1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772926 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Forestonepearl : Huge har genom alla tider satt sig väldigt högt upp på en väldigt hög häst. Han har nästan alltid tagit chansen att trycka till någon med ord som att man har dålig läsförståelse, analfabet osv osv..
Ingen ska utstå hat osv men han sätter sig själv i en situation där han blir väldigt illa omtyckt genom att förminska människor. Jag tycker nästan det är lika att förminska och sprida hat. Så Huge är i samma klubb som många här men han ser sig som lite förmer.

JawKee: Det kommer att sluta illa här på forumet under sillen, redan nu är stämningen irriterad och jag drar mitt strå till stacken och tar semester.
Trevlig Påsk brynäsbröder!!

xxx BIF xxx:

Du börjar bli otroligt tröttsam i ditt eviga gnäll. Alla vet att Brynäs haft några tuffa år, men i år var det ett stort steg framåt. Många trodde vi skulle åka ur, istället såg vi ett lag som kunde föra matcher och som gick till slutspel.

Snälla, ta några djupa andetag och vänta lite med att gnälla igen. Iaf tills vi ser hur laget ser ut till hösten.

Peja: Att Brynäs hållit sig kvar i högsta serien i hockey i över 60 år – vilket är en sensationell prestation - är väl mycket tack vare den kontinuitet som funnits i klubben. …Eller? Det har hela vägen funnits ett ”hockey-know-how” på högsta nivå i föreningen, detta dessutom representerat av människor med stor klubbkänsla.

Jag förstår ju också, utan att ha perfekt insyn, att misstag har begåtts vid uppsägningar. Vettigheten i att Tomas Thelin fick gå kan naturligtvis diskuteras. …Och vad jag förstår tvingades Pecka Alcén bort som målvaktstränare – kanske inte så vettigt det heller?

Jag såg sista matchen i SHL mot Leksand på plats och gamle ”Virus” Lindberg var i ivrigt samspråk med en enastående mängd människor, bland annat Inge Hammarström, och alla verkade så hjärtans glada att se varandra.

Inges och Dackells värvningsresor var förstås ingen jättehit mot slutet – men man måste också komma ihåg att Inge betytt mycket för Brynäs genom åren. Det är inte alls säkert att Brynäs varit kvar i högsta serien alla dessa år utan hans insatser. Detta gäller förstås också Micke Sundlöf.

På forumet verkar många ha attityden att man ständigt ska ”kasta ut” människor med stora Brynäshjärtan från Brynäs. …Och så har det varit under flera år – turbulensen har varit på galen nivå. …Och fortsätter turbulensen är Brynäs tid i högsta serien med säkerhet snart slut.

Oskarshamn gör succé i SHL tack vare att man räddades kvar av corona och ett fantastiskt arbete med värvningar Thomas Fröberg. …Men hockeykulturen på högsta nivå saknas och om några år är man borta från högsta serien. Det vet vi väl allihop?

Om turbulensen i Brynäs fortsätter bryts den enastående hockeykulturen i föreningen ner. …Och då har inte Brynäs större förutsättningar på sikt än vad Oskarshamn har.
Om jag fattat det rätt fungerar samarbetet inom Brynäs bra idag. …Och i så fall måste väl vi fans sluta upp bakom detta och låta organisationen sätta sig. Inte kräva fler avskedanden.

Luddf: Bra att Alcén är på tv-pucken. Behövs nog stark Brynäs-representation där för att återuppbygga förtroendet bland unga spelare.

Om man ska sammanfatta de senaste åren, så är väl J18-silvret den enda framgången.

På ledarsidan har följande hänt sedan Erika Grahms inträde:

- Ungdomsansvarige Tomas Thelin fick gå under covid.nedskärningarna. En uppskattad mångårig medarbetare som många menar har gjorrt ett väldigt bra jobb i Brynäs. Otacksamt att efter 20 år i klubben få gå som 60+are, man är inte jätteattraktiv på arbetsmarknaden i den åldern. Som vanligt var kommunikationen obefintlig när Thelin lämnade, trots hans minst sagt långa bakgrund i klubben.

- Vid en supporterträff för några månader sedan framkom att Erika Grahm och Johan Alcén har kommit på att klubben behöver en ungsomsansvarig. Man ska därför anställa en person på den posten. Som vanligt har man inte kommunicerat ut om något är klart eller på gång, men jag noterar att Henrik Glaas helt plötsligt står som ungsomsansvarig på hemsidan.

- J18-tränaren som tog silver uppges inte få förnyat förtroende av Grahm. Har för mig att hon sa i någon intervju att man ville föryngra. Detta trots fina resultat och och att tränaren är uppskattad av både spelare och föräldrar, som har noll förstålse för Brynäs beslut.

