1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773819 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Brynäs damlag
{7536}: Wakefield valde inte Brynäs för pengarna. Hon ville till en klubb som är på väg uppåt och vara hemmalag i en arena som varit en mardröm att komma till som motståndare. Hon har alltid fascinerats av BIF dam och dess fans... Lönen var inte alls det avgörande. Ytterst sekundärt...

Sv: A proposito de nada
ellis: Bättre att göra som du, tro att allt är åt helvete...

Kevin Johansson verkar bli ett riktigt lyft. Hoppas att han kan bli kvar permanent.

Elias Lindholm signar 6 år med Flames.

honken21: haha ja man får lära sig av det här. Kändes så trist när Eriksson blev skadad. Öppnar man ögonen så har vi i dagsläget ett riktigt starkt och attraktivt lag. Alla positioner känns starka nu.
Blir riktigt spännande att se Karhunen, Kousal, kristo, Danielsson och Kellman! Ska köpa seriekort nu :)
För några veckor sedan var jag riktigt less, men nu känns det spännande i och med de två senaste värvningarna. Kan knappt vänta till internmatchen för att få en glimt av våra nyförvärv.

Sv: Silly season 18/19
Forsberg 1978: Brynäs har dock aldrig(?) haft någon riktigt bra finsk målvakt, förrän nu, får vi hoppas!
Korhonen och Jokela var ju inget vidare direkt...

Zappaholic: Finns en anledning att man tar paus från detta forum över sommaren, skrivs väldigt lite vettigt under dessa månader!

Melins kostnad kommer inte belasta nästa års budget enligt campese så troligvis är den inbakad rapporten idag. tycker det låter positivt även fast det aldrig är okej med minus resultat

pjåtor: "Innan jag skrev på kontraktet pratade jag med många spelare i Örebro och alla hade bara fantastiska saker att säga om klubben och staden Örebro, säger han."

Bagdad Bob-Palushaj...

Ove Myling: Du diskvalificerar dig själv när du säger att han medvetet valde att inte förhandla med Ikonen. ikonen skrev nyss på ett NHL-avtal, och när det blev officiellt att han skulle lämna sa Bengtzen "Ikonen är en spelare som nu tyvärr ser ut att komma att lämna för spel utanför Sverige". Varför hitta på saker bara för att få Bengtzen att se så dålig och korkad ut som möjligt?

Skrubben: Visst är känslan ändå att ÖHK kommit med ett monsterbud just i elfte timmen? Hela transfern känns så jävla weird. Vetifan vad man ska tro. Nu vet man ju vad Aaron är för typ av lirare iaf, lika bra att bli av med honom antar jag. Fyfan

alltså efter pengar insamling och allt snack om att han gillar fansen. folk som gett han namnlista etc och så drar han till Örebro, ursäkta mig men otacksama pengakåta jävla judas fyfan få sådana hockeyspelare.

Flörtar med Minsk, går till Örebro. Vilken jävla lirare egentligen.

honken21: fick jag vara sjödda så hade jag tänkt mig såhär:

Boqvist-Kellman-Palushaj
Rohdin-Jensen-Danielsson
Forslund-Blomqvist-Bjurström
Mannberg-Westfält-Nilsson
Alcen
1: en hyperfarlig kedja som jag tror skulle vara en av SHLs bästa
2: en lite (inte mycket) sämre kopia av 16/17 års första kedja där Rohdin är stark på pucken och går hårt på mål. Snabba omställningar är deras kännetecken
3: en stark kedja med 3st strikers.
4: helt enkelt jävligt jobbiga.

Jag tycker inte Granström får plats på 13 forwards. Hans skridskoåkning håller inte och hans signum, tekningarna, där får han knappt vara med.

Är det någon ny som sköter kontot och missuppfattat F5? Är ju inte så att den används vid VARJE nyförvärv.

{2064}: Dom verkar helt lyriska över honom i Västerås. Hoppas han implementerar sakerna han gjort på VLT hos oss. Det har varit kraftigt eftersatt med studioprogram och liknande från Brynäs. Man startade Studio Brynäs, men det blev nerlagt efter två avsnitt.

