1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773846 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Enligt mina källor har Bengtzen alla möjligheter i världen att knyta till sig Jocke Eriksson. Skulle vi istället sluta upp med en avdankad Lars Haugen (30) eller en ännu mer avdankad Markus Svensson (34) så tycker jag Bengtzen kan ta sitt pick och pack och lämna på en gång.

Jocke Eriksson är alltså 27 år gammal, en toppmålvakt i SHL och älskar Brynäs IF. Vi har alla möjligheter i världen att få en grym målvakt som med stor sannolikhet stannar i flera år.

Värva eller avgå.

Bratwursten : Ja för ett år sedan var han hyllad. Men efter att ha misslyckats kapitalt med lagbygget den här säsongen, både på ledar och spelarnivå. Helt negligerat damhockeyn och till råga på allt säger nedvärderande saker till media om en Brynäsikon. Att kalla det för "några snedsteg" känns inte i paritet med vad han åstadkommit. Att kalla det häxjakt är fel det med. Som supporter och medllem är det ens plikt att lufta sin åsikt.

Sen ska man givetvis föra fram kritiken på en vettigt sätt. Fast man kanske måste vara övertydlig numera. Övertydlig i det lättkränkta Sverige.
Bz Håller inte för SHL och inte för BRYNÄSL.... Han sa väl nåt i den stilen själv om Honken

Petrov: Du kan skriva vad fan du vill om honom här, jag tycker det bara är fel taktik att maila honom om hur värdelös ni tycker han är. Vem vill göra sitt bästa inför sådana människor?

Makita: Fast det har ju blivit Huges modus operandi. Huge vore inte Huge utan tappra härskartekniksförsök. Det kanske kan ses som ett substitut till att han inte riktigt har koll på sakfrågorna längre. För oss som var med förr i tiden så finns minnen av att han faktiskt kunde komma med riktigt vettiga inlägg från gång till annan. Nu blir det mest som en ilsken katt i ett hörn....
Dags att komma ut därifrån och bli gamla goa Huge igen tycker jag. :-)

Oerhört onödigt att slänga igen dörren på det viset som BZ gör. Jag tycker inte heller att Honken är ett förstahandsval som förstemålvakt. Men nu är ju ALLA broar rivna så länge BZ finns kvar. Att BZ är så omdömeslös oroar. Risken är väl också att han binder upp ett antal "boforsare" på långa kontrakt som ekonomiskt omöjliggör kvalitetsvärvningar även en tid efter att BZ lämnat Brynäs. Kanske bättre att sparka honom nu för att förhindra detta.

Ove Myling: Jag minns att BZ pratade om att ändra åldersstrukturen i Brynäs som han då tyckte att laget var för spetsigt eller dvs lagets bredd var för ung och orutinerad. Tyvärr har BZ misslyckats med att höja kompetensen på bredden och egentligen bara höjt åldern och medellönen på utfyllnadsspelare och det är oroande för då hamnar vi där vi hamnade i år väldigt tunn spets och en stor grå massa med utfyllnad som är överbetald. Jag har svårt att se hur BZ ska få rätsida på laget till nästa säsong, det borde kräva ytterligare 1 säsong innan laget kan börja flyga igen. Sen gillar jag inte att man som sportchef hörs och syns och slår sig för bröstet när det går bra för laget, men när det går dåligt så är det knäpptyst. Väldigt oskönt karaktärsdrag.

{4783}: Känns mer om att Sverige och SHL har blivit ett farmarlag. I förhållande till folkmängd och kvalitet på spelare är Sverige grovt överrepresenterat i NHL. Nästa säsong lär det vara runt 100 svenskar anknutna till någon NHL klubb.
Kanske 30-40 av dessa gör någon skillnad i dessa lag, resten är utfyllnad. Samtidigt undrar SHL-pamparna varför publiken försvinner och kräver bättre ljud o skärmar som om det skulle dölja det grundläggande problemet.
Om SHL pamparna hade lite guts så hade de förhandlat fram betydligt högre övergångssummor för att få NHL gängen att tänka en gång innan de släpar över icke-färdiga spelare eller rena medelmåttor. Sen kan Allsvenskan ställa samma krav på SHL f.ö.
Ta Ölund, vilken spetskompetens kan han bidra med i NHL? Halvdana defensiva centrar finns det massor av däröver. Se Johan Larsson som är klassen bättre än Ölund och som krigar om en olats i 4e linan.
Lucas Carlsson då? Finns massor av liknande spelare i AHL, dessutom är Carlsson alldeles för oslipad (alltför många felbeslut för att det skall funka däröver).
Pengarna lockar givetvis så det är klart de vill åka men alltför ofta blir till priset av en falnande karriär eller en som aldrig ens tog fart.

