1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774353 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Det är väl jättebra om andra sportchefer tackat nej till d'Astous, då har det inte blivit orimlig budgivning om honom. Brynäs lär också haft en bra referens i form av Emil Molin som spelat med honom senaste två säsongerna.

Säger inte att han är en given succé (är inga nyförvärv som är) men helt klart ett väldigt spännande nyförvärv. Bara 26 år och behöver inte vara så dyr heller som odraftad och med meriterna från ECHL och Liiga.

Anders Berg: Det är ändå anmärkningsvärt att HS finns kvar år 2024 😃 Bläddrar man så får man uppleva historia, många användare som har försvunnit under årens gång.

Erat: Håller med, trodde vi skulle vara 3'a på bollen iom sen finalserie. Bra att vi avfärdade Dif snabbt så Alcen fick fram kontrakt snabbt för påskrift. Skall bli intressant och höra om flera var ute efter det senaste förvärvet då bra backar är det ont om. Forza Brynäs!

Peja: Precis! För Djoos skulle ju presenterats idag enligt säkra källor…

Peja: Den förstnämnda om det är en stark pp spelare som Gälla vill ha.

Lindmicke:
Pettis... lär du dig aldrig?

Lindmicke: borde inte orka gå med i nivån, men vem fan bryr sig om när han presenteras, hela hockeysverige har förstått att han är klar. och på ett längre kontrakt.
rykten och silly är i grunden roligt, men fan inte när folk är så grymt omogna och tyvärr hjälper inte du heller i den algoritmen

Lunkan: ”Har du inga uppgifter om Djoos?”

Du kan läsa samma info i denna artikel.
Expressen rapporterade om en hemvändande Djoos på långtidskontrakt redan i februari👍

Luddf: Sellgren i Luleå ryktas till Schweiz kanske att Lausanne skiftar svensk back rentav, Sen såg jag att Heljanko ryktas till Kloten isåfall blir Källgren värvningen bättre för varje dag då det börjar ta slut på lediga målvakter

Alvin : Jag kollade på game 7 i Schweiz och fick intrycket av att Djoos var Lausannes förstaback. Givetvis en otrolig värvning för Brynäs. Bara tur för Brynäs att han vill hem på grund av sociala skäl.

Här en skärmdump från Eliteprospects. Då jag uppfattar den sidan som seriös så kittlar det ju lite… Även om det är status quo med Bäckis så börjar snacket sippra i allt fler kanaler… Det är positivt!
Uppladdat:

500x0-img7343.png

Lindmicke:

Vill ha nu! Berätta allt du vet!

Även andra som är klara!

Svensson_62: Kinnvall kom med i årets HA-lag i Hockeylabbet (både Brändström och den andre i labbet tog ut två femmor och bägge hade med Kinnvall i sina lag). Hade genomgående toppsiffror i statsen.

det här med att Kelleher "har visat att han inte håller SHL" kollar man poängen så gjorde han 67 poäng på 133 matcher vilket inte är sämre än många etablerade SHL spelare.
medans man snackar att man inte ska förvänta sig för mycket poäng på silfverberg rimligtvis 30 poäng, vilket är vad Kelleher låg på sina "hela" säsonger i SHL.

känner lite såhär att kan man hitta någon bra spelare i sin primeålder så är det värt att skippa Kelleher och gå annat spår men finns det inga "säkra" kort därute så varför byta

19BIF12: Kanske vill hålla det öppet för att tjäna lite mer pengar i Schweiz eller något efter 2 år. Om han känner att han inte vill så förlängs kontraktet 3 år till och han avslutar sen karriären efter det. Bara en tanke och det kan ju vara för att förtydliga att han aldrig kommer spela i någon annan klubb i Sverige eller så.

Gavve: Som nykomling är väl alltid målet att klara sig kvar i första hand hand, tänker jag. Börjar man på något långsiktigt får man ju kasta det i sopkorgen direkt ifall man åker ur igen. Dels eftersom förutsättningarna är så olika i SHL och HA och sen rivs ju alla kontrakt.

Men på sikt ska vi ju givetvis bygga för något mer långsiktigt, men de två första åren är svårast som nykomling.

Allt handlar om att överleva kval nu och jag hoppas föreningen tänker likadant, så inte den gamla självbilden är tillbaka bara för att man är i SHL igen.

