1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774335 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Finns nog ingen som kan förvänta sig att vi tar poäng ikväll. Rätt skön känsla.

Vi börjar alltså med matcher mot 2 förväntade topplag och 1 lag som matchen innan förnedrat Modo med 5-0. Och på det en hemmamatch mot ett starkt Frölunda.

Att vi tar 6 poäng på de 4 matcherna är över min förväntan.

SuneMangs: Blir ju på tisdag skapliga 72 timmars vila sedan i lördags. Bättre att köra Källgren igen imorgon men Persson på torsdag (bara en dags vila emellan då sedan tisdagen). Sedan Källgren igen på lördag. Skulle jag coachat.

xxx BIF xxx: alltså avslutet i sig är väl inte det snyggaste. Men Söderströms Vallning i sargen och att Trivigno vänder in snyggt i zonen gör det ju till det snyggaste enligt mig

SuneMangs: Finns ingen anledning att inte låta Schroeder acklimatisera sig. Han hade ju ett klockrent stolpskott härommatchen, men centermarknaden verkar ändå vara ganska skral.

HV71 tog in Kero, Modo tog in True och Jasek, Malmö gjorde Haapala till center, Örebro ser ut att ta in en halvskadad Kossila på 3-årskontrakt, Frölunda valde till och med att behålla Ruohomaa vilket var väldigt överraskande för mig.

Summa summarum är att Schroeder på 1-årskontrakt där Rapperswil verkar stå för en del av lönen var långt ifrån det sämsta som Alcén kunde göra. Det är uppenbarligen svårt att hitta klasscentrar och Schroeder håller ändå en viss nivå, även om han förhoppningsvis blir bättre så småningom.

Har svårt att se Schroeder som en långsiktig lösning, men man köper sig tid genom att ha honom i laget under ett år. Ett lockande alternativ istället för Schroeder, rent realistiskt, kanske hade kunna varit Chad Yetmen som spelade i Mora förra säsongen. De påminner lite om varandra, men då har jag ändå förståelse för att man såg Schroeder som ett säkrare kort på SHL-nivå.

D’Astous kan även skjuta hårt!

KooKoos Charle-Edouard D'Astous är ansvarig för det hårdaste skottet. Den kanadensiske försvararens rekordslagna skott mättes i matchen mot SaiPa den 28 oktober. 156,92 km/h.
Uppladdat:

500x0-img4767.jpeg

"Jag ska väl kanske inte slå på den stora trumman allt för tidigt. Men helt allvarligt. Har ni sett Charles-Édouard D’Astous spela den här veckan?
Herregud vilken jäkla back som Johan Alcén värvat in."
skriver Sanny i Expressen.

Det var väl en evig tur att det där laget ni vet, tackade nej till honom...

Magisk bild
Uppladdat:

500x0-img8497.jpeg

SuneMangs: Underbar seger! Stark moral att inte börja hänga med huvudet efter 0-2 målet.

Modoboken erbjuder stor läsning. Tillvaron i Övik kan inte vara lätt, av en del inlägg att döma.

{9382}: Hur det än går i den här matchen ser detta lag verkligen inte ut som ett kval-lag. Inte i någon av matcherna har vi varit totalt utspelade (stundtals mot LHC, jag vet). Men det ser ju fruktansvärt bra ut. Lite väl ineffektiva kanske bara.

Hemmapremiär! Nu laddar man för sin första match på plats!🍻

NO HOMO. men är inte dastous väldigt gullig som person.

rosig om kinderna konstant och väldigt trevlig!

Vi kan i alla fall konstatera att Brynäs bygger för att bli ett topplag inom några få år. Det syns på spelidén tränarna infört sedan ifjol och som präglas av stort puckinnehav, rörliga och tekniska, passningsskickliga spelare. Det syns även på de spelarprofiler vi värvat i sommar och då pratar jag inte bara om namnkunniga hemvändare med NHL-rutin i bagaget, utan även vilken typ av spelare vi värvat.

Speciellt gäller det för backsidan där många av er är inne på puck- och skridskoskickligheten. Brynäs har värvat fyra otroligt spelskickliga backar inför SHL-comebacken - jag räknar även Axel A hit, ansedd av många en av de backar med bäst skridskoåkning och spelsinne i HA (dessutom med bra underliggande defensiva siffror).