- J20. har haft massa snurr på ledarsidan. Den snudd på legendariska J20-coachen Mats Bäcklin fick gå under corona, givetvis i stort sett obefintlig kommunikation trots att han likt Thelin borde ha hyllats rejält för sina insatser i Brynäs. Bäcklin ersattes av Erika Grahms sambo, som dock kastade in handduken kort innan säsongsstart för att bli NHL-scout. Sambon ersattes av en stockholmare som redan har fått sparken.

- Spelarutvecklaren Ove Molin "överlevde" rensningarna under corona. Tydligen var det viktigare att behålla en spelarutvecklare än en ungdomsansvarig och J20-tränare, eller hade han helt enkelt bara ett längre kontrakt/större inflytande?

För att sammanfatta har Grahm storrensat bland ungdomsledarna. 30+ års erfarenhet inom Brynäs ungdomsverksamhet dumpades under corona och har ännu inte ersatts på riktigt, och till och med i J18 verkar man snurra till det trots att J18 verkar vara det enda laget som funkar i dagsläget.

Davey85: Jag håller slutspelsintrot från 2017 som det bästa hittills där man lade in Brynäsrelaterade inslag i Fatboy Slims "Right here, right now" och avslutade med "Brynäs Hej" när spelarna gjorde entré.

Frasen "Nu tar vi dom här jävlarna rätt upp och ner bara" borde vi för övrigt alltid ha med.

Varför envisas alla med att skriva OIK när det är IKO?

Skrubben: Förra året vid den här tiden var en sann mardröm. Manner har gjort underverk, men han har vridit ut max ur den här truppen och är värd ett bättre spelarmaterial.

Tänk vad Manner skulle kunna göra med exempelvis Pettisbifs senaste uppställning, och den är ju inte helt orealistisk.

Fimpar vi Nicky, Molin, Sallinen, Pettersson, Berglund och Genoway så frigör det en rejäl slant för nyförvärv.

Sv: Slutspelet 2022
Pasman: Fråga hans morsa 😄

{9684}: Skaplig partypooper den där Gunilla.

Till alla timråiter här inne som har hybris och beter sig som de just vunnit SM-guld.. Jag var inne i Timrå boken innan kvalet skulle börja och önskade er lycka till. Det kommer inte hända igen…

Stefan R 63: Mm, Gelinas 6 mål och Salaks 93% i räddningar är nog inte orsaken till att Dif åkte ur. Tim Söderlund har också sett väldigt pigg ut i de matcher jag sett. När Dif började värva in spelare på allvar så låg de runt 20 poäng bakom Brynäs i tabellen. Men om folk rycker på axlarna åt spelare som Wedin, Pettersson och Lander när vi håller på att förhandla med spelare som Sallinen, Björk, Hedberg och gud vet vad, så vet man att man är inne på rätt forum.

{8399}: det är jäkligt lätt att glömma bort att det ska spelas om det. Ingen trodde väl att djurgården med william eklund, salak, bergfors, gelinas, sörensen, rakshani och josefsson skulle åka ur? Lika med hv förra året där t.o.m en viss anton wedin spelade.. visst har timrå värvat några bra gubbar men det borgar inte för att de får en slutspelsplats -23.
Hockey är och förblir en lagsport, det visade inte minst malmö med sina miljonbyggen på 90-talet och modo mfl på senare tid.

IN MANNER WE TRUST. ;)

Peja: Någonting som jag ser otroligt positivt på är att vi inte går in i nästa säsong med en ny tränare. Vi slipper inkörningstiden och osäkerheten som kommer med en ny tränare.

Peja: Jösses vad alla kastar skit på JA.

Vi slutade spela förra veckan...

SITTPLATS ÄR UTSÅLT! Bara SKYBAR och STÅPLATS kvar att köpa upp, vi behöver fler på de sektionerna för att garantera att vi slår publikrekordet på 6220 åskådare som Luleå har! In och köp!

NU GÄVLAR GÅR VI FÖR REKORDET 😎 Brynäs Support Gävles klackledare och BSKVs trummis kommer också på matchen, så det blir det bästa av alla världar!

Svart-gul-röd karneval i SM-FINAL - var där ❤️💛🖤

Bilbolaget Gävleborg har fortfarande ett begränsat antal gratisbiljetter tillgängliga via följande länk - Ange kod: Bilbolaget

secure.tickster.com/sv/1wzy40k23vmkdlt/seating?c=7ukk3jk
Uppladdat:

500x0-sittplats.jpg

10 års sen
Uppladdat:

500x0-fbimg1648968829337.jpg

Davey85: Det är ju ett historiskt tillfälle nu att höja sig för BiF:
*massor av utgående kontrakt
*samtidigt massor av KHL-spelare frigjorda till lägre priser - drar ned lönenivån generellt för övriga toppspelare utanför KHL
*vi brukar vara ett topplag gällande vad vi spenderar på löner
*Manner kan locka och förhoppningsvis plocka duktiga Finnar
Top 6 ska absolut vara möjligt. Hänger på JAEG & Co. Räta på ryggen - titta uppåt!!!!