Kollat igenom Vm-trupperna lite. Blir att hålla en extra tumme för Lettland. Förutom Cukste och Indrasis så finns bekantingen Gudlevskis med. Och som lite extra Brynäskrydda, Rodrigo Lavins son Martin Lavins.

Skadar ju inte att personliga favoriten Daugavins finns med, samt Irbe som målvaktscoach.

Zzz: Tycker ändå det är ganska stor skillnad på situationerna. Stenberg är ett förstarundeval som antagligen måste spela ganska högt upp för att komma till sin rätt, Nordh är ett tredjerundeval som har egenskaper som egentligen funkar lite längre ner i hierarkin också. Och så är förstås konkurrensen i Frölunda respektive Brynäs ganska annorlunda av den enkla anledningen att Frölunda är ett klart bättre lag än Brynäs.

För Brynäs del är det viktigt att få in hungriga spelare, gärna unga sådana. Och då spelare med en uppsida (som Nordh har) och inte spelare utan spelsinne & teknik som bara kan åka skridskor (utan att nämna namn osv...).

Släpper inte riktigt Bibeau. Han har avtackats av AIK. Frölunda och Rögle har värvat sina "tvåor". HV bör ju leta en tvåa, Leksand behöver en "1B" nu. Annars hade det ju varit perfekt för Brynäs.

mk: Tror dock att Udd alla dagar i veckan tar en mer eller mindre framträdande roll i Nybro jämfört med att vara 7e eller 8e back i Brynäs. Det behöver ju inte vara så att han är arg/förbannad/besviken på Brynäs för det.

Jag hoppas och tror att de skiljs som vänner och att Udd kan tänka sig att komma tillbaka till "hans" förening där han är uppvuxen när han blivit äldre och lite mer mogen/redo för det. Han är trots allt bara 19 år och jag tror alla förstår hans val här då han vill ha speltid på seniornivå för att kunna utvecklas.

mattias - 74: "Sedan förstår jag inte varför många av er här inne är så dryga mot Clubben, vad vet du och andra om vad han sitter inne med för info om LHC?"

Förutom att på ett tragikomiskt sätt försöka dölja sin uppenbara bitterhet över att LHC blev snuvade av Alcen på Källgren så påstår CLUBEN att Källgren minsann aldrig varit på tapeten för LHC.
Samtidigt som Alcen själv, som inte har nån anledning att ljuga eller mörka, att just LHC var en av flera som ville ha Källgren.

Sen förstår du inte varför vi härinne raljerar lite och mest skrattar åt CLUBEN och hans skriverier?
Hmmmm.....

Jugge:Jag tror att Tärna kommer bli en toppspelare i SHL,
Tyvärr fick han problem med sjukdom den här säsongen vilket sabbade stora delar av säsongen, trots detta visade han bitvis att han har mycket hockey i sig.

" GD: Den här säsongen skulle Oliver Tärnström, 21, starta om och utvecklas i Brynäs. Men han är inte nöjd.
– Nej, jag hade högre förhoppningar på mig själv. Och den senaste månaden har varit tuff eftersom jag fick körtelfeber, säger han."

Jag ser en stor utvecklingspotential i Tärnström så ge både Nordh Tärna kontrakt för nästa säsong.

CLUBEN: Förstår att det svider med Källgren. Tänk att han valde fina, anrika Brynäs före Silverköping (där han basically var en egen produkt) Nåväl, ni hittar säkert något under en sten i Finland med era 300k/mån. Njut av solen och ät ägg, så ses vi höst.

Berge: Finns fortfarande inget ”bevis” på att han tjänar dem summorna.
Så njut av solen och ta en grogg.

Lemp: Toronto och Gävle, de mest klassiska hockeystäderna 👍

Anders Berg: En mer rimlig jämförelse än den med Lindbäck vore väl att jämföra Källgren med när "lill-Honken" kom tillbaka från Nordamerika första efter svängen. Källgren är fortfarande i en bra hockeyålder och har ett SM-guld på sitt CV.

19BIF12:

Källgren hade nog även kunnat haft ett avancemang till SHL under bältet om det inte vore för sportchef Gozzi som gick in och fördärvade under kvalfinalen mot IKO.

Källgren stod första matchen där man vann med 5-1 men blev sedan bänkad i förmån för Johannes Jönsson vars karriär gick snabbt utför efter den serien.

Mycket märklig petning, tror AIK hade gått upp istället för IKO om man fortsatt med Källgren.

