1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773517 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Slutspelet 2022
Väldigt imponerande insats! Felfritt.

Scott, Rödda, VV dagens krigare.

Stefan R 63: Var stolta över BIFs prestation och klubbmärke. Alla lag har ju skönhetsfläckar. Ni har bra fans och hög nivå på forumet... är i åttondel och kan fortfarande gå till kvart. Och så har ni Manner.

JawKee: återvänder till gårdagens match och håller fullständigt med användaren Jawkee om det psykologiska i att domarnas inkompetens dränerar laget på energi. Spelarna kan också bli försiktiga i närkamper då visselblåsarna är så inkonsekventa. Fy fasen! Ska det vara så svårt att hitta bra domare? Drömmer om matcher där man kan njuta av spelet och där domarna inte utmärker sig.

BIF Kungen: Vi betalar ju fortfarande hans lön. Jag förväntar mig inte att han ska älska oss men lite jäkla professionalitet tycker jag ändå man kan kräva.

Sv: A proposito de nada
Mattson: Var ju först på torsdag kväll som det blev klart att vi skulle spela slutspel. Många, främst folk som inte bor i Gävle tänker jag, som inte hinner planera och ta sig till matchen på så kort varsel. Det är min teori åtminstone.

lapad:
Ja, svar på tal av en ibland ifrågasatt Rödin... gissa om han var trött redan efter FÖRSTA friläget... mycket bra!!!

Zappaholic: Undrar om inte Danielsson är på väg att lägga av? Den glöden som han visade, särskilt i första, hade stora "sista matchen i karriären"-vibbar.

BIF Kungen:

Tredje perioden var lite nervig. Första perioden var Brynäs klart bättre och andra perioden gjorde Leksand två rött ologiska mål. Över 60 minuter var Brynäs bättre vilket också skottstatistiken och målchanser tyder på.

Men vill du absolut gnälla, så var det dåligt att tappa 4-0 såklart. Men det var ingen dålig match. Och Brynäs är i slutspel.

Allt beror på hur gärna man ser halvtomma glas. Själv avnjuter jag en halvfull pripps nu. För jag har redan njutit av den andra halvan.

Falken: Yes - biljett bokad - blir så jävla kul att gå på en slutspelsmatch/play IN - inte OUT!!!!!

MVG Mr Manner👍

Falken: Manner vid micken,
Världsklass, så jävla skön.

Lunkz: "Bösgäng" 35min sedan. "BÖSGÄNG" 10min sedan. "BÖSGÄNG" 8min sedan.

Vart tog du vägen ditt BÖS? Pajas.

Är det olagligt i Cmore:s sändningar att Brynäs spelar bra? Jag har fan inte hört det på väääldigt länge. Utan "Dom är okej" och sen full fokus på att andra laget är dåliga istället

Tycker säsongen är godkänd oavsett utgång ikväll. Plumpen i vårat protokoll är det svaga spelet mot bottenkollegor. Det svider hos mig i alla fall.

Falken: Grattis LHC till sista slutspelsplatsen. Vi får ta nya tag nästa år. Vi hade allt i egna händer fram till näst sista omgången men lättnaden över att slippa kval och suget att äntligen få plocka fram golfklubborna blev för stor.

Huge: Lite som Peja är inne på, varför ska vi låta spelare stanna i Brynäs tills de är så dåliga att de inte platsar alls längre. Jag tror exempelvis inte Sallinen skulle ta en tröja i något av top6 lagen. Det är ju så vi måste tänka om vi vill bli bättre. Skulle den här spelaren platsa hos våra konkurrenter?

I åldern som Sallinen är i blir man lite sämre för varje säsong, det går lite långsammare på rören etc. För pengarna som Sallinen lär kosta är jag övertygad om att vi kan få något bättre.

{8399}: Ja, det gör jag. Han är en breddspelare i ett av ligans sämsta lag, precis som ifjol. Han verkar vara en skön snubbe men kan inte fatta hur du och en del andra fortsätter att överskatta samma spelare år efter år. Bottenstrid efter bottenstrid. Under tiden värvar konkurrenterna bättre spelare för en bråksumma. Häromåret var det Linus Karlsson och Fredrik Olofsson som minsann var chansningar som inte var nåt för Brynäs eftersom Nicky D och Sallinen var så jäkla bra (och trevliga) och självklart skulle få nya kontrakt.. Att ni aldrig lär er?

xxx BIF xxx: Vad är din definition av en chansvärvning? Någon som inte har spelat i Tre Kronor? Eller vad menar du med att inga andra chansvärvar? Hur många värvningar har inte Rögle, Luleå, Skellefteå, Växjö och de andra gjort från allsvenskan de senaste åren?

