1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774557 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Var på plats idag igen, väldigt nära isen dessutom. Clara gör en otrolig match idag, ger Brynäs chansen att vinna och gör det med bravur. Han tar många svåra puckar när det står 1-1.

Clara ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Benn ⭐️⭐️⭐️⭐️
Kopacka ⭐️⭐️⭐️
Indrasis ⭐️⭐️⭐️

Tredje formationen 💩💩💩💩💩
Fastnar som vanligt i egen zon, får ingenting gjort mer än att skapa långt spel i egen zon & farliga chanser åt motståndarna. Den kedjan måste bort illa kvickt.

Blå grottan: Ja, Brynäs är klart bättre och skapar klart fler heta chanser.

Skönt att spräcka den förbannade nollan på hemmaplan och ta 3 poäng. Det behövdes.

Nu får vi bara hoppas att Kellehers skada inte är allvarlig därför att det skulle få stora konsekvenser. Gällstedt matchade Tärnström i den kedjan efter skadan vilket vittnar om kvalitetstappet som kommer uppstå.

{10375}: Hur fan skulle det se ut om vi skickar tränartrion när vi har högst poängsnitt i serien?? Fullständigt oseriöst och med vår historik av sparkade tränare skulle vi bli utskrattade i hockey-Sverige. Trollinlägg…

Däremot behövs det en ny målvakt.

Gavve: Det märks tydligt att det blott är 18:e matchen med nytt spelsystem för grabbarna. Sen blir det ju såklart ännu svårare när det inte finns något system…
Då har vi endast Brynäs kämparglöd att falla tillbaka på. Den syntes senast 1976.

Så Peja och Tigerhjärta, nu tycker jag att vi sjunger Kumbaya.

Ikväll blir det fest, 2-7. Larsson 1+2, Rödin 2+1 och Benn 1+1

Peja: Du är expert på att fultolka inlägg i din favör. Då är det inte konstigt att du kan applicera losermentalitet när det passar då heller.
Nu säger jag det för sista gången, sen orkar jag inte gagga med dig och dina förvridna sanningar.
Jag har aldrig sagt att Gällstedt skall ursäktas för ett det just nu ser ut som skit.
Det enda jag ifrågasatte var att Brynäsgubbe påstod att andra lag klarar att sätta sin spelidé så ”snabbt” kontra Brynäs.
Snabbt i den bemärkelsen blir ju då 17matcher, eftersom att det är det Gällstedt & Co besitter.
Jag ifrågasatte alltså påstående om att andra lag gör det så mycket snabbare, inget annat.
Jag skyller inte på något, jag försvarar inte något, utan det var enbart en ifrågasättning mot påståendet att andra gör det bättre/snabbare än oss.
Så skärp dig med snacket om att jag förvarar Brynäs hit och dit. Det var inte det som diskussionen handlade om.
Det var din påhittade sanning i vanlig ordning.

Peja: Att tycka att föreningen har en losermentalitet, absolut.
Men i detta fall riktade du ordet losermentalitet mot mig som supporter och skribent.
Om det är losermentalitet att ifrågasätta ett konstant gnäll och märkliga påståenden från anonyma användare, ja då ser vi väldigt olika på innebörden av det ordet.

bradberry:
"Anton Rödin var också skarpt kritisk till lagets insats:

– Det är inte bra, det är för slappt, för dåliga passningar och vi vinner inga närkamper. Allt är för dåligt, konstaterade han och fortsatte:
– De sköljer över oss gång på gång och vi spelar fast oss. Att vinna närkamper är det enda vi behöver bry oss om just nu."

Deja vu...?

Malken: Hade platsen bredvid Huppa några år på 90-talet. Väldigt trevlig. Han pysslade med försäljning av magnetsulor och annat som skulle vara bra för blodcirkulation etc. Jag lyckades rehaba mina ljumskar tack vare de där sulorna. Hocus pokus? - Må så vara, jag blev bra och tipsade en lagkamrat som dragits med samma besvär i flera år som oxå blev kvitt sina besvär på ett par månader… Huppa hade också nån maskin hemma som behandlade med elstötar. Besökte honom ofta hemma på Artillerigatan och gjorde behandling.