19BIF12: Du tror inte Alcén & Co har gjort en grundligare undersökning än att han varit borta i Nordamerika?

CLUBEN: Hahaha satt du med vid förhandlingsbordet?
Du tror inte längden på kontraktet kan varit ganska avgörande då LHC inte kunde erbjuda mer än 2 år?

Jugge:

Alla VM-klara NHL-spelare

Målvakter:
Samuel Ersson, Philadelphia Flyers
Filip Gustavsson, Minnesota Wild
Jesper Wallstedt, Minnesota Wild
Backar:
Jonas Brodin, Minnesota Wild
Rasmus Dahlin, Buffalo Sabres
Erik Karlsson, Pittsburgh Penguins
Marcus Pettersson, Pittsburgh Penguins
Victor Hedman, Tampa Bay Lightning
Anfallare:
André Burakovsky, Seattle Kraken
Joel Eriksson Ek, Minnesota Wild
Marcus Johansson, Minnesota Wild
Isac Lundeström, Anaheim Ducks
Victor Olofsson, Buffalo Sabres
Fabian Zetterlund, San Jose Sharks
Lucas Raymond, Detroit Red Wings

SuneMangs: Backtrion Hedman, EK65 och Rasmus D i årets VM skojar man inte bort 👍

Charles: Kvist går inte in på fyra kedjor i SHL och som 14/15-forward har man ju hellre någon yngre med större uppsida. Kvist fyller 23 år i sommar och borde gå ner i HA för att få mer istid någon annanstans. Flera superspännande J18-spelare kommer ta klivet upp i J20 nästa säsong.

tänker såhär kring Kvist, visst han är inte dyr, men dyrare än att köra en lovande junior, tycker det hade varit bättre för oss och Kvist om han tar en större roll i ett allsvenskt lag

Alvin : Oj, det skulle inte varit billigt… tror Källgren blir er förstamålvakt från start iallafall.

Farsang: Lär nog garanterat vara tänkt som första om man knyter upp han på tre år och han är i den åldern.

Lågt av Brynäs att lägga ut en video där man avföljer Hockeyallsvenskan. Ödmjukhet Deluxe.

Också oproffsigt av Hockeyallsvenskan att svara på det här viset. Men ändå ett rätt klockrent svar tillbaka..
Uppladdat:

500x0-img6943.jpeg

Växjö, saik, fbk, Rögle m fl parkerar bussen framför eget mål.

Om vi nu ska matcha lagen i Shl måste vi värva en skicklig center som också kan ta sig in på mål, stångas och styra in puckar. Det visar årets Shl om inte annat.

Namnet vi söker är Wilmer Skoog. Bäste målskytt i Charlotte Checkers sedan december. Orädd framför mål, hyfsat kvick på rören, vassa underliggande siffror enligt Hockeylabbet, bl a topp 10 i PP-mål i AHL. Enda kruxet är att han har ett år kvar på kontraktet, men hans lön är låg. Värt ett försök.

SuneMangs: Om jag ska gissa på hur man tänker kring kedjorna.

1:a Lindblom-NY center-Silfverberg blir förstakedja. Viktigt att centern har fart och skicklighet. Det är ju ganska oklart vart återvändarna står, men jag tror att de åtminstone initialt kommer att få enormt stort förtroende. Jag tror att Yetman hade passat perfekt och varit billig, men han sägs ju vara klar för tjeckisk klubb.

2:a Rödin-Larsson-Indrasis blir andrakedja. De är samspelta och dominerade totalt i HA.

3e: Kopacka-Ölund-NY. Det är här man undrar om Kelleher skulle kunna vara ett alternativ, men jag hoppas att man siktar högre. Tänk en powerforward här som spelar med en viss smartness, då vore kedjan ruggigt tung att möta.

4e: Robertsson-NY-Scott. Nordh finns också med i mixen. Här kanske Vesel eller Måns Carlsson är alternativ, men jag hoppas att man kollar brett. Men detta vore ju i så fall en fjäredkedja många nivåer bättre än vad Brynäs mönstrade med Birgersson-Kvist och ytterligare en spelare 22/23.

Finns inte en enda klubb i SHL som skulle tacka nej till Lindblom. Får vi Lindblom, Djoos och en riktigt bra center så är vi ett slutspelslag.

