1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774347 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Silfver: Brynäs kollar lite på den här killen enligt hockeynews.

Nu kommer jag få väldigt mycket skit. Jag har tröttnat på damlaget, Erika Grahm och Brynäs jämställdhetsarbete.

Det jag misstänkt hela tiden har nu visat sig vara sant, att herrlagets pengar går till damlaget. Varför ska vi stödja ett lag som drar 150 pers per match?

Jag skiter fullständigt i damlaget. Kollade en matchen en gång och fick slå av pågrund av den dåliga kvalitén. Det blir inte bättre av att kommentatorerna lossas att de spelar bra (Härenstam).

Jag hatar när Brynäs lägger upp på sociala medier att de värvat en ny spelare och att det sedan visar sig vara en damspelare. Lägg ner detta jävla jämställdhets-jippo. Jag skiter fullständigt i våra damspelare.

Varför ska damspelarna vara med i svarta mot vita och sitta med på autografskrivningar? En gång var det någon kärring som blev förbannad när en gubbe inte ville ha en damspelares autograf på hans brynäströja.

Vissa motiverar att Brynäs jämställdhetsarbete gör att vi får mer sponsorer, det tror jag inte på. Brynäs är en av Sveriges största föreningar och jag tror att företagen skiter i om vi satsar på vårat damlag eller inte. Det handlar om pengar.

Det är bättre att vi satsar på våra juniorlag så vi kan få fram talanger i världsklass. Inte som Kvist och Birgersson. Brynäs talangfabrik ligger långt efter andra klubbar vilket även påverkar Brynäs som förening. Det behövs talanger underifrån för att bli en framgångsrik förening. Titta på tillexempel Skellefteå och Frölunda. Även Brynäs 2012.

Nu har även den nya proffsligan i Nordamerika börjat sno de bästa spelarna. New York draftade Maja Nylén Persson igår till exempel. Detta betyder att Erika Graham kommer behöva ta ännu mer pengar för att kunna konkurrera. Även ligan kommer tappa i kvalité. Damlaget är även påväg neråt. Ser på sociala medier att de presenterar okända 15-åriga flickor. Jag skiter fullständigt i dem och vill inte se skiten på Brynäs officiella social medier.

Nu till lönefrågan. De ska inte ha några pengar eftersom de inte drar in några pengar. Det handlar inte om Jämställdhet eller liknande. I skidsport till exempel tjänar de svenska damerna mer pengar än herrarna i både prispengar och sponsorer, varför? Jo för att det finns en marknad och ett intresse vilket inte finns inom damhockeyn. Därav inga pengar.

Stryp all finansiering till damlaget och fokusera på det som kommer göra Brynäs till ett topplag igen. LÄGG NER JÄMSTÄLLDHETS-JIPPOT!!!!!!!!

Makita: Det har väl alltid varit tydligt att så varit fallet, men blir såklart ännu tydligare nu när Svedman säger det rakt ut. Jag tänker att det inte bara handlar om A-lagen heller. Pengarna som man lägger på importer till damlaget skulle man exempelvis kunna lägga på några toppspelare till hockeygym. I bästa fall blir det en ny Johan Larsson, i värsta fall blir det någon som "bara" höjer standarden i laget på träning och match.

Det som jag kan känna med den nuvarande damsatsningen är att Brynäs redan har försökt det här med att delta i SHL-klubbarnas kapprustning. Förutom vid enstaka slutspelsmatcher har det inte genererat i ett större publikintresse. Ändå fortsätter man att ge Grahm mandat att storsatsa nu när herrarna spelar i SHL igen. För vem/vilka sker egentligen den här satsningen? Inbördes beundran?

Tar studenten imorgon! :D

mattias - 74: ”Bra värvning”

Är det verkligen det? Det är fortfarande samma spelare som uppenbarligen inte alls fungerat i Öret. Så här säger Örets sportchef: ” Vi har hamnat i en situation där relationen mellan Mathias och tränarna blivit ohållbar, säger sportchef Henrik. Löwdahl.”

Utan att ha en endaste aning om vad som skett så känns det som rätt hög risk att plocka in i en grupp. Trodde dessutom Luleå var lite ”brända” efter Kempe gate…

Men Bulan kanske kan få rätsida på Bromé.

Charles: Ja, det är en faktor, men handlar också om nivån på spelarna. Lindblom och Larsen hade tempoproblem mot de bättre allsvenska lagen, det måste till en exceptionell utveckling för att man ska gå från att ha svårt att hänga med mot Karlskoga och Björklöven till att kunna hänga med mot Färjestad, Frölunda osv.