Rolig kuriosa är att hans dåvarande sambos son ofta var på matcherna och satt där oxå. Det var ingen annan än en tonårig Tomas Tobé. Moderatpolitikern…

Huppa lämnade alldeles för tidigt. Träffade honom sista gången på Ica Söder inte långt innan han gick bort…

Som spelare höll han till lite längre ned i kedjorna. Kallades väl hockeyns Beatle… Var frisyren tror jag. Lirade också fotboll med jag tror det var Åshammar/Kungsgården eller liknande. De gick bra på den tiden och var ganska högt upp i seriesystemet… Han visade urklipp på det minns jag…

Stisse minns jag från att jag var 10-12 år gammal. Nästan lika starstruck när man såg honom som ung, som när man såg laget. Jag och min kompis Pär från Falun hade alltid spaning efter honom på matcherna, och sen; ”Där är han, vi springer och snackar med honom!”
Fina minnen.
En underbar supporter!

Tigerhjärta: har precis kollat 2 första avsnitten av ”Börje ”, sjukt kul att se Gävle och framförallt Brynäs. Hur alla spelare och ledare framställs. Många får utrymme och Inge Hammarström är ju med själv i slutet av episod 2.

Skådisarna som spelar Stig och Inge har lirat lite hockey ser det ut som, och han som spelar prosten ser rätt vass ut. Tyvärr är Skarsgård inget vidare, det förtar lite av hockeyscenerna.

Klart sevärt för alla Brynäsare iaf. Lite skillnad på framgångarna då och nu. Men man får väl drömma sig tillbaka till storhetstiden istället för att drömma om segrar mot diverse lilleputtar i allsvenskan.

Är på plats i Globen: Järnkrok from Gavle!!

Svensson_62: Nynäs uterink. 1965.
Brynäs-Västra Frölunda. Minus 12 grader.
Ymnigt snöfall. Plogning var 10:e minut.
Dubbla långkalsonger, dubbla sockor i pjäxorna.
Varm saft och kokt korv i papper i första paus.
Brrrrrrr….🥶🥶
Allt var inte bättre förr, men kanske roligare…😁

Vet inte om ni lyssnat på GDs senaste podd med Alcén. Det finns det ett "drömlag" nedtecknat vid återkomst till SHL.

Man måste säga att kontraktsläget för ex-brynäsare nog aldrig sett bättre ut, sen om alla namn ens skulle vara aktuella är såklart en annan sak, men många är i ett skede där man gnuggat en del i nordamerika utan att slå sig in.

Mycket på spel den här säsongen med andra ord, som att pressen inte vore stor redan.

Silfverberg-Boqvist-Lindblom
X- Larsson- X
Rödin-Ölund-Kopacka
X-Scott-Nordh
Ohlsson, Kvist?

L.Carlsson- Söderström
Gunderson-Benn
Bertilsson-Kinnvall
Lindstein, Johannesson, Larsen

Felix Sandström, Dansk, J.Johansson?

Peja: Att ge lag TV-pengar efter hur stora tittarsiffror de genererar är verkligen att ta tillbaka makten till supportrarna. Är ju väldigt demokratiskt.

Förlorarna blir lag som är beroende av pengar från Percy, Hugo Stenbäck, PEAB-arvingar, kommunbolag o s v men som samtidigt saknar supporterkultur. Men de kan väl också jobba upp en supporterkultur på sikt - vad vore seriesystemet utan fans? Premiera fanskulturen.

lapad: ”vi släpper in 6 mål mot Mora (?) som vi normalt ska köra över. ”

Denna meningen säger precis allt om vilken fantasivärld vissa lever i.
Nej vi ska inte normalt sätt ”köra över” seriens fjärde bästa lag.
Det är inte 70-tal längre, vi är inte Sveriges bästa hockeylag, inse det någongång..

Jugge: Ja, det var blekt. Brynäsarna satte på sig mjukisbyxorna inför tredje perioden. Redo för bussfärden till Gävle.
Sen hade det varit intressant om de hade filmat in i brynäsbåset nån gång under tredjeperioden. Det hade varit intressant att se om nån av tränargubbarna var vakna.
Det fanns väl absolut fog för en time out i tredje om man säger så..?

Starkt att vi leder serien. Oroväckande att vi har svårt mot toppkonkurrenterna, inte har någon game plan och att vi har riktigt risiga målvakter.