Lemp: känns som lindblom skulle kunna bli en av SHLs bästa spelare? Eller har jag hybris nu? Jag blir osäker på mig själv ibland.. 😂

Peja: Det är paketeringen som är problemet. Det sticker i ögonen på många att man tvingas betala för oönskat innehåll. Det går inte att komma ifrån och skulle enkelt gå att lösa för bolagen om man hade intresse av det.
Ibland har TV4 skapliga erbjudanden, förutsatt att man binder sig i tolv månader. Vem vill göra det när halva abonnemangstiden saknar intressant innehåll? Helt dödfött.

Svensson_62: blev galen förra eller förr förra året när jag fick ett Mail från tv4play i stil med något sånt här typ ”Hurra, vi har lyckats få till oss rättigheterna att kunna sända NFL på tv4play, därav kommer vi behöva öka månadskostnaden för ditt abonnemang med 49kr”

Det bara kokade i mig.

Tigerhjärta: Känns tyvärr som önsketänkande, Linköping har höga ambitioner och kommer säkerligen försöka hitta en ny förstamålvakt.

Högberg lämnar LHC för spel i NHL. För en som starkt ogillar Linköping är det ju kul men inte jättebra för oss att vi får en till konkurrent om att hitta målvakt.

Huge: Om NHL-klubben signar Clara och väljer att låna ut honom till en svensk klubb, så måste Färjestad aktivt tacka nej till honom innan någon annan svensk klubb kan komma på tal eftersom han har kontrakt där över nästa säsong. Det är långsökt.

Peja: Malmö lär få det jobbigt att ersätta finnarna. Kan Liljander träffa så rätt med värvningarna igen är jag beredd att utnämna honom till SHLs bästa SC. Malmös plånbok är ju dessutom väldigt begränsad. Timrå har 2 bra kedjor samt bra målvakter. Stora frågetecken för backsidan och hur den nya finska tränaren kommer funka. Kommer proppmätta Dahlén underkasta sig Jokinens tydligen stentuffa träning?

Om inte kan det snabbt bli turbulens i laget. Timrå är väl dessutom fattigare än kyrkråttor? Något verkar ju skava rejält i Öret, skulle förvåna mycket om dom skulle studsa tillbaka och göra en kanonsäsong. Ser hittills väldigt trubbigt ut, vem ska göra målen?

Så länge Nubben är kvar i HV så behöver vi inte oroa oss för att dom helt plötsligt blir en toppklubb. Är Blomkvist redo att bli HC i SHL i en gammal storklubb. Går det trögt i början är risken stor att trycket utifrån blir för stort och han blir lika kortvarig som Montén.

Svårt att veta vad Modo kommer hamna, dom ska göra sin andra säsong. Jag gillar värvningen av Jasek, men samtidigt har dom tappat Dickenson. Så det känns jämt skägg och laget har inte blivit bättre.

Tycker ändå det finns gott om räddningsplankor den kommande säsongen precis som det var 23/24.

Huge: "Jo, men jag tror att våra tränare i stort sett från start av säsongen såg och var medvetna om att Lindbäck var ett osäker kort och att man tidigt var inne på att matcha Clara och dessutom lita på att han skulle sno åt sig förstaspaden"

Om din hypotes stämmer hur kan man då förklara förlängningen med AL? För mig ter det sig helt obegripligt.

{10065}: "Jag tycker absolut man ska gå med Gällstedt nästa säsong, och ta in rutinerade och duktiga ass."

Håller helt med.
Lyssnar precis på Gott änna podden.
Man pratar om Svennis. Som satt tillbakalutad under match. Han ansåg att när matchen började så var hans arbete slut.. Upp till spelarna att göra som man kommit överens om.

Fredrik Söderström sa i en podd att han pratat med sin farsa om spelet när han var tränare.
Han frågade om spelarna satte sig i femmorna och pratade.
Fredrik skrattade, och sa att så gör man inte längre.
Gubben tittade konstigt..

Det är väl lite det som Rönnberg pratar om. " Är det ett vägskäl så ska gruppen gå med kaptenen"

Har man en plan hur man ska spel, så är det väl ett individuellt ansvar att göra det som man kommit överens om.

Det väl detta som satte sig i slutet av säsongen.
Personligt ansvar..
Ganska tydligt att man hade bestämt sig..