Sallinen hör hemma i Brynäs fjärdekedja om han blir kvar. Jag skulle inte kalla det för en nyckelposition. Till toppkedjorna behöver man naturligtvis ta in nåt mer etablerat och bättre än Sallinen, och därför ska man inte betala för mycket för att behålla en sån medelmåtta i fjärdelinan. Jag tycker att Brynäs har öst nog med tusenlappar över spelare som Sallinen, Pettersson, K.Berglund, Danielsson , E.Molin och Genoway.

{8399}: Nej, det är inte vad vi är inne på, men det har du inte insett.

Sportchefen måste bygga en trupp med begränsade pengar. Om Alcén kan få en spetsspelare och en allsvensk spelare till samma pris som två Sallinens - då är han väl urkorkad om han väljer två Sallinens med argumentet att man inte vill ha chansvärvningar?

Det är mycket bättre för lagbygget att ha en billig spelare med utvecklingspotential än Sallinen i fjärde. Men då måste man också se helheten och inte bara den isolerade spelaren.

Bläh
Fyfan vad tråkigt det är att komma in här på forumet och bara mötas av en VÄGG med tjafs. 20% hockeysnack och 80% bråk ”du sa .. vi sa.. jag tycker .. är du dum i huvudet ..” etc etc..
Nu har jag grinat färdigt. Tackar för mig och slutar kika in här.

Skrubben: I Rödins fall är det väl främst hans assistpoäng som droppat, han har ändå gjort 17 mål i år vilket är den näst högsta siffran han producerat i sin SHL karriär (även om han med största sannolikhet hade gjort fler än 16 säsongen 15/16)

Lägg då till att man haft problem att hitta en tredjelänk till honom och Scott hela säsongen samt att vi har näst sämst PP i hela ligan.

Hittar man rätt med tredjelänk nästa år samt att PP landar in runt 23-25% så skulle det inte förvåna mig ifall Rödin studsar upp och gör 40-45 pinnar nästa säsong (vilket är i parti med hans bästa SHL säsonger)

Back: bara att tacka 44 för lång trogen tjänst, men nu är det färdigt

BIF Kungen: Ja, Höken som ju är en sofftyckare kan ju inte haft någon insikt i vilka förutsättningar de insatta, kompetenta yrkesmännen hade i Malmö när de satte ihop truppen…

Peja: Alltså om det finns några ambitioner överhuvudtaget i klubben (svårt att veta givetvis) så ska ju självklart inte en spelare som exempelvis Danielsson vara kvar. Tanken är väl att Brynäs IF ska bli BÄTTRE och åtminstone ett mittenlag. Bottenlag har vi varit i 20 år nu och det kan väl räcka.

Jugge: Apropå det. Tänkte precis en härlig tanke. Leksand har tre raka torsk hemma nu. Om de torskar nästkommande två matcher och vi lyckas vinna nästa. Då kan vi gå om dem när vi möter dem hemma i epilogen. Många om, men skön tanke. ?

Falken:
Nej, men njuter ändå lite av att dryga Dick och psykfallet Sörensen är klara för kval…

Huge: Menar du att man ska förlänga med Molin som vissa matcher har varit petad?
Motivering?
Jag tror inte på den lösningen.

Enligt mig är det helt rätt att förlänga både med Björk och Hedberg. Båda är unga och har nästan gjort 20 poäng vardera trots knappt någon tid alls i PP. Dom är moderna backar som kan driva spelet framåt i banan. Björk har också växt ut till en stabil pjäs i egen zon denna säsong.

Jag blir dock orolig om man behåller någon av Mylläri, Pettersson eller Sallinen. Alla är över 30 med en nedåtgående kurva. Dessa spelare måste bort om vi ska bli bättre nästa säsong.

Försök förlänga med Hedberg, Björk, Gunler och Veini. Resten ska bort. Och skriv för guds skull inte något långtidskontrakt med Lindbäck.

Jockster : Du vill alltså förlänga med Pettersson av alla? Jo tack tjena.

Godnatt alla Brynäsare där ute..inatt kommer iaf jag att sova jäääääävligt gott.

😴😴😴

{8399}:

Lycka till idag, själv åker man på skidspelen i Falun och hejar fram våra svenska skidåkare i det fina vädret

lapad: Vet inte ens varför jag skriver det här. Men ska bli förbannat full idag. Så att Axle San ligger i lä.

Bratwursten : Tycker Ölund var en av de bättre utespelarna idag. Rapp på rören och rejäl i närkamperna.

