbra. De lagen som får ihop sitt spel sämst är de lagen som kommer kvala, och det kan lika gärna bli Växjö och Luleå som Brynäs och LHC.

Luddf: Nån som bara läser Expressen och Aftonbladet ser jag

Från GD:s liverapportering om Sallinen:

"Det var en sak jag pratade med Alcén om. och han berättar att Sallinen inte är helt avskriven faktiskt, men det handlar om skatteregler för honom, han får inte komma tillbaka till Sverige förrän 1 oktober. Men, säger Alcén: ?Vi har inte diskuterat något konkret, men vi har kontakt, både på ett personligt plan men också att vi vet att han vill spela vidare"

OM han inte är för dyr och det inte påverkar andra forwardsvärvningen nämnvärt är jag inte helt emot det. Skulle ändå känns tryggare att ha Sallinen i en fjärdekedja än typ Kvist eller Birgersson.

Tekvarianten: Om man vill ha direktskott från slottet gör man bäst i att slå passningen från omkring förlängd mållinje. Inte från tekningscirkeln där Palve står.

Nu har vi ju ett tydligt facit med den uppställningen: ligans sämsta powerplay. Så jag föreslår att vi försöker nåt annat för att inte fortsätta ha ligans sämsta powerplay. Det är trots allt inte särskilt eftersträvansvärt. Varför ska vi låtsas som att det funkar när det inte gör det?

Jag vill varken bänka Palve i PP eller placera honom i tredjekedjan, men jag vill att hans position i PP ska justeras. Tror faktiskt inte att något annat lag i SHL spelar PP på samma sätt som Brynäs gör med Palve. Är han så exceptionellt bra att man ska offra allt annat? NEJ.

Är Palve en spelare med kvalitéer att spela PP? JA. Men att bygga allt kring honom är så åt fanders fel.

Det enda som har blivit bra av att bygga PP kring Palve är hans personliga highlights. För laget har det ju varit värdelöst.

Tekvarianten: Självklart är Palve "bäst" i spelformen när hela spelformen går ut på att han ska ha pucken.

Saker som offras på grund av att vi bygger allt kring Palve i powerplay:
1) Direktskott från blå. Ett enkelt och effektivt att ta avslut på, men Palve vill ogärna slå den passningen.
2) Direktskott från slottet. Eftersom Palve ska ha pucken till vänster hamnar man sällan bakom förängd mållinje. Därifrån hade man kunna slagit passningar till spelare i slottet.
3) Direktskott från vänster. Eftersom Palve står där kan inte en rightare stå där och skjuta direkt.
4) Direktskott från höger. Går ibland när Palve lyckas få fram sina passningar igenom hela motståndarnas boxplay, men det avslutena hade blivit desto fler om Timashov matats från blålinjen istället för från Palve. Det hade varit enklare och effektivare, eftersom det till skillnad från när Palve passar igenom boxen inte måste vara en flipp-passning.
5) Ett högt pucktempo. Pucktempot blir per automatik lågt eftersom Palve oftast håller i pucken för länge.
6) Skymda motståndarmålvakter. Det blir per automatik enklare för målvakten att få fri sikt när pucktempot är lågt.
7) Delaktighet från samtliga på isen. Man utnyttjar inte alla spelares skicklighet när llt kretsar kring Palve. Väldigt tydligt med Rödin ifjol när han ofta handlade framför målet i powerplay.

Saker vi får med Palve i den rollen:
1) Flipp-passningar igenom boxen. Otroligt svårt att få igenom, otroligt svårt att skjuta direkt när passningen väl går igenom. Men det går ju några gånger per säsong och ser bra ut på highlights.
2) Avslut från Palve. Aldrig direktavslut, men det händer ju att han får måtta länge och kan prickskjuta in pucken.
3) Seriens sämsta powerplay. Enligt sifforrna från 21/22.

Pettisbif: Tycker du att Alcén värvat andrasortering hittills? Tycker det är klassvärvningar rakt av men vi är inte ensamma att leta forwards och Brynäs är heller inte högst upp i näringskedjan.

