1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774335 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Gillar att kommentatorn gnuggar in Forsbergs miss lite extra i intervjun. Elakt haha.

Vaket av Indrasis där, det får man ge honom. Idag har han varit bättre.

Jag kommer alltid sitta lugnt i Indrasis-båten

Sv: A proposito de nada
För er som är nyfikna på det här med introt kopplat till mediakuben bör lyssna på senaste avsnittet av Uppe på Sätraåsen. Allt har inte gått smärtfritt och vissa förberedelser behövde göras om osv. De läser "allt" på Twitter om att man borde utnyttja sakerna mer och Brynäs förstår dem som tycker så men ber också om förståelse att det faktiskt inte är "klart" än även om den sitter på plats.

Så vi (även jag alltså) ska nog lugna oss lite gällande det här med att vi inte kommer ha något annat intro alls (det vi har nu är lite trött tycker vi nog alla).

Hur som helst kul att höra om sånt här. Gillar även det de pratar om gällande psykisk ohälsa (jag brukar dock säga psykisk hälsa själv) i En bra start då det är ett ämne som ligger mig nära.

Svensson_62: det som jag gillar var att i lördags var scheoder bästa match för säsongen och fortsätta med den femman och kanske tvinga Oskar att ta större ansvar samtidigt som rödin och scott och vesel är gott förmögna att skapa framåt

Aaaa: Rödin, Vesel, Scott låter som en skaplig ”fjärdekedja”.
Lindblom^2 och Schroeder var ju väldigt bra mot Timrå.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Timrå 2024-10-26
vonDöbeln: Eller så berodde det ikväll på att motståndet var såpass bra att ni inte presterade bättre än så här.

Men vad jag vet…

Kan alla lugna sig med tabellen? Det är hockey kvar att spela.

{9684}:
Har alltid sagt att man borde ha två ljudspår så man kan se matchen utan kommentering.

JawKee: Exakt. Jag tar hellre, alla dagar i veckan, att vi ligger 2:a i serien med seriens sämsta powerplay, än att vi legat 2:a i serien med ett ohållbart bra powerplay! Det visar på att bra grundspel med goda utvecklingsmöjligheter.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Farsang: Bobby men även Gällas kommentar om att det här är vår nya standard gillas mycket.

Erat: det var nog deras plan när dem lägger ut en sån här video runt 19:30 en fredag :D

precis en sån här video man velat ha! älskar sån här skit!

Missförstå mig inte nu, jag är så grymt nöjd och imponerad av Brynäs start på säsongen, men när vi säger att Brynäs ligger 2a (vilket jag själv har påpekat ett flertal gånger) så får vi komma ihåg att vi har 5 poäng ner till Leksand som ligger på 11e plats.
Tabellen är grymt jämn.
När vi sen läser om vilka spelare som ev håller SHL-klass eller ej, o vilka som kan bytas ut, så betyder ju inte det att folk är missnöjda med vad som presterats hittills. Det är ju ett friskhetstecken i ren Brynäsanda.
Vi är jävligt bra, men vi vill bli ännu bättre!
Jag läser gärna fler inlägg om vad som kan göra Brynäs bättre, även om vi skulle leda tabellen med 20p i omgång 51.
Trevlig fredagskväll Brynäsvänner! ❤️🖤💛

Kopenga Kickass: Kopacka har varit in på 3 mål bakåt på 12 matcher (räknar ej in BP här). Detta samtidigt som han varit inne på 9 framåt (ej PP inräknat). 3 bakåt är typ lägst i laget (delat med andra) medan 9 framåt är i toppen i laget. Den kedjan måste ju ändå göra något rätt defensivt också när de skapar så mycket framåt (jämfört med andra kedjor) samtidigt som de släpper in få mål.

