1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774341 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
JawKee: Inte förvånad, minns när Lill-Ove fick åka till Övik och lära upp dem lite hur hockey ska spelas och etablerade dom till ett övre lag i HA istället för strykpåse.

Joppe: Så jäkla hemsk tycker jag väl inte rösten är.

Rankning av Lagdelar på Sportbladet:
Uppladdat:

500x0-img7947.jpeg

500x0-img7948.jpeg

500x0-img7949.jpeg

500x0-img7950.jpeg

500x0-img7951.jpeg

Wikegård verkar styra med järnhand 😂😂
Uppladdat:

500x0-img7893.png

xxx BIF xxx: Jag har stor tilltro till Axel Anderson, tyckte han var riktigt bra i Djurgården. Fin puckbehandling, spelsinne och framförallt skridskoåkning. Det som oroar lite är skadehistoriken hos honom och några av de andra backarna, vilket gör det extra viktigt att gå in i säsongen med åtminstone 7 SHL-dugliga backar.

Axel Andersson var en av Hockeyallsvenskans absolut bästa backar, så det här tycker jag är ett konstigt påstående "Inget som säger att Larsen inte hade varit på samma nivå i mindre tuff konkurrens om istiden som det var i bif i fjol"...

Larsen verkar vara en skön snubbe, men i motsats till Andersson höll han inte hög allsvensk klass 23/24. Han har mycket att jobba med innan han är redo för SHL, och det vet nog Brynäs också, så jag är inte orolig för att man inte letar efter en back.

Auchinleck: Tycker inte det är en ursäkt. Brynäs skulle kunna öka intresset så sjukt mycket mer med lite mer videocontent.

Verkar inte vara något fel på Oskar Lindbloms form iallafall av bilderna att döma.

Peja: Jäkligt tråkigt att Nordh valde att sticka oavsett om han tar plats i Utah eller ej. Tror han hade kunna göra det riktigt bra i en 4:e med säg, Ölund och Scott.

Killen har ju kvaliteter och tyckte även han steppade upp det fysiska spelet ju längre säsongen gick.

Trivigno med Vesel och Scott enl Sasse - spännande.

xxx BIF xxx: Fysikens lagar verkar dock inte gälla våran tyngste back som är 197cm lång och väger 99kg.
Han lyckades trots sin storlek förlora ex antal närkamper förra säsongen i mot mindre spelare,

nittontolv: Enl GD live verkar kedjorna bli de förväntade: Silfver Schroeder Oskar, Rödda Larsson Indra, Kop Öl Triv (saknas idag p g a försäkr ej klar) samt Vesel Scott plus ? (Linus L?)
Om man tolkar hur de kör idag

J-S: Karlskoga kan nog bli riktigt farliga också. Fick en tuff start förra säsongen men nu borde spelarna vara mer inskolade i Halls hockey. Det enda riktigt tunga tappet för dem är väl Hellgren-Smeds men Volden är en habil målvakt i HA. En del spännande nyförvärv har de gjort även gjort och som bekant hotade de ju oss betydligt mer i slutspelet än vad Djurgården gjorde.

Jugge: Helt klart! Jag tror Jacke får en nytändning nu när han får ta en mer offensiv roll. Han kommer ju vara mer likt en tvåvägsforward MEN han får ju chansen att spela offensivt. Menar inte att han kommer vara en skyttekung eller poängligavinnare dock, men vi kommer få se en extremt lycklig Silfverberg.

Jan-Erik : Jag känner som så, är man 37 år och fulltränad och jämför med 23 åring och fulltränad, oerhörd skillnad, sen allt jobb som krävs ute på isen, en ungdom kan ju åka fram å tillbaka på isen tills han spyr. Dicken, aldrig! Sen allt tjafs och gnäll han har för sig. Mer kommer det att bli när han märker att han inte hänger med.

Lite småkul läsning om statistik på värvningar som gjorts från AHL. Ganska lång text så om ni inte orkar läsa allt så är detta som sägs om Trivigno:

"Den senaste värvningen in från AHL är Brynäs Bobby Trivigno. Han hade en otroligt stark debutsäsong sin första riktiga säsong i AHL men dalade den senaste säsongen där både offensiv och defensiv var strax under average i ligan. Det är lätt att tänka att en spelares verkliga potential alltid är lika med hans starkaste säsong men riktigt så funkar det inte och därför är också det mest troliga att Trivignos sanna kapacitet ligger någonstans mellan hans första och andra säsong. Det är dock en spännande spelare som säkert kommer kunna göra en hel del nytta i en middle-six roll i Brynäs."