Det naturliga för de här tre spelarna (Lejon, Lindblom, Larsen) hade varit att först och främst etablera sig i Hockeyallsvenskan och genom bra spel där utvecklas till SHL-spelare. Preics som Kvist och Birgersson borde ha gjort innan de spelade massa SHL-matcher i Brynäströjan.

Highlights reel om nya centern:

x.com/Lucasjonasson21/status/1799065834893262982

Farsang: Rapperswil la precis ut att Schroeder lämnar också.

Peja: "Brynäs hade exempelvis kunna väntat ett år för att se hur SHL-återkomsten gick istället för att gå all-in redan nu."

Det vet vi väl egentligen inte? Om den gamla är så pass gammal och trasig och/eller att den är dyrare att underhålla än att köpa en ny (som garanterat är mer strömsnål också) så är det inte alls säkert att det hade gått att vänta ett år till.

Det är ju bara att tänka på hur man har det själv. Har man en frys hemma som håller på att ge upp och garantin gick ut för t.ex. 5 år sen så är man nog inte jättepigg på att chansa och "vänta ett år till" istället för att planera ett inköp så snart som möjligt.

Med skillnaden att byta en frys tar en dag (inköp, installation, bortförsel) istället för ett antal veckor eller till och med månader att göra ("hela sommaren" enligt artikeln). Går alltså ej att göra under säsongen ifall den går sönder helt.

"Hur mycket mer är ett företag beredda att betala för reklam på den nya större mediakuben jämfört med den mindre?"
Här kanske man inte ska tänka att företagen betalar mer utan att man får fler företag att exponeras. Om man kan visa dubbelt så många företag samtidigt (enkelt exempel här) så får man ju in dubbelt så mycket pengar även om alla betalar lika mycket som de gör i dag.

Sen något som jag tycker många missar är ju detta:
"Satsningen har också en grund i att stärka förutsättningarna för fler externa event, även utanför ishockeyn"
"Denna ambitiösa investering är en del av föreningens strategi för att inte bara vara en plats för ishockey utan också att vara regionens främsta mötesplats"

Det handlar alltså inte bara om att göra denna investering för att hockeyupplevelsen ska bli bättre.

Sen så tolkar ju jag (precis som du) att man får bra pris på allt också i och med detta:
"Från start har LEDventure varit väldigt tillmötesgående och villiga att investera i en förbättrad upplevelse."
"LEDventure blir officiell led- och upplevelsepartner."
"Oskar Westergren, Partner Manager på LEDventure AB, kommenterar detta samarbete och betonar dess betydelse för att förbättra arenan och stärka föreningens varumärkeskopplingar samtidigt som man skapar en referensarena."

För mig låter det ju som att LEDventure investerar i detta också och tar en del av kostnaden (oklart hur mycket så klart) då de vill "skapa en referensarena" som kommer vara deras "ansikte utåt" som de kan visa upp för andra företag osv.

Svensson_62: Ytterligare en med riktigt klubbhjärta i laget. Har en känsla av att föreningen har något bra på gång. Länge sedan det var så positiva tongångar runt Brynäs. Finns så klart en anledning till att många vänder hem nu. Säsongen i HA var nog nödvändig för att få till en omstart.

mk: Skulle vara underbart om BIF satte upp en replika av den gamla fina matchklockan från 1967 som visade matchtid som ett armbandsur men enbart 0-20 minuter, samt fyra små utvisningsvisare som kunde visa 2, 5 och 10 minuter. Thats it.
Men nu lade till en text:
”Keep your eyes on the ice”.

Svensson_62: Kommer ni ihåg när man kollade på sidan av rinken och hade ett programblad som visade vilka matcher som visades bakom olika företagsnamn?

Konstigt som sjutton. Men det funkade oxå.
Hur överlevde man innan internet?

Fel år att lägga pengar på det här i mitt tycke…
Uppladdat:

500x0-img7351.jpeg

puffe: "Tycker en klubb ska ha ekonomi att ställa ett slagkraftigt lag på isen, utan att vara beroende av supporterinsamlingar.."

Isf måste du väl tycka likadant när det gäller att vara beroende av sponsorer?
I princip är det väl ingen skillnad alls mellan att "tigga" pengar från supportrar eller från sponsorer.
Kan man tycka....

Silfverkroken: Självklart är det helt OK att inte swisha ❤️👍
Vänder mig enbart till dem som har råd i detta skedet av sitt liv att lägga något extra på detta

Nu swischar vi in en bra förste center!!!!!
Spread the word på olika sociala medier.
Precis som Erik skrev i GD är detta kanske vår viktigaste värvning. Inget mellanmjölk. Nu startar vi klivet uppåt.