Suttit och kollat en hel drös med Karlskrona-highlights och måste säga att Joel Kellman ser ruskigt häftig ut. Förstår vad Sanny menade nu. Fantastisk passningsspelare och grymt driv. Borde gå före Jensen som förstacenter och i PP alla dagar i veckan.

Där blev målvaktstränaren klar.

Man måste förstå att hos en sådan back som Boqvist är misstagen mer synliga. Ett problem här är att Boqvist kan göra 100 bra uppspel för att sedan göra en indianare och plötsligt är han en ”säkerhetsrisk”. Samtidigt tar en annan typ av back alltid den enklaste vägen ut ur egen zon och skapar knappt något framåt vilket är en större säkerhetsrisk i längden. Boqvist kommer, och ska få, göra en del väldigt synliga misstag utan att det ska bänkas eller kritiseras allt för mycket.

Givetvis blir det ju inte bra om det händer hela tiden och såklart ska någon annan prioriteras före då men jag hoppas att han får rätt fria tyglar i sitt kreativa spel.

Och hans storlek tror jag inte blir några problem, Gunderson klarar sig rätt bra och spelar tom PK. Viktigast att han hänger med i spelet och inte känner för stor press pga alla förväntningar.

majk: "Kollar man lite avancerad statistik så är Bertilssons siffror i stil med tredje backpar."

Du har dragit liknande påståenden förut angående avancerad statistik. Var hittar du all denna? Finns liksom ingen Corsica för SHL. Det enda jag hittar är vad Petter Carnbro skrivit för Hockeynews om Brynäs. Han kör game score som har offensiv övervikt och där kommer Berra in som 2D / 2P.

Känns som att du sitter och hittar på din avancerade statistik, jag har aldrig sett en länk eller källhänvisning från din sida. Att du sen ställer ditt påstående om tredje backpar som du dragit ur röven mot en lönesiffra som jag inte vet varifrån du dragit ut gör det hela oseriöst och är ett klassiskt trollbeteende.

Nej du jävelberg, om majk ska få några lajk får du ta och skärpa dig!

Peja: En dag kvar till Berras deadline va? Bara jag som räknar ner?

ellis: Jag tycker Palushaj ska få lite extra tid om dom känner det finns en rimlig chans att han stannar? Så bra tycker jag han är och han är även en profil som folk gillar.

Viktig vecka med Bertilsson och hur det blir med Adam, båda dom klar denna vecka så är ju backsidan klar och ruggigt bra tycker jag=)

ellis: Du säger att Palushaj inte är så bra att han är värd att vänta på, men trots det ”törs du inte tänka på ett nej från honom”.

Du gör lite parodi på dig själv med dina motsägelsefulla kommentarer.

Det enda rimliga vore ju att antingen CHL, det där tyska grislaget
eller spelaren som medvetet skadade Paille betalar hans lön.

enligt mrmadhawk är Eriksson klar och presenteras inom kort

ser onekligen ut som att vi var dem enda som lyckades vinna en match mot Växjö i detta slutspel xD

Jag skrev ihop en statistik tråd på twitter om Rohdin med lite olika fakta som kan vara intressant.

Här är första tweeten i tråden.

mattiask: Håller med, och det som verkligen är helt rätt är att en Brynäs-produkt som Rohdin intar den rollen.
Är fortsatt skeptisk till BZ förehavanden de senaste 12 månaderna men värvningarna inför nästa säsong ser bra ut hittills; Danielsson, Lundgren, Kellman och Rohdin.
Nu behövs spets både bland utespelarna och mv-fronten. Lindbäck vore helt fantastiskt.
Hoppas BZ också jobbar hårt för att behålla bröderna Boqvist.

ellis: Välkommen till silly season. Antar att du inte varit med förut.

Kul intervju med Kellman. Killen lyser ju, verkar som han är förväntansfull och taggad. Välkommen till Brynäs!

Fan vad stolt man blir över Solem, Hirsch och grabbarna 😁

Sv: Information från Moderatorerna!
Viktig information!
Det har tillkommit ett tillägg i förhållningsreglerna.
Det är numera inte tillåtet att anmäla inlägg utan grund. Det har tyvärr börjat förekomma att inlägg som inte strider alls mot regler har anmält. Till 99% är det samma anmälare och den som anmäls är den samma. Att inte hålla med, inte gilla eller direkt "ogilla" en viss skribent och det han/hon här är INTE anledning nog att anmäla. Allt det skapar är extra jobb för moderatorerna.