Kent747Socker: Varför? Efter hans utspel om att han äntligen kunde bygga SITT lag utan att ha för många på kontrakt efter Sundlövs lagbygge.

Han har misslyckats KAPITALT med A-laget. MIsslyckats ÄNNU MER med Damhockeyn...

Bofors kanske vill ha honom om vi skickar med Liljewall, Jensen och Larsson på köpet

GAAAAAME DAAAAAY!!!

Jag tror fan vi griper vi det sista halmstrået, finns inget att spara på nu vore gött att täppa igen käften på plast fakers!

Skrubben: Lutar åt att Granis och Fälth spelar i morgon 👏🏻

Huge: Mmm, dom har tur nu SAIK med både bortdömt mål o Jockes crosscheck som inte ens granskades i nämnden !

blackredberry: Ligger här på soffan och fantiserar om att Lena viskar "storfavoriten Växsjö" i mitt öra samtidigt som Arto serverar Procecco och vindruvor.

Huge: Den där anslysen toppar nog allt du skrivit, läs vänt till Brynäs fördel. Herregud vilken smörja du skriver ibland

Blir litegrann äcklad såhär på förmiddagen när jag tittar in. Detta hyllande till Växjö som förening,lag och deras sportchef. Har jag kommit rätt?

Sven.Savage: Helvete! Brukar inte ha mycket till övers för andra lags fans, men att orka bjuda på där efter en förlust imponerar. Snyggt!

Huge: Ruggig match. Som bra sport ska vara.

Kanske kan man säga att denna seger ger oss lön till Scott.

Men vi ger oss inte här!

Jensen
Måste även credda jensen när man alltid klagar på han. Han gör en bra match, imo.

{8179}: Snacka inte skit om vår blivande spelare. Sylvegård är en perfekt BZ-värvning. En perfekt spelare att ha i en av fjärdefemmorna nästa säsong.

Leonardo: Nej, alla problemen började inte med Paille. Det började med att man överskattade förra årets lag hysteriskt mycket. Nu föll inte Brynäs på mv-spelet ikväll, men Honken '99 eller Svedberg 12' hade självklart inte släppt in varenda chans som Luleå skapar.
Brynäs har inget vettigt anfallsspel, gör defensiva misstag och målvakterna är mediokra. Som tur är håller Luleå samma mediokra nivå, men eventuellt kvartsfinalspel kan bli en jobbig upplevelse.
Vetef-n hur Sjödda ska matcha Jensen i nästa match. Han är uppenbarligen under isen men å andra sidan har ingen annan heller gjort sig förtjänt av större förtroende. Westfält kommer säkert bli bra men det är ett år för tidigt, han lär sig säkert mycket nu, men kommer bidra mycket mer nästa säsong.
Med all respekt för Alcén-Granström-Blomqvist, men när den kedjan är lagets starkaste offensiva vapen i ett slutspel, vet man att laget är illa ute. Det var knappast BZ avsikt när han byggde laget.

Inkazar: Å Granström rapporterades må bra enligt artikel i GD...

Alla som snackar om Växjö. Tagga ner snälla, det här är ju inte klart än.

5 av 7 experter på AB trodde 2-0 till Luleå.

bradberry: Boqvist har nu fått massa chanser och han har inte tagit dom, bara att sitta bredvid och se och lära för på planen har han inte att göra än!

