1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774335 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Skellefteå - Brynäs 2024-10-17
Bratwursten : Bästa perioden i år? Brynäs spelar fan som ett topplag.

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
dempa: Det är fint dempa!
Hoppas Brynäsarna behandlade dig väl på plats igår.

Jag ääälskar verkligen att vakna dagen efter en seger, som någon skrev "kaffet smakar extra gott" ..sen att sätta sig och läsa kommentarer på HS och i tidningarna är som bomull för själen. Säsongen har fått en bra start och nu ser jag fram emot norrlandstrippen. 🖤❤️💛

Svensson_62: Ja, laget kan åka på roadtripen med axlarna nere och bara köra. Jag tror Brynäs har bra chanser att ställa till problem i norr.

Peja: Helt sjukt att inga andra "tog" dom före oss. Hur som haver, hatten av för Alcén, dumstrut på, åt di andre.

gwl: Håller med. Rödins formtopp är underbar att se. Han ser ut att vara skadefri och inte spela under lika mycket press som när han "alltid skulle göra det" och bar ett C på tröjan. Hemvändarna ger också den effekten, dvs att press och uppmärksamhet minskar från en kille som Rödin.

Schroeder och Lindblom kommer mer och mer, men Rödin är definitivt motorn i den kedjan just nu.

Ska bli spännande att se Modos fortsatta framfart. Laget sitter inte ihop och de har en del spelare som är till synes egoistiska (Ranta är ju mer Timashov än Timashov själv, typ...) men det går också att se individuell kvalitet i deras lag. Tycker framförallt att några av deras backar imponerade, de ställdes inför många väldigt svåra situationer, men främst Norlinder, LaDue och Winberg stod för många bra ingripanden. Om de kan få laget att sitta ihop igen kan de nog undvika kval, men frågan är om det kanske behövs "en Leffe Boork", dvs att man sparkar något stort ego för att piska igång gruppen?

Rödin med matchens assist till Lindblom..

Gavve: Rödin gör en riktigt riktigt bra match hittills. Förvånad över hur snabb och uthållig han ser ut. Är besviken på Larsson. Tycker han tappar mycket puckar och inte alls är den ledande spelare man vill att han ska vara.

Farsang: Håller med, första matchen Jordan vill ha pucken och tävlar stenhårt. Kul att se! Sjukt viktigt för Brynäs om han och Oskar börjar snurra igång.

Gunderson: Örebro var svagare

Sv: A proposito de nada
Lemp: Precis, går definitivt inte att skeppa Schroeder utan att ta in en ersättare. Han gör ändå gedigna arbetsinsatser och är klart godkänd defensivt, däremot är offensiven verkligen inte bra. Känslan är att han saknar självförtroende och självklarhet i de offensiva aktionerna.

Det kanske vore värt att kolla med Modo om de går med på en trade, de har ju ett par intressanta centrar som inte heller lyckats där uppe, men samtidigt har deras flerårskontrakt som komplicerar saker och ting.

Det vore nog ganska enkelt att skeppa Schroeder, men jag håller det heller inte för uteslutet att han kan få en islossning i produktionen. Det ser egentligen inte ut som att han är dålig utan snarare som att han bara behöver tillbaka självförtroendet. Han skulle ju kunna få tillbaka det i Brynäs-tröjan också.

Slaven82: OM man skulle välja att gå vidare från honom bör man säkerställa att ersättaren kommer in samtidigt som man skeppar han. Konceptet att sparka en spelare och hoppas på att det dyker upp något är katastrofalt, med tanke på brist av bredd.

Finns nog dessutom inte mycket pengar kvar efter Söderström, som man nog inte riktigt räknade med från början.

Uppladdat:

500x0-img4537_3.jpeg

TheMacamush: Nu krävs det aktiv choaching! Toppa laget, gå ner på folk, ta time, gör NÅGOT!!!!

Zappaholic: Vi är ju definitivt bättre än Malmö. Deras målvakt har stått på huvudet. Det lossnar ju i tredje! Säger 5-1!

Jacob Blomqvist❤️. Han gråter ju över hyllningen. Legend.