Om vi ställer upp alla kedjor ser det ut så här (de kan ha spelat med andra också men i stort sett alltid samma):
Silfverberg: +6, -3 - Larsson: +10, -5 - Indrasis: +8, -6
Rödin: +8, -4 - Schroeder: +6, -5 - Lindblom: +6, -3
Kopacka: +9, -3 - Ölund:+7, -5 - Bobby: +11, -4
Scott: +4, -7 - Vesel: +5. -4
Dessa har båda spelat i fjärdekedjan:
L. Lindblom: +1, -1 - Anton Ohlsson: +1, -4

Backarna har jag gått igenom tidigare men kan nämna att Kinnvall har sämst på +/-0 bland backarna (+11, -11) medan Axel är bäst (+10, -5) delat med Söderström (+8, -3). Räknar ej in Viktor Persson här då han inte lär vara ordinarie om inget allvarligt händer.

Inte särskilt oväntat att situationen anmäls men tacklingen på Lindstein anmäls. Den i ryggen mot Vesel anmäls inte vilket jag nog kan tycka känns helt rätt.

www.shl.se/article/p76aslv-403dd/view

Kung_Sjödin: Men Brynäs äger inte parkeringen längre. Gävle stad tog över den under pandemin har jag för mig så den fadäsen kan du inte skylla på föreningen. Man får pröjsa via Gävle P appen.
Det vet t.o.m. jag som inte bor i Gävle.
Men mina sympatier har du, p-bot är inte kul öht.

Farsang: Skall bli intressant att se om Träff blir anmäld och avstängd för tacklingen mot Lindstein.
Skulle förvåna mig mycket om han inte blev det.
- Icke spelförande
- uppåtgående rörelse där han inte har bägge skenorna i isen
- tycks träffa underkäken med axel/armbåge

Erat: Detta måste ju ha hänt när Brynäs jagade målis inför HA slutspelet. Coreau anlände typ i februari. Och Om Alcens andra barn kom i januari så måste det varit typ då som frun var på intensiven. Inget dåligt tryck på Alcens axlar. En tvååring hemma, nyfödd bebis hemma, frun på intensiven där han är med. Samtidigt måste en målis in. ❤️❤️❤️

Nu är vi 2:an i tabellen, det var länge sen i SHL. Vi tar 2 pinnar trots ett horribelt PP spel.

Trivigno och rödin överlägset bäst på plan idag igen som så många andra matcher!

Skapligt snyggt mål av Bobby.

Varför stressa med kontrakt? Han kommer få förlängt i 2 år till alla vet ... fokus på matcherna istället!=)

Tycker man gör rätt som väntar med en förlängning. Det har endast gått 11 omgångar och mycket kan hända. Även om jag inte tror att det kommer bli platt fall för Brynäs så tycker jag ändå man ska vänta. Tycker man ska utvärdera efter 52 omgångar angående Gällstedt. Funkar spelidén i SHL, har man bra vardagliga vanor, respekterar spelarna tränarna, köper spelarna sina roller osv. Tror dessutom det är i Brynäs Gällstedt vill vara och därför svårt att se att han skulle nappa på något annat SHL lag. Det är väll isåfall om han vill tillbaka till Schweiz men det har jag svårt att se just nu. Gällstedt är ju inte heller dummare än att han vet att om han gör bra ifrån sig i Brynäs kommer de vilja förlänga med honom.

honken21:
Alltså "gamla" Brynäs hade tveklöst förlorat i kväll.
2 vinster mot topplag i ryggen.
Möter "bottenlag".
Lapp på luckan
Premiär för tänkt bärande spelare.
Nytt intro (ev?)
Ett garanterat recept för förlust förr.

Förhoppningsvis är det nya tider nu med Brynäs 2.0

Erat: Tycker inte det skadar att vänta en bra bit till. Tror inte Gälla eller Alcén har något emot att vänta heller, och se hur det faller ut.