JawKee: jag tror personligen att indrasis kommer bli den största överraskningen i Brynäs, tror hans spel kommer passa ypperligt i shl

{5647}: Alla är så jäkla besatta av ålder. Det är så jäkla individuellt och är helt säker på att ledningen har koll på läget. Vi har även en bra fystränare. Men är helt övertygad att Brynäs kommer köra en liten rebuild inom några år. Vi får in spelare som kommer utgöra den nya coren. Kör du på det här för att kontra lite bara?
Det återstår att se hur det bär sig. Vårt lag hittills tycker inte jag kan jämföras med det laget HV hade. Eller har vi hybris och är för enögda? Jag tror inte det. Lindblom som blev årets forward senast i SHL, Silfverberg som gav oss guld och har gjort mest mål i ett smslutspel någonsin. Sen förstår jag att det är gamla meriter, men det säger ändå något. Även Djoos in. Behållt Kopacka som Skellefteå slogs för, och Indrasis som gjort det bra i KHL i många år tidigare. Självklart har vi frågetecken, det har alla lag. Men att undvika kval tror jag helt klart vi lyckas med.

OveForShow: Tvåårskontrakt också!

Peja:

Vi har redan tackat nej till honom. Gick på D’Astous istället vilket jag såklart tycker är skitsmart av världens bästa, största och vackraste klubb baserat på att Makar aldrig har lyckats på europeisk is.

Sv: Kamikazetips SHL 24-25
Kör en del #2 med en flipp och en flopp från varje lag. Har med samtliga spelaren i urvalet, både nyförvärv och befintliga spelare.

Brynäs:
Flipp: Axel Andersson. Visar sig vara en fin back även i SHL.
Flopp: Kasper Larsen. Lånas ut till HA där han har svårt att imponera

Frölunda:
Flipp: David Edstrom. Tiden är kommen för ett stort genombrott.
Flopp: Dominik Egli. Misslyckas och återvänder till Schweiz mitt under säsongen.

Färjestad:
Flipp: Adam Ollas Mattsson. Tar det där sista klivet och blir ordinare i Tre Kronor.
Flopp: David Tomasek. Upprepar inte sin succéartade säsong 23/24.

HV71:
Flipp: Frederik Dichow. Blir en av seriens bästa målvakter 24/25.
Flopp: Åke Stakkestad. Platsar inte och lämnar efter 15-20 omgångar.

Leksand:
Flipp: Marek Hrivik. Börjar åter igen producera många poäng, utöver att fortsätta vara drivande i spelet.
Flopp: Mantas Armalis. Lyckas inte hitta tillbaka till en nivå värdig en förstamålvakt i SHL.

Linköping:
Flipp: Nick Shore. Var bra i HV, men hittar en nivå till i ett bättre fungerande LHC.
Flopp: Oscar Lawner. Kommer med stora förhoppningar om en större roll, men lyckas inte ta den.

Luleå:
Flipp: Brian O'Neill. Levererar sin höga ålder till trots.
Flopp: Mathias Bromé. Finner inte harmoni uppe i norr heller.

Malmö:
Flipp: Robin Salo. Tillför ett fint tvåvägsspel och skriver tidigt på för en schweizisk klubb inför 25/26.
Flopp: Fredrik Händemark. Hamnar i en mer undanskymd roll när nyförvärven tar stor plats.

Modo:
Flipp: Lukas Jasek. Bygger vidare på sin fina andra halva av säsongen i IKO.
Flopp: Tobias Winberg. Blir en ny Niklas Friman.

Rögle:
Flipp: Jacob Peterson. Visar sig vara värd pengarna med ett spetsigt spel.
Flopp: Mattias Göransson. Får svårt att platsa på 6 backar och efter halva säsongen undrar alla inblandade varför man skrev treårskontrakt.