Sv: Brynäs - Leksand 2024-10-10
Har nu sett matchen i efterhand pga jobbade igår och det hade nog varit mest rättvist med x men utvisningen i slutet blir tyvärr matchavgörande

Andra perioden är Leksand mycket bättre och i första är Brynäs bättre

Tycker det var en rolig match att titta på

Målvakterna får nog ta på sig minst 1 var också

Annars tycker jag dom var mer än ok under matchen

Svårt att ställa sig i en sådan här match och spika igen totalt

För övrigt var det skönt att gå till affären i Ockelbo idag och handla iförd Leksandströja 😎😃

Många gratulerade faktiskt och var väldigt trevliga

Såg mycket leksingar igår eftermiddag på stationen

Väl mött nästa gång 😉😀

Vi oroar oss för att vi har två backar indisponibla, jag säger bara huua om Silver, Larsson eller Rödin blir slitna /skadade.
Då kan man lugnt säga att vi sitter i skiten….

Forsberg 1978: Härligt tålamod du har med Lindblom. Han har inte spelat på stor is på flera år, han har varit sjuk, kämpat med självförtroendet. Han behöver tid och kommer hitta sitt spel.

Dasstuss: Kelleher har generellt missat många matcher pga. skador. Ingen som tycker det är värt risken med en skadebenägen 29e åring i en tredjekedja. Pojken är dyr och kan knappt försvara. Inte ens Skellefteå har den bredden att de kan chansa på Kelleher.

Dasstuss: och du är i ett forum för att diskutera och lyssnar bara på dina egna ord.

Det kallar jag MEGA hybris.

Silfverkroken: Haha, Gavve är för flink..
Källgren med på is idag!!!!

Gavve: Respekt för att du orkar fortsätta diskutera, jag gav upp när jag såg att han fortsatte än idag med sin lilla monolog :D

Dasstuss: Svedman ville förlänga med Alcén, då han redan jobbar med nästkommande säsongs truppbygge. Vilket ger ännu mer arbetsro till Alcen att göra sitt absolut bästa, även fast dem säkert redan kommunicerat att dem vill ha kvar han.

Kelleher tycker jag att alcen visar ett bra sportchefs jobb. Att man är villig att ha kvar Kelleher i klubben. Men inte tänker överbetala för en spelare.

Brynäs Överklagade när Ölund fick 3 matchers avstängning i kvartsfinalen mot Nybro förra säsongen.

Hoppas man gör det även nu👍🏼

Bra Norrlandsturné för J20-laget i helgen.

3 segrar. 8-3 och 4-0 mot Björklöven, 4-1 mot Modo.

Nu ligger Brynäs tvåa i tabellen, endast bakom Leksand, som har 8 poäng mer men 2 matcher mer spelade. Så om Brynäs vinner de 2 hängmatcherna är man bara 2 poäng bakom, men det är ju ett "om".

Brynäs har en ovanligt utspridd poängproduktion med bara en spelare som snittar 1p/match. Man har däremot 13 spelare som har gjort 0,5p/match eller mer.

Blott 17-årige Michal Svrcek har gjort 6+2 på 9 matcher, Theo Östberg har 2+8 på 10 matcher. Inga siffror som sticker ut jättemycket i serien, men tydligt att de har fått bra starter på säsongen. Dock svårt för Brynäsarna att ligga högt upp i totala poängligan när många andra lag har spelat 2-3 matcher mer.

Sv: Matchtråd: Växjö - Brynäs 2024-10-05
Som någon skrev tidigare. Liten tröst är ju att mer eller mindre hela Hockeysverige står med Brynäs i detta och vissa har redan börjat trycka på att Brynäs borde överklaga. Lär komma ut mer sånt i poddar osv under veckan som kommer (Sanny & Svensson kommer garanterat prata om det).

Såg att Leman tycker att Brynäs ska överklaga "För att skapa en viktig debatt" och Garpenlöv har (på Twitter) sagt att han håller med till 100% (Garpenlöv har ju rätt okej koll på hockey ändå).