Dagens xG:

Mora - 1,63
Brynäs - 2,49

Dagens resultat: 6-2.

Mora med en skyhög målskörd i relation till xG.

HitTheLights: Håller med till hundra procent. Surk*karna som bara hatar på sitt eget lag tillför inte ett skit.

Apropå laget, snacka om att dom vaknar till efter Mora gör 3-0. Jag är STOLT att dom klarar av det efter två tuffa matcher mot ett oerhört formstarkt Mora. Jag hade lätt kunnat gå med på en förlust idag och 6 poäng av 9, men grabbarna verkar vilja ha alla nio poängen. Heja Brynäs!

Forsberg 1978: Ger kritik?
Du är en av de surkukar som lever på att klaga.

Skaffa dig ett liv gubbe...

Schonning: Förvisso men vi måste stå upp för människor som hatas på grund av sina sexuella läggning, hudfärg eller för att de exempelvis är kvinnor. Det står givetvis över sport.

Spelar Kinnvall ikväll?

Håller med. Har ni sett Oskar Kvists statistik i PK? Han har gjort ett mål själv och totalt varit inne på ett bakåt. Det är hans nisch. Han är inget vidare med pucken själv men han är bra på att vinna puckar från andra. För mig är han en bra 13:e forward framöver som kan spela BP och några ströbyten här och där.
Uppladdat:

500x0-bif-bp-2301104.png

Gunderson: ” Är frapperande hur tydligt senaste bytet blev nör Rödin och Co varit inne och kört runt runt i effektiv zon. Sen kommer tredje in, blomman dumpar till motståndare, Tärnström tappar pucken i en dragning och kvist kan inte ta emot en tvåmeterspass! Helt otroligt dåligt, tom på allsvensk nivå!”

Det här var tydligt hela matchen. Brynäs har en kedja som är ligans bästa. Därtill har man en till potentiell superkedja men som inte alltid får till spelet, idag hade Indrasis en individuellt svag match.

Därbakom ser det ganska mörkt ut för tillfället. Juniorkedjan har enstaka bra byten i matcherna men håller oftast uppe spelet. Blomqvist-kedjan är tyvärr urusel, Tärnström klart bäst där men det säger kanske inte så mycket.

Huge: Situationen där pucken dansade på ribban var det väl snarare fru Fortuna som redde ut åt Lindbäck. Tycker han gjorde en bra match idag förutom några fadäser med klubban, skönt att det inte resulterade i baklängesmål.

Annars en ganska svag match som Brynäs vinner på grund av bättre spelarmaterial.

Det roligaste var nog känslan av att Brynäs spelade på hemmaplan. Almtunas spelare blev kraftigt utbuade under deras line-up.

Huge: Clara fortsatt given 1a av de vi förfogar över. Otroligt att det stannade vid ett insläppet idag med tanke på hans soloåkningar.

Helvete vad länge sedan det var en modoit här inne och skrev 😎

moment22: Känns som att det kan bli något av det jävligaste man skådat vad gäller bortaföljen!

SaggeBoy: Alla Brynässpelare är mina kompisar,
Då jag är född Brynäsare och kommer att dö som Brynäsare,
Sen är jag övertygad att om någon lagdel behöver förstärkas så kommer det att göras,
Men en hatkampanj i mot vissa Brynässpelare betackar jag mig i från.
Uppladdat:

500x0-img0672.jpeg

Anders Berg: ”Det ska till ett mirakel om Lindbäck blir vår förstemålvakt. Mirakel på så vis att han måste visa upp ett spel som han inte gjort på flera säsonger.”

Nja, Lindbäck hade väl en riktigt bra säsong i Jokerit säsongen innan han kom till Brynäs? Det är egentligen förra säsongen som är hans första svaga på flera år. Minns dock att han hade en väldigt bra period (runt 92%) efter jul fram tills man tog in Olkinuora…

Men just nu är ju definitivt Clara 1:a

{10375}: Det är rätt imponerande att du lyckas få med Lindbäck i typ 80% av de inlägg du skriver Bulten (japp jag är helt säker på att du är samma person).

Solklar interference när han slår iväg Brynäsarens klubba?

KVIST FÖRFAN DEN PUCKEN SKA UT.

Tror vi hittat vår målvaktsetta va..?