Brynäsgubbe: Ryktas ju om att han själv stoppa in pengar för att komma loss från Lausanne, stämmer det så är han värd de åren han fick. Han blir en del av stommen nu.

Svensson_62: Älskar öl, men har även sett tråkigheter på läktare med utspillda öl på omgivning(medvetet eller omedvetet), på grund av dåligt ölsinne. Tillhör inte Saftpiraterna, men vill inte se barn /genuina borta-supporters uppleva fylla på läktaren. Detta bör skötas i barerna och då finns förhoppningsvis personal som anser om personen är lämplig att få fortsätta se matchen. Lex Karlskoga

När man går på hockey i nordamerika eller t o m på hovet kan man sitta på läktaren och suga på en öl alltså MEDANS MAN SER MATCHEN på läktaren - som hemma vid TVn. Där det inte finns restriktioner alls. För den oroade nykteristen att beakta.
Öppna upp detta mer i rinken. Nu blir det bara på några grymt prishöjda premiumplatser som det tillåts.
För f-n släpp loss - skit i asketerna och titta på NHL mm. Vill ni dra hit folk och öka arenaintäkterna?
Kommer ihåg på 80-talet när en bar i Gävle ville börja sälja alkohol på uteservering . Ujujuj - sitta ute och dricka ett glas vitt…. Slutade med att de tvingades sätta upp höga plank runtomkring för att förbipasserande inte skulle se konsumtionen och bli lockade. Idioti då - idioti nu.

Alvin : Med tanke på vad han kostade i lön för difen är jag väldigt glad att Alcén drog sig ur. In med slovaken i AHL som någon länkade här tidigare, han såg riktigt spännande ut. Bra stats och bra storlek. Vi behöver stora, stygga killar (oklart om slovaken är det dock) om vi ska överleva den destruktiva, defensiva skithockeyn i SHL.

#33: jag håller med.. trodde verkligen han skulle få förnyat kontrakt men när det drog ut på tiden så började man tyvärr ana vad det barkade emot.. Tack för allt! Du gjorde mig glad under matcherna.. det är sånt man vill se ju..

Oj - nu blir tröja #19 ledig i BIF. In med en ersättare som kan tänka sig detta nummer 🙂

Lemp: Brynäs kommer verkligen att kunna mönstra två bra PP-uppställningar på pappret.

Andersson, Kinnvall, Djoos, Charlie, Indrasis, Kopacka, Larsson, Lindblom, Rödin och Silfverberg är 10 spelare, dvs två uppställningar. Och egentligen ska väl helst förstacentern också in där, om man inte tar någon som är mer av en tvåvägscenter för att försöka balansera laget?

Berge: Det som D'Astous säger i intervjun är att flera andra svenska lag var intresserade och att hans agent pratade lite med Färjestad, men att "de ville vänta lite" och inga var lika intresserade som Brynäs. Han säger alltså egentligen inte att han hade andra SHL-kontraktsförslag att ta ställning till, men bekräftade att det fanns intresse. Så att han nobbade Färjestad för Brynäs blir en överdriven slutsats sett till vad han faktiskt sa i intervjun. Man kan väl anta att Färjestad ville vänta eftersom de hade/har andra backar högre upp på sin lista.

Gavve: Gunde är Brynäsare. Skulle inte bli förvånad om han bosätter sig i Gävle efter spelarkarriären. Han är en av få spelare som jag vore bekväm med att värva tillbaka i 40-årsåldern.

Gusten: man tappade ju respekten för Sklenicka när han drog till KHL. Men nu får man väl ändå vara lite glad på han om det här blir fallet

Peja: Lite Huge-varning på ditt resonemang här. Kan väl ha framstått som en fin person i intervjuer och det man läser om honom exempelvis?

Gavve: Håller med, perfekt avslut i Brynäströjan för Blomqvist. Om han vill fortsätta spela hoppas jag att han dyker upp i Almtuna, blir ju en del åkande då, men antagligen mindre resetid än om han skulle spela med Strömsbro. Det skulle vara grymt för Almtuna att gå in en sån kille, fast förstod inte riktigt utifrån intervjun om han ska fortsätta lira eller inte.

Huge: "Du var nära Linköping också, eller hur var det?

– Jag vill egentligen inte kommentera det alltför mycket. Men vi var både där och i Gävle och såg oss omkring. Brynäs kändes bäst."