För övrigt har Alcén även värvat forwards med kompletterande spetskompetenser, t ex Trivigno med sin intensitet och enorma arbetskapacitet som kompletterar de övrigas kompetens i "tredjekedjan", vilket på liknande sätt kan sägas om övriga tre forwardsvärvningar för topp 6 (Silfver, Lindblom och Schroeder), som kompletterar Larsson, Indraşis och Rödin med hårt jobb, smartness, rutin, mm.

Nu får vi hoppas att forwardssidan och Källgren håller sig borta från skador i höst så vi får fortsätta resan Brynäs inlett mot att bli ett lag att räkna med i SHL.

JawKee: tankar kring matchen:

Börjar med sammanfattningen: en perfekt match

Försvarspelet otroligt bra över hela banan, bra back-check, rejält framför kassen, vann nästan alla en mot en, bjöd inte på någonting i princip (undantag Örebros enda skott i andra, friläge.

Kreativ offensiv, bra forechecking även här vann de flesta en mot en. Enda som saknades var väl effektiviteten, borde ha varit mer än 0-3.

Spelarkritik

Kellgren håller nollan, då ska man ha beröm. Svår match, lite att göra.

Kopacka: en artist. Jag skällde på honom när han hade fyra skott i blocket men slutar som 2-målskytt 😂😂

CED: planens gigant, var överallt, iskall med pucken, rejäl i defensiven, vilken förstärkning. Otroligt att vi fick bästa backen i förra årets Liiga.

Övriga bra tycker jag, otroligt bra kollektiv nivå.

Klacken: underbart att höra i kvällens borta-lada.

Lördag: blir svårt, Brynäs och Arsenal spelar samtidigt.

Hursomhelst: stort grattis till laget och alla vi Brynäsare 🇧🇪🇧🇪

Stefan R 63: Får gratulera till segern. Örebro berör aldrig, oavsett sport

munkas: Tycker inte man ska börja flytta om bara för en match. Kör på med detta. Så som Gälla har sagt, att i vissa matcher kanske det är "tredjekedjan" som är förstakedjan. Vi vinner med 3-0. Ändra bara om om det inte funkar alls, och inte pga en match :) så säger iallafall jag

Peja: Skönt att kunna vinna matchen och kamma hem alla poäng efter det spelövertaget man hade. Verkligen välförtjänt!

Sen tycker jag faktiskt att första och andrafemman var ganska bleka idag. Kanske dags att möblera om?
Bobby, Jack och D’Astous var magiskt bra.
Den sistnämnde måste vara en av Europas bästa backar…?

Gavve: Grymt att se Brynäs dominera på bortais i SHL. Alla kedjor kommer enkelt in i Örebros zon. D' Astous är tamejfan en extra forward i offensiv zon. Vilket spelsinne, vilken skridskoåkning !

Ikväll swishar jag 50 kr till Tifo39 för varje mål Brynäs gör!

Någon som vill vara med?
(Ingen press såklart!)

123 255 33 11

Fan underbart att dem startade SHL en vecka senare i år.

Passar mycket bättre i och med att jag jobbar tvåskift 🤩
Alla andra år så spelade dem oftast 3 matcher i veckan när jag jobbade kväll. Nu är det mest bara 3 matcher i veckan när jag jobbar dag🤩🤩

Man kanske inte ska vara så ledsen över våra två backskador.

Hv71 fick Kaski och Mölgaard skadade i Premiären.

Nu i andra matchen mot Skellefteå kliver Hallquisth av efter ett slagskott på munnen. Sen kliver Herman Hansson av också efter att ha blivit tacklad och hans egna visir knäckte näsan på han😮‍💨😮‍💨

Tuff start för ett till lag som är väldigt beroende av en bra start

Anders Berg: ja undra hur många % som har skrivit sen i lördags som har brytt sig om eller ens kollat vilken tråd dem skrivit i 😌

Tycker det är rätt värdelöst att skapa ny tråd för varje match. Brukar bara bli skrivande på fel ställe och folk som påpekar att andra skriver i fel tråd. Så blir rätt mycket onödigt skrivande till följd ☺️

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
SuneMangs: Tror att Bertilsson har en framtid som breddspelare och skulle gärna förlänga med honom, men då måste han ju ha ett kontrakt därefter också. Alcén måste lägga ner tänket om att Bertilsson är någon slags superback, om han inte redan har gjort det.