"Onödigt användande av anmälningsfunktionen är INTE tillåtet. Den funktionen är ENDAST till för att anmäla inlägg vars innehåll direkt strider mot HS regler. Abuse av funktionen kommer först att rendera i en varning, sedan följer avstängning."

Zappaholic: Det här är snott från Mikael Fahlander, fastighetsmagnat med stort hockeyintresse (och tveksamt rykte). Han har funderat kring Växjös arena och kommunens bidrag. Den mest kvalificerade bedömning jag sett i ämnet:

Intäkter:
Kommunalt bidrag = 13 mkr
Kommunal hyra = 6 mkr
Sponsring kommun + kommunala bolag = 3 mkr
Övriga hyror för lokaler mm = 2 mkr
Hyra arenanamnet = 5 mkr

I debatten om kommunal doping borde man också lägga till vad klubben sparar på att de får lägre ränta pga den kommunala borgen. Räknar med minst 1% av 250 mkr = 2.5 mkr. Man borde också lägga till att klubben inte behövde gå in med något eget kapital vid investeringen av arenan:

...pga kommunal borgen på hela beloppet. Normalt sett på en sån investering, om de behövt göra den själva utan personlig borgen, så hade nog banken krävt 30-40% eget kapital (om de överhuvudtaget fått låna till arenan).

100 mkr i eget kapital som de inte behövt lägga med 5% avkastningskrav (väldigt lågt) så har klubben sparat ytterligare 5 mkr per år. Då är vi uppe i 36.5 mkr totalt i intäkter, besparing och värde. Rätt fina pengar.

Arenan ökar förstås i värde också, om vi räknar lågt med 1% per år så är det ytterligare 2.5-3 mkr. Men det struntar vi att räkna in då det är svårt att realisera (om de inte kan refinansiera arenan när den ökat tillräckligt i värde och få ut reda pengar via ökade banklån).

Kostnadssidan då?
”Driftskostnad 36 mkr” säger klubben. Men det beror på hur man räknar och vad de räknar in i begreppet ”driftskostnad”. Det verkar som att amorteringen om 9 mkr är inräknad i det beloppet, men det är ju en betalning till dem själva så 27 mkr är mer rätt.

Räntekostnaderna om ca 8.5 mkr är avdragsgilla så vi räknar bort ca 20% på dem = 1.7 mkr. Då är vi nere på 25.3 mkr. Jag är rätt säker på att personalen används till mer än bara driften, så vi räknar av 1 mkr till. Då är vi nere på 24.3 mkr.

För att ta höjd så tar vi bort värdeökning, besparing eget kapital och räntebesparingen, och räknar bara med faktiska intäkter om 29 mkr. Då kan ingen ropa att jag räknar åt helvete fel. Från det drar vi 24.3 mkr i verkliga driftskostnader.

Summa summarum så TJÄNAR alltså Växjö 4.7 mkr netto på arenan. Utan att ta någon risk (är kommunal borgen på hela arenan). Och utan att vi räknat med ränterabatt, besparing eget kapital och värdeökning.

Och då har jag inte ens börjat räkna på vad Lakers tjänar på de enormt bra serveringsmöjligheterna (1000 platser), ökad publik, ökad sponsring osv osv. pga att de har denna arenan.

Så: att kommunen tillför så enorma belopp och har gett kommunal borgen på hela beloppet har gjort att Växjö tjänar pengar på att arenan bara existerar, och har väldigt mycket högre intäkter än vad de haft om kommunen inte agerat som de gjort.

Kan vi inte komma överens om att om man ska såga Bengtzén för att han inte förlänger med Clark så gör man det EFTER att ersättaren är värvad? Vi har ju ingen aning om vad han har för ess i rockärmen just nu.

Blir ständigt förvånad när jag ser folk placera Alcen utanför 4 kedjor. En gubbe som kommer till jobbet varje dag, duktig defensivt och gjorde 10 mål förra säsongen. 6:e målbäst i laget med de.

Berge:

Det har blivit en väldigt olycklig och illavarslande trend hos några av Brynäsfansen att leka häxjakt mot tränare och sportchefer.