Var det inte någon som försökte lura i oss att han inte alls var intressant för LHC?

havre: ” På tal om något annat. Kan vi klippa sönder det svenska medborgarskapet för den här idioten?
Länkar:
Robin Press stannar i Ryssland ? förlänger kontraktet”

Den där killen har verkligen inte alla pommes frites på tallriken… Vilken jävla idiot, flytta till Ryssland för f-n!

Gavve: Tog inte lång tid:
Ettårskontrakt för Vesel. Hade gärna länkat till officiella hemsidan men den verkar fungera sådär för tillfället.
x.com/Brynas/status/1792850571482804670

Lemp: Jonathan Ang som du länkade ser intressant ut. Kanske lite för produktiv i Schweiz för att kunna värvas till Brynäs, men vem vet.

Här är två AHL-killar som också ser intressanta ut. Två 26-åriga centrar som har haft produktiva AHL-säsonger men inte fått en enda NHL-match 23/24.

Pilon har spelat med både Bäckis och Djoos, som rimligtvis bör kunna ge referenser.

Laczynski har spelat med Lindblom.

xxx BIF xxx: ” Betydligt större (och internationella) företag än Brynäs kan påvisa försäljningssiffror på veckonivå och prognoser och resultat på minst kvartalsnivå.”
Men inget av dessa företag släpper resultatet förrän det är klart och reviderat. Man har dessutom en gedigen ekonomifunktion till sitt förfogande. För egen del så ser jag hellre att det tar lite tid jämfört med att vi bygger en större administration. Dessutom så tror jag Svedman har en mer erfarenhet av rapportering i större och internationella företag än någon annan klubbdirektör i detta land. Så här tycker jag att man får visa lite förtroende och tålamod.

xxx BIF xxx: Enligt honom hade inte revisorerna hunnit gå igenom allt vid tiden för inspelningen av intervjun.

Det var bland annat en anledning till att man sköt på årsmötet från juni till augusti, då han inte tyckte det kändes seriöst att komma till årsmötet utan alla kompletta underlag.

Sen blev ju den här säsongen en månad längre än förra årets också, vilket säkert fördröjer processen lite extra.

Personligen gillar jag noggrannhet, så mig gör det inget om det tar lite längre tid så länge allt blir rätt. Men jag förstår din tanke.

Makita: Även om Lindbäck inte hade över 90% den säsongen får du ju titta på resten av laget också. Tittar vi på de andra målvakterna så ser det ut så här:

Jussi Olkinuora: 88.8%
Oliver Håkanson: 87.9%
Veini Vehviläinen: 85.4%
Tomi Karhunen: 82.6%

Det är väl rätt tydligt redan där att det inte bara var Lindbäck som var problemet den säsongen? Och jag försvarar inte Lindbäck på något sätt. Men laget var verkligen inte särskilt bra den säsongen och många underpresterade något enormt (inklusive Lindbäck så ingen tror något annat).

Rödin gjorde t.ex. bara 6 mål på hela säsongen (lika många som Jacke som spelade 15 matcher färre). Palve 19 poäng på 51 matcher vilket kan jämföras med hans 64 på 60 matcher denna säsong. Nick Olesen som var näst bäste målgörare (13, Scott hade 14) landade på -19 i plus/minus-statistiken. Eklind var horribel och han har trots det lyckats komma fyra i Luleås poängliga denna säsong. (med 28p, sen 29, 30 och 40 ovanför honom).

"släpper vi till jätteläge på jätteläge så är det svårt att ha krav på 91-92 %"
Med tanke på att bara 2 målvakter i SHL förra säsongen hade såna siffror (92%) så skulle jag absolut säga att det är svårt att ha sånt krav. Lars Johansson (92.04 & Filip Larsson på 92%). Efter det är det bara 5 målvakter som har bättre än 91%. Det visar på det orimliga i att ställa krav på 91-92% för att bara undvika kval.

Sen är det ju inte målvaktens fel att utespelarna släpper till farliga lägen heller. Det visar väl snarare på vikten av att vi har utespelare som inte släpper till såna lägen och kan hålla ned skottantalet mot oss. Exempel: 100 skott mot oss med 92% = 8 mål, 80 skott mot oss med 90% = också 8 mål.

Vi kan omöjligt ha ett realistiskt mål att ha en (än mindre 2) målvakter som ska ha 91-92% över en hel säsong enligt mig. Det vi bör sträva efter enligt mig är en (helst 2) målvakt(er) som kan rädda laget oftare än de inte räddar laget och hålla sig på rätt sida 90% samtidigt som resten av laget faktiskt spelar som ett lag. Då kan vi undvika kval vilket jag ser som ett realistiskt mål för min egen del (även om jag hoppas på att laget satsar på play-in).