Skrubben: Nah helt olika spelartyper men Ölund är en av dem i Brynäs med störst spelintelligens enligt mig.

Lunkz: "jävla menlösa dagis barn.
Blir aldrig karlar av dom kärringarna"

UP YOURS, alla jävla gnällspikar.
Blir aldrig riktiga supporterkarlar av dom kärringarna....

Falken: Vi får ju inte glömma att alla våra motståndare i bottenstriden har ett sämre utgångsläge än oss, det är ju inte heller några "fantomlag" vi pratar om.

Hur skall vi själva resonerat om vi varit i DIF/TIK´s läge?
Ta in 8 poäng på 6 matcher är sannerligen inte lätt i ett pressat läge - jag tror de allra flesta härinne skulle ha ansett BIF vara "körda" i ett dylikt läge.

För vår egen del så kan en seger till räcka, 2 segrar räcker definitivt!

1,0 p/match återstående 6 matcher är ett rimligt krav - DIF/TIK behöver prestera minst 2,0 p/match för att gå om oss......

Tigerhjärta: Skönt att det lossnat för Gunler, jag har stått mer eller mindre ensam här på forumet och försvarat honom under säsongen.

Fixa en riktig sportchef och gör om hela spelartruppen

Tycker inte heller att detta är rätt match för Guden. Låt han stå i lite matcher mot topplagen på bortaplan. Veini är vår 1:a och borde stå i säsongens viktigaste match.

Det är Manners miss.

Lycka till idag! Kommer bli ett jäkla drag i hallen:)

må bäste lag vinna.

Då gör jag ett nytt inlägg, dock sällan någon håller sig till rätt tråd men tydligen väldigt viktigt helt plötsligt?
Nu när finska spelare lämnar KHL. Borde inte Sakari Manninen vara drömnamnet att centra förstakedjan nästa år? Grym i både klubblag och bland de bästa i hela OS! Manninen, Palve, Scott, Ölund = Ja tack!

Ständig: Igår såg jag till och med Gunler gå in mer ett jävlar anamma i närkamperna, och inte heller tog han någon offensiv utvisning vilket brukar vara obligatoriskt.
3 poäng imorgon och magontet försvinner!
Forza Brynäs!

BIF Kungen: Absolut, håller med. En match gör ingen skillnad. Men man märkte skillnad på Gunler idag, han var nog fylld av energi idag av att få spela med Palve/Dima. Bra fingertoppskänsla av Manner och klart han ska fortsätta där på lördag

Pettisbif: Fast ingen av anledningarna du räknar upp gjorde så att målet döms bort. Det döms bort för att Scott tillför energi till pucken med hjälp av skridskon.

Nog du som ska vakna

JanT: Gå för fan en vända till med jycken är du snäll

Huge: Hur i helvete orkar du hålla på.

BIF Kungen: Föredrar att manner stannar å våra överbetalda primadonnor får lämna . Nog är fan nog .

pjåtor: Om samma spelare som tidigare kaos säsonger inte vill rätta sig in i ledet. Riv upp med rötterna , laget är större än jaget . Spelar ingen roll vad det står på ryggen .

Huge:

Minsta motgång? Ni har inte gjort mål på 4 matcher och du skriver att alla andra är gamnackar och verkar helt oberörd.

Hur vore det att faktiskt rannsaka sig själv och inse att Brynäs i bästa fall slipper kvala

Ni har Palve Rödin och "Danielsson# som jag gillar bland forwards

Backarna är det Bertilsson Björk och Genoway som jag tycker ni skall försöka behålla

Jag vet vad ni går igenom då Leksand varit där flera gånger men att sitta och gnälla på andra istället för att faktiskt se allvaret med sitt eget lag. Brynäs är just nu en klubb med oerhörda problem

Jag hoppas ni klarar er kvar. Brynäs hör hemma i högsta serien.

Ha en fin Söndagskväll

Krig är så jävla in i helvete tragiskt!!!
Om man ska leta på nått ljus i dessa mörkaste tider är väl dels att förmodligen kommer vi få behålla Dima. Sen öppnar ju det upp för spelare till SHL nästa säsong.
Tänker först på Anders Lindbäck. Nu är det väl endå dags Limpan! Tänk er han och Veini 💯

Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi är så flata och snälla duktiga pojkar i de viktiga matcherna som varit. Wandell har från sidan också identifierat problemet. Att man inte betalar priset för att göra mål.

Citat från gd:

– "Mot Linköping saknades attack mot mål och att vi inte riktigt tog några skott och hamnade på utsidan. Man måste betala priset för att komma in på nät, det var lite lika mot Malmö också."