Tyckte vi gjorde en ok bortamatch igår där det bästa var det starka intrycket av att Jack Kopacka håller för SHL.
Hans målsinne och skapande av målchanser kommer att bli väldigt viktigt framöver..
På den negativa sidan så fanns ju en del nygamla SHL spelare som efter ett år i Allsvenskan såg ut att behöva vakna till och inse att det inte går att vara bekväm i SHL.
Vesel visade dock motsatt inställning och han var ju väldigt bra igår.
Viktigt att få en ok start på serien och ta lite poäng så vi är med när Djoos och Dastous är tillbaka..

Anders Berg: han lägger ut hela tiden om Brynäs.

Hoppas bara han inte är en medgångs supporter och slutar ifall det går lite knackigt. Men å andra sidan har han ju följt Anaheim ett bra tag!

Han skrev också häromdagen att han hatar att Clara spelar i Färjestad. ”come play for Anaheim or at least Brynäs, not Färjestad🥲”

Men roligt att han ska ta en tripp till Sverige och se 5 raka matcher💪🏼

Farsang: Säsongen 16/17 var J.Jensen och Kevin Clark bland de bästa spelarna i ligan, 17/18 var Clark inte i närheten av samma nivå och Jensen blev bänkad. Finns en gemensam nämnare för dem två. Lindblom är ingen flashig spelare men han är fruktansvärt bra när han kommer igång, å är förmodligen den med högst potential i denhär truppen.

Greatredwing : Ja, att Kopacka såg vass ut och kom till många chanser även i SHL-debuten var nog en av de mest positiva sakerna med matchen. Brynäs hade mått bra av fler snabba forwards, en spelare som Indrasis kan nog få det svårt med SHL-temp0ot, men Kopacka utgör ett stort hot även på den här nivån.

Kopackas mål var ju också en bra prestation av honom. Det var bra gjort av Bobby T att se passningsalternativet, men passningen i sig hade ganska dålig precision och tog först på Kopackas skridskor. Han la pucken till rätta och avlossade skottet väldigt fort.

Med lite flax hade Kopacka varit inblandad i en kvittering också.

Sportnisse: Tror du är andra personen som kallat mig för det sen jag började skriva här. Förra gången behövde jag överbevisa så det räckte och bli över och till och med länka till LinkedIn för att den personen skulle tro mig. Den diskussionen orkar jag inte ha igen. :) Jag är i.a.f. inte PettisBIF och vet inte ens vem det är.

Om du kollar min historik finns det också en presentation till vem jag är och vad jag jobbar med och allt sånt. Mitt användarnamn är dessutom kopplat till mitt efternamn då jag inte är särskilt hemlig av mig på Internet. Vi kan lämna det där! Vill du ha mer bevis än så är du välkommen att skriva till mig privat så kan vi ta det där.

Några snabba från mig direkt efter matchen. Tankar, högt som lågt så betyder inte att jag har rätt.

1. BP otroligt bra i dag. 5 Boxplay och 0 insläppta mål. Med två av våra bästa backar borta också. Såg också ruskigt bra ut i BP.
2. Källgren känns stabil. Straffmål är straffmål så det dömer jag inte ut honom för.
3. LHC känns inte alls omöjliga trots att de är tippade typ sexa medan vi är tippade i botten (de saknade också backar dock).
4. Vi kan inte dra på oss 5 stycken tvåor i varje match.
5. Vi känns otroligt skickliga stundtals. Mycket spel i grabbarna men...
6. Vi känns stundtals (ofta) väldigt små i närkamperna vilket kommer straffa oss mer än i HA (där man kunde leva mycket på skicklighet).
7. Leksand förlorade med 5-1. Kommer aldrig vara ledsen över det.
8. Silfver kan fortfarande skjuta. Tystade nog många där och då. Men lite osynlig resten av matchen (som de flesta andra i Brynäs i hans försvar).
9. Man ska nog inte dra så många slutsatser av första matchen på säsongen.
10. Vi har inte vunnit mot LHC borta sedan januari 2021 (en säsong föll bort i HA). Vi har otroligt svårt för dem på bortaplan.

Nu laddar jag för Örebro - Modo. Två andra lag som är tippade i botten. Ska bli intressant att jämföra hur det ser ut där nu när vi precis sett vår match.