Bad_Brett: Indrasis har levererat på en nivå högre än SHL tidigare i sin karriär, så det är inte otänkbart att han kommer att klara av det steget. Generellt sett är det ju ganska svårt att förutse, som du säger, men Marcus Eriksson som går till Skellefteå är klasser sämre än Indrasis. Däremot kommer säkert Skellefteå att vara bättre och ha en bättre omgivning till Eriksson än vad Brynäs kommer ha till Indrasis.

För ett år sedan fick jag en hel del påhopp i Modoboken eftersom jag inte trodde att Bernhradt skulle göra 40+ poäng i SHL, vilket flera skribenter där ansåg vara helt givet eftersom Johan Åkerman tog klivet med bravur 15-20 år tidigare, Bernhardt verkar ha blivit konsekvent utskälld i Modoboken under säsongen, men kollektivt sett tog ju ert lag steget på ett bra sätt.

För Brynäs del tror jag det handlar mycket om att sätta ett bra kollektivt spel och hitta skridskostarka spelare som kompletterar de lite mer långsamma skickliga spelarna som Indrasis och Silfverberg.

JohnnyBotox: "Varit mest förlängningar, hemvändare och "stora namn" som diskuterats inför SHL. Som många nämnt bör ju Alcén kunnat scouta HA ganska väl under året. Undrar om vi plockar något "fynd" och vad det skulle kunna vara?"

Jag tycker att man ska behålla stora delar av truppen, av 3 anledningar (som jag kommer på just nu.
1. Dom som spelade upp klubben förtjänar att få vara kvar. Gäller såklart inte alla spelare, men kärnan som gjorde det möjligt.
2. Brynäs är typ sist ut att ha spelat kvar. Många guldkorn är redan uppsignad på annat håll, särsklit från allsvenskan.
3. Brynäs har spelat ihop ett bra lag som övertygat tror inte man ska underskatta det ens i shl. Bättre att signa upp såna man vet funkar och fokusera på det man måste förändra, typ mv-sidan.

Vissa har kontrakt och dom behöver inte ens kommenteras så mycket:

Centrar:
-Ölund: Bör signas och spela antingen i 3:e eller 4:e kedjan.

-Wesel: tycker jag oxå bör signas upp. Han har varit bra i år och kan spelas i alla spelformer. Jag behåller hellre Wesel än chansar med någon som inte fått det att stämma i annat shl-lag eller i ahl. Tittar man på alternativ i ha, på centersidan, så finns egentligen 2 st (i rimlig ålder) som utmärkt sig mer poängmässigt än Wesel och det är Yetman och Carlsson i Mora. Båda gjorde typ 10 poäng mer än Wesel, men inte givet att dom skulle vara bättre än honom? Övriga centrar i serien som är i bra ålder och inte signad på annat håll gjorde typ lika många poäng och borde således vara likvärdiga (?)

-Tredje/Fjärde center: Blomman har gjort sitt och kan avsluta karriären på topp. Här skulle jag vilja se en yngre utvecklingsbar spelare. Brynäs har ett ganska åldrat lag och behöver lite yngre blod i truppen. Vem skulle den spelaren kunna vara? Svårt att säga. Kanske man kör Tärnström som center? Anton Olsson stannar som 5:e alternativ och kan lånas ut. Lägger in en liten brasklapp om t ex Jesper Boqvist bestämde sig för att komma hem, då tar man ju såklart hellre honom än en yngre spelare.

Larsson: 1:a eller 2:a center

FW:
-Kopacka: sägs vara klar, och här behövs väl ingen motivering. Tror alla lag i shl skulle vilja ha in HA:s skyttekung.

-Indrasis och Kelleher, plus nya fw: Vet inte om man kan behålla både Kelleher och Indrasis. Nu sägs Indrasis vara klar men fick jag välja skulle jag behålla Kelleher och det med tanke på vilka som kommer in Silfverberg (och vad det verkar Lindblom). Dessa båda påminner mer i spelstil om Indrasis, kraftfullare och långsammare spelare än Kelleher. Men kanske kan man ha båda 2 plus dom nya och Rödin. Dock 1 plats för lite i topp 2 isf.

-Kvist: tack för allt du gjort och adjö.

-Tärnström och Nord: båda bör signas upp, det behövs spelare som är unga och kan utvecklas. Ser gärna att man signar upp Robertsson också, tycker att han gav ett bra intryck när han var på lån.

-Scott har kontrakt och får lira i fjärdekedjan. Lindblom lånas ut.

Följer upp med backar och mv i senare inlägg. Detta blev lååååångt.