Skellefteå:
Flipp: Michael Brandsegg-Nygård. Gör 15-20 mål som tonåring.
Flopp: Marcus Eriksson. Får svårt med tempot och återvänder till SSK efter halva säsongen.

Timrå:
Flipp: Simon Forsmark. Fortsätter att utvecklas och får stort förtroende i en annars tunn och skadedrabbad backuppsättning.
Flopp: Per Svensson. Missar större delen av säsongen på grund av skada och hänger inte med när han väl kommer till spel.

Växjö:
Flipp: Filip Eriksson. Får sitt stora genombrott i SHL.
Flopp: Dennis Rasmussen. Håller inte samma nivå som senast han var i Sverige.

Örebro:
Flipp: Noah Steen. Visar sig vara en kapabel tvåvägsforward även i SHL.
Flopp: David Quenneville. Chansspelandet går inte hem hos Niklas Eriksson, får sparken efter halva säsongen.

eltifoso: Instämmer helt, absolut nej till stängd liga då det skulle förstöra hela finessen med svensk idrott. Däremot gärna utökning av SHL till 16 lag vilket skulle ge 60 omgångar, lag 1-8 kv.final, lag 9-14 spelat klart, lag 15 till kval mot allsvenskt lag, lag 16 åker ur SHL

Svensson_62: "– Spelaren som skulle fylla den sista pusselbiten var tilltänkt att vara en spelare längre ner i truppbygget, nu fick vi chansen att plocka in en toppspelare från Europa. Det här hade inte varit möjligt utan alla bidrag till Fansens Värvning. Jag är otroligt imponerad av den kraft som finns i Brynäs IF så jag vill passa på och tacka alla som har bidragit."

Indirekt var det en fansens värvning alltså. Vi swishade inte för honom specifikt som t.ex. Bertilsson/Berglund och Benn men vi utnyttjade de pengar som kom in från fansens värvning. Väl investerade pengar får man säga.

{5647}: Jag brukade tycka var rätt störande men nu börjar jag finna dig underhållande. Bara kolla på det här liksom:

"Med en motsvarande spelare skulle ni sluppit åka mot Malmö."

En 43-årig totalslut Donald fucking Brashear hade varit skillnaden mellan en förlust 1-4 i matcher mot Malmö och att vi hade vunnit serien. Alltså herregud tack så himla mycket för skrattet.

{5647}: Skulle du kunna tänka dig att värva Brashear igen om ni hamnar i en svacka? Hans ledaregenskaper måste ju vara minst lika starka nu och på isen höll han inte senast heller ändå, och då tyckte du likväl att det blev en lyckad värvning. Så han borde väl vara användbar för Modo så länge han klarar av att sätta på sig utrustningen?

Lulessss: Jag hoppas och tror att Alcén håller sig långt borta från Kovac. Visst, det är en kanonbra hockeyspelare i ljusa stunder, men det är som att be om problem och det är absolut ingen kille jag vill ska representera min klubb.

{5647}: Alltså, vad får dig att konstatera att ”Tollefsen liksom Ledin med flera” var rädd för honom? Utifrån klippen vi ser så visar dom ju ingen som helst rädsla eller respekt för honom. Från vad hänvisar du din teori?

Så länge Källgren håller den nivån som Brynäs verkar hoppas och tro och han står en 40-45 matcher så ser jag det här som en förnuftig och relativt bra värvning.

Persson har ändå en hel del erfarenhet men är samtidigt ung och utvecklingsbar. Vi såg ju alla vilken utveckling som Clara fick under Hanssons ledning förra säsongen.

Men skulle Källgren svaja i prestation eller bli långtidsskadad så kan vi ha en ny målvaktscirkus igen. Men samtidigt så tycker jag detta känns bättre och mer spännande än om Alcén signat ett år till med Coreau.

{5647}: Bara den okunnige bedömer Lindblom utifrån den senaste säsongen när han hade problem med en skada och spelade många matcher med körtelfeber i kroppen.

Silfverkroken: Håller med, stor skillnad att leta stomspelare på hösten. Brynäs ska främst bredda

Kör en liten EP-scouting till den sista forwardsplatsen. De kan ju fortfarande få kontrant i Nordamerika, men just nu är de kontraktslösa och är knappast helt givna att få nya kontrakt.