IrreK: Tror det var 1+1 men även om det är 2 raka så vore det mycket underligt om inget NHL lag plockar upp honom. Han är för bra för SHL.
Det är sällan som man får möjlighet att se en sådan toppback som nästan nått sin prime i SHL, bara att njuta medan vi kan.

För er som inte har lyssnat på podden Hockeylabbet pratar de ganska mycket om Brynäs (inslag nummer 1) i dagens avsnitt. Defensiven hyllas och även expected goals tas upp. Mycket backsnack där Lindstein och D'Astous har bäst statistik (Lindstein typ 8e bäst i SHL har jag för mig att de sa, minns inte om det var totalt eller av backar) men Axel och Söderström är på väg mot deras nivåer också. Kinnvall sämst i laget bland backarna (betyder inte att han är dålig för det, men hans statistik är sämst bland backarna just nu).

Det är ju detta som gör att det tar emot att sätta Lindstein som sjundeback just nu. Alla siffror (enligt Hockeylabbet som jag antar är rätt insatta) pekar på att han är en elitback (deras ord) och bland de bästa backarna i ligan just nu (notera, just nu, 11 matcher in).

Onekligen ett litet lyxproblem när vi supportrar har svårt att välja vem som ska vara sjundeback. Tur att det inte är vi som bestämmer kanske...

Catodenäldresspöke13: Oerhört glad att vi inte har en spelare som Kovacs i laget. Tror han stjälper mer än hjälper ett lag. Väldigt tveksam karaktär och han lär ju aldrig spela ut det där 4-års kontraktet med tanke på historiken.

Kan fortfarande inte tro att det är sant att man ska in med Djoos i laget nu också 🥵

Man får väl ändå erkänna att han inte vart ”Saknad” medans han vart skadad. Då menar jag ju såklart att det sett alldeles för stabilt ut redan utan han.

Hoppas Defensiven kan bli ännu bättre och djupare med hans ingång i laget och att uppspel och framförallt offensiven kan ta rejäla kliv 💪🏼

Man vet att det är roligt med hockey igen när man sitter och små längtar till GDs liverapportering från träningen imorgon. 🙃

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: Nja, var väl främst fokus på att Luleå gjorde sin sämsta match sedan dackefejden..
Sedan skulle man inte ”ta ifrån Brynäs något”. Vilket är precis det man gör när man kände sig tvungna att kritisera Luleå innan man berömde Brynäs.

Peja: Känns lite ”onödigt” att diskutera tillsättningen av Alcén då det snart är 4 år sedan. Dessutom har det ”stötts och blötts” här inne hur mycket som helst. Tror inte vi kommer längre där.

Att Alcén saknade erfarenhet och kompetens vid tillsättningen råder det ju inget tvivel på. Men som han har utvecklats! Tittar vi på avtal han signerat de senaste åren så är det väl enbart förlängningen av Manner, samt avtalen med Larsen och Anton Johannesson som känns märkliga.

Vad gäller spelarna så är det beroende på att Brynäs hade som uttalad målsättning att gå upp direkt, och det är uppenbart att ingen av dom klarar SHL nivån. Båda skulle må bra av att få ordentligt med istid i ett sämre HA lag.

Men övriga värvningar, och det är ju en del, är ju klockrena rakt över nästan. Sjuk träffsäkerhet. Jämför det med Modos sektledare, Gradin…

Det skulle vara intressant att veta hur mycket Advisory Board är inblandade i de olika värvningarna.

Huge: Du får väl läsa gamla intervjuer med Alcén och Grahm om du vill djupdyka kring vilka kompetenser som Alcén saknade vid tillsättningen. Det vore mycket märkligt om han han inte saknade kompetenser vid tillfället, med tanke på att han bokstavligen hade noll erfarenhet av yrket, så jag klandrar honom inte.

” Annars hade vi knappast haft det lag vi ser på isen idag....”