Brynäsgubbe: "Lyckas vi vinna mot Luleå tar vi en kvartsfinal som vi definitivt inte förtjänar. Kan unna Bulan att vinna den. Han har jobbat hårdare med Luleå än någon har gjort i hela Brynäs förening i år. "

Nu måste jag verkligen ifrågasätta. Varför skulle vi inte vara värda att ta oss till en kvartsfinal? Varför skulle det vara så fel?
VI har tagit klart fler poäng än Rögle, Örebro, Karlskrona samt Mora.
Därför är vi helt rättvist i ett playin.
Vi har dessutom tex över två matcher tagit Luleå med 12-1 under serielunken.
Klart som fan att vi har lika stor chans som övriga i playin.

Varför, och då menar jag verkligen varför skulle det vara en kvartsfinal vi inte förtjänar?
I mina ögon är detta ett uttalande som gapar medgångssupporter samt att du MÅSTE spy galla över klubben samt Bz enbart för att spy galla över någon då DITT lag inte har gjort så pass mycket bra som du tycker att de borde.

Sv: Parodinämnden
Lindström: så är det alltid. Endera köper man ut spelaren eller så får man betala resterande längd av kontraktet.

Vad trodde du? Att ett kontrakt är lite skitsamma?

Huge: Haha. Som bäst när vi är uträknade. Vad grundar du det på? Förra slutspelet? Dom gånger Brynäs varit såhär uträknade inför slutspelet har man oftast åkt ut direkt i kvarten. Men jag förstår att det är kul med klyschor.

Huge: Det ska bli väldigt intressant att se hur sån situationer kommer bli bedömda i slutspelet.

Utvisning absolut, avstängning ja kanske. 5 matcher, aldrig! Hade räckt med en eller två matcher.

Dessutom tycker jag det är fult att Djuse tar chansen att ligga kvar. Vart är Wikegård och rasar nu?? Han hatar ju när spelare ligger kvar på isen.

Något som är beklämmande är att Larkin fick ett lindrigare straff (inget alls i slutändan) för sitt betydligt grövre överfall.

Bertil i GD 😍

”Du har ju kontrakt med Brynäs nästa säsong också, men är det garanterat att du stannar med tanke på hur bra du gör det under OS och hur du presterat hemma i SHL?

– Ja, det är tanken. Som du säger har jag kontrakt över nästa år och planen är att fullfölja det.

NHL finns inte i bakhuvudet?

– Nej, jag tänker inte så. Jag har inte gjort någon säsong där och har inte tänkt på det. Mitt enda fokus är på Brynäs.”

Auchinleck: Nåväl han satte oss i en final förra säsongen, något vi inte är allt för bortskämda med de senaste 40 åren.
Men visst, lite mindre floskelsnack om karaktär, boforsare och "gå för guldet" och lite mer "riktig" kvalitet in i truppen skulle väl göra att man återfår lite förtroende för BZ.

KalleTeodor: BZ står ut som årets looser om fönstret stänger med Rautio och Fernström som målvaktspar. Han kunde väl åtminstånde ha kallat hem Felix och satt Fernström i frysboxen?

När det gäller Figren så kommer Wikegård ALDRIG NÅGONSIN att yppa ett negativt ord om honom. Jag är övertygad om att de har legat med varandra.

Hahaha rätt go sektledare dom har i klacken med korset 😂😂😂😂

Enaranger: "Eller så väljer spelarna i Växjö att spela för en lägre icke marknadsmässig lön, av någon outgrundlig anledning."

Det är klart att dom gör, alla har väl drömt om att representera anrika Växjö Lakers sedan barnsben?

mattiask: Ett exempel:

Domaren har blåst. Situationen är över. Clark står framför mål. Rahimi kommer in och crosscheckar Clark över armarna. Fullständigt onödigt och jävligt regelvidrigt. Domarna ser men tittar på.

Jag tycker det är för jävla uselt.

Stefan R 63: Ja tredje målet kan inte Fernström lastas. Men ettan och fyran är inte SHL-klass. Tvåan är han väldigt långsam på. Han är FÖR dålig...