Kan vi lova att inte bli så förbannat skitnödiga om det skulle bli förlust ikväll? 👍

Andy Tiger: Olesens och Eklinds största problem i Brynäs var att de var hysteriskt ineffektiva. Båda hade haft rejäla målskördar med en normal effektivitet.

Tigerhjärta: Det är lätt att bli förbannad under stridens hetta när laget spelar skit mot miniklubbar, men i det stora hela borde man nog vara nöjd med programenliga segrar mot de sämre lagen och "bra" segrar mot de bättre lagen.

Det som är positivt är att Brynäs två kedjor ser ut att ha spelat ihop sig. Min "dröm" är att man tar in en till klassforward senare under säsongen och får till en riktigt vass tredjelina med Scott, Ölund och den nya.

Om skadorna fortsätter kan man lika gärna ta in den nya direkt om det finns någon. Blomqvist i powerplay är inte gångbart 23/24.

Anders Berg: Källa på att inget annat lag någonsin bytt ut en målvakt efter en bra prestation? Luleå har spelat både Lassinantti & Ward, 4 respektive 8 matcher. Lassin med 92.4% & 1.48 GAA, Ward med 94.3% & 1.11 GAA. Menar du att dom INTE bytt till den andra målvakten trots en bra prestation? Hur den ekvationen går ihop får du berätta isåfall, med tanke på att den ena stått 4 matcher och den andra 8, båda med otroliga siffror.

Satan vad snabb Kopacka är. Hemjobbet! Tar ikapp 10 meter på några sekunder. :D

Silfver: Kravbilden från fansen är väl att gå upp i SHL i år. Samma kravbild som laget har.

Jobbigt för fans som ellis och munkas att vi leder serien. De får trösta sig med att spelet faktiskt varit ganska så knackigt denna säsong hittills.

Vi andra ser det som en styrka att ändå toppa ligan…

JohnnyBotox: Älskar såna här inlägg!!

Att man tar sig tid att reflektera, och kolla upp kontrakt. Vilket jag är alldeles för lat för.
Lindblom hoppas jag på till nästa år. Kolla på semifinalerna mot Frölunda -17. Så otroligt överlägsen han. Hoppas Hoppas.

munkas: Fasen kan vi inte bara gå tillbaka till klapp-klapphockeyn. Rörlighet med snabba one touch direktpassningar gång på gång tills motståndaren gått bort sig fullständigt. Låt pucken göra jobbet. Där snackar vi Brynäs verkliga identitet.

OBS skämtade först i ovan men kanske inte vore sä dumt ändå 🙂

Auchinleck: Vad båda dessa föreningar har haft problem med är kontinuiteten.
Tränare, styrelse, SC. Även KD.

Jag kollade på HV idag. Och jag fick faktiskt ont i magen.
Fy fan att vara HV fan nu.
Känner ett par stycken och tänker inte höra av mig till dom om jag inte måste.

Brynäs hoppas jag ser och lär hur man inte ska göra.

Vet att "någon" inte gillar Svedman, men han kan vara en sådan person som vet hur man driver stora företag, och får styrsel på dom.

Till någon..: Jag vet att man flaggade för -7 milj, men det blev "bara" 0,7 milj.

Mattson: Så där dåliga har Brynäs ALDRIG NÅGONSIN varit. Underbart att se dock! 😄

Danne66: Löven är samspelta på ett annat sätt än Brynäs men det är naturligt. Om jag räknar rätt värvade de bara 4 spelare inför den här säsongen. Brynäs och andra lag som renoverat truppen behöver nog mer tid att få ihop helheten, där får man ha tålamod.

Jag har varit en hård kritiker till Brynäs målvakter denna säsong men ära den som äras bör så jag hyllar Calra.

Danne66: Kelleher är en sån jävla spets. Älskar karln!

Larsen och Clara! Jävlar! Larsen tar 3 skott i rad.

Aldrig ett tvivel…😂
Uppladdat:

500x0-img3755.png

Falken: Mycket känslor ikväll, kul att se Rödins reaktion när han stänger matchen.❤️🙏🏻😇

Det här tycker jag är intressant:
”With his defensive play, Jordie Benn is the perfect addition to complete a team’s shutdown-pairing.”

När det blir dags att stänga matcher i 3:e perioden kanske man ska lira Benn-Berra alternativt Benn-Cukste?