Sv: Sanny och Lena röker något?
Fofi : jag förstår fortfarande inte varför man har övertro om HV71? Absolut värvningarna är utav toppklass. Men de ska funka som lag också, det är många bitar som ska falla på plats. Förra året var de hockeyallsvenskan och de är fortfarande i en uppbyggnadsfas efter fiaskot 2019/2020. Allt handlar inte om individuella kvaliteter!

DanneBif1912: pettis sa ju att det skulle komma nått i veckan förmodligen, men det blir nog inget denna gång heller 😔😔

mk: Nä, Alcen är nog inte rädd för att agera ifall det skulle inträffa, men det känns väl alltför tidigt på säsongen att börja ifrågasätta både Palve och Timashov utifrån hur dom sett ut så här långt i en handfull träningsmatcher.
Palve är ju en väldigt kreativ och irrationell spelartyp som vi absolut behöver offensivt, att såna spelartyper ibland kan vara lite "bohemiska" i uppträdandet är nog sånt man får acceptera och det tror jag även att Manner har lite extra tålamod med.
Speciellt när det handlar om försäsong där den typen av spelare kanske kommer bort en aning iom att grundspelet ännu inte har satt sig.
Sen vet man ju aldrig hur Palve kommer att reagera nu när vi ex fått in Johan Larsson och som kanske "petar ner" Palve nåt pinnhåll i den informella spelarhierarkin sas.
Mao: när medspelarna har kommit in i det hela så kommer Palve att kunna utnyttja sin spelintelligens på ett mkt bättre sätt än det vi ser just nu.

{9684}: Nu får man se om HS server håller.
Höken och Adam satte Timrå på plats 13.
Brynäs 9:a.

Känner man någon skakning i marken runt Sundsvall eller??

Metalman: Ja, jag kan ju uppleva att vissa personer (ingen nämnd, ingen glömd) behöver jobba på ödmjukheten en del. Vi håller alla på samma lag, men ibland funderar man om det är så..

Forestonepearl : Alla är frustrerade för att det inte presenteras några nyförvärv…. Hand upp allihop som trodde JL skulle vara klar för ett par veckor sedan?

Kravbilden här inne är rätt sjuk ibland. Just nu ska vi ha en sniper, rightare, i Pastrnaks klass. Annars har Alcén fullkomligt misslyckats och är en kass SC…

Farsang: ”Till och med”???? Vad vill du få sagt med det? Att den i övrigt EXEMPLARISKA kommunikationen till och med finns på Instagram????

Det var hemsidan jag hade åsikter om och hur Kommunikation hanterar denna. Det finns info i en två månader gammal nyhet. Det är väl inte okej? Borde det inte gå att lätt klicka sig fram till ”Kommande försäsongsmatcher”?

Sv: GÖR LARSSON TILL KAPTEN
Hank: ”reglementet” heter det 😂😂

Av det jag sett såhär långt av nyförvärven:

- Friman ser ut att behöva tid på sig att anpassa sig till SHL. Lite vilsen i positionsspelet.
- Johannesson har mycket hockey i sig. Ser en hög offensiv potential. Levererar fina första pass och rör sig bra på blålinjen.
Defensiven måste skärpas till om han ska bli en stabil back i 5v5.
- Kinnvall har kvalitéer det vet vi, tar säkert ett tag för honom att komma i form då han var skadad under halva förra säsongen.
- Scklenicka har utmärkt sig rejält. Hård fysisk, kylig med pucken och levererar fina pass. Hårt skott också! Precis vad vi saknat bakom berra.

- Björninen känns som en grythund. Stark framför kassen och lite av en retsticka. Rapp handledare och grym på teka. Kommer bli nyttig i vinter!
- Larsson har bara gjort 4 träningar och 4 matcher. Behöver mer tid att spela in sig med gruppen och på stor rink. Lagom till seriestart tror jag är är 100%

Jugge:
Jag håller med att en markering bör ske. Det tar jag för givet efter hans missar. Men det sker bakom lykta dörrar. Det är jag säker på.
Däremot tycker inte jag att man ska gå tillbaka till Peter Anderssons diktator ledarskap där man straffar spelare. Och bänkar dom. Finns alldeles för mycket att förlora av nått sånt. Det gör hela laget osäkert.
Spelare växer konstigt nog med att FÅ göra misstag. Olyckligt blev Palve syndabock X 2 idag. Men annars brukar han vara bra. Bäst poäng av samtliga ifjol. Och räddat Brynäs 2år i rad.
Dock bort med han från vänster kanten i PP2.