Tankevurpa från din sida. Laget vi ser nu är resultatet av den sportchefen Alcén är idag (tillsammans med några andra faktorer som han inte kunde påverka…). Det säger ingenting om hur kompetent han var vid tillsättningen men allting om hur kompetent han är nu.

Min åsikt har hela tiden varit att Brynäs inte hade råd att ha en sportchef som behövde lära sig jobbet från grunden, men att han kanske kunde bli bra på sikt, precis som alla som tillskansar sig rätt kunskap och erfarenhet kan bli. Med tanke på att hans lagbygge degraderades, så kan ju ingen påstå att han var en fantastisk lagbyggare från dag ett. Det var liksom det ultimata misslyckandet för Brynäs sportsliga ledning där Alcén i allra högsta grad ingick.

Fan hade velat se Gälla och Bulan i presskonferensen. Men så skickar båda lagen ass tränarna :/

Vet inte vad som sagts här tidigare, har haft fullt fokus på matchen och kopplat bort forumet lite. Men måste bara säga oj oj oj vilken jävla match grabbarna gör idag!

Det här är en match vi vinner 10 av 10 gånger, det är så JÄKLA bra spelet av varenda gubbe ute på isen idag och jag är grymt imponerad!

Kan vi hålla i denna ödmjukhet över tid och undvika skador på bärande spelare (vi saknar fortfarande våran på pappret 1a back) så kan det här bli en riktigt rolig säsong.

Grabbarna krigar på i varenda byte och varenda moment!

Fortsätt på inslagen väg så får vi se vad framtiden har att erbjuda!

Vill och kan inte ge plus till enskilda spelare idag utan känner att det är en såpass bra helgjuten insats så jag ger plus till hela jävla laget idag!

Forza Brynäs!!!

Peja: Har ju er som etta i JFKs tipstråd , inte överraskad
Grattis till segern

Erat: vilka hjältar.
Söderström är ju lite för bra shl.
Det känns som att han har mer tid på sig än alla andra.
Motståndarna vågar knappt gå på honom.

fem poäng av 6 möjliga på denna norrlandsturne.. det är fantastiskt bra.. en tabell brukar ju lägga sig efter 20 omgångar typ men detta ser riktigt bra ut!

Söderström är fan den nya sheriffen i stan.

Gavelo: Vilken match, vilken vecka!
Hatten av till gubbarna, fyyyfan vad bra ni är!

Nu siktar vi in oss på nästa vecka och fortsätter detta!

Forza Brynäs💛🖤❤️

Blå grottan: vore skönt att hålla nollan inför tredje

Jag gillar att Berras ögon är lika mörka som vanligt fast vi leder med 3-0 och spelar ut serieledarna. Det är inställning det.

parks: Dra åt helvete vad snyggt!

Lulessss: Det vore för bra för att vara sant om Brynäs spöade både Skellefteå och Luleå borta inom loppet av några dagar.

Sv: Skellefteå - Brynäs 2024-10-17
Slaven82: Av mognadsskäl avstår jag ifrån att titulera dig ”pajas”.
Om det nu bara handlar om att vinna och du ville ha det sagt, varför påpeka det efter 2 perioder, som om matchen då var över?
Nu vann vi, så ditt gnäll efter 40 minuter kanske var lite förhastat, menar jag.
Sen heter det ”enda” och inte ”Det ÄNDA jag skrev..”
Ändan är det du vanligtvis sitter på…

Cardigan Daffipoff: Ja, hade gärna sett en vinst för MoDo. Önskar Linköping tillsammans med Örebro all motgång!

Vesel samlar alltså på sig 2 poäng mot Skellefteå, Bra jobbat där😍

Peja:

Folk är såna otroliga losers här inne. Minsta lilla motgång och det skrivs helt befängda saker.

Bratwursten : Bästa perioden i år? Brynäs spelar fan som ett topplag.

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
dempa: Det är fint dempa!
Hoppas Brynäsarna behandlade dig väl på plats igår.