Edit: Jag säger inte att Silfver var dålig. Utan att han som resten av laget stundtals var dåliga/veka. Så ingen får spader på mig för det :)

Bytte från röd till svart matchtröja nu, hoppas det löser sig nu💪🏼😌

Blir det här mål så kan hockeyn lägga sig ner och dö!!!

xxx BIF xxx: Man hörde ju att de blåste av innan pucken gick in. Och det är ju ändå icing oavsett hur sargstudsen blir. Förstår inte vad som finns att diskutera.

Gavve: Larsson får sin klubba fasthållen.
Larsson får tvåan.
Haha…😂

Gavve: Skottet finns kvar!!!!

Fan haft en känsla under 2 dygn att Anton Ohlsson kommer göra en stabil säsong! Hoppas jag har rätt 🤩

Aldrig tänkt på innan att Jordie Benn’s första buckla är när han var med Brynäs på deras återtåg till SHL.

Tog nästan för givet att han vunnit junior vm, OS eller VM😮‍💨

Gör det ju ändå ännu finare att lägga skridskorna på hyllan efter den hjälpen.
Uppladdat:

500x0-img8374.jpeg

mk:
Jag förstår din tanke och skrev min kommentar i affekt. Ursäktar!
Jag arbetar också med frihet under ansvar och nuvarande lågkonjunktur ger mig tid att "frilansa" lite.
Jag har flertalet personer i min närmare krets med kroniska sjukdomar som har/går på sjukbidrag. Min mor var nära på att stryka med pga det för några år sedan. Så jag anser att det var en "dum" kommentar men inte riktad mot någon med problem utan mer riktad mot olyckspöbeln här inne som livnär sig på Brynäs olycka.

Auchinleck: Om den gamla mediakuben gått sönder. Hade vi då kunnat vänta till nästa år med att köpa en ny tycker du?

Vi som sitter här har ingen aning om skicket på den gamla. Vi har ingen aning om den skulle hålla för en säsong till. Vi har ingen aning vilka krav som ERP eller föreningen Brynäs ställer. Vi vet ingenting om sånt (får jag anta eftersom ingen kunnat visa det). Det är det jag menar med att det är dumt att sitta här och säga att vi hade kunnat vänta. För det vet vi inte.

Om du nu har bevis för att vi hade kunnat vänta ett år med investering så får du gärna visa det. Att prata om maffia och grejer är ju bara löjligt.

Farsang:Grymt coolt att du hitta honom. 👍👍

Var tvungen att kolla upp han lite.
Man kan nog säga att han med råge är #33 största fan. Kolla länken..

Brynäs måste bara flyga in honom. Helst till premiären.

Lunkz: Det kan vara så enkelt att han inte fått träffa ortoped än och innan dess vill man nog inte uttala sig då det kommer vara en ren gissning innan dess. Att han undersökts (som Alcén säger till GD) betyder ju inte att han undersökts färdigt, kan ju vara så att man väntar på att svullnaden ska lägga sig eller vad som helst. Sen är det ju som Attila säger inget vi kommer få reda på så mycket mer om ifall inte D'Astous själv vill gå ut med det (själv eller via Brynäs).

Alcén var närvarande och han fick svara på frågor om skadade Charlie D’Astous som nu har fått sin skada undersökt.
– Men vi har inte fått några svar ännu, menar Alcén på tisdagseftermiddagen.
Han hoppas dock att det inte ska vara så farligt som det ryktas om.
– Svar på ryktena är att vi själva inte vet, säger Alcén.

Jag väljer själv att tro på Johan här. Att de faktiskt inte fått några svar än även om han "fått sin skada undersökt". .

Jag skickade ett mail till SLO angående Podden.
Mina tankar vsr väl i stora drag att man ska försöka komma 1 gång i veckan. Och att man ska involvera hela föreningen med juniorlag oxå.

Här är svaret jag fick, om nån är intresserad.

Tjena!

Först och främst, många många tack för dina fina ord. De glädjer mig och Hannes! Vi kommer satsa på att spela in på måndagar och släppa onsdagar. Däremot vill vi ha med spelarintervjuer/ledare vilket gör att det kan vara svårt med exakta dagar då bortamatcher osv spelar in lite.

Bra tanke med juniorer. Det ska vi ta med oss och självklart ta upp under höstens gång.

Ljudet påverkas inget av att jag bor i Göteborg. Första avsnittet spelades in på två olika program av olika anledningar. På onsdag spelar vi in i samma program. Hoppas på bättre ljud då.