Beskrivningarna är utifrån information på EP.

Jujhar Khaira, 29 - Powerforward som var ordinarie i NHL i 6 säsonger, men som tappade sin plats 23/24. Givetvis ett långskott, då han borde kunna få ett nytt tvåvägskontrakt.

Adam Raska, 22 - Fysiskt spelande grovjobbare. Fortfande ung, frågan är om någon NHL-klubb satsar på honom. Har spelat med Lindblom i Sharks AHL-lag. Vore nog ingen producerade spelare i SHL heller, men har en intressant profil som grovjobbare.

Will Bitten, 25 - Snabb och hårt jobbande forward som bara fått 4 NHL-matcher under sina 6 AHL-säsonger. Helt okej poängskörd i AHL.

Justin Addamo, 26 - Odraftad 113-kilospjäs som pendlade mellan AHL och ECHL den senaste säsongen. Såg oväntat bra ut för Frankrike i VM. Kanske mer troligt att han hamnar i Hockeyallsvenskan om han blickar mot Sverige.

Richard Pánik, 33 - Efter en lång och delvis fin NHL-karriär spelar han i Europa sedan två år tillbaka. Skicklig, skridskostark och offensivt spektakulär spelare, som skulle kunna bli en spetsspelare. Dock tveksamt om Brynäs vill ha in fler äldre spelare, om prisklassen är rätt och om han vore intresserad.

J-S: Har inget emot Hellberg. Men han är en given förstaspade med en kostnad på ca 250-300k+.
Inget Brynäs behöver lägga pengarna på.

Gavve: Sasse och Abris kanske kan köra en runda ”mediakubb” på semestern.

Eller Brynäs kan bjuda media på fika i matchpausarna - servera kaffe med mediakubb
(sorry - hittar ut själv)

{10065}: Jag hörde att de tackade nej till att tacka nej

OveJärnkrok: Hörde rykten från insatta i Modos styrelse att Modo tackat nej till att spela i SHL kommande säsong. De siktar på NHL.

Aftonbladet har gjort en djupanalys av Brynäs. Kommentarer från JA om den sista målvakten och forwarden:

Vilken prishylla ser du forwarden på?
– Det är inte från den översta, översta hyllan.
Men inte den lägsta heller?
– Nej, det kommer det inte att vara. Det blir någon som kommer mittemellan.
Det är inte en forward för fjärdekedjan ni letar?
– Nej, nej. Det kan bli högre.
Svenskt eller utländskt?
– Förmodligen utländskt.
Både forwarden och målvakten?
– Ja, det skulle jag säga. Det är svårt med svenskar. De prisvärda svenskarna är de som försvinner snabbast från marknaden, säger Johan Alcén.

Svensson_62: Nytt barn. Inga problem - jag kan hjälpa till med blöjbyten och sitta barnvakt. Vill se Benn på isen i vårt lag.

mk: If it ain't broke, don't fix it. Det var som sagt harmoniskt och bra kemi den gångna säsongen. Då är det bara onödigt att gå in och peta i det och röra om när det inte ens behövs. Silfverberg leder nog oavsett bokstav på bröstet. Precis som Rödin, Larsson, Bertilsson, Benn, Ölund, Blomman, Kinnvall, Miks (och säkert några till) gjorde den gångna säsongen.

Midsommarfirande i det innersta av Dalarna.
De yngre hittade på leken ”knätofsbingo”. Vinnaren hittade 10 kandidater - samtliga med extremt stark LIF-prägel.
Allsångsledaren här i Dalarna körde ”raketen”.
Alldeles före alla masar skrek och jublade rätt ut ”whaaaasooohhaa” på slutet ropade en av oss ”1-0 till Brynäs”. Varpå alla masar jublade plikttroget i enlighet med hur raketen utförs 😂

Jugge: Otroligt dumt uttalande av honom, alldeles oavsett om man skulle ta avstånd från konflikten så är det oundkomligt att KHL används som en propagandaverktyg av Kreml. Och för någon som har släkt i Ukraina som Dima är det ett helt förkastligt ställningstagande.

dempa: Silfverberg brukar alltid vara med i lag vitt. Han har ju klart dem mest vita tänderna i hela Gävleborg.