KulaShaker: Om Alcén hade haft en examen från ett av världens mest ansedda universitet, som Chris Abbott har från Cornell University, så hade hans CV varit strået vassare än nu, eller hur?

En annan viktig detalj med Abbott var att han kom utifrån. Han blev inte "chef över sin chef" som Alcén blev över sin tränare från en dag till en annan. Men tvillingdynamiken mellan sportchef-tränare som Rögle har är såklart väldigt speciell och går nog inte att jämföra med en normal sportchef-tränare-dynamik.

Om Brynäs hade haft en seriös rekryteringsprocess och kommit fram till Alcén var bästa alternativet så tror jag inte särskilt många hade haft några invändningar.

Att Alcén offentliggjordes som sportchef under årsmötet samtidigt som Gunnar&Jenny höll en PP-presentation där de bland annat framhävde att rekryteringarna inte har skett på meriter utan kontakter , och framhävde det som en svaghet i organisationen, var ett av de absoluta lågvattenmärkena under alla åren som jag har följt Brynäs. En total parodi.

Björnen: Lander, Pettersson och Hanzl kan nog bli svårt i samma lag om alla ska centra också. Både Rattie och Hanzl har nog ett stort antal bud på bordet. Rattie känns som en målgaranti i SHL och såna spelare är väldigt svåra att hitta.

Kollar man på Djurgården, så är det väl tydligt att Öhgren och framförallt Lekkerimäki kommer få SHL-bud om(när) DIF åker ur.

Lekkerimäki har redan levererat i SHL och även Öhgren är klasser bättre än Brynäs J20-forwards. Just med tanke på hur svagt J20 är så borde en sån spelare vara extra intressant för Brynäs. En sån kille vore smart att ta in på rookiekontrakt, precis som när man tog in Gunler. Blir mer pengar över till spetsspelare om man breddar truppen med rookies istället för 30+are som har en månadslön på 100 000+.

{7981}: Får tänka på att Örebro har mött Sveriges bästa lag nu i tre matcher, även om tabellen inte visar det. 😉

Sv: En viktad och alternativ sluttabell
Mattson: Kul för honom, bara att gratulera! Får hoppas på utlåning nästa säsong?

Fyfan och Örebro gnäller om att vi filmar.... fyfan🤮🤮🤮

Zappaholic: Vilken jävla skitsportkväll det blev.

brynäs08: Tack Brynäs och alla fans för denna säsong! Helt godkänd säsong sett till förutsättningarna

Tack för en bra avslutning på säsongen Brynäs!
Nu spännande Silly season och möjlighet att bygga om. Gärna bra PP-spelare

Fan vilken bitter förlust! Avslutar skit men hatten av för laget i denna serie. Nu vill vi ha en spännande silly season.
Tack Brynäs!

{8846}: Gunlär är värd att måla, haft ett par ramträffar och diverse farliga lägen det senaste!

Davey85: Peter Andersson borde väl omfattas av lojalitetsplikt då han är anställd/kontrakterad? En skriftlig varning direkt och upprepas det så riv kontraktet.

Davey85: Petter är en bitter man, en misslyckad period i Brynäs slutade med att han kickades och nu slänger han massor med skit på allt och alla som har med Brynäs att göra. Så beter sig bara korkade och mindre begåvade individer.

Tom Bissett: gillar Örebros ”Boxer-Robert”, säger bra saker, inga ursäkter. En svensk Manner

Väldigt imponerande insats! Felfritt.

Scott, Rödda, VV dagens krigare.

Stefan R 63: Var stolta över BIFs prestation och klubbmärke. Alla lag har ju skönhetsfläckar. Ni har bra fans och hög nivå på forumet... är i åttondel och kan fortfarande gå till kvart. Och så har ni Manner.

JawKee: återvänder till gårdagens match och håller fullständigt med användaren Jawkee om det psykologiska i att domarnas inkompetens dränerar laget på energi. Spelarna kan också bli försiktiga i närkamper då visselblåsarna är så inkonsekventa. Fy fasen! Ska det vara så svårt att hitta bra domare? Drömmer om matcher där man kan njuta av spelet och där domarna inte utmärker sig.

BIF Kungen: Vi betalar ju fortfarande hans lön. Jag förväntar mig inte att han ska älska oss men lite jäkla professionalitet tycker jag ändå man kan kräva.

Mattson: Var ju först på torsdag kväll som det blev klart att vi skulle spela slutspel. Många, främst folk som inte bor i Gävle tänker jag, som inte hinner planera och ta sig till matchen på så kort varsel. Det är min teori åtminstone.

lapad:
Ja, svar på tal av en ibland ifrågasatt Rödin... gissa om han var trött redan efter FÖRSTA friläget... mycket bra!!!