Hemmatröjorna
Dom nya tröjorna med nya rinken är ju 10/10.
Sjukt fina

eltifoso: Jag tror det blir bättre så fort vi skippar de grå ställen. Jag menar, hur kul är det att passa till någon som är klädd sådär.
Uppladdat:

500x0-7a3cb418-8129-46d4-aab2-9d546ad87484.jpeg

Zappaholic: Ja, jag ser det som naturligt att laget inte sitter ihop. Idag mönstrar man 4 nya backar, bara en sån sak. Förra säsongen visade Manner att han kan få laget att sitta ihop. Han kom till ett lag i spillror och fick till ett starkt kollektiv. Det kan han givetvis åstadkomma nu också, och summan av kollektivet kommer bli högre/bättre i och med att spelarmaterialet är bättre.

Däremot är jag lite orolig över "Palve-formationen" i powerplay. Det fungerade inte förra säsongen, vi har ett tydlig track record på det, dessvärre. Men ändå fortsätter Manner att envisas med det.

Peja: Hellre en bra försäsong än en dålig? Jag tycker att detta är oroande blekt.

Larsson borde ha C:et
Tycker att Rödin borde ge Larsson kaptensbindeln, första intervjun och är rak och tydlig.

Charles: Känner mig mer och mer tveksam till att Komarov är den vi behöver. Vi behöver verkligen en prickskytt, helst högerfattad.

Khall92:
Tro mig. Djoos kommer nästa säsong.
Har en kompis som är arkitekt. Hon bygger just nu ett hus åt familjen Djoos som dom ska flytta in i nästa år.

Tankar om 2 år:
Lindbäck - Johansson

Kinnvall - Bertilsson
Djoos - Friman
Sklenička - Johannesson
Lindstein

Silfverberg - Larsson - Rödin
Mäenalanen - Björninen - Timashov
Komarov - Rensfeldt - Wännström
Nordh - Ölund - Eklind

Sputnik:
Sen ska man även komma ihåg att ett bra lag och bättre backsida än ifjol och även bättre centrar så får målvakterna bättre hjälp och på så sätt blir dom också bättre.

Räven:
Jag hade tagit Komarov alla dagar i veckan!
Han behövs för Brynäs och SHL. En profil.

Med det sagt tycker jag Brynäs ändå borde värva en sniper. Gärna högerskytt. Det fattas en Clark typ som har näsa för målet och kan vara lite osynlig i matcher men helt plötsligt har han gjort ett hattrick.

Hoppas Alcén ser vad som behövs. Och att han letar nu medans marknaden inte är lika död som i december. För om det "bara" blir Komarov så tror jag han kommer leta febrilt efter en sniper. Han kommer se likt många andra en bit in i serien att vi kommer ha problem med att göra mål om han inte värvar en måltjuv.

Det är mina tankar.

Tror faktiskt inte att nån av Kvist, Birgersson, Ljungkrantz helt plötsligt kommer ta kliv och bli shl spelare.
Då har jag mer tro till typ Nordh i J20.

Brynäsgubbe: Saknaden av William Eklund, Alexander Holtz och Lucas Raymond blev för stor. Inte lätta spelare att ersätta, och det är ju offensivt problemen framförallt har legat.

Och sen när det kommer till lite för många personer här inne, hur kan ni påstå älska er förening när ni spyr galla som ni gör? Och det är efter 2 träningsmatcher. Borde ni inte ha lite mer förtroende för Manner? Och ge det lite tid.
Jag förstår verkligen inte beteendet hos vissa..

DanneBif1912: ” idag ska "bomben" komma då?? Enligt Manner..”

Du får gärna länka där Manner säger att det idag ska komma en värvning! Har ytterst svårt att tro att han sagt detta.

Jag tycker de grå tröjorna är skitsnygga, hade bara behövts lite mer vit på oken.
Uppladdat:

500x0-f8cb9328-075f-403b-b39e-9c2a5809920c.jpeg

Pelle Marklund, cmores sämsta kommentator?