Jag hoppas verkligen att Brynäs kommer överklaga. I detta fall hade jag stöttat en överklagan vilken klubb som än blivit drabbad då jag tycker att anmälan i sig (beskrivningen) är helt åt h-vete och sen är domen också konstig (vadå hög fart och kan undvika?).

havre: De som fällde var: Josefin Mallmin, Nathalie Stenmark, Hans-Göran Elo, Ulf Lindgren, Gunilla Andersson Stampes och Maria Furberg.

Fredrik Emvall som spelat hockey i modern tid anmälde sig skiljaktig. Damhockey framöver.
Uppladdat:

500x0-file-placeholder.png

Erat: Ja, vad i allsin dar är problemet med den där tacklingen? Såg ut som ett skolboksexempel på en bra utförd tackling.

Semic: Att möta Växjö är som att möta kvicksand.

Peja: Tycker inte heller att armbågen är ett matchstraff - Men visst är det en tjuvsmäll.
Det där är klassiskt, att maskera den medvetna armbågen med att du rör klubban i den riktningen. Jag tror han visste precis vad han gjorde, de två hade dessutom haft ett groll strax innan.

Om man kollar noga så nog är armbågen onaturligt högre upp än om han bara hade dragit klubban i sidled ;)

Hur kul det än må vara att vinna mot ligans topplag så är det viktigare matcher som kommer. Det viktiga för Brynäs är att de vinner mot bottenlag som Modo, Malmö, HV, Leksand och Örebro.

Nästa veckoslut har vi 3 raka möten med just Malmö, Leksand och Modo. Vi behöver vinna 2 av dem.

Ikväll somnar man ovaggad. Jäklar så bra man mår.
God natt mina vänner!

Tycker Schroeder gör sin bästa match och Indrasis har också studsat tillbaka. Känns som vi ska ha den här matchen.

nittontolv: målet var snyggt, passningen ännu snyggare

Jumbotronen har anlänt🤩🤩
Uppladdat:

500x0-img7200.png

Sv: Matchtråd: Brynäs - Rögle 2024-10-03
Erat: "Självklart ska Sveriges snyggaste sportchef förlänga."

Den konkurrensen är ju inte direkt mördande....

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2024-10-01
Scerban: Riktigt fin straff! Man får ju nästan heja på Vimmerby lite, många killar med förflutet i Brynäs där. Eriksson, Alftberg, Broeng, Hansen.

Tror att Silfverberg är en katalysator. När han snackar ihop sig med Larsson och resten av laget, då är resultatet precis det vi såg igår. Självförtroende och attityd 🏴‍☠️. Ingen stod med mössan i hand för att bara spela av en match mot serieledarna på bortaplan.

Silfverkroken: Håller med. Lidström var ju t e x en väldigt spelskicklig back som dessutom inte var särskilt fysisk. Han klarade ju sig bra ändå...
Brynäs har nu valt väg och riktning där vi ska vara ett spelförande lag. Det kanske viktigaste för att nå dit är att ha spelskickliga backar som bidrar till att snabbt tar sig ur egen zon. Det har vi lyckats bra med hittills. Tittar man på matcherna mot topplag som Frölunda och Färjestad så är det ganska sällan som de fått längre tryck på oss i egen zon. Jag gillar vår backsida och tycker att samtliga backar även har ok defensiv. Tittar vi på en spelet med en man mindre som ju är utpräglat defensivt arbete så har vi väl aldrig varit bättre. Att bara sitta på arslet i en podd-studio o tycka ditten o datten o ha lite mysigt med de andra i studion känns lite tunt som analys tycker jag. Visst vara Berra o Jordie viktiga i allsvenskan men de var ju å andra sidan våra klart mest meriterade backar då. Nu är det Djoos, Victor och Chuckie som är de mest meriterade.
En anledning till att man har några defensiva backar i varje lag är ju att, precis som när man tar ut sitt fantasy-lag, så blir det för dyrt att bara ha spelskickliga backar. Genom skicklighet, slump och en massa tur så råkar vi i år ha en hel drös spelskickliga backar. Det lär bli väldigt svårt att mönstra en liknande backuppsättning till nästa år. Men i år så får vi passa på att njuta lite.

Imponerande ändå av Kolan att fortfarande vara bitter sedan han för 20 år sedan blev dumpad av Brynäs...