Har sett en och samma kille på Twitter/X skriva att Bobby Trivigno inte firar jul i Gävle. Förstår inte vad karln har emot Bobby😂

Jag tycker han har vart bra i varje försäsongsmatch och tror att han kommer vara en väldigt värdefull spelare, med sin ettriga spelstil.

jhnd91: Det var en person som gjorde en lista, ta det lugnt.

Jag blev så glad att jag gjorde en egen ranking på SHL:s bästa backar:

1. Pudas
2. Persson
3. Söderström
4. Djoos
5. Tömmernes
6. Egli
7. Folin
8. Fantenberg
9. D’Astous
10. Cooper

Scerban: kul med ännu en hemvändare till ligan. Riktigt vass värvning.

Ni har en skaplig offensiv på backsidan nu. Full fart framåt!

Låst artikel men läsvärd för er som kan. Lefby överraskar med sina estetiska färdigheter.
Ger 5 plus till Brynäs.
Man blir full av skratt när man ser vissa lag och jämför side by side med en ren dräkt - vilket fullständigt kaos av reklamloggor 🤮. Som studentoveraller - men seriöst menade.
Skulle reklamköparnas chefer kunna tänka sig att tvinga sin personal att bära kläder fullplottrade av loggor på jobbet? Skulle de själva gå omkring med kostymerna och slipsarna fullplottrade med loggor? Skulle musikartister uppträda med scenkläder fullkladdade med loggor? 😂
Hur gick det så här långt egentligen?

RommeTigern: Det man ska komma ihåg är att Höken, Sanny, Ros och alla andra journalister och annat folk som skriver för tidningar/bloggar/nyhetssidor/poddar gör det för att få klick och reaktioner. Om ett "Vi ogillar Brynäs för blabla" genererar 100 tusen klick/lyssningar så är det klart att de hellre skriver/pratar om det än att skriva om Linköpings oförmåga att göra mål som kanske läses av 1000 personer istället. Deras jobb är att söka klick och dra in pengar för tidningen de jobbar på (eller blogg osv, ni fattar).

Det bästa man kan göra om man ogillar någon är ju att undvika att prata om den, undvika att dela och framförallt undvika att lyssna.

eltifoso: ”Inte övertygad
Några enskilda spelare har utmärkt sig . Men det håller nog inte tyvärr
Kan bli året vi missar slutspel”

Skulle Färjestad missa slutspel med den truppen så är det de största fiaskot i modern tid, kanske någonsin.
Det är naturligt att sänka sina förväntningar för att inte bli besviken, men du kan inte på riktigt tro att ni missar slutspel med det laget.

Måste ändå säga att Tomas Ros är nutidens mest förvirrade ”expert”

Först och främst känns han mest vresig och bitter i samtliga ”60 minuter om” avsnitt som Sportbladet släppt.

Men sen att lägga sån enorm vikt i enbart resultat för Modo visar ju att han har noll koll. (I och med att mestadels av Modo fans är missnöjda med spelet)

Sen att nämna om Greg Scott kommer hålla i SHL?
Hallåååååå?!?! Greg Scott i en FJÄRDE kedja. Vem hade inte tagit det liksom?

”Finns också de” vilka är de? Har inte hört ett ljud om det. Kanske bara är Ros röster i huvudet

Känns som Ros lever på gamla meriter, uppgradera dig själv och inse att hockeyn är annorlunda än för 10-15 år sen….
Uppladdat:

500x0-img8307.jpeg

500x0-img8308.jpeg

J20 med tre vinster på tre första matcherna efter att ha besegrat Mora med 4-1. Värt att lyfta fram är väl två mål av Svrcek som nu har 3+2 på tre matcher. Båda bröderna Östberg gjorde två assist och har båda fyra poäng efter tre matcher. Även backen Edvin Nääs som gjorde ett mål ikväll har fyra poäng på tre matcher. Steinbergs stod idag och iom att han höll nollan i sin första match har han bara ett insläppt mål på två matcher och en räddningsprocent på 97,92%.

En lite mer negativ bemärkelse gjorde inte Leo Sundqvist någon poäng ikväll heller och står därför på 0 poäng efter tre matcher. Får hoppas det lossnar där snart, han öste väl in mål under försäsongsmatcherna? Är ju väldigt litet sample size det här så svårt att dra för stora slutsatser.

EDIT: Lite tvåa på pucken här ser jag

Cardigan Daffipoff: Söderström är bra på grillorna.