Peja: Nej det är väl självklart att ingen ska mejas ner, klart det var för att jävlas tillbaka mot olsson (som enligt en av de andra iskraparna ska ha svurit åt dom då de skulle skrapa isen).

Situationen ska inte ens behöva uppstå om han bara följer de regler som finns, dvs att isen skall skrapas vid mål och bås i powerbreaks (och då måste han flytta sig). Det är bara att rätta sig efter de bestämmelser som finns, man skrapar isen i powerbreak och spolar isen i paus.

{5915}: Killen ska göra sitt jobb men Olsson vägrar flytta på sig. Dessutom sa han några väl valda ord vilket förmodligen var det som gjorde att killen skyfflade undan benen på honom. Givetvis inte smart gjort av han som skrapade isen, men det är trots allt Olsson som är den vuxna i sammanhanget. Han bör bete sig mer moget än att hindra funktionärer från att göra sitt jobb.

Rodrigo: Har starka funderingar på att bannlysa ordet "läktarcoach" på detta forum faktiskt,...

Huge: Kan du förklara skillnaden mellan att vara läktardomare och att vara läktarcoach? Skulle vara intressant att veta eftersom du inte verkar ha några problem i att klaga på domaren. Varför är det ena rätt och det andra fel?

moment22: Word! Skriver under på allt. Sundqvist en brynäslegend och trotjänare. Å hypen kring Adam är patetisk. Han är som sagt en väldigt bra back offensivt sett och kommer förmodligen få en fin karriär. Men i dagsläget tar han inte en tröja i ett ordinarie Brynäs. Bara att inse! Mera muskler och mera erfarenhet, kanske i Allsvenskan en hel säsong...? Har han bråttom och drar tror jag han kommer få sota för det...

majk: Du och dina fancy-stats-gubbar borde läsa på lite. Om ett lag ligger under i matchen tenderar corsin att ligga i favör till det laget. Det ledande laget tenderar att dra sig tillbaka och spela kompakt framför kassen.

Precis så var matchen idag. Att ni vann skottförsöken är definitivt inte ett bevis på att ni ”egentligen” var det bättre laget.

Satan så bitter skämtet Wikegård är nu! 😂

Rodrigo: Utgår från att DN bötfäller denna örebrospelare och att Wikegård, Rönnqvist och Sanny belyser även denna situationen. Finns en skön filmning av Jimmie E också men inte ett ord om det.

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: en närkamp är inte bara en tackling i dagens hockey. En back behöver inte vara 185cm och väga 85kg heller i dag.

Fakta är att Larsson vinner en hel del närkamper nu, det började han göra även innan han fick Berra som partner.
Inte genom sin kropp utan genom sitt enorma hockey IQ som lyser igenom mer och mer.

Han kommer inte bli mycket större än han är nu. Du pratar om honom som om han vore en junior men han är 23 bast. Slutat växa sedan bra länge och några fler kilon blir bara klumpigt på den lilla kroppen.

Jämförelsen med Gunderson är slående. Kritiken mot honom var den samma i defensiv zon. Dock fick han spela PP1 hela säsongen då och det var där han framförallt visade vad han gick för.
Skillnaden då mot nu är att vårat PP inte är i närheten av vad det var då.

Sv: A proposito de nada
Dax av avnjuta en av säsongens bästa matcher i repris👍 Go Brynäs, tippar på vinst med 4-1😁

bifhjärta: Skönt att han gav på Lunkan några dagsedlar...Graniiis

Måste berömma Larsson. Såg riktigt bra ut idag. Tror vi har en toppback i honom nästa säsong

{8399}: Hoppsan mitt inlägg verkar tagits bort ursäkta (moderatorer) om det stred mot några regler men jag står för vartenda jävla ord jag skrev så jag ger blanka fan i vad du tycker! Mannheim är en patetisk klubb tillsammans med CHL eller tycker du Mannheim och CHL agerade som dom skulle?!!!

Matchtråd 2018
Vi testar att köra en och samma matchtråd för de kommande matcherna under året.
Skriv gärna synpunkter på detta i den här tråden.

Till slut så vill jag önska alla Brynäsbröder (och systrar) Ett Gott Nytt År!