"Hellre sex stycken Didrik Strömberg" alltså än vår backsida 🙄

Samsung: så länge laget presterar kommer det finnas tålamod med Schroeder. Skulle vi hamna under strecket runt jul kanske Alcén börjar leta en ny center och kan tänka sig skeppa Schroeder.

honken21: Det tycker jag verkligen inte att vi ska göra. Så som vi spelar nu funkar. Tycker inte att man ska kasta om för att vi bara får en poäng mot shls bästa lag. Mycket bättre att fortsätta på samma spår för att producera har vi gjort och det kommer vi att göra. Tycker inte alls att det går så långsamt. Vi gör en otroligt gedigen insats. Med Indrasis så är det high risk high reward. Gäller att han ger lika mycket som han tar, eller mer helst. Men det kommer att visa sig.
Vi producerar inte så mycket ikväll, men man lär ha i åtanke att det är en av ligans bästa lag också.
Angående Oskar så gör han ett väldigt bra jobb även när han är osynlig och frånvarande ur poäng protokollet. Han behöver bara lite mer tid att hitta tillbaka och att hitta självförtroendet igen. Det kommer.
Jag tycker personligen att Silfverberg redan är igång.

Hittills är det största utropstecknet målvaktspelet och defensiven tycker jag, framförallt.

Något jag har tänkt på är att jag tycker att i princip alla matcher hittills under säsongen har sett rätt lika ut om man bara tittar på vårt lag. Samma intensitet, och kämparglöd. Självklart skiljer det sig i hur många misstag vi gör och hur många mål. Men tittar man på kroppsspråket och hur mycket spelarna ger i varje byte så tycker jag att det är sig likt i varje match. Fina signaler.

bradberry: Ja jag är otroligt nöjd! Riktigt bra match. Färjestad har gjort MINST 4 mål i alla sina matcher förutom mot oss. Dessutom har vi just nu släppt in minst antal mål i ligan även om vi bara spelat 4 matcher. Vi snittar även 2 insläppta mål per match vilket är väldigt fina siffror.
Och Söderström alltså, vilken trollkarl på isen.

Alvin : Vad var problemet där tänker du? Att vi nära hade puck i 4min ist för 5?

Straffar är ett lotteri.

1poäng och att spela jämt med fbk borta är en vinst i sig. Inte många lag i serien som klarar av det.

SuneMangs: minst en poäng mot FBK borta, vinner skotten, bättre i två perioder.

Bästa matchen på åååååår.

OveJärnkrok: Överraskande bra Brynäs ikväll oavsett hur det går. Anar en del frustration i Färjestadslägret…

Oj, skapligt onödig utvisning av FBK där. Bra av Bobby där, driver dem till vansinne. Älskar verkligen Bobby!

Farsang: Tycker det för snabbt snackas om bänkningar så fort det är någon som är i en svacka. Enda sättet att ta sig ur det är att få speltid över tid. Funkar det ändå inte, då är det kanske dags att bänka.

Lite tidigt, men kollade över vilka som är kontrakterade nästa år och det ser ju onekligen bra ut (förutsatt att vi är kvar i SHL då...)

Erik Källgren

Christian Djoos
Victor Söderström
Simon Bertilsson
Axel Andersson
Charle-Edouard D'Astos

Bobby Trivigno
Johan Larsson
Anton Rödin
Jakob Silfverberg
Hugo Lejon
Jack Kopacka
Oskar Lindblom

En fin stomme, är väl egentligen bara Ölund som saknas, och möjligen om man vill behålla Vesel. Lejon är nog ingen större kostnad och kan finnas uppsida.
Kinnvall, behålla till betydlig lägre lön?

Lätt att glömma att en SC behöver se framåt också och inte bara nuvarande säsong, och inför nästa tycker jag att det är helt rätt spelare som har kontrakt.

Finns nog ingen som kan förvänta sig att vi tar poäng ikväll. Rätt skön känsla.

Vi börjar alltså med matcher mot 2 förväntade topplag och 1 lag som matchen innan förnedrat Modo med 5-0. Och på det en hemmamatch mot ett starkt Frölunda.

Att vi tar 6 poäng på de 4 matcherna är över min förväntan.