Vi såg samma sak mot såväl Sundlöv som Tommy Jonsson som idag sker mot BZ.

Det om något kommer göra Brynäs till en oattraktiv klubb att spela för.

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: Känns absolut rätt. Tack till Fälth för hans insatser, ibland väldigt bra och ibland lite mindre.

Leonardo: Varför vill man ha Kolan?

Haha, wow vad Bengtzén chockar oss! Detta måste varit klart innan kvalet va? Hatten av till Bengan att han lyckades övertyga Joel om att komma till oss trots att ingen tränare ens är klar.

Denna vecka började väldigt bra 😎

Skrubben: gäsp Växjö i final gäsp....... ZzzZZzzz

Enligt Sportbladet förlänger Rautio. Brynäs hoppas på Jocke E som den andra keepern.

Leonardo: fortfarande bz som tog hit bulan de är väl Hans jobb så säg inte att de va bara bulans förtjänst. För utan han hade de inte blivit nå final . Säg ist att de va bra gjort av han att hitta honom i stället !

bradberry: Lugn nu, än finns det gott om tid. Ryktena om att Bz får gå, att Brynäs bojkottar media, tränarfrågan, truppen o.s.v. kan vi lösa under pågående säsong 18/19. Den viktigaste frågan just nu är om Bz ska lösa 4-dagars eller veckokort till liftarna i hundfjället. Du minns väl Brynäs motto? ”Den som väntar på nåt gott........................... håller på Brynäs.”

{6984}: Vi alla kan ju enas om en sak iallafall, och det är att det är mycket frågor och funderingar.

En tränare ska ju in, sen om det är en huvudtränare eller ass eller statistik/video vet man inte men nån ska ju in som jag har fattat det. En till målisarna med.

Tror ni Bengzen åker ut?
Kommer team Hans Wallson/ Lars Johansson in?

Får Sunken eller Fälth nytt kontrakt?

Så mycket frågor det finns nu, och det är sunt att vi fans funderar och även ifrågasätter om det görs på en ok nivå.

{8356}: huge kan inte bestämma sig för vem som är bäst redan nu. Han måste vänta och se vilken av dem bz värvar, och den som bz värvat är så klart den bästa.

Enligt mina källor har Bengtzen alla möjligheter i världen att knyta till sig Jocke Eriksson. Skulle vi istället sluta upp med en avdankad Lars Haugen (30) eller en ännu mer avdankad Markus Svensson (34) så tycker jag Bengtzen kan ta sitt pick och pack och lämna på en gång.

Jocke Eriksson är alltså 27 år gammal, en toppmålvakt i SHL och älskar Brynäs IF. Vi har alla möjligheter i världen att få en grym målvakt som med stor sannolikhet stannar i flera år.

Värva eller avgå.

Bratwursten : Ja för ett år sedan var han hyllad. Men efter att ha misslyckats kapitalt med lagbygget den här säsongen, både på ledar och spelarnivå. Helt negligerat damhockeyn och till råga på allt säger nedvärderande saker till media om en Brynäsikon. Att kalla det för "några snedsteg" känns inte i paritet med vad han åstadkommit. Att kalla det häxjakt är fel det med. Som supporter och medllem är det ens plikt att lufta sin åsikt.

Sen ska man givetvis föra fram kritiken på en vettigt sätt. Fast man kanske måste vara övertydlig numera. Övertydlig i det lättkränkta Sverige.
Bz Håller inte för SHL och inte för BRYNÄSL.... Han sa väl nåt i den stilen själv om Honken

Petrov: Du kan skriva vad fan du vill om honom här, jag tycker det bara är fel taktik att maila honom om hur värdelös ni tycker han är. Vem vill göra sitt bästa inför sådana människor?

Makita: Fast det har ju blivit Huges modus operandi. Huge vore inte Huge utan tappra härskartekniksförsök. Det kanske kan ses som ett substitut till att han inte riktigt har koll på sakfrågorna längre. För oss som var med förr i tiden så finns minnen av att han faktiskt kunde komma med riktigt vettiga inlägg från gång till annan. Nu blir det mest som en ilsken katt i ett hörn....
Dags att komma ut därifrån och bli gamla goa Huge igen tycker jag. :-)