Farsang: Vilka ligger 1:a? Modo va?

Charles: ” center sida”
Hmm… ”center” och ”sida” låter som en motsägelse 🙂

MVH Huges sommarvikarie

Mrassarson: Kan rekommendera Modomille en bok av Strindberg: ”En dåres försvarstal”.
Appropå att vi diskuterar försvarare 🙂

Makita: ” Alcen är för mig på plus minus noll.”

Jag var mäkta besviken vid uttåget ur SHL men det är Whiskey under broarna,

När Johan tog över rodret var vi ett lag på dekis med sparkade tränare dyra spelarkontrakt där spelare inte presterade, ingen dynamik i laget,
Så ingen lätt sits för en oerfaren Sportchef nu är vi är vi tillbaka i SHL igen efter en briljant säsong i HA.

Nu har Johan tre säsonger under bältet som Sportchef och lite medvind i seglen efter att ha vunnit HA,
Inga sparkade tränare och spelare att betala avgångsvederlag till utan allt fullt focus på att bygga ett lag långsiktigt för SHL,

Så för mig är Johan på plus 3 ( skala 1-5 ) efter att ha lyckats vända på skutan och vi är tillbaka i SHL efter bara en säsong i HA.

Jag förväntar mig inga stordåd kommande säsong 24/25 klara kontraktet är prio nr:1 bonus är slutspel.

Johan har visat att han är väl värd chansen att köra en säsong till som Sportchef.
Sen som alltid så ska allt utvärderas efter säsongen 24/25 så får vi se vart vi står då, inga konstigheter.

Farsang: Alcen är för mig på plus minus noll.
Han var sportchefen som byggde laget som vi åkte ut med och som de flesta tyckte såg lite ihåligt ut framför allt det faktum att en spets saknades i laget.
Sedan lyckades han inte värva en förstemålvakt som höll och satsade på Lindbäck vilket var ett misstag han gjorde om.

Sedan var inte allt hans fel utan förmodligen även de som höll i pengarna.
Brynäs inställning igenom åren när man mar över 100 miljoner i omsättning är att dum snåla på herr truppen krävs det in en spets till laget för att vi åtminstone ska kunna hålla oss en bit ifrån kvalstrecket så ska det satsas på denna utgift och besparingar får göras någon annanstans i organisationen.
Det är trots allt 50 miljoner som står på spel.
Frågan är om Brynäs har lärt sig av sina misstag jag ställer mig tveksam.
Förra året gjorde dock Alcen ett lysande jobb som direkt tog oss tillbaka till SHL.

Håller vi oss kvar i SHL utan kval och är närmare slutspel är han på plus i min bok,kval ock åker ut minus naturligtvis.
Lagbygget ser lovande ut men det finns några frågetecken i truppen som jag ser det.

Andy Tiger: vet att jag kanske ältar det, men är så stolt att jag predikade om att dem borde behålla Alcen även när vi väl åkte ur SHL.

Brynäs behövde tänka långsiktigt och redan då kände jag att Alcen var en bra väg att gå.

Älskar det

Retse: Jag tror du missar poängen.

1. Verksamheten inte står på egna ben ekonomiskt.
2. Kapprustningen som flera föreningar bidrar till bidrar utarmning av svensk damhockey genom att baseras på utländska spelare. (53% svenska spelare i SDHL!)
3. Knappt någon spelare med lokal anknytning i laget.
4. Ingen förutom lagets anhöriga ser matcherna.

Vad är syftet med verksamheten? Att det ska finnas en plats för världens damhockeyspelare att spela hockey på elitnivå? Klart vi ska ett damlag, men varför är det så viktigt att det ska vara ett topplag i SDHL när förutsättningarna egentligen inte finns. Varför inte ha ett damlag med stor lokalanknytning och låta verksamheten växa därifrån ?

Och även om det är ett kriterie för partners att Brynäs ska ha ett damlag, ungdomslag och på andra sätt bidra till lokala samhället så köper de exponering först och främst. Och det kan enbart herrlaget bidra med.

Lulessss: Frölunda har alltså tappat spelare 2,3,4,6 i den interna skytteligan. Sjöström har att göra.

Silfver: Brynäs kollar lite på den här killen enligt hockeynews.