Zappaholic: Undrar om inte Danielsson är på väg att lägga av? Den glöden som han visade, särskilt i första, hade stora "sista matchen i karriären"-vibbar.

BIF Kungen:

Tredje perioden var lite nervig. Första perioden var Brynäs klart bättre och andra perioden gjorde Leksand två rött ologiska mål. Över 60 minuter var Brynäs bättre vilket också skottstatistiken och målchanser tyder på.

Men vill du absolut gnälla, så var det dåligt att tappa 4-0 såklart. Men det var ingen dålig match. Och Brynäs är i slutspel.

Allt beror på hur gärna man ser halvtomma glas. Själv avnjuter jag en halvfull pripps nu. För jag har redan njutit av den andra halvan.

Falken: Yes - biljett bokad - blir så jävla kul att gå på en slutspelsmatch/play IN - inte OUT!!!!!

MVG Mr Manner👍

Falken: Manner vid micken,
Världsklass, så jävla skön.

Lunkz: "Bösgäng" 35min sedan. "BÖSGÄNG" 10min sedan. "BÖSGÄNG" 8min sedan.

Vart tog du vägen ditt BÖS? Pajas.

Är det olagligt i Cmore:s sändningar att Brynäs spelar bra? Jag har fan inte hört det på väääldigt länge. Utan "Dom är okej" och sen full fokus på att andra laget är dåliga istället

Tycker säsongen är godkänd oavsett utgång ikväll. Plumpen i vårat protokoll är det svaga spelet mot bottenkollegor. Det svider hos mig i alla fall.

Falken: Grattis LHC till sista slutspelsplatsen. Vi får ta nya tag nästa år. Vi hade allt i egna händer fram till näst sista omgången men lättnaden över att slippa kval och suget att äntligen få plocka fram golfklubborna blev för stor.

Huge: Lite som Peja är inne på, varför ska vi låta spelare stanna i Brynäs tills de är så dåliga att de inte platsar alls längre. Jag tror exempelvis inte Sallinen skulle ta en tröja i något av top6 lagen. Det är ju så vi måste tänka om vi vill bli bättre. Skulle den här spelaren platsa hos våra konkurrenter?

I åldern som Sallinen är i blir man lite sämre för varje säsong, det går lite långsammare på rören etc. För pengarna som Sallinen lär kosta är jag övertygad om att vi kan få något bättre.

{8399}: Ja, det gör jag. Han är en breddspelare i ett av ligans sämsta lag, precis som ifjol. Han verkar vara en skön snubbe men kan inte fatta hur du och en del andra fortsätter att överskatta samma spelare år efter år. Bottenstrid efter bottenstrid. Under tiden värvar konkurrenterna bättre spelare för en bråksumma. Häromåret var det Linus Karlsson och Fredrik Olofsson som minsann var chansningar som inte var nåt för Brynäs eftersom Nicky D och Sallinen var så jäkla bra (och trevliga) och självklart skulle få nya kontrakt.. Att ni aldrig lär er?

xxx BIF xxx: Vad är din definition av en chansvärvning? Någon som inte har spelat i Tre Kronor? Eller vad menar du med att inga andra chansvärvar? Hur många värvningar har inte Rögle, Luleå, Skellefteå, Växjö och de andra gjort från allsvenskan de senaste åren?

Sallinen hör hemma i Brynäs fjärdekedja om han blir kvar. Jag skulle inte kalla det för en nyckelposition. Till toppkedjorna behöver man naturligtvis ta in nåt mer etablerat och bättre än Sallinen, och därför ska man inte betala för mycket för att behålla en sån medelmåtta i fjärdelinan. Jag tycker att Brynäs har öst nog med tusenlappar över spelare som Sallinen, Pettersson, K.Berglund, Danielsson , E.Molin och Genoway.

{8399}: Nej, det är inte vad vi är inne på, men det har du inte insett.

Sportchefen måste bygga en trupp med begränsade pengar. Om Alcén kan få en spetsspelare och en allsvensk spelare till samma pris som två Sallinens - då är han väl urkorkad om han väljer två Sallinens med argumentet att man inte vill ha chansvärvningar?

Det är mycket bättre för lagbygget att ha en billig spelare med utvecklingspotential än Sallinen i fjärde. Men då måste man också se helheten och inte bara den isolerade spelaren.

Bläh
Fyfan vad tråkigt det är att komma in här på forumet och bara mötas av en VÄGG med tjafs. 20% hockeysnack och 80% bråk ”du sa .. vi sa.. jag tycker .. är du dum i huvudet ..” etc etc..
Nu har jag grinat färdigt. Tackar för mig och slutar kika in här.