Och det är självklart helt okej att tycka att vi ska ha en (eller två) målvakter som ska hålla sig närmare 92% men då kommer man nog bli väldigt besviken sett till historiken i SHL (speciellt som nykomling). Sen är målvakten självklart inte allt. Dif åkte t.ex. ur SHL när målvakterna hade denna statistik (90%+ är alltså absolut ingen garanti menar jag):
Armalis (36 gpi): 90.05%
Lindbom (bara 1 gpi): 95%
Salak (8 gpi): 92.99%
Svedberg (10 gpi): 88.15%

Alcén angående spelartruppen

Målvakter: Erik Källgren. En ny ska in.
Backar: Simon Bertilsson, Johannes Kinnvall, Charle-Édouard D'Astous, Theo Lindstein, Kasper Larsen, Anton Johannesson. Två backar till ska in.
Forwards: Jakob Silfverberg, Oskar Lindblom , Anton Rödin, Johan Larsson, Miks Indrasis, Jack Kopacka, Linus Ölund, Greg Scott, Anton Ohlsson, Linus Lindblom, Hugo Lejon. Tre forwards till ska in.
Rykten in/förlängning: Tyler Vesel (c), Tyler Kelleher (fw), Christian Djoos (b), Jordie Benn (b).
Ryktas lämna: Karlis Cukste, Oskar Kvist, Chad Billins, Jakob Blomqvist.
Klara förluster: Noel Nordh (Utah, NHL), Damian Clara (Färjestad), Jared Coreau (klubb ej klar), Oliver Tärnström (AIK).

Peja: Var det inte Cannata som hellre satt av kontraktet i Tyskland än att hjälpa oss ta steget upp?
Om det stämmer så kan han gott stå utan ett SHL-kontrakt mer oss.

Peja: Jag tror tvärtom faktiskt. Jag tror Tärnström får sitt definitiva genombrott i vinter. Det finns mycket hockey i den grabben och jag tror han kommer växa med förtroendet.

Om inte annat så kommer han vara jävligt vass på att avgöra derbyna och spela på topp i dom, det fick vi se prov på i finalen. Jag håller tummarna för Tärnström (men aldrig för AIK).

Peja: Tycker det är lite udda att vi inte gått ut med de uppenbara som kommer lämna (Coreau, Blomqvist och Billins tänker jag främst på då). Brukat ofta vara det första man presenterar under en silly season.

Tom Topp: älskar alla spelare som åker så snabbt att tröjan fladdrar i vinden 👏🏻

Bortanför all silly 😅

Sitter och godhets surfar på vårt HA Besök 🥰
Dumflinar och njuter 🤣

Alla våra 199 mål 🤘😎

youtu.be/85YwrEOH9Xs

{9382}: Ja, verkligen. Om det sitter någon och tänker att 💿 är en fiffig ledtråd till Miks Indrasis är det nog läge att vederbörande gör något annat än fiffiga ledtrådar hädanefter.

nittontolv: ojojoj 🤩

CD=CHRISTIAN DJOOOOS
Uppladdat:

500x0-img7174.png

Senaste Brynäsnytt: Ove köpte en gräsklippare på Jula idag.

brunkaren: Det är en beprövad arbetsmetod bland dessa med enormt bekräftelsebehov. Man använder kända mediauppgifter, hävdar att den spelaren är klar och sen hoppas på att det går i lås. Ganska tragiskt egentligen.

O'Neill lär vara något av en supermänniska med tanke på att han tydligen även är klar för oss. Kör han vartannat byte när vi möter Luleå eller byter han tröja i paus och tar läktaren den tredje perioden?
Skapligt liten lekamen man lär ha för att behöva hävda sig genom att "avslöja" klara värvningar som inte ens stämmer i slutändan.

Nicket ”Kevin Duvet” på Twitter (X) måste vara Pettis… 100% samma retorik…

Kommer med sillyskvaller ✅ (med viss substans)
Slår sig själv på bröstet ✅
Blir oerhört kränkt av ifrågasättanden✅
Ballar ur i argumentationer✅

{10638}: "Varför kallas han för ceda?"
(C)harles-(É)douard (D)'(A)stous.

Jag kommer köra på Challe dock. Det är dags för en ny Challe i svensk hockey.

JawKee: Fredrik är klart bäst i Tv. Kommer sakna honom

SuneMangs: Tänk så olika det kan vara! Slog på gårdagens match och stängde av efter 3.5 sekunder när jag hörde Holmgrens hemska stämma. 😊 Brutalt